Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuvaunut => Projektit => Aiheen aloitti: vetor - 27.07.2012 kello on 15:53
-
Lähipiirissä mietittiin, mihin aikansa eläneet vaunut joutuvat. Ei ole ikinä ollut meidän valtavan kaatopaikan kupeessa olevassa autojen saattohoitoaitaukse ssa ainuttakaan eikä kukaan ollut nähnyt metsissäkään sohvien, renkaitten ja jääkaappien seassa. Voisiko joku valistaa?
-
Minusta tuntuu että osa niistä on myyty minulle! Ja loput päässeet vaunutaivaaseen ! ;)
-
Olen siinä uskossa että aika moni vaunuvainaa jatkaa elämäänsä uudestisyntyneenä peräkärrynä/trailerina.
-
ja myöskin niitä näkee lahoamassa ihmisten nurkissa
peitettynä pressuilla :o
-
Onhan pari vaunuihin erikoistunutta purkaamoakin. Viime aikojen keskusteluissa on ollut pari vaunua vakuutusyhtiöiden "romuvarastolla".
-
Tuo Hellsinkiin. Kyllä Romanialaiset "turistit" hoitaa uusiokäyttöön vanhat vaunut, niin kuin hiukan uudemmatkin tuolta katujen varsilta :o
-
Kiitos järkeviltä tuntuvista vastauksista. Äkkiä ynnälaskettuina ne ei kyllä selitä niiden tuhansien vaunuvainajien loppusijoitusta, jotka kuuskytluvun lopusta alkaen ovat poistuneet keskuudestamme. Keksiskö joku parempaa?
-
Aika monet on sillä aiemmin mainitulla tietyn yhteisön jäsenkunnalla, jotka välttämättä tarvii vaunua kymmenien tuhansien ihmisten kokoontumisessaan keskellä peltoa kerran vuodessa heinäkuun alussa ja tukkii tiet mennessään ja tullessaan, harva heistä tervehtii karavaanaria. Mun mielestä jokunen kuitenkin. :)
-
60-70 luvun vaunut on olleet niin harvinaisia, että kaikki on varmaan jatkaneet alustan osalta elämää peräkärrynä ja korit on joko poltettu tai ajettu kaatopaikalle.
Nykyään korista taidetaan kerätä alumiini ja kupari talteen ja loppu onkun energiajätettä. Alusta kelpaa romuraudaksi.
-
Tuntuu järkevältä! Mun läpimärästä Solikasta (450 vm. -87) luvattiin suoralta kädeltä 3500 euron hyvitys uuteen 22000 euron Hobbyyn. Mutta kuka tuollaisen vaunun ostaisi eurollakaan? -Kysymys olisikin pitänyt esittää vaunukauppiaille.
-
Tuntuu järkevältä! Mun läpimärästä Solikasta (450 vm. -87) luvattiin suoralta kädeltä 3500 euron hyvitys uuteen 22000 euron Hobbyyn. Mutta kuka tuollaisen vaunun ostaisi eurollakaan? -Kysymys olisikin pitänyt esittää vaunukauppiaille.
Tuosta saattaa todeta vähittäismyyjän katteet. Jos yhdellä vaihdolla saa uuden myytyä, niin voi antaa tuon verran hyvitystä. Eli alennusta. Kannattaisikohan kysyä, mikä olisi alennus, jos ei antaisi vanhaa vaunua vaihdossa?
Hyvitys olisi paljon vähemmän, jos tiedossa olisi kymmenen välissä olevaa käytettyä vaunua ennen kuin vaihtoketju olisi lopussa ja sitten vasta tietäisi, mitä jää katteeksi.
-
Tuosta saattaa todeta vähittäismyyjän katteet. Jos yhdellä vaihdolla saa uuden myytyä, niin voi antaa tuon verran hyvitystä. Eli alennusta. Kannattaisikohan kysyä, mikä olisi alennus, jos ei antaisi vanhaa vaunua vaihdossa?
Hyvitys olisi paljon vähemmän, jos tiedossa olisi kymmenen välissä olevaa käytettyä vaunua ennen kuin vaihtoketju olisi lopussa ja sitten vasta tietäisi, mitä jää katteeksi.
Noinhan se varmaan menee. Myyjillä tuntuu kyllä olevan (tehtaan tai maahantuojan) sanelemat vähittäishinnat, joten käteisalennukset kuitataan mieluiten jollain oheislaitteella.
Caravan 4/12:ssa oli aukeama (s. 54-55) romuautojen kierrätyksestä. Mun lukutaidolla ei kuitenkaan löytynyt vastausta siihen, miten laillisesti tuhotaan VAUNUvanhukset.
-
kyllä niistä peräkärryjä tehdään aivan käsittämättömiä määriä, itsellekkin kelpaisi joku laho vaunu josta saisi alustan saunavaunu käyttöön :D vielä kun olisi katsastusvapaa niin voi pojat :D, yhden vaunun jo haalinkin mutta se olikin liian hyvä pilkottavaksi, joten pistän sen kuntoon.
-
Tuntuu järkevältä! Mun läpimärästä Solikasta (450 vm. -87) luvattiin suoralta kädeltä 3500 euron hyvitys uuteen 22000 euron Hobbyyn. Mutta kuka tuollaisen vaunun ostaisi eurollakaan? -Kysymys olisikin pitänyt esittää vaunukauppiaille.
Eiköhän saman rahan saisi tingittyäkin suoralla käteiskaupalla ;)
Joten tuo läpimärkä Solikka olisi vain plussaa kauppiaalle, kauppias kun myisi sen eteenpäin jobbarille.
-
kyllä niistä peräkärryjä tehdään aivan käsittämättömiä määriä, itsellekkin kelpaisi joku laho vaunu josta saisi alustan saunavaunu käyttöön :D vielä kun olisi katsastusvapaa niin voi pojat :D, yhden vaunun jo haalinkin mutta se olikin liian hyvä pilkottavaksi, joten pistän sen kuntoon.
Kontiomäellä Kainuussa on yksi romahtanut Hobby myynnissä.
-
Kannattaa katsastaa ensin ennenkun purkaa huomattavasti helpompi muutoskatsastaa peräkärryksi!!!
-
Kannattaa katsastaa ensin ennenkun purkaa huomattavasti helpompi muutoskatsastaa peräkärryksi!!!
Ja kuis niin?? Eikös periaate ole, että kun paperit löytyy, niin eikun muuttamaan?
-
Passaapi kokeilla! Täällä ei ainakaan onnistunut. Herra katsastusmies antoi ymmärtää ettei onnistu tulee jotkut rungon teko säännökset vastaan katsotaan oma tekoiseksi vaikka on paperit kunnossa. Samalla antoi ohjeen katsastaa raato ensin. Eli valot ja jarrut kuntoon. Tiedä sitten ainakin oli helppo muutoskatsastus. Ehkä sitä katsota enää muutokseksi vaan uudeksi omatekoiseksi ellei ole se katsastus voimassa??
Tää on niin tätä.
-
Mulla kans sellainen käsitys että pitää katsastaa ensin ja sitten muutoskatsastaa. Kysyvä ei tieltä eksy. :)
-
Passaapi kokeilla! Täällä ei ainakaan onnistunut. Herra katsastusmies antoi ymmärtää ettei onnistu tulee jotkut rungon teko säännökset vastaan katsotaan oma tekoiseksi vaikka on paperit kunnossa. Samalla antoi ohjeen katsastaa raato ensin. Eli valot ja jarrut kuntoon. Tiedä sitten ainakin oli helppo muutoskatsastus. Ehkä sitä katsota enää muutokseksi vaan uudeksi omatekoiseksi ellei ole se katsastus voimassa??
Tää on niin tätä.
Tuohan ei perustu mihinkään lakiin!! Eihän se rekisteröiminen ja katsastus mitenkään muuta rakenteita.
Täällä ovat tuoneet pelkkiä runkoja Ruåtsista ja lava päälle
-
Mulla kans sellainen käsitys että pitää katsastaa ensin ja sitten muutoskatsastaa. Kysyvä ei tieltä eksy. :)
Muistelen, että .infon puolella kerran ihmeteltiin asuntovaunusta lavatraileriksi muutosta. Merkiksi jäi loppupelissä Kafi 642, vaikka ei siltä kovin näytä :laugh:
(http://s4.postimage.org/5v18j3vx9/PB100014.jpg)
kuvalinkkikin löytyi..
Edit: linkkiä korjattu, admin
Edit 2: kun ei tuo kuvalinkki tahdo säilyä - vaihdoin toiseen :-X
Edit a gain: linkkiä korjattu taas, admin. (linkki pitää olla suoraan kuvaan, ei sivulle missä kuva on ;) )
Edit 4; se postimagessa tuo polku muuttuu - enää en korjaa, vaan poistan kokonaan seuraavaksi >:(
-
Juttelin viikonloppuna yhden karavaanarin kanssa, jolla oli omavalmiste retkeilyauto - oli rakentanut sen vanhuuttaan hapertuneen matkailuvaunun sisuskaluja hyödyntäen. Siitä ei ollut puhetta, mihin noiden sisuskalujen kuoret olivat joutuneet.
-
Muistelen, että .infon puolella kerran ihmeteltiin asuntovaunusta lavatraileriksi muutosta. Merkiksi jäi loppupelissä Kafi 642, vaikka ei siltä kovin näytä :laugh:
On muuten hieno kärry Thumb
-
Vaikka on vanha ketju niin jospa tätä vielä joku lukeekin.
Lapissa kun kävin kullankaivuussa niin vanhat kaivajat kertoivat lähellä sotajoen rotkosta. Sinne rotkoon on joskus aikoinaan kullankaivat dumpanneet vanhat vaunut joita ei kannattanut enää vetää kotiin.
Täytyy kysellä tarkemmin paikka. Ei niistä raadoista ole varmaankaan muuta otettavaa kuin ehkä vanteita. Ellei jo ELY keskus ole raivannut valtion piikkiin ne romut pois.
-
On muuten hieno kärry Thumb
Minusta kuvassa on hieno traktori... :)
-
Jos tuo kuvassa oleva traileri on se Kafi, ei riitä kantavuus tuolle reilun 1100kg Fergulle.
Eikä käytännössä mielekkään nykyautolle. Käyttöä tuollaisena vain esim. riisutun jokkisauton kuskaukseen
-
Minusta kuvassa on hieno traktori... :)
Ja muistot herää. Ensimmäinen traktori oli harmaa verku jolla tuli ajeltua penskana monia vuosia, mm välillä kämmen rakolla kun kaivurin kaivantoa peitteli.
-
Jos tuo kuvassa oleva traileri on se Kafi, ei riitä kantavuus tuolle reilun 1100kg Fergulle.
Eikä käytännössä mielekkään nykyautolle. Käyttöä tuollaisena vain esim. riisutun jokkisauton kuskaukseen
Kyllä riitti,nippa nappa, oli mun tekemä kärry(ja kuva) ja muistaakseni jäi 1120 kg kantavuutta (ilman laitoja katsastettu)kokonaispainoksi sain akseleiden ja vetopään maksimin 1600 kg, tuo ei enää nykyään onnistu, vaan pitäisi olla valmistajan lupa kok.painon nostoon.
Aikoinaan tuli noita jokunen tehtyä, mutta sitten määräykset kiristyivät ja mielekkyys meni tuohon hommaan.
-
^
Onko nuo sidontalenkit rungossa kiinni?
Kitka otettava kai huomioon. Sidontapisteen lujuushan on oltava vähintään 5kN.
-
^
Onko nuo sidontalenkit rungossa kiinni?
Kitka otettava kai huomioon. Sidontapisteen lujuushan on oltava vähintään 5kN.
Oliks tää mulle?
Juu, kyllä ne lavanrungossa kiinni oli, tuossa lava oli kiinnitetty pultein alustaan, samoin kuin koppikin oli ollut ja runkoa hieman lyhennetty, ei nuo kiinnitys pisteet ketään kiinnostaneet.... ainakaan muutos katsastuksessa, jarrut valot ja uudet mitat ja muutos tavarankuljetus perävaunuksi, eli alusta oli rekisterissä kun sen ostin ja tein irtolavan päälle ja muutoskatsastin.
Tuohon aikaan kun tuo on tehty,(olisko ollut -04) uutena ei voinut rekisteröidä, koska akseleista ja vetopäästä ei jarrusovitusta eikä CE-merkintää. Muutos katsastuksella onnistui ja oli halvempi kuin rekisteröintikatsas tus.
Yheksänkyt-luvulla noihin suoritettiin normi rekisteröinti katsastus uusina perävaunuina, joten vuosimalliksi tuli rekisteröintihetki :laugh: ja merkiksi omavalmiste.
Laitetaas toinen kuva:
(http://karavaanari.org/kuvat/1428328910.jpg)
-
Kyllä riitti,nippa nappa, oli mun tekemä kärry(ja kuva) ja muistaakseni jäi 1120 kg kantavuutta (ilman laitoja katsastettu)kokonaispainoksi sain akseleiden ja vetopään maksimin 1600 kg, tuo ei enää nykyään onnistu, vaan pitäisi olla valmistajan lupa kok.painon nostoon.
Aikoinaan tuli noita jokunen tehtyä, mutta sitten määräykset kiristyivät ja mielekkyys meni tuohon hommaan.
No noilla säännöillä on ollut vielä järkevää. 1200-1300kg kokonaispainoilla ei oikeen ole järkevä traileri.