Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: Alan - 22.07.2012 kello on 23:23
-
Vähän Sastamalasta Tampereelle päin alkoi Hymer (siis Transit-alustainen) ensin vienosti nykiä, sitten enemmän, mutta kävi vielä hyvin ilman kuormitusta, lopulta sammui rullatessa eikä startannut enää. Siihenpä jäätiin tunniksi tienposkeen, kunnes hinuri tuli ja vei Hymerin Nokialle, taksi meidät Hertzin kopille Tampereelle. Fiestalla kotiin (jo toisen kerran tänä vuonna, viimeksihän hajosi Touran).
Kannattaa olla tuo Autoliiton turva.
Mitään ennakkovaroitusta ei auto antanut eikä vikaan ollut mitään "syytä", kuten rankkaa kuormitusta tai vesisadetta. Päinvastoin ajelin poikkeuksellisen nätisti sataa pintakaasulla.
Mikähän se siellä, voikos tämä nyt olla se EGR-venttiili??
(en erityisemmin apua kaipaillutkaan, kun homma alkoi järjestyä heti, mutta tunnin ajan kun odoteltiin meni ohi ehkä 70 vaanaria; yksi lava-auto+Soliferkuski kysäisi, että tarviiko apua. Pisteet hänelle, vaikka pystyinkin sanomaan ei kiitos.)
-
No voi harmi,onneks homma järjestyi.Kohtapa se selvinnee mikä siellä vaivaa.Kaikenlaista voi sattua kuten paljon reissanneena tiedät.
-
Viittaa kyllä polttoaine puolen vikaan (suodatin).
-
^
Mahdollista oireiden perusteella... mutta kesäviileällä? 28 t ajettu auto. Olisi halpa remontti.
Onneksi muuten sattui Sastamalassa eikä Brindisissä. :)
-
Missä tankkasit viimeksi ettei vaan ois tullut mittarista "kurat"
-
Veikkaan sähköpuolella jonkin liittimen irtoamista ja sitä kautta polttoainesyötön katkeamista. Muuten olisi luullut yrittävän käydä.
kaskon turvilla olisi hoitunut vastaavat palvelut eli hinuri + taksi/vuokra-auto.
-
Tankkausta ajattelin kysyä minäkin.
Millä kierrosalueella ajelet normaalisti?
Ja Transiitissa on helppo katsoa ilma- ja polttoainesuodattim ien kunto, molemmissa lasiputki joissa lautasviisari. "Putken" päässä jousisyteemejä vapautta nappi, paina nappia käynnistä moottori ja käytä kymmenkunta sekuntia kovilla kierroksilla. Sammuta moottori ja katso lautasen asento putkessa. (en muista pitikö ilmaputsari mitata samalla tavalla vai riittääkö siinä lautasen lukeminen).
Vihreä ja läpinäkyvä osa putkesta ok, jos lautanen pysähtyy punaiselle suodattimen vaihto ois tarpeen. Ja olethan tyhjentänyt vedet polttoainesuodattim esta? Hana suodatinelementin pohjassa.
-
Tampereella ABC:llä.
Yritti se tosiaan käydäkin, kun sammumisen jälkeen strattasin, mutta kävi erinomaisen huonosti. Kun nykiminen alkoi ajattelin ensin, että meni rengas; seuraavaksi, että meni vetonivel. Jonkun aikaa matka sitten jatkui, kun etsin levikettä, mihin pysähtyä.
Normikierrosalue on 2000-2500 rpm, kuutosella matkaa 2200=107 km/h, sitä tai vähän alle, jos rajoitus sallii. Suodattimessa ei mahda olla hanaa, olisin sen tyhjennyksen muuten tehnyt, mutta ihan varma tuosta en ole. Sen verran näitä kulkineita tässä on pyörinyt, omia ja muiden.
Muistan nyt, että Sastamalassa, 10-15 km ennen, auto oli parkissa loivassa rinteessä, jossa se heilahti aika reippaasti käännettäessä kadulle...
-
Ei ole suodattimessa hanaa ainakaan tuossa meidän 2,2litrasessa etuveto mallissa. -08.
Aivan samat oireet oli mulla kun egr-venttiili jumitti auki. Teki vaan pidempään ennen lopullista tuhoa sellasta kun lähti kiihdyttämään, nykäsi kerran ja tupsahti jotenki kummasti ennen ku lähti vetämään kunnolla. Vian etsintä, uusi venttiili ja asennus noin 500€
-
Ok, Cartradeen saatu kontakti ja autoa katsotaan huomenna tai keskiviikkona. Molemmat vikavaihtoehdot esitetty.
Auto tosiaan on ollut käytännössä 100% matka-ajossa, eikä mitään nykimisen tai karstoittumisen oireita ole ollut. Liekö sitten niin, että kuutosella ei pitäisi ajaa lainkaan suomalaisissa nopeuksissa. Sen tiedän, että paluumatkan Italiasta Suomeen ajanut kuski ei juuri kuutosta käyttänyt vaan ilmeisesti vanhan Ducaton laatikon ongelmien pelottamana ajeli mieluummin pienemmällä vaihteella. Tuon jälkeen kilometrejä ehti tulla viitisen sataa.
-
minun entisessä meni ERG ventiitiili noin 50 000 km kohdalla eikä aihettanut muuta vaivaa kuin mootorinhäiriövalo syttyi. Jona jälkeen ajelin ehkä noin kolmen neljä sataa kilometriä ennen huoltoa.
Yleensä se aiheuttaa vain sen että kierrokset eivät nouse yli kolmentuhannen.
Että en usko ERG rikkoutumiseen tai nokeutumiseen noilla kilometreillä.
Mutta kahdesti vuoden välillä pari vuotta sitten Ialiassa käyneenä ja molempien käyntien jälkeen tankissa reilusti vettä ja moskaa. Että voisiko olla tämmöinen vika. Aikanaa kun vielä työtä harrastin ja rekalla tuolla etelä italiassa tuli monesti käytä, niin oli paljon vaivaa noista vesi ja moska ongelmista silloinkin.
-
^
Tässähän unohtuikin olennainen tieto; en ainakaan huomannut minkäänlaista moottorin häiriövaloa. Eli viittaa vahvasti polttoaineen suodattimeen.
Eikä tuohon tosiaan tarvita kuin yksi "paskatankkaus", mutta viiveellä vaan tapahtui. Jos näin, niin lie syytä tyhjentää koko tankki.
-
Kaikissa viimeisimmissä Transiiteissa meillä on ollut kuvan mukainen polttoainesuodatin. Nykyään -02 ja -07.
Kuvassa myös tuo ilmaisin joka kertoo jotakin suodattimen kunnosta.
-
^
Jep, sama paketti muuten, mutta en tosiaan muista, onko pohjaproppua.
Mitäs mieltä raati tuosta tankin tyhjennystarpeesta, jos suodatin on tukossa?
-
Jos tuo suodatin on nyt tukossa huonon dieselin vuoksi niin mielestäni tuo tankin tyhjennys on aika halpa hinta mielirauhalle nyt tuleville kilometreille, eihän siellä nyt sitä naftaa liene kuin korkeintaan sadan euron edestä...
-
Siellä tankissa on imuputken päässä myös karkea sihti että jos oikein likaista on niin kyllä sekin tukkeutuu ainakin sit pakkasella.
Eikun tyhjäksi vaan.
-
Jos ongelma on tukos polttoainepuolella niin tankin tyhjennys kannattaa tehdä. En tiedä tuon tankin rakennetta ja miten siihen pääsee käsiksi, eli pystyykö tankin siivoamaan käsin jonkun luukun kautta.
-
meitin transittiin meni se ERG takuuseen
asennuksineen päivineen kertoi isäntä
ja sudattimet vaihdetaan huollon yhteydessä 1x vuosi
kun auto muutenkin huolletaan ..
allan toivotaan ,että vika löytyy
ja saat Hymmerin entistä ehompana takasin Thumb
-
EGR venttiilin rakennetta on ilmeisesti muutettu kun niitä hajosi aikoinaan yhtenään. Erään asentajan mielestä siinä oli ennen muoviset hammaspyörät ja ne kului, samaisen asentajan mukaan vika on nykyään harvinainen. Vaimolla edellisessä noita hajosi parikin, nykyisessä -07 mallisessa kertaalleen vaihdettu noin 50000 kilometrissä, nykyään ajettu yli 200000
-
EGR, DPF ym saastenestovehkeet harmittaa varsinkin parivuotta vanhoina, eikä niilllä ole toivotunmukaista saasteenvähennysvai kutusta, vai mitä tolkkua on polttaa DPF pöntössä hiukkasia pois lisälöpöllä, kulutus triplaantuu 20 km matkalla ja sekin pitää tehdä kun valo syttyy jossain moottoritiellä tai sitten korjaamolla + 100euroa ym menot omasta ajasta.
GRRRR!
-
Aikas p*$ka-juttu..
En halua maalailla piruja seinille, mutta toivottavasti ei ole polttoaineen korkeapainepumppu (commonrail), joka tuli tiensä päähän :-[ On ollut vähän heikkolenkki noissa 2.2TDCi koneissa, varsinki jos on "pelailtu" paineiden kanssa optimoinnissa.
Sehän uusi sitten maksaa..
E: niin tuo totaali stoppi vihjaa vähän vakavempaan - ei sulla ole F-superia (OBD-softaa); läppärillä tälleen reissussa voi vaikka lueskella ajaessa dataa tai vikakoodeja.
-
^
Eipä ole moista softaa, voisihan sellainen mielenkiintoinen olla.
Jospa tuo tänään selviäisi, missä mennään. Vuokra-auto pitää joka tapauksessa palauttaa Tampereelle huomenna.
Transit-miehen analyysin otan vakavasti, mutta jotenkin vaan vaikuttaisi siltä, että jonkun varoitusvalon olisi pitänyt syttyä, jos kyseessä olisi pumppuvika. Sillä tässä kovasti toivon syyksi tukkeutunutta suodatinta. Ei kai nuo pumppuviat ihan tyyppivikoja sentään ole (?) - ei ole ainakaan mulla korviin tullut aiemmin.
-
Onpas mielenkiintoinen aihe.
Kiinnostaa itseäkin kuulla, mistä vika löytyy.
Me käytiin kesälomareissulla Tanskassa ja Ruotsissa vaunuyhdistelmällä pyörähtämässä.
Huollatin auton juuri ennen reissua (suodattimet ja kaikki). Nyt ajellut Suomen dieselillä puoli tankillista ja eilen auto teki jotain kummallista.
Aamulla muutaman kilometrin ajon jälkeen pysäytin huoltoasemalle muutamaksi minutiksi (kävin hakemassa kahvit). Aseman pihasta vasta kolmannella melkopitkällä startilla auto käynnistyi. Startti pyöri kyllä hyvin ja kaikki näytti olevan ihan ok.
Tämän jälkeen ei mitään ongelmia ollut. Käynnistelin eilen pitkin päivää ja iltaa autoa.
Vikakoodeja ei ollut. Silmäilin johtojen ja putkien liitokset ja turbon putket läpi. Kaikki näyttää olevan päälipuolisesti kunnossa.
Suodattimen vedenvaroitusvaloka an ei pala.
Korkeapainepumppu on tässätapauksessa poissuljettu vaihtoehto, koska se on vajaa vuosisitten vaihdettu vuodontakia uuteen.
Jotenkin epäilyttää se, että jos tuolla reissunpäällä on tullut tankattua likaista naftaa tankkiin ja suodatin olisikin tukossa. Täytynee vaihtaa se lähiaikoina uudestaan.
-
Aikas p*$ka-juttu..
En halua maalailla piruja seinille, mutta toivottavasti ei ole polttoaineen korkeapainepumppu (commonrail), joka tuli tiensä päähän :-[ On ollut vähän heikkolenkki noissa 2.2TDCi koneissa, varsinki jos on "pelailtu" paineiden kanssa optimoinnissa.
Sehän uusi sitten maksaa..
E: niin tuo totaali stoppi vihjaa vähän vakavempaan - ei sulla ole F-superia (OBD-softaa); läppärillä tälleen reissussa voi vaikka lueskella ajaessa dataa tai vikakoodeja.
Mistä tuon F-superin saisi helpoiten hankittua? Löysin jonkin ilmeisesti jenkkisaitin, mistä sen voi tilata. Löytyykö Suomesta tai Euroopasta?
-
Vika on ilmavuoto, polttoaineen siirtopumpussa tai sen ja suodattimen välillä; onneksi ei commonrailissa.
Vaan Cartrade nosti kädet pystyyn, aikaa ei ole korjata kuin kahden viikon päästä. Siirrettävä auto sitten muualle, Tampereelle Fordille tai jos tulisi kotia asti. Käy kierroksilla kuulemma, suodattimen olivat vaihtaneet.
-
Mistä tuon F-superin saisi helpoiten hankittua? Löysin jonkin ilmeisesti jenkkisaitin, mistä sen voi tilata. Löytyykö Suomesta tai Euroopasta?
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_nkw=F-super+obd&_sacat=0&_odkw=F-super+obd&_osacat=0 (http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_nkw=F-super+obd&_sacat=0&_odkw=F-super+obd&_osacat=0)
Tuo on ainakin helppo tapa jos on paypal käytössä.
-
Vika on ilmavuoto, polttoaineen siirtopumpussa tai sen ja suodattimen välillä; onneksi ei commonrailissa.
Vaan Cartrade nosti kädet pystyyn, aikaa ei ole korjata kuin kahden viikon päästä. Siirrettävä auto sitten muualle, Tampereelle Fordille tai jos tulisi kotia asti. Käy kierroksilla kuulemma, suodattimen olivat vaihtaneet.
Voi tulla enemmän vahinkoa, jos lähtee pitkää matkaa ajamaan, kun vika päällä. Miten olis vaihtoehtona tämä: http://www.jsalo.fi/huolto.html
Ford Service Nokialla, huoltaa myös paketti- ja matkailuautot.
-
Aamulla muutaman kilometrin ajon jälkeen pysäytin huoltoasemalle muutamaksi minutiksi (kävin hakemassa kahvit). Aseman pihasta vasta kolmannella melkopitkällä startilla auto käynnistyi. Startti pyöri kyllä hyvin ja kaikki näytti olevan ihan ok.
Tämän jälkeen ei mitään ongelmia ollut. Käynnistelin eilen pitkin päivää ja iltaa autoa.
Vikakoodeja ei ollut. Silmäilin johtojen ja putkien liitokset ja turbon putket läpi. Kaikki näyttää olevan päälipuolisesti kunnossa.
Suodattimen vedenvaroitusvaloka an ei pala.
Korkeapainepumppu on tässätapauksessa poissuljettu vaihtoehto, koska se on vajaa vuosisitten vaihdettu vuodontakia uuteen.
Jotenkin epäilyttää se, että jos tuolla reissunpäällä on tullut tankattua likaista naftaa tankkiin ja suodatin olisikin tukossa. Täytynee vaihtaa se lähiaikoina uudestaan.
Minulle vaihdettiin tänään Galaxyyn -08 ( sama kone ) imuläppäkotelo, samanlaisten oireiden takia. Jää ilmeisesti ns sammutus asentoon eli kone ei saa ilmaa ollenkaan, pari kolme starttausta niin yleensä lähti käyntiin mutta välillä toimi pitkäänkin ilman oireita. Parilla sadalla selvisi tuosta merkkiliikkeessä.
-
^
Hyvää tietoa, kiitos. Kerronpa tuonkin vaihtoehdon asentajalle huomenna.
Kaikkialla tuntuu olevan täyttä, mutta suositusten perusteella soittelin jo RS Huoltoon Tampereelle, lupasivat hoitaa jossain rakosessa kuntoon. Eiköhän tuo sen matkaa siirry. JSalo olisi kyllä ollut lähellä, mutta tuli jo sovittua.
-
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_nkw=F-super+obd&_sacat=0&_odkw=F-super+obd&_osacat=0 (http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_nkw=F-super+obd&_sacat=0&_odkw=F-super+obd&_osacat=0)
Tuo on ainakin helppo tapa jos on paypal käytössä.
Tuollaisen olen aikonut tilta
http://www.e-ville.com/fi/16-obd-skannerit/3178-obd-elm327-vikakoodinlukija-bluetooth.html
Vakuutettuna lähetyksenä siis noin 35 eur kotiin kannettuna - mukana tarvittava PC-softa
Älypuhelimiin saatavissa sovullus tuolle noin 15 eurolla, jolloin voi mm. ajaessa tallettaa dataa.
-
Kokeilin tuota samaa elm327 mersuun Tällä (http://www.yhasi.com/movi/) ohjelmalla niin kyllä toimi moitteettomasti.
-
Vika on ilmavuoto, polttoaineen siirtopumpussa tai sen ja suodattimen välillä; onneksi ei commonrailissa.
Vaan Cartrade nosti kädet pystyyn, aikaa ei ole korjata kuin kahden viikon päästä. Siirrettävä auto sitten muualle, Tampereelle Fordille tai jos tulisi kotia asti. Käy kierroksilla kuulemma, suodattimen olivat vaihtaneet.
