Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Ilmastointi => Aiheen aloitti: harrastelija - 20.04.2012 kello on 20:51
-
Rahtaako kukaan mukanaan tuollaista siirrettävää ilmastointilaitetta matkailuajoneuvossa an?
Kovasti houkuttelisi tuollaisen hommaaminen. Kiinteästi asennettavat on ihan toisella hehtaarilla hintansa puolesta.
Huonoahan tuossa on se että se poistoilmaputki pitää vetää ulos jotain kautta.
http://www.gigantti.fi/product/pienkoneet/ilma/MPA9KWRN/matsui-ilmastointilaite (http://www.gigantti.fi/product/pienkoneet/ilma/MPA9KWRN/matsui-ilmastointilaite)
-
Itse joskus suunnittelin samaa,mutta meillä ainakin se kaatui siihen että noi on niin suuria laitteita,ei vaan mahdu järkevästi kulkimeen. :(
-
Mielessä on ollut hommata myös jonkinmoinen viilennin. Pöytätuuletin on nyt ollut käytössä pahimmilla helteille yöllä. Mitenhän ne imaisee sähköä.
-
Itselläni oli Pamaukselta apinoitu systeemi edellisessä vaunussa, vuoden -90 solikassa. Meidän siirrettävässä koneessa oli vedenpoisto mahdollista myös letkulla, eli ei tarvinnut tyhjäillä laatikkoa. Kuuma ilma johdettiin myös ulos lattiaan tehdyn läpiviennin kautta. Aika toimiva ratkaisu oli, ja on toivottavasti edelleen. Kone oli kaapissa, kuvasta näkee vähän mallia.
-
Itselläni oli Pamaukselta apinoitu systeemi edellisessä vaunussa, vuoden -90 solikassa. Meidän siirrettävässä koneessa oli vedenpoisto mahdollista myös letkulla, eli ei tarvinnut tyhjäillä laatikkoa. Kuuma ilma johdettiin myös ulos lattiaan tehdyn läpiviennin kautta. Aika toimiva ratkaisu oli, ja on toivottavasti edelleen. Kone oli kaapissa, kuvasta näkee vähän mallia.
Tunnen osa syyllisyyttä tuohon "alkuperäis asennukseen".Aikoinaan mietittiin tuota poistoilma putken asennusta lattian läpi, siis alaspäin koneesta,joka käyttöohjeissa kielletään. Toimi kyllä tosi hyvin, ja lopuksi tuo laitteen tilaa vievä osuus ei ollut merkittävä,kun se oli puolittain vaatekaapin alaosassa. ;)
-
Näppärän näköinen asennus.
Sijoituspaikan löytäminen voi olla vähän haasteellista varsinkin pienemmässä vaunussa. Vaatekaappiinhan tuo sopisi mutta pitäisi ovi avata aina kun sitä käyttää ja kaapin hyötykäyttö estyy. Täytyypä vähän mittailla ja tuumailla.
Tehoa tuo linkittämäni esimerkkilaite näemmä haukkaa 1200W. Ei pitäisi olla mikään ongelma sähköjen suhteen kämppäreillä. Jollain alueella muistan nähneeni kieltoja ettei ilmastointilaitteit a saa käyttää "valosähköllä" eli 1-vaiheisella käytöllä? Niissä tolpissa lienee yleisimmin 10A sulakkeet ja sehän kestää max. 2300W.
-
"Tehoa tuo linkittämäni esimerkkilaite näemmä haukkaa 1200W. Ei pitäisi olla mikään ongelma sähköjen suhteen kämppäreillä. Jollain alueella muistan nähneeni kieltoja ettei ilmastointilaitteit a saa käyttää "valosähköllä" eli 1-vaiheisella käytöllä? Niissä tolpissa lienee yleisimmin 10A sulakkeet ja sehän kestää max. 2300W."
Kestäähän ne tolpassa olevat sulakkeet Suomessa. Kuten tuolla toisessa ilmastointikeskuste lussa kirjoitin niin oltiin alueella, jossa tolpassa oli 16A sulakkeet, aukealla nurmikolla lämpöä jotain 30 astetta. En saanut lupaa käyttää ilmastoistilaitetta vaikka olin valmis siitä maksamaan. Ei ollut treffejä, mutta ehkä semmonen 75% kapasiteetista käytössä. Yhtä paljon itsemme kuin koirankin takia olis haluttu ilmastoinnilla viilentää auto, mutta ei passannut, ei eri maksustakaan.
-
Mitähän hittoa se ilmastoinnin käyttö haittaa jos alueen sähköverkko ei ylikuormitu? Minä en ainakaan menisi mitään turhanaikaisia lupia kyselemään... :-X
Ymmärrän kyllä jos alue on täysi ja joka karavaanikunta vääntää ilmastoinnit täysille niin nallit alkaa napsahtelemaan. Mutta sitä vartenhan ne on. Jotkut alueet nylkee kovia hintoja sähköstä kesäaikaan, esim. 6e/vrk. Siinä saa telkkaria katsoa ja valoja polttaa aika lailla.
Vähän asiasta toiseen mutta ihmettelin viime kesänä (ensimmäinen oikea karavaanarikesämme) kun millään alueella ei kysytty tai tarjottu mittarilukemaan (=käyttöön) perustuvaa sähkön hinnoittelua. Melkein joka vaunussa on mittarit kuitenkin, mutta aina oli kiinteä (ryöstö)hinta. Täytyy todeta että monella SFC-alueella oli edullisempi hinnoittelu. Kävimme kesän aikana noin tusinalla eri alueella.
Tuossa olisi muuten aika hyvä tarjous. (https://www.netrauta.fi/portal/rakentaminen/ilmanvaihto/jaahdytyslaitteet/siirrettavat/ilmastointilaite_kcc-267es_widetech__siirrettava__2_7kw__25m__) Vähän googlailin niin samaa laitetta on myyty monta sataa kalliimmallakin. Ja ottotehokin on vain 900W.
-
"Mitähän hittoa se ilmastoinnin käyttö haittaa jos alueen sähköverkko ei ylikuormitu?"
Pitää nyt sen verran ko. SFC-aluetta puolustella että siellä oli kyllä ihan yksiselitteisen selvästi ilmoitettu että käytössä on valosähkö ja selvät sanktioit jos enemmän käyttää (ja katolla olevan Dometicin kyllä kuulee, ei tarvi mittaillakaan). Halusin vaan sitä sanoa että aina ei ole apua siitäkään että itellä on härpäkkeet jos niitä ei voi käyttää. Harmittaa vaan semmosessa tilanteessa.
-
Täytyypä kommentoida kun on nimi mainittu.
Tämä kuvan ilmastointi oli siis soliferin 550 jubileessa ja toimi aivan loistavasti.
En tiedä kenellä vaunu nykyään mahtaa mennä, mutta jos näkee tuollaisen viritelmän soliferin 550 jubileessa niin se on täältä peräisin.
Muistan ostin huuto.netistä aivan vaan kokeeksi ilmastointikoneen, saisiko se jotenkin vaunuun ja saihan se, nyt niitä on ainakin kahdessa soliferissä.
-
Mitähän hittoa se ilmastoinnin käyttö haittaa jos alueen sähköverkko ei ylikuormitu? Minä en ainakaan menisi mitään turhanaikaisia lupia kyselemään... :-X
Jos sähkö on hinnoiteltu ns. valosähkön mukaan, niin tuollaisten takia siitä täytyy pyytää kunnon hinta. Sellainen hinta, että se kattaa investoinnitkin.
Mitä sitten taas tulee mittareihin, niin monessakohan laitteessa niitä on? Minulla on ollut 8 (kahdeksan) vaunua/autoa, eikä yhdessäkään ole ollut mittaria. Ja miten luotettavasti niidenkään lukemia ilmoitetaan? Moniko isäntä kehtaa/viitsii mennä tutkimaan lukemaa mitä omalaatuisimmista paikoista jostain kaapin periltä?
Paljonko olisit valmis maksamaan kWh:sta? Tiedätkö paljonko menee vuorokaudessa laturissa, jääkaapissa ja mahdollisessa lattialämmityksessä?
-
Tuoko lie ero SFC-alueella ja yleisellä alueella että yleisellä saa käyttää ilmastointia, joka kerta ollaan saatu käyttää ilmastointia kahtena kesänä. ::)
-
^
En muista yhdeltäkään vierailmaltani SFC alueelta, että olisi ollut sähkönkäyttörajoitu ksia.... en ole hyvin monella käynyt, mutta kuitenkin. Ei se sääntö ainakaan ole.
-
Sähkön keskihinta rivitaloasukkaalle on noin 7 c / kwh. Jos siitä pitää maksaa 6 euroa / vrk, niin se on aika paljon, lähes 100 kwh:n hinta.
Kesällä ei kyllä montaa kwh:ia saa kulutettua. Jos vaikka 1500 W kulutus huutaisi 24h niin sekin tekee vain 36 kWh eli noin 2,5 euroa. Tokihan investoinnit pitää saada takaisin, yrittäjän näkökulma on ymmärrettävä.
Pitänee alkaa sitten valikoimaan kämppäreitä sen mukaan saako siellä käyttää ilmastointia vai ei. Eihän sitä kuitenkaan kovin monena leirintäpäivänä loppujen lopuksi Suomessa edes tarvita.
Valosähkö-termiä muuten käytetään yleensä 1-vaiheisesta sähkön syötöstä. 3-vaiheinen on sitten voimasähköä. Näin ainakin sähköalan ihmisenä olen asiat ymmärtänyt. Kämppäreillä valosähkö tarkoittaa kai ihan kirjaimellisesti sitä että sillä saa polttaa vain valoja.
-
Sähkön keskihinta rivitaloasukkaalle on noin 7 c / kwh. Jos siitä pitää maksaa 6 euroa / vrk, niin se on aika paljon, lähes 100 kwh:n hinta.
Kesällä ei kyllä montaa kwh:ia saa kulutettua. Jos vaikka 1500 W kulutus huutaisi 24h niin sekin tekee vain 36 kWh eli noin 2,5 euroa. Tokihan investoinnit pitää saada takaisin, yrittäjän näkökulma on ymmärrettävä.
Pitänee alkaa sitten valikoimaan kämppäreitä sen mukaan saako siellä käyttää ilmastointia vai ei. Eihän sitä kuitenkaan kovin monena leirintäpäivänä loppujen lopuksi Suomessa edes tarvita.
Valosähkö-termiä muuten käytetään yleensä 1-vaiheisesta sähkön syötöstä. 3-vaiheinen on sitten voimasähköä. Näin ainakin sähköalan ihmisenä olen asiat ymmärtänyt. Kämppäreillä valosähkö tarkoittaa kai ihan kirjaimellisesti sitä että sillä saa polttaa vain valoja.
Halvalla sähkösi saat. Minä maksan suunnilleen noin paljon sähköstä ja melkein toisen mokoman siirrosta.
Näissä karavaanarihommissa valosähkö on 300-500W, joka siis kattaa laturin, jääkaapin, tv:n ja jonkinlaisen lattialämmityksen. Ei aina sitäkään. Eikä isoilla treffeillä edes kahvinkeitintä tms.
-
^
En muista yhdeltäkään vierailmaltani SFC alueelta, että olisi ollut sähkönkäyttörajoitu ksia.... en ole hyvin monella käynyt, mutta kuitenkin. Ei se sääntö ainakaan ole.
On noita ilmastoinnin rajoituksia joillakin SFC-alueilla. Tai tarkkaan ottaen lisämaksuja. Löytyvät alueiden nettisivuilta hinnastosta. Esimerkiksi "oma alueeni" Alatalo: http://www.sfc-kuopionseutu.net/hinnat.php . Ja muuallakin olen nähnyt.
-
Halvalla sähkösi saat. Minä maksan suunnilleen noin paljon sähköstä ja melkein toisen mokoman siirrosta.
En saa noin halpaa sähköä minäkään. Tempaisin vähän vanhentuneen vertailuhinnan tuolta: http://www.energianet.fi/
10-12c/kwh lienee lähempänä totuutta tänä päivänä.
Ja tuolla aiemmin kysyttiin noista vaunun mittareista ja niiden yleisyydestä; itse olen tällä hetkellä kahden vaunun loukussa ja molemmissa on mittarit. En ole itse niitä asentanut. Maksaisin mieluiten käytön mukaan kämppäreilläkin.
-
Kerran näin 'virityksen', jossaauton perässä oli tavallinen lämpöpumppu, sisäyksikkö seinän takana.
-
Tässä kans mallia aika aistikkaasta toteutuksesta... :laugh:
(http://chivethethrottle.files.wordpress.com/2011/07/ac-500-ghetto_ac-57wtmk.jpg)
-
10-12c/kwh lienee lähempänä totuutta tänä päivänä.
6,5 senttiä kWh + siirto minulla. Ja autostakin löytyy sähkömittari.
-
Jep, tuota 10-12c/kwh luokkaa se on kun siirtomaksu lasketaan mukaan. Sehän on melkein saman verran kun itse sähkökin, riippuu vähän verkonhaltijasta.
-
Jep, tuota 10-12c/kwh luokkaa se on kun siirtomaksu lasketaan mukaan. Sehän on melkein saman verran kun itse sähkökin, riippuu vähän verkonhaltijasta.
Ja sitten viellä useammat verot kaupanpäälle. ;D ;D ;D jotka on mukana siirron maksettavassa ruudussa.
-
Ja sitten viellä useammat verot kaupanpäälle. ;D ;D ;D jotka on mukana siirron maksettavassa ruudussa.
Siirto veroineen 0,0761298076923044€ eli 76 snt kwh. >:(
-
Siirto veroineen 0,0761298076923044€ eli 76 snt kwh. >:(
Taisi tulla pilkkuvirhe: 7,6c/kWh.
-
Taisi tulla pilkkuvirhe: 7,6c/kWh.
Niinpäs tuli.
-
Vanha aihe ylös. Olisiko tuommoisesta mitään iloa illan viilennykseen ?
Ja saisi kohtuu helposti myös siirrettyä seuraavaan matkavehkeeseen.
http://www.narbonneaccessoires.fr/rafraichisseur-d-air-portable-mobilcool-eberspacher.html
-
Vanha aihe ylös. Olisiko tuommoisesta mitään iloa illan viilennykseen ?
Ja saisi kohtuu helposti myös siirrettyä seuraavaan matkavehkeeseen.
http://www.narbonneaccessoires.fr/rafraichisseur-d-air-portable-mobilcool-eberspacher.html
Sain Chromella tuon sivun auki ja käännöksen tuotteen tiedoista.
Laite haihduttaa vettä ja siten yrittää viilentää ilmaa. Samalla ilman kosteuspitoisuus lisääntyy. En ostaisi tuollaista laitetta ilman viilennykseen.
Ja millä hinnalla??
Yleensä tuollaisia kutsutaan ilmankostuttimiksi. Ei jäähdyttimiksi.
-
Meil ollu siirrettävä ilmastointi jo vuosikausia reissuautossa. Ulkomailla pitää kysyä respasta, paljonko sallii virtaa ja yleensä on löytynyt kunnon sulake, n. 5 A riittää. Kun autossa on vain jotain 12 m2 viilennettävää ja nykyinen norjalainen riittää 20 neliölle, niin ei tehot lopu kesen ees epsanjassa. Sopiva paikka on kuljetukseen ja kuumat lähtee ulos sivuikkunan rakoseen tehdystä sovituksesta. Niin ne lähtee kotona ja kesähuvilallakin, kun tuo mylly ei oo kovin isokokoinen eikä ees painava.
Turhaa on , mutta niin autuasta nukkua viileässä missä kulloinkin on tarvetta. Turhempiakin vermeitä löytyy :o On muuten suuria eroja eri laitteiden koossa ja sähkönkäytössä. MYös hinnoittelussa. Hyviä unia :D
-
Ei se sitä vettä haiduta, vaan kerää sen säiliöön. Se kait on eri asia kuin ilman kostutus.
Sen verran kävin ranskalaisilla keskustelusivuilla rekkamiesten juttuja lukemassa, että ainut vika rekkan kopissa käytettäessä oli tuo virran tarve, mutta hytin tuntui saavan viileäksi kesä öinä ilman että autoa täytyi käyttää.
Mutta harkitaan ja etsitään lisää tietoa
-
Mites tällainen pieni laite, onko kenelläkään kokemusta?
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/28166/cvvqx/Domesto-9000-BTU-15-30-m2-ilmastointilaite
Tuon vois saada mahtuu vaikka penkin alle välipohjallisessa autossa.
(http://www.verkkokauppa.com/files/images/6/126639-202x300.jpeg)
-
Tässä vielä pienempi, menee vakavaan harkintaan. http://www.verkkokauppa.com/fi/product/21087/dfdnm/Domesto-8000-BTU-ilmastointilaite
-
Minulla on tällä hetkellä Lmc:ssä Issimo, todella kompakti ja hiljainen. On tosin hintaa uutena. Ostin huuto.netistä muistaakseni 200 €
Hyvin on toiminut. Sopii keskiryhmän penkin alle.
http://www.allergia-apu.fi/store/ilman-jaahdytys-ja-lammitys/ilmastointilaitteet/olimpia-splendid-issimo-12-ilmastointilaite_-kompressorin-takuu-3-vuotta-muu-takuu-1-vuosi-p-254.html
(http://www.allergia-apu.fi/store/static/media/images/ff/original/ff61ab89760d1ca070df9719162f7e7b.jpg)
-
Niin omasta kokemuksesta sanoisin; kannattaa katsella noita desibelejä ilmastointi laitteista.
Aika tavalla nuo halvat tahtoo huutaa. Kokemusta on edellisestä soliferistä, jossa ilmastointilaite oli kaappiin upotettu. Kts 1 sivulla kuva.
-
^
^^
Varmaan hyvä, mutta kausipaikkalaisen laite; 36kg
Nykyvaunujen kantavuus kun on vähäiset 100kg - varusteita taitaa kertyä muitakin ;D Eikä kukaan liikkuva vaanari varmaan viitsi tuota nostella aamuin-illoin auton konttiin. Taitaa ola vielä aika napakka mahtumaan ovesta :-X
Mutta varmaan asiansa ajava 1 kW kompurakone :)
-
Minulla on tällä hetkellä Lmc:ssä Issimo, todella kompakti ja hiljainen
Tuossa ääni alkaakin jo olla siedettävä.. :D
-
Tässä vielä pienempi, menee vakavaan harkintaan. http://www.verkkokauppa.com/fi/product/21087/dfdnm/Domesto-8000-BTU-ilmastointilaite
Ei ole kyllä pahan hintainen ollenkaan. Pitääköhän itsellekkin laittaa harkintaan.
-
Näin talvella niitä kannattaa kattella tuolta huuto.netistä. Kieltämättä se siirrettävä kone on aika painava, oli se mikä tahtoo.
Mutta sitä ostaessa, kannattaa todellakin miettiä mahtuuko se ovesta. Tuo issimo mahtui kun sen laittoi kyljelleen.
Mulla se on kiinteästi ollut vaunussa ja viime kesänäkin 6 viikkoa reissattiin ympäri ämpäri ja hyvin toiminut. Ja on siellä tällä hetkelläkin.
Lmc omamassa muuten 1560 kg ja kokonaismassa 1900 kg. Eli jäi vielä reilu 300 kg varaa.
-
Mites tällainen pieni laite, onko kenelläkään kokemusta?
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/28166/cvvqx/Domesto-9000-BTU-15-30-m2-ilmastointilaite
Tuon vois saada mahtuu vaikka penkin alle välipohjallisessa autossa.
(http://www.verkkokauppa.com/files/images/6/126639-202x300.jpeg)
Tilasin tämän :-)
-
Laitatko tuohon 730 Polariin lisäviilentimeksi. ;D
-
Laitatko tuohon 730 Polariin lisäviilentimeksi. ;D
Taitaa vierailla Soliferissä :-)
-
Tilasin tämän :-)
Varmaan hinta/laatu kohdallaan.
-
Tilasin tämän :-)
Tuon tiedon mukaan hyötysuhde olis hyvä, eli puolet enemmän kuin vastuksella saisi lämmintäkin talvella, vai mahtaako olla maximiarvot tuottopuolella?
•Jäähdys- ja lämmitysteho: 2600 W / 9000 BTU/h
•Ottoteho: jäähdytys 1100 W, lämmitys 950 W
150 eurolla ei huono hankinta! Kuulostelen kokemuksia!
m
-
Miettikääpäs sitä:
Nuot siirrettävät jäähdyttimet ( pois lukien kaksiputkiset joissa lauhdutusilma otetaan ulkoa ja johdetaan ulos ) ottavat laudutus ilman sisätilasta ( olkoompa kyse sitten as- autosta, as-vaunusta tai huonetilasta ) ja letkua pitkin puhtavat lauhdutuslämmön ilman virran mukana ulos.
Mistä tuo laudutus ilma on peräisin ?
No se ilma on siitä huonetilasta jota laite kaikin voimin jäädyttää ja se korvausilma jonka laite tarvitsee otetaan ulkoa jossa todennäköisesti on valmiiksi kuumaa ja kosteaa.
Tilanne on miltei se kuin "siirtäis paskaa kourasta toiseen".
Jäähdytettyä illmaa laite käyttää itsensä lauhduttamiseen, tosin jäähän siitä viileyttä "nautittavaksikin" mutta jos käytetään ulkoilmaa lauhdutukseen, eipä koneen tarvitse niin paljon "laulaa" . . .
Noi esim. Vaencon "kattopömpeli" käyttää ulkoilmaa lauhdutukseen ja jäähdyttää ainostaa sisäilmaa.
http://www.manualslib.com/manual/40732/Dometic-Ca1000.html?page=2#manual
-
Se tulee ulkoa. Samaa olen pohtinut. Sitä korvausilmaa voidaan ottaa monesta paikasta. Jos sen saisi vaunun alta se olisi paras. Se vaan taitaa vaunussa tulla suuremmaksi osaksi kattoluukun kautta.
Oleellisinta on kuitenkin se että vaunu kylmenee illalla.
Ja tainnut 5 kesää olla jäähdytin vaunussa ja aina toiminut ja kun sitä pääasiassa illalla käyttää niin yleensä ulkoilmakin on jo jäähtynyt jonkin verran.
Tuota kattoilmastointilai tetta ei taida aivan 200 € saada vaunuun.
-
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/28166/cvvqx/Domesto-9000-BTU-15-30-m2-ilmastointilaite
Tuon vois saada mahtuu vaikka penkin alle välipohjallisessa autossa.
(http://www.verkkokauppa.com/files/images/6/126639-202x300.jpeg)
Minä meinasinkin asennuksessa huomioida tuon, että rakentaisi ilmakanavat sekä lauhdutukselle että jäähdytykselle.
Lauhdutusilma otettaisiin auton alta ja puhallettaisiin seinään tehdystä venttiilistä ulos, samoin vesi ohjattaisiin suoraan ulos letkulla. Jäähdytettävä ilma otettaisiin autosta sisältä ja puhallettaisiin sisälle, näin minimoidaan jäähdytettävän ilman määrä. Luulisin että tässä laitteessa nuo sivussa olevat ritilät ovat toinen lauhdutusilmalle ja toinen jäähdytettävälle ilmalle.
-
Minä meinasinkin asennuksessa huomioida tuon, että rakentaisi ilmakanavat sekä lauhdutukselle että jäähdytykselle.
Lauhdutusilma otettaisiin auton alta ja puhallettaisiin seinään tehdystä venttiilistä ulos, samoin vesi ohjattaisiin suoraan ulos letkulla. Jäähdytettävä ilma otettaisiin autosta sisältä ja puhallettaisiin sisälle, näin minimoidaan jäähdytettävän ilman määrä. Luulisin että tässä laitteessa nuo sivussa olevat ritilät ovat toinen lauhdutusilmalle ja toinen jäähdytettävälle ilmalle.
Thumb
-
Minä meinasinkin asennuksessa huomioida tuon, että rakentaisi ilmakanavat sekä lauhdutukselle että jäähdytykselle.
Lauhdutusilma otettaisiin auton alta ja puhallettaisiin seinään tehdystä venttiilistä ulos, samoin vesi ohjattaisiin suoraan ulos letkulla. Jäähdytettävä ilma otettaisiin autosta sisältä ja puhallettaisiin sisälle, näin minimoidaan jäähdytettävän ilman määrä. Luulisin että tässä laitteessa nuo sivussa olevat ritilät ovat toinen lauhdutusilmalle ja toinen jäähdytettävälle ilmalle.
Sivusta tulee jäähdytettävä ilma ja koneen takaa lähtee poistoilma.
Tuossa ohjekirja koneeseen
http://www.verkkokauppa.com/files/43/16_126736.pdf
-
Sivusta tulee jäähdytettävä ilma ja koneen takaa lähtee poistoilma.
Tuossa ohjekirja koneeseen
http://www.verkkokauppa.com/files/43/16_126736.pdf
Näin se näissä siirrettävissä koneissa on. Minulla puhaltaa lämpimän ilman ulos vaunun pohjan kautta ja samasta menee myös vesi.
-
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/28166/cvvqx/Domesto-9000-BTU-15-30-m2-ilmastointilaite
Tuon vois saada mahtuu vaikka penkin alle välipohjallisessa autossa.
(http://www.verkkokauppa.com/files/images/6/126639-202x300.jpeg)
Tilasin myös tämän! Saas nähdä milloinka tuo kone tulee, tilauksia on tälläviikolla useampia, ja varastosaldo on 1 kpl ja kaksi liikkeessä Oulussa?
-
Tilasin myös tämän! Saas nähdä milloinka tuo kone tulee, tilauksia on tälläviikolla useampia, ja varastosaldo on 1 kpl ja kaksi liikkeessä Oulussa?
Ihmettelin samaa kun tilasin, niin saldot olivat juuri nuo samat.
-
Se tulee ulkoa. Samaa olen pohtinut. Sitä korvausilmaa voidaan ottaa monesta paikasta. Jos sen saisi vaunun alta se olisi paras. Se vaan taitaa vaunussa tulla suuremmaksi osaksi kattoluukun kautta.
Oleellisinta on kuitenkin se että vaunu kylmenee illalla.
Ja tainnut 5 kesää olla jäähdytin vaunussa ja aina toiminut ja kun sitä pääasiassa illalla käyttää niin yleensä ulkoilmakin on jo jäähtynyt jonkin verran.
Tuota kattoilmastointilai tetta ei taida aivan 200 € saada vaunuun.
Ilman tieteellisiä mittauksia sanosin, että vaunujen ja asuntoautojen pohjassa on suuret ilmanottoreiät, joista ilma tulee sisään ja kattoluukuista poistuu lämpimämpi ilma ylöspäin.
Esim jääkaapin ym kaasulaitteiden alla on (määräystenkin takia) suuret reiät.
Kaikissa vehkeissä on vuoteiden alla ollut myös tuuletusritilät. Nestelämmitysvehkei ssä ne on patterin alla piilossa, josta kylmä ilma sekoittuuu lämpimään.
Kovalla pakkasella kyllä huomaa kuinka jääkaapin alta puhaltaa kylmää. Onhan seinässäkin isot ritilät, mutta niitäpä ei saa tukkia, (kuin virallisilla talvisuojilla), niinkuin ei alapuoltakaan lumella vuorata. Kaasu menee alaspäin. Hups taas meni ohi aiheen... ::)
m
-
Jämerää kun en ole lyhyen testauksen jälkeen onnistunut vielä saamaan lämmitystä päälle :-(
Jäähdyttää kyllä, muttei lämmitä...
-
Moniko asteista ilmaa kone imee sisäänsä
-
Kuinkas sitten kun kone on jäähdyttänyt sisäilman 12 astetta kylmemmäksi kuin ulkoilman ja samalla kuivannut sisäilmaa niin että suu napsaa? Pitäiskö silloinkin sinne koneen lauhdutuspuolelle tunkea kuumaa ja kosteaa ulkoilmaa? Itselläni kans muutaman kesän jäähdytti siirrettävä masiina vaunussa, ja niin oli mukava kuunnella kun faarit aamupesulla kiros kun oli yöllä käyneet tipottelemassa ja lämmintä oli ollut 32 astetta! Primusta piti pökkiä kesälläkin päälle jos liian kauan pyöritti jäähdytyskonetta.
-
Moniko asteista ilmaa kone imee sisäänsä
Menin autotalliin kokeilemaan eli noin +5 asteista ilmaa. Koneessa vaan auringon valo vilkkuu.
-
Kato lappusista mikä on minimi lämpötila millä tuottaa lämmintä, voi olla että tuo +5 ei riitä lämmöntuottoon tuolle masiinalle
-
Jämerää kun en ole lyhyen testauksen jälkeen onnistunut vielä saamaan lämmitystä päälle :-(
Jäähdyttää kyllä, muttei lämmitä...
Tyhmiä kyselen
Onko siinä samanlaisia symboleja kuin näissä isommissa ilmalämpöpumpuissa? Aurinko = lämmitys, lumihiutale= jäähdytys.
Vai voiko noin halvalla ollakkaan lämmitystä? :o
m
-
Menin autotalliin kokeilemaan eli noin +5 asteista ilmaa. Koneessa vaan auringon valo vilkkuu.
Voi kestää 10 minuuttia ennenku hönkii lämmintä, muistaakseni kotipumputkin jauhaa senverran.
Ei kannata hättäillä!
-
Minulle tuo Domesto-9000-BTU-15-30-m2-ilmastointilaite tulee pelkästään jäähdyttää ilmaa. Ajatukseni on asentaