Karavaanarin keskustelufoorumi
Matkailukeskustelut => Matkailu ulkomailla => Aiheen aloitti: eliimata - 29.10.2012 kello on 07:57
-
Jossakin lähteessä oli tieto että Italiassa vaunun max leveys 230cm. Onko näin että Italiaan ei ole asiaa 250cm leveän vaunun kanssa? Onko kenelläkään kokemusta asiassa?
-
"Paskapuhetta" :o
Suo anteeksi kielenkäyttöäni, järkytyin niin kauheasti ;D
Olen ollut siellä useasti leveän kanssa. Viimeksi männäsuvena. Menimme Kreikkaan Italian kautta. Ancona-Patras laivalla.
Vuosien mittaan on eri lähteistä saanut tietää että aina on jossain näitä rajoituksia. Mikään niistä ei ole pitänyt paikkaansa. Kaikki Euroopan maat on tähänmennessä käyty. Islantia ja Serbiaa lukuunottamatta. Valkovenäjää + Ukrainaa en laske Eurooppaan :laugh:
-
Sikäli oikeassa leveyden suhteen, että ainakin Autoliiton sivuilla tuollainen tieto edelleen on - omituinen rajoitus (jos pitää paikkansa) Thumbd
Lainauksen lähde: https://autoliitto-fi.directo.fi/matkailu/matkakohteet/matkustusopas/?x4373901=1570562§ion=liikennesaannot
Apinoin pätkän, jos tunareita tuonne ei löydy ..
Italia
Liikennesääntöjä ja -rangaistuksia
Ajoneuvon suurimmat sallitut mitat
Ajoneuvon enimmäiskorkeus: 4,00 m.
Ajoneuvon enimmäisleveys: 2,55 m.
Matkailuperävaunun enimmäisleveys: 2,30 m.
Yksiakselisen ajoneuvon tai perävaunun (mukaan lukien vetoaisa) enimmäispituus: 6,50 m.
Kaksiakselisen ajoneuvon tai perävaunun (mukaan lukien vetoaisa) enimmäispituus: 12,00 m.
Ajoneuvoyhdistelmän enimmäispituus: 18,75 m.
Erikoisia liikennemerkkejä
EDIT: on tuossa toinenkin kummajaisuus, että aisan kanssa max pituus 6.5m :-X
-
Viime reissulla opittiin sen verran, että Italiassa kannattaa ennen alueelle ajoa selvittää, sopiiko sinne pitkän yhdistelmän kanssa (en siis tarkoita leveyttä, eli offtopic).
Vietettiin viikko Seianossa, Napolin eteläpuolella alueella, jonne vei todella kapea ja vilkasliikenteinen tie, ja pikkualueella oli ehkä kolme paikkaa, joihin olisi sopinut ison matkailuauton tai vaunun kanssa, ja vaunun saaminen pilttuuseen olisi ollut melko haastavaa. Meidän kuusimetrinenkin sopi paikalle vain nippanappa.
Kahtaenvaihda tietää tästä aiheesta varmaan enemmän, ja isolla osalla alueista on tilaa kohtuullisesti.
-
Tuosta rajoituksesta lukee ja kuulee paljon, yhdestäkään lähteestä en ole kuullut, että se pitäisi paikkansa.
Vaunu/ auto rajoituksia on jonkin verran, joillekin teille ei ole ollenkaan asiaa yhdistelmällä ja joillakin on aikarajoituksia.
-
Sikäli oikeassa leveyden suhteen, että ainakin Autoliiton sivuilla tuollainen tieto edelleen on - omituinen rajoitus (jos pitää paikkansa) Thumbd
Lainauksen lähde: https://autoliitto-fi.directo.fi/matkailu/matkakohteet/matkustusopas/?x4373901=1570562§ion=liikennesaannot
Apinoin pätkän, jos tunareita tuonne ei löydy ..