Löytyykö lähistöltä diesel-korjaamoa. Oulussa esim http://www.dieselturunen.com tuolla korjautin omasta henkilöautosta parivuotta sitten ilmavuodon.
-
Siirsin Hymerin RS Huoltoon Tampereelle, on Fordin valtuuttama yksityinen korjaamo, jolla ainakin tähän asti tuntui olevan homma hallussa. Siirtyi ajamalla vaivoin, kun piti kierrokset tasan 3000:ssa, sen alla nyki, päällä 3400 kierroksen alkoi kiihtyä itsekseen.
Pääsee pian työn alle.
-
Ne asiat joille emme mahda mitään, on käännettävä lystksi. Muuten epämielyttäviä asioita alkaa kokoontua liikaa.
Näin on ajateltava, kuten Höpöttäjä toisessa ketjussa vehnästeli.
Kustannusarvio 900 euroa. Kakkos- ja kolmospytyn suuttimien tiivistykset (oikeaa termiä en nyt muista ja rakenne ei ole mulle tuttu) pettäneet, pääsee painetta öljytilaan. Paljon työtä ja koneistaa kai pitää, mutta toivottavasti ja oletettavasti suuttimet on ehjät. No tekevät poijjaat määräaikaishuollon samalla. Jos kone olisi hajonnut, mitä on sattunut, puhuttaisi seittämästä tonnista, joten lyyään lystiksi sitten.
Tuota vikaa näissä on ollut ennenkin ja kuulemma aina huollossa tarkistavat tästä koneesta, haiseeko pakokaasu öljyntäyttöaukosta. Salakavala vika, jonka etenemistä ei muuten huomaa, kannattaa transitmiesten panna mieleen.
Sinänsä koomista, että Touranissa ainoa iso vika on ollut juurikin sama homma, tai ainakin sinnepäin kun en tosiaan tunne tuota suuttimen kiinnitystä, mutta siitä piti uusia yksi pumppusuutin, joten tuli kalliimmaksi.
Tähän asti RS Huolto hoitanut hommaa hyvin, niillä on ajat täynnä viikkoja eteenpäin, mutta ensi viikolla meinaavat valmiiksi saada.
-
Anteeksi nyt, mutta en ymmärtänyt yhtään mitään!! Kertoisitko sitten joskus, mikä oli oikeasti vialla?
-
Anteeksi nyt, mutta en ymmärtänyt yhtään mitään!! Kertoisitko sitten joskus, mikä oli oikeasti vialla?
Eiköhän tuo aikanaan ainakin minulle selviä, ehkä piankin. Mikäli kyse on jostain muustakin.
Referoin edelliseen viestiin työnjohtajan kertomuksen, ei siinä sen kummempaa.
-
En tunne rakennetta täysin. Tuntuu vaan oudolta mikäli suuttimen tiivistys vuotaisi öljytilaan paineet. Mikäli vuotaa paineet niin ne tulee "pihalle" suoraruiskutuskonee sta. Taas jos kansipahvi on rikki niin silloin voisi pytyn paineet karata öljytilaan.
-
En tunne rakennetta täysin. Tuntuu vaan oudolta mikäli suuttimen tiivistys vuotaisi öljytilaan paineet. Mikäli vuotaa paineet niin ne tulee "pihalle" suoraruiskutuskonee sta. Taas jos kansipahvi on rikki niin silloin voisi pytyn paineet karata öljytilaan.
Veikkaisin samaa !!
-
Voiskohan tuossa koneessa olla suutin keskellä palotilaa nokka-akseleiden välissä, jolloin kannen puolen tiivistys voisi vuotaa öljykopan alle...
-
^
Ymmärsin asian juurikin noin, ei ole tarvinnut tähän asti asiaa pohtia.
-
Voiskohan tuossa koneessa olla suutin keskellä palotilaa nokka-akseleiden välissä, jolloin kannen puolen tiivistys voisi vuotaa öljykopan alle...
Voisi varmaan...
Inhottavaa tuollaiseen suutin vaihtaa kun öljyt valuu pyttyyn ???
-
Suutin on tosiaan venttiilien keskellä, josta se nousee ylös venttiilikoneiston keskeltä venttiilikoppaan.
Ja itse ongelma on se, että suuttimien pidätinhaarukan pultti joko katkeaa tai löystyy.
