Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: Aakku - 19.05.2012 kello on 13:48
-
Kysymys järjestelmän väliin tulevista sulakkeista.
Autossani on aikaisemmin käynyt niin edellisellä omistajalla, että aurinkopaneelin johdot ovat alkaneet käryämään ja sitä myöten patja palamaan kaapelien kulkiessa patjan alla.
Järjestelmä on myöhemmin uusittu, mutta missä noin teoreettisesti olisi voinut olla vika?
Itselle tuli mieleen sulakkeen puuttuminen. Kennosto on jotenkin ehkä mennyt oikkariin ja virta kulkenut hallitsemattomasti akusta kennoston suuntaan. Voisiko olla näin?
Nykyisin systeemi menee niin, että kennoista tulee kaapelit suoraan säätimelle. Noin 3m veto. Säätimen ja akun väliin on laitettu erikoinen sulakerasia, jossa molemmat, sekä miinus ja plus menevät oman 30A metallilevysulakkee n kautta akkuun. Riittääkö tämä, vai onko 30A sulake liian iso? Pitääkö ylipäätään miinus johtaa sulakkeen kautta?
Jossain ohjeessa sanottiin, että myös kennon ja säätimen väliin tulisi laittaa sulake. Onko näin? Jos on tarpeen, niin kuinka iso ja mihin kohtaan?
Aurinkokenno on 80W ja akku jotain 180Ah. Säätimestä en ole saanut selkoa, joku yksinkertainen ilman mitään mittareita. Vain pieni ledi kertoo latauksesta.
-
Diodit puuttu,tai oikosulussa !!
-
Tässä se taas tuli kouriin tuntuvasti sääntö: Ei pitäis asennella sähkölaitteita,jos ei ole taitoa! Ja halpis kennoista puuttuu juuri tuo tärkeä,esto diodit !! >:(
-
Tässä se taas tuli kouriin tuntuvasti sääntö: Ei pitäis asennella sähkölaitteita,jos ei ole taitoa! Ja halpis kennoista puuttuu juuri tuo tärkeä,esto diodit !! >:(
No pitää haukkua sitten sitä edellistä omistajaa saksalaista Güntheriä siitä asennuksesta.
Sittemmin on vaihtunut kenno katolle ja ehkäpä muutkin hilppeet.
Kysymys kuului nyt lähinnä niistä sulakkeista. Mihin laitetaan, minkä kokoiset ja auttaako ne, ettei moista käryämistä enää tapahtuisi?
-
Ei siihen kennon ja säätimen väliin tarvii mitään sulakkeita,säätimen ja akun väliin riittää 10A sulake! Kannattais tutkia,onko ne diodit ehjiä,tai puuttuuko ne !!
-
Tehdäämpäs yksi asia selväksi; Ei sieltä kennoista tule niin paljon enerkiaa,mikä tarvitseis sulakkeen,ne diodit estää akun tehojen siirtymistä sinne kennoihin,ja sitähän ne ei kestä,kennoista rasia auki,onko diodia ? Pieni asia,mutta tärkeä !!
-
Tehdäämpäs yksi asia selväksi; Ei sieltä kennoista tule niin paljon enerkiaa,mikä tarvitseis sulakkeen,ne diodit estää akun tehojen siirtymistä sinne kennoihin,ja sitähän ne ei kestä,kennoista rasia auki,onko diodia ? Pieni asia,mutta tärkeä !!
OK kiitos.
Eli riittää, kunhan on säätimen ja akun välissä sulake. Onko tuo nykyinen 30A sulake liian iso mielestäsi? Pitääkö se miinuskin maadoittaa, vai liekö se vain siltana sulakerasiassa?
Pitää koittaa kiivetä sinne katolle ja kurkata se rasia. Ettei vain olisi niin ahtaassa paikassa siellä kennon alla, ettei näy.
Tässä on alunperin ollut sellaiset taipuisat liimattavat kennot katolla sarjassa. Ovat varmaan niin vanhaa tuotantoa, että olivat harvinaista herkkua siihen aikaan.
-
Vitonen riittää ,ja ne diodit pitää tarkastaa !!Ne voi laittaa myös kennojen ja säätimen välille !!
-
Ostakaa vaan halpiskennoja,asentakaa paikoilleen,mutta pitäkää vakuutukset kunnossa ! ;D ;D ;D Halvalla EI saa hyvää,uskokoon ken haluaa,fakta on tämä !! ;D ;D ;D
-
Vitonen riittää ,ja ne diodit pitää tarkastaa !!Ne voi laittaa myös kennojen ja säätimen välille !!
Mites tuon vastuksen kanssa?
Toisaalta neuvotaan asentamaan riittävän paksut johdot (4 mm2), jotta ei tule hävikkiä. Eikös tuollainen pieni sulake toimi vastuksena ja kumoa tuota paksun johdon vaatimusta?
-
Ne tehot,mitä tulee kennoista,virrat on pieniä,ei niihin tarvita paksuja kaapeleita,säätimen ja akun väliin paksummat,ja se sulake väliin,ja se diodi !!
-
Minulla on 6 neliön kaapeli akun ja säätimenvälissä ja siinä sulake. Kaapelin pituus noin 1,5 m. Sitten kennon ja säätimen välissä on 2,5 nelion piuhaa ilman sulaketta useampi metri. Kenno siirettävää mallia, eli alumiinitikkaissa kiinni135 w. Ohjeita sain tältä foorumilta ja liikeestä mistä ostin tarvikkeet. Tasan 500 euroa.
-
Niin ja tikkaat jotakin 79 ekua. :D
-
Ne tehot,mitä tulee kennoista,virrat on pieniä,ei niihin tarvita paksuja kaapeleita,säätimen ja akun väliin paksummat,ja se sulake väliin,ja se diodi !!
Varmaan näin.
Mulle on nyt kerrottu, että mitä pitempi veto paneelista säätimeen, niin sitä paksumpi johto. Yli 3m vedoissa olisi syytä olla 4mm2 kaapeli. Samanlainen johto käy sitten säätimestä akkuun. Syy on johtojen vastuksessa. Paksuutta ei määrää paneelin tuotto.
Ne diodit kuulemma pitää olla sitä varten, että akku ei purkautuisi kennon suuntaan pimeään aikaan. Yleensä diodit ovat säätimessä. Joskus harvemmin, jos näin ei olisi, niin ne tulee helpoimmin asennettavaksi kennon kytkinrasiaan.
Omastani ei ainakaan talvella akku purkautunut, joten sen perusteella voisi siellä diodit olla.
Sulake tulee asentaa aina säätimen ja akun väliin. Tämän puute aiheuttaa mahdollisen oikosulun ja tulipalovaaran. Sulakekoko on yleensä 25A luokkaa.
-
Kyllä minä mielellään opastan näissä asioissa,mutta kaikkea ei voi etä-neuvomalla tehdä,pitäis tietää kysyjän taito omaksua ohjeet,vastuuta en halua,jos en fyysisesti itse tee asennukset !!
-
Varmaan näin.
Mulle on nyt kerrottu, että mitä pitempi veto paneelista säätimeen, niin sitä paksumpi johto. Yli 3m vedoissa olisi syytä olla 4mm2 kaapeli. Samanlainen johto käy sitten säätimestä akkuun. Syy on johtojen vastuksessa. Paksuutta ei määrää paneelin tuotto.
Ne diodit kuulemma pitää olla sitä varten, että akku ei purkautuisi kennon suuntaan pimeään aikaan. Yleensä diodit ovat säätimessä. Joskus harvemmin, jos näin ei olisi, niin ne tulee helpoimmin asennettavaksi kennon kytkinrasiaan.
Omastani ei ainakaan talvella akku purkautunut, joten sen perusteella voisi siellä diodit olla.
Sulake tulee asentaa aina säätimen ja akun väliin. Tämän puute aiheuttaa mahdollisen oikosulun ja tulipalovaaran. Sulakekoko on yleensä 25A luokkaa.
Se riippuu kennon tehosta minkä vahvuiset kaapelit asennat. Kulkimeen asennettaessa on helppo käyttää vahvoja kaapeleita. Diodit voi tarkistaa onko ne asennettu jo valmiiksi kennoon, koska ylimääräist diodit pudottaa tehoja. Sulakkeita kannattaa käyttää kenno asennuksissa kummassakin päässä piuhaa, niin kennon kuin akunkin lähellä. Liian iso sulake on tyhmyyttä eikä varmuutta. ;)
-
Ei se diodi vähennä tehoja,(kynnysjännite 0,7V ),ja paloauto pysyy tallissa !! ;D ;D