EDIT: on tuossa toinenkin kummajaisuus, että aisan kanssa max pituus 6.5m :-X
Olkoon vaan. Autoliiton sivuilla on esiintynyt ennenkin kummajaisuuksia. Yli 20v italiassa käynyt vaunulla eri kokoisilla mukaanluettuna 254 leveitä. Missään ei mitata , missään rajoilla ei ole kieltoa enkä ole kenenkään kanssamatkaajan kuullut asiasta puhuvan. Eli se siitä ja sen leveydestä :laugh: :laugh: :laugh:
Yksiakselisen ajoneuvon tai perävaunun (mukaan lukien vetoaisa) enimmäispituus: 6,50 m
Mun nykyinen on 7,8m aisasta > takavaloihin
Tuosta rajoituksesta lukee ja kuulee paljon, yhdestäkään lähteestä en ole kuullut, että se pitäisi paikkansa.
Vaunu/ auto rajoituksia on jonkin verran, joillekin teille ei ole ollenkaan asiaa yhdistelmällä ja joillakin on aikarajoituksia.
Näitähän on ja saa käyttää omaa harkintaa myös ???
Englannissakaan emme viitsineet ajaa mäestä kun luki "nousua 30% ei suositella matkailuperävaunuil le"
Tulimme eri tietä ja siinä oli onneksi vain 20% nousu ja kapea tie ohituspaikkoineen ;D
-
Englannissakaan emme viitsineet ajaa mäestä kun luki "nousua 30% ei suositella matkailuperävaunuil le"
Senverran kova nousu, että on vaikea uskoa sellaisen olemassaoloon.... :o
-
Kuvat ovat epäuskoisia varten, kaikki näkee kun kokee, tai sit toistepäin. Tuo paikka on Windermeren lähellä ,järviseudulla. Teremennoo tutustumaan :-* :-* :-*
-
Kuvat ovat epäuskoisia varten, kaikki näkee kun kokee, tai sit toistepäin. Tuo paikka on Windermeren lähellä ,järviseudulla. Teremennoo tutustumaan :-* :-* :-*
:D Thumb
-
Siitä vaan virtuaalisesti ajamaan:
Thumb
http://maps.google.fi/?ll=54.418971,-3.034142&spn=93.373119,225.351562&t=v&z=3&layer=c&panoid=_qSrN4G61XB2r3kSmRzcHg&cbll=54.418971,-3.034142&cbp=13,-73.62156655347114,,1,4.325831353237831
-
Jossakin lähteessä oli tieto että Italiassa vaunun max leveys 230cm. Onko näin että Italiaan ei ole asiaa 250cm leveän vaunun kanssa? Onko kenelläkään kokemusta asiassa?
Jos reitti menee Sveitsin kautta, niin kannattaa tarkastaa senkin sallitut mitat. Ainakin vuonna joku/joskus piti maksaa ylimenevästä leveydestä ja oli jokin leveysrajoitus. Mutta siitä on aikaa, että en tiedä tätä päivää, enkä etsi näin hitaan yhteyden takaa.
-
Enpä tiijä, ei nuo sielläkään ole ikinä udelleet. Strategisia mittoja nääs , pisin millä olin siellä aisan päästä reilu 9 metriä ja levein 254 ::)
-
Kuvat ovat epäuskoisia varten, kaikki näkee kun kokee, tai sit toistepäin. Tuo paikka on Windermeren lähellä ,järviseudulla. Teremennoo tutustumaan :-* :-* :-*
Kaunis kuva. :laugh: Ei se silti lisää uskoa, merkit kun ovat useimmiten mitä sattuu. Saanan portaiden keskinousu on n. 30%, eikä tulisi mieleenkään ajaa sellaista nousua ainakaan vajaavetoisella. Seuraava joka poikkeaa Side Gates'illa, voisi toimittaa GPS dataa.
-
Muistaako kukaan paljonko jyrkin nousu on Ukonjärven näköalakahvilaan?