(http://jude.kuvat.fi/kuvat/Kaikkea+muuta/suuttimet+2.jpeg/_medium.jpg?hash=9490)
(http://jude.kuvat.fi/kuvat/Kaikkea+muuta/suuttimet.jpeg/_medium.jpg?hash=9490)
Jos se katkeaa niin silloin on suuri vaara että pitää koneistaa, jotta saa uuden pultin kiinni. Itselleni ei ole vielä käynyt niin ettei ole lähtenyt ihan varovasti ruuvaamalla irti.
Tuohon ongelmaan on tullut uusi pidätinhaarukka ja muistaakseni pulttikin oli erillainen.
Samalla kerralla kannattaa uusia kaikki liekkirenkaat suuttimien pohjalle ettei vastaavaa enään tapahdu. Ja toivoa että kaikki suuttimet nousevat hyvin ylös :)
Tuon ongelman pystyy toteemaan kahdella tapaa helposti. Eli toinen on juuri tuo kun avaa öljyntäyttökorkin moottori käynnissä niin sieltä tulee kovapaine (voi verrata höyryveturiin). Ja toinen helppo homma on tarkistaa ilmansuodatin. Eli venttiilikopasta tulee huohotinletku imuputkeen jota kautta pakokaasu/öljyhöyryt nousevat ilmansuodattimeen. Ehjien suuttimien ilmansuodatin on "puhdas" / pölyinen suodatetulta puolelta. Ja jos suuttimet ovat rikki, ilmansuodatin haisee puhtaalta puolelta pakokaasulta ja on tumma / likainen /öljynen.
-
Olipas hyvät kuvat!
Aika kevyesti on ratkaistu noin tärkeä paikka. 2 korkeapaineista suutinta kitkuttaa yhtä pientä pulttia auki/poikki.
Kannattaa seurata pultteja Ransitmiesten, vaikken tiedä miten mahtaa Fiiussa olla :-X :)
-
Samalla kerralla kannattaa uusia kaikki liekkirenkaat suuttimien pohjalle ettei vastaavaa enään tapahdu. Ja toivoa että kaikki suuttimet nousevat hyvin ylös :)
Tuon ongelman pystyy toteemaan kahdella tapaa helposti. Eli toinen on juuri tuo kun avaa öljyntäyttökorkin moottori käynnissä niin sieltä tulee kovapaine (voi verrata höyryveturiin). Ja toinen helppo homma on tarkistaa ilmansuodatin. Eli venttiilikopasta tulee huohotinletku imuputkeen jota kautta pakokaasu/öljyhöyryt nousevat ilmansuodattimeen. Ehjien suuttimien ilmansuodatin on "puhdas" / pölyinen suodatetulta puolelta. Ja jos suuttimet ovat rikki, ilmansuodatin haisee puhtaalta puolelta pakokaasulta ja on tumma / likainen /öljynen.
Kiitokset havainnollisesta selityksestä.
Juuri tuon varmistin, että kaikki, nyt tiedän terminkin, liekkirenkaat, uusitaan. Homma on RS Huollon mukaan itsestäänselvyys.
Ilmansuodatinvinkki on uusi, hyvä tietää. Menee sekin sitten vaihtoon tämän myötä.
-
Ilmansuodatinvinkki on uusi, hyvä tietää. Menee sekin sitten vaihtoon tämän myötä.
Ei se ilmansuodatin tukkoon mene siitä pakokaasusta, mutta ainahan likainen suodatin kannattaa uusia.
-
Suutin on tosiaan venttiilien keskellä, josta se nousee ylös venttiilikoneiston keskeltä venttiilikoppaan... etc
Hienosti selostettu ja vaivaa nähty vastaukseen... Thumb
Lisää vaan tällaisia ongelman ratkaisuita ja vihjeitä mitä kannattaa ottaa huomioon... ;D
-
Korjasin tuon otsakkeen, ettei Hymerin maine mene Transitin vikojen takia :D
Taisi monen muunkin, kuin vain Hymerin, matka katketa Transun takia. Mm Alanin. Ja keidenköhän muidenkin?
:D ;D :D
-
Kohta täällä leimuaa liekit kuin irtonaisista suuttimista, mutta ei se mitään ;D
Kaikissa ihmisten tekemissä laitteissa on omat vikansa, hyvä että niistä kerrotaan, niin osaa ennakoida.
Ducatosta ei kyllä itellä ole pahaa sanottavaa, Eurooppa kierrettiin helteessä varmasti ja mukavasti ilmastoidussa autossa, löpöäkin kulutti uskomattoman vähän. Fordi on varmaan ihan yhtä hyvä, mutta se on tuurista kii mitä sattuu!
