Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Truma => Aiheen aloitti: hemppat - 25.04.2012 kello on 09:15
-
Olen uusi matkailuauton käyttäjä ja koska auto on vain kesäkäytössä niin ei ole tullut kiinnnitettyä kovin huomiota lämmitykseen.
Aika vaatimatonta tuntuu puhallus olevan varsinkin pelkällä sähköllä. Käyttöpaneelissa normaalit kaksi säädintä joita näkee monissa autoissa
Kokeilin seuraavasti, laitteessa ei ole vettä joten asento m ja toinen b sähkökäyttö 1800W
Merkkivalot syttyy kuten pitää ja sitten tuntuu ettei mitään sitten tapahdukkaan.
Juuri kun on vakuuttunut että peli ei toimi huomaan että konekopissa kevyttä puhinaa ja putket on lämpimät.
Puhallus sisään on hyttysen pierun luokkaa.
Onkohan koko sähkölämmitystä edes tarkoitettu sisätilojen lämmitykseen?
-
Lähinnä lämmön ylläpitoon, tai jos aikaa on niin toki tuolla pelkällä sähkölläkin lämmittää mutta ei sillä saavuteta kovin suuria lämpötilaeroja ulkolämpötilaan nähden, omien mittausten mukaan II-teholla eli 1800 watilla saa n. 20 astetta ja sillä I-teholla eli 900 watilla sitten se 10 astetta.
edit: onhan tuo kuitenkin tyhjää parempi, alueella jos ottaa sähkön niin tällä saa pesuveden lämpimäksi ja kevät- ja syksy-yöllä pitää mukavan oleskelulämmön autossa ja kukaan ei voi tuota puhallusta ainakaan meluisaksi sanoa. ;D
-
Tota paloilmapuhaltimen pyörimistä sähkölämmityksellä en ymmärrä ollenkaan. En siis tarkoita lämminilmapuhallint a. ;)
-
Voikos palo ilma puhaltimen poistaa sähköllä kayttäessä, sillä eikö tuo alenna lämmittimen tehoa turhaan. :-\
-
Voikos palo ilma puhaltimen poistaa sähköllä kayttäessä, sillä eikö tuo alenna lämmittimen tehoa turhaan. :-\
Alentaa, mutta ei voi poistaa ainakaan helposti.
-
...Puhallus sisään on hyttysen pierun luokkaa. ...
Kaikki lämpö ei tule niistä suuttimista. Suurin osa lämmöstä jää pannutilaan, ja putkien lämmetessä putkia ympäröivään tilaan. Aikaa myöten se lämpö kyllä tasoittuu koko sisätilaan. (riippuen miten suunnittelija on onnistunut suunnitelmassaan).
Itse käytän kaasua lämmittämään tuvan reilusti ylilämpöiseksi reissuun lähdettäessä muutamaksi tunniksi, jotta paikat kunnolla lämpenee, vasta sitten lasken lämmön säädön normaaliksi.
-
OLethan tarkistanut, että lämpöputket ovat kiinni lämmittimessä? Sekä vastukset ovat varmasti ehjät?
-
Olen toki, mitä brysseen konehuoneessa näkee. Minusta lämmitin on asennettu hankalasti.
Huoltoluukku on tallin puolella ja lämmittimen puhaltimet näkyvissä eli se sähköpaneeli näkymättömissä.
Pähkäilin että se isompi on se joka puhkuu sisätiloihin. Jos näin, aika rauhallisesti sen tekee.
Jonkin ajan kuluttua käynnistymisestä eri puolille johtavat putket on lämpimät mutta itse asuinosassa oleviata suuttimista tuleva henkäys on todella vähäistä.
Alunperin ihmettelin lämmittimen todella hentoa puhallusta sisätilaan sähköllä kun kaasulla se oli voimakkaampaa.
1800w ei nyt paljoa ole joten niin on että kaasu on varsinainen lämmönlähde ja sähkö silloin kun kaasun tehoa ei kaipaa tahi tarvii vain kuumaa vettä.
Kiitos vastauksista, sain apua ja tukea.