Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: JPVäisänen - 8.07.2012 kello on 21:57

Otsikko: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: JPVäisänen - 8.07.2012 kello on 21:57
Jups...tämmönen tuli nyt eteen kun vaihdatin tuohon mun -92seen moottorin alatukikumin niin alkoi piru täristään ilkeästi hytissä kun lähtee liikkeelle tai vedättää matalilla kierroksilla...olis ko tähän mitään lääkettä? Kytkintä ensin epäilin mutta kun täristää tosiaan kun matalilla kierroksilla tärisee samoin kuin liikkeelle lähdettäessä niin ei se kytkin taida olla.
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: kimi - 8.07.2012 kello on 23:19
Vie takaisin ja pyydä tarkistamaan onko kaikki kumit oikeilla momenteilla kiinni. Mahdollisesti väännetty toinen kumi rikki kun yhtä on vaihdettu, tai sitten löysätty ja jätetty kiristämättä.
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: JPVäisänen - 9.07.2012 kello on 14:15
Vie takaisin ja pyydä tarkistamaan onko kaikki kumit oikeilla momenteilla kiinni. Mahdollisesti väännetty toinen kumi rikki kun yhtä on vaihdettu, tai sitten löysätty ja jätetty kiristämättä.
Ok..siis mulle vaihdettiin vain toi alatukikumi, ei kaikkia.
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: kimi - 9.07.2012 kello on 14:21
Jotta kumin saa vaihdettua on usein löysättävä muita koneen ripustuksia, en tunne tuon rakennetta. Laatikko varmastii makaa/roikkuu yhdellä ja kone vähintään parilla tyynyllä. Jos joku on väljä tai löysä ravistaminen on hyvin mahdollista. Tai jos huolimattomasti on kevennetty konetta löysäämättä muita on joku toinen kumi saattanut antaa periksi.

Tietty yksi uusi joka on huomattavasti jäykempi kun muut voi olla ongelma, joustavat eri tavoilla. 
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: kimi - 9.07.2012 kello on 18:08
Käynnistä auto ja avaa konepelti. Pyydä joku toinen henkilö päästämään kytkin ykkönen tai pakki päällä. Sen verran, että auto olisi just liikahtamaisillaan. Jos konepaketti liikkuu paljonkin johonkin suuntaan jossakin on ripustusvikaa
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: JPVäisänen - 10.07.2012 kello on 13:40
Käynnistä auto ja avaa konepelti. Pyydä joku toinen henkilö päästämään kytkin ykkönen tai pakki päällä. Sen verran, että auto olisi just liikahtamaisillaan. Jos konepaketti liikkuu paljonkin johonkin suuntaan jossakin on ripustusvikaa
Tämä sama testi kävi mielessä itelläkin ja heti tilaisuuden tullen kokeillaan...kunhan tästä terassiremontista pääsee irti :)
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: JPVäisänen - 23.09.2012 kello on 12:57
jahas...ny kun alkaa kesän kiireet olla takana ja remontit tälle suvelle tehtynä niin herättelen tämän aiheen uudelleen. Siis alatukikumi vaihdettiin Raskoneella aiemmin kesällä (syy oli ne kolhatelut eli loppuun ajettu kumi) ja sen jälkeen alkoi tämä tärinä/jyrinä liikkeelle lähdettäessä. No, vaihdoin sitten molemmat ylätukikumit (vaihteisto ja jakopää) mutta ei apua...täristi ja jyristi edelleen. No, ajattelin että ehkäpä toi vähenee kun "ajetaan sisään" tukikumit mutta ei auttanu ajelukaan eli "vika" on edelleen päällä. Täristää ja jyristää kun lähtee liikkeelle ja vielä kun heittää kakkosen silmään mutta sitte tasottuu eli isommilla vaihteilla ei mitään häikkää. Peruutettaessa ei tätä tärinää esiinny.
Mikähän hittolainen tuossa vielä mättää...pittääkö vaihtaa se vanha alatukikumi takas että loppuu? :)
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: LMC-99 - 23.09.2012 kello on 13:05
jahas...ny kun alkaa kesän kiireet olla takana ja remontit tälle suvelle tehtynä niin herättelen tämän aiheen uudelleen. Siis alatukikumi vaihdettiin Raskoneella aiemmin kesällä (syy oli ne kolhatelut eli loppuun ajettu kumi) ja sen jälkeen alkoi tämä tärinä/jyrinä liikkeelle lähdettäessä. No, vaihdoin sitten molemmat ylätukikumit (vaihteisto ja jakopää) mutta ei apua...täristi ja jyristi edelleen. No, ajattelin että ehkäpä toi vähenee kun "ajetaan sisään" tukikumit mutta ei auttanu ajelukaan eli "vika" on edelleen päällä. Täristää ja jyristää kun lähtee liikkeelle ja vielä kun heittää kakkosen silmään mutta sitte tasottuu eli isommilla vaihteilla ei mitään häikkää. Peruutettaessa ei tätä tärinää esiinny.
Mikähän hittolainen tuossa vielä mättää...pittääkö vaihtaa se vanha alatukikumi takas että loppuu? :)

Itsellä vastaavanlainen ongelma ratkesi siten..
-että ensin kun ongelman löysin,nostin toisen etupyörän tunkilla ilmaan ja pyöräyttämällä pyörää eteen ja taakse selvisi että se malja jossa veti nivel on on VÄLJÄ tilasin "uuden" hajottamolta niin ongelma poistui.
Toki voit koittaa vaihtaa maljojen paikkaa puolelta toiselle..
Mutta kun otat sen vetoakselin irti niin laita alle sanomalehteä sieltä nimittäin tippuu melkein 300 pientä neulalaakeria.
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: Rölli - 23.09.2012 kello on 13:07
Moottorin asento muuttu hieman minkä johdosta vetareiden sisäpäät ei oo enää täysin vanhalla kuluneella kohdalla..
Korjaus: vaihda vetareiden sisäpään nivelet eskenään niin on taas terveet pinnat ilman niit kuluneita monttuja mikä aiheuttaa kovemmalla väännöllä tärinää...
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: perho-ukko - 23.09.2012 kello on 13:56
 Etuvetoisten a-autojen ongelma,vetoakselit ei kestä sitä kuormaa!!!
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: LMC-99 - 23.09.2012 kello on 14:19
Etuvetoisten a-autojen ongelma,vetoakselit ei kestä sitä kuormaa!!!

Hiuksia halkomati..vetoakse li kyllä kestää..mutta se "malja" johonka vetonivel menee niin se kuluu ajanmyötä!  ::)

ja se maksaa hunajaa jos joutuu viat liikkeestä se ostamaan..itse aikoinani ostin täältä :http://www.euro-teli.fi/index2.php?sivu=,,fi
niin jos tuohon projektiin lähtee /joutuu niin kannattaa samalla myös vaihtaa se nivel.
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: JPVäisänen - 23.09.2012 kello on 19:57
Kiitos kaikille (myös tuleville) hyvistä vastauksista ja loogisellehan tämä tuntuu että motin asento muuttui ja siitä ongelmat. Pitää pyytää tarjouksia noitten nivelien vaihtoon koska luulen että omilla työkaluilla ei taida vaihtua.

Moottorin asento muuttu hieman minkä johdosta vetareiden sisäpäät ei oo enää täysin vanhalla kuluneella kohdalla..
Korjaus: vaihda vetareiden sisäpään nivelet eskenään niin on taas terveet pinnat ilman niit kuluneita monttuja mikä aiheuttaa kovemmalla väännöllä tärinää...
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: 0yxxy0 - 23.09.2012 kello on 21:50
Kiitos kaikille (myös tuleville) hyvistä vastauksista ja loogisellehan tämä tuntuu että motin asento muuttui ja siitä ongelmat. Pitää pyytää tarjouksia noitten nivelien vaihtoon koska luulen että omilla työkaluilla ei taida vaihtua.

Ja ensi testinä suojakumin raosta vaseliinia niveleen.
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: Rölli - 23.09.2012 kello on 22:33
Kiitos kaikille (myös tuleville) hyvistä vastauksista ja loogisellehan tämä tuntuu että motin asento muuttui ja siitä ongelmat. Pitää pyytää tarjouksia noitten nivelien vaihtoon koska luulen että omilla työkaluilla ei taida vaihtua.
ei se ny niin iso homma oo.. keula pukkien päälle alapallonivelet irti. sisäpään suoja kumit auki, varovasti kolmehaaranen laakeri/liuku systeemi ulos varoen ettei se leviä hyppysiin, teipill luikita nippuun ne lakerit, ja sitt palju alle ja sisäpään kupit pois lähtee ku vetäsee, on semmosella "nepparilla" kiinni sisäpäästä.. sit kasaus päin vastasessa järjestusessä kupit keskenään vaihtaen..
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: JPVäisänen - 24.09.2012 kello on 11:50
ei se ny niin iso homma oo.. keula pukkien päälle alapallonivelet irti. sisäpään suoja kumit auki, varovasti kolmehaaranen laakeri/liuku systeemi ulos varoen ettei se leviä hyppysiin, teipill luikita nippuun ne lakerit, ja sitt palju alle ja sisäpään kupit pois lähtee ku vetäsee, on semmosella "nepparilla" kiinni sisäpäästä.. sit kasaus päin vastasessa järjestusessä kupit keskenään vaihtaen..
Nojoo...ehkä lämpimässä hallissa :)
Mutta mutta...pieni tarkennus aiheeseen. Kun tarkemmin asiaa mietin ja vieläpä vaimon kanssa niin tultiin siihen johtopäätökseen ettei ko. tärinä oikein voi johtua vetoakseleista tai nivelistä. Tämä päätelmä siksi koska jyrinä/tärinä alkaa jo ennen kuin päästään kunnolla liikkeelle...siis speksasin "vian" vähän huonosti.
Tärinä alkaa heti kun alan nostaa kytkintä ja ennen kuin saan auton kunnolla liikkeelle,loppuu kun auto lähtee liikkeelle ja alkaa taas uudestaan kun vaihdan kakkoselle mutta isommilla vaihteilla ei sitte enää mitään.
Ettei vain moottori ottais kontaktia runkoon jostain? ja tämä ongelma on vain eteenpäin lähdettäessä, ei pakilla.
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: tsahkali - 24.09.2012 kello on 12:03
Tärinä alkaa heti kun alan nostaa kytkintä ja ennen kuin saan auton kunnolla liikkeelle,loppuu kun auto lähtee liikkeelle ja alkaa taas uudestaan kun vaihdan kakkoselle mutta isommilla vaihteilla ei sitte enää mitään.
Ettei vain moottori ottais kontaktia runkoon jostain? ja tämä ongelma on vain eteenpäin lähdettäessä, ei pakilla.
Jos ongelma alkoi HETI rempan jälkeen, niillä lienee yhteys.  Moottorin ei pitäisi minnekään ottaa kiinni, jos osat ovat oikeita mutta oletko tarkistanut, onko jossain puupalikoita, joilla konetta on tuettu vaihdon aikana.  :D
Entäs se pitempi vetoakseli? Sen asento on voinut muuttua ja kulumat eivät enää osu kohdakkain?
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: trumatic - 24.09.2012 kello on 12:16
Täriseekö ratissa vai polkimissa vai onko pelkkä ääni kyseessä,jos pelkkä ääni niin itellä oli ilmanputsarin korvake rikki ja piteli aikamoista melua määrätyillä kierroksilla.
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: JPVäisänen - 24.09.2012 kello on 12:59
Jos ongelma alkoi HETI rempan jälkeen, niillä lienee yhteys.  Moottorin ei pitäisi minnekään ottaa kiinni, jos osat ovat oikeita mutta oletko tarkistanut, onko jossain puupalikoita, joilla konetta on tuettu vaihdon aikana.  :D
Entäs se pitempi vetoakseli? Sen asento on voinut muuttua ja kulumat eivät enää osu kohdakkain?
Alkoi heti alatukikumin vaihdatuksen jälkeen ja luulisi että olisi kesän reissuilla palikka jo tippunut pois :)
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: JPVäisänen - 24.09.2012 kello on 13:00
Täriseekö ratissa vai polkimissa vai onko pelkkä ääni kyseessä,jos pelkkä ääni niin itellä oli ilmanputsarin korvake rikki ja piteli aikamoista melua määrätyillä kierroksilla.
Kyllä täristää ratissa, persiissä ja vähän jokapaikassa..sanoi sin että liikkeellä lähtiessä amalgamit tippuu hampaista...sen verran kova on tärinä.
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: kimi - 24.09.2012 kello on 13:04
Paljonko ajettu ja onko kytkin missä kunnossa. Osuuko tärinä siihen vaiheeseen kun kytkin ei vielä ole päästänyt.  Joissakin japanilaisissa kytkin alkoi oireilemaan just noin ravisti liikkeelle lähtiessä ja oiretta ei huomannut isommilla vaihteilla. Pari tuollaista aikoinaan sattui kohdalleni ja en muista oliko samaa vaivaa huomattavissa peruutuslädössä.  Kytkinlevyn ja asetelman vaihdolla nuo korjaantuivat.
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 24.09.2012 kello on 13:12
Jos täristäminen on liikkeelle lähtiessä, kytkintä luistattaessa ja polkimesta kytkimeen on välitys tangolla. Se johtuu kytkinlevyn likaisuudesta, silloin moottori täristää. Korjauksen olen tehnyt, että muutan kytkimen vaijeri välitteiseksi. :)
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: JPVäisänen - 24.09.2012 kello on 13:26
Jos täristäminen on liikkeelle lähtiessä, kytkintä luistattaessa ja polkimesta kytkimeen on välitys tangolla. Se johtuu kytkinlevyn likaisuudesta, silloin moottori täristää. Korjauksen olen tehnyt, että muutan kytkimen vaijeri välitteiseksi. :)
Kerro lisää..kytkinvikaa mietin itsekkin mutta miksi heti alatukikumin vaihdo jälkeen? Sattumaako?
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: JPVäisänen - 24.09.2012 kello on 13:28
Paljonko ajettu ja onko kytkin missä kunnossa. Osuuko tärinä siihen vaiheeseen kun kytkin ei vielä ole päästänyt.  Joissakin japanilaisissa kytkin alkoi oireilemaan just noin ravisti liikkeelle lähtiessä ja oiretta ei huomannut isommilla vaihteilla. Pari tuollaista aikoinaan sattui kohdalleni ja en muista oliko samaa vaivaa huomattavissa peruutuslädössä.  Kytkinlevyn ja asetelman vaihdolla nuo korjaantuivat.
219000 ajettu, kytkin toimii..muuta en osaa siitä sanoa.Tärinä osuu juurikin tuohon kohtaa mistä kerrot mutta edelleen ihmetyttää miksi heti alatukikumin vaihdon jälkeen? Onkohan nyt niin että vanhat löysät kumit ei tätä vikaa paljastaneet?
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: kimi - 24.09.2012 kello on 15:34
Kerro lisää..kytkinvikaa mietin itsekkin mutta miksi heti alatukikumin vaihdo jälkeen? Sattumaako?

Vaimolla oli aikoinaan Corolla jossa tuo ilmeni kun autolla oli ajettu reilusti yli 200 000. Liikkeellelähtiessä kytkintä luistaessa auto nyki, tämä joskus 80-90 luvun taitteessa ja en muista oliko sama asia peruuttaessa. Isälläni oli siihen aikaan Carina II jota käytin aina välillä ja jolla myös vedin peräkärryjä, samalla lailla sekin nyki ja pomppi liikkeelle lähtiessä ja varsinkin jos perässä oli kärry jolloin tietty kytkintä luistatti pitempään kun tyhjällä autolla lähtiessä. Molemmat korjaantui kytkimen vaihdolla.

Tuon enempää en osaa kertoa ja näin siis meillä.
Fiatin rakenteesta en osaa sanoa ja onko siinä esim kaksoismassapyörä, tämä aiheuttaa monessa merkissä ongelmia ja on osa moottorin ja vaihdelaatikon välissä yhteydessä kytkimeen.   
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 24.09.2012 kello on 16:46
Kerro lisää..kytkinvikaa mietin itsekkin mutta miksi heti alatukikumin vaihdo jälkeen? Sattumaako?

Se on vähän niin kuin moottoripyörän takajarrussa jossa on tankovälitys, jarruttaessa jousituksen toimiessa jarru ottaa epätasaisesti. Mutta se että vika tuli vasta remontin jälkeen, en ymmärrä. Nalle-Sisussa aikoinaan jouduin tankovälityksen muuttamaan vaijerilla toimivaksi. Eikä olisi nykyiseenkään kulkimeen muutos pahitteeksi.  :)
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: 0yxxy0 - 24.09.2012 kello on 17:45
ettei oo pakoputki joka hakkaa runkoon.
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: ose - 24.09.2012 kello on 19:37
Mulla oli kans ducatossa sama vaiva, tärisi tosin vain liikkeellä ollessa. Vaihdoin vetoakselien sisäpäät keskenään. Veto kuluttaa kolot sinne vetopuolelle. Vaidettuna tulee käytännössä uusi pinta (on vain peruutettaessa kulunut) käyttöön. Todennäköisesti uusi tukikumi saa koneen eri asentoon jolloin ei liikuta varsinaisen kuopan alueella vaan juuri pahimmassa paikassa eli kuopan reunalla.
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: mjo33400 - 24.09.2012 kello on 20:22
Nojoo...ehkä lämpimässä hallissa :)
Mutta mutta...pieni tarkennus aiheeseen. Kun tarkemmin asiaa mietin ja vieläpä vaimon kanssa niin tultiin siihen johtopäätökseen ettei ko. tärinä oikein voi johtua vetoakseleista tai nivelistä. Tämä päätelmä siksi koska jyrinä/tärinä alkaa jo ennen kuin päästään kunnolla liikkeelle...siis speksasin "vian" vähän huonosti.
Tärinä alkaa heti kun alan nostaa kytkintä ja ennen kuin saan auton kunnolla liikkeelle,loppuu kun auto lähtee liikkeelle ja alkaa taas uudestaan kun vaihdan kakkoselle mutta isommilla vaihteilla ei sitte enää mitään.
Ettei vain moottori ottais kontaktia runkoon jostain? ja tämä ongelma on vain eteenpäin lähdettäessä, ei pakilla.

Paineasetelma vika kytkimessä. Thumb
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: Amigo - 24.09.2012 kello on 20:29
Paineasetelma vika kytkimessä. Thumb

Minä oon sammoo mieltä Thumb
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: kimi - 24.09.2012 kello on 20:30
Paineasetelma vika kytkimessä. Thumb

Asetelman väljä laakeri voi hyvinkin tehdä tuon, toisaalta laakerivika yleensä kuuluu ennenkuin oireilee. Mutta joo, kuten sanoin, voi hyvinkin olla kytkinvika.
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: mjo33400 - 24.09.2012 kello on 20:37
Asetelman väljä laakeri voi hyvinkin tehdä tuon, toisaalta laakerivika yleensä kuuluu ennenkuin oireilee. Mutta joo, kuten sanoin, voi hyvinkin olla kytkinvika.

Yleensä se vika on kitkapinnassa. Esim. jousi poikki.
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: jorma - 24.09.2012 kello on 21:19
Nämä vanhempien Ducatojen moottorin tukikumit on jotenkin mystillisiä. Edellisessä elämässä ajelin näillä vastaavilla vehkeillä enempikin kuin nykyisellä as. autolla. Silloin kun lähestyttiin 200000 km rajaa. niin moottori piti melkoista kolinaa käynnistyessä ja liikkeelle lähdettäessä , varsinkin kylmällä säällä. Toki lämmetessä jyrinä vaimeni.
Joskus vaihdettiin vain osa kumeista, jolloin kävi myöskin niin että ääni koveni. Silloin kun kerralla vaihdettiin kaikki, niin hiljeni.
Edelleen veikkaan että tukikumeista mättää.
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: LMC-99 - 24.09.2012 kello on 21:35
No kyllä nyt on jo arvaus leikkiä kerrakseen..ylläpit o voisi laittaa gallupin pystyyn tästä asiasta.
Mene ja vaihda ne maljat keskenään ja palaa sitten tänne kertomaan miten kävi.
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: ------- - 25.09.2012 kello on 10:37
No kyllä nyt on jo arvaus leikkiä kerrakseen..ylläpit o voisi laittaa gallupin pystyyn tästä asiasta.
Mene ja vaihda ne maljat keskenään ja palaa sitten tänne kertomaan miten kävi.

Kun arvaus linjoille lähdetään niin minä epäilen. Ettei olisi se kuuluisa kampiakselin pallautin paketti, joka nostaa männän  takaisin venttiilliin kiinni, käyttäen pakoputken paukkulaakereita hyväksi..  ???
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: LMC-99 - 25.09.2012 kello on 10:56
Kun arvaus linjoille lähdetään niin minä epäilen. Ettei olisi se kuuluisa kampiakselin pallautin paketti, joka nostaa männän  takaisin venttiilliin kiinni, käyttäen pakoputken paukkulaakereita hyväksi..  ???

Oikein arvattu => vaan väärä vastaus :laugh:

Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: JPVäisänen - 25.09.2012 kello on 11:38
Äkkiseltään kun laskee vastaukset ja arvaukset niin kytkimenpuoleen kallistuu...vielä kun löytäis edulisen korjaamon Oulusta joka ko. rempan tekis. Elekää ehottako Raskonetta..tuli 1160e "tarjous" työlle ja osille..huoh.
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: tsahkali - 25.09.2012 kello on 12:18
Äkkiseltään kun laskee vastaukset ja arvaukset niin kytkimenpuoleen kallistuu...vielä kun löytäis edulisen korjaamon Oulusta joka ko. rempan tekis. Elekää ehottako Raskonetta..tuli 1160e "tarjous" työlle ja osille..huoh.
Jos se on kytkin, joihon oireet toki sopivat paremmin kuin  hyvin, niin mitäköhän sinne rempassa lirahti?
Ja tuo tarjous, onko se paljon?  Isossa puodissa on tietysti isot vehkeet, joilla homma hoituu, mutta aikaa palaa silti.  Kaikki moottorissa kiinnioleva irti, pyörät, vetoakselit, imu ja pakopuoli, moottori jää 'yhden kumin varaan', kaikki kallelleen, jotta laatikon saa lokasuojan alta pois....  :o

Nimim. 'Tuonkin kokeillut'
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: kimi - 25.09.2012 kello on 12:21
Jos teetät kytkimen pyydä samalla vaihtamaan vetareitten sisäpäät keskenään. Laatikko on irti ja nuo esillä.
Auton korjaaminen arpapelillä ja eri vaihtoehtojen sulkeminen pois korjaamalla arvan osoittamaa kohtaa voi käydä lompakolle hyvinkin äkkiä.
Ducato miehet osoittaa mielestäni vetareitten kuppien suuntaan ja muitten merkkien edustajat kytkimeen, eli sen puolesta tuo halvempi ratkaisu olisi oikea.
Kilometrejä tuossa on kuitenkin yli 200000 ja sen puoleen kytkimen käyttöikä alkaa täyttymään. Kytkinremppa edessä kuitenkin jossakin vaiheessa. En tiedä miten kytkimet kestää Ducatoissa jos kyseessä on 3500kg jatkuva massa, mutta tuskin ne ikuisia on.
Eikö ollut niin, että auto on myös ollut lainassa muille käyttäjille. Vierasta raskasta autoa kun ajaa helposti liu'uttaa kytkintä, ettei sammuisi lähdöissä, tietty itsekin pitää näin tehdä, mutta sen rajan minkä auto vaatii oppii itse.
Mitkä osat Raskoneen tarjoukseen sisältyi? Asetelma, levy ja painelaakeri varmasti, mutta miten tuossa on sylinteri, pystyykö sen vaihtamaan ottamatta laatikkoa irti. VAGin joissakin laatikoissa se sijaitsee kopan sisällä ja sen vaihtaminen kannattaa ehdottomasti tehdä jos laatikko on irti.

Peruskorjaamo työtä tuo on ja halvempia korjaamoja varmasti löytyy, toki auton koko voi olla ratkaiseva.   
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: seppoko - 25.09.2012 kello on 16:24
Äkkiseltään kun laskee vastaukset ja arvaukset niin kytkimenpuoleen kallistuu...vielä kun löytäis edulisen korjaamon Oulusta joka ko. rempan tekis. Elekää ehottako Raskonetta..tuli 1160e "tarjous" työlle ja osille..huoh.

Norjassa n. 1800€.

Eikä tullut kuntoon.

Elämä on.
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: JPVäisänen - 25.09.2012 kello on 19:40
Katotaan...voipi olla että seurailen vielä tilannetta koska kytkin ei luista ja auto kulkee. Lähinnä häiritsevä on toi tärinä jutska.
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 25.09.2012 kello on 19:47
Katotaan...voipi olla että seurailen vielä tilannetta koska kytkin ei luista ja auto kulkee. Lähinnä häiritsevä on toi tärinä jutska.

Anna täristää. Mieti ensi kesänä uudestaan, jos ei ole asettunut. Vanhoja kulkimia ei kannata alkaa "nuolemaan".   :D
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: JPVäisänen - 25.09.2012 kello on 21:05
Anna täristää. Mieti ensi kesänä uudestaan, jos ei ole asettunut. Vanhoja kulkimia ei kannata alkaa "nuolemaan".   :D
:D aivan...tää ei ole hifistien hommaa niinkauan ku pysyy paikat hampaissa
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: jus66si - 25.09.2012 kello on 21:34
Älä aja enne kuin olet tehnyt tämän!

Katse jakopäähän.
Ootko tarkastanut hihnapyörien kunnon? Ainakin Peugeotissa on sellainen vulkanoitu hihnapyörä joka tuppaa tekemään juuri tuota oiretta kun hajoaa. Nää Ducathan on PSA konsernin tuotoksia, joten siellä saattasi olla hihnapyörä menossa. Tärinä tulee hihnapyörän kumin rikkoontumisesta ja metallit työstyy toisiaan vasten.

Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: tsahkali - 25.09.2012 kello on 21:42
:D aivan...tää ei ole hifistien hommaa niinkauan ku pysyy paikat hampaissa

 :D
Kun olen asiaa mielessäni pyöritellyt, niin heitetäänpäs vielä yxi luu soppaan.. Meillä oli kans ennen tuon ikäinen Ducato, joka ravisti. Ajattelin, että öljyä, ......le ja ajelin vaan. Sitten tuli toinen onkelma: Kytkin ei yhtäkkiä irrottanut, siis oikeesti, pedaali ei vaan painunut alas ja laskua oli niin, että ajattelin parhaaksi vaihtaa pienemmälle!!!   :o :o  Kauhia pamaus ja sitten poljin painui.  Ronasi sen päivän ja oli taas viikon kunnolla. Sen jälkeen ajoittaisia häiriöitä ja sitten toimi vuoden hyvin. Aloitti taas ja tietysti reissun päällä.  Herkin hetki oli, kun piti illalla paikottaa niin, että sammutti aina kun vaihtoi ykköseltä pakille ja päin vastoin. Sitten ei taas mitään ja ilman vaikeuksia kotiin.
Tuntui kuitenkin, että nyt se URAKKA on aloitettava! Ja syykin löytyi: Painelaakeri (saksalainen) jonka liukupinta oli TERÄSTÄ. Siellä se oli liikkuvinaan, teräksisen pääakselin päällä, hiekan ja pölyn seassa....  Kun oli tarpeeksi skraaduja ja lämmin keli, leikkasi kiinni. Uuden laakerin sielu oli nylonia.
Kun katselin wanhaa kytkkinlevyä, se näytti ihan siistiltä, joten se ravistamminenkin saattoi johtua siitä ...keleen laakerista!
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: tsahkali - 25.09.2012 kello on 21:45
Älä aja enne kuin olet tehnyt tämän!
Katse jakopäähän.
Ootko tarkastanut hihnapyörien kunnon? Ainakin Peugeotissa on sellainen vulkanoitu hihnapyörä joka tuppaa tekemään juuri tuota oiretta kun hajoaa. Nää Ducathan on PSA konsernin tuotoksia, joten siellä saattasi olla hihnapyörä menossa. Tärinä tulee hihnapyörän kumin rikkoontumisesta ja metallit työstyy toisiaan vasten.
Tuota ongelmaa ei kai ole Fiatin OMISSA moottoreissa. Ei ainakaan kaikissa.
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: JPVäisänen - 23.06.2013 kello on 07:41
Remmi vaihdettu ja ei vaikutusta. Kyllä se on uskottava että ne on noi kannatinkumit vaan niin kovat että ei auta ku kärsiä.
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: HiTec - 23.06.2013 kello on 09:00
Tuota ongelmaa ei kai ole Fiatin OMISSA moottoreissa. Ei ainakaan kaikissa.

Muutenkin tuntuu nuo Fiatit olevan tekniikaltaan paremmassa kunnossa kuin nämä PSA:n versiot, vaikka ihan samoista piirrustuksista on molemmat duunattu. Mekin autoa hankkiessa käytiin muutamaa -89...92 vuosimallia katselemassa ja PSA:sta oli 200k mennessä jo 5. finaalissa ja muutenkin askit temppuili, eivät pysyneet pykälät päällä, vaihteet vihelsi jne. Vaan Fiatit ne soi ihan komeesti vielä 300k ajettuinakin. Weard ???
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: JPVäisänen - 11.07.2013 kello on 19:53
Vaihdoin ajankuluksi moottorin alatukigummin mikä tuli axel-augustinin paketissa jossa oli ylätukikumitkin (alatukikumin vaihdatin pöljyyksissäni raskoneella aiemmin kun sen olis näköjään saanu itekki tosi helposti vaihdettua) mutta ei havaittavaa eroa aikasempaan eli täritärin aiheuttajan etsintä jatkuu......
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: trumatic - 11.07.2013 kello on 20:02
oliko minkä hintanen tuo sarja? Yläpuolelle ei saanu kun kyselin oulusta. Vaihelaatikon päähän sain motonetistä...
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: JPVäisänen - 11.07.2013 kello on 20:39
oliko minkä hintanen tuo sarja? Yläpuolelle ei saanu kun kyselin oulusta. Vaihelaatikon päähän sain motonetistä...
89e näyttäs olevan saksassa toi sarja nyt ja toimituskulut 12e...ja näyttää noita saavan erilläänki.

http://www.axel-augustin.de/shop2/Fiat-Professional-/Fiat-Ducato-Typ-280/290-2-5-TD-bis-Bj-94/Engine-mounts-Engine-Parts/Engine-and-transmission-mounts:::3_173_77201_77203.h tml
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: trumatic - 11.07.2013 kello on 21:35
Delta-autot puhu tuon yläpään kumeista noin 500egua jos saavat tilattua.Ei tainnu kaveri edes keskeyttää pasianssinpeluuta,kun puhuttiin autosta jolloin ei ollu syntynytkään :D Hinnan takia en edes etsiny silloin ku tuo laatikon kumi lopetti nuo turhat vääntelyt...
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: jamppa508 - 11.07.2013 kello on 21:48
(http://s24.postimg.org/espzne1qp/nivel2.jpg) (http://postimg.org/image/espzne1qp/)
Sisempi vetoakseli on sokalla laatikossa kiinni, joskus sokan kuluessa saattaa vetoakseli pullahtaa laatikosta hieman ulospäin (esim. tukikumien vaihdon yhteydessä) jolloin akseli alkaa täristämään, eli kokeile tökätä niitä sisempiä niveliä laatikkoon päin että ovat varmasti kunnolla pohjassa paikallaan.
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: JPVäisänen - 12.07.2013 kello on 00:17
Delta-autot puhu tuon yläpään kumeista noin 500egua jos saavat tilattua.Ei tainnu kaveri edes keskeyttää pasianssinpeluuta,kun puhuttiin autosta jolloin ei ollu syntynytkään :D Hinnan takia en edes etsiny silloin ku tuo laatikon kumi lopetti nuo turhat vääntelyt...
Juup...eikun tilausta saksanmaalle menemään vaan...toimii
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: Rölli - 12.07.2013 kello on 16:29
Vaihdoin ajankuluksi moottorin alatukigummin mikä tuli axel-augustinin paketissa jossa oli ylätukikumitkin (alatukikumin vaihdatin pöljyyksissäni raskoneella aiemmin kun sen olis näköjään saanu itekki tosi helposti vaihdettua) mutta ei havaittavaa eroa aikasempaan eli täritärin aiheuttajan etsintä jatkuu......
yhä vain vahvistuu mun epäilys tärinän syystä.. jos ei kiinnosta tutkia sitä vaihtoehtoa ni varmaan saa arvuutella loppu iän...
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: ------- - 30.07.2013 kello on 20:22
No vieläkö täristää?
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: JPVäisänen - 2.08.2013 kello on 10:49
No vieläkö täristää?
Ei niin pahasti enää kun vaihdoin alatukikumin siihen saksasta tilattuun. Tosin ei kokonaan poistunutkaan ja tyhjäkäynnillä tuntuu edelleen täristävän enemmän ku laki sallii mutta näihin tottuu kummasti pitkällä reissulla :)
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: makke - 8.08.2013 kello on 01:35
Onko se ääni sellainen, kuin joku pelti rämisis? Mulla kuuluu 80 vauhdissa 5 vaihteella. Kun vauhdin nostaa 90 ääni lakkaa. Ja nelosella ja vitosella kiihdyttäessä kuuluu myös.

auto siis iat Ducato 2.0 bensa vm 89
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: JPVäisänen - 10.08.2013 kello on 14:55
Onko se ääni sellainen, kuin joku pelti rämisis? Mulla kuuluu 80 vauhdissa 5 vaihteella. Kun vauhdin nostaa 90 ääni lakkaa. Ja nelosella ja vitosella kiihdyttäessä kuuluu myös.

auto siis iat Ducato 2.0 bensa vm 89
Ei..tämä ei ole pellin räminää vaan koko hytti tärisee tyhjäkäynnillä ja liikkeelle lähdettäessä...lakk aa sitten kun päästään liikkeelle eikä enää vaivaa 3-5 vaihteilla.
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: jus66si - 10.08.2013 kello on 21:32
Paljonko sulla on siinä joutokäyntinopeus vapaalla? Pitäis olla 800 -825 Rpm. (2,5D Dukaton korjauskäsikirjan mukaan)  Ottaako kytkin kuinka alhaalta / korkeelta? Jos kytkimen vaijerisäätö on penallaan niin voi aiheuttaa myös tärinää ja vaihteiden kanssa voi aika ajoin tulla "toistontarve" kytkemisessä. Ainakaan meidän dukatossa ei ole autom säätyvä. pitää vaijerin muttereista säätää.
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: JPVäisänen - 11.08.2013 kello on 20:13
Paljonko sulla on siinä joutokäyntinopeus vapaalla? Pitäis olla 800 -825 Rpm. (2,5D Dukaton korjauskäsikirjan mukaan)  Ottaako kytkin kuinka alhaalta / korkeelta? Jos kytkimen vaijerisäätö on penallaan niin voi aiheuttaa myös tärinää ja vaihteiden kanssa voi aika ajoin tulla "toistontarve" kytkemisessä. Ainakaan meidän dukatossa ei ole autom säätyvä. pitää vaijerin muttereista säätää.
Eipä ole 92:ssa kiekkamittaria ja kytkin/vaihteitten vaihto toimii minusta normaalisti. Tämä tärinähän alkoi kun vaihdettiin moottorin kannatinkumit.
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: jus66si - 11.08.2013 kello on 20:24
Juu. Niin tuosta aiemmin luin. Iski vain ajatus että jos on joutokäyntikiekat hieman alhaalla, niin se kyllä lievästi täristää ihan hytissä asti. Tuossa kirjassakin puhuttiin "takapuolituntumasta", joka kertoo onko säätö kohillaan.

Toi kytkimen säätö oli toinen ajatus, halvimmasta päästä. :-X
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: JPVäisänen - 13.08.2013 kello on 16:33
Juu. Niin tuosta aiemmin luin. Iski vain ajatus että jos on joutokäyntikiekat hieman alhaalla, niin se kyllä lievästi täristää ihan hytissä asti. Tuossa kirjassakin puhuttiin "takapuolituntumasta", joka kertoo onko säätö kohillaan.

Toi kytkimen säätö oli toinen ajatus, halvimmasta päästä. :-X
Kiitoksia toki vinkeistä :) Täytyypä kokeilla säätää hiukan suuremmalle ja kytkimen säätöä...en tosiaan muista ottaako ylhäällä vai alhaalla..tämäkin pitää tarkistaa "jalkatuntumalla" :)
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: Hutikuti - 23.05.2014 kello on 21:22
Vieläkö täristää vai oletko saanut vaivaan ratkaisun? Tuli hankittua vastaavanlaisella täristyksellä siunattu Ducato vm.1991. Tämä nyt täristää samalla tavalla myös peruuttaessa. Ykkösellä jyristää juuri siinä liikkeelle lähtö vaiheessa mutta ei 2 vaihteella enää. Kytkin tuntuisi toimivan ynnä vaihteet menee päälle ja pysyvät myös. Nykyisellä kytkin paketilla lienee ajettu n.40 tkm. Tutisee hytti myös vapaalla ja tyhjäkäynnillä. Kun kierroksia hiukan nostaa niin vapina lakkaa. Autolla ajettu kaikkiaan 236 tkm. Kiinnostaisi tietää oletko saanut vaivaan ratkaisua miten vai oletko tyytynyt ajelemaan sellaisenaan.
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: Hutikuti - 24.05.2014 kello on 10:16
Vieläkö täristää vai oletko saanut vaivaan ratkaisun? Tuli hankittua vastaavanlaisella täristyksellä siunattu Ducato vm.1991. Tämä nyt täristää samalla tavalla myös peruuttaessa. Ykkösellä jyristää juuri siinä liikkeelle lähtö vaiheessa mutta ei 2 vaihteella enää. Kytkin tuntuisi toimivan ynnä vaihteet menee päälle ja pysyvät myös. Nykyisellä kytkin paketilla lienee ajettu n.40 tkm. Tutisee hytti myös vapaalla ja tyhjäkäynnillä. Kun kierroksia hiukan nostaa niin vapina lakkaa. Autolla ajettu kaikkiaan 236 tkm. Kiinnostaisi tietää oletko saanut vaivaan ratkaisua miten vai oletko tyytynyt ajelemaan sellaisenaan.
Kiitoksia toki vinkeistä :) Täytyypä kokeilla säätää hiukan suuremmalle ja kytkimen säätöä...en tosiaan muista ottaako ylhäällä vai alhaalla..tämäkin pitää tarkistaa "jalkatuntumalla" :)

Tämä Hutikutin kysymyshän oli tarkoitettu J P Väisäselle mutta jäi tuo lainaus pois. Toki jos muiltakin löytyy ongelmaan lisävalaisua niin otetaan mielipiteitä vastaan. Thumb
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: JPVäisänen - 24.05.2014 kello on 14:24
On tullut tämän tärinäjutun jälkeen niin monta remonttia että en hoksaa missävälissä tutina hävisi.Siis vaihdelaatikko on laakeroitu ja kytkin uusittu samalla. Vaihdoin myös moottorin alatukikumin axel:ilta tilatusta sarjasta (aiemmin vaihdatettu ihan loppu kumi Raskoneella).
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: Hutikuti - 24.05.2014 kello on 16:12
On tullut tämän tärinäjutun jälkeen niin monta remonttia että en hoksaa missävälissä tutina hävisi.Siis vaihdelaatikko on laakeroitu ja kytkin uusittu samalla. Vaihdoin myös moottorin alatukikumin axel:ilta tilatusta sarjasta (aiemmin vaihdatettu ihan loppu kumi Raskoneella).
Ok. Kyllähän näissä taitaa askaretta riittää. Kilometrejä ovat niinkin paljon nähneet. Taidan minäkin tilata nuo kumit tuolta Axel:lta ja lähteä siitä eteenpäin. Kiitti Thumb
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: eura665 - 25.05.2014 kello on 07:07
Minulla loppui tärinä liikkeellelähdössä alatukikumin vaihdolla, toivottavasti vika on siinä, on helppo ja halpa korjaus

Lähetetty minun HUAWEI G700-U20 laitteesta Tapatalkilla

Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: ose - 25.05.2014 kello on 13:06
Minulla loppui tärinä liikkeellelähdössä alatukikumin vaihdolla, toivottavasti vika on siinä, on helppo ja halpa korjaus

Lähetetty minun HUAWEI G700-U20 laitteesta Tapatalkilla
Sama aikoinaan mun pakussa, korjaantui altukikumin vaihdolla. Täristäminen vain ajaessa vikaa voi olla myös vetonivelissä, voi vaihtaa puolelta toiselle, ei niin helppo mutta edullinen korjaus.
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: eura665 - 25.05.2014 kello on 13:11
Nuo vetonivelien sisäpäät kannattaa kanssa tarkastaa, mulla oli jo niin loppu että nykäistessäni vetaripaketin laatikosta irti katkesi sisempinivel, oli se jälkeen todella hankala ottaa pois, muuten tuohon vanhaan fiiattiin on kotikonsteilla helpohko vaihtaa nuo vetarit. On näissä vanhoissakin vehkeissä puolensa.

Lähetetty minun HUAWEI G700-U20 laitteesta Tapatalkilla

Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: Hutikuti - 25.05.2014 kello on 13:35
Näitä edellä mainittuja juttuja olen minäkin pähkäillyt luettuani tämän viestiketjun. Tilaan aluksi kaikki nuo tukikumit ja aloitetaan siitä. On totta että näille vanhemmille malleille pystyy itsekin aika paljon tekemään ja ihan mukava ajettava ottaen huomioon kulkimeen laitetun pääoman ;)
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: 0yxxy0 - 26.05.2014 kello on 07:08
Tai sitten on  vaseliinin puutetta vetoakselin sisäpään nivelissä ja lisäksi kuluneisuutta.
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: surffimobiili - 14.05.2016 kello on 20:32
Googletellessani Ducaton kytkimen ravistusta löysin juuri aiheeseen sopivan ketjun, joten lienee oikein jatkaa samaa ketjua. Eli omassa 97 vuoden ducatossa (2.5d 210tkm) on seuraavanlainen ongelma joka alkoi ihan äskettäin ja yhtäkkiä. Kun kytkintä lähtee nostamaan alkaa helkutinmoinen vatkaaminen. Tämä esiintyy varsinkin jos auto on hieman ylämäessä ja tästä lähtee eteen tai taaksepäin. Sama ilmiö esiintyy myös tasamaalla, mutta ei niin voimakkaana. Ajossa kytkin toimii kuin unelma ja mielestäni se ei luista. Satunnaisesti liikkeellelähdöt taas onnistuvat ilman sen suurempaa vatkaamista. Jos kytkintä nostaessa antaa enemmän kierroksia niin tuota ravistusta ei mielestäni tule. Muita normaalista poikkeavia asioita ovat kevyt epätasainen "huojunta" tyhjäkäynnillä esim. liikennevaloissa. Sekä ramppiin reippaammin ajaessa mutkassa koneen ääni tuntuu muuttuvan (resonanssi).

Tätä ketjua tarkemmin tutkiessani voisi kyseessä olla kytkin tai koneen tukikumit. Onko muilla näkemystä mikä tuon voisi tehdä? Kovasti toivoisin että tuosta pääsisi vielä eteenpäin ilman tonnin kytkinremppaa ja ongelma olisi tukikumeissa.
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: Aippe - 14.05.2016 kello on 20:36
Googletellessani Ducaton kytkimen ravistusta löysin juuri aiheeseen sopivan ketjun, joten lienee oikein jatkaa samaa ketjua. Eli omassa 97 vuoden ducatossa (2.5d 210tkm) on seuraavanlainen ongelma joka alkoi ihan äskettäin ja yhtäkkiä. Kun kytkintä lähtee nostamaan alkaa helkutinmoinen vatkaaminen. Tämä esiintyy varsinkin jos auto on hieman ylämäessä ja tästä lähtee eteen tai taaksepäin. Sama ilmiö esiintyy myös tasamaalla, mutta ei niin voimakkaana. Ajossa kytkin toimii kuin unelma ja mielestäni se ei luista. Satunnaisesti liikkeellelähdöt taas onnistuvat ilman sen suurempaa vatkaamista. Jos kytkintä nostaessa antaa enemmän kierroksia niin tuota ravistusta ei mielestäni tule. Muita normaalista poikkeavia asioita ovat kevyt epätasainen "huojunta" tyhjäkäynnillä esim. liikennevaloissa. Sekä ramppiin reippaammin ajaessa mutkassa koneen ääni tuntuu muuttuvan (resonanssi).

Tätä ketjua tarkemmin tutkiessani voisi kyseessä olla kytkin tai koneen tukikumit. Onko muilla näkemystä mikä tuon voisi tehdä? Kovasti toivoisin että tuosta pääsisi vielä eteenpäin ilman tonnin kytkinremppaa ja ongelma olisi tukikumeissa.

Taitaa kytkinlevylle valua öljyä lootan puolelta.
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: Tero76 - 4.05.2023 kello on 09:10
Moi, ostin -91 ducato-LMC:n. Siinä myös ongelmana hirveä tärinä liikkeelle lähtiessä. Moottori hakkaa hulluna kannatinkumiensa laitoihin kun kytkintä lähtee nostamaan. Kun saa liikkeelle ei ole mitään ongelmaa. Vain liikkeelle lähtiessä 1 tai pakki vaihteella ilmenee. Kannatinkumit tilasin uudet, vaikka ne näyttää silmämääräisesti ok:lta.

Johtuuko tämä kytkinasetelman ja levyn kulumisesta? Onko joku keksinyt mistä johtuu?
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: Ducaatti - 4.05.2023 kello on 10:58
^kunhan nyt ensin vaihdat ne koneen ja laatikon kumit. Voivat näyttää ehjiltä ja olla silti roskiskamaa.
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: Kosmic - 4.05.2023 kello on 16:48
Varsinkin se kuskinpuoleinen menee veteläksi kun vaihdetaan naftasuodatin ja nafta valuu kannattimen kumiin.
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: Tero76 - 29.06.2023 kello on 10:31
Tämä sama testi kävi mielessä itelläkin ja heti tilaisuuden tullen kokeillaan...kunhan tästä terassiremontista pääsee irti :)

Joo, tätä testattiin veljen kanssa. Tuon moottorihan heiluu hullun lailla kun tyhjäkäynnilä alkaa nostamaan kytkintä ja kierrosluku laskee liian alhaiseksi. Päätin hankkia autodocista kaikki kolme moottorin tukea, eli kaksi ylä ja yksi alatuki. Vaihdoin ne itse. Ei vaikuttanut yhtään mitään tärinöihin tai meteleihin. Eli olisikohan tässä nyt kyse siitä että kytkinpaketti ja lähinnä paineasetelma on niin loppu, että se on tässä se suurin tärinöiden ja äänien aiheuttaja. Se rämisevä ääni on sellainen kun moottori tärisee, niin ihan kuin vetareiden hieman väljät boorit rämisisi vetopyörästön booreissa. Tuossa joku kirjoitti että kun kytkin asetelma alkaa olevaan wanha ja väsynyt, niin se antaa värinöitä ja tärinöitä epänormaalilla tavalla.

Tilasin kytkinpaketin autodocista (100€) ja ajan tuolla nyt vain tässä lähialueella sen mikä on pakko ja keksitään lomaksi muuta puuhaa. Ilmoittelen sitten tänne kun on aikaa purkaa vaihteisto pois ja analysoida löydöksiä. Ei viitsi lomalla alkaa makoilemaan auton alla ja korjaamolle ei ole varaa viedä.

Tilasin samalla uuden vesipumpun ja laturin kun niidenkin laakerit rallattaa jo hieman kuivana kun bilteman stetoskoopilla kuuntelin. Pitää saada tuo siihen kuntoon että ens kesänä voi lähteä huoletta Norjassa yms. käymään. Autodocin edulliset hinnat on köyhän pelastus, vaikkei tuohon nyt kotimaisetkaan varaosahinnat älyttömiä ole.
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: Tero76 - 3.08.2023 kello on 22:01
Vika oli kytkinlevyssä. Sen jouset oli täysin väljät pesiinsä ja levyn keskiö heilui hullunlailla levyssä. Levy oli myös aika kulunut. Uusi kytkin muutti auton ihan erilaiseksi ajaa. Tyhjäkäynti kannattaa säätää aika isolle, niin ei värise tyhjäkäynnillä kojelauta. Samalla tuli vaihdettua vesipumppu ja laturi. Maatilan pajassa meni 4 päivää koko hommaan. Ihan helvetin työläs urakka tehdä yksin ja ekaa kertaa.
Otsikko: Vs: Ducato täristää matalilla kierroksilla vedätettäessä...
Kirjoitti: tsahkali - 4.08.2023 kello on 09:17
Maatilan pajassa meni 4 päivää koko hommaan. Ihan helvetin työläs urakka tehdä yksin ja ekaa kertaa.

Aika nopeastihan tuo, vai oliko sulla nosturi?