Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: kuusaan.matti - 3.11.2012 kello on 20:35
-
Meikän auto on saanut olla tallissa, mutta nyt olikin talli menny alta :( Pahalta tuntuu jos tulee samanverran lunta ku parina talvena, mutta toisaalta asuntoautokauppojen vehkeet seisoo lumen alla kuitenkin. Onko siis parempi putsata lumia vai antaa sulaa keväällä?
Helposti sieltä tökkää jonkun luukun tai antennin rikki.
m
-
Maltti se on tossakin valttia. Kun lunta on noin 20 senttiä niin pyyhkäiset pois. Kyllä se talvehtii taivasallakin ihan hyvin. ;)
-
Jos on alkovi auto johon jää lumi sulaessaan vedeksi seisomaan katolle niin keula niin ylös että se se vesi poistuu perän kautta ennen kuin jäätyy taas uudelleen ja alkaa kaivaa tietään tiivisteiden alle. Ps. ihan kokemuksesta puhun ja monta "märkää" autoa nähnyt talven jäljiltä.
-
Meikän auto on saanut olla tallissa, mutta nyt olikin talli menny alta :( Pahalta tuntuu jos tulee samanverran lunta ku parina talvena, mutta toisaalta asuntoautokauppojen vehkeet seisoo lumen alla kuitenkin. Onko siis parempi putsata lumia vai antaa sulaa keväällä?
Helposti sieltä tökkää jonkun luukun tai antennin rikki.
m
Ei muuta kuin katosta pystyyn, olihan sulla tontilla tilaa, vai menikö sekin alta. ;) :(
-
Aikaisempina talvina ollut pressun alla ja lumen pudotuksia pari kertaa talvessa, mutta nyt on katoksessa.
-
Helppo katos: Katon päälle poikittain muutama koolinki ja niihin ruuveilla vesivaneri. Katto pysyy kuivana, luukut voi pitää raollaan ja jos menee lumitöihin, voi kävellä rauhassa...
-
Toi onkin hyvä systeemi, mutta pitäiskö kuiteski hieman jotenkin ankkuroida jos tulee kauhee puhuri?
Siitä olis hyvä luoda lumet liukkaalta esteettömältä pinnalta ja ei ala katto painumaan lumikuormasta!!!
-
Helppo katos: Katon päälle poikittain muutama koolinki ja niihin ruuveilla vesivaneri. Katto pysyy kuivana, luukut voi pitää raollaan ja jos menee lumitöihin, voi kävellä rauhassa...
Melkeimpä samalla laittaa muutaman pystytolpankin ja voit aja hurauttaa sinne alle ja sieltä pois kun siltä tuntuu. ;)
-
komppaan mjo:ta Thumb
-
Toi onkin hyvä systeemi, mutta pitäiskö kuiteski hieman jotenkin ankkuroida jos tulee kauhee puhuri?
Siitä olis hyvä luoda lumet liukkaalta esteettömältä pinnalta ja ei ala katto painumaan lumikuormasta!!!
JOs on kattokaiteet, niihin kiinni reikänauhan pätkällä, jos ei, niin pari kuormaliinaa ja rungon alle koolingin pätkät poikittain, niin ei nojaa liinat kylkiin.
-
Ensimmäiset neljä talvea omalla pihalla pressuteltassa mutta viime talven myrskytuulet sai riittää ja se sitten tänä keväänä purettiin ja myytiin ehjä teltta työkaverille jolla hermot lienevät paremmat myrskytuulten varalta.
Nyt sitten Adria talvehtii vanhempien pihalla autokatoksessa, matkaa sinne on meiltä huimat 400 metriä.
-
Vastasin taivasalla, mutta kokeilin huvikseni menisikö katokseen. Menihän se, jäi vielä 5 cm varaakin. Traktorin kärry saa vuorostaan talvehtia ulkona.
-
Mobiilini sai entisen Solikan lakin päähänsä. Ei päätä palele :D Ravistelen lumet välillä kepillä pois ja kolaan kauemmaksi.
