Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: MatsOnni - 4.08.2012 kello on 15:04
-
Pikkasen on parantunut tilanne siitä mitä oli -08 3 litraisessa, mutta edelleen vettä lirittää moottorin päälle. On sähköliittimien kannalta tietenkin kaikkea muuta kuin terveellistä. Talvella vaarallista muutenkin.
Onko kukaan ratkaissut ongelmaa ihan silleen pysyvästi (muuten kuin merkkiä vaihtamalla)? Fiatin huollossa on tehty se mitä tehdas antaa ohjeeksi. Ei vaan ole hyvä. Suoraan Webaston kotelon ja jonkun releen(?) päälle vuotaa vesi.
-
Ei wanhassa Viiatissa tuollaisia ongelmia ollut! Jos kaikki ontehty, mitä on osattu, niin MISTÄ se vesi oikein tulee? Onko joku yhtä älytön vika kuin kymmenkunta vuotta sitten repsikan jalkojen paleltumminen...?
-
Aika oudolta vaikuttaa tuo vesiongelma ja myös Webaston sijoitus. Omassani ei ole mitään sähköliitoksia niin kuin kuvassasi. Otin heti vanhalla nokialaisella kuvia samasta kohteesta, joka on aivan kuiva rankkasateen jälkeenkin. Onko sulla nuo muovisuojat ritilöiden alla?
-
^
Täsmälleen yhtä typerä vika kuin se ilmaluukun aukeeminen aikanaan. Ikkunan alareunassa oleva kaukalo on päin PC:tä suunniteltu. Sama vaiva on ollut -07 mallista lähtien. Parannusta on hieman tapahtunut, kannen päällä on nyt suojalevy. -08 alkuvuoden 3,0 litraiseen sitäkään ei saanut ja suuttimien koloissa lillui vesi. Vuoden vanha moottori oli kamalan näköiseksi hapettunut.
Tehtaan ohje on ilmeisetsi se että kaukalon liitoskohdat ja reunat tiivistetään (sen minäkin osaisin). Vesi roiskuu vielä luultavasti ainakin konepellin reunasta, ja varmaan myös pyyhkijöiden "ulostulot" vuotaa.
Mutta eikö kukaan ole toisaankaan tehnyt mitään omia suojaus virityksiä? Mites Ihaa????
-
Jahas Kabe-mies kerkes väliin :)
Mitä muovisuojia tarkoitat?
PS, Jaa niin tuossa konepellissä?
-
Hiukan ihmeissäni olen nyt tätä ketjua lukenut kun ei meillä tuossa Ducatossa ole missään vaiheessa ollut vesivuotoa konehuoneen puolelle ja siitä silloin huollossa mainittuani sanoivat tehtaalta tulleen tarkastuksen ja mahdollisen korjauksen olevan turha, ei vettä valunut muualta kuin siitä putkesta, se kaukalon tiivistyskin oli kuulemma jo tehty tehtaalla tiiviiksi.
Muistelen tämän ongelman lukeneeni vasta 2009-2010 etuteltasta jotta olisikohan se tiivistys tehty sittenkin siinä maahantulotarkastuk sessa jossa kuulemma lisätään myös huohottimen lisäeristystä.
-
Justiinsa niitä. Vanhemmassa repsikan jalkojen paleleminen johtui siitä, että ilmastointilaitteen aukot oli tukkimatta. Ilmastointi oli vakiona pakuissa, mutta oli jätetty pois campareista, ellei ollut erikseen tilannut. Meni kaksi vuotta ennen kuin uskoin, kun ensimmäisen kerran istuin talvella repsikan paikalla. Kuskin paikalla oli yleensä liian lämmin ja toinen valitti kylmää. Auto oli sitten verstaalla kaksi päivää reikien sulkemisen takia.
-
Kas kummaa, onko tämä nyt sitten vain mun ongelma. Kävi tuo auto oikein Wetterillä sitä varten päivityksessä, työnjohtaja printtas varmaan 5 sivuisen ohjeen asentajalle.
Ja samalla tarkistettiin myös se huohotinputken lämmityksen liitos, oli ok. Päivitettiin moottori muutenkin, lisäs vääntöä ja vähensi polttoaineenkulutus ta.
-
Vesselille vielä: tuo suojalevy siinä kyllä on.
-
Meikä on omatoimiseksi oppinut, tuommoseen paikkaan muovipussi päälle joka on alta auki.
Kyllä tuommosia kohteita löytyy. Suunnitteluinsinöör it ei varmaan kerkeä käytännön elämään.
-
Jotakin sen tapaista ratkaisua minäkin mielessäni kehittelin, joku ohut, lämmittämällä taivuteltava muovilevy oli ajatuksissa.
Toinen reuna on parempi.
-
Kas kummaa, onko tämä nyt sitten vain mun ongelma. Kävi tuo auto oikein Wetterillä sitä varten päivityksessä, työnjohtaja printtas varmaan 5 sivuisen ohjeen asentajalle.
Ja samalla tarkistettiin myös se huohotinputken lämmityksen liitos, oli ok. Päivitettiin moottori muutenkin, lisäs vääntöä ja vähensi polttoaineenkulutus ta.
Niin tarkoitatko edellistä autoasi, mikä se vuosimalli oli ? Ei Adriaan ole päivitetty moottoria, ei ainakaan ole koskaan mainittu saatikka niin että olisin sen päivityksen huomannut muuttavan kulutusta tai lisänneen vääntöä käytännössä.
Nyt uuden Ducaton omistajille kysymys kulutuksesta, minkä verran hiukkassuodattimell a varustettu Euro5-moottori vie ja onko etuteltan puheissa perää että uuden Ducaton ajotietokone valehtelee roimasti todelliseen nähden ? Tässä -08:ssa ajotietokone näyttää yleensä 0.3-0.5 l/100km liikaa.
-
Tätä viimeistä tarkoitin. Se on 150 heppainen 2,3l.
Kulutus on liikkunut siinä 10,3-11,2 l/100km välillä ajotietokoneen mukaan. Nyt viimeksi oli tuo pienin lukema ja laskukoneella 10,05
-
Uudesta kokemus on vielä aika vähäistä, mutta 1792,9 km:n reissulla ajotietokone näytti 10,1 l ja tankkaukset 10,0. Viimeiset 508 km ajotietokoneen mukaan 9,7 l/100 km.
-
Ransitmies ihmettelee :o kun ei näy kuvissa selkeää veden kulkureittiä :-X
Mistä ja milloin se vesi lirahtaa? ..tiivisteen ja konepellin välistä, vai jostain muualta. Näkyyhän tuossa olevan hyvä "viemäröinti" Thumb
Vai lirvahtaako vesi vasta kun konepellin aukaisee? Kouru täynnä "viemäri" tukossa ;D Vai kertyykö vettä konepellin sisään ja avatessa hulahtavat takareunasta..
-
Se vuotaa silloin kun konepelli on kiinni. Kaukalossa on kyllä viemäri, mutta kaukalo on keskeltä poikki, siinä on yksi vuotokohta. Nyt kun se on korjattu niin luulen että pahiten vettä tulee konepellin reunasta sivusta. Siltä vaikuttaa, en oo vielä ihan sata varma.
-
Tuhansia tunteja käytetään vielä koeajovaiheessa, mutta ei vieläkään osata suojata laitteita vedeltä.
Tuommonen on se ensimmäinen ja tärkein asia :o
-
Tuhansia tunteja käytetään vielä koeajovaiheessa, mutta ei vieläkään osata suojata laitteita vedeltä.
Tuommonen on se ensimmäinen ja tärkein asia :o
Siellä tehdas hallissa ei vissiin sitten sada kun ei tuu ilmi tuommoiset asiat. ???
-
Harmillisia vikoja tällaiset yksinkertaiset jutut. Jospa nuo korjaantuu kun italialaiset saavat ihan itse suunnitella, muotoilla auton korinsa. Ranskalais konserni kun alkaa panostamaan Touotan suuntaan.
-
No niin, aamupäivän kliiniset tutkimukset johti diagnoosiin. Hieman tiputtaa edelleen kaukalon keskisauman tiivistys, mutta ei pahasti. Ihan suoraan vuotaa ikkunan tiiviste, jossa on joku tiivistemassa on tehnyt klöntin ja tiiviste vuotaa sen molemmin puolin. Ei pitäis olla ihmeellinen homma korjata.
Mutta katsokaapa -07--> mallisen Ducaton omistajat sitä "viemäriputkea" jota pitkin vesi kaukalosta poistuu. Maallikon mielestä sekin on liian lyhyt ja vesi virtaa osittain vaihteensiirtäjän vivuston päälle ja lähtee siitä laatikosta joku kaapelikin. En tiedä mikä.
-
Olen joskus tehnyt vastaavia "tiivistyksiä" mondeoon. Eli silloin otin irti sen konepellin ja rintapellin välisen tiivistemadon ym muovikilkkeet. Sitten ensin ruiskutin ruosteenestoöljyn sinne saumojen rakoon. Sitten pienellä vasaralla saumat kiinni. Päälle tiivisteksi purkkiversion paksua tectylin massaa kapialla penselillä ja näkyviin kohtiin kuivuttuaan päällemaalaus. Tiivisteet ym. paikalleen.
Mainittakoon että mondeossa sitä vettä tuli myös sisälle autoon avonaista rakoa pitkin pisaroimalla jalkatilan kokolattiamaton alle. Vesi on sellainen elementti, kun se löytää kapilaariin sopivia rakoja niin sieltä menee minne vain. Paljon on autoissa paikkoja jotka ei näy silmiin ja niistä voi tulla ruostepesiä tulevina vuosina.
Tuossa koittasin tutkia myös sen konepeiton istuvuutta, jääkö sinne tiivisteen ja peiton väliin rakoa josta vesisumu pääsis karkaamaan väärälle puolelle. Esim normi leviästä pakkausteippirullas ta tiivisteeen mittanen pätkä lepäämään siihen tiivisteen päälle liimapuoli ylöspäin. Sitten konepeitto painetaan kevyesti kiinni ja uudellen auki. Jos teippi on tiukasti kiinni vain osassa konepeiton kohtaa, on irtonaisissa kohdissa ilmarako ja ajonaikainen vesisumu tulee sieltä konetilaan.
-
Harmillisia vikoja tällaiset yksinkertaiset jutut. Jospa nuo korjaantuu kun italialaiset saavat ihan itse suunnitella, muotoilla auton korinsa. Ranskalais konserni kun alkaa panostamaan Touotan suuntaan.
Päinvastoin, silloin italiaanoilta lähtee homma aivan käsistä, eikä niillä tuotoksilla tee enää mitään... ;D Ei vaan, kyllä PSA edelleen pitää palikat kasassa Sevel Sydissä. Sevel Nord rupeaa tekemään Jumpy/Partner/Scudoon perustuvaa Hiacen seuraajaa. Se on Tojotalle ihan hyvä asia, tulevalla "Hiacella" pystynee jopa ajamaan. Tojotamiehille se ehkä on kovempi pala...
-
^
:P Thumb :laugh: :D
-
Päinvastoin, silloin italiaanoilta lähtee homma aivan käsistä, eikä niillä tuotoksilla tee enää mitään... ;D Ei vaan, kyllä PSA edelleen pitää palikat kasassa Sevel Sydissä. Sevel Nord rupeaa tekemään Jumpy/Partner/Scudoon perustuvaa Hiacen seuraajaa. Se on Tojotalle ihan hyvä asia, tulevalla "Hiacella" pystynee jopa ajamaan. Tojotamiehille se ehkä on kovempi pala...
Ja kun moottorina on Hiace niin voivat jopa nauttia joka päivä ominaisuuksista ettei tarvi pitää siellä korjaamon huoltopukilla. 8)
Meinaan etteivät pilaa Hiacea italiaano/ranskanpulla sähkö/moottori "osaamisella".. :'( :'(
Tämä tietysti on kova paikka pulla osastolle...
Ps:Mahottoman huonoja ajajia ne ketkä eivät osaa ajaa Hiacea.Kortti pois vanhuksilta.
-
Ja kun moottorina on Hiace niin voivat jopa nauttia joka päivä ominaisuuksista ettei tarvi pitää siellä korjaamon huoltopukilla. 8)
Meinaan etteivät pilaa Hiacea italiaano/ranskanpulla sähkö/moottori "osaamisella".. :'( :'(
Tämä tietysti on kova paikka pulla osastolle...
Ps:Mahottoman huonoja ajajia ne ketkä eivät osaa ajaa Hiacea.Kortti pois vanhuksilta.
Varmaan niinkin, mene jä tiedä. Jos uuden moottorin kampiakselin katkeaminen, toki yksittäistapauksena, on jokin meriitti Hiacen moottorille, niin siitä vain sitten... Jotenkin olen muistelevinani, että nimenomaan moottori oli se akilleen kantapää tässä Hiacen tapauksessa, eivät saaneet sitä Euro5:ksi. Tosin, onhan Tojotalla Euro5-moottoreita, eli hieman selittelyltä kuullostaa... Mitä tulee noihin huoltopukilla seisottamisiin muuten, niin niihin en osaa ottaa kantaa. Toki noita essonbaarijuttuja olen kuullut ennenkin, mutta itselläni on ilmeisesti käynyt niin huono tuuri noiden ranskalaisten kohdalla, ettei sellaisiin talkoisiin ole tarvinnut osallistua koskaan. Liekö sitten olleet niin huonolla pidolla tai jotain. :o Mutta nyt ollaan taas niin kaukana varsinaisesta otsikon aiheesta, että riittäköön tästä tältä erää. Ja olisin kyllä kirjoittanut selkeämpään asuun, mutta jostain syystä tällä Mokian tilttipuhelimella kirjoittaessa rivinvaihdot eivät onnistu tällä foorumisoftalla... :(