Karavaanarin keskustelufoorumi
Karavaanarin keskustelut => Karavaanarin olohuone => Aiheen aloitti: Caravan - 13.07.2012 kello on 07:57
-
Moi,
Olemme karavaanarielämää aloitteleva pariskunta. Mietimme vasta vaihtoehtoa, vaunua vai auto?
Vaunua vaihtoehtona ajatellen meillä olisi kyllä suht pätevä veturi vetämään (Ford Ranger Super cab)
eli ei ainakaan siitä pitäisi tulla ongelmia!? Kokemusta vaunun vetämisestä ei ole, ainostaan HYVIN VÄHÄN
peräkärryä vetänyt, mutta eiköhän senkin opi (kantapään kautta?) :)
Auto olisi muuten mukava, mutta on kalliimpi hankkia ja on verot ja vakuutukset, jotka ovat ilmeisesti melko
korkeat kustannuksiltaan?
Vinkkejä ja neuvoja otetaan vastaan kiitollisina! :)
Tärkeä kriteeri molemmissa vaihtoehdoissa on ainakin parivuode!! ;)
-
Tästä voisi tarinoida pitkään, kysymys on paras, mitä esittää voi.
Riippuu kovasti käyttötarkoituksest a; voisi väittää, että vaunu ja auto ovat kaksi eri harrastusta. Budjetti olisi kanssa hyvä tietää, ja tekninen tietämys (vanhemman auton ylläpidossa kovasti avuksi).
Itse hankin vaunun ensin, sillä oli hyvä harjoitella, ja tuollainen veturi valmiina puoltaisi vahvasti vaunun hankintaa.
-
Kyllähän tuo budjetti sanelee aika paljon, esim 20.000 e saat 10 vuotta vanhan asuntoauton, kun taas 20.000 e saa uudenkarhean asuntovaunun.
Vaunun saa jättää paikalleen ja henkilöautolla saa käydä tutustumassa ympäristöön.
Asuntoautolla taas nopeita siirtymisiä paikasta toiseen.
Lapsiperheelle suosittelen asuntovaunua.
-
Tähän kysymykseen ei taida ihan yhtä, oikeaa vastausta olla. Alanin kantaa mukailen minäkin. Miettikää missä ja kuinka paljon liikutte. Paljonko väkeä mukana, onko talvikäyttöä jne... Vaunulla minäkin olen aloittanut, nyt jo 4. auto alla. Tähän elämäntilanteeseen meille sopii auto, mutta kyllä ylläpito on olellisesti kalliimpaa, varsinkin jos toinenkin auto on tarkoitus säilyttää.
Puskaparkista kirjoittelen, tänne ei vaunu mahtuisi ;)
-
Täältä voisi löytyä vaunu tai auto (edit) sopivasti juuri nyt: http://www.huutokaupat.com/fi/konkurssipesat/index/page/2
Vaunusta on leiriytyessä ja liikkuessakin oma vaivansa, mutta molemmilla voi matkailla oikein hyvin, tosin eri tavalla, kuten Pamaus kertoi. Paikallaan viihtyvälle vaunu on luonnollisesti paljon parempi. Uudempien autojen satasen rajoitus on paljon liikkuvalle melkoinen valtti. Lapsiperhe pärjää matkailuautollakin erinomaisesti, mutta reissaaminen vaatii hieman enemmän suunnittelua, kun varsinkin ulkomailla on enemmän julkisen liikenteen varassa.
Ulkomaanmatkailija hyötyy matkailuautolla stellplatzeista, joihin ei useimmiten vaunun kanssa pääse.
Kerrohan Caravan vähän käyttötarpeistasi, niin varmasti mielipiteitä tulee molempiin suuntiin. :)
-
Aikaisempaa jutustelua:
http://karavaanari.org/index.php/topic,342.msg3441.html#msg3441 (http://karavaanari.org/index.php/topic,342.msg3441.html#msg3441)
-
On siellä ALAN:n linkiissä a-autojakin 8)
-
Joo tuolla huutokauppa sivustolla on nyt sattuneesta syystä hyvin vaunuja ja autoja tarjolla.
-
Kannattaa miettiä mihin käyttöön auto/vaunu on tarkoitus hankkia. Itse vaihdoin auton vaunuun, kun lapset kasvoi ulos vanhempien kanssa reissaamisesta. Kun lapset oli pieniä, niin ne oli helppo laittaa päiväunille kesken matkan, vaunussa moinen ei ole mahdollista , kuin pysähtymällä siksi aikaa tien viereen. Nyt kun reissaamme rouvan kanssa kahden, niin vedämme vaunun johonkin ja jätämme siihen ja kierrämme katsomisen arvoiset paikat läpi ja jatkamme matkaa. Asioilla on aina puolensa ja tähän on vaikea antaa yksiselitteistä vastausta.
-
Meillä tätä tuumailua käytiin itseasiassa useampi vuosi ja lopumperin kallistuimme auton kannalle. Syynä lähinnä matkustusmukavuuden lisääntyminen. Muksujen kanssa kun liikumme ja harvoin asetumme ns aloillemme useammaksi yöksi, oli auto meille parempi (myös näin jälkikäteen mietittynä) vaihtoehto. Toki kulut on kovemmat, mutta harrastukset maksaa :)
Jos tykkää asustella samalla paikalla ja liikkua ympäristöä, olisi vaunu parempi. Toki vaunu on myös tiloiltaan huomattavasti parempi.
Mutta asiahan selviää testaamalla, vuokraatte vaunun ja auton ja testireissujen jälkeen olette paljon viisaampia kumpi on se teidän juttu.
Onnea valintaan ja matkaan, hauskaan hommaan olette ryhtymässä. 8)
-
Sen mitä tiloissa voitat niin matkustamisessa häviät... :)
Ja vice versa..
Eli vaunut on tilavempia noin yleensä mutta heikolla ja kevyellä veturilla matka voi olla tuskaa kun taas autolla reissun tekeminen on hauskaa.Vielä hauskempaa puoli-integroidulla jos vertaa alkovi mallin tuuliheilujaan.