-
Tuolla se vanhus on "pohjolan liikenteen"tallissa,keula n.15-20 cm korkeammalla jotta vesi valuu pois.Varovainen lumien poisto,lähinnä harjalla,monta kertaa talvessa.
-
Melkeimpä samalla laittaa muutaman pystytolpankin ja voit aja hurauttaa sinne alle ja sieltä pois kun siltä tuntuu. ;)
Hyvä idea sinänsä se vesivaneri, siitä lykkis lumetkin pois , täytyy miettiä.
Jonkunverran siinäkin on ruuvaamista, ettei myrskyt vie, jaa ... minäkö laiska?
Vaunulla oli pressukatos, mutta vaikka oli harjakatto metrin välein 2x2 ja 40 cm välein vaakalauta niin romahti lumen alla. Ei aina kerenny tyhjentämään.
Olishan se hyvä katos olla, mutta pitäs tehdä senverran tukeva ja korkea, että ei ihan ilman rakennuslupaa onnistu ja semmonen tietty alkaa jo maksamaankin.
-
Tähän tulevaan talveen saakka oon pitänyt taivasalla. Vaunu oli kaikki talvet Syötteellä tai Vuokatissa, auto pihassa tai liikenteessä. Nyt kuitenkin sain 2km päästä kylmän hallipaikan. Siellä on veneitä, vesiskoottereita, vaunu ja yksi auto lisäksi. Minä vein viimeisenä niin saan sen käyttöön silloin kun haluan. Lähinnä ajattelin jotta säästyis ainaiselta lumen ja jään putsaamiselta ennen liikkeelle lähtöä.
-
Taivasalla paitsi, kun on huollossa. Lumi häviää kummasti katolta, kun lähtee liikenteeseen.
-
Taivasalla paitsi, kun on huollossa. Lumi häviää kummasti katolta, kun lähtee liikenteeseen.
Juu, ja kun seassa on vielä jäätä, niin takana tulevilla on ohjaamo täynnä käsiä! :o
-
Juu, ja kun seassa on vielä jäätä, niin takana tulevilla on ohjaamo täynnä käsiä! :o
Siinä saa puskurissa roikkuva ansioittensa mukaan. ;)
-
Taivasalla paitsi, kun on huollossa. Lumi häviää kummasti katolta, kun lähtee liikenteeseen.
Kannattaisi varmaan ajatella kanssakulkijoidenki n turvallisuutta!!! Eli, lumet ja jäät pois katolta, ennen liikkeellelähtöä!
Muuten, se maksaa, jonka katolta pudonneesta tavarasta perässä kulkevan vauriot ovat syntyneet.
-
Siinä saa puskurissa roikkuva ansioittensa mukaan. ;)
Niin, ja sekin 'typerys' joka ajaa viereisellä kaistalla.
-
Niin, ja sekin 'typerys' joka ajaa viereisellä kaistalla.
Mikä voima ne lumet viereiselle kaistalle heittää. ::)
-
Mikä voima ne lumet viereiselle kaistalle heittää. ::)
Ei sen auton tarvitse paljoa heitellä, niin kyllä sivusta lentää lumet ja jääkokkareet. Pieni kuoppa tiessä riittää.
Pakkaskeleillä onneksi usein pelkästään lunta tulee katolta, mutta lämmitetyn auton katolta kun pari senttiä paksuja jäänpalasia satelee katolta niin oikeasti vituttaa ajaa perässä, vaikka väliä pitääkin. Ja sellaisen ohittaminenkaan ei välttämättä ole hauskaa.
-
niin ja ilmavirrassa leijailee arvaamattomasti jää telit.
-
Kylmässä katoksessa, aisa pitkällä Thumb Jonkinlaista hulluutta kai se on kun pitää kaikki vehkeet saada katon alle.
-
Yleensä tallissa, nyt tienpäällä.