-
Seuraava joka poikkeaa Side Gates'illa, voisi toimittaa GPS dataa.
Saattaa mennä tällä foorumilla muutama vuosi siihen, että joku eksyy samaan paikkaan. Mitä minä olen matkakertomuksia lueskellut, niin harva uskaltautuu britteihin, saati juuri tuonne. Ja luuletko, että joku tosiaan käy testaamassa tuon tien vaunu perässä tai edes matkailuautolla? ;D
Ihan sama, onko 30% vai 28% ja kuinka pitkällä matkalla. Tuollainen ränni ei muutenkaan näytä kivalta, siis kulkineella.
-
Kaunis kuva. :laugh: Ei se silti lisää uskoa, merkit kun ovat useimmiten mitä sattuu. Saanan portaiden keskinousu on n. 30%, eikä tulisi mieleenkään ajaa sellaista nousua ainakaan vajaavetoisella. Seuraava joka poikkeaa Side Gates'illa, voisi toimittaa GPS dataa.
Ei tuosta viitsinytkään mennä vaunun kanssa. Se mistä menimme oli 20% .
Esim Kotkanpesään lähtee alhaalta tie missä 24%
Viime kesänä Kreikassa Delfistä Albaniaan mennessä oli noin "nenän mukaan aika paljon rosentteja", ei merkintää kylläkään.
Huomaa usein tuon prosentin määrän kaasupolkimen asennosta ja lämpömittari joskus rajoittaa vielä sitä kaasupolkimen asentoa.
-
Muistaako kukaan paljonko jyrkin nousu on Ukonjärven näköalakahvilaan?
Katselin tuota jo eilen kartasta.. Jyrkin kohta näyttäisi olevan karvan verran alle 20%. Ei ainakaan yli. Olen kerran käynyt siellä etuvetoisella takapainoisella ja en samanlaisella menisi toista kertaa! :o Riittävän vauhdin pitäminen kuoppaisella öljysoralla on todella taitolaji ja pysähtyminen olisi aiheuttanut melkoista renkaan savuamista, tai sitten olisi pitänyt peruuttaa.
-
Toi Italian vaunun max leveys- ja pituussääntö on edelleen voimassa, mutta ei tietenkään koske ulkomaille rekisteröityjä ajoneuvoja.
Kesällä siellä tuli leveällä vaunulla seikkailtua, en enää mene... :-) Hirmu ahdasta on.
-
Katselin tuota jo eilen kartasta.. Jyrkin kohta näyttäisi olevan karvan verran alle 20%. Ei ainakaan yli.
Kesällä käytiin pyörähtämässä tuolla ja tuntui että nousu olisi ollut vähintään 40%, sen verran pystyseinältä tuntui.
-
Ex takavetosella meni tuo ukonjärven nousu heleposti ylös Thumb
-
Toi Italian vaunun max leveys- ja pituussääntö on edelleen voimassa, mutta ei tietenkään koske ulkomaille rekisteröityjä ajoneuvoja.
Kesällä siellä tuli leveällä vaunulla seikkailtua, en enää mene... :-) Hirmu ahdasta on.
Ei Italiassa edes ahdasta ole , Irlannissa on. Mutta helppo ajaa kun liikenne väärällä puolen meikeläisittäin. Ajat sen oman (kuskin) puolen peilin 3 senttiä kiviaidasta niin et mene liian keskellä ::)
-
Toi Italian vaunun max leveys- ja pituussääntö on edelleen voimassa, mutta ei tietenkään koske ulkomaille rekisteröityjä ajoneuvoja.
Kesällä siellä tuli leveällä vaunulla seikkailtua, en enää mene... :-) Hirmu ahdasta on.
Vaativaa se olisi vaunun kanssa ollut ja edellyttänyt perusteellisempaa ennakkosuunnittelua . Varsinaisia vaikeuksia oli ainoastaan Campaniassa eli Napolin-Salernon seudulla, jossa tiet ovat kapeita ja liikennetiheys huikea. Toscanassa voi olla sesonkiaikana sama meininki, oli jo 10 vuotta sitten syksylläkin.
