Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Vetoautot => Aiheen aloitti: Tomppa35 - 20.09.2012 kello on 14:42
-
Sehän on vaan hyvä että moottorit ovat entistä taloudellisempia ja puhtaampia ja ilmakin siten puhtaampaa. Mutta mutta nämä uudet päästörajat vaikuttavat myös ajoneuvoihin siten että niiden vetopainot tulevat tippumaan, jotta ne tulevat täyttämään ko. rajat. Tämä menee mielestäni jeesustelun puolelle, aivan kun euroopassa tapahtuva perävaunujen vetäminen, joka toki nostaa kulutusta vaikuttaisi tähän ilmastonmuutokseen juurikaan mitään, ei taida perävaunun kanssa tulevat kilometrit kovin kaksista osaa tässä saastumisessa näytellä, muualla kuin kuin Brysselin virkamiehen vihreässä mielessä?
Eipä tähän matkailuvaunujen myyjilläkään kovin kaksista mielipidettä ole, vaikka tämä tulee selkeästi vaikuttaa lähivuosina vaunukauppaa, jossa painot vuosi vuodelta kasvaa.
-
Se o hyvä päästellä vanhalla nokivasaralla niin ei painot tipu :D
-
Se o hyvä päästellä vanhalla nokivasaralla niin ei painot tipu :D
Samaa mieltä!!!!! ;D ;D ;D ;D Thumb Thumb Thumb Thumb
-
Kyllä vain vanha rauta pelittää. Kaikille tuo ei vaan ole vaihtoehto ajaa vanhemmalla kalustolla. Ja kun maamme autokalusto rupeaa keskimäärin olemaan 12-vuotta vanhaa, niin sen uudistamiseen kyllä löytyy välineitä verottajan työkalupakista, käyttömaksujen päästöpohjaisuus tulee kasvamaan=suomeksi vanhemmalla isot päästöt omaavalla autolla ajamisesta tehdään kallista kuten Saksassa on tehty jo vuosia ymmärtääkseni. Lisäksi siellä on otettu käyttöön myös päästörajat tietyissa kaupungeissa, johon ei enään kovin vanhalla johtotähdellä ole asiaa, valitettavasti.
-
suomeksi vanhemmalla isot päästöt omaavalla autolla ajamisesta tehdään kallista kuten Saksassa on tehty jo vuosia ymmärtääkseni. Lisäksi siellä on otettu käyttöön myös päästörajat tietyissa kaupungeissa, johon ei enään kovin vanhalla johtotähdellä ole asiaa, valitettavasti.
Aivan loistava tieto.... saadaan jatkossakin Saksasta halavalla hylkyautoja tänne, kun ei jatkossa ole varaa ostaa uutta, kun kilometrirahoistaki n otetaan pääoman osuus pois!!! Tähän asti onkin ajettu aivan liian kalliilla "Suomi" autoilla.... kallein oli 90000 euroa ja neljän vuoden kuluttua hinta oli tippunut puoleen, kun kilometrejä oli 300tkm.... ei kovin kannattavaa, mutta virheistä oppii!! ;D ;D
-
Edellinen kuljin oli Euro4 ja vetopaino 1400 kg. Nykyinen saman kokoinen on Euro5 ja vetopaino 2000 kg. Molempien kokonaismassa on 3500 kg, eli ei ainakaan vielä ole vetopaino tippunut.
-
Kyllä vain vanha rauta pelittää. Kaikille tuo ei vaan ole vaihtoehto ajaa vanhemmalla kalustolla. Ja kun maamme autokalusto rupeaa keskimäärin olemaan 12-vuotta vanhaa, niin sen uudistamiseen kyllä löytyy välineitä verottajan työkalupakista, käyttömaksujen päästöpohjaisuus tulee kasvamaan=suomeksi vanhemmalla isot päästöt omaavalla autolla ajamisesta tehdään kallista kuten Saksassa on tehty jo vuosia ymmärtääkseni.
Mikä taas on /cstä! Poikkitieteellisenä insinöörinä väitän, että elinkaaripäästöissä ei ole mitään eroa sen wanhan ja uuden välillä. Turhaan vaan rakennetaan uusia leluja. >:(
-
Sehän on vaan hyvä että moottorit ovat entistä taloudellisempia ja puhtaampia ja ilmakin siten puhtaampaa. Mutta mutta nämä uudet päästörajat vaikuttavat myös ajoneuvoihin siten että niiden vetopainot tulevat tippumaan, jotta ne tulevat täyttämään ko. rajat. Tämä menee mielestäni jeesustelun puolelle, aivan kun euroopassa tapahtuva perävaunujen vetäminen, joka toki nostaa kulutusta vaikuttaisi tähän ilmastonmuutokseen juurikaan mitään, ei taida perävaunun kanssa tulevat kilometrit kovin kaksista osaa tässä saastumisessa näytellä, muualla kuin kuin Brysselin virkamiehen vihreässä mielessä?
Eipä tähän matkailuvaunujen myyjilläkään kovin kaksista mielipidettä ole, vaikka tämä tulee selkeästi vaikuttaa lähivuosina vaunukauppaa, jossa painot vuosi vuodelta kasvaa.
Oisko tähän "yleistykseen" jonkinlaista referenssiä laittaa? Mistä tämä tieto on peräisin ::)
Jos Euro4->5 analogia olemassa, luulisi raskaalla puolella käyvän vastaavasti - siitähän älämölö nousisi :laugh:
-
Tätä tietoa on tullut lehdistä teknari tai vastaava Karavan lehti? Tarkistan asian ja siksi laiton kysymystä menemäänkin lainsäätäjälle katsotaan mitä setä tai täti vastaa?
-
Jaa, toisaalta aika vaikea pelkän Euronormin piikkiin laittaa kun automallitkin muuttuuvat tiuhempaan kuin normit :laugh:
Mulla henkilöbiili Saab 9-3 SC 1.9TTiD4 vm. -11. Kysyeistä kotjaketta valmistettu 2002-2011 (ja ehkä vielä joskus :laugh:) - farkkua vasta 2005 alkaen..
Ekat 2.2 ja 1.9TiD taisi olla Euro3, ja TiDS Euro4 sekä viimeisimmät 1.9 TTiD ja TTiD4 Euro5. Mitä katsoin vetopainoja M5/M6 askin farkut; 1.600kg kaikissa koko mallihistorian.. :P
Voihan se olla, että yleisellä tasolla vetopainot ovat tippumassa mm. tiukempien hyväksymisnormien takia.
Nyky-diesel moottorihan työntää saastaa aikalailla samoilla arvoilla kaikilla kuormituksilla - toki kylmänä ja kuumana eroja. Ainoa mikä mene suoraan polttoaineen kulutuksen suhteessa on CO2. Vaununvetäjiäkin voisi hatuttaa, jos vetokuukausiksi verottaja lukisi kokonaismassa taulukosta: 3.400kg -> 1.33€/pv (+ dslvero). Mekanismihän on olemassa; haltija/omistaja ilmoittaa muutokset verkkopalvelussa - muutoin koukku on käyttökiellossa, tai tietty saishan "isompaa arvoa" pitää sen 365pv/vuosi. :laugh:
-
Mitä katsoin vetopainoja M5/M6 askin farkut; 1.600kg kaikissa koko mallihistorian..
Tuo 1600 kg vetopaino on kummitellut Saabilla jo NG900:sta lähtien, vai liekkö jopa ennen sitä, siis se alkuperäinen OG900 Saab ?
-
Tossa juuri uunituoretta Autobild lehteä selatessa tuli mieleen että kun valmistajat kilvan pudottavat autojen omapainoja, niin silläkin toki lienee jonkinmoista vaikutusta vetopainoon? Voikun ne alkaisi miettimään myös autoissa ja vaunuissa materiaaleja, jolla painoa saataisiin pois se on mahdollista mutta kaikkihan se maksaa rahaa...
-
Onhan tuota painopuoltakin vähän alettu ajattelemaan. Hymeri siirtyy umpi lasikuituun, jotta saavat tiivistä ja painoa pois noin 40kg. Lievähköä mammuttitautiahan noissa kulkimissa alkaa varustuksessa jo ollakkin. Vähemmälläkin pärjäisi, niin ei kokonaispaino nousisi kohtuuttomiin.
Noista uusista normeista en osaa sanoa juuta, enkä jaata, kun oma kalusto on ja tulee varmaan vielä pitkään olemaan massan mukaan verotettavaa. Mutta voihan tätäkin keskustelua seurata mielenkiinnosta. Tietääpä sitten 20v kuluttua mistä on kyse, kun itsellä alkaa olla varaa tämän päivän kaluston hankintaan. :D
-
Kyllä vain vanha rauta pelittää. Kaikille tuo ei vaan ole vaihtoehto ajaa vanhemmalla kalustolla. Ja kun maamme autokalusto rupeaa keskimäärin olemaan 12-vuotta vanhaa, niin sen uudistamiseen kyllä löytyy välineitä verottajan työkalupakista, käyttömaksujen päästöpohjaisuus tulee kasvamaan=suomeksi vanhemmalla isot päästöt omaavalla autolla ajamisesta tehdään kallista kuten Saksassa on tehty jo vuosia ymmärtääkseni. Lisäksi siellä on otettu käyttöön myös päästörajat tietyissa kaupungeissa, johon ei enään kovin vanhalla johtotähdellä ole asiaa, valitettavasti.
Tuohon lääkkeenä (jos mahdollisuus hankkia) invaP-lupa jolla saa ajella Saksassa kaikille rajoitusalueille vapaasti ja Suomessa saa vapautuksen ajoneuvoveron perusverosta (ei käyttövoimaverosta) Thumb
-
Tuota pienuuden ihannointia minäkin olen ihmetellyt vaununvetäjän näkökulmasta. :o Tuo minun veturi on euro 5 luokiteltu manuaalina 5t kokonaismassalla. Thumb
-
Tuota pienuuden ihannointia minäkin olen ihmetellyt vaununvetäjän näkökulmasta. :o Tuo minun veturi on euro 5 luokiteltu manuaalina 5t kokonaismassalla. Thumb
Eikait Santa Fe'en kuskilta vaadita kuorkkikorttia 8) Tarkoitit varmaan yhdistelmämassaa ;D
-
Eikait Santa Fe'en kuskilta vaadita kuorkkikorttia 8) Tarkoitit varmaan yhdistelmämassaa ;D
Pikku e tarvitaan.
-
Ei taida SantaFe:n ajamiseen tarvita pikku eetä. Vaan yhdistelmään. 88k5 maalasi punaisella tuon SantaFe:n painon 5 tonnia ja ehdotti että on kysymys varmaan yhdistelmän kokonaismassasta.
-
;D kokonaismassaa yhdistelmälle tarkoitan. :laugh: Sitä ei osaa asennoitua tuollaiseen tarkkuuteen kun itselle nuo jutut tuntuu niin itsestään selvyyksiltä Thumb
-
Pikku e tarvitaan.
Juu, kärryn kanssa - mutta että ilman..
Mullakin tällä Fordilla junamassa on 6.300kg Thumb BE:llä tietty (4.250kg tosin "muulin" kanssa pelkällä B:llä)
"Kouluesimerkki" kun auton kok. massa tasan 3.500kg :laugh:
Edit: hidashan mä olen Thumbd
-
Tuossa aloituksessa annoin itseni ymmärtää että muutkin ovat huomioineet tuon vetoautojen keventymisen.Samoin kuin joku sivusi tuota ;D vetokoukkuveroa. :laugh: Kuinka oikeudenmukaisena voidaan pitää veroa sellaisesta vetopainosta joka satunnaisesti voidaan kytkeä koukkuun toleranssissa 150kg-2000kg,minun tapauksessani?Voi olla ettei useaan vuoteen vedetä mitään. ??? Asia on ammattiliikenteen osalta aivan eri asia,kuten matkailuautojenkin joissa omamassa on jo melkein suurin sallittu. :-*
-
Tuossa aloituksessa annoin itseni ymmärtää että muutkin ovat huomioineet tuon vetoautojen keventymisen.Samoin kuin joku sivusi tuota ;D vetokoukkuveroa. :laugh: Kuinka oikeudenmukaisena voidaan pitää veroa sellaisesta vetopainosta joka satunnaisesti voidaan kytkeä koukkuun toleranssissa 150kg-2000kg,minun tapauksessani?Voi olla ettei useaan vuoteen vedetä mitään. ??? Asia on ammattiliikenteen osalta aivan eri asia,kuten matkailuautojenkin joissa omamassa on jo melkein suurin sallittu. :-*
Aivan yksinkertaista.
Ammattiliikenteessä saa koukkuveron katkaistua aivan samoin, kuin matkailuautossa liikennekäytöstä poistonkin.
Kyllä se vero sieltä vielä tulee.
-
Ei sitä vetokitaa saa muuten verottomaksi kuin poistamalla.Veto koukku minusta on veroton kuorma-autossakin.
-
Ei sitä vetokitaa saa muuten verottomaksi kuin poistamalla.Veto koukku minusta on veroton kuorma-autossakin.
Vanhaa tietoa..
-
Ei sitä vetokitaa saa muuten verottomaksi kuin poistamalla.Veto koukku minusta on veroton kuorma-autossakin.
Kyllä saa. Ja taitaa muuten riittää pelkkä s-posti-ilmoitus asiasta. Näin ainakin pari vuotta sitten kun tuollainen oli kaverin harraste kuorma-autossa. Kita poistettiin ja seuraavassa katsastuksessa se poistui myös rekisteriotteesta.
Tässä aiheesta Trafin sivuilta
http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ajoneuvovero/veron_rakenne_ja_maara#kuormaautojen_vetolaitelisa