Molempia on tullut kokeiltua mutta minulla seisoo vaunu nyt talven rinteen juuressa niin minun valinta oli vaunu.Autoja on ollut vuokralla.
-
...alkovi mallin tuuliheilujaan.
Tämä on toki yleistä, mutta ei nyt ihan sääntö kuitenkaan.
Alkovi muuten korvaa helposti metrin auton pituudessa verrattuna puoli-integroituun.
Sekä vaunun että auton puutteita voi korvata tai helpottaa varustelulla; itsellä takalisäjouset ja matkailuautoon suunnitellut takaiskarit sekä moottorin optimointi muuttivat auton luonteen kokonaan. Polkupyörä- tai jopa mopo/mp -teline helpottavat matkailuautoilijan liikkumista. Vaunun kanssa peruutteluun tuskaantunut voi helpottaa elämää moverilla eli pyöriin kytkettävillä sähkömoottorien käyttämillä vetolaitteilla, jne.
Ja mitä Jussi tiloista ja matkaamisesta sanoi on juuri noin! :) En vaihtaisi omaa, mallisarjan pienintä, isompaan, vaikka ilmaiseksi saisin sen tehdä.
-
Kiitoksi kommenteista ja neuvoista.
Kävimme tänään katselemassa näyttelyssä autoja ja vaunuja. Autot alkoivat kiinnostamaan enemmän.
Hintaluokka ehkä jossain 30 - 40.000€? Ei hirveän vanhaa, mutta ei uuttakaan.
Liikumme vaimon kanssa ainoastaan kahdestaa... niin ja kaksi pikku koiraa ja valtava kissa. :)
Aloimme miettimään sellaistakin vaihtoehtoa, että ostamme matkailuauton jatkuvaan käyttöön! Onko pöljä idea???
Kahden auton ylläpito kuitenkin turhan tyyristä, joten tuota vaihtoehtoa mietittiin.
Autossa pitää olla mm. vetokoukku peräkärryä varten. Auto pitää olla b-kortilla ajettava. Katselimme myös yhtä 2005
mallin integroitua autoa, kiinnostava yksilö!
Nyt siis on päädytty autoon, mutta siinä tapauksessa Ranger olisi myytävä pois. Ei ole varaa pitää kahta kulkupeliä ja
kaiketi autolla on kätevämpi liikkua kuin vaunulla, kun emme kuitenkaan pidempi aikaisesti jää samaan paikkaan.
Vinkkejä ja mielipiteitä saa tulla lisää... mielellään ja erityisesti tuosta ajatuksesta hankkia matkailuauto ainoaksi kulkupeliksi!?
-
Hyvä kysymys, johon lopulta oikean vastauksen saaminen on henkilökohtaisesti/perheen kanssa työstettävä asia. Hyviä ja huonoja puolia eri välineiden käytöstä harrastukseen voi kertoa vain omalta osaltaan. Sitä voimakkaammin, mitä paremmin on itse mielestään onnistunut valinnassa. Jos esim. tykkää kausipaikkaelämästä ja kokeilee sitä muutaman kuukauden, niin ollaan jo aika pitkällä.
Jos ollaan matkailun harrastajia, niin siinäkin saa välinevalinnalle vahvistusta tekemällä pitkän ulkomaanmatkan perheen kanssa. Pelkkä tilojen, hintojen, helppokäyttöisyyden ym. yksityiskohtien vertaaminen ei ole samaa kuin olla tyytyväinen harrastuksessa käytettävään välineeseen. Neliöt tai varustelu on sellaiselle sivuseikka, joka etsii elämäänsä sisältöä ja haistelee enemmän vieraita tuulia kuin matkailuvälineen mahonkia. Monesti kuitenkin menee liian kauan, ennenkuin "kalusto on kunnossa" ja päästään toteuttamaan toiveita. ";Mikä sopii meille"- projekti kannattaa aloittaa vaikka "väärillä välineillä" , kunhan aloittaa sen silloin kun into on päällä.
-
Ei huono valinta tuo auto Thumb Ollaan itekki mietitty autoa, mutta kun ::) No molemmissa puolensa. Ollaan pysytty vaunussa toistaiseksi, sopii meille paremmin nykytilanteessa. Jos sitten joskus, se auto.
-
Kiitoksi kommenteista ja neuvoista.
Kävimme tänään katselemassa näyttelyssä autoja ja vaunuja. Autot alkoivat kiinnostamaan enemmän.
Hintaluokka ehkä jossain 30 - 40.000€? Ei hirveän vanhaa, mutta ei uuttakaan.
Liikumme vaimon kanssa ainoastaan kahdestaa... niin ja kaksi pikku koiraa ja valtava kissa. :)
Aloimme miettimään sellaistakin vaihtoehtoa, että ostamme matkailuauton jatkuvaan käyttöön! Onko pöljä idea???
Kahden auton ylläpito kuitenkin turhan tyyristä, joten tuota vaihtoehtoa mietittiin.
Autossa pitää olla mm. vetokoukku peräkärryä varten. Auto pitää olla b-kortilla ajettava. Katselimme myös yhtä 2005
mallin integroitua autoa, kiinnostava yksilö!
Nyt siis on päädytty autoon, mutta siinä tapauksessa Ranger olisi myytävä pois. Ei ole varaa pitää kahta kulkupeliä ja
kaiketi autolla on kätevämpi liikkua kuin vaunulla, kun emme kuitenkaan pidempi aikaisesti jää samaan paikkaan.
Vinkkejä ja mielipiteitä saa tulla lisää... mielellään ja erityisesti tuosta ajatuksesta hankkia matkailuauto ainoaksi kulkupeliksi!?
Tarkoittaa sitten talvimatkailua ja silloin vaunu hakkaa auton kovissa pakkasissa.En tosin tiedä missä asutte mutta Jyskälän yläpuolella alkaa olla miehekkäitä pakkasia jolloin auton ohjaamo pitäisi saada eristettyä tosi hyvin ettei hohkaa se kylmä(ne ikkunan kerpeleet).Kun se ohjaamo on muutenkin turha tila jossa ei voi pitää muuta kun tavaraa..Mutta ei herneitä... Thumb
-
^
;) Sanoo Vuokatin Väinö Linna :D
-
^
;) Sanoo Vuokatin Väinö Linna :D
Se tämä loma tekee kaiken näköistä my man... ;)
Vaikenen 5 minuutiksi... :-X
Oikeesti livenä olen hiljainen p*ska vieraiden joukossa mutta kunhan tutuksi tullaan niin vitsi lentää.
-
Hyvä kysymys, johon lopulta oikean vastauksen saaminen on henkilökohtaisesti/perheen kanssa työstettävä asia. Hyviä ja huonoja puolia eri välineiden käytöstä harrastukseen voi kertoa vain omalta osaltaan. Sitä voimakkaammin, mitä paremmin on itse mielestään onnistunut valinnassa. Jos esim. tykkää kausipaikkaelämästä ja kokeilee sitä muutaman kuukauden, niin ollaan jo aika pitkällä.
Jos ollaan matkailun harrastajia, niin siinäkin saa välinevalinnalle vahvistusta tekemällä pitkän ulkomaanmatkan perheen kanssa. Pelkkä tilojen, hintojen, helppokäyttöisyyden ym. yksityiskohtien vertaaminen ei ole samaa kuin olla tyytyväinen harrastuksessa käytettävään välineeseen. Neliöt tai varustelu on sellaiselle sivuseikka, joka etsii elämäänsä sisältöä ja haistelee enemmän vieraita tuulia kuin matkailuvälineen mahonkia. Monesti kuitenkin menee liian kauan, ennenkuin "kalusto on kunnossa" ja päästään toteuttamaan toiveita. ";Mikä sopii meille"- projekti kannattaa aloittaa vaikka "väärillä välineillä" , kunhan aloittaa sen silloin kun into on päällä.
Koko teksti on ihan hatunnoston arvoista ajattelua. Tuohon intoon lisäisin silti vielä sanan KUNTO. Niin moni ajattelee, että sitten kun se ja se ja se on toteutunut, niin sitten teen sitä ja sitä. Elämä menee niin, ettet kunnolla ehdi kissaa sanoa. Tee se jo tänään, mitä ikinä ajattelit huomenna tehdä ;)
Ne tulevat niinkuin kotihin ja tuovat uusia vieraitakin, jotka nimeltä tunnen ma juuri......(Eino Leino)
-
Neliöt tai varustelu on sellaiselle sivuseikka, joka etsii elämäänsä sisältöä ja haistelee enemmän vieraita tuulia kuin matkailuvälineen mahonkia. Monesti kuitenkin menee liian kauan, ennenkuin "kalusto on kunnossa" ja päästään toteuttamaan toiveita. ";Mikä sopii meille"- projekti kannattaa aloittaa vaikka "väärillä välineillä" , kunhan aloittaa sen silloin kun into on päällä.
Thumb Thumb
-
Hyvä kysymys, johon lopulta oikean vastauksen saaminen on henkilökohtaisesti/perheen kanssa työstettävä asia. Hyviä ja huonoja puolia eri välineiden käytöstä harrastukseen voi kertoa vain omalta osaltaan. Sitä voimakkaammin, mitä paremmin on itse mielestään onnistunut valinnassa. Jos esim. tykkää kausipaikkaelämästä ja kokeilee sitä muutaman kuukauden, niin ollaan jo aika pitkällä.
Jos ollaan matkailun harrastajia, niin siinäkin saa välinevalinnalle vahvistusta tekemällä pitkän ulkomaanmatkan perheen kanssa. Pelkkä tilojen, hintojen, helppokäyttöisyyden ym. yksityiskohtien vertaaminen ei ole samaa kuin olla tyytyväinen harrastuksessa käytettävään välineeseen. Neliöt tai varustelu on sellaiselle sivuseikka, joka etsii elämäänsä sisältöä ja haistelee enemmän vieraita tuulia kuin matkailuvälineen mahonkia. Monesti kuitenkin menee liian kauan, ennenkuin "kalusto on kunnossa" ja päästään toteuttamaan toiveita. ";Mikä sopii meille"- projekti kannattaa aloittaa vaikka "väärillä välineillä" , kunhan aloittaa sen silloin kun into on päällä.
Totta tietysti tuo mutta itse en olis tyytyväinen jos jokin mättäis vaunussa/autossa koko ajan kun ollaan matkalla olkoonkin että sitä "sisältöä" tulis niistä maisemista kotimaasta tahi ulkomailta. 8)
Neliöitä ei ole koskaan liikaa eikä varustelua.. ;)
Oikeassa olet että pääasia että aloittaa vaikka sitte väärillä välineillä eli kantapään kautta ja aika näyttää mitä tarvitset .. ;D
-
Oon kyllä Jushin kanssa samaa mieltä. Kyllä kulkineessa pitää viihtyä vaikka se olisikin vain matkailun mahdollistava väline. Kun siellä viettää useamman viikonkin yhtämittaisesti niin ei tule mittää jos joku tekijä koko ajan kaivertaa keskushermostoa.
Mitä sitten tulee siihen että luopuisi henkilöautosta kokonaan niin meille se ei ole oikea tapa. Kyllä meillä joku kauppakassi pitää olla vaikka ei siihen kilometrejä pajoa kerry.
-
Kyllä tämän päivän matkailuautossa tarkenee pakkasella aivan hyvin. Jos on pakettiauton keulalla, niin hankkii kunnon eristepeiton (joita käytetään integroiduissakin) keulan peitoksi ja sisäpuolelle topatut ikkunasuojat.Merkis tä riippuu tartteeko maskisuojaa.
Kuitenkin kandee katoa ainakin sinne alle, että on pohjalevy motin alla. Lämmittimistä varmaan löytyy montaa mielipuolta. Kuitenkin olisi tärkeää että lämpö kiertää sen auton asuinlokerot ja kanssa pysyy siellä paketin sisällä.