-
Eikö siellä tule perässä sano aikoinaan yksiautoilija,kun rupesin rekkoja ajamaan Thumb Ja vuosi oli -86 ;) Turhaa halotaa nostetaan jostain kulkimesta jonka leveys on 250cn,pitää valita reitti jota pitkin päässe/uskaltaa mennä tai jäädä kotia!!! Mitä sitä täälä voivottelee :P Ja hommaa semmoset kulkimet millä mennään eteen päin Thumb Näin yksin kertasta se vaan on Thumb Thumb Elämä ON :D
-
Hyvinhän Sovintovaaran päällä käy turistibussitkin..
(http://mw2.google.com/mw-panoramio/photos/medium/41010988.jpg)
Maltalla tuli noustua vuokra-Focuksella sellaista mäkeä, että tiukassa oik. taittuvassa serpossa jouduin väistämään alastulevaa. Ei lähtenyt betonitiellä etuveto eteenpäin - suti vain renkaat savuten. Ei edes hieman alempana.. pakko oli laskea alas seur. serpoon. Kässärillä sai avustaa jarrutuksessa kun etupyörät nappas lukkoon pienellä painamisella. Paikka oli sellainen, että näki alastulijan rinteessä. Sitten vasta liikkeelle kun "latu tyhjä" - 1. vaihteella vain lutu pohjassa tiukat kurvit.. 5 vuotta vanha 1.6 bensa peli oli aika kovilla kun päällä 5hlöä + matkalaukut :laugh:
-
Hyvinhän Sovintovaaran päällä käy turistibussitkin..
(http://mw2.google.com/mw-panoramio/photos/medium/41010988.jpg)
Maltalla tuli noustua vuokra-Focuksella sellaista mäkeä, että tiukassa oik. taittuvassa serpossa jouduin väistämään alastulevaa. Ei lähtenyt betonitiellä etuveto eteenpäin - suti vain renkaat savuten. Ei edes hieman alempana.. pakko oli laskea alas seur. serpoon. Kässärillä sai avustaa jarrutuksessa kun etupyörät nappas lukkoon pienellä painamisella. Paikka oli sellainen, että näki alastulijan rinteessä. Sitten vasta liikkeelle kun "latu tyhjä" - 1. vaihteella vain lutu pohjassa tiukat kurvit.. 5 vuotta vanha 1.6 bensa peli oli aika kovilla kun päällä 5hlöä + matkalaukut :laugh:
Thumb
-
Eikö siellä tule perässä sano aikoinaan yksiautoilija,kun rupesin rekkoja ajamaan Thumb Ja vuosi oli -86 ;) Turhaa halotaa nostetaan jostain kulkimesta jonka leveys on 250cn,pitää valita reitti jota pitkin päässe/uskaltaa mennä tai jäädä kotia!!! Mitä sitä täälä voivottelee :P Ja hommaa semmoset kulkimet millä mennään eteen päin Thumb Näin yksin kertasta se vaan on Thumb Thumb Elämä ON :D
Just näin, mikäli ei rönttiriitä jää kotiin. Eikä tämä mikään elvistely ole, jokainen tavallaan.
-
Just näin, mikäli ei rönttiriitä jää kotiin. Eikä tämä mikään elvistely ole, jokainen tavallaan.
Thumb Thumb Ja sit se oikea nelikko joita löytyy muutamia.. ;)
-
Tulee tänne Keski-Suomeen Korpilahden maastoihin ekas harjoittelemaan.On kapeaa tietä ja jyrkkiä nousuja :D hyvin sitä aikoinaan Karja-Autolla pääs menemään näitä teitä...Harjottelua vaan ;)
-
Tässä on tie 592 mitä ajoimme 20% nousuilla > http://www.parkcliffe.co.uk/camping Campingille . Olimme juuri ajaneet paatilla Irkuista > Stanraerin satamaan ja siitä tuonne järviseudulle oleilemaan .