-
No hitto, moderaattoriko nyt söi sen yhden viestin...? ;D Kun eilen oletukset alkoivat muuttua mielenkiintoisiksi, piti käydä kaivautumassa konehuoneeseen ja todeta se, josta näkyi jo tulleen kuviakin (oliko Etis'istä?). Potkut olisin antanut, jos joku olisi entiwanhaan suunnitellut tuollaista, vaan enpä ole itsekään kiinnittänyt huomiota moiseen. Pultit pitäisi selvästi tarkastaa aika-ajoin ja se taas vaatii ilmansuodatinkotelo n irroittamisen...
Mitens sitten tuo 'uusi haarukka ja uusi pultti' ? Onko tietoa mikä on muuttunut? Ja ennenkaikkea, ottaako kukaan vastuuta väärästä konstruktiosta. Muuta kuin rahalla.
-
Pultit pitäisi selvästi tarkastaa aika-ajoin ja se taas vaatii ilmansuodatinkotelo n irroittamisen...
Mitens sitten tuo 'uusi haarukka ja uusi pultti' ? Onko tietoa mikä on muuttunut? Ja ennenkaikkea, ottaako kukaan vastuuta väärästä konstruktiosta. Muuta kuin rahalla.
Ilmansuodatin on tosissaan kolmella pultilla kiinni, että ei se ihan hirveä projekti ole. Mutta jos niitä lähtee itse kiristelemään niin kannattaa pitää mielessä ettei kiristä liikaa ;) Ensin 6 Nm ja sitten vielä 180 astetta.
Siitä on hetki kun viimeksi olen tuollaisen suutin homman tehnyt, mutta jos en väärinmuista niin haarukka muuttui peltiseksi käikäleeksi kun vanha on ehkä jotain terästä. Pultti näyttää samalta kun vanha, mutta taisi sekin olla uudemmalla varaosanumerolla, enkä minä ainakaan jättäisi vaihtamatta vaikkei olisikaan vielä katkennut.
Jos takuuaikana tapahtuu tälläinen pultin katkeaminen niin takuu tietenkin maksaa, mutta jos on vanhempi peli niin taitaa mennä omasta pussista.
Sen verran pitää sanoa ettei tälläisiä suutin ongelmia ole jokaisessa Transitissa, eikä tuo liekkirengas ole pelkästään fordin ongelma vaan taitaa olla nykypäivänä vähän merkissä kun merkissä. Esim. mersuissa taitaa olla isompikin ongelma :)
-
Paljon on tavaraa vielä siellä suuttimien päälläkin... Se mitä purkamatta näkyi, oli umpiterästä. Poikkitieteellinen arvaus on, että pari lautasjousta pinnapultin kannan alle, eikä ongelmaa olisi koskaan syntynyt. Piruako sitä haarukkaa piti muuttaa?
Täytynee asiaa selvittää lisää, ellei joku muu ehdi ensin...
-
Kertoisitko, miten tarina päättyi???? Sanoiko Herra Ford, että ei kuulu minulle, mutta osat on nyt vaan uusittu, maksa itse??
Auto toimii, minä maksoin.
-
Auto toimii, minä maksoin.
Kestääkö kysyä, mitä maksoi? Osat, työ, eikö tullut mitään kommentteja??
-
Jude
"Suutin on tosiaan venttiilien keskellä, josta se nousee ylös venttiilikoneiston keskeltä venttiilikoppaan.
Ja itse ongelma on se, että suuttimien pidätinhaarukan pultti joko katkeaa tai löystyy."
Mikäs on pultin kiristysmomentti? Jospa tarkistais ettei tuollaista tapahtuisi.
-
Jude
"Suutin on tosiaan venttiilien keskellä, josta se nousee ylös venttiilikoneiston keskeltä venttiilikoppaan.
Ja itse ongelma on se, että suuttimien pidätinhaarukan pultti joko katkeaa tai löystyy."
Mikäs on pultin kiristysmomentti? Jospa tarkistais ettei tuollaista tapahtuisi.
Voi olla hankala määritellä kiristysmomenttia tuossa jälkikäteen. Konemiehet tietää miten kova kitka/momentti on vanhaan kanteen valu/alu. Vanhaa kiristämällä katkeaa, uusien pulttien vaihto teettää muita ropleemia esim tiivisteongelmia.
Huono rakenne...