Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Vetoautot => Aiheen aloitti: JeanS - 29.01.2011 kello on 20:01
-
Kesällä kun tuota isoa vaunua taas viedään ympäri Suomen maata, niin toisinaan voisi olla lisäpidosta hyötyä.
- Tänäkin talvena lunta on ihan mukavasti, ja ilman "paalia" perässäkin voisi olla toisinaan lisäpidosta etua.
Miten autojen valmistajien ainoa ratkaisu harvoin tarvittavaan lisäpitoon on tehdä neliveto auto?
Itselläkin tuota työmatka ajoa tulee niin paljon, ettei oikein kiinnosta se nelivedon tuoma ylimääräinen kulutus.
Onko muilla tullut mieleen miten paljon voisi kaksivetoiseen auttaa sähköisesti lukittava tasauspyörästö?.
Voisi olettaa, ettei se tämänpäivän autoihin voisi olla kovin vaikea lisätä. Tuohon saisi hienosti olemassa olevan automatiikan suojelemaan akseleita ja muita voimansiirtoa (jos tarpeen).
ESP:n ansiosta autoissahan on jo ohjauspyörän asennontunnistin, sekä nopeustieto on sähköinen. Näillä antureilla voisi rajoittaa sähkölukon poispäältä, kun renkaat ovat liian linkussa tai nopeus nousee esimerkiksi yli 20km/h.
.. tulipahan vaan mieleen.
-
Volvon automaattilaatikoss a on talven ja liukkaiden paikkojen varalle W-asento kytkin. Kun sen kytkee päälle, laatikko ohittaa 1 ja 2 vaihteet ja liikkeellelähtö tapahtuu kolmosella. Tällä ainakin osittain estetään tarpeeton sutiminen.
Ei se tietenkään lukkoa vastaa, mutta parempi kuin ei mitään.
-
Volvon automaattilaatikoss a on talven ja liukkaiden paikkojen varalle W-asento kytkin. Kun sen kytkee päälle, laatikko ohittaa 1 ja 2 vaihteet ja liikkeellelähtö tapahtuu kolmosella. Tällä ainakin osittain estetään tarpeeton sutiminen.
Ei se tietenkään lukkoa vastaa, mutta parempi kuin ei mitään.
Mulle sanottiin että ohittaa vain ykkösen, ja muilla pykälillä luistattaa pidempään. Eron kyllä huomaa normaaliasentoon verraten.
-
Tuo on ihan fiksu juttu automaatissa. Enkä ainakaan itse voi kiistää etteikö Volvo olisi ripauksen muita edellä talviautona.
Olisikohan noilla keskieuroopan lumisateilla ja kylmillä ilmoilla jotain positiivista vaikutusta tähän talviautoiluun.
-
Mulle sanottiin että ohittaa vain ykkösen, ja muilla pykälillä luistattaa pidempään. Eron kyllä huomaa normaaliasentoon verraten.
En minäkään satavarmasti vanno sitä, mutta tällainen mielikuva mulla on, kun sitä aikoinaan kysyin hoviasentajaltani Volvon huollosta.
Mutta hyvä ominaisuus kuitenkin, ei tule voimaa liikaa vetäville pyörille.
-
Ambulansseissa (ainakin sprinttereissä) olen nähnyt sähköisesti kytkettävän lukkoperän. En ole käytännössä kokeillut, kun ei tekemäni tarjous riitänyt.
-
Transiteissa ja Sprinttereissä sähkölukon olen kokenut. Omassa Asautossa ei valitettavasti ole, vaimolla aikoinaan Transiitissa ja toimiva oli.
Etuvetoisessa ei ole tullut vastaan tuollaista.
-
Transiteissa ja Sprinttereissä sähkölukon olen kokenut. Omassa Asautossa ei valitettavasti ole, vaimolla aikoinaan Transiitissa ja toimiva oli.
Etuvetoisessa ei ole tullut vastaan tuollaista.
Eikä taida hetikään tulla vastaan. Minkähänlaiset voimat siellä alla vaikuttakaan, kun pyörät ovat vähän enemmän linkussa. Taka-akselilla ovat aika pieniä siihen verrattuna.
No, etuakselilla jos pyörät samalla lukitaan vain suoraan asentoon.
-
Rajoitettu luistoisia lukkoja , luullakseni valmistetaan kilpakäyttöön edelleenkin. Jäykät lukot kun aikoinaan oli kielletty muista kun jokkis luokan autoista.Nyky säännöistä ei hajuakaan.
-
Miten autojen valmistajien ainoa ratkaisu harvoin tarvittavaan lisäpitoon on tehdä neliveto auto?
Itselläkin tuota työmatka ajoa tulee niin paljon, ettei oikein kiinnosta se nelivedon tuoma ylimääräinen kulutus.
Tiedä kuinka hirveästi se neliveto nyt kulutusta lisää, ainakaan dieselissä?
Niinkuin jotkut varmasti muistaa, meiltä paloi Mersedes noin tasan vuosi sitten ja tilalle tuli vanha 2005 Golf TDI Motion, eikä ole ollut muutoin pienintäkään vikaa, vaimon työmatka-autona ja ajanut nyt 26 000.
Niin ja se kulutus= keskikulutus tänä aikana 6,1l
Joskus aikoinaan oli perhekärrynä Caravelle syngro 2,1 jetoritic ja se vei melko tasan tarkkaan sen 10l 98E, vaan olihan se toki ihan eri kokoluokan kärrykin.
Edit: lainaus korjattu, Ylläpito
-
Nämä nykynelikothan on pääsääntöisesti etuvetosia matka-ajossa ja vetoa välitetään takapyörille vain tarpeen mukaan. Eli ei pitäisi kulutuksen lisääntyä tämän takia kovinkaan paljoa. Esim uusi v70 D5 Aut. kulutus etuveto 5l/100km ja AWD 5,6l/100km