Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: Holle - 8.10.2012 kello on 23:22

Otsikko: Matti Laturi
Kirjoitti: Holle - 8.10.2012 kello on 23:22
Nonni, onkelmasta toiseen. Nyt kun lämmitysjärjestelmä stä on korjattu kokolailla kaikki, ilmenee minun silmissäni laturiongelma.
Viime talven aikana meni jo jokseenkin vanha varta-akku aivan sipiksi (vaunu piuhassa koko talven ja laturi käytössä). keväällä ostin sitten
uuden banner vapaa-ajan akun ja laittelin vielä kytkimellä toimivan jännitemittarin, jolla on mukava tiirailla akun varaustilaa.
Oltiin tuossa muutama viikko takaperin lähdössä puskittelemaan ja kurkkasin tapani mukaan, onko akku täynnä -> kyllä on, 16v ?!? wtf...
Eipä se älykoneisto raksuttanut silloin vielä riittävästi, vaan vaunu perään ja perille leiriytymään... ilman virran häivääkään.
Heti sunnuntaina kotiin päästyä akku takuuseen vaihtoon ja kyttäämään mittaria. nousee luvattoman korkealle, joten voisko olla matti rikki?
Kohta on matti kukkarossa, jos matti rikkoo akkuja tuohon tahtiin...
Otsikko: Vs: Matti Laturi
Kirjoitti: migel - 9.10.2012 kello on 06:32
Ja vielä kun akut maksaa mielettömästi tänä päivänä!!!  Ja muutenkin ovat epätasalaatuisia,mutta jos se matti lataa liikaa koko ajan-osta c-tek sen tilalle, maksaa jotain 60 eskoo motonetissä,,,
Otsikko: Vs: Matti Laturi
Kirjoitti: K.E.V - 9.10.2012 kello on 07:54
MJO kyllä korjaa Matin:kin  Thumb
Otsikko: Vs: Matti Laturi
Kirjoitti: pamaus - 9.10.2012 kello on 08:23

Mulla on ollut vanhoissa Solifereissä noita Matteja, ne kyllä hajottaa akut tehokkaasti. Ilmeisesti lataavat liikaa.

Aika helppoa on vaihtaa Ctek (on myös kopioita)  tilalle, joka pitää akun kunnossa.
Otsikko: Vs: Matti Laturi
Kirjoitti: relluttelija - 9.10.2012 kello on 08:33
Aika helppoa on vaihtaa Ctek (on myös kopioita)  tilalle, joka pitää akun kunnossa.

Kaikissa kopioissa ei ole "muistitoimintoa" eli eivät ymmärrä alkaa lataamaan kun laitetaan töpseli reikään. Ex-solikassa oli 3,6A C-Tek, ja hyvin jaksoi ladata. Matti mätti minullakin akun selväksi.
Otsikko: Vs: Matti Laturi
Kirjoitti: mjo33400 - 9.10.2012 kello on 08:48
Mulla on ollut vanhoissa Solifereissä noita Matteja, ne kyllä hajottaa akut tehokkaasti. Ilmeisesti lataavat liikaa.


Eivät lataa liikaa vaan latureissasi on ollut vikaa. Matti-laturi on yksinkertainen ja hyvä laturi, tosin samaan hintaan rupeaa saamaan älylatureita.
Kysyjän laturi kannattaa korjata, on edullisin ratkaisu. Thumb
Otsikko: Vs: Matti Laturi
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 9.10.2012 kello on 08:49
Motonet,  Benton BX-2 7A.   :D
Otsikko: Vs: Matti Laturi
Kirjoitti: K.E.V - 9.10.2012 kello on 11:36
Ei kopiotuotteita, edes juotavissa  :laugh:
Otsikko: Vs: Matti Laturi
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 9.10.2012 kello on 14:06
Ei kopiotuotteita, edes juotavissa  :laugh:

Eikös se Holle kysellyt laturin perään.  ::) ::)
Otsikko: Vs: Matti Laturi
Kirjoitti: K.E.V - 9.10.2012 kello on 14:12
Juu ja korvikkeita käytettiin raatteentien aikaan.  :laugh:
Otsikko: Vs: Matti Laturi
Kirjoitti: Yrjö - 9.10.2012 kello on 17:39
 On se kopio siitä ikävä, jos on sähkökatko, tai joku irroittaa piuhan hetkeksi-- lataus päättyy siihen. Useimmat kopiot pitää "ohjelmoida" uudestaan ennenkuin muistavat ladata.
Otsikko: Vs: Matti Laturi
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 9.10.2012 kello on 17:53
On se kopio siitä ikävä, jos on sähkökatko, tai joku irroittaa piuhan hetkeksi-- lataus päättyy siihen. Useimmat kopiot pitää "ohjelmoida" uudestaan ennenkuin muistavat ladata.

