Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Vetoautot => Aiheen aloitti: Matu_68 - 10.07.2012 kello on 12:28
-
Lueskelin tossa ohjeita automaatilla vetämisestä..
"pakko nelosesta" puhuttiin, mutta itsellä on Volvo V70 -05 Geartronic laatikolla.
Eli 5 vaihdetta mutta ainoastaan automaatti tai käsikäyttö vaihtoehto..
Annanko mennä D:llä vai pitääkö lipsutella manuaalisesti neloselle asti???
Vai onko aivan sama kummalla tavalla etenee :)
-
D llä on menty.
-
Lueskelin tossa ohjeita automaatilla vetämisestä..
"pakko nelosesta" puhuttiin, mutta itsellä on Volvo V70 -05 Geartronic laatikolla.
Eli 5 vaihdetta mutta ainoastaan automaatti tai käsikäyttö vaihtoehto..
Annanko mennä D:llä vai pitääkö lipsutella manuaalisesti neloselle asti???
Vai onko aivan sama kummalla tavalla etenee :)
Itsellä sen verran vanha laatikko että siitä pystyy pykältämään pakko 4 päälle ja sillä on menty.Taitaa laatikkokin tykätä enempi tästä kun että antasin mennä vitoselle.
-
Ensin tulee yleisessä käytössä D , isossa mäessä pykällän pienempää miinusmerkkiseen suuntaan. Iso mäki on paljon %
-
Riippuu varmaan paljolti vaunun painostakin. Itsellä senverta iso vaunu, että nelosella vetelen, mutta tavarankuljetuskärr yä vedän D:llä kun ei ole hirveän iso kokonaispaino. Kyllä sen huomaa, millä kannattaa vetää. Jos laatikko vaihtaa yhtenään, niin suosittelen kiinteää vaihdetta.
-
Vedän 3:lla.
D asennossa laatikko vaihtaa 3-4 välillä koko ajan.
-
D:llä yleensä ajelen ja laatikko käyttää silloin suurimmalta osin viitosta, ylämäissä hakee sit vauhtia neloselta. Yleensä vielä peruslaiskaluonteen i laittaa ajamaan vakionopeudensäädin päällä. Se toimii oikein hyvin mutta reilummin mäkisessä maastossa se pitää ottaa pois kun välillä laatikko heittää kolmosella saakka kun yrittää pitää tasaista vauhtia päällä. Jalka kaasulla voi vähän ennakoida ja välillä vähän vauhdin hiipua isommissa/tiukemmissa mäissä.
-
Kannattaa kuunnella konetta.
D:llä ajellen jos vaihtelee usein pienemmälle, niin kannattaa laittaa suoraan sille pienemälle.
Nykylaatikot osaa kytkeä kiinteäksi vaihteen, jolloin ei tule luistoa. Pahinta on tuo kahden vaihteen välinen vaihtelu, siinä tulee aina vaihtelussa luistoa, joka lisää kulutusta ja lämmittää ja kuluttaa turhaan lootaa.
-
Jalka kaasulla voi vähän ennakoida ja välillä vähän vauhdin hiipua isommissa/tiukemmissa mäissä.
Eikös voi ottaa vähän satikkaa vaikka vakkari on päällä? Näin minä teen, tosin manuaali laatikko. Mutta en poista vakkaria päältä.
-
Kyllä näin juuri teenkin kun tulee yksittäinen mäki mutta sitten kun jatkuvasti mäkinen maasto niin tipautan vakkarin pois päältä.
-
Kävin testaamassa tyhjää vaunua (Solifer 550) ja turbiinin lukittui alle 80km nopeudessa.
Ajelin vakkarilla 83km/h ja ei heittänyt luistamaan tai vaihtanut penemmälle vaikka tuli pieni mäkikin vastaan..
Eli toimii :D
-
Kävin testaamassa tyhjää vaunua (Solifer 550) ja turbiinin lukittui alle 80km nopeudessa.
Ajelin vakkarilla 83km/h ja ei heittänyt luistamaan tai vaihtanut penemmälle vaikka tuli pieni mäkikin vastaan..
Eli toimii :D
Juu, juuri noin se toimii. ...Mutta jos ajat oikein mäkistä tietä, esim vanhaa Turku-Hki tietä mäkistä osuutta D asennolla ja vakkarilla niin vaihtaa joka nyppylässä ylös ja alas. Niitä nyppylöitä taitaa olla siinä matkalla siinä muutamia satoja. ;)
-
En tiedä eurotomaateista,mutta ainaski jenkkilaatikot on hyvä varustaa lisälauhduttimella. Muutoin lämmöt nousee ja aski voi kyrvähtää.......
Itse kuitenkin valitsisin tomaatin vetovehkeisiini, niin mukavaa se on se ajo. Vanha isäni kun on"perinyt" minulta nuita automaattilaatikoil la varustettuja kulkupelejä ei oikein halua enään manuaalilla ajella, niin tyytyväinen hän on automaattilaatikoih in!
Mutta tietty näissäkin on aina kaksi koulukuntaa,,,,,,,,,,,,,,,
-
No nyt olen vetänyt vaunua n.700 km D-asennossa ja isompiin mäkiin pykältänyt pienempää.Hyvin tuntuu tulevan perässä ja nyt kun laitan tuon D niin polttoainettakin kuluu huomattavasti vähemmän.Kulutus on ollut tietokoneen mukaan n.12.7 litraa.Itse pelkäsin suurempia lukemia.Kun tuo Kabe on kuitenkin melko tylppänokkanen ja se leveämpi malli.Marssivauhti on n.90-95km/h tienoilla.
Kai sitä tälleen pitää mennä.
-
No nyt olen vetänyt vaunua n.700 km D-asennossa ja isompiin mäkiin pykältänyt pienempää.Hyvin tuntuu tulevan perässä ja nyt kun laitan tuon D niin polttoainettakin kuluu huomattavasti vähemmän.Kulutus on ollut tietokoneen mukaan n.12.7 litraa.Itse pelkäsin suurempia lukemia.Kun tuo Kabe on kuitenkin melko tylppänokkanen ja se leveämpi malli.Marssivauhti on n.90-95km/h tienoilla.
Kai sitä tälleen pitää mennä.
Terve!
D:llä on menty, automaatti vaihtaa pienemmälle tarpeen mukaan. Vakkarin kanssa polttoaine lukemat suunnilleen samaa luokkaa.
Tosin viimeaikoina on kulettu tolla volkkarilla ja se on manuaali ja ainetta kuluu n. puolitoista ämpäriä/ 100km :(
-
D:llä on ajeltu ja lähes koko ajan vakionopeussäätimel lä.
Pienempien mäkien pohjalla on hieman kaasujalalla ennakoitu, ettei vauhti pääse yhtään nousussa laskemaan.
Mikäli suurempia mäkiä on enemmän, olen ajellut laatikon S -asennolla, jolloin kaasupolkimella nousua avittaessa vaihtaa herkemmin pienempään.
-
Reissu tehty n. 1200km itäsuomessa, hyvin kulki D:llä vakkari paljon käytössä.
Puumala Savonlinna välillä lipsuttelin manuaalisesti pienemmälle, kun auto halusi vielä 70km vauhdissa
pitää lukon kiinni 5:lla. Kulutus ajotietokoneen mukaan 8L/100km..
Vaunu oli Solifer 550 ja Veturi V70 D5.
Kuormaa kiitettävästi esim aisalla 2 pyörää 2 kaasupulloa yms..
Toi kulutus yllätti (siis positiivisesti) :)