Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: Turhan Höpöttäjä - 25.08.2012 kello on 21:07
-
Tuunattu ohjaamon ja mökin väliin tikattu toppalämpöverho. Tai oikeastaan siirretty vanhasta talteen otettu verho uuteen.
Jos olisin vähänkin tuhmeliini, niin kommentoisin että näin se on, kun osa kuljinta on kylmä pakettiauton peltiohjaamo. Niin onko se matkailuauto. ::) ;)
-
^
rivien välistä on luetavissa se "kuuluisa" juppikortti :D
-
Jos olisin vähänkin tuhmeliini, niin kommentoisin että näin se on, kun osa kuljinta on kylmä pakettiauton peltiohjaamo. Niin onko se matkailuauto. ::) ;)
Kyllä se on matkailuauto ja on siinä omakin lämpöeristys, mutta kun on niin työläs ja hankala käyttää, niin laitoin verhon, kun se kerran oli jäänyt käsiin. Oli auto minkä mallinen tahansa, niin miksi tuhlata lämpöä ohjaamoon.
-
Kyllä se on matkailuauto ja on siinä omakin lämpöeristys, mutta kun on niin työläs ja hankala käyttää, niin laitoin verhon, kun se kerran oli jäänyt käsiin. Oli auto minkä mallinen tahansa, niin miksi tuhlata lämpöä ohjaamoon.
Intekroidussa ohjaamo samaa oleskelutilaa. Pakko oli tarkentaa. ;D ;D
-
Intekroidussa ohjaamo samaa oleskelutilaa. Pakko oli tarkentaa. ;D ;D
Ja minä en voi olla tarkentamatta lisää että mikäli ne etuistuimet ovat vaan kääntyvät, silloin se ohjaamo on oleskelutilaa automallista riippumatta. ;D
-
Intekroidussa ohjaamo samaa oleskelutilaa. Pakko oli tarkentaa. ;D ;D
Selitänpä vielä. Kun auto on ympärivuotisessa käytössä, muussakin kuin matkailussa ja asunto-osaa ei tarvitse lämmittää, verho pitää takaa tulevan kylmän poissa ohjaamosta. Myös puoli-integroidun ohjaamo voi olla istuimet käännettyinä oleskelutilaa, mutta ei läheskään niin tilava kuin integroidussa. Kai integroidussakin on jonkinlainen lämpöeristys etupäässä.
-
Ja minä en voi olla tarkentamatta lisää että mikäli ne etuistuimet ovat vaan kääntyvät, silloin se ohjaamo on oleskelutilaa automallista riippumatta. ;D
Jos nuin on, sitten kokonaan peltisestä pakettuiautosta tehty retkeilyauto on hyvä. Ja miksi ei olisi. Mutta kun pakkasella on lystikkäintä leikkiä kotia kulkimessa, on muutama neliöisen kulkimen koko ala oltava käytettävissä. Ihmeellistä, jos immeisten varsinaisten asuntojen isot pinta-alat on hyvät, niin miksi kulkimen vähistä neliöistä osa on kylmää ohjaamoa. ::)
-
Täytyyp sannoo, kun on tullut muutama talvi alkoviautossa vietettyä ja vain ulkopuolinen peitto ikkunoissa ja keulanpäällä, niin apukuskin tuoli on ollut käytössä. Auton sisätilan lämmitin kellokytkimellä ajoittain käytössä ja hyvin on tarennut. Vaan ennen oli miehet rautaa ja laivat puuta.
-
Ihmeellistä, jos immeisten varsinaisten asuntojen isot pinta-alat on hyvät, niin miksi kulkimen vähistä neliöistä osa on kylmää ohjaamoa. ::)
No voe tokkiisa. ;D
Kuka perheellinen haluaa viettää viikonloppuja matkailuautossa talvisaikaan, senkin ajan voi olla vaikka hiihtämässä, luistelemassa, kylpylässä, sisähuvipuistossa tai jossain muualla. Se aika ja vaivannäkö mikä autoa laittaessa menee reissua varten on talvella huomattavasti pitempi kuin pelkästään kesäaikana liikuttaessa ja sitten tullessa samoin, veden tyhjennys...niin silloin ei haittaa jos vaikka ohjaamo on viileämpi kun sitä ei talvella kuitenkaan käytä.