Höpö, höpö.  ::)   Ohjelmoin kun tammikuussa ostin. Hyvin muistaa ohjelmoinnin ja hyvin pelaa.  :D


Ylläpitolaturi BX-2 12V 7A / 24V 3.5A   7-vaiheihen täysin automaattinen akkulaturi ja akkujen ylläpitäjä. Suunniteltu lataamaan erilaisia 12V ja 24V akkuja, joita käytetään yleisesti veneissä, autoissa kuorma-autoissa, sekä useissa muissa ajoneuvoissa. Akut voivat olla eri tyyppisiä, esim. perinteinen lyijy-happo akku nestemäisellä elektrolyytillä, GEL Hyytelömäisellä elektrolyytillä, AGM lasikuitumattoon imeytetty elektrolyytti, MF huoltovapaat akut sekä VRLA venttiilillä varustetut akut. Ladattavien akkujen kapasiteetti voi vaihdella 12V/14Ah:sta 12V/230Ah asti, sekä 24V/14Ah:sta 24V/120Ah asti. The BENTON® BX-2 Laturi lataa akkuja myös kylmissä olosuhteissa (-20°C). Nykyaikaisen huippu-teknologian ansiosta laturilla on mahdollista palauttaa lähes 100% niiden alkuperäisestä kapasiteetista. Myös kevyesti sulfatoituneiden akkujen elvyttäminen on mahdollista. BENTON® BX-2 diagnosoi ja elvyttää syväpurkautuneen akun. Se tarjoaa myös ylläpitotoiminnon, joka pidentää akun kestoikää ja antaa ylivoimaisen suorituskyvyn käyttötilanteisiin. BENTON® BX-2 laturissa on kuusi käyttökytkimellä valittavaa ohjelmaa jotka kattavat useimmat tarpeet, 14.4V, 14.7V, 28.8V, 29.4V, 13.6V/SUPPLY ja 16V/BOOST. BENTON® BX-2 palautuu automaattisesti viimeksi valittuun tilaan kun siihen kytketään virta (paitsi 13.6V/Supply ja 16V/Boost tilat). Jatkuvaa latausprosessia varten tämä on hyvin käyttökelpoinen ominaisuus. Laturin paluuvirta on erittäin pieni, eli se ei pura akkua ollessaan kytkettynä akkuun ilman verkkovirtaa. Johtojen pituudet: 230V virtajohto 192cm, akulle lähtevä johto liittimeen asti 148cm, välijohto sulakerasialla 48cm, johto hauenleuoilla 40cm.    45-5516   89.50 €
Otsikko: Vs: Matti Laturi
Kirjoitti: Yrjö - 9.10.2012 kello on 18:03
  Ei ole kokemusta kuin kahdesta kopiosta--- kumpikin ottaa "muistivirran" verkosta.
  Benton on varmaankin se jota jo kopioidaan?
Otsikko: Vs: Matti Laturi
Kirjoitti: K.E.V - 9.10.2012 kello on 19:24
Kävin tuolla akkukaupassa tänään, kysäisin kun jokahyllyn kulmassa oli C:llä alkava alkuperäistuote : miksi et käytä vaikka "korvaavaa" Sain vastauksen etteivät ole kestäneet ammattimaista päivittäystä käyttöä. Taas nämäalkuperäiset on kestäneet, enhän minä muuta kuuntelin ammattimiehen sanaa.  ::) ::) ::)