Moni hieman vanhempi merkkiauto saattaa päihittää tuliterän kallinkin kulkineen käyttöominaisuuksie nsa puolesta.
Tuplapohjalattia ja säiliöt lämpöseen, jos on tarvis käytellä ja kuljetella omia nesteitä.
Kaasupullokaappi sen kokoinen, että menee kaksi pulloa ja vaihtojärjestelmä pullolämmityksinnee n ja pullojen helppo vaihdettavuus. Akkujen suhteen kannattaa pitää mielessä, että talvella tarvii nekin ladata säntillisesti ja hyvä olisi olla sitä paukkua niissä riittävästi. Eli kotona kannattaa katsoa se, mistä sitä virtaa otetaan. Ja varsinkin miten se auto mahtuu siihen kotipihaan ja sille varattuun paikkaan. Auto huolto ja pesumahdollisuus?
Olkoot kyse sitten vaunuista tai autoista, niin aina kannattaa perehtyä asioihin perusteellisesti.
Varsinkin kun välineeltä on tarkoitus vaatia enemmän kuin vain "kesäkissan" viran.
Ei sitten myöhemmin harmita.
Vasta reissaaminen näyttää sen kulkineen "todellisen karvan."
-
Meillä oli useita vuosia vaunu,kunnes tyttären perhe halusi ostaa sen itselleen.Siinä kiireessä tuli hankittua vanha,mutta mieluinen as.auto.Toinen kesä menossa,ja tykätään tästäkin.Molemmissa puolensa,mutta paljon vaunua vetävällä täytyy olla kunnon veturi.Tervetuloa mukavan harrastuksen pariin,ja parhaalle palstalle!
-
Täytyypä tästä kiivetä vaimon kanssa Rangeriin ja ottaa suunta kohti pääkaupunkiseutua katsastelemaan ajokkeja. :P
-
Kattele liikkeiden sivuilta mitkä on auki näin kesä lauantaisin. Hyvinkään liikkeet on ainakin kiinni. Muista ei tietoa.
-
Kattele liikkeiden sivuilta mitkä on auki näin kesä lauantaisin. Hyvinkään liikkeet on ainakin kiinni. Muista ei tietoa.
Tuli käytyä Vantaalla ja Espoossa katselemassa. Kumma kun liikkeet on kiinni keskellä sesonkiaikaa?
Hyvinkää oli auki, mutta käytiin siellä jo eilen.
Vantaalla olisi integroitu 2005 mallin Burstner, mutta onko viisas hankinta... jokapäiväiseen käyttöön, myös talvisin???
Alkovimallit on pois laskuista. Fordin tai Fiatin alustalla.
Voi sitä runsauden tulvaa!!! ???
Mitähän sitä tekisi??? ::)
-
Tuli käytyä Vantaalla ja Espoossa katselemassa. Kumma kun liikkeet on kiinni keskellä sesonkiaikaa?
Hyvinkää oli auki, mutta käytiin siellä jo eilen.
Vantaalla olisi integroitu 2005 mallin Burstner, mutta onko viisas hankinta... jokapäiväiseen käyttöön, myös talvisin???
Alkovimallit on pois laskuista. Fordin tai Fiatin alustalla.
Voi sitä runsauden tulvaa!!! ???
Mitähän sitä tekisi??? ::)
2006-mallisen B. Avianon omistajana kerron, että etupää vaatii talvella ehdottomasti sähköpuhaltimen lisälämmönlähteeksi, vaikka on ikkunoiden ulkouoliset peitteetkin. Huomaa isot yksinkertaiset ikkunat.
-
2006-mallisen B. Avianon omistajana kerron, että etupää vaatii talvella ehdottomasti sähköpuhaltimen lisälämmönlähteeksi, vaikka on ikkunoiden ulkouoliset peitteetkin. Huomaa isot yksinkertaiset ikkunat.
Nuo ulkopuoliset peitteet ovat oikeastaan aika "syvältä". Miksi yleensäkään on alettu edes tekemään ulkopuolisia peitteitä? Sateella kastuu, kura, jää ja rapa :(
Onneksi tähän on viimein havahduttu :D Täällä oulussakin mm; Hovestsport myy paksuja painonapeilla sisäpuolelle tulevia peitteitä. Peite suojaa myös kojelaudan elektroniikkaa kondensiolta ;)
Ja kumpaakohan peitettä on tuulella tahi pakkasella-pimeässä laittaa paikoilleen, saati aamulla ottaa pois ;D
-
Tuli käytyä Vantaalla ja Espoossa katselemassa. Kumma kun liikkeet on kiinni keskellä sesonkiaikaa?
Hyvinkää oli auki, mutta käytiin siellä jo eilen.
Vantaalla olisi integroitu 2005 mallin Burstner, mutta onko viisas hankinta... jokapäiväiseen käyttöön, myös talvisin???
Alkovimallit on pois laskuista. Fordin tai Fiatin alustalla.
Voi sitä runsauden tulvaa!!! ???
Mitähän sitä tekisi??? ::)
No tosta tommonen jos fiiut ja voortiti hirvittää.
Jos on kortti C niin on tyrni peli. Ja komia kun sonni pienenä. .
Kaikki helemet ei ole liikkeissä.
http://www.nettikaravaani.com/omavalmiste/815d-vario-schwabenmobil/1361479
-
Nuo ulkopuoliset peitteet ovat oikeastaan aika "syvältä". Miksi yleensäkään on alettu edes tekemään ulkopuolisia peitteitä? Sateella kastuu, kura, jää ja rapa :(
Onneksi tähän on viimein havahduttu :D Täällä oulussakin mm; Hovestsport myy paksuja painonapeilla sisäpuolelle tulevia peitteitä. Peite suojaa myös kojelaudan elektroniikkaa kondensiolta ;)
Ja kumpaakohan peitettä on tuulella tahi pakkasella-pimeässä laittaa paikoilleen, saati aamulla ottaa pois ;D
Sisäpuolisella peitteellä pääsee asumiskosteutta ikkunaan, joka jäätyy. Ei tapahdu ulkopuolisella vastaavaa. Ikkuna on aamulla kirkas lähteä vaikka heti ajoon.
-
Kaikilla on omat mieltymyksensä. Itse aloitin pakuihin tehdyillä viritelmillä ja sitten lainavaunuilla kunnes ostin oman. Rouva painosti 20 vuotta sitten ostamaan auton, johon miellyimme ja nyt on jo viides auto pihalla. Rouva veti vaunua sen verran, että käytti kerran katsastuksessa, kun ei tarvinnut peruuttaa, mutta autoa ajaa sujuvasti.
Minulle nestekiertolämmitys on ehdoton. Kahdessa ensimmäisessä autossa oli Trauma (ei ole kirjoitusvirhe), joka ei pystynyt pitämään autoa lämpimänä. Esim. ulkona -42 astetta ja sisällä +7 ja vesiputket jäässä ja kerran jopa tuorevesisäiliökin. Yhdessä autossa oli etupään lämpöpeitto, joka oli tasan kerra käytössä. Ohjaamon ja asuintilan välinen lämpöverho on riittänyt pitämään kylmän poissa ja tuulilasi ei ole ollut koskaan jäässä.
Vaunua vetäessäni polttoaineen kulutus oli 12...14 l/100 km, ja nyt autolla se on 9...10 l/100 km. Auto on jokapäiväisessä käytössä.
Nämä ovat minun aatoksiani, mutta ratkaisuhan on sinun.
-
...kannattaa aloittaa vaikka "väärillä välineillä" , kunhan aloittaa sen silloin kun into on päällä.
Kyllä tämä on tasan näin, kuten edellä jo lainattua. :)
Aloittajalle vakava kehoitus tutustua tarjontaan Saksassa, www.mobile.de. Hinnat putoaa Suomeen verrattuna tietyissä genreissä radikaalisti.
-
No tosta tommonen jos fiiut ja voortiti hirvittää.
Jos on kortti C niin on tyrni peli. Ja komia kun sonni pienenä. .
Kaikki helemet ei ole liikkeissä.
http://www.nettikaravaani.com/omavalmiste/815d-vario-schwabenmobil/1361479
Ei voorttit tai fiiut hirvitä, vaan noi alkoviautot yleensä. ;D
Ei ole kuin B-kortti, joten sekin rajoittaa valintaa. :(
-
Tänään on välipäivä liikkeiden kiertelyssä, mutta netti viuhuu ahkeraan! :D
Mottipuukko huutaa tänään... jos ei sada? :(
-
Niin siinä käypi, että jos ostat ensin vaunun niin haikailet auton perään ja päinvastoin. Aikoinaan ratkaisin vaunuillessani tämän ongelman ostamalla auton vaunun rinnalle, joka uutuuden viehätyksen jälkeen ajettiin talliin ja jatketaan vaunuilua rauhallisin mielin ;)
-
Ei voorttit tai fiiut hirvitä, vaan noi alkoviautot yleensä. ;D
Ei ole kuin B-kortti, joten sekin rajoittaa valintaa. :(
Mekin katseltiin kolmisen vuotta ennekuin se auto sitten ostettiin. Mondeolle ei ole sen jälkeen tullut hirveästi kilometrejä ja nytkin odottaa tukivarsia tallissa. Hymer Ducatolla on ajeltu pääasiassa. Talvellakin.Ihan kauppareissujakin. (alle 7m:n auto)
Ja mitä tuohon alkovillisuuteen tulee, ei se niin kamala ole kuin enshätään ajattelee. Jos auto kovasti tuuleen reagoi, voi se olla oire entisistä iskareista. Meillä ainakin muuttui ihan totaalisesti auton käytös etupään romppeiden perushuoltamisen jälkeen.Tasasta oli meno. Sivutuuli oli kyllä eri juttu sitten Ylivieskan kohdilla. Oli vähän regattameininkiä :laugh:
Lapin reissulta tulitiin kotiin viikko sitten. 2300km:n pääasiassa matka-ajon keskiarvokulutus oli 9.3 L satasella. Ajonopeus navigaattorin mukaan pääasiassa 78 Km/h. Alamäistä otettiin kuitenkin suht reipasta vauhtia jyrkkiin nousuihin Kilpisjärventiellä. Suosiolla päästeltiin kiireisemmät ohi. Oli niin komiat maisemat.
Alkovi sopii sellaiselle, jolla on lapsia tai terveydentila ei aiheuta estettä sinne kiipeämiselle.
Hyvät unet sielläkin saa. Ja tarkenee. Meillä on Truman ilmakeskuslämmitys. Mutta jos sille ei käyttöä ole, turha sellaista on ostaa.
Pääasia on mielestäni se, että kun sen auton saa hommattua, voi sitä jokainen muovata mieleisekseen. Tietysti ihan uusi auto on eri asia kun niissä on takuut, mutta tuommoinen vähän jo kilometrejä niellyt on oiva peli jos yksilöllisyyttä haluaa luoda.
Kunhan kohteessa perusasiat pelaa ja tarkastukset ym. on hoidettu niin rohkeesti vaan kokeilemaan.
-
Mekin katseltiin kolmisen vuotta ennekuin se auto sitten ostettiin. Mondeolle ei ole sen jälkeen tullut hirveästi kilometrejä ja nytkin odottaa tukivarsia tallissa. Hymer Ducatolla on ajeltu pääasiassa. Talvellakin.Ihan kauppareissujakin. (alle 7m:n auto)
Ja mitä tuohon alkovillisuuteen tulee, ei se niin kamala ole kuin enshätään ajattelee. Jos auto kovasti tuuleen reagoi, voi se olla oire entisistä iskareista. Meillä ainakin muuttui ihan totaalisesti auton käytös etupään romppeiden perushuoltamisen jälkeen.Tasasta oli meno. Sivutuuli oli kyllä eri juttu sitten Ylivieskan kohdilla. Oli vähän regattameininkiä :laugh:
Lapin reissulta tulitiin kotiin viikko sitten. 2300km:n pääasiassa matka-ajon keskiarvokulutus oli 9.3 L satasella. Ajonopeus navigaattorin mukaan pääasiassa 78 Km/h. Alamäistä otettiin kuitenkin suht reipasta vauhtia jyrkkiin nousuihin Kilpisjärventiellä. Suosiolla päästeltiin kiireisemmät ohi. Oli niin komiat maisemat.
Alkovi sopii sellaiselle, jolla on lapsia tai terveydentila ei aiheuta estettä sinne kiipeämiselle.
Hyvät unet sielläkin saa. Ja tarkenee. Meillä on Truman ilmakeskuslämmitys. Mutta jos sille ei käyttöä ole, turha sellaista on ostaa.
Pääasia on mielestäni se, että kun sen auton saa hommattua, voi sitä jokainen muovata mieleisekseen. Tietysti ihan uusi auto on eri asia kun niissä on takuut, mutta tuommoinen vähän jo kilometrejä niellyt on oiva peli jos yksilöllisyyttä haluaa luoda.
Kunhan kohteessa perusasiat pelaa ja tarkastukset ym. on hoidettu niin rohkeesti vaan kokeilemaan.
Alkovi on pahasta, alkovi vie hirveästi polttoainetta ::)
Olimme juuri viimeviikolla tuttavapariskunnan kanssa Kylmäjärvellä. Heillä oli ennen iso alkovi-Mobiljettan Skipperi 61 ja vaihtoivat sen tuossa 6v sitten Puoli intikkaan-Adria. Alussa olivat kovin tyytyväisiä, vaan kummasti on muuttunut ääni kellossa. Nuotioillassa rouva muisteli taasen vanhaa autoaan ja sanoi "jos vielä autoa vaihdetaan, niin se on varmasti alkovi?
Niin ystävämme on pian 70v pariskunta ja kulkevat vallan kaksin? Uhkasi vielä ottaa alkovista patjan pois ja muuttaa sen pelkäksi säilytystilaksi Thumb Thumb Thumb
Noh on eri asia, että retkeileekö kevyessä vaatetuksessa karavanalueelta toiselle, korkeintaan visaa vinguttaen, vai harrastaako puskaparkkeilua kalastus, marjastus, metästys;ym touhuissa ;)
Vaan onneksi on eri malleja ja vielä parempi kun erillaisia tarpeita. Sen vain sanon, jotta tilan kanssa aina pärjää ::)
-
Alkovi on pahasta, alkovi vie hirveästi polttoainetta ::)
Nuotioillassa rouva muisteli taasen vanhaa autoaan ja sanoi "jos vielä autoa vaihdetaan, niin se on varmasti alkovi?
Niin ystävämme on pian 70v pariskunta ja kulkevat vallan kaksin? Uhkasi vielä ottaa alkovista patjan pois ja muuttaa sen pelkäksi säilytystilaksi Thumb Thumb Thumb
Noh on eri asia, että retkeileekö kevyessä vaatetuksessa karavanalueelta toiselle, korkeintaan visaa vinguttaen, vai harrastaako puskaparkkeilua kalastus, marjastus, metästys;ym touhuissa ;)
Vaan onneksi on eri malleja ja vielä parempi kun erillaisia tarpeita. Sen vain sanon, jotta tilan kanssa aina pärjää ::)
Säilytystilaa ei koskaan ole liikaa. Itse kun katselimme autoa myös muutamia alkoviautoja ihmeteltiin, nimenomaan säilytystilan takia.
Tuossa omassa kulkimessa ohjaamon yläpuolella oleva patti on iso kaappi. Sinne mahtuu vaikka mitä kevyttä mukanakulkevaa. Makuupussit, varavuodevaatteet ......
Useassa puoli-integroidussa pieni hylly ja ikkuna tuossa kohtaa, ja muutenkin pienehköt säilytystilat.
-
Säilytystilaa ei koskaan ole liikaa. Itse kun katselimme autoa myös muutamia alkoviautoja ihmeteltiin, nimenomaan säilytystilan takia.
Tuossa omassa kulkimessa ohjaamon yläpuolella oleva patti on iso kaappi. Sinne mahtuu vaikka mitä kevyttä mukanakulkevaa. Makuupussit, varavuodevaatteet ......
Useassa puoli-integroidussa pieni hylly ja ikkuna tuossa kohtaa, ja muutenkin pienehköt säilytystilat.
Ja liki järjestäen, täysin eristämättä ???
-
Mites tuommoinen integroitu Carthago-auto???
On Alden lämmitys mm. ja kaiken maailman muuta ''härpäkettä'', joista ei ole mitään hajua...
ainakaan kaikista!?
Pitäisi olla kelvollinen jatkuvaan eli siis myös talvikäyttöön!
Mielipiteitä?
-
Carthago on laatuauton maineessa. Mikä malli teitä kiinnostaa? Taisit kirjoittaa että B-kortilla ajelet, painorajat paukkuu aika helposti. Tietysti C1-kortti yksi mahdollisuus.
-
Alkovi on pahasta, alkovi vie hirveästi polttoainetta ::)..
Ei taida pitää ihan paikkaansa - tällä reissulla Tanskan, Saksan ja Hollannin sivuteillä max. 85km/h nopeuksilla jää alle kympin ja motareilla hipoo jo 11 litraa karvan yli satku vauhdissa (gps). Muotoilua (alkovi) enemmän vaikuttaa keulan koko tuulipinta-ala tai oikeammin pystyleikkaus (lev x kork). Varsinaisesti kulutus johtuu auton painosta. Jos vertaa saman painoista integ., ½integ tai alkovia, on kulutus aikalailla litran sisällä sama.
Auton tekninen kokonaismassa taas käytännössä johtuu pituudesta. Käytännössä (ja matemaattisesti) 3.500kg raja taitaa tulla vastaan 7m kohdilla tai sitten ajonaikaisten paikkojen määrä rupeaa lähentelemään kahta..
Niin kysymys; auto vai vaunu :-X
Eilen tuli tuskailtua Haarlemin ja Amsterdamin välisillä kylien välisillä paikallisteillä ja patovalleilla - uusi liikennemerkki "Zone >2.2m<"; asvalttitiet, sillat ja kujat talojen välillä alkoi olla matkailuautolle jo liikaa. Eikä 6.5m autolla päässyt missään ympäri - pakko ajaa eteenpäin ja jokaisen vastaan tulevan henkilöauton kohdalla piti pysähtyä, mahdollisesti peruuttaa.. Vaunun kanssa ei noita paikkoja olisi tullut edes nähdyksi vaikka se olisi ollut tukikohtana muutaman kymmenen km päässä. En minä ainakaan ala päivätolkulla aikaa käyttämään l-alueelta syrjään sukkulointiin kun ei sieltä ole vars. mitään hakemassa - nuo paikat osuu matkalla kohdalle tai ei ..
Euroopan matkaajalle kriittisiä rajoja m-auton rekisteriotteessa ovat; paino 3.5tn ja pituus 7m - korkeus menee kaikilla malleilla yli 2.4m (pl. retkiautot). Mukavimpia yöpaikkoja ovat tällä reissulla olleet camperparkit ts. stellplatsit kaup.alueella (vain autoille) - märkää/liejuista l-alue nurmikkoa ei näissä sateissa ole kaivannut yhtään..
-
Tähän voisi lisätä, että hollanissa monissa pienvene satamissa on tuo yön yli mahdollisuus. Eli niistä kannataa katsella, sillä ne ei usein ole missään luettelossa mukana.
Ja sitten se vähemmän mukava osuus, että nyt on belgiassa ja hollannissa satanut normaalia kesä- elokuun välistä aika rajaa enemmän puolessa toista kuukaudessa.
Joten niile nurmikentille ei kannata mennä jos ei lapio hommia rakasta yli kaiken.
-
No eipä tässä sitten kauaa nokka tuhissut! Käytiin tänään vaimon kanssa tekemässä kaupat... integroidusta kulkuvälineestä. Thumb
Auto on nyt sitten 2005 vuoden Carthago Chic i40 ja on talvivarustettu. Jonkun mielestä saattaa olla virhe hankinta, jonkun toisen mielestä
ei. Mielipiteitä ja tykästymisiä kun on niin monia. Meitä on moneen junaan ja osa jää asemallekin. 8)
Perjantaina nouto ja sitten ei muuta kuin kiertämään mualimoo. ;D
-
^
Onneksi olkoon. Tuskin petytte, ainakaan laatuun. :)
-
Runsaasti lämpimiä onnitteluja! Kuten edellä sanoin Carthago on laatuauton maineessa. Ja sitä paitsi, pääasia on että ootte ite siihen tyytyväisiä, muiden mielipiteellä ei ole mitään merkitystä.
Niin ja tervetuloa hyvän harrastuksen pariin! :laugh:
-
Runsaasti lämpimiä onnitteluja! Kuten edellä sanoin Carthago on laatuauton maineessa. Ja sitä paitsi, pääasia on että ootte ite siihen tyytyväisiä, muiden mielipiteellä ei ole mitään merkitystä.
Niin ja tervetuloa hyvän harrastuksen pariin! :laugh:
Onneksi olkoon. Tuskin petytte, ainakaan laatuun. :)
^
Kiitos oikein paljon onnitteluista. Kiitos myös mielipiteistä ja neuvoista.
Tästä se karavaanarielämä alkaa... vihdoinkin. :)
Liityin jo itse SF-Caravan ry:hyn jäseneksi ja vaimon liitän kunhan saan jäsennumeron. :D
Hmmm... mihinkäs sitä viikonloppuna sitten keulan ensiksi suuntaisi? ::)
Edit: lainauksen korjasin...
- Alan:D
-
Eikös Länsirannikolla ole sateettominta? :)
-
"Hmmm... mihinkäs sitä viikonloppuna sitten keulan ensiksi suuntaisi"
Oletan että Etelä-Suomesta lähdette liikkeelle, siellähän on hienoja paikkoja vaikka kuinka paljon. Ite kotiuduin just eilen Orivesi-Ruovesi suunnalta. Päämäärä ei aina oo niin tärkeä vaan liike (vai miten se nyt meni) Thumb
Ja pysyhän palstoilla jatkossakin!
-
Alkovi on pahasta, alkovi vie hirveästi polttoainetta ::)
No onhan se 9l/100km hirveä kulutus jos sitä vertaa nykyisiin pikkudiesel henkilö-autoihin.
Kesä- ja talvikulutus on tuos mun alkovissa sama 9L/100km, ajotapa vaikuttaa valtavasti kulutukseen.
-
Aika komia 8)
http://www.nettikaravaani.com/carthago/chic-i40/1352099
Hyviä reissuja
-
Aika komia 8)
http://www.nettikaravaani.com/carthago/chic-i40/1352099
Hyviä reissuja
Kiitos, kiitos. Juu, komia... meidänkin mielestä. ;D
-
"Hmmm... mihinkäs sitä viikonloppuna sitten keulan ensiksi suuntaisi"
Oletan että Etelä-Suomesta lähdette liikkeelle, siellähän on hienoja paikkoja vaikka kuinka paljon. Ite kotiuduin just eilen Orivesi-Ruovesi suunnalta. Päämäärä ei aina oo niin tärkeä vaan liike (vai miten se nyt meni) Thumb
Ja pysyhän palstoilla jatkossakin!
Kyllä on tarkoitus palstoilla pysyä kun kerran aloitettiin. Thumb
Etelä-Suomesta lähdemme... jonnekin, minne lie? :laugh:
-
Onnea & paljon turvallisia kilometrejä Thumb
-
Juu, onnee - pähee on ;D
Seuraavaksi kanssa intikka suunnittelmissa, siis ajatelmissa.. :laugh:
-
Onnea & paljon turvallisia kilometrejä Thumb
Kiitos oikein paljon. :)Juu, onnee - pähee on ;D
Seuraavaksi kanssa intikka suunnittelmissa, siis ajatelmissa.. :laugh:
Kiitoksia, kiitoksia. :)
-
Ei muuta kuin puskaan ja patjan koeponnistukseen :D hyviä ja antoisia reissuja Thumb
-
Ei muuta kuin puskaan ja patjan koeponnistukseen :D hyviä ja antoisia reissuja Thumb
Juu, kiitoksia. Täytyypä testata ja ''ponnistaa''! :P
-
Tuuria matkoille ! Thumb
-
Juu, kiitoksia. Täytyypä testata ja ''ponnistaa''! :P
Lykkyä tykö! Joko möröt on karkoitettu?