Sen verran ollaan tuolla Adrialla marraskuussa Rovaniemellä oleskeltu -17 asteessa niin mukana ollut Ecomat lämmitti ohjaamon suuntaan varmuuden vuoksi niin huomattiin vaimon kanssa siinä ohjaamon penkeillä aamukahvia hörppiessä että ei ollut kylmä, ei ainakaan niin kylmä että ei puoli-integroidussa olisi tarjennut.... Keulassa oli se Huhtalon peite joka peittää myös ovet, ohjaamon lattia nyt oli toki viileämpi mutta kyllä sillä puoli-integroidullakin talvehtii siinä missä täysintegroidullaki n.
Seppokohan on rehellisesti tunnustanut että vaatii se täysintegroitukin sähkölämmittimen eteen mikäli haluaa autossa olevan tasalämpöistä.
edit: oli noita kirjoitusvirhekkeit ä. ;D
-
Kai integroidussakin on jonkinlainen lämpöeristys etupäässä.
Onhan siellä jotakin... Peltiseinä on moottorin suuntaan sama kuin kaikissa muissakin autoissa, ikkunat ovat yleensä isommat, vain istuinten vieressä saattaa olla pieni pala seinää, jossa eristys on peltikoppia parempi. Kokonaisuutena molemmat lienevät yhtä lämpimiä/kylmiä.
-
Seppokohan on rehellisesti tunnustanut että vaatii se täysintegroitukin sähkölämmittimen eteen mikäli haluaa autossa olevan tasalämpöistä.
Näin olen maininnut. Mutta samaan hengenvetoon kerrottakoon tietämistäni(?) eroavaisuuksista Turhiksen ja minun auton välillä.
T.H:lla on kaksinkertaiset sivuikkunat ohjaamossa, minulla yksinkertaiset (kuten omistajakin).
T.H:lla on nestelämmitys, joka on suunniteltu Suomen olosuhteisiin, minulla Saksaan ja Etelä-Eurooppaan suuniteltu ilmalämmitys. Lämmitysputkistossa ei ole panostettu riittävästi ohjaamon lämmitykseen. (Minulla onkin ajatuksia, joita aion kokeilla ennen talven tuloa)
Näin ollen uskon, että T.H:n auton ohjaamo on käyttökelpoisempi talvellakin. Ehkä minun yhtä hyvä jos kokeilu onnistuu.
-
Intekroidusta saa täyden hyödyn lämpimyyden suhteen, kun ohjaamossa ei ole ovia. Itselläni on niin vanha auto, että moottorin lämmön tuotto on sitä luokkaa, että ajon aikana lämpiää koko auto lämmönvaihtimella ainakin -36 asti (viimmeiset viisi Joulun aikaa kulkimessa majoittunut). Jos autossa on ilmalämmitys, olisi talviaikaa varten hyvä olla ajon aikainen moottorin nestekiertoon kytketty lämpöpuhallin. Nestekiertoiseen se on näppärin laittaa suoraan patteriverkostoon. Keulapeitto paikalleen tietysti.
Ymmärtääkseni talvireissuilla oleskellaan kulkimessa kauemmin, kuin lämpimänä ja valoisana kesäaikana.
On hyvä että tulee keskustelua...
Tämmösiä tuumailen nyt sunnuntai aamun riisipuroa hauduttaessani. ;) :D
-
Intekroidusta saa täyden hyödyn lämpimyyden suhteen, kun ohjaamossa ei ole ovia.
Nykyään lähes kaikki täysintegroidutkin ovat kuskin ovella varustettuja ja tuntuu näin nykyaikana että että se on hyvä sen oven ollakin, mikäli joutuu jostain syystä ohjaamon puolella tekemään huoltotöitä niin liekkö noita nykyajan täysintegroitujen ohjaamoja edes suunniteltu niin että ratin alta ja vasenta puolta ohjaamosta yleensäkkään pääsee purkaamaan kunnolla.