Korvike ts kopiohan on aina : provo alkoi
Tehty korvaamaan se alkuperäinen tuote , kopioimalla vaikka ulkonäkö ,nimi , ulkomuoto tms
Jotta kuluttaja nuukuuksissaan luulee ~samaksi~
Yleensä myydään halvemmalla koska ei sisällä esim ohjaavaa säätö elektroniikkaa kuten alkuperäinen.
Silti voitetaan 100 x määrä

vrt esim
pettuleipä vs oikea
tenu vs kossu
kahvinkorvike vs kahvi
provo loppui

 :) ;) :D ;D :o 8) :P Thumb :laugh:
Otsikko: Vs: Matti Laturi
Kirjoitti: joo o - 9.10.2012 kello on 20:03
Minulla on aidot Ctekit joku 3000 ja 7000. Pienempi ja ensiksi ostettu ei muista esim. sähkökatkoa, mutta uudemmassa muisti jo on Thumb
Otsikko: Vs: Matti Laturi
Kirjoitti: jorma - 9.10.2012 kello on 21:34
Minulla on aidot Ctekit joku 3000 ja 7000. Pienempi ja ensiksi ostettu ei muista esim. sähkökatkoa, mutta uudemmassa muisti jo on Thumb
Olen myöskin vannoutunut Ctekin kannattaja, aivan sen tähden kun en ymmärrä latureista mitään, joten en ole sortunut kopioihin, vaikka saattavat ollakkin käyttökelpoisia. Kolmessa autossa ja kahdessa traktori romussa puolikiinteät asennukset, laturit ja akut toimineet vuosikausia moitteettomasti. :D
Otsikko: Vs: Matti Laturi
Kirjoitti: tsahkali - 9.10.2012 kello on 22:36
Minulla on aidot Ctekit joku 3000 ja 7000. Pienempi ja ensiksi ostettu ei muista esim. sähkökatkoa, mutta uudemmassa muisti jo on Thumb
Kolvailin emännän autoon pienemmän C-tekin 'kiinteäksi'. Se kyllä muistaa, mitä pitää tehdä ja lataa akkua aina kun lämppärin johto on tolpassa. Pitää akut nurkka-ajossa täynnä. Webastolla on oma akkunsa.
Otsikko: Vs: Matti Laturi
Kirjoitti: Holle - 9.10.2012 kello on 22:44
Mulla on tollanen benton merkkinen "älylaturi" kyllä. Olen sitä käyttänyt muihin lataushommiin, mutta vaunussa se ei ole käynyt. Mun mielestä se menee täysin nolliin, eli ei tee mitään jos töpselin nykii irti. Pitää painella haluttu mode nappulasta joka kerta. Ja oma tuntuma on, ettei ko laite ole edes mikään tavattoman tehokas kun latailee päivä tolkulla tyhjää auton akkua. Moottoripyörän akkuunkaan ei saanut tuolla parissa tunnissa juuri mitään hönkää, mutta agrigaatin 12v puolella sai jo suoranaista apuvirtaa melkein :)
Tarvii nyt vielä nyppiä töpseliä irti latailujen jälkeen ja nakella toi pönttö tuttuun osoitteeseen lumien tultua.
MJo:lle vielä kysymys jos muistaa reilun kuukauden taakse: puritko noi minun magneettiventtiilit kokonaan osiksi? Kun tarvii koputella välillä, jotta herää...
Otsikko: Vs: Matti Laturi
Kirjoitti: seppoko - 9.10.2012 kello on 23:03
Mulla on tollanen benton merkkinen "älylaturi" kyllä. Olen sitä käyttänyt muihin lataushommiin, mutta vaunussa se ei ole käynyt. Mun mielestä se menee täysin nolliin, eli ei tee mitään jos töpselin nykii irti. Pitää painella haluttu mode nappulasta joka kerta. Ja oma tuntuma on, ettei ko laite ole edes mikään tavattoman tehokas kun latailee päivä tolkulla tyhjää auton akkua. Moottoripyörän akkuunkaan ei saanut tuolla parissa tunnissa juuri mitään hönkää, mutta agrigaatin 12v puolella sai jo suoranaista apuvirtaa melkein :)
Tarvii nyt vielä nyppiä töpseliä irti latailujen jälkeen ja nakella toi pönttö tuttuun osoitteeseen lumien tultua.
MJo:lle vielä kysymys jos muistaa reilun kuukauden taakse: puritko noi minun magneettiventtiilit kokonaan osiksi? Kun tarvii koputella välillä, jotta herää...

Noita Bentoneita(kin) on eri mallisia. Joskus siitä on keskusteltu: http://karavaanari.org/index.php/topic,31.msg54035.html#msg54035
Otsikko: Vs: Matti Laturi
Kirjoitti: Holle - 9.10.2012 kello on 23:14
No oli mikä oli... 40-50 euroa se maksoi ja ostin kun olin kyllästynyt "keittäviin" peltilaatikkolature ihin. Eli siis talviseisontavehkei den akkuja olen lataillut ja välissä muitakin, mutta jatkuvaan käyttöön vaunuun en meinannut sitä laittaa. Vehkeen mukana kyllä tuli pikaliittimellä varustetut johdot joissa lenkit päissä, jotka sais akkuun kivasti kiinni...
Otsikko: Vs: Matti Laturi
Kirjoitti: 0yxxy0 - 10.10.2012 kello on 06:51
Kolvailin emännän autoon pienemmän C-tekin 'kiinteäksi'. Se kyllä muistaa, mitä pitää tehdä ja lataa akkua aina kun lämppärin johto on tolpassa. Pitää akut nurkka-ajossa täynnä. Webastolla on oma akkunsa.

Älä sitten polta emännän autoa saattaa jäädä vakuutusrahat saamatta. Tuo sana kolvailu ja ctek viittaa ettei ihan laillinen kytkentä.
Otsikko: Re: Matti Laturi
Kirjoitti: Topelius - 10.10.2012 kello on 07:38
Mulla on kans molemissa autoissa webaston takia molemmissa autoissa c-tekit lataamassa akkuja.  Toisessa moottoritilaan laitoin lohkolämmittimen sisäpistokkeen ja toisessa ctek on kiinni tavaratilan 12v pistokkeessa haaroittenuna myös sisätilan pistokeesta.
Otsikko: Vs: Matti Laturi
Kirjoitti: K.E.V - 10.10.2012 kello on 07:58
Älä sitten polta emännän autoa saattaa jäädä vakuutusrahat saamatta. Tuo sana kolvailu ja ctek viittaa ettei ihan laillinen kytkentä.
Ei siinä varmaan ole muuta kolvattu kuin ulostulevat - ja + omille paikoilleen. Minun xs7000:ssa nuo kiinteän asennuksen päät on valmiiksi mukana puristusliittimien lisäksi.

Edit 1 kpl S kirjain lisätty puutteen vuoksi
Otsikko: Vs: Matti Laturi
Kirjoitti: 0yxxy0 - 10.10.2012 kello on 08:18
Ei siinä varmaan ole muuta kolvattu kuin ulostulevat - ja + omille paikoilleen. Minun xs7000:ssa nuo kiinteän asennuksen päät on valmiiksi mukana puristuliittimien lisäksi.

 Ajattelin itse tuota 240V puolta, ettei sinne mitään "virityksiä". Samoin normi sisätilan pistoke on kuivantilan joten ei sekään ole hyväksytty moottoritilaan mutta ainakin defalta löytyy ihan hyväksytty laturi haaroittimineen lokilämmittimen yhteyteen (varmaan muiltakin).
Otsikko: Vs: Matti Laturi
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 10.10.2012 kello on 09:23
Kolvailin emännän autoon pienemmän C-tekin 'kiinteäksi'. Se kyllä muistaa, mitä pitää tehdä ja lataa akkua aina kun lämppärin johto on tolpassa. Pitää akut nurkka-ajossa täynnä. Webastolla on oma akkunsa.

Miksi henkilöauton akkua on ladattava, kun auto on tolpassa.  ::)
Otsikko: Vs: Matti Laturi
Kirjoitti: K.E.V - 10.10.2012 kello on 10:09
Joissakin "talvisotaa uudemmissa" kulkimissa on vaikkapa polttonestekäyttöis iä lämmittimiä. Ne sieppaavat paljon virtaa niitä käytettäessä ja akku ei välttämättä riitä mikäli on paljon lyhyttä ajoa. Tuota "lohkolämmitintä" ei ole  välttämättä lainkaan. Mulal ei ole kummassakaan autossa lojkolämppäriä. Transporterissa kylläkin 2x100aH akkuja. Henkilöautoissa hankalahkoa sijoittaa kahta akkua.
Otsikko: Vs: Matti Laturi
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 10.10.2012 kello on 11:22
Joissakin "talvisotaa uudemmissa" kulkimissa on vaikkapa polttonestekäyttöis iä lämmittimiä. Ne sieppaavat paljon virtaa niitä käytettäessä ja akku ei välttämättä riitä mikäli on paljon lyhyttä ajoa. Tuota "lohkolämmitintä" ei ole  välttämättä lainkaan. Mulal ei ole kummassakaan autossa lojkolämppäriä. Transporterissa kylläkin 2x100aH akkuja. Henkilöautoissa hankalahkoa sijoittaa kahta akkua.

Nämä jutut menee taas, rahamiehen ratkaisut, vastaan köyhän pojan vehkeet. Jotenkin ihmeelliseltä tuntuu, että otetaan tolpasta virtaa vain akkulaturiin, että polttoainelämmitin pelaisi ja saisi moottorin lämpimäksi, jos se on lämpimäksi saatava (viisi kertaa olen itse lämmittänyt moottorin henkilöautossa, kahden kymmenen vuoden aikana).   ::) ::)
Otsikko: Vs: Matti Laturi
Kirjoitti: tsahkali - 10.10.2012 kello on 11:44
Miksi henkilöauton akkua on ladattava, kun auto on tolpassa.  ::)

Kun ajaa vain 'nurkka-ajoa', akut ovat kovilla talviaikaan. Kotona moottori lämpiää tolpasta, muualla Weballa, jonka hinta taas on aika pieni % auton, wanhankin, hinnasta.  Autolla ja Weballa on omat akut ja välissä  http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?products_id=15488
'Kolvaus' tarkoitti, että 12v johto lyheni, turha liitin poistui turhana häiriötekijänä ja päihin tuli kiinteät kaapelikengät. 230v johto menee auton sisällä olevalle rasialle.  :D
Otsikko: Vs: Matti Laturi
Kirjoitti: kimi - 10.10.2012 kello on 12:06
Nämä jutut menee taas, rahamiehen ratkaisut, vastaan köyhän pojan vehkeet. Jotenkin ihmeelliseltä tuntuu, että otetaan tolpasta virtaa vain akkulaturiin, että polttoainelämmitin pelaisi ja saisi moottorin lämpimäksi, jos se on lämpimäksi saatava (viisi kertaa olen itse lämmittänyt moottorin henkilöautossa, kahden kymmenen vuoden aikana).   ::) ::)

En näe tuota vastakkainasettelua tässä kohtaa. Jos on auto ja se käytetään esim työkaluna tai se on muuten välttämätön niin silloin on myös katsottava, että se toimii kaikissa olosuhteissa. Nurkka-ajo ei lataa akkuja ja akun ylläpitolataus varmistaa toimivuuden.
Otsikko: Vs: Matti Laturi
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 10.10.2012 kello on 13:08
En näe tuota vastakkainasettelua tässä kohtaa. Jos on auto ja se käytetään esim työkaluna tai se on muuten välttämätön niin silloin on myös katsottava, että se toimii kaikissa olosuhteissa. Nurkka-ajo ei lataa akkuja ja akun ylläpitolataus varmistaa toimivuuden.

Yli neljäkymmentä vuotta olen henkilöautoja omistanut. Vain käytössä, ei näytössä. Virrat on hyvin riittänyt. Taitaa olla nuo murheet enempi uudempien autojen murheita. Ei ole kokemusta, enkä kaipaa.  :D
Otsikko: Vs: Matti Laturi
Kirjoitti: K.E.V - 10.10.2012 kello on 13:57
Nämä jutut menee taas, rahamiehen ratkaisut, vastaan köyhän pojan vehkeet. Jotenkin ihmeelliseltä tuntuu, että otetaan tolpasta virtaa vain akkulaturiin, että polttoainelämmitin pelaisi ja saisi moottorin lämpimäksi, jos se on lämpimäksi saatava (viisi kertaa olen itse lämmittänyt moottorin henkilöautossa, kahden kymmenen vuoden aikana).   ::) ::)
Katsos kun näitä autoja on erilaisia. Toisissa menee niin paljon polttoainetta jotta se riittää lämmittämään kabiinin aina. Toisissa maksetaan se lisämaksu vähän kulutuksen päälle jotta voidaan vaikka akkulaturi hankkia.

Eikä ole kysymys mistään "rahamiehen vehkeistä" , minullakin oli Eberi jo vaikka 10 v sitten ostamassani 4000€:n transporterissa. Monissa se nykyään on vakiona, kuten kahdessa senkin jälkeen hankitussa pakussa.