-
Juu, ja kun seassa on vielä jäätä, niin takana tulevilla on ohjaamo täynnä käsiä! :o
Taas unohdin, että kaikki eivät käytä autoa joka päivä. 20 vuotta olen ajellut lähes päivittäin eikä ole katolle ehtinyt jäätä kertyä.
-
Tuos se parkkiksella lepää, silloin kun ei oo ajossa Thumb
-
Taas unohdin, että kaikki eivät käytä autoa joka päivä. 20 vuotta olen ajellut lähes päivittäin eikä ole katolle ehtinyt jäätä kertyä.
'Lähes' on liian vähän! Ajattelepa, kun raskas kalusto seisoo yön räntäsateessa ja aamulla on pakkanen... Ensimmäisessä mutkassa sieltä kapellin päältä lähtee tappavia klunsseja!
On muuten kumma, että vain promille kurkkikuskeista tietää, ettei liikennekelvottomal la autolla saa lähtä tien päälle. :o
-
Tähän asti matkailuauto on ollut "isossa tallissa" mutta nyt tehtiin tilaa konehalliin puimurin, traktoreiden ja muiden maataistelukoneiden sekaan että on säältä suojassa talven ajan. Thumb
Tosin sielläkin on pakkasvahti pitämässä sisälämmön muutamia asteita ulkolämpöä korkeampana ja "suolapönttö" pesuvadissa imemässä mahdollista kosteutta.
Ai niin... pitää laittaa ylläpitolaturi huolehtimaan akuista. Ulkosäilytyksessä aurinkopaneeli asunto-osan kyljessä piti hupipuolen akut hereillä loistavasti.
-
Olishan se hyvä katos olla, mutta pitäs tehdä senverran tukeva ja korkea, että ei ihan ilman rakennuslupaa onnistu ja semmonen tietty alkaa jo maksamaankin.
Onnistuu ilman rakennuslupaa, toimenpideluvalla alle 30 m2. Thumb Alle 3000€ saa jo melko hienon katoksen.
-
Onnistuu ilman rakennuslupaa, toimenpideluvalla alle 30 m2. Thumb Alle 3000€ saa jo melko hienon katoksen.
oisha se hieno.. va parintonnin autolle tuntuu kalliilta investoinnilta... vaikk juuri tollainen sitä oikeesti tarttis..
-
Sinne meni vielä täksi talveksi ainakin... suunnitelma oman katoksen pystyttämiseksi on jo olemassa. Tuossahan tuo lupapuoli menisi samassa kuin piharakennuksenkin.
Jatkossa voisi sitten hankkia nastarenkaat ja talvireissatakin pikkuisen. Nyt huilataan huhtikuun alkupuolelle saakka.
-
isäntä kulkee työmatkat noin likimain 100km päivä
ja ulkosalla sitten seisoo ,kun ei autolla ole käyttöä
mutta joskus ehkä sitten kun nää muut rempat on tehty
tehtäis jonkin moinen katos tupacarssillekkin ,mutta sitten joskus Thumb
-
Katoksessa aisoineen päivineen kokonaispituus 9 m.
-
Kyllä vaunu on käytössä talvellakin että tienpäällä aina
silloin tällöin nyttekin liikoloppuna.
Joopa Joo...... :D ;)
-
Taivasalla paitsi, kun on huollossa. Lumi häviää kummasti katolta, kun lähtee liikenteeseen.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288521174804.html
Siinäpä tulos?
-
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288521174804.html
Siinäpä tulos?
Eikä mikään pikkuauto särkynyt 8)
(http://is11.snstatic.fi/img/658/1288521182313.jpg)
Autolla omamassa n. 3 tn - eikä taida olla henkilöauto (RoofMarkereista päätellen) vaan autoveron takia kuorma-auto. Vaikka olisikin henkilöautoksi (esim. muuttoautona) rekisteröity, kortti vaan pitää kuitenki olla kuorkkisellainen ;D
-
Kyllä minä oletan jotta tuollainen jääköntti on lähtenyt yhdistelmän katolta mikä on pressua :o
Ei minkään a-vaunun katolla noin paksua jäätä olisi. Taas pressulaitteen katolta voi tulla vaikka 20 senttiä paksu jääteli.
-
Kyllä minä oletan jotta tuollainen jääköntti on lähtenyt yhdistelmän katolta mikä on pressua :o
Ei minkään a-vaunun katolla noin paksua jäätä olisi. Taas pressulaitteen katolta voi tulla vaikka 20 senttiä paksu jääteli.
Kun se lumi katolla sulaa ja jäätyy ja sulaa ja .... Sitäpaitsi, jo muutama sentti nuoskalunta voi olla sellainen mälli, että on kans takakontissa!
-
Tuosta viereisestä maaliikennekeskukse sta lähtee paljon rekkoja liikenteeseen. Olen monet kerrat Tuusulantien rampissa väistellyt perävaunun katolta lentäneitä jäänkappaleita. Tuossa on nk. silmukkamutka moottoritielle ja rekat ovat ajaneet jo kilometrin parkkipaikaltaan. Perävaunu kallistuu ja jääkimpaleet lentää , kesäisin vesipatja. En usko ihan tällä istumalta että asuntovaunun katolla olisi vastaavia. Ei siellä ole sellaista notkelmaa mihin kerääntyisi tuollainen klöntti. Ei ainakaan omiini ole koskaan tullut ja olen kulkenut paljon talvellakin. Ei tuo Chevy ole nyt ihan paperia keulaltaan.
Sitäpaitsi, jo muutama sentti nuoskalunta voi olla sellainen mälli, että on kans takakontissa!
Haluasin nähdä kun muutama sentti nuoskalunta tekee nuo jäljet ::) :o :D :laugh:
-
^
Samaa olen katsellut..
Toinen missä saa olla varuillaan on Tikkurilantiellä (Virkamies-Pakkala-Tuupakka), Pieniä ympyröitä tehty ja siihen kun tuot kolmion taakse auton keulan lähelle.. Noista juuri liikkeelle lähteneistä ½perä-kapellilavojen rättikatoilta tulee alas isojan ryöppyjä. Thumbd
Ei ole kaikkien "mikä-mikä" -maalaisten kuskien tehtävälistalla katon tyhjennys :-X
-
Haluasin nähdä kun muutama sentti nuoskalunta tekee nuo jäljet ::) :o :D :laugh:
Pari neliötä, 5cm paksulti vesimärkää räntää, joka sitten jäätyy. Helposti 50kg. En haluaisi jäädä alle, en autolla, enkä ilman!
Ei ole kaikkien "mikä-mikä" -maalaisten kuskien tehtävälistalla katon tyhjennys :-X
Näkis joskus edes yhden, eikä väliä olisko maalainen vai kaupunkilainen! Ja kun näkis sen poliisin joka sakottaisi ENNEN onnettomuutta.
-
Oli kysymys minkämaalainen kuski tyhjentää nuo...
Ei pelkästään maalaisista 8) :o
-
Oli kysymys minkämaalainen kuski tyhjentää nuo...
Ei pelkästään maalaisista 8) :o
Ei minkäänmaalainen! >:(
-
On tuo 5 kk vanha museoauto seissyt paikallaan jo jonkin aikaa peruslämpö päällä, kun eivät kelit olleet suosiollisia liikkumiseen sillä. Ei viitsi ketjujen kanssa pelata, kun ei ole pakkolähtöä ja henkilöautolla pääsee.
Katolle on kertynyt jonkun verran jäätä ja lunta. Kun sääennuste näytti huomiseksi lähes nollakeliä, niin laitoin ALDE:n lämmityksen aika kovalle ja lisäksi istuinten alla olevat lämpöpuhaltimet päälle. Huomenna yritän kopsutella jäät irti ja sitten liikenteeseen. Voi olla, että kulkimessa on aamulla turhankin lämmintä.