Sen verran olen noita 2000 luvun täysintegroituja katsellut myös konehuoneen puolelta että ei niissä suunnittelija ole paljon ajatellut huoltotöitä, kun taas puoli-integroidussa voi poistaa käytännössä koko keulan moottorin ympäriltä, tässä uudessa Ducatossa etupuskurinkin saa purettua kolmessa osassa. Thumb
Mitäs tänään tehty-ketju alkaa kohta sisältämään koko palstan eri aiheet, sen verran tämä alkaa rönsyilemään, aika hankala alkaa olla etsimään tiettyä juttua kun kaikki kirjoittaa tähän yhteen ja samaan ketjuun...huono juttu palstalle tulevalle uudelle karavaanarille....s ekavaa. >:(
-
Itsellä integoirtu on ja ensi töikseen piti vetää yksi ilmaputki auton tuulilasin ja etusivu ikkunoihin johtaviin kanaviin. Sillä konstilla loppui ikkunan hikoilu, sillä tupla ikkunoita ei taida olla kuin yli 150 000 euron laiiteissa ja niissäkin harvoin.
Ja se rinta pelti siellä ohjaamon etu-osassa on sama kuin normi pakussa ainakin näissä fiat alustaisissa vekottimissa. Ja toinen kylmä kohta on tuo kojelaudan ja ikkunan välissä oleva jatkopätkä melkein jokaisessa intekroidussa. Harvoin sen alla on mitään eristystä.
-
Puoli-integroidussa mobiilissani (3 vuodenajan matkailuauto) on neljän istuttava sohva kuljettajan istuimen takana. Etupenkit eivät siis käänny, mutta siltikin ohjaamo on hyvää oleskelutilaa (kesäaikaan). Näkyvyys kolmeen suuntaan, hyvät istuimet, stereot.
Toinen ohjaamon hyvä puoli on että se on yleensä vilpoisampi kuin muu oleskelutila ja oikein hyvä nukkumapaikka pitkäkarvaiselle (7 kg) koiralle. Siirrän kumimatot ovien alaosan eteen vedonestoon ja samalla paljastuu ohjaamon kokolattiamatto koiran pediksi. Kurakelillä koira asustaa ohjaamossa.
Ulkopuolista lämpöpeittoa käytän jos lämpötila laskee alle 5 astetta. Väliverho on tukevaa kangasta ja hieman avoin ylhäältä ja alhaalta. Se suljetaan yleensä yöksi ja muulloinkin näkösuojaksi.
-
Vielä väliverhosta. Kun ohjaamossa ei ole öisin ketään, niin nuukana miehenä vältän kaikkien turhien ilmakuutioiden lämmittämistä. Ohjaamon saa aamuksi lämpimäksi, kun laittaa Webaston ajastimella töihin. Ja toisinpäin. Kun ei ole matkalla tarvetta pitää asunto-osaa täydellä lämmöllä, väliverho ehkäisee kylmän/viileän ilman tulon takaa ohjaamoon. Asunto-osassa voi pitää peruslämmön lämmönsiirtimellä, joka lämmitetään moottorilla.
-
Ulko puolisella talvi peitolla on menty kesät &talvet. ( irotettava helma palat pannaan talvella käyttöön )
Oon tykästyny tähän ratkaisuun suojaa auringolta kesällä, ei vetoa + nopea paikalleen asentaa. 8)
-
Ulko puolisella talvi peitolla on menty kesät &talvet. ( irotettava helma palat pannaan talvella käyttöön )
Oon tykästyny tähän ratkaisuun suojaa auringolta kesällä, ei vetoa + nopea paikalleen asentaa. 8)
tuo ulkopuolinen peitto on oikeastaan järjen köyhyys ;) mutta silti se vain on enemmilleen kaikilla käytössä :(
Kunnollinen sisäpuolelle asennettava peite on 100*parempi mm=puhtaus, ei kuraannu/jäädy/kastu/helppo asentaa kuin aamulla poistaa=pitää koko ohjaamon lämpöisenä ja ehkäisee kondensioin joka muuten vaivaa ohjaamon elektroniikkaa Thumb
-
^
Perustelusi sisäpuoliselle peitteelle on pitkälti ok, itelläni on kokemusta vain ulkopuolisesta. Kuitenkin kun olen katsellut ikkunoita autoissa, joissa on peite sisäpuolella niin kyllä ne ihan hitosti on huurussa ja nimenomaan sisäpuolelta. Hyvän ulkopuolisen kanssa en kondensio-ongelmaan ole törmännyt. Mutta ei sitä ole yhtään mukava pimeällä, kovalla pakkasella tai kurakelillä viritellä paikalleen. Huhtalon peite on vielä aika tiukan puoleinen (tiukka on hyvä ;-)) .
-
Ilmeisesti Tapanin tarkoittama sisäpuolinen peite on se joka kiertää ohjaamon kojelaudan takaa ei sitä ikkunaverhoa joka on kaikissa täysintegroiduissa ja lähes jokaisessa puoli-integroiduissa, sellainen aiheuttaa tuulilasiin melkoista kosteutta jopa kesällä.
-
Eipä taida olla sellaista sisäpuolista peitettä, joka vastaisi höyrysulkua. Pienikin vuoto aiheuttaa konvektiota ja karanneen sisäilman kosteus sitten tiivistyy kylmemmässä tilassa kylmille/eristämättömille pinnoille (esim. tuulilasi) saavuttaessaan kastepisteensä jo kesäyössä 8)
Sen sijaan ulkopeitteellä auton ulkokuori laseineen on hyvä höyrysulku ..
Edit: kirotusvihre
-
Näinhän se männöö. Thumb
-
No justtinsa, oon 88 kanssa juurikin samoilla linjoilla. Thumb
-
Ja vielä yksi, joka samaa mieltä 88k5:n kanssa. Kokemusta on molemminpuolisista peitteistä.
-
Ja vielä yksi, joka samaa mieltä 88k5:n kanssa. Kokemusta on molemminpuolisista peitteistä.
Täytyypä nyt syksyn mittaan kokeilla tuolla pelkällä paksulla ja melko tiiviillä sisäpuolen peitolla yksinään. Meillä visuilla kun on talvella käytössä niin vanhat ulkopuoliset kuin uusi sisäpuolinen peite.
En tosin ole huomannut viime-keväänä mitään kovaa hikoilua, tosin kokemus vasta kahdesta käyttökerrasta ::)
Olen myös lisäeristänyt lattian, ovet sekä kynnyskotelot, että työntänyt ohjaamon ja konehuoneen väliin villaa enempi kuin laki salli, mutta eihän se siihen tuulilasiin vaikuta kun se on tehtaan jäljiltä.
-
On käytetty sisäpuoleista, Ulkopuoliseen päädytty. ( jatkopala jo käytössä, ovent alas asti suojassa )
-
Alle -20 astetta eiole peitteitä tarvittu, eikä hikoile lasit kuten usein näkee vieressä parkkeeravilla ökyautoilla, usein integroituja :o
Auton hyttiosassa kiertää metritolkulla vesipatteristoa, kuin myöskin patteri neste kietää oman lämmityssyylärin edessä olevan toisen syylärin läpi josta voi auton omalla puhaltimella puhalluttaa tarpeen mukaan tuulilasille lämmintä ilmaa. :D :D
-
Alle -20 astetta eiole peitteitä tarvittu, eikä hikoile lasit kuten usein näkee vieressä parkkeeravilla ökyautoilla, usein integroituja :o
Auton hyttiosassa kiertää metritolkulla vesipatteristoa, kuin myöskin patteri neste kietää oman lämmityssyylärin edessä olevan toisen syylärin läpi josta voi auton omalla puhaltimella puhalluttaa tarpeen mukaan tuulilasille lämmintä ilmaa. :D :D
Taitaa olla aika spesiaali ratkaisu. Liekö tehdastekoinen??
-
Taitaa olla aika spesiaali ratkaisu. Liekö tehdastekoinen??
Taitaa olla aika spesiaali ratkaisu. Liekö tehdastekoinen??
Tehdastekoisista osista lämmitysjärjestelmä rakennettu,tosin ei tehtaalla.
Asuin osassa talon vesikeskuslmmitys patterit, takaan että lämmönluovutuspinta a on riittävästi ;D
-
Ulko puolisella talvi peitolla on menty kesät &talvet. ( irotettava helma palat pannaan talvella käyttöön )
Oon tykästyny tähän ratkaisuun suojaa auringolta kesällä, ei vetoa + nopea paikalleen asentaa. 8)
Samanlainen meillä, mutta vain talvikäytössä. Kesällä käytetään autoon vakiona asennettuja verhoja.