Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Projektit => Aiheen aloitti: RR - 16.10.2012 kello on 18:51
-
Onhan tuolle jo tullu tehtyä aikaisemmin yhtä sun toista.
MUTTA tänään sain leiman paperiin, edellisen kerran liikennekäytössä tasan vuosi sitten. Pikkasen jännitti, se kun ei ole liikkunut metriäkään vuoden aikana. Mutta hyvin pelitti jarrut.
Syy sille ettei auto ole liikkunut vuoteen, on se, että viime syksynä leikkasin katosta n. 2 metriä keulasta päin pois. Tuli tehtyä lievä keulapahka, katto jatkuu metrin verran etuovien yläreunasta ylöspäin. Ja tietysti tuli "vahingossa" ostettua rintamamiestalo sen jälkeen kun katto oli avattu. Kahdeksaan kuukauteen en tainnut montaa kertaa autoa nähdä.
Katosta tuli tietysti vähän ruma, itse kun tein. Muotoilu onnistui ilmeisemmin hyvin, huippuja en ole kokeillut, mutta kyllä se ihan katsastussäädöissä nätisti kiihtyi ensimmäisen kiihdytyksen jälkeen. Vajaata yheksääkymppiä kulkee edelleen nätisti. Sivutuuli ohjaa autoa enemmän kuin ennen, mutta sitä nyt osasi odottaakin. Aikaisemmin sitä ei juuri tarvinut sivutuulella ohjata ja tänään oli kyllä tosi tuulinen päivä.
Ainoa asia mistä katsuri melkein pääsi huomauttamaan oli se, kun ruokapöytä ei ollut autossa. Onneksi se keittiön pöytä kelpasi. Ensimmäistä kertaa katsastusmiestä kiinnosti asunto-osankin varusteet. Taisi olla vielä aika hyvin kartalla, kun sammuttimen leima ei kiinnostanut sen jälkeen kun huomasi, ettei autossa ole kaasulaitteita.
Katon rakenne koostuu 15 mm vaneriseinistä ja kahdesta 4 mm kattovanerista, jotka on liimattu toisiinsa. Vanerin päällä on uretaanilevyä, seinissä 50 mm ja katossa 30 mm liimattuna ja taivutettuna muotoonsa. Uretaanin päällä on lasikuitua ja topcoat-kerros tuon uretaanin päälle laminoituna. Uretaanin ja lasikuidun välissä on sanomalehteä, koska tuo uretaani sulaa jos siihen tarjoaa suoraan hartsia. Rakenne on siinä määrin tukeva, että kun uretaani oli liimattu vaneriin kiinni, niin katto kestää sen 100 kiloa pistemäistä kuormitusta notkumatta. Valmiilla katolla en ole uskaltanut kokeilla kun tuo topcoat on aivan järjettömän liukasta.
Mahdollisesti ammattitaidon puutteesta johtuen lasikuidun ja topcoatin väliin tuli laitettua noin 20 kiloa lasikuitukittiä, jotta tuo näyttäisi edes noin hyvältä.
Nyt täytyy vaan toivoa, ettei tuossa lasikuituhommassa ole tekovikoja jotka aiheuttaisi ongelmia pidemmän päälle, opin nimittäin vihaamaan lasikuitumattoa ja -hartsia yli kaiken. En todellakaan haluaisi enää ikinä koskea tuohon tavaraan.
-
Kuvia?
-
pikkasen ihmetyttää toi uretaanilevyn sulamis pelko, ite oon käyttäny uretaanilevyä "finfoam merkkistä" jäykkäreiden tekoon lasikuidussa noin kahdenkymmenenvuode n ajan hyvällä menestyksellä ilman minkäänlaista sulamis ongelmaa...
-
pikkasen ihmetyttää toi uretaanilevyn sulamis pelko, ite oon käyttäny uretaanilevyä "finfoam merkkistä" jäykkäreiden tekoon lasikuidussa noin kahdenkymmenenvuode n ajan hyvällä menestyksellä ilman minkäänlaista sulamis ongelmaa...
Noku kyseessä ei ole pelko, se suli, kokeilin. Kyllä tuo näyttää uretaanilta ja sitä ku leikkaa ni se on ku urtsikkaa mutta jostain syystä se ei sitä hartsia kestä. Mulla on sitä alumiinifoliolla päällystettyä myös ja se ei sula.
Nii ja uretaanina se mulle myytiin.
-
Muistan lukeneeni tuosta projektista jossain, mutta en muista missä. Kuvia kaipailen minäkin. Thumb
-
Noku kyseessä ei ole pelko, se suli, kokeilin. Kyllä tuo näyttää uretaanilta ja sitä ku leikkaa ni se on ku urtsikkaa mutta jostain syystä se ei sitä hartsia kestä. Mulla on sitä alumiinifoliolla päällystettyä myös ja se ei sula.
Nii ja uretaanina se mulle myytiin.
ok Levy ei sitt varmaankaa ole polyuretaani levyä vaan lähempänä perinteistä styroksia joka sulaa kyll joka liottimella..mutt pääasia ett saitt homman onnistumaan.
silloin aikanaan ku piti käyttää tyroksia täytteenä, ni saunasuojalla siveltiin parikerrosta ni se sitt kesti lasikuitu hartsin..
-
ja laitappass siit mersusta kuvii ja mielellää myös projekti vaiheest.. tai me tullaan ja tutkitaan ny jälkikäteen miten se on tehty ;D ;D
-
ja laitappass siit mersusta kuvii ja mielellää myös projekti vaiheest.. tai me tullaan ja tutkitaan ny jälkikäteen miten se on tehty ;D ;D
Joupa,ja kun tätä porukkaa on seurannu niin sehän ei ilman purkamista selviä :o :o ;D ;D
-
Tupla-ärrän kuvia ootellessa voi tutkia tätä - oli naapurin Åke ottanut aika savotan, jälki vaan aika robustia 8)
(http://koti.mbnet.fi/sfc88k5/sekalaista/Kuvia/Pohjanmerelle_2012/mb_husbil_hem-bakad.jpg)
Liekö hommassa motivaatio hukkunut ja auto otettu käyttöö ennen viimeistä pintaa. Kulmista ruoste painaa läpi, ilmeisesti met. runko. Ei ihan kevyt laitos.. päälle viellä markiisi mallia: butik ..
-
Tupla-ärrän kuvia ootellessa voi tutkia tätä - oli naapurin Åke ottanut aika savotan, jälki vaan aika robustia 8)
Liekö hommassa motivaatio hukkunut ja auto otettu käyttöö ennen viimeistä pintaa. Kulmista ruoste painaa läpi, ilmeisesti met. runko. Ei ihan kevyt laitos.. päälle viellä markiisi mallia: butik ..
Jos haluaa viimosen päälle kiillotetun, niin niitä saa rahalla kaupasta....
-
Jos kerran tekee ja käyttää jo valmiiksi paljon aikaa, miksei tekisi kunnolla?
-
Tupla-ärrän kuvia ootellessa voi tutkia tätä - oli naapurin Åke ottanut aika savotan, jälki vaan aika robustia 8)
(http://koti.mbnet.fi/sfc88k5/sekalaista/Kuvia/Pohjanmerelle_2012/mb_husbil_hem-bakad.jpg)
Liekö hommassa motivaatio hukkunut ja auto otettu käyttöö ennen viimeistä pintaa.
Koristeraitaa kylkeen, niin muuttuu paremman näköiseksi. Ovet ainakin riittää. :)
-
Jos kerran tekee ja käyttää jo valmiiksi paljon aikaa, miksei tekisi kunnolla?
Kunnolla? ::) Jos laite on kestävä, toimiva ja turvallinen, se on tehty 'kunnolla'. Jos haluaa pyöreät kulmat, tai pinnan, josta näkee kuvansa, työmäärä kasvaa dekadilla, eikä kokonaisuus toimi sen paremmin....
