Karavaanarin keskustelufoorumi
Karavaanarin keskustelut => Karavaanarin olohuone => Aiheen aloitti: Savinen - 30.05.2012 kello on 19:41
-
Aurinkoista kevättä kaikille. Eli nyt on käynyt niin että tullut hirveä polte hommata asuntoauto, rahat ei kyllä riitä kun johonkin 10 tonnin autoon. Olen ajatellut että integroitu sen pitäisi olla. Onko tällä hintaa toiveita saada mitään muuta kun kosteusvaurioisia ja matkalle jättäviä vehkeitä. Vanha vuosimalli ei ole itselle este remppaa teen omiin henkilö autoihinkin mutta en silti etsi mitään projekti kuntoista mikä vaatii täyden muttereiksi laiton ennen kun uskaltaa liikkeelle lähteä. Eli mitä nänä kestää rullata tosin taitaa eri merkkien kesken olla suurtakin eroa.
-
Itsellä ei ole kokemusta asuntoautoista, mutta sanoisin että vuosimalliin ei tuossa hintaluokassa kannata liikaa pistää huomiota. Kunto ratkaisee, ja mielestäni tekniikka on helpompi korjata kuin kori.
-
Aurinkoista kevättä kaikille. Eli nyt on käynyt niin että tullut hirveä polte hommata asuntoauto, rahat ei kyllä riitä kun johonkin 10 tonnin autoon. Olen ajatellut että integroitu sen pitäisi olla. Onko tällä hintaa toiveita saada mitään muuta kun kosteusvaurioisia ja matkalle jättäviä vehkeitä. Vanha vuosimalli ei ole itselle este remppaa teen omiin henkilö autoihinkin mutta en silti etsi mitään projekti kuntoista mikä vaatii täyden muttereiksi laiton ennen kun uskaltaa liikkeelle lähteä. Eli mitä nänä kestää rullata tosin taitaa eri merkkien kesken olla suurtakin eroa.
Joku useamman vuoden harrastaja ostoon mukaan, kyllä kymppitonnilla auton saa. Minulta kyllä joutaisi, no eihän toki, -90:llä olisi tarkoitus reissata vielä vuosia. :D
-
Tarvii nyt kuulustella onko tuo emäntä miten innostunut ajatuksesta. Joo ainakin mieluummin laitan tekniikkaa ja vaikka pelli hommia kun jotain kosteus vaurioita. Emännällä ja tyttärellä on astmaa ja siksikin tota hometta ei saa olla, ja toiseks niitten korjaamisesta ei ole mitään hajua.
-
Alle 10tonnin autolla mekin tää harrastus aloitettiin,kuusi vuotta sitten.Fiat matkaaja vm-89.Ihan hyvä peli se oli,neljä kesää palveli ja ei siitä hajonnu kuin laturi ja löpöpumppu.Virtaluk on vaihdoin varmuuden vuoksi kun kerran se hiukka takelteli.Tyytyväis iä me siihen oltiin mutta sitten väsyttiin siihen jokailtaiseen sängyn kasaamiseen ja vaihdettiin uudempaan.Oli siinä kyllä alkovi mutten mä siellä koskaan maannu kun oli ne tikkaat niin pirun pahan tuntuiset jaloille kun kiipeili niissä.
-
Jos ja kun päätät ostaa auton, ota kokeiltavaksi viikonlopuksi. Itse tein niin, änäri putosi eka reissulla ja ilmeni paljon muita pieniä vikoja. Kyllä se emäntä siitä innostuu kun, käytte yhdessä siellä "turkismuokkaamon" puolella. ;D Pikkuhiljaa näpräsin sitten auton kuntoon ja tuunasin mieleisekseni.
...Taidat olla jo nyt asiantuntija, kun ainoata oikeata haaveilet, intekroitua. :D
-
kyllä tuolla rahalla löytyy auto ja jopa kuski kesäksi riippuen tietenkin missä voi joustaa esim: jos vanhemman auton laittaa niin ei ilmastointia eikä ohjauastehostinta,mutta tehostimen saa kuntoon vaikka pienillä punteilla :D ite laitoin vanhemman auton ei hometta ei kosteutta ja takuulla saan siitä sen minkä olen maksanut,jos ei lasketa käyttömaksuja. Huoltoja tähän mennessä alapallonivel ja pakoputkenhitsaus,kun ei siihen hätiin saanu uutta,on jopa kestänyt 3 vuotta.Elä hosu oston kanssa ja kun ja jos laitat vanhemman auton niin osta varalla radiolla olevat kuppikuulokkeet... ;D
Ite tykkään alkovista saa heittää esim. kalavehkeet ja muuta tavaraa helposti yläpetille
-
Näyttääs siel myynnis iha käteviä pelejä olevan..tämänkin huolisin ihan näin kuvist näkemäl http://www.nettikaravaani.com/hobby/620/1355638
tai tää
http://www.nettikaravaani.com/lmc/liberty/1352853
-
Tuosta kotimainen melkein harvinaisuus:
http://www.nettikaravaani.com/muu-merkki/falcon/1357164
-
Alta kympin saa loistopelin matkailuun, on tullut seurailtua markkinoita viimeaikoina ::)
-
Kyllä sillä rahalla asiallisen pelin saa ja löytää kun ei hosu.Viime kesänä ostin vaunun tilalle DucatoMatkaaja -88 vuotisen.Ajettu 147 tkm,viime kesänä harjoteltiin 4000 km verran.Onneks negatiivisia ylläreitä ei ole tullut. Koeajettiin ainakin kymmenen autoa,ja kyllä osa oli sellasia että parin km jälkeen tiesi ettei tästä tule kauppoja.Kattele rauhassa,ja miettikää yhdessä mitä autolta haluatte.Integroidu n laittasin itekki nyt,no ehkä sitten tulevaisuudessa,vaikka yhtä kampetta on netissä tullut kuolattua...Sen panin merkille kun yksityisten autoja kävin kattelemassa,että pihapiiri ja sen siisteys kulkee käsi kädessä auton siisteyden kanssa hyvin usein.
-
Vaikea löytää kymppitonnin intekroitua missä ei olis missään kosteutta.
-
Eli onko tosiaan nin että liikkeetkin myyvät näitä kosteusvaurioisia sinisinsilmin ilmoittamatta asiakkaalle näistä vaurioista.
-
Eli onko tosiaan nin että liikkeetkin myyvät näitä kosteusvaurioisia sinisinsilmin ilmoittamatta asiakkaalle näistä vaurioista.
Pyydä kosteusmittaus paperit.
Siitä selviää asiasta enemmän.
Usein ilmoittavat jonkin kostean
myyntikohteen korjattavaksi.
-
En halua pelotella, mutta kerro ensimmäiseksi myyjäjälle astmasta ja että haluat kuivan auton. Tästä maailmasta löytyy niin monenlaisia myyjiä:)
-
20 vuotias m-auto ja kuiva.. :-X Tulee mieleen vertaus; 20 vuotias henkilöauto ja ruosteeton :laugh:
Ei noita hyvin säilytettyjä ja hyvin vähän käytettyjä taida ihan joka päivä olla myynnissä.
Mutta ihan hyvä, jos kosteusmittauksen saa tingttyä. Jos kosteutta löytyy jostain, auttaa se kaupankäyntiin (tinkimiseen). Mutta lähteekö myyjä ottamaan kuluja, varsinkin korjauksesta...
Jos koteusmittaus näyttää, ettei missään ole, ensinnä epäilyttää mittaus..
Yleensä tuon ikäisissä on käytönjälkiä niiin sisällä kuin ulkonakin. Pitäisi olla kokenut vaunuja tai m-autoja ymmärtävä (ja korjannut) mukana katsomassa/kokeilemassa. Pienistä ulkopintavaurioista kin voi jo yhden talven jälkeen alkaa tulemaan ongelmia.
-
Pyydä kosteusmittaus paperit.
Siitä selviää asiasta enemmän.
Usein ilmoittavat jonkin kostean
myyntikohteen korjattavaksi.
Ei myyjä ala kymppitonnin autoon mitään testejä tekemään. Kyllä testit on itse huolehdittava. ::)
-
Eli onko tosiaan nin että liikkeetkin myyvät näitä kosteusvaurioisia sinisinsilmin ilmoittamatta asiakkaalle näistä vaurioista.
Lähde koe ajolle ja aja katsastus konttorille, yksityisiltä asemilta moneltakin löytyy mittarit
mittausta varten + että tekevät kunto arvion koko autolle. Eikä muuten ollu mahdottoman
hintainen. :-\ Thumb
-
20 vuotias m-auto ja kuiva.. :-X Tulee mieleen vertaus; 20 vuotias henkilöauto ja ruosteeton :laugh:
Ei noita hyvin säilytettyjä ja hyvin vähän käytettyjä taida ihan joka päivä olla myynnissä.
Mitenkähän kosteita ja homeisia nää Perhoukon Höpöttäjän ja minun Fiilikset ovatkaan yli 20 vuotta ovat vettä imeneet.
-
Mitä mieltä itse olette? Onko mitään merkkejä ilmaantunut?
-
Aika vähän on ollut juttua 20 vuotta vanhoista kosteista matkailuautoista mutta sitäkin enemmän ollut kosteista matkailuvaunuista, pidetäänkö autoista sitten parempaa huolta vai johtuuko parempi kunto siitä että ne ovat liikenteessä eivätkä paikallaan kausipaikkavaunujen tapaan. ::)
-
Mitenkähän kosteita ja homeisia nää Perhoukon Höpöttäjän ja minun Fiilikset ovatkaan yli 20 vuotta ovat vettä imeneet.
Muistelen että perho-ukko on kertonut tehneensä aikamoista kosteusremppaa aiemmin. Mutta ukko ehkä vahvistaa tai kumoaa mietteeni.
-
Aika vähän on ollut juttua 20 vuotta vanhoista kosteista matkailuautoista mutta sitäkin enemmän ollut kosteista matkailuvaunuista, pidetäänkö autoista sitten parempaa huolta vai johtuuko parempi kunto siitä että ne ovat liikenteessä eivätkä paikallaan kausipaikkavaunujen tapaan. ::)
taitaapi se olla juuri noin!! ::)
-
Ja lähde saman tien mennemään jos myyjä kovasti kehuu, että ikinä ei ole tarvinut mitään tehdä, muutakuin ajaa vaan. Voin kokemuksesta sanoa, että ei ole varmasti kanssa tehty mitään....ei edes huoltoja!! Karvaasti olen sen kokenut!!
-
Osta auto joka on sinulle sopiva, silloin jotakin vikoja voi antaa anteeksi. Jos et tiedä mikä on sinulle sopiva, vuokraa auto. Sitten kun saat auton, ei muuta kun puuhastelemaan, ja hyvää kesää. :D :D
-
Mitenkähän kosteita ja homeisia nää Perhoukon Höpöttäjän ja minun Fiilikset ovatkaan yli 20 vuotta ovat vettä imeneet.
Juu,24-v on meidänki DucatoMatkaajalla ikää.Muita vaurioita ei ole tiedossa kuin viime syksyinen pieni kattovuoto.Vuotopai kkaa en varmuudella saanut selville.Puhdistin,laitoin uuden butyylimassan KAIKKIIN läpivienteihin,luukkuihin,ruuveihin yms.Vuoto loppui.Epäilen kattoluukun juurta. ::)Vanhana rupeaa tirahtelemaan :'(
-
Mitenkähän kosteita ja homeisia nää Perhoukon Höpöttäjän ja minun Fiilikset ovatkaan yli 20 vuotta ovat vettä imeneet.
Se on tässä asiassa kuin monessa muussakin. Kun on sama harrastus, rahamiehillä kuin tavan työläisellä. Painitaan niin eri sarjassa. Kyllä meikäläisen autovanhuksessa oli kosteutta lirahtanut. Ne on korjattu pois. Kysyjälle, jos et pysty itse tuunaamaan ja korjailemaan kuljinta, silloin pankin johtajan luokse, ja uutta kehiin. Se on sitten aivan toinen harrastus kiillottaa ja jyntsätä ostosta, sekä vahtia ettei kukaan sitä kolhi. Mutta kuitenkin osta käyttöön, eikä näyttöön. :D
Näin haastelen, kun käytän kuljinta ympäri vuoden, eikä vain kesällä, silloin kun on paljon mukavaa muutakin. ;D
-
Kosteuden voit havaita esim. seuravasti. Jos ei ole mittaria käytössä. Avaa kaappeja ja katso kaappien sisäseiniä. Jos näkyy keltasia valumajälkiä esim peitelistojen alta, on tullut vettä sisään jostain, ja sitä on melko varmasti siellä edelleen. Mustia länttejä tai pisamia = hometta.
Jos mukana on esim monitoimityökalu, koputtele sillä kevyesti seiniä ja kuuntele
onko tervettä kopinaa vai mussahtelua. Ruostuneet ruuvinkannat kielivät kosteuden mahdollisesta sisäänpääsystä. Ota siitä työkalusta se ristipää meisselikärki ja irroita ruuvi. Ruuvit ovat hyviä kosteusmittareita. Jos kosteutta on ollut on ruuvi yleensä jonkin verran hapettunut kierteeltään tai ruostunut.
Katso luukkujen reunoja. Jos näet massaa, koita että se on vielä kimmoisaa eikä murene.
> Kimmoisa on tiiviste.
Sitten hanat auki että kaikki vesivermeet toimii ja vuotojen havainnointia.Jos hana yskii ja säiliössä on mittarin mukaan vettä hyvin, voi jossain olla vuotoa.
Vilase sammutinta, että on leimat ok.
Ulkoa kannattaa katsoa, että seinäpinnat on suorat, myös kattopinta. Pullistelut on merkkejä kosteudesta. Katso myös auton alle. Jos ei ole roiskeläppiä sinne renkaiden taakse kannatta katsoa onko "lentohiekka" syönyt pohjaa. Koputtelua taas. Rungon silmäily.Iskareiden kunto?
Sitten huoltohistoriaa tutkimaan.
Tuosta vaikka tuommoinen erikoisuus...
http://www.nettikaravaani.com/muu-merkki/falcon-tehty-suomessa/1351967
-
Se on sitten aivan toinen harrastus kiillottaa ja jyntsätä ostosta, sekä vahtia ettei kukaan sitä kolhi.
Taisit minua tarkoittaa, tuossa just autoja katselin että pitäisi varmaan huuhdella siitepölyt pois, sekä käyttö- että harrasteautosta. ;D
-
Taisit minua tarkoittaa, tuossa just autoja katselin että pitäisi varmaan huuhdella siitepölyt pois, sekä käyttö- että harrasteautosta. ;D
En ketään henkilökohtaisesti. :) Parikymmentä vuotta vanhan kulkimen kun kunnostaa ja puunaa, siinä on iso homma. Ja iso homma pitää se kunnossa ja kyljet kiiltävänä. :)
-
Jos autoa hankkii tämmöseen ympärivuotiseen jokapäiväiseen käyttöön Kansii ostaa vaikka 5000€:n auto ja teettää siihen täysremppa ammattilaisilla moottori, vaihteisto, jarrut, laturi, akut, renkaat siihen kun laittaa 5000€ auton hinnaks tulee tuo 10000€ ja on tekniikaltaan parempi ja varmempi kun nuo 5-10 vuotta vanhat tietokoneohjatut kiillotus kohteet.
Fiiliksessä en ole huomannut mitään kosteus tai homeongelmia jokapäiväisessä käytössä, en kyllä ole niitä erityisemmin haeskellut tai mittaillut jos ei tunnu näy eikä tuota haitta niin mitäpä sitä sen enempää vöyhkäämään ja repimään paikkoja, käy kun mopon virittämisessä jos tehot ei putoa kun 10% katsotaan viritys onnistuneeks.
-
Jos autoa hankkii tämmöseen ympärivuotiseen jokapäiväiseen käyttöön Kansii ostaa vaikka 5000€:n auto ja teettää siihen täysremppa ammattilaisilla moottori, vaihteisto, jarrut, laturi, akut, renkaat siihen kun laittaa 5000€ auton hinnaks tulee tuo 10000€ ja on tekniikaltaan parempi ja varmempi kun nuo 5-10 vuotta vanhat tietokoneohjatut kiillotus kohteet.
Fiiliksessä en ole huomannut mitään kosteus tai homeongelmia jokapäiväisessä käytössä, en kyllä ole niitä erityisemmin haeskellut tai mittaillut jos ei tunnu näy eikä tuota haitta niin mitäpä sitä sen enempää vöyhkäämään ja repimään paikkoja, käy kun mopon virittämisessä jos tehot ei putoa kun 10% katsotaan viritys onnistuneeks.
Alustan tekniikka ei yleensä ole ongelma ja vanhan auton tekniikka on helppo korjata . Itse kyllä etsisin kopaltaan ehjää ja alustaltaan ruosteetonta autoa. Yleisilme merkitsee paljon ja siisti hyvinpidetty auto jossa ei ole amatöörimäisesti tehtyjä virityksiä voi olla tarkemman tarkastelun arvoinen. Kaikkien laitteiden toimivuus kannattaa varmistaa ja siirtää mielenkiinto seuraavaan kohteeseen jos jokin ei tunnu oikealta.