-
Oho, se tuo lomailu tekee sitten semmoista ettei kaikkea huomaakaan lukea joten onnea vaan täältäkin laatuauton johdosta. Thumb
-
Tuuria matkoille ! Thumb
Kiitoooos. ;D
-
Oho, se tuo lomailu tekee sitten semmoista ettei kaikkea huomaakaan lukea joten onnea vaan täältäkin laatuauton johdosta. Thumb
Kiitoksia. :D
-
Lykkyä tykö! Joko möröt on karkoitettu?
Kiitoksia. Jepulis! 8)
-
Odottavan aika on piiiiiiiiiitkä!
Jokohan sitä huomenna saisi mennä hakemaan kulkinetta? ::)
-
Melkein tänään luulin näkeväni teidän uuden karavaanari kulkueen Kajaanin Abc pihalla kun tuntomerkit täsmäs siihen nettiauton tietoihin noin heittämällä.Rekkari a en tosin muistanut.. ;DMeinasin odottaa ketä nousee kyytiin ja käydä onnittelemassa mutta onneksi jäi ajatuksen asteelle.. ???
-
Melkein tänään luulin näkeväni teidän uuden karavaanari kulkueen Kajaanin Abc pihalla kun tuntomerkit täsmäs siihen nettiauton tietoihin noin heittämällä.Rekkari a en tosin muistanut.. ;DMeinasin odottaa ketä nousee kyytiin ja käydä onnittelemassa mutta onneksi jäi ajatuksen asteelle.. ???
Ei ihan Kajaaniin asti olla päästy, huomen aamulla hakemaan autoa. Thumb
-
aivan ihana on tuo teitin kulkupeli caravan Thumb
ja älyttömästi onnea ja turvalisia kilometrejä
eipä teittii ainakaan kaduta
et ostettiin liian pien auto Thumb
kun tuossa on tilaa teille kuin pikkuisellekin tulevalle caravaanarille
ja vaikka toisellekkin Thumb
pitäkääpäs lystikkäitä reissuja
ja moikataan jos kohdataan
niin ei muuta kun ylävitoset
ja haastellaan
jos samaan paikkaan osutaan :)
-
No nyt siellä lienee auto jo käytössä?Mukavia reissuja Thumb Thumb
-
No nyt siellä lienee auto jo käytössä?Mukavia reissuja Thumb Thumb
Ei varmaan joutas ite tänne kirjoitteleen jos oisi uusi pirssi alla. Varmaan tulisi tutkittua tarkemmin miten mikin toimii ja mitä tuli hankittua, kysymykset tulee myöhemmin. :D :D. Hyviä ja hauskoja reissuja.
-
aivan ihana on tuo teitin kulkupeli caravan Thumb
ja älyttömästi onnea ja turvalisia kilometrejä
eipä teittii ainakaan kaduta
et ostettiin liian pien auto Thumb
kun tuossa on tilaa teille kuin pikkuisellekin tulevalle caravaanarille
ja vaikka toisellekkin Thumb
pitäkääpäs lystikkäitä reissuja
ja moikataan jos kohdataan
niin ei muuta kun ylävitoset
ja haastellaan
jos samaan paikkaan osutaan :)
Juu, kiitos onnitteluista. :)
Mutta, luojan kiitos tää talous ei enää lisäänny! 8)
Niin, tai paitsi karvaisia ''lapsia'' tietenkin? Thumb
Ei varmaan joutas ite tänne kirjoitteleen jos oisi uusi pirssi alla. Varmaan tulisi tutkittua tarkemmin miten mikin toimii ja mitä tuli hankittua, kysymykset tulee myöhemmin. :D :D. Hyviä ja hauskoja reissuja.
Kiitoksia, kiitoksia. :D
No nyt siellä lienee auto jo käytössä?Mukavia reissuja Thumb Thumb
Kitoos. :)
-
Ihan ongelmitta ei yhteiselo uuden auton kanssa ole alkanut! ???
Pienestä tärkeästä asiasta väännetty myyjän kanssa kättä, josta kerron sitten....
myöhemmin lisää! >:(
Nyt pitää tutustua laitteeseen/laitteisiin tarkemmin! On kuin puulla päähän lyötynä kun on
uutta ennenkokematonta tekniikkaa! Ja suurin osa oppaista tietystikin Saksan kielellä! ???
-
Ai niin, meinasipas ihan unohtua!!!
Huomenna liimailemaan numerotarroja autoon!!! Thumb
-
Siitä se lähtee, seuraavaksi sitten tarvikekauppaan kun tarvii vaan jotakin ihan pientä.... :laugh:
Missäs mennään numerojen kanssa noin suurin piirtein, ei tarvi tarkasti kertoa, mutta millä tuhannella vaikkapa?
-
Missäs mennään numerojen kanssa noin suurin piirtein, ei tarvi tarkasti kertoa, mutta millä tuhannella vaikkapa?
Viimeksi luovutettu 142 402, kertoo SFC:n sivut.
-
14233? Thumb
-
On muuten ihan kuin linja-autoa ajaisi, vaikka en ole koskaan semmosta ajanutkaan, kyydissä
vaan istunnu. :laugh:
-
^^
Oliskohan noista 60 000 vielä liikenteessä, enemmän tai vähemmän, ja saman verran numeroimattomia päälle?
-
Siitä se lähtee, seuraavaksi sitten tarvikekauppaan kun tarvii vaan jotakin ihan pientä.... :laugh:
Juu juu, ainahan sitä... jotain PIENTÄ tarvii hankkia! ;D