Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuvaunut => Aiheen aloitti: 700 - 21.10.2012 kello on 17:20
-
Huomasin tuossa talvirenkaita uuteen vaunuun vaihtaessa (Alkon alusta) , että pyörän navassa ei ole samanlaista "keskitysolaketta", kuin autossa vaan ainoastaan 60, 5 mm halkaisijaltaan oleva "pölysuoja". Näin ollen vanne keskittyy napaan ainoastaan pyöränpulttien avulla. :o
Vanteiden keskireiän halkaisija on 66,6 mm. Henkilöautoissa liian isoa vanteen keskireikää pidetään ongelmallisena juuri keskittämisongelmii n littyen.
Onko matkailuvaunujen naparakenne tosiaan vielä näin vanhanaikainen?
Onko joku muu huomannut saman asian?
Nimimerkillä ensimmäistä kertaa vaunun renkaita vaihtanut.
-
Solifereissa olen huomannut k.o asian juuri näin kuin ilmoitit peltivanteilla.
Nykyisellä LMC:ssä peltivanne on keskireiän kokoinen.
-
Meillä on autonkuljetustraile rissa keskireijät sekä kesä- , että talvirenkaiden vanteissa reilusti isommat kun kuppi. Ei ole tuottanut ongelmia ja ei myöskään käyttämämme todella nipo katsastaja ole sanonut mitään. Auton ja kättyn katsastus vie herralta yhteensä noin tunnin ja joka paikka käydään läpi.
-
Huomasin tuossa talvirenkaita uuteen vaunuun vaihtaessa (Alkon alusta) , että pyörän navassa ei ole samanlaista "keskitysolaketta", kuin autossa vaan ainoastaan 60, 5 mm halkaisijaltaan oleva "pölysuoja". Näin ollen vanne keskittyy napaan ainoastaan pyöränpulttien avulla. :o
Vanteiden keskireiän halkaisija on 66,6 mm. Henkilöautoissa liian isoa vanteen keskireikää pidetään ongelmallisena juuri keskittämisongelmii n littyen.
Onko matkailuvaunujen naparakenne tosiaan vielä näin vanhanaikainen?
Onko joku muu huomannut saman asian?
Kesällä tuli huomattua sama asia.
-
Ompa tuo tullut huomattua, Nou problem. ;)
-
Siksihän niissä pulteissa/muttereissa on se kartio, sen tehtävävnä on keskittää.
Raskaassa kalustossa on käytössä kerrallaan vain toinen, joko napa- tai pulttikartio keskitys.
-
Siksihän niissä pulteissa/muttereissa on se kartio, sen tehtävävnä on keskittää.
Raskaassa kalustossa on käytössä kerrallaan vain toinen, joko napa- tai pulttikartio keskitys.
Juuri näin.Pultin/mutterin kartion tehtävänä on keskittää vanne paikoilleen eikä keskiolakkeen.(tästä oli joskus puhetta joko täällä tai siellä vanhassa paikassa :-X)
Tämä tulee tosi hyvin esille Toyo autoissa kuten entisessä Avensiksessa eli kun ammattimies vaihtoi talvikset paikoillen niin tuloksena helvetillinen tärinä mutta kun itse sitten joka renkaan keskitin niin että mutterit löysälle ja sitten ristiin kirin vähän kerrallaan niin väpätys loppu siihen.Ammattimies meinaan pulttikoneella vetää eka pulti/mutterin kerralla tiukalle ja sitten muut ja keskitys on persiillään. Thumbd
Tämä ei ole mutua vaan monasti todettua tosijuttua... ;)
-
Ja jos jokunen lisätietoo haluaa aiheeseen, niin E.T.R.T.O on taho joka määrittää valmistajille normit näihin liittyen.
Tuolta löytyy sekä vanne, että rengas mitoitukset.
-
Onhan se kartio autonkin pulteissa eikä ne mitään vannetta keskitä, jollei keskireikä ole just passeli.
-
Onhan se kartio autonkin pulteissa eikä ne mitään vannetta keskitä, jollei keskireikä ole just passeli.
Höpöhöpö.Keskireikä saa olla miten horo vaan mutta pultit/mutterit sen kuitenkin keskittävät. ;)
-
Joo, eipä nuissa perävaunuissa oo sopivaa reikää. Pitänee pulteilla ristiin kiristämällä keskittää, kuten autoisakin ja muissakin vehkeissä.
-
Aikoinaan tiukka keskireikä otettiin käyttöön juuri sen takia että saadaan pystyheitto minimiin. Ainakin Opelissa se on ollut aika kauan käytössä.
Onhan tasapainoituskin paljon helpompaa ja tarkempaa kun on tarkka keskireikä, ei tarvii joka pyörää kiinnittää 4-5 pultilla, yksi mutteri riittää.
Pyörän napojen sorvatut olakkeet ja vanteiden tarkat keskireijät ovat tulleet pikku hiljaa käyttöön meneinä vuosikymmeninä, ehkä joskus kaikkiin peräkärryihinki?
-
Höpöhöpö.Keskireikä saa olla miten horo vaan mutta pultit/mutterit sen kuitenkin keskittävät. ;)
Höpöhöpö itsellesi. Ei ainakaan Volvossa keskitä. (Soviterengas joskus unohtunut..)
-
Höpöhöpö itsellesi. Ei ainakaan Volvossa keskitä. (Soviterengas joskus unohtunut..)
Itsellä on Volvo ja siitä puuttu yhdestä aluvalssista sovite rengas ja pelkällä pultilla sen keskitin. ;D
Toyotassa taas oli tarvike aluvalssit ja niissä oli oli horo sovitus kuitenkin pelkillä muttereilla sen keskitin ja mainittakoon että Avensis on maailman tarkin vanteen keskityksestä koska muuten väpättää.
-
Täysin Offtopic
Tiedättekö miksi ID/DS Citikkan renkaat ovat vain yhdellä pultilla kiinni per rengas.
-
Täysin Offtopic
Tiedättekö miksi ID/DS Citikkan renkaat ovat vain yhdellä pultilla kiinni per rengas.
Ei ole ihme, että niissä on niin pehmeät jouset, jos noin on suunniteltu. Thumbd
-
Täysin Offtopic
Tiedättekö miksi ID/DS Citikkan renkaat ovat vain yhdellä pultilla kiinni per rengas.
En tiedä miksi. Ompa tuokin asia päässyt unohtumaan, vaikka noita aikanaan tuli vaihdeltua. Sen kyllä muistan kuinka lumessa huisuutti perää kun takapyörät olivat kapeammalla kuin etupyörät. :-\
-
Täysin Offtopic
Tiedättekö miksi ID/DS Citikkan renkaat ovat vain yhdellä pultilla kiinni per rengas.
Varmaan siksi ettei ilman sitä yhtä pysy kiinni :P :P
-
Varmaan siksi ettei ilman sitä yhtä pysy kiinni :P :P
Täysin oikein, juuri näin :P :P
-
Siksihän se formulakin käyttää vain yhtä mutteria. ;D
Eikä aina näy sekään pysyvän kiinni. :)
-
Ja väliin asiaakin, eli jos on oikeesti navasta keskittävä sovite niin silloin pultinreikä on suora eikä kartiota ole.
Nykyään näkee tosin pulteissa sellaisia irtokartioita jotka hivenen hämää, mutta tuolloin kohdistus tulee navan/keskireiän kautta.
Jos käytettäisiin molempia yhtäaikaa niin kyseessä olisi kahden ohjaavanpinnan liitos ja yleensä toinen tuossa kärsii, nuo toleranssit ei kuitenkaan ole niin tiukkoja.
-
Ja väliin asiaakin, eli jos on oikeesti navasta keskittävä sovite niin silloin pultinreikä on suora eikä kartiota ole.
Nykyään näkee tosin pulteissa sellaisia irtokartioita jotka hivenen hämää, mutta tuolloin kohdistus tulee navan/keskireiän kautta.
Jos käytettäisiin molempia yhtäaikaa niin kyseessä olisi kahden ohjaavanpinnan liitos ja yleensä toinen tuossa kärsii, nuo toleranssit ei kuitenkaan ole niin tiukkoja.
Onko tosiaan keskittäviä keskireikiä kun tuntus että pitäis olla krympillä laitettavia että oikeasti keskittäsi??
Tiedätkö autoja missä käytetään,,itse en tiedä yhtäkään.Tosin en olekaan laitellu kuin muutamia merkkejä. :)
-
Kyllä hiluxissa oli epätasapainon syy juuri puuttuvat soviterenkaat vanteista, loppu 80-> väpätys. Varmaaan se kuitenkin suojaa pultteja ja vannetta jos sattuu työtapaturma ja unohtuu kiristää riittävästi, mutta vain hetkenaikaa.
-
Volvon alkuperäisissä aluvanteissa on keskireikä juuri saman kokoinen kuin keskinapakin, ilman soviterenkaita ja alkuperäisissä pulteissa on ns irtokartio.
-
Itselläni ei ole liioin alkuperäisiä aluvanteita kuin alkuperäisiä pulttejakaan joten orggiksista en osaa sanoa, mutta ilman soviterengasta täristi omat vanteet niin paljon ettei tehnyt edes mieli ajaa yli 50km/h. Kyseessä siis Volvo V70 -02
-
Ja väliin asiaakin, eli jos on oikeesti navasta keskittävä sovite niin silloin pultinreikä on suora eikä kartiota ole.
Eikä niitä taida montaa löytyä?
Siinä IsonKissan ykspulttisessa keskitettiin vanteen keskikupilla ja Sätkässä oli mutterissa sellainen puolipyöreä aluslevy, joka keskitti vanteen urasta. Subaru Leonessa on keskireikä, jolla oikeasti keskitetään vanne. Pyörä pysyy vaikka yhdellä ruuvilla! Keksintö oli kai tehty maasto-ominaisuuksien maximoimiseksi. Ja jos ei muistanut laittaa vaseliinia vanteisiin, ne eivät keväällä irronnet kuin rautakangella, vaikka rummussa ei ollut kuin neljä keskireiän läpi tulevaa 'tappia'. Muttereissa oli silti kartiot.
-
Onko tosiaan keskittäviä keskireikiä kun tuntus että pitäis olla krympillä laitettavia että oikeasti keskittäsi??
Tiedätkö autoja missä käytetään,,itse en tiedä yhtäkään.Tosin en olekaan laitellu kuin muutamia merkkejä. :)
Oliskohan varsn yleinen paripyörällisissä.. ;D Muttereissa isot aluslaput, eikä vanteissa mitään kartioita
Tässä Forsissa keskireiikä 138.8mm Thumb Tiukka on sovite kun tehtaan jäljiltä parin vuoden pyörimisen jälkeen sai isolla lekalla nätisti tömisyttäen etupyörät irroitella :laugh: Sen kun olisi tienpäällä joutunut tekemään, olisi mettästä pölliä saanut lähteä hakemaan. Auton omia renkaan vaihtovehkeitä on kotipihalla testattu, että niiltä osin ei ongelmaa..
EDIT: kuvaa ennen maalausta, kun muutaman vuoden jälkeen patarauta ihan punaisena kun tehtaan jäljiltä paljaana. Uutuuttaan alustamassauksessak aan eivät sotkeneet noita..
(http://koti.mbnet.fi/sfc88k5/Rimor/takajarru.jpg)
-
Oliskohan varsn yleinen paripyörällisissä.. ;D Muttereissa isot aluslaput, eikä vanteissa mitään kartioita
Tässä Forsissa keskireiikä 138.8mm Thumb Tiukka on sovite kun tehtaan jäljiltä parin vuoden pyörimisen jälkeen sai isolla lekalla nätisti tömisyttäen etupyörät irroitella :laugh: Sen kun olisi tienpäällä joutunut tekemään, olisi mettästä pölliä saanut lähteä hakemaan. Auton omia renkaan vaihtovehkeitä on kotipihalla testattu, että niiltä osin ei ongelmaa..
EDIT: kuvaa ennen maalausta, kun muutaman vuoden jälkeen patarauta ihan punaisena kun tehtaan jäljiltä paljaana. Uutuuttaan alustamassauksessak aan eivät sotkeneet noita..
(http://koti.mbnet.fi/sfc88k5/Rimor/takajarru.jpg)
Kävi melkein nolosti... :( Vaihdoin kulkimeen ensimmäistä kertaa renkaita. Se on näköjään paripyörättömän Transitinkin vanne nykyään pelkän keskiön varassa! Eikä ollut edes tiukalla, ja reikä on vielä pieni, joku 60 millinen. Tuleepahan tarkkailtua muttereita. ;D
-
Oliskohan varsn yleinen paripyörällisissä.. ;D Muttereissa isot aluslaput, eikä vanteissa mitään kartioita
Tässä Forsissa keskireiikä 138.8mm Thumb Tiukka on sovite kun tehtaan jäljiltä parin vuoden pyörimisen jälkeen sai isolla lekalla nätisti tömisyttäen etupyörät irroitella :laugh: Sen kun olisi tienpäällä joutunut tekemään, olisi mettästä pölliä saanut lähteä hakemaan. Auton omia renkaan vaihtovehkeitä on kotipihalla testattu, että niiltä osin ei ongelmaa..
EDIT: kuvaa ennen maalausta, kun muutaman vuoden jälkeen patarauta ihan punaisena kun tehtaan jäljiltä paljaana. Uutuuttaan alustamassauksessak aan eivät sotkeneet noita..
(http://koti.mbnet.fi/sfc88k5/Rimor/takajarru.jpg)
Hyvä esimerkki
-
Oliskohan varsn yleinen paripyörällisissä.. ;D Muttereissa isot aluslaput, eikä vanteissa mitään kartioita
Tässä Forsissa keskireiikä 138.8mm Thumb Tiukka on sovite kun tehtaan jäljiltä parin vuoden pyörimisen jälkeen sai isolla lekalla nätisti tömisyttäen etupyörät irroitella :laugh: Sen kun olisi tienpäällä joutunut tekemään, olisi mettästä pölliä saanut lähteä hakemaan. Auton omia renkaan vaihtovehkeitä on kotipihalla testattu, että niiltä osin ei ongelmaa..
Joo tänään katselin työmaan paripyörä ransua ja niinhän siellä on tavan mutterit.Eli napa keskittää vanteen ja mutterit pitävät paikallaan.Kiva huomata että taas oppii uutta.Mutta pohojalaasena m`oo ikää vääräsä... ;D Thumb