Kliffaa tsiigaa Street View näkymästä, näyttää kenties kapeammalta kuin onkaan (tai sitten ei) ???
Camping oli kanssa kumpuilevaa sorttia, mutta parempihan se on kuin pelto ;D
-
Hyvältähän tuo näyttää.
-
Näkeminen ruudulta yhdestä kuvasta on eriasia kuin ajaminen. Se oli kivointa kun ajoimme sitä %¤%& - mäkeä ylös niin yhtä-äkkiä yx henkilöbiili yritti väistämispaikalta läheteä samaan aikaan mäkeä alas. Pienen valovilkutuksen jälkeen peruutti reunaan takaisin, pari turistia kauko-idästä vuokra autolla meinas mahtua ränniin samaan aikaan. No mitäs tästä enempää, tiedätte paikan niin ajakaa, kokemukset rikastuttaa ;D
-
Tässä kanssa sellainen "matkailu avartaa" -reittivalinta :laugh:
Ei ole pyörätietä leveämpi - paikallisen vastaantulijan kohtaaminen oli aina yllättävä vaikka ite joutui liki aina pysähtymää kun pientareelle ei ollut vara mennä :-\
http://maps.google.fi/maps?q=Plitvice,+Plitvi%C4%8Dka+Jezera,+Kroatia&hl=fi&ie=UTF8&ll=44.925451,15.572668&spn=92.045046,165.761719&sll=60.225763,24.65765&sspn=2.089719,5.180054&oq=plit&t=v&hq=Plitvice,+Plitvi%C4%8Dka+Jezera,+Kroatia&z=3&layer=c&panoid=VZ3cp6MnKVwH6wHBu9Uhdg&cbll=44.925451,15.572668&cbp=13,-288.4412780137338,,2,7.419803446944087
http://maps.google.fi/maps?saddr=D42&daddr=D42&hl=fi&ll=45.091533,15.416991&spn=0.371323,0.647507&sll=45.116133,15.408673&sspn=0.371162,0.647507&geocode=FQ6wrQIdpnTuAA%3BFSQdsgIdsvroAA&t=t&mra=mift&mrsp=1&sz=11&z=11
Vajaat 60km on pitkä stintti kun keskinopeus jää alle 30kmph Thumbd muka 51 minuuttia, kuukkelin mielestä :-\
Optimisti ajatteli, että "eikat tätä ole kuin pikku pätkä" - niin ne kilometrit kuluu ja rupeaa ettimään uukkaripaikkaa - "ei v*ttu, ei löydy mitään risteystä keskellä ei-mitään.." - oops, ollaanki yli puolivälin, , ei kannata enää kääntyä ja **ttu näitä paikallisia; silmät kiinni vaan mutkasta sisään.. ;D ;D
-
Me taidettiin ajaa tuonne Slunj:n kautta, leveällä vaunulla. Ahtaita rännejä sielläkin oli, joku h...vetin kapea silta. Viime vuonna kuvittelimme olevamme viksuja . Ajoimme Olympiasta > Tripoliin , huh vieläkin nousee karvat pystyyn. Onneksi siellä oli liikennepeilejä pahimmissa paikoissa. :o :o :o
http://maps.google.fi/maps?saddr=EO+Tripolis+Olimpias%2F%CE%95%CE%9F+%CE%A4%CF%81%CE%AF%CF%80%CE%BF%CE%BB%CE%B7%CF%82+%CE%9F%CE%BB%CF%85%CE%BC%CF%80%CE%AF%CE%B1%CF%82&daddr=EO+Tripolis+Olimpias%2FEpar.Od.+Kalavouta-Tripolis%2FEpar.Od.+Kallianou+-+Levidiou%2F%CE%95%CE%9F+%CE%A4%CF%81%CE%AF%CF%80%CE%BF%CE%BB%CE%B7%CF%82+%CE%9F%CE%BB%CF%85%CE%BC%CF%80%CE%AF%CE%B1%CF%82%2F%CE%95%CF%80%CE%B1%CF%81.%CE%9F%CE%B4.+%CE%9A%CE%B1%CE%BB%CE%AC%CE%B2%CE%BF%CF%85%CF%84%CE%B1%CF%82-%CE%A4%CF%81%CE%AF%CF%80%CE%BF%CE%BB%CE%B7%CF%82%2F%CE%95%CF%80%CE%B1%CF%81.%CE%9F%CE%B4.+%CE%9A%CE%B1%CE%BB%CE%BB%CE%B9%CE%AC%CE%BD%CE%BF%CF%85+-+%CE%9B%CE%B5%CE%B2%CE%B9%CE%B4%CE%AF%CE%BF%CF%85%2F%CE%95%CF%80%CE%B1%CF%81.%CE%9F%CE%B4.+%CE%A3%CF%84%CE%B5%CE%BD%CE%BF%CF%8D+-+%CE%9A%CE%B1%CE%BA%CE%BF%CF%85%CF%81%CE%AF%CE%BF%CF%85&hl=fi&ie=UTF8&ll=37.555465,22.0578&spn=0.823051,1.234589&sll=37.611784,22.325249&sspn=0.205608,0.308647&geocode=FVhiPgIdsIVLAQ%3BFWCXPQIdpqhVAQ&mra=mift&mrsp=1&sz=12&t=m&z=10 (http://maps.google.fi/maps?saddr=EO+Tripolis+Olimpias%2F%CE%95%CE%9F+%CE%A4%CF%81%CE%AF%CF%80%CE%BF%CE%BB%CE%B7%CF%82+%CE%9F%CE%BB%CF%85%CE%BC%CF%80%CE%AF%CE%B1%CF%82&daddr=EO+Tripolis+Olimpias%2FEpar.Od.+Kalavouta-Tripolis%2FEpar.Od.+Kallianou+-+Levidiou%2F%CE%95%CE%9F+%CE%A4%CF%81%CE%AF%CF%80%CE%BF%CE%BB%CE%B7%CF%82+%CE%9F%CE%BB%CF%85%CE%BC%CF%80%CE%AF%CE%B1%CF%82%2F%CE%95%CF%80%CE%B1%CF%81.%CE%9F%CE%B4.+%CE%9A%CE%B1%CE%BB%CE%AC%CE%B2%CE%BF%CF%85%CF%84%CE%B1%CF%82-%CE%A4%CF%81%CE%AF%CF%80%CE%BF%CE%BB%CE%B7%CF%82%2F%CE%95%CF%80%CE%B1%CF%81.%CE%9F%CE%B4.+%CE%9A%CE%B1%CE%BB%CE%BB%CE%B9%CE%AC%CE%BD%CE%BF%CF%85+-+%CE%9B%CE%B5%CE%B2%CE%B9%CE%B4%CE%AF%CE%BF%CF%85%2F%CE%95%CF%80%CE%B1%CF%81.%CE%9F%CE%B4.+%CE%A3%CF%84%CE%B5%CE%BD%CE%BF%CF%8D+-+%CE%9A%CE%B1%CE%BA%CE%BF%CF%85%CF%81%CE%AF%CE%BF%CF%85&hl=fi&ie=UTF8&ll=37.555465,22.0578&spn=0.823051,1.234589&sll=37.611784,22.325249&sspn=0.205608,0.308647&geocode=FVhiPgIdsIVLAQ%3BFWCXPQIdpqhVAQ&mra=mift&mrsp=1&sz=12&t=m&z=10)
-
Jep ;D
Kun hakee vähän kontrastia tuolta etelästä, niin ei ole mitään valittamista suomalaisissa teissä :laugh: