Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: Alan - 22.04.2012 kello on 08:24
-
Mikä käsitys veljillä on siitä, jotta kuinka hyvissä säädöissä matkailuautot tehtaalta tulee,
kun maallikko ajattelee väkisinkin, että kun lyödään raskas koppi kevyen alustan päälle
oikea arvo olisi jotain muuta kuin pelkässä pakussa. Tai sitten eivät ylipäätään ole kohdillaan.
Jos arvot on erilaiset, niin mistähän niitä saisi selville.
Oletteko teettäneet säätämistä ja jos niin missä. Yllättäen nyt kiinnostaisi juurikin pk-seutu.
Muutenkin tieto aiheeseen tervetullutta.
-
Säädöistä en tiedä. Paikkana vaikka www.aallonauto.com. Heillä 3 pistettä. Vuosaaren satamasta ehkä 5km lähimpään.
-
Kuvista päätellen kolme metriä korkea sopii sisään... oletko samaa mieltä?
-
Pitäisi mahtua joka pajalle.
-
Takavuosina ainakin toyota hiace ja hilux pisti renkaat pilalle heti uutena väärien kulmien takia, kokemuksella kaksi kolmesta.
-
Vianorilla on mutamassa toimipisteessä tilaa isoille autoille ja siis henkilöautoja isommille. Muistaakseni tarkastus luokkaa 45.- ja säädöt päälle. Meidän asautoon maksoi n. 80.-
Kyllä nuo kannattaa tarkistaa ja tarpeen mukaan säätää. Paljoa ei tarvitse pielessä olla, että tuo maksaa itsensä.
-
Minä säädätin kulmat joulukuussa Kuopion linja-autoaseman Shellillä.
En tiedä kuinka kauan kulmat olivat olleet poskellaan. Mutta kaksi vuotta sitten kun auto ostin, niin jotain oli vinksallaan. Ei niin paljoa, että olisin sen ymmärtänyt. Ei ohjaus puoltanut, etupää oli vain hiukan levoton. Ja renkaat epätasaisesti kuluneet. Mutta korjauksen jälkeen huomattavasti parempi.
Enkä tiedä, oliko ollut uudesta saakka. On voinut olla, sillä autossa oli muutakin vikaa, jonka katson johtuvan asiantuntemattomuud esta. Vaikka joku saattaa älähtääkin, niin kerron, että auto oli ollut naisen hoidossa.
-
Runsaat parikymmentä vuotta on työn puolesta tullut tehtyä noita pyöränkulmien säätöhommiakin.
Kokemuksen perusteella sanoisin ettei ole ollut kuin muutama auto jossa ei olisi ollut tarvetta säädölle. Mukana on myös uusia, vielä asiakkaalle luovuttamattomia autoja.
Arvio siitä miksi uudetkaan autot eivät ole aina täysin ohjearvoissa saattaa johtua siitä että valmistuksen yhteydessä ohjauksen komponentit ovat eräänlaisessa "jigissä" jossa pyöränkulmat ovat kohdallaan mutta kun autolla ajetaan hieman (mieluummin vaikka 10tkm) jolloin kaikki kumipuslat ym. ovat "hakeneet paikkansa" niin pyöränkulmien suuntaus tuossa vaiheessa vastaa pysyvämmän tuloksen.
-
^
Osaatko ammattimiehenä (tai miksei joku muukin) sanoa, onko ne samat kulmat oikeat tuohon mun autoon kuin mitkä perustransussa on?
Tiedän nyt suunnilleen, mitä kulmia ne säädettävät on, mutta syvempi ymmärrys aiheesta puuttuu.
-
Aurauskulma säädetään yleensä hyvin lähelle suoraa linjaa. Takavetoisissa pieni auraus ja etuvetoisissa taas pieni haritus. Etuvetoisten haritus koska vedätettäessä puslat ja etuakseliston rakenne antaa hiukan periksi ja käytännössä ajotilanteessa on pieni auraus.
Pystykulma säädetään pienelle kulmalle, yläpinta hiukan sisempänä kuin alapinta. Mutkissa pito on silloin parempi kun täysin pystyssä olevassa renkaassa.
Taakse yleensä kulmat lähelle nollaa.
Lyhkäisyydessään.
-
Yhdestä autostani (alkovimalli) kuluivat eturenkaat heti uutena. Silloin sanottiin, että täytyy olla vähän enemmän haritusta kuin pakussa. Arvoja en enää muista, mutta joka tapauksessa säädön ja renkaiden vaihdon jälkeen ne kuluivat normaalisti. Sekä renkaat että säätö menivät takuuseen.
-
OK. Eli autokohtaisetkaan erot tuskin on isot?
Olisikohan niin, että kulmat, jotka alustaan säädetään oikein, saattaa muuttua, kun tuo asunto-osa lyödään päälle.
Mutta hyvään tulokseen päästään, kun laitetaan kulmat alustan alkuperäisiin säätöihin. Onhan auto mitattaessa kuitenkin renkaat maassa, ja toista tonnia lisää massaa ei kai voi olla muuttamatta kulmia?
Siis ihan mutuosastoa tuo äskeinen, kommentteja toivotaan.
-
Kun puhutaan todella pienistä kulmaeroista niin erot ei ole isoja. Pyydä laittamaan etupään haritus sallitun ylärajaa lähemmäs kun alarajaa, nimenomaan sen takia, että auto on raskas ja tehdasasetukset laskettu jollekin keskiarvolle.
Ja nuo kannattaa todellakin pitää oikeina. Itselleni tulee kesäksi alle renkaat jotka olivat siinä kun sen ostin syksyllä 2009 ja niissä on vielä pintaa reilusti. Vähintään yhden kesän niillä ajaa vielä ja meidän aikana ne on pyörinyt alla noin 55.000km. Edellinen omistaja oli ne tietääkseni vaihtanut juuri ennen kuin myi auton.
-
Hyvää tietoa.
Renkaat on mun mielestä tasaisesti kuluneet, mutta ajokäytöksestä samoja havaintoja kuin Sepolla yllä. Tempaisin motarilla perjantaina pikkuisen reippaampaa vauhtia ja vaati puuskaisessa sivutuulessa melko aktiivista ajamista, pari kertaa tempaisi tuulen ja urien myötävaikuttamana aika ilkeästi sivuun. Ja autolla tosiaan ajettu huimat 21 tkm.
-
Hyvää tietoa.
Renkaat on mun mielestä tasaisesti kuluneet, mutta ajokäytöksestä samoja havaintoja kuin Sepolla yllä. Tempaisin motarilla perjantaina pikkuisen reippaampaa vauhtia ja vaati puuskaisessa sivutuulessa melko aktiivista ajamista, pari kertaa tempaisi tuulen ja urien myötävaikuttamana aika ilkeästi sivuun. Ja autolla tosiaan ajettu huimat 21 tkm.
Kyllä sivupuuskatuulet ottaa jo pienempäänkin autoon saati sitten asuntoautoon jossa kuitekin tuulipintaa aikapaljon, samoin välttämättä entiset ajourat ei käy asuntoauton raidevälille joten sekin voi vaikuttaa vähän ajettavuuteen.
-
Mulla on vaan sellainen takapuolituntuma, että aiemmin ajamani matkailuautot on olleet jonkun verran vakaampia.
Mutta kohtahan tuo selviää kun näkee, mitä lisäjouset tekee, ja Suomen Vaunuosaan Muuroselle laittelinkin kysymystä, että vaikuttaako nuo lisäjouset mitenkään pyöränkulmiin, kun perä nousee.
-
Mulla on vaan sellainen takapuolituntuma, että aiemmin ajamani matkailuautot on olleet jonkun verran vakaampia.
Mutta kohtahan tuo selviää kun näkee, mitä lisäjouset tekee, ja Suomen Vaunuosaan Muuroselle laittelinkin kysymystä, että vaikuttaako nuo lisäjouset mitenkään pyöränkulmiin, kun perä nousee.
Jäykissä akselistorakenteiss a ei muuttujia ole niinkää kuin mitä erillisripustetuiss a. Käytännössä etupää on kait m-autoissa enempi ongelma kun harvassa takapäästä löytyy erill. ripustusta.
Pyöräkulmat (auraus [toe], camber, caster) muuttuvat sisään/ulosjoustoissa sekä toispuoleissa eli kallistuksissa. Jopa tarkoituksen mukaisesti kaarrekäytöstä parantavasti ajateltu suunnittelupöydällä . Etupäässä lisäksi kurvien takia eri ratin ohjauskulmilla aika rajustikin.. Jos autoa madalletaan/korotetaan jousituksella, kaikki muuttuu, eikä "lepoasento" eli ajokuntoisena pyörät maassa ole sama kuin tehdaskuntoisena. Sama koskee tietty painolla "madallettua" esim. matkailukorilla. Ongelma vaan yleensä on , että ao. tapaukseen ei ole tiedossa oikeita säätöarvo - mutulla mennään..
Yleensä mitä lyhyempi on akseliväli, sitä sivutuuliherkempi, jos korkeutta yhtäpaljon. Kokonaispinta-alan suhde pituuteen kasvaa, jolloin sortokulma suurenee. Sortoa tulee tuulen painaessa; renkaiden joustosta, pyöräkulmien muuttuessa auto kallistuessa (geometria ratkaisee) ja pyöräripustusten joustosta. Jos tiessä on uria, hommaa sotkee vielä renkaan pintapaineen muutos tuulenpuolta keventäen + em.
Alkoviautossa tuo akselivälin vaikutus tuntuu eniten kun etuakselin kohdalla (ja sen etupuolella) oleva sivupinta suuri. Huomaa hyvin, jos auto "vänkää" tuulen suuntaan. Toisissa autoissa tuulenpuuskat ei tunnu kuin huojahteluina/kallistuksena), johon vieras/tottumaton kuljettaja saattaa vääntää vastaan, joka tuo kulkuun oman "kiemurtelun" - kannattaa testata tarviiko ajosuuntaa korjata ratilla lainkaa..
Millä sitä sitten korjata, jos häiritsevä on, onkin vähemmän yksiseliteinen. Ensiksi pitäisi saada poissuljettua kaikki viat/välykset. Ainakin, jos auto on ollut uudesta asti tai uuttaa pääsee vertaamaan, voi epäillä olevan omaisuus 8)
Minulla on tarkoitus nyt keväällä kokeilla vain etupyörien rengastusta tanakoitaa, ts. leveämpää/jäykempää - jos veilä merkkiäkin vaihdan, en tiedä muuttuko liian moni asia, ja kokonaisuus haluttuun suuntaan. Takana kun on paripyörät, niin sorto edessä jotain aivan muuta ???
Toki pehmeä alusta ja pehmeä renkaat saa ainakin tuntumaan sivutuulen vaikutuksen, mutta missä määrin kannattaa jäykistää ilman haittavaikutuksia, kannattaa katsoa yksi muutos kerrallaan. ;)
-
Renkaissa on myös paljon eroja. Ei välttämättä alustassa ole vikaa. Äänettömäksi mainostettu voi olla yllättävän löysä ajaa. Leveä rengas urahakuinen.
On tullut koettua kerran sellainenkin tapaus.
Tiet ovat kyllä aika urautuneita ympäri Suomen, että joissain paikoissa joutuu oikein "ohjastamaan".
Pahimmilla väleillä ajaan kuin miinakentällä, Destian poteroita väistellen.
Välillä vaikuttaisi siltä, että ennen osattiin tehdä tiet kovemmiksi.
-
Rengaspaineita pitää vielä kokeilla erilaisia. Yleensähän aika korkeat on osoittautuneet hyviksi.
Renkaat on Continental Vancot, eli kai hyvät, oli ainakin mulla vaunussa. Mutta ensiasennuskumit, ja nehän on moneen otteeseen todettu heikkolaatuisemmiks i kuin rengasliikkeiden myymät. Näyttävät sinänsä uudenveroisilta.
-
Rengaspaineita pitää vielä kokeilla erilaisia. Yleensähän aika korkeat on osoittautuneet hyviksi.
Renkaat on Continental Vancot, eli kai hyvät, oli ainakin mulla vaunussa. Mutta ensiasennuskumit, ja nehän on moneen otteeseen todettu heikkolaatuisemmiks i kuin rengasliikkeiden myymät. Näyttävät sinänsä uudenveroisilta.
Otitko auton painot muistiin katsastuksessa. Minulla on takana normaalikuormitukse ssa n. 100kg varaa renkaan kantavuuteen ja pidän niissä rengasvalmistajan renkaaseen merkityn max paineen. Edessä varaa on sitten reilusti ja niissä 0,7 baria alempi rengaspaine. Alkoviautossa jakauma varmasti hieman eri kun tuossa puoli-integroidussa pitkällä peräylityksellä.
Nykyään 215-65- 16 kaikissa pyörissä, taakse olen havitellut 245-60-16. Saa paremman kantavuuden ja voi laskea rengaspainetta. Pitää vaan tilata uudet vanteet koska nykyiselle tuo leveys ei sovi. Mutta renkaan leventäminen yhdistettynä ilmajousiin on se minkä itse teen tukevoittaakseni perän.
-
Ei punnittu autoa katsastuksessa, eli ei ole tietoa. Renkaat katson heti kun kerkiän, jotta mikä kantavuus.
Eroa varmasti on, sillä mun autossahan on hyvin lyhyt peräylitys ja alkovin myötä enemmän painoa edessä.
Perttu Muuronen muuten tapansa mukaan vastaili taas nopeasti kysymykseeni ja oli tätä mieltä:
Takapään muutokset eivät aiheuta tarvetta säätää kulmia. Nykyautoissa yleensä vain aurauskulma on todellisuudessa säädettävä eli ei yleensä ole tarvetta.
-
Harvemmin tosiaan takapäätä edes pystyy säätämään.
Aurauskulma on se oleellinen ajettavuuden kannalta ja mielestäni ne kannattaa ainakin varmistaa, että ovat ok.
Iskari testereissä pyörän paino alustaa vastaan usein näkyy, ei ole kalibroituja vaakoja, mutta antaa hyvinkin tarkan painon ja jokaiselle pyörälle. Virallinen punnitus tehdään eri laitteilla.
-
^
Eikös joku kertonut, että nyky jarrudynamometrit katsastusasemilla kertoo akselipainot. Pitää katsoa ensikerralla. Sen sijaan iskaritestiä ei näillä raskaammilla hlöautoilla oteta (oliko 2tn vai 2.5tn raja)
Taisi Muuronen tarkoittaa ylipäätään kulmia edessä ja takana. Esim. Ford edessä McPhersonit ja takana jäykkä akseli lehtijousin. Periaatteessa taka-akselia voi säätää, jos se puoltaa/on vinossa - nelipistemittaus paljastaa.
-
^
Eikös joku kertonut, että nyky jarrudynamometrit katsastusasemilla kertoo akselipainot. Pitää katsoa ensikerralla.
Näyttää pyöräkohtaisesti painot. Eli kynä ja paperia mukaan. Katsuri sanoi minulle, että ei ole kalibroitu mutta on kuitenkin suuntaa antava.
-
Harmi, kun en huomannut. Ihan vasta kun katsastin. Liekö sitten kaikilla asemilla tuota ominaisuutta, kun kattelin sen verran kaukaa isoja viisareita etten mahdollisia pienempiä näyttöjä ymmärtänyt etsiä. Meidän katsastusta Jyväskylässä käytän.
-
Äkkiäkös nuo akselipainot käy mittauttamassa jätekeskuksillakin, Iisalmessa maksoi 6 euroa, näkeepähän samalla auton painonkin, mittaritkin kalibroidaan määräajoin joten lienevät tarkempiakin kuin katsastusasemilla.
-
A-katsastuksella muistaakseni 10€. Punnitus kalibroiduilla vaaoilla.
Kaikilla rekisteröintikatsas tuksia tekevillä asemilla taitaa olla tuo hinnastossaan ja esim K1 katsastuksessa hinta oli moninkertainen.
-
Mikä käsitys veljillä on siitä, jotta kuinka hyvissä säädöissä matkailuautot tehtaalta tulee,
kun maallikko ajattelee väkisinkin, että kun lyödään raskas koppi kevyen alustan päälle
oikea arvo olisi jotain muuta kuin pelkässä pakussa. Tai sitten eivät ylipäätään ole kohdillaan.
Jos arvot on erilaiset, niin mistähän niitä saisi selville.
Oletteko teettäneet säätämistä ja jos niin missä. Yllättäen nyt kiinnostaisi juurikin pk-seutu.
Muutenkin tieto aiheeseen tervetullutta.
Hei foorumilaiset,
kävin tuolla Raskone-Espoo näyttämässä 7tkm ajetuua Adria 670SL (ducato 3,0l) ratin vinoutta ja pyysin tarkistaa ohjauskulmat nelipyöräsäädöillä.
Mitä olette olette mieltä kun autoa noudettaessa kerrotaan kulmien olevan 0 arvoilla ja pöytäkirjaa tarkastuksesta ei ollut ja kehoitettiin menemään jonnekkin suureen rengasliikkeeseen jossa on nelipyörä-suuntauslaitteet.
Onko kyseessä jonkunasteinen kusetus.
Ainakin työautoni Transitin vastaavasta entisestä Riihikallion autosta tuli hienot dokumentit kyseisestä toimenpiteestä.
-
Onkos Alan siellä teilläpäin Vianoria? Siellä käytin omaani, kun oli sisäreunaa kuluttanut enemmän. Oli hyvät laitteet ja ammattimies asialla.
-
Pojan autoon vaihdettiin ohjaukseen jokin nivel ja sen jälkeen tehtiin tuo nelipyöräsuuntaus. Todella hienot laitteet ja ammatilaisen tekemänä, oli hieno seurata kun suuntaus tehtiin. Takapyörää joutuivat säätämään. Suuntaus ei varmaankaan onnistu kotikonstein aivan helposti joten mielelään tästä maksoi, en kyllä muista mitä mutta usiamman kympin. Se kannatti tehdä, koska ilmeni että takapyörä ei ollut kohdillaan.
-
Ranger'iin piti keksiä ihan omat säädöt, jotta renkaat kuluis tasaisesti. Talvirenkaat oli ok. mutta kesiksistä kului olkapää liikaa.
-
Hei foorumilaiset,
kävin tuolla Raskone-Espoo näyttämässä 7tkm ajetuua Adria 670SL (ducato 3,0l) ratin vinoutta ja pyysin tarkistaa ohjauskulmat nelipyöräsäädöillä.
Mitä olette olette mieltä kun autoa noudettaessa kerrotaan kulmien olevan 0 arvoilla ja pöytäkirjaa tarkastuksesta ei ollut ja kehoitettiin menemään jonnekkin suureen rengasliikkeeseen jossa on nelipyörä-suuntauslaitteet.
Onko kyseessä jonkunasteinen kusetus.
Ainakin työautoni Transitin vastaavasta entisestä Riihikallion autosta tuli hienot dokumentit kyseisestä toimenpiteestä.
Olen sitä mieltä, että tuohon olisi pitänyt säätää hiukan haritusta eteen. Olarinluoman Euromaster on liike jota itse olen käyttänyt ja heidän raskaalle puolelle mahtuu asauto.
Riihikallion auto on ainakin läpikäynyt omistajamuutoksen, mutta kai sieltä vieläkin saa samat palvelut kun ennenkin, toinen vaihtoehto jos tuo mahtuu heillä sisälle.
-
^
Probleema on noilla rengasliikkeilläkin saada iso, raskas auto mahtumaa halliin ovesta ja vielä nousturille sekä painonsa puolesta nostaa sitä 8)
itse metsästelin paikkaa viime keväänä - olisi aurauskulmien säätö teettää uutena :-[ Vähän oli harituksen puolella (takaveto) ja syönyt aina sisäsyrjää enempi. Paikaksi löytyi edullinen ja osaava (m-autoileva) Kiitoradantie 6 -osoitteessa - firman nimeä en vaan nyt muista. Nelipistemittaus onnistui m-autolle, ja printti tuli mukaan. Hän sanoi, että kokemuksensa mukaan uusienkin m-autojen säädöt tuntuvat olevan pakualustatehtaan jäljiltä, eikä ole korjattu kopin tekemisen jälkeen..
-
Ranger'iin piti keksiä ihan omat säädöt, jotta renkaat kuluis tasaisesti. Talvirenkaat oli ok. mutta kesiksistä kului olkapää liikaa.
Työautona Mitsubishi L 200 DoubleCab. Rengaspainesuositus 1,8. Vähänkin kun laittaa kuormaa niin 235/75 R 15 kumeilla auto on kyllä lievästi sanoen levoton. 2,6 paineilla hyvä ajaa sekä tyhjänä että kuorman kanssa. Paineet on varmaan laitettu maastoajoa ja huonompia teitä varten. Vain nimismiehen kiharoissa on korkeammilla paineilla ajettaessa oltava tarkkana, takapyörien ote irtoaaa helpohkosti. Pyöräkulmat on kohdillaan. Renkaiden kulumisessa ei ongelmia.
-
Paikaksi löytyi edullinen ja osaava (m-autoileva) Kiitoradantie 6 -osoitteessa - firman nimeä en vaan nyt muista. Nelipistemittaus onnistui m-autolle, ja printti tuli mukaan. Hän sanoi, että kokemuksensa mukaan uusienkin m-autojen säädöt tuntuvat olevan pakualustatehtaan jäljiltä, eikä ole korjattu kopin tekemisen jälkeen..
Vantaan Autotaito? http://www.autotaito.fi/ :)
-
^
Probleema on noilla rengasliikkeilläkin saada iso, raskas auto mahtumaa halliin ovesta ja vielä nousturille sekä painonsa puolesta nostaa sitä 8)
itse metsästelin paikkaa viime keväänä - olisi aurauskulmien säätö teettää uutena :-[ Vähän oli harituksen puolella (takaveto) ja syönyt aina sisäsyrjää enempi. Paikaksi löytyi edullinen ja osaava (m-autoileva) Kiitoradantie 6 -osoitteessa - firman nimeä en vaan nyt muista. Nelipistemittaus onnistui m-autolle, ja printti tuli mukaan. Hän sanoi, että kokemuksensa mukaan uusienkin m-autojen säädöt tuntuvat olevan pakualustatehtaan jäljiltä, eikä ole korjattu kopin tekemisen jälkeen..
Ongelma on siinä että pakualusta säädetään keskimääräiselle kuormalle ja matkailuautoalusta pitäisi säätää jatkuvalle kuormalle. Aurauskulma muuttuu kuorman mukaan kuitenkin aina vähän ja yleensä niinpäin että kuorma vetää ohjauskulmia harituksen suuntaan. Samoin vanhemmiten nivelien väljyydet takavedossa lisää haritusta/poistaa aurausta. Auton käytös muuttuu paljon säädöllä, kerran koeajoin yhtä etuvetoa jossa oli reilusti haritusta, auto kääntyi pienestä ratinliikkeestä paljon. Mainitsin liikkeessä niin auton ajoivat suuntaukseen>toinen koeajo oli eri rauhallinen liikkeiltään. Vanhassa Hiacessa (-84) oli ovenpielessä tarra josta voi katsoa säätöarvot eri kuormille. Korjaamon autona oli joskus tuollainen, säädettiin se kevyempään päähän kun auto oli enimmäkseen melkein tyhjä ja kas, auto kulki kevyesti ja oli suuntavakaampi.
-
^
Probleema on noilla rengasliikkeilläkin saada iso, raskas auto mahtumaa halliin ovesta ja vielä nousturille sekä painonsa puolesta nostaa sitä 8)
itse metsästelin paikkaa viime keväänä - olisi aurauskulmien säätö teettää uutena :-[ Vähän oli harituksen puolella (takaveto) ja syönyt aina sisäsyrjää enempi. Paikaksi löytyi edullinen ja osaava (m-autoileva) Kiitoradantie 6 -osoitteessa - firman nimeä en vaan nyt muista. Nelipistemittaus onnistui m-autolle, ja printti tuli mukaan. Hän sanoi, että kokemuksensa mukaan uusienkin m-autojen säädöt tuntuvat olevan pakualustatehtaan jäljiltä, eikä ole korjattu kopin tekemisen jälkeen..
Siis Euromasterin Olarinluoman toimipisteessä mahtuu asauto hyvin sisälle. Ja pöytäkirjat säädöstä saa mukaan.
Hyvä vinkki tuo Kiitoradantie, voi kokeilla jos tarvetta ilmenee.
-
Siis Euromasterin Olarinluoman toimipisteessä mahtuu asauto hyvin sisälle. Ja pöytäkirjat säädöstä saa mukaan.
Hyvä vinkki tuo Kiitoradantie, voi kokeilla jos tarvetta ilmenee.
Joo, on noita muutamia rengasfirmoja, joihin mahtuu. Muistaakseni esim. Vianor, Pyhtäänkorventie/Vantaa ja Mäntsälä.
Vantaan Autotaito? http://www.autotaito.fi/ :)
Ei, ollut nimi viimevuonna muistaakseni tuo. Samassa talossa A-katsastus (viereiset hallit), joka ilm. muuttanut nyt pois. Katon kuitista illalla mikä tuo firma oli, jossa säädätin. Tuossa osoitteessa monia rakennuksia ja halleja - vielä enemmän firmoja (useita autokorjaamoja/huoltoja) 8)
-
Ok, kiinnostaa, jos saan kevällä asennutettua uudet jouset ja iskarit eteen. Sitten on pakko säädättää. :)
-
Ok, kiinnostaa, jos saan kevällä asennutettua uudet jouset ja iskarit eteen. Sitten on pakko säädättää. :)
Firman nimi oli JN-Auto (http://www.elisanet.fi/tmi.janne.nemlander/index.html) - tarkemmat tiedot tuosta linkistä
-
Kiitti, pitää laittaa mieleen.
-
Hei foorumilaiset,
kävin tuolla Raskone-Espoo näyttämässä 7tkm ajetuua Adria 670SL (ducato 3,0l) ratin vinoutta ja pyysin tarkistaa ohjauskulmat nelipyöräsäädöillä.
Mitä olette olette mieltä kun autoa noudettaessa kerrotaan kulmien olevan 0 arvoilla ja pöytäkirjaa tarkastuksesta ei ollut ja kehoitettiin menemään jonnekkin suureen rengasliikkeeseen jossa on nelipyörä-suuntauslaitteet.
Onko kyseessä jonkunasteinen kusetus.
Ainakin työautoni Transitin vastaavasta entisestä Riihikallion autosta tuli hienot dokumentit kyseisestä toimenpiteestä.
Jos tarkoitat tätä vanhaa Ivecoa, niin valitettavasti kuulostaa turhan tutulta.
Aikanaan kun meillä oli useampia raskaita ivecoja ja tuli harmittavan paljon vietettyä aikaa puljussa, niin sain kyllä kuulla kaikenlaista molemmilta tiskeiltä (Ivecon ja Fiatin). Myynti toimi, huolto ei. Ja kuuleman mukaan, hommaan ei olla vieläkään saatu parannusta toivotulla tavalla.
Pojilla oli ainakin aikanaan niin kova kiirus, etteivät ennättäneet paneutua kunnolla vikoihin. Paitsi yhdellä Italialaisella, joka hartaasti parsi vehkeitä kasaan.. näytti olleen tunnetta mukana! :D
-
Nyt olisi Adria 670SL ratti suoristettu ja ohjauskulmat säädetty Konalan Autokeskuksella, takuuseen vielä meni yli 1/2 v ajettu peli, painotin kyllä tuolla Delta-auto tyylisellä valohoidossa käyntiä Ras-koneella ennen kyseistä 1/2v käyttöä.
Erinomaisen joustava palvelu tällä uudella Fiat maahantuojan korjaamolla.
-
Tänään Jyväskylän Vianorilla tarkastettu & säädetty. Hyvää työtä tekivät! Yllätyksekseni Fiat alusta huolto Jyväscaravanilla ei ole laitteita(?).
Voin suositella ko. vianoria, työnjohdosta löytyy myös karavaanareita :)
-
kolme vuotta takasin uures takaveto transitis 2,5mm haritusta ,puri aika rajusti heti renkaita ja oli aika holtiton ajettava .säärettiin aurauskulma yhteen mm .nyt tukevan oloinen ajettava , prikestonin renkailla .. kokeilin miseliinejä ei hyvä ?