Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Primus => Aiheen aloitti: jorma - 28.08.2012 kello on 17:21
-
Niin tuolla toisella foorumilla kyselivät oliko kellään kokemuksia kahdesta nestekiertoon asennetusta sähkövastuksesta/vesipumpusta,Primuksen rinnalle.
Epälivät vähän että Höpöttäjällä olisi käytössä. :D
-
Niin tuolla toisella foorumilla kyselivät oliko kellään kokemuksia kahdesta nestekiertoon asennetusta sähkövastuksesta/vesipumpusta,Primuksen rinnalle.
Epälivät vähän että Höpöttäjällä olisi käytössä. :D
Ei kai tuo mikään ongelma olisi, mutta ne sulakkeet?
-
THlla on muistaakseni kaksi sähköpistoketta autossa, en muista onko kummankin takana oma lämpövastuksensa.
Kolmeen kilowattiin asti voi tietty rakentaa vaikka yhden pistokkeen kautta.
-
Sähköpuolella (230V) on meikäläisen puuhastelut jääneet vähiin. Autossa oli ilmastointilaite katossa jo ostaessa. Siinä oli se ikävä puoli, että kun sen laittoi lämmitykselle tai jäähdytykselle, niin se puhalti jatkuvasti, laitteen termostaatti katkoi vain joko lämmitystä tai jäähdytystä. Pyöräytin laitteen syöttöjohdon, katkaisian (lämmitys/jäähdytys) kautta vaihtokärkiselle huonetermostaatille . Nyt koko härveli pysähtyy kun haluttu lämpötila on saavutettu.
Toinen homma oli invertterin (1900W) asennus. Mulk... vahvuisilla kaapeleilla, invertteri pääkytkimen kautta akkuihin. Invertteriltä uusi kaapeli, uusiin pistorasioihin, WC-tiloihin, mikrolle ja vielä yksi rasia istuin ryhmään. Väliin asensin valintakytkimen, Tolpasta/Pois/Invertteristä.
Ohjaamoon kaksi 500W:n pakkasvahti tyyppistä lämmitintä, joihin laitoin 12V:n puhaltimet, pintalämmön alhaalla pitämiseksi. Lämmittimet on kytketty huonetermostaatin perään.
Lattialämmitys kalvon asennus lattiaan ja laminaatin (9mm) asennus kalvon päälle.
230V:n kiertovesipumpun vaihto omakotitalo tyyppiseen pumppuun.
Toisen sähkölämmitys patruunan asennus pöytäryhmän puhaltimien kiertoon.
Kulutusmittarin asennus 230V:n järjestelmään.
Kaasun loppumisesta ilmoittava summeri tuli rakennettua myös. (12V)
Kaksi tuuletinta (12V) kojelaudalle hellepäiviä varten.
Vielä pöytäryhmän päälle, verkkovirralla pelittävä kuuden halogeenin valaisin.
Summerin rakentaminen sähköseen astinlautaan.
Joku tuollainen vaikeastitajuttava ::) ratkaisu kai on. Ehkä hän itse ilmaisee asian selkeästi kun paikalle ehtii Thumb
-
Niin tuon kahden pistokkeen ratkaisulla pääsee ihan neljään kw,asti. Sähkötolpassa joutuu vaan toisen pihan laittamaan kaverin pistokkeeseen. ;D
-
THlla on muistaakseni kaksi sähköpistoketta autossa, en muista onko kummankin takana oma lämpövastuksensa.
Kolmeen kilowattiin asti voi tietty rakentaa vaikka yhden pistokkeen kautta.
TH:lla on kaksi pistorasiaa seinässä. Mutta kuvissa on näkynyt, että yksi syöttöjohto on jaettu kahteen pistokkeeseen. Syynä hänellä on ettei yksi pistoke pysty siirtämään 16A:a.
-
... Autopurkaamolta kaksi lämppärin kennoa, niille kotelo routalevystä ja puhaltimet niihinkin. Aukot toiseen istuin laatikkoon ja ja kennot sinne. Toinen puhaltaa käännettyn ohjaamon istuimen jalkopäähän ja toinen pöydän alle. Putkistoon vielä ylimääräinen sähkölämmiys patruuna. Ohjaamon sivuilla on kotelot joissa oli patterit, yläpuolella ritelit lämmön kiertoa varten. Alareunassa olematon korvausilma-aukko. Sinne myös puhaltimet. Toinen lämpötunnistin nukkumatilaan ja vaihtokytkin väliin. Yöllä nukkumatilan lämpötunnistin säätää lämpöä, istuin ryhmän puhaltimien ollessa pois käytöstä. Iltaa istuessa, taas istuinryhmän tunnistin säätää lämmitystä puhaltimilla, nukkumatilan puhaltimet ei silloin pyöri.
Yksi sähkölämmityspatruu na on istuinryhmän kohdalla ja toinen nukkumatilan kohdalla. Näin pystyn säätämään istuinryhmän ja nukkumapuolen lämpöä erikseen.
Kaksi ulkopistoketta on lähinnä turvallisuus kysymys. :)
-
On siinä seuraavalla autonomistajalla ihmettelemistä Thumb :-\
-
Olisit TH vaan laittanut Truman siihen autoon. Ei tarvitse jälkiasennella puhaltimia ja putkistossa on läppiä joilla lämmön voi säätää sopivaksi eri puolille autoa.
-
Olisit TH vaan laittanut Truman siihen autoon. Ei tarvitse jälkiasennella puhaltimia ja putkistossa on läppiä joilla lämmön voi säätää sopivaksi eri puolille autoa.
Tervetuloa vain Trumamiehet talvella puskaparkkireissull e. No illan viettoon voitte tuula minun kulkimeen ja aamulla vedän kulkimenne ihmisten ilmoille. ;D ;D
-
On siinä seuraavalla autonomistajalla ihmettelemistä Thumb :-\
Auto on jo niin vanha, että seuraava omistaja on purkaamo. :D
-
Yksi sähkölämmityspatruu na on istuinryhmän kohdalla ja toinen nukkumatilan kohdalla. Näin pystyn säätämään istuinryhmän ja nukkumapuolen lämpöä erikseen.
Tarkoitatko, että tosiaan pystyt säätämään molempia puolia erikseen vai tarkoitatko, että pystyt säätämään lämpöä molemmissa paikoissa?
-
Tätä lukiessa alkaa kiinnostamaan tietää jotta millainenhan tuo Fiilis on ollut talviautona ennen noita tuunauksia.. ::)
-
Tätä lukiessa alkaa kiinnostamaan tietää jotta millainenhan tuo Fiilis on ollut talviautona ennen noita tuunauksia.. ::)
Kylmä ja epätasainen lämpö. Lämmitysjärjestelmä n nesteen lämpö korkealla (pannun kautta enempi harakoille). ::)
-
Tarkoitatko, että tosiaan pystyt säätämään molempia puolia erikseen vai tarkoitatko, että pystyt säätämään lämpöä molemmissa paikoissa?
Silloin kun ollaan istuinryhmässä, lämpötilaa säädetään istuinryhmässä olevan tunnistimen mukaan ja istuinryhmän "lämpöpuhaltimet" on päällä. Yöllä taas nukkumatilan lämpö säädetään nukkumatilassa olevan tunnistimen mukaan ja nukkumatilan "lämpöpuhaltimet" on päällä. Mitä kylmempi keli, sitä enempi putoaa käytössä pois olevan tilan lämpötila. Noin mututuntumalla, jos ulkona -20, ja nukkumatilassa +22, niin aamulla istuinryhmässä on +15 astetta. ::) :D :D
-
Tervetuloa vain Trumamiehet talvella puskaparkkireissull e
No hätä...
Mitens muuten sinne sun autoon enää sopii, kun se on täynnä hilavitkuttimia? Oisko ollu helpompaa laittaa eristys uusiks?? :laugh:
-
No hätä...
Mitens muuten sinne sun autoon enää sopii, kun se on täynnä hilavitkuttimia? Oisko ollu helpompaa laittaa eristys uusiks?? :laugh:
Hilavitkuttimia, tai ei. Kun pakkanen paukkuu, on hyvä lämpimässä kulkimessa ottaa naukkuu. ;D ;D
-
Tervetuloa vain Trumamiehet talvella puskaparkkireissull e. No illan viettoon voitte tuula minun kulkimeen ja aamulla vedän kulkimenne ihmisten ilmoille. ;D ;D
Me puskaparkkeilemme ympäri vuoden, ei oo viel palellu vaikka lämppärinä o vaan Truma Thumb Thumb Thumb
-
Me puskaparkkeilemme ympäri vuoden, ei oo viel palellu vaikka lämppärinä o vaan Truma Thumb Thumb Thumb
Ei kyllä meilläkään olla paleltu Truman lämmittämässä kopissa. Ja me tykätään nukkua lämpimässä, edellisessä asunnossa ei päässyt alle 25c ja nykyisessä palellaan runsaassa 20. Autossa n. 23 makuutilassa.
-
Silloin kun ollaan istuinryhmässä, lämpötilaa säädetään istuinryhmässä olevan tunnistimen mukaan ja istuinryhmän "lämpöpuhaltimet" on päällä. Yöllä taas nukkumatilan lämpö säädetään nukkumatilassa olevan tunnistimen mukaan ja nukkumatilan "lämpöpuhaltimet" on päällä. Mitä kylmempi keli, sitä enempi putoaa käytössä pois olevan tilan lämpötila. Noin mututuntumalla, jos ulkona -20, ja nukkumatilassa +22, niin aamulla istuinryhmässä on +15 astetta. ::) :D :D
Eli sinulla on kytkimen kautta kaksi termostaattia?
-
Eli sinulla on kytkimen kautta kaksi termostaattia?
Näin on. Niin niitä "tuntoelimiä". :)
-
Me puskaparkkeilemme ympäri vuoden, ei oo viel palellu vaikka lämppärinä o vaan Truma Thumb Thumb Thumb
Niin, minä en tuota Truman systeemiä paljon tunne. Mutta miten pakkaspuskalainen koneen lämmittää. ::)
-
Näin on. Niin niitä "tuntoelimiä". :)
Juuri niitä tarkoitin. ;)
-
Mutta miten pakkaspuskalainen koneen lämmittää. ::)
Agrekaatilla. MUlla oli entiwanhaan katolla romuloota, jossa oli myös voimalaitos. Pakoputken kohdalta läppä auki ja kone käyntiin, johto alas ja kansi kiinni.
Näin piti muuten kerran tehdä myös Tsekissä, keskellä kesää, kun Viiatin toiseks viimenen hehkutulppa kärähti! Ei piru lähtenyt yhdellä, ennenkuin lämmitti ½ tuntia. Mahto alkuasukkaat ihmetellä, kun kävivät jo aamusta hautausmaalla. ;D
-
Niin, minä en tuota Truman systeemiä paljon tunne. Mutta miten pakkaspuskalainen koneen lämmittää. ::)
Koneen lämmitystä vartehan on eberi.....