-
Toisille "kunnolla" tarkoittaa nättiä, toisille toimivaa ja rikkaille molempia. :D
-
Matkailuauton kun rakentaa itse, tai tuunaa mieleisekseen vanhasta tehdastekoisesta, saa tunnelmallisen kulkimen. Thumb Uuden kun ostaa, puuhastelu on enempi pesua ja vahausta, sekä ympäri kiertämistä, ettei vain ole tullut naarmuakaan. ;) Onhan se harrastamista sekin, että laittaa kulkimen pois liikenteestä ja kohta takaisin. ;D
-
Jos rupeaa isompaa hommaa tekemään matkailuautoon, on suorastaan suotavaa reissata keskeneräisellä. Muuten voi huomata motivaation kadonneen taivaan tuuliin tai sitten vasta valmiista huomaa mitä tuli tehtyä väärin.
Veikkaan että käytettävät materiaalit aika pitkälle sanelevat lopulliset muodot. Jos kulmaraudasta tekee kehikon johon tulee pinta kiinni, niin lopputulos on väkisin kuten ruotsinihmeessä.
Tota ruotsalaista on levennetty ja veikkaan peräylityksenkin kasvaneen, ainakin tuon takaoven verran. Alkuperäinen lattian ja sitä kautta rungon korko näkyy tuossa markiisin alla olevassa ovessa. Olisi kiva nähdä sisältä, tossa pelkässä kopassa on jokunen tunti kiinni. Voi olla hymy herkässä aina ku pääsee rattiin.
-
Kyllähän se pääasia tuommoisessa rakentelussa on, että tekee sitä mitä itse haluaa, eikä sitä mitä muut haluaa.
Joten nokka pystyyn vaan !!! Thumb
-
Kokemuksesta voisin kertoa, nämä jotka rakentaa omia kulkineita tekevät sen yleensä sen vuoksi ettei ole varaa ostaa/teettää juuri sellaistakun haluaa.. joten täytyy tehä se itse ja silloinkin taloudelliset syyt pakottavat kompromisseihin. Yleensä rakentajat on monitaitoisia tekniikan miehii, mutta poikkeuksiakin on nähty..
itse voisin ostaa valmiin auton mitä on tehty mm vuonna91, mutta 15 tuhatta euroo on must semmosest liikaa ja se on ollut halvin minkä olen nähnyt myytävänä.. ja ei mull oo sitä viittätoist tonnii... joten projekti jatkuu
-
Melko huono kuva sisältä:
(http://justiina86.suntuubi.com/datafiles/gallery/2/Kuvat%2017102012%20181.jpg)
Tältä se nykyään näyttää, kompressorijääkaapp i on lisätty jo aiemmin
(http://justiina86.suntuubi.com/datafiles/gallery/1/Kuvat%2017102012%20178.jpg)
-
Ulkoa:
(http://justiina86.suntuubi.com/datafiles/gallery/1/Kuvat%2017102012%20165.jpg)
(http://justiina86.suntuubi.com/datafiles/gallery/1/Kuvat%2017102012%20174.jpg)
(http://justiina86.suntuubi.com/datafiles/gallery/1/Kuvat%2017102012%20175.jpg)
-
Kaunishan tuo ei ole, mutta ei se ole ollutkaan.
Kaikkea ei kannata yrittää selitellä järjellä. Enemmän tuo värkkääminen on terapiaa.
Korotuksen tekotapaa pohdin aika pitkään ja mietin miten sen olisi voinut tehdä vaikka alumiinipellistä, se kun on tutumpi aine. Mutta siihen olisi tullut aikalailla monta saumaa.
-
Kaunishan tuo ei ole, mutta ei se ole ollutkaan.
'Rumat ne vaatteilla koreiloo...' sanottiin entiwanhaan! Kaukovaloille on hyvä alusta ja kalavene kulkee katolla, joten eikun menoksi!
-
Tosta sivuoven takaa löyty yllätys reilu vuosi sitten, tää auto on joskus kaadettu tai ajettu johonkin oikein kunnolla. Ainakin repsikan etuoven takapuolelle on laitettu joku korjauspelti, sauman jälkeen korjattu pakkelilla ja sivuovi on kai tehty uusiks. Sivuoven takaa seinää on korjattu pääosin pakkelilla. Pakkelia on aika reilu kerros, yli 5 mm ainaki. Vielä en oo pellille asti löytäny.
Toi sivuoven alareuna ja alakylki on pudotettu alaspäin, korin runkopalkki oli valmiiksi poikkiruostunut niin ei niin paljoa huolestuttanu sen "korjaaminen". Nyt on autossa sitte inhimillisempi astuntakorkeus, rappuset sisällä ja dometicin lattialle sijoitettava ilmastointilaite siinä kotelossa.
Takatallin ovi aukeaa avaimenperäkakella, siinä oli tyylikäs auton henkeen sopiva lukko, jonka vein korjattavaksi amiksen metallipuolelle. Sen jälkeen en ole kahvaa nähnyt. Opettaja ei edes yrittänyt selitellä mitään.
Autohan on jo uutena lämpöeristetty. Seinät on eristetty styroxilla, lievästi sanottuna huolellisesti. Tehty aivan järjettömän pienistä paloista liimaamalla. Perässä on ilmeisesti ollut generaattori, taka-akselin takana. Auton ajo-ominaisuudet on kuulemma olleet etenkin talvella mielenkiintoiset. Purettiin itse viimeiset Ylen aikaiset johdotukset.
-
Auton ajo-ominaisuudet on kuulemma olleet etenkin talvella mielenkiintoiset.
Tulee mieleen entiwanhaset postiautot, joissa kaikki rahti oli taka-akselin takana.. Ei paljon ottanut pyörä maahan! :o
-
Tulee mieleen entiwanhaset postiautot, joissa kaikki rahti oli taka-akselin takana.. Ei paljon ottanut pyörä maahan! :o
Silloin oli moottori ja vaihdelaatikko edessä. :D Nykyisin taitaa olla aika monesti takana.
-
Silloin oli moottori ja vaihdelaatikko edessä. :D Nykyisin taitaa olla aika monesti takana.
Niin, eikä ole Postillakaan busseja enää. Taitaa Tommolan Gold Line joillain vuoroilla Lapissa vielä muutamaa postinyssäkkää kuskata, mutta muuten se alkaa jo olemaan mennyttä aikaa... :(
-
Kaunishan tuo ei ole, mutta ei se ole ollutkaan.
Kaikkea ei kannata yrittää selitellä järjellä. Enemmän tuo värkkääminen on terapiaa.
Korotuksen tekotapaa pohdin aika pitkään ja mietin miten sen olisi voinut tehdä vaikka alumiinipellistä, se kun on tutumpi aine. Mutta siihen olisi tullut aikalailla monta saumaa.
No sanotaanko ny sit vaik nii jotta tuon tunnistaa kauempaa Thumb oon nähny hurjempiakin viritelmiä, tämä ei pahimmasta päästä Thumb
-
Niin, eikä ole Postillakaan busseja enää. Taitaa Tommolan Gold Line joillain vuoroilla Lapissa vielä muutamaa postinyssäkkää kuskata, mutta muuten se alkaa jo olemaan mennyttä aikaa... :(
Kun juttu alkoi hörsyilemään, niin minäkin hörsytän. Aikoinaan postiautoissa oli takana koukut, joihin matkustajien polkupyörät nostettiin. Paikkakunnallamme postiauto tuli aina samalla kellon lyömällä risteykseen hiljentäen vauhdin kävelynopeudeksi. Talvella me poikaviikarit hokasimme että silloin voi ottaa näistä pyöräkoukuista kiinni ja luisuttaa itseä perässä parin korttelin verran varikon risteykseen. jossa päästimme irti. Jollakin kerralla kuski huomasi meidän leikkimme, eikä kääntynytkään varikolle vaan jatkoi matkaa, nostaen nopeutta. Lopulta irroitimme otteemme kun vauhti oli kiihtynyt jo reilusti yli viiden kympin. Korkeasta lumikinoksesta löysimme itsemme. Siihen loppui sekin lysti. ;D
-
Silloin oli moottori ja vaihdelaatikko edessä. :D Nykyisin taitaa olla aika monesti takana.
Ei se paljon auttanut, kun puoli autoa oli täynnä kattoon asti ja piiiiiiiiiitkä peräylitys. Nykyään kun postiauto tuo norjalaisten vii..., siis tilaamat tavarat Muoniosta, niin lasti on onneksi tasaisestipitkin alustaa. ;D
-
Niin ja ennen saatoi lapissa aikamerkin tarkistaa postiautosta (tosin viikon myöhässä) ;D ;D Nykyisin taitaa tulla pariviikkoo myöhässä eikä silloinkaan kannata kelloa säätää sen mukaan. ;D ;D ;D
Taisi lähtä taas sivuraiteille.
-
Niin ja ennen saatoi lapissa aikamerkin tarkistaa postiautosta (tosin viikon myöhässä) ;D ;D Nykyisin taitaa tulla pariviikkoo myöhässä eikä silloinkaan kannata kelloa säätää sen mukaan. ;D ;D ;D
Äläs nyt, 364 päivää vuodessa, perillä 16.15 Siitä tietää vuorokaudeajan kesät-talvet, sen tarkempaan ei tarvi.
Taisi lähtä taas sivuraiteille.
Sehän on elämän suola... ;D
-
Kuvia katsellessa tuli mieleen pikkuprojekti; tuo sivuikkuna ei ole kunnolla kiinni. Tarkkaavaisimmat saattoivat nähdä jesaripaikkauksen. Lukitus petti viime reissulla ja sitte se onki päässy unohtumaan. Muistaakseni itse ikkuna ei hajonnut pahasti pudotessaan, vähän vain lohkesi. Mutta aukipitosalpa ja lukitussalvat pitää jostain hankkia.
-
Kuvia katsellessa tuli mieleen pikkuprojekti; tuo sivuikkuna ei ole kunnolla kiinni. Tarkkaavaisimmat saattoivat nähdä jesaripaikkauksen. Lukitus petti viime reissulla ja sitte se onki päässy unohtumaan. Muistaakseni itse ikkuna ei hajonnut pahasti pudotessaan, vähän vain lohkesi. Mutta aukipitosalpa ja lukitussalvat pitää jostain hankkia.
Kysy nimimerkiltä "Pelsam".
-
Viime viikonloppuna nykäsin uusille vanereille pohjamaalin ja äsken liimasin lasikuitutapetin. Jossain vaiheessa tulee vielä pintaväri.
Tunnissa saa noin 10 astetta lämpötilaeroa ulkoilmaan verrattuna. Kolmessa tunnissa 20 astetta. Selkeä ongelma mulla on edelleen lämmön siirtäminen pattereista, eberi putoaa muutaman kerran tunnissa puolelle teholle vaikka sisällä on alle 20 astetta. Uusi patteri odottaa vuoroaan ja puuttuvia nippeleitä.
-
Selkeä ongelma mulla on edelleen lämmön siirtäminen pattereista, eberi putoaa muutaman kerran tunnissa puolelle teholle vaikka sisällä on alle 20 astetta. Uusi patteri odottaa vuoroaan ja puuttuvia nippeleitä.
Sinä kun osaat puuhastella, laita puhallinpattereita. :D
-
Viime viikonloppuna nykäsin uusille vanereille pohjamaalin ja äsken liimasin lasikuitutapetin. Jossain vaiheessa tulee vielä pintaväri.
Tunnissa saa noin 10 astetta lämpötilaeroa ulkoilmaan verrattuna. Kolmessa tunnissa 20 astetta. Selkeä ongelma mulla on edelleen lämmön siirtäminen pattereista, eberi putoaa muutaman kerran tunnissa puolelle teholle vaikka sisällä on alle 20 astetta. Uusi patteri odottaa vuoroaan ja puuttuvia nippeleitä.
yleensä tommosess on vikana puutteellinen ilmankiero patterissa, eli onko ilmasolat riittävät? jos ilmasolat on kunnossa ni sitt patteri pituutta on liian vähän, ja jos käyttää perinteisiä asuntovaunuis käytettäviä putkiripa pattereita ja ei oo mahollista lisätä patteripituutta seinille ni yks vaihtoehto on laittaa tuplapatteri päällekkäin.. itellä silleen ja oon ollu erittäin tyytyväinen moiseen ratkaisuun. kerran kokeilin nollakelill ja riimuksella lämmitin kaikki hanat kaakoss, lämmitin sammu ekakerran 1.5 tunnin kuluttua koska saavutti maksimi veden lämpötilan ja autoss oli 34 astetta lämmintä.. Kaikkee se pittää ihmisen kokkeilla jos tekniikka kiinnostaa, ja heille jotka ei tiiä mun auton asunto-osan pituus on vain kolme metriä j,a pateri pituus on pikkasen reilu kuusmetriä tuplana..
edit.oleellinen näppi virhe korjattu
-
yleensä tommosess on vikana puutteellinen ilmankiero patterissa, eli onko ilmasolat riittävät? jos ilmasolat on kunnossa ni sitt patteri pituutta on liian vähän, ja jos käyttää perinteisiä asuntovaunuis käytettäviä putkiripa pattereita ja ei oo mahollista lisätä patteripituutta seinille ni yks vaihtoehto on laittaa tuplapatteri päällekkäin.. itellä silleen ja oon ollu erittäin tyytyväinen moiseen ratkaisuun. kerran kokeilin nollakelill ja riimuksella lämmitin kaikki hanat kaakoss, lämmitin sammu ekakerran 1.5 tunnin kuluttua koska saavutti maksimi veden lämpötilan ja autoss oli 34 astetta lämmintä.. Kaikkee se pittää ihmisen kokkeilla jos tekniikka kiinnostaa, ja heille jotka ei tiiä mun auton asunto-osan pituus on vain kolme metriä j,a pateri pituus on pikkasen reilu kuusmetriä tuplana..
edit.oleellinen näppi virhe korjattu
oliko mielenkiintoinen ilmata tällänen järjestelmä?? Thumb
-
Mulla oli parikin sisätilan lämppärinkennosta tehtyä puhallinta autossa. Toiselle en saanut vielä johtoja vedettyä, kun se toinen rupesi jo vuotamaan vaikka ehjänä purin omasta autosta.
Lämpöpatterit on pääosin semmosia matalia peltiritilämalleja, taloon tarkotettuja, niitä on 2 kiinni ja kolmas muuten samanlainen mutta tuplatehoinen odottaa asennusvuoroaan. Meinasin laittaa samalla toisen kiertovesipumpun järjestelmään, kun ilmeisesti siitä vedenkierron määrästä saattaa myös olla kiinni.
Meni iltapäivä siihen malliin jotta mentiikin tyttären kanssa kaksistaan viettämään aikaa autoon. Tyttö leikki leikkikodilla ja minä telasin maalia seinään.
-
oliko mielenkiintoinen ilmata tällänen järjestelmä?? Thumb
ei mitään ongelmaa kun boshin pumppu mikä on noin kolmekertaa tehokkaampi kuin primuksen oma.. sitten virta nuukuuttani vaihon riimuksen oman pumpun ja noin puolvuotta sen jälkeen ilmeni ilma ongelma mikä ratkesi kun panin sen tehokkaamman pumpun takas.. iha kuulee ku kupla kiertää auton ja hyppää paisunta-astiaan... ilmaaminen ois onnistunu kyll riimuksen pumpullaki ku ois ollu tarpeellinen määrä ilma ruuvei.. va eihä mull ollu. iteku teet ni tulee just semmonen ku sattuu tuleen
-
ei mitään ongelmaa kun boshin pumppu mikä on noin kolmekertaa tehokkaampi kuin primuksen oma.. sitten virta nuukuuttani vaihon riimuksen oman pumpun ja noin puolvuotta sen jälkeen ilmeni ilma ongelma mikä ratkesi kun panin sen tehokkaamman pumpun takas.. iha kuulee ku kupla kiertää auton ja hyppää paisunta-astiaan... ilmaaminen ois onnistunu kyll riimuksen pumpullaki ku ois ollu tarpeellinen määrä ilma ruuvei.. va eihä mull ollu. iteku teet ni tulee just semmonen ku sattuu tuleen
Eikös se ilmaaminen tehdä tehokkaammalla 230V:n pumpulla. ::)
-
Eikös se ilmaaminen tehdä tehokkaammalla 230V:n pumpulla. ::)
sorry, niihä sitä piuhan nokass... vaa puskass ei oo tullu mieleenkää käyttää sitä vaikk maholliis oiski.. eli vaihon pumpun ja sill mennään, ostan vaikk yhe akun lissää ett riittää sähköö tehokkaammalle pumpulle...
-
sorry ei hokannu ku vastas omaan viestin kysymykseen ett ny ollaa aloittajan jotust vähä metäss....
Mutt mää oon tommost numerosarjaa joskus katteuksissaan kuolannu ku mun meses lukkee 508.....lähinnä ne kaks viimestä numeroo on ratkasevat....
-
sorry, niihä sitä piuhan nokass... vaa puskass ei oo tullu mieleenkää käyttää sitä vaikk maholliis oiski.. eli vaihon pumpun ja sill mennään, ostan vaikk yhe akun lissää ett riittää sähköö tehokkaammalle pumpulle...
Eikö riitä että ilmaaminen tehdään remontin jälkeen, piuhassa. On jossakin vikaa jos ilmata pitää vielä reissussa ollessa, puskassa. :)
-
Eikö riitä että ilmaaminen tehdään remontin jälkeen, piuhassa. On jossakin vikaa jos ilmata pitää vielä reissussa ollessa, puskassa. :)
viat ei aina tuu kotipihassa.... ja mä en kehtaa pikkuvian takia ajaa tuhattakilometriä jott pääsis kotona korjaamaan, ja kyseinen tilanne liitty sähköpatruunan vesipumpun särkymiseen
-
sorry ei hokannu ku vastas omaan viestin kysymykseen ett ny ollaa aloittajan jotust vähä metäss....
Mutt mää oon tommost numerosarjaa joskus katteuksissaan kuolannu ku mun meses lukkee 508.....lähinnä ne kaks viimestä numeroo on ratkasevat....
Juu kyl se 50 lisäheppaa tekee ihmeitä, vaikkei tuokaan mikään tykki ole. Vielä ku tuo on mallia "jumbo", eli kokonaisleveys on 2.45, niin kauheen paljon parempaa peltikuorista aihiota ei taida löytyä. Suurin ongelma on noi paineilmatehostetut nestejarrut, ne kun on järjettömän harvinaiset. Toinen iso mahdollisesti tuleva ongelma on tuulilasi.
Muutenhan tuossa nyt ei ihmeitä ole, paitsi omapaino. 5700 kiloa on punnittu paino reissukunnossa ennen korotuksen tekoa. Tilanne ei liene juuri muuttunut korotuksen yhteydessä. Kattopellit otin kahdessa osassa alas ja niiden nostaminen alas oli ihan oikeasti pelottavaa. Juuri ja juuri jaksoin nostaa pellit.
-
Toinen iso mahdollisesti tuleva ongelma on tuulilasi.
Moneenkos suuntaan se on mutkalla? Suomessa on, ainakin ollut, pieniä valmistajia, jotka ovat tehneet tuulilaseja vaikka minkälaisia. Jollain voisi olla valmis muottikin, jos alkuperäistä lasia ei enää saa, tai se on riistohintainen.
-
Ei se minusta ole kuin yhteen suuntaan kaareva.
-
kyseinen tilanne liitty sähköpatruunan vesipumpun särkymiseen
Jos sinulla ei vielä ole uutta pumppua, laita pieni omakotitalon glykoolia kestävä pumppu. Ykkös teholla normaali käyttö ja ilmaus kakkosella tai kolmosella. :D
-
Jos sinulla ei vielä ole uutta pumppua, laita pieni omakotitalon glykoolia kestävä pumppu. Ykkös teholla normaali käyttö ja ilmaus kakkosella tai kolmosella. :D
on mull pumppu ny kunnos va toss tarvitseville mielenkiintoinen linkki
http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/LVI/Lampopatteri-ja-lampo/Pumppu/Kiertovesipumppu-866080/
-
on mull pumppu ny kunnos va toss tarvitseville mielenkiintoinen linkki
http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/LVI/Lampopatteri-ja-lampo/Pumppu/Kiertovesipumppu-866080/
Joo, tuommonen on minulla ollut kulkimessa monta vuotta. On vain katsottava se malli jonka tiiviste kestää glykolia. Thumb
-
Viime viikonloppuna maalattiin kukkasia tytön "huoneeseen". Tuli keltasia ja vaaleanpunaisia ;D Ja lisäksi "olohuone/ruokahuone"puolelle tehtiin kukkasia eri sävyisellä valkoisella.
Tuli tehtyä hetken mielijohteesta pieni investointi lämmityspuolelle, 3,5 kW ilmawebasto. Tai 3,9 kWattisena se myytiin, mutta ohjekirjasta selvisi että 3,9 kW on tarjolla vain yhdellä tietyllä ohjainyksiköllä ja silloinkin ilmeisesti vain määrätyn ajan.
Ensituntuma laitteeseen on se, että se tarjoaa lämpöä aikalailla hurjan määrän lyhyessä ajassa. Lämpömittarin lukemien nousua voi seurata ihan reaaliajassa ja koko auton sisälämpötilan nosto 15 asteella sujuu reilusti alle puolen tunnin. Joku kanavisto tuolle pitää tietysti vielä rakentaa.
Eli lämmitysvarmuus lienee aika lailla riittävä, kaksi laitetta ei voi oikein hajota kerralla kun niillä on yhteistä vain polttoaine ja syöttöjännite. Ja auton teoreettinen asumiskäytön pakkasraja taisi nousta samalla aikalailla.
Pikkasen tuli ledinauhaakin jo laiteltua, ettei tarvi pimeässä kärvistellä. Jokunen metri vielä ni tulee hyvä.
-
Viime viikonloppuna maalattiin kukkasia tytön "huoneeseen". Tuli keltasia ja vaaleanpunaisia ;D Ja lisäksi "olohuone/ruokahuone"puolelle tehtiin kukkasia eri sävyisellä valkoisella.
Tuli tehtyä hetken mielijohteesta pieni investointi lämmityspuolelle, 3,5 kW ilmawebasto. Tai 3,9 kWattisena se myytiin, mutta ohjekirjasta selvisi että 3,9 kW on tarjolla vain yhdellä tietyllä ohjainyksiköllä ja silloinkin ilmeisesti vain määrätyn ajan.
Ensituntuma laitteeseen on se, että se tarjoaa lämpöä aikalailla hurjan määrän lyhyessä ajassa. Lämpömittarin lukemien nousua voi seurata ihan reaaliajassa ja koko auton sisälämpötilan nosto 15 asteella sujuu reilusti alle puolen tunnin. Joku kanavisto tuolle pitää tietysti vielä rakentaa.
Eli lämmitysvarmuus lienee aika lailla riittävä, kaksi laitetta ei voi oikein hajota kerralla kun niillä on yhteistä vain polttoaine ja syöttöjännite. Ja auton teoreettinen asumiskäytön pakkasraja taisi nousta samalla aikalailla.
Pikkasen tuli ledinauhaakin jo laiteltua, ettei tarvi pimeässä kärvistellä. Jokunen metri vielä ni tulee hyvä.
Hyvä, hyvä, puuhastella pittää. Thumb
Mikä on laitteen virran kulutus. :)
-
Hyvä, hyvä, puuhastella pittää. Thumb
Mikä on laitteen virran kulutus. :)
40 w täydellä teholla eli 3,33 A. Samaa luokkaa kuin vesieberillä. Eli 6,7 A jos molemmat käy täydellä teholla. Teoriassa siis nykyisellä akulla saadaan reilusti yön yli nukuttua vaikka pakkasta olisi enemmänkin. Ja tällä sähköteholla saadaan siis 8,9 kW lämpöä.
Akkuja on tulossa lisää kunhan joutaa, olin oikeassa paikassa oikeaan aikaan, 2 kpl 180 Ah akkuja tuli poiskantohintaan. Ei ihan uusia mutta kuorma-autosta joutaneita.
-
40 w täydellä teholla eli 3,33 A. Samaa luokkaa kuin vesieberillä. Eli 6,7 A jos molemmat käy täydellä teholla. Teoriassa siis nykyisellä akulla saadaan reilusti yön yli nukuttua vaikka pakkasta olisi enemmänkin. Ja tällä sähköteholla saadaan siis 8,9 kW lämpöä.
Akkuja on tulossa lisää kunhan joutaa, olin oikeassa paikassa oikeaan aikaan, 2 kpl 180 Ah akkuja tuli poiskantohintaan. Ei ihan uusia mutta kuorma-autosta joutaneita.
Ei sitä pakkasta, ettei nyt tarkenisi. ;D
Kuitenkin virran kulutus on sen verran suuri, ja kun muitakin kulutuskohteita on käytössä, olisi akkuja oltava, 200-300Ah. Niin eihän niitä koskaan ole liikaa. :D
-
12 voltista virtansa ottaa ledivalot, vesipumppu ja nuo lämmittimet. Verkkovirtalaitteet ottaa sähkönsä 24 voltin akustosta. Ja jos kylmä meinaa yllättää, voin laittaa laturin verkkovirtaan lataamaan 12 voltin akkuja.
Mutta joo 12 voltin akuston koko pitäisi tuplata nykyisestä 110 Ah:sta jossain vaiheessa talvea.
-
Aika hyvin tulee herätettyä huomiota kun ollaan ajeltu tuolla mersulla.
Koskaan ennen ei ole kukaan tullut minun kanssani juttelemaan huoltoasemalla kesken tankkauksen ja kauppakeskuksen pihassakin joku karavaanari tuli turisemaan. Huoltsikalla turisemaan tullut halusi nähdä vielä sisällekin.
Ilmaweballe tuli alotettua lopullisen ilmakanaviston rakentaminen ja jo tässä vaiheessa koneesta saa paljon enemmän potkua irti kuin väliaikaisviritykse llä. Kanavan alkuvaihe tulee semmosesta saunaan tarkoitetusta suorakaiteisesta iv-kanavasta. Saa nähdä millä jatketaan.
-
Huipputieteellisten tutkimusten perusteella -10 asteen pakkasessa 3,5 kW ilmalämmitin saa autoon lähes tasaisen 20 asteen lämmön, vaikka kanavassa on vain kaksi haaraa joista toinen on etumatkustajan jalkatilassa puhaltamassa eteenpäin ja toinen takamatkustajan penkin alla. Keli oli tyyni ja auton parkki suojaisa.
Ilman villasukkia ei missään nimessä pärjäisi, mutta muuten voisi yöpyä huoletta.
Ei tullu kokeiltua kuinka paljon lämpöä torppaan olisi saanut mutta sen huomasin että akkuostokset ovat edessä.
-
Testit jatku tänään. Molemmista termarit kaakkoon ja taas 6-7 tuntia myöhemmin lämpötilan tarkastus: Ulkona oli -13 ja sisällä +31. Koko totuutta tuo ei tietysti kerro, vesilämppäri kävi taas melkein koko ajan puolella teholla ja tuo ilmalämppäri on ilmeisesti suunniteltu tuottamaan maksimissaan tuota luokkaa olevia sisälämpötiloja.
Mutta molemmilla lämppäreillä lämmitettäessä lattia oli tasaisemmin lämmin, olisi voinut kävellä vaikka paljain jaloin.
Katotaan mihin muuttuu sitten kun joskus ehdin toteuttamaan suunnitelmia. Hyvin ainakin huomaa mistä puhaltaa sisään.
Laiton wanhuksen käymäänkin. Piiiiiiitkä startti ja sitte heräs. Savua oli koko tienoo täynnä. Saas nähdä saanko viimein rakennettua lämmityksen moottorille.
-
Noi akut kyllä harmittaa lyhytikäisyyksillää n ja ovat kalliita ostettaessa-ainakin minun mielestäni ovat kalliita kestoonsa nähden.
-
Testit jatku tänään. Molemmista termarit kaakkoon ja taas 6-7 tuntia myöhemmin lämpötilan tarkastus: Ulkona oli -13 ja sisällä +31. Koko totuutta tuo ei tietysti kerro, vesilämppäri kävi taas melkein koko ajan puolella teholla ja tuo ilmalämppäri on ilmeisesti suunniteltu tuottamaan maksimissaan tuota luokkaa olevia sisälämpötiloja.
Mutta molemmilla lämppäreillä lämmitettäessä lattia oli tasaisemmin lämmin, olisi voinut kävellä vaikka paljain jaloin.
Katotaan mihin muuttuu sitten kun joskus ehdin toteuttamaan suunnitelmia. Hyvin ainakin huomaa mistä puhaltaa sisään.
Laiton wanhuksen käymäänkin. Piiiiiiitkä startti ja sitte heräs. Savua oli koko tienoo täynnä. Saas nähdä saanko viimein rakennettua lämmityksen moottorille.
Yksi tärkeä ominaisuus on tasainen lämmön jakaantuminen. Lattian lämmiys on hyvä. Tolpalla oleville kulkimille näppärä järjestää, mutta vesikiertoinen työläs rakentaa jälkikäteen. :)
-
Noi akut kyllä harmittaa lyhytikäisyyksillää n ja ovat kalliita ostettaessa-ainakin minun mielestäni ovat kalliita kestoonsa nähden.
Minä vielä luulin ostaneeni hyvät, ovat exiden vapaa-ajan akut. Minulla on 3 kpl noita 110 Ah akkuja, kaikki on kestäneet vähän yli 2 vuotta. Kaikissa on sama vika, ensin loppuu kapasiteetti ja seuraavaksi ne alkaa tyhjäämään itseään.
Tai voihan tuolla periaatteessa kolmesta yksi ehjäkin olla, paitsi kun ollut nyt yli vuoden tyhjänä. Kaksi on sarjassa 24 voltin puolella ja yksi on ollut yksinään 12 voltissa. Nuo sarjassa olevat on olleet jo yli vuoden pimeinä.
Tilalle tullee joko vartaa tai halpisakkuja. Saas nähä miten hinnat menee.
-
AGM-akku tuli. Znajarer-merkkinen, 12 voltin puolelle. Vielä on vaikea sanoa mitään, hyvää tai huonoa.
Muuten on Wanha Rouva nukkunut talviunta, mutta eilen käynnistin sen. Lähti melko nätisti ilman esilämmitystä ja yllättäen naapuritkaan ei tukehtuneet. Jarruissa oli joku venttiili jäässä, ei paineet noussu.
-
AGM-akku tuli. Znajarer-merkkinen, 12 voltin puolelle. Vielä on vaikea sanoa mitään, hyvää tai huonoa.
Muuten on Wanha Rouva nukkunut talviunta, mutta eilen käynnistin sen. Lähti melko nätisti ilman esilämmitystä ja yllättäen naapuritkaan ei tukehtuneet. Jarruissa oli joku venttiili jäässä, ei paineet noussu.
Se on nykyään nuo akut halpistuotteita,exide taitaa olla huonoin,halpis akut on yhtä hyviä,ainakaan ei kirpaise rahallisesti,jos pettää !!
-
Se on nykyään nuo akut halpistuotteita,exide taitaa olla huonoin,halpis akut on yhtä hyviä,ainakaan ei kirpaise rahallisesti,jos pettää !!
Toi on totta, isoimmat ongelmat on olleet Exide akuissa.
-
Pitkästä aikaa tehny taas tällekin jotain kun alkaa reissu lähestymään. Ulkoa päin alkaa olla reissukunnossa, jos ny viel kattoluukun laittas pahkan päälle,tuolla yläpedillä ei oikein ilma vaihdu. Ja ilmastoinnin putket pitäis tehä loppuun.
-
Suurehko jännitysnäytelmäkin ratkesi eilen.
Ostin ainakin vuosi sitten käytetyn 3 kW:n Invertek-invertterin herra Y:ltä. Saatuani laitteen kotiin sain puhelun henkilöltä x, joka ilmoitti että herra Y on huijannut heitä tavalla z, ja tämä minulle myyty invertteri liittyy huijaukseen omalla tavallaan. Minä sain kuitenkin maksamani laitteen enkä voi varmentaa minulle kerrottua tarinaa mitenkään. Tätä minun invertteriäni ei kuitenkaan ole kuulemma varastettu.
Minulle tuli jo silloin epäilys laitteen toimivuudesta ja koekäyttö antoi odottaa itseään eiliseen asti. Yllättäen laite toimii ainakin koekäytössä täydellisesti. Kuormitin yli neljällä kilowatilla tuota laitetta vajaan minuutin ja vuorokauden on jääkaappi ollu sen perässä.
-
Sisäkuvia
-
Hienolta näyttää, itse olin joskus mukana vanhemmassa mese projektissa.
Kyllä varmaankin kattoluukku on tarpeen jos tuolla yläkerrassa "touhuaa" :D
-
Hienolta näyttää,
Ja hienosti kulki aamulla kohti Skibotn'ia..... Thumb
-
Aika magee peli sisältä Thumb kyllä toi patti sen luukun tarvii niin ilmanvaihdon kuin myös valon takia
-
Aika magee peli sisältä Thumb kyllä toi patti sen luukun tarvii niin ilmanvaihdon kuin myös valon takia
Oli jo paikoillaan...
-
Pääosin on reissu sujunut ilman teknisiä ongelmia, mitä ny Rovaniemellä rakensin lisäsyylärin keulalle ja Kilpisjärvellä "viimeistelin" asennuksen.
-
Ja hienosti kulki aamulla kohti Skibotn'ia..... Thumb
Ai sulla on siellä päivystys... jos olen liikkeellä sielläpäin niin pitänee ilmoittautua. ;D
-
Ai sulla on siellä päivystys... jos olen liikkeellä sielläpäin niin pitänee ilmoittautua. ;D
Pitäähän sitä vähän katsoa, millasta porukkaa tänne tunkee... 8)
-
Pitäähän sitä vähän katsoa, millasta porukkaa tänne tunkee... 8)
Ajatko kaikki ämpäreitä kantavat hiiteen.. :o
-
Ajatko kaikki ämpäreitä kantavat hiiteen.. :o
Ämpärit ovat vähän ongelmallisia, kun tielaitos 'suuressa viisaudessaan' vei PuuCeet varastoon. Nyt pitää kanniskella Norjan puolelle vähän matkaa.
-
Taidan olla ainoa liian hullu/hölmö kun en netistä löytänyt projektia äkkiseltään.
Mutta sain hyvin edullisesti tuuligeneraattorin sillä ehdolla että se menee hyötykäyttöön. Tehoa on 200 W, joten talon päätyyn sitä on aika turha laittaa.
Masto on jo suurinpiirtein suunniteltu ja nosto ja lasku tullee käsikäytöllä. Tuuligeneraattorin pyörimisliike pitää lukita mekaanisesti ala-asennossa. Fyysinen sijoituspaikka mastolle on auton takaseinässä.
Vielä pitää pohtia propellin lukitsemista ajon aikana ja sitä pitäisikö generaattorin ympärillä olla suojakotelo johon se laskeutuu ajon ajaksi.
Onko kenelläkään aiheesta kokemuksia?
-
Oot sie aika velikulta! :D
200 Wattinen on jo aika iso... Laita mastoon nivel ja kaada genu katolle ajon ajaksi.
-
Taidan olla ainoa liian hullu/hölmö kun en netistä löytänyt projektia äkkiseltään.
Mutta sain hyvin edullisesti tuuligeneraattorin sillä ehdolla että se menee hyötykäyttöön. Tehoa on 200 W, joten talon päätyyn sitä on aika turha laittaa.
Masto on jo suurinpiirtein suunniteltu ja nosto ja lasku tullee käsikäytöllä. Tuuligeneraattorin pyörimisliike pitää lukita mekaanisesti ala-asennossa. Fyysinen sijoituspaikka mastolle on auton takaseinässä.
Vielä pitää pohtia propellin lukitsemista ajon aikana ja sitä pitäisikö generaattorin ympärillä olla suojakotelo johon se laskeutuu ajon ajaksi.
Onko kenelläkään aiheesta kokemuksia?
Tuuligeneraattoriin pitää tuulla kovasti, todella kovasti, että siitä mitään irti saa. Testaa laitetta jossakin ja mittaa tuotto, ennen kuin alat värkäämään kiinni. Onnea vaan yritykselle. :D
-
Tuuligeneraattoriin pitää tuulla kovasti, todella kovasti, että siitä mitään irti saa. Testaa laitetta jossakin ja mittaa tuotto, ennen kuin alat värkäämään kiinni. Onnea vaan yritykselle. :D
Siinä on pwm-säädin, joten siitä pitäisi kai saada paremmin potkua pienemmälläkin tuulella. Ja veikkaan jotta ainaki norjassa tuulee tarpeeksi.
Maston niveltäkin mietin mutta se tekninen toteutus siten että se nivel kestäisi käytössä.
-
Maston niveltäkin mietin mutta se tekninen toteutus siten että se nivel kestäisi käytössä.
Ei se ongelma ole. Putki poikki, toiseen reunaan tappisarana ja toiselle puolen reilu puolimetrinen, vähän isompi putkenpuolikas, joka hitsataan yläpalaan ja kiinnitetään ruuveilla alempaan. Siitä sen genun voi sitten kääntää katolle.
-
Vielä pitää pohtia propellin lukitsemista ajon aikana ja sitä pitäisikö generaattorin ympärillä olla suojakotelo johon se laskeutuu ajon ajaksi.
Miksi se pitää lukita ajon ajaksi?
Sijoittaa sen nokkaan, niin ajaessa ilmavirta lataa akut täyteen , eikä haittaa vaikka on määränpäässä tyyntä. Kyllä se kahdekasnkympin nopeudessa pyörii riittävän vinhasti ja samalla saa kone tehostettua lisäjäähdytystä. Eikä ole muilla samanlaista! ;D
-
Oon pikkuhiljaa miettiny että mitä seuraavaksi?
Ongelma ton möhkön kanssa on se, ettei oikein tule reissua ilman remonttia. Syitä löytyy mielestäni kaksi, toinen on ikä ja toinen on toi massiivinen koko ja paineilmajarrut, sillä ei tule ajettua juuri lomamatkojen ulkopuolella.
Ajeltiin Sallaan hiihtoloman viettoon tolla mun uuskoppasella sprintterillä. Sekään ei ole pienimmästä päästä ja työnkuvan vähän muuttuessa toi ei sovi siihen käyttöön mihin se on alunperin hankittu, se on liian iso (7 m).
Tommonen sprintterihän on huonolla kelillä mitä parhain auto, se alkaa muljuamaan huonoissa olosuhteissa jo paljon ennenkuin pito on loppumassa.
Siis varsinainen pohdinnan paikkahan on se, että saanko minä millään mahdutettua uuempaan mersuun melko väljiä tiloja kahdelle aikuiselle ja kahdelle lapselle ja raaskinko luopua vanhasta sotanorsusta? Lapsia tosin on vain yksi mutta pitääähän sitä kasvunvaraa olla.
Toinen asia on se, että toi on niin uusi että rakentamisen suhteen ei voi olla yhtä luova. Kattoa ei enää noin vain leikata auki ja turvavöiden kiinnityksiä ei enää tehdä itse. Mutta tolla vois reissata talvellakin, vanhan ladyn talvirenkaat maksanee vähintään 400 kipale.
-
On tullu laitettua vähän uutta ilmettä vanhukseen. Tullu vaihteeksi tehtyä jotain ulkonäöllekin.
-
Ei yhtään pöllömpi Thumb
-
Mitens se jäähdytin?
-
Syyläri tehää ajallaan, tämmösii maalaushommia on hauska tehä välillä. Meni talvi toisen harrasteauton moottorinvaihossa ni nyt pitää tehä jotain ihan muuta ku tekniikkaa.
-
O se Komia.. varsinni toi alkovi Thumb
-
On tullu laitettua vähän uutta ilmettä vanhukseen. Tullu vaihteeksi tehtyä jotain ulkonäöllekin.
Kylläpä nyt passoo. Thumb
-
Vihdoin viimein rupee olemaan lisäsyyläri omalla paikallaan. Jostain ku löytää vielä riittävän tukevaa verkkoa suojaksi niin rupeis olee valmista tältä osin.
-
Täytyy kehaista että ulkonäkö on muuttunut radikaalisti,ja positiiviseen suuntaan!
Onnistuneet värit.
-
On noita värejä ja muita mietittykin siitä lähtien kun maalasin tuon. Aina vaan ollu jotain tärkeempää tekemistä. Mutta olen kyllä itsekin tyytyväinen väreihin.
-
Vihdoin viimein rupee olemaan lisäsyyläri omalla paikallaan. Jostain ku löytää vielä riittävän tukevaa verkkoa suojaksi niin rupeis olee valmista tältä osin.
Kun et kuitenkaan malta pysyä asvaltilla, niin jotain hoitosiltaritilän näköistä ja sääskiverkko taakse. Ja eikun testaamaan, tänä vuonna vaikka Lofooteille.
-
Tuli tehtyä sisälle tommonen dvd-hylly. Telkku hakee vielä paikkaansa. Takarengas löysi vihdoin paikkansa takaseinästä ja syylärin eteen tuli grilliritilä. Siis ihan uusi kuitenkin, en varastanut miltään grillipaikalta ;D
-
Kun et kuitenkaan malta pysyä asvaltilla, niin jotain hoitosiltaritilän näköistä ja sääskiverkko taakse. Ja eikun testaamaan, tänä vuonna vaikka Lofooteille.
Itse asiassa Lofootit on aika vahvoilla tänä vuonna. Sinne tai Varangin niemimaalle.
-
Varangin niemimaalle ei budjetti ja aikataulu enää venyny, mutta muuten tuli viihyttyä, kolme viikkoa käytettiin suurinpiirtein tommosee reissuu: https://www.google.fi/maps/dir/Kouvola/Kiirunan+kunta,+Ruotsi/68.0191857,13.1826398/Tromssa,+Norja/Kilpisj%C3%A4rvi/Lemmijoki,+Norja/Tana+Bru,+Norja/Kouvola/@65.4220075,11.9277434,5z/data=!3m1!4b1!4m47!4m46!1m5!1m1!1s0x46904d716f23ae0 3:0x400b551554bb320!2m2!1d26.7041295!2d60.867886!1m5!1m1!1s0x45d08e2ae4257c2 b:0x4034506de8c8660!2m2!1d20.2252821!2d67.8557995!1m0!1m5!1m1!1s0x45c4c4526c3b71f d:0x23dca858e6ebed3!2m2!1d18.9553238!2d69.6492047!1m5!1m1!1s0x45daa9a66a078f4 f:0x260146d7261ef091!2m2!1d20.8032994!2d69.0442888!1m5!1m1!1s0x45cecf0ce7fc06f 5:0x643ff3585184c4f7!2m2!1d24.971667!2d70.051111!1m5!1m1!1s0x45cbbc390c73087 1:0x7e33b392a13a4ebd!2m2!1d28.1892407!2d70.1988691!1m5!1m1!1s0x46904d716f23ae0 3:0x400b551554bb320!2m2!1d26.7041295!2d60.867886!2m1!3b1!3e0?hl=fi (https://www.google.fi/maps/dir/Kouvola/Kiirunan+kunta,+Ruotsi/68.0191857,13.1826398/Tromssa,+Norja/Kilpisj%C3%A4rvi/Lemmijoki,+Norja/Tana+Bru,+Norja/Kouvola/@65.4220075,11.9277434,5z/data=!3m1!4b1!4m47!4m46!1m5!1m1!1s0x46904d716f23ae03:0x400b551554bb320!2m2!1d26.7041295!2d60.867886!1m5!1m1!1s0x45d08e2ae4257c2b:0x4034506de8c8660!2m2!1d20.2252821!2d67.8557995!1m0!1m5!1m1!1s0x45c4c4526c3b71fd:0x23dca858e6ebed3!2m2!1d18.9553238!2d69.6492047!1m5!1m1!1s0x45daa9a66a078f4f:0x260146d7261ef091!2m2!1d20.8032994!2d69.0442888!1m5!1m1!1s0x45cecf0ce7fc06f5:0x643ff3585184c4f7!2m2!1d24.971667!2d70.051111!1m5!1m1!1s0x45cbbc390c730871:0x7e33b392a13a4ebd!2m2!1d28.1892407!2d70.1988691!1m5!1m1!1s0x46904d716f23ae03:0x400b551554bb320!2m2!1d26.7041295!2d60.867886!2m1!3b1!3e0?hl=fi)
Lofoottien kärjessä käytiin mutta google maps ei suostu piirtämään reittiä sinne tietä pitkin, ehkä siksi kun tie on poikki aina välillä, siellä on tien uudelleenrakennus käynnissä.
3 yötä alueella, muuten puskassa. Norjassa ei maksettu vedestä kertaakaan, Ivalo River camping velotti vedestä ja vessan tyhjennyksestä vitosen.
-
Mersu jakso reissun hyvin, ei ollu remonttia reissussa. Paluumatkalla ilmastoinnista loppu jo potku kesken ja kaikkea pientä kehittämisen tarvetta on tullu mieleen taas. Mutta katsotaan mitä tapahtuu.
-
Mukavan näköinen reissukartta. Mahtoi riittää ihmeteltävää.
-
Tulipa laitettua ilmalämpöpumppu (semmonen kotiin tarkoitettu malli) autoon joku aika sitten. Teho riittää aika hyvin muutaman asteen pakkasessa, mutta lattian rajaan jää kylmä ilmakerros. Tavoitteena tolla koneella on lähinnä saada lisää jäähdytystehoa kesällä. Lämmin on parempi tehä edelleen mielestäni vesikiertosella lämmityksellä.
Käytiin hiihtolomalla lapissa (asuttiin hotellissa, mennessä ja tullessa yksi yö autossa) ja eberi petti mennessä ennen oulua. Kylhän myö pärjättiin kun piuhassa oltiin mutta kesäksi pitää saada uus eberi autoon.
-
Eberi vaihtu uuteen, tuli 10 kw kampe tilalle. Nuukana miehenä sain sen mielestäni halvalla, alle 600 jäi maksamaan rahteineen ja tulleineen. Canadasta löyty ebayn kautta. Pikkasen jännitti että mitä paketissa mahtaa olla kun myyjä päätti laittaa paketin hitaimmalla mahdollisella rahdilla tulemaan. 2 kuukautta kesti lämppärin matka kotimaahan.
Ihan fiksu laite, 4 eri tehoporrasta, säätää tehoaan veden lämpötilan mukaan.
-
En tiedä mitä olet vielä suunnitellut, mutta kattelin noita kuvia tuosta sun mesestä, niin toi alkovi kantsis kanssa maalata auton väreihin. Esim siitä ikkunarajasta ylöspäin tuolla samalla punasella puoliväliin ja sitten valkosella loppu niin ei aurinko lämmitä liikaa. Eteen alkoviin vois laittaa jonkun passelin kuva- tai teksti-aiheen esim tarrana siihen putkien väliin tai lisäkaukovalot.. Olis päheen näkönen.
-
En vielä tiedä itsekään mitä aion tuon alkovin kanssa tehdä. Toi kuidutus epäonnistui osittain, lasikuitu on haljennut kahdesta kohtaa ja halkeamat on paikattu jollain elastisella massalla. Tai sitten siihen on osunut joku puusta pudonnut iso oksa tms.
Löydettiin viime kesänä kokonainen pienen poron kallo. Se on tulossa tohon lisäpitkien keskelle. Siis lisäpitkät on jo keulassa ylhäällä.
-
Toi kuidutus epäonnistui osittain, lasikuitu on haljennut kahdesta kohtaa ja halkeamat on paikattu jollain elastisella massalla.
Kuidutustahan voi korjata uudella kuidulla, kunhan puhdistaa/karhentaa ( n.40) kunnolla. Pitäisi vain harjoitella useammin, jotta homma luannistuu.
-
Olishan se helpompaa korjata kuiduttamalla lisää kerroksia pintaan. Mutta jos päättäis vaihtaa pinnotteen peltiin, niin lopputuloksesta tulisi aika varmasti siistimpi. Ongelma sen pellin kanssa on vaan edelleen sama kuin aina ennenkin, tulee liikaa saumoja.
-
Tuli vihdoin tehtyä jotain auton kokonaisvälityksill e. Tossahan on teoreettiset huiput noin 120 km/h. Teoriaa siksi etten usko ikinä uskaltavani ajaa tuolla niin lujaa. Autolla on helppo ajaa 60-75 tai yli yhdeksääkymppiä. Mutta suurin lain sallima nopeus osuu niin alhaisen väännön alueelle ettei ajaminen ole kovin hauskaa lievästi mäkisessä maastossa.
Ostin siis taakse uudet kumit. Aidot kiinanihmeet. LingLongit tuntuu aika hyville, vaikken ole maantiellä vielä ajanut kuin muutaman kilsan. Mittarivirhettä tuli noin 5%. Pikkasen enemmän olis voinu olla parempi, 10% olis ollu optimi muttei uskaltanu enempää kokoa pienentää. Vanhathan oli 8.5 R17,5 ja uudet 215/75 R17,5. Ainoa pienempi koko olisi ollut 205/75. Mutta noi LingLongit oli itse asiassa halvimmat 17,5-tuumaset mitä vannetukku tarjoaa, niin valinta oli aika helppo.
-
Korjasin katon kuitenkin kuiduttamalla, ei aika tai rahat riitä tehä liian hienoo.
Vihdoinkin tuli laitettua oikeet suihkuverhot ulkosuihkuun, aiemmin pärjätty vaan pressuilla:
-
Korjasin katon kuitenkin kuiduttamalla, ei aika tai rahat riitä tehä liian hienoo.
Vihdoinkin tuli laitettua oikeet suihkuverhot ulkosuihkuun, aiemmin pärjätty vaan pressuilla:
toi on kyll hienoin näkemäni suihku Thumb
-
Taas tuli reilu 3 viikkoa asuttua tossa, ajettiin Norjaa etelästä Tromssaan asti.
Kiinankumeista ei ole pahaa sanottavaa ainakaan vielä ja välitysten lyhentäminen auttoi mäissä, vaikka hyytyyhän tuo niihin. Tosin vähemmän kuin kuorma päällä kulkevat rekat.
Ainoa varsinainen tekninen ongelma oli repsikan puolen etujarru, joka rupesi täristämään ajoittain kovissa jarrutuksissa. Outoa tossa on se, ettei ongelma ilmene läheskään joka kerralla. Ja jarrujen pitää saada lämpöä itseensä ennen ongelman ilmenemistä. Muuten jarrut kesti reissun hyvin. Vaikka mäissä menee moottorijarrulla niin pakkohan niissä on välillä jarrulla ottaa vauhtia pois. Jarrunesteet vaihoin ennen reissua.
-
Laitoin kasettivessaa autoon ja sahasin kylkeen reijän ni löyty vikalista auton rakennusvaiheesta alkuperäiseen käyttöön. Ilmeisesti toi on ainakin jossain määrin brittiauto, kuten kuvasta näkyy. Vikalistassa on 35 vikaa mainittu ja tavoitteena on ollu korjata kaikki päivässä. Ilmeisesti porukkaa on ollu aika paljon töissä.
-
Jos vaikka päivittäis välillä.
Vessaan tuli hankittua uusi allas bilteman kodintarvikeosastol ta ja kasettivessa purkuautosta.
Vihdoin ja viimein tuli rakennettua liesituuletinkin, puhallin on mallia biltema ja on odottanut varastossa jo vuosia. Liesarin runko on samasta purkuautosta kuin kasettivessaki.
Muuten ollu vähän takkusta, kytkin otti ja loppu. Uutta asetelmaa ei enää valmisteta ja meinas tehä tiukkaa saada uutta osaa kun vehokaan ei luvannu semmosta toimittaa. Lopulta yks nettivaraosafirma löys sen, sen jälkeen kun ne oli ensi ottaneet ennakkoon rahat ja sen jälkeen huomanneet ettei niillä ollutkaan osaa ja ilmoittaneet ettei näytä löytyvän.
Kytkimen vaihto piti suorittaa omalla pihalla, koska ne korjaamot jotka saa ton ylös velottaa luokkaa 100 euroa tunti. Ja olihan se vaikeeta hiekkapihalla vanerin päällä hikoilla. Mutta onnistu kuitenkin, eikä asentajakaan kuollu.
Jarrut täristi ajoittain mutta näyttää siltä että laakerien kiristys riitti.
-
Onkos tuosta aiemmin ollut puhetta millä tuo jääkaappi toimii.
Hieno allas vessassa :)
Mistä noita purkuautojen vessoja saa?
-
Jääkaappi on ihan tavallinen verkkovirtalaite, samaan tapaan kuin perhoukon pakastin.
niin ja keulaan tuli laitettua vinssi, viime kesänä meinas 2 kertaa käyä huonosti.
Vessa löyty muistaakseni tämän foorumin myynti-ilmotuksesta.
-
Eikös tuolta Virosta jotain kytkin osaa mersuun löytyis?
http://alvadi.fi/fi/varaosat/mercedes-benz/406-613-o-309-1977/
-
Onhan siellä jotain muttei asetelmaa.
Tota alvadia vastaava pulju oli missä oli listoilla koko paketti, asetelma, painelaakeri ja levy. Mutta sitten ei enää ollutkaan kun rahat oli tilillä.
Kun nimenomaan asetelma oli hakusessa. Kytkinlevyn olin vaihtanut n. 8 vuotta sitten, silloinkaan asetelmaa ei oikein tahtonut löytyä.
-
Onhan siellä jotain muttei asetelmaa.
Tota alvadia vastaava pulju oli missä oli listoilla koko paketti, asetelma, painelaakeri ja levy. Mutta sitten ei enää ollutkaan kun rahat oli tilillä.
Kun nimenomaan asetelma oli hakusessa. Kytkinlevyn olin vaihtanut n. 8 vuotta sitten, silloinkaan asetelmaa ei oikein tahtonut löytyä.
Oletko Skubalta kysynyt....
Myy rahtikoneiden varaosia, mutta on tuo sinunkin auto alun alkaen rahtikone. Kysyä aina voi ja toimipisteet Suomessa, vaikka onkin kaiketi virolainen firma
-
Ei tarvi enää, kytkin on jo kunnossa ja auto taas ajossa
-
Oletko Skubalta kysynyt....
Myy rahtikoneiden varaosia, mutta on tuo sinunkin auto alun alkaen rahtikone. Kysyä aina voi ja toimipisteet Suomessa, vaikka onkin kaiketi virolainen firma
Onnin auto helsingissä on kanssa paikka josta saattaa löytää osia vanhoihin laitteisiin. Luettelossa ne ei ole mutta varaston takanurkasta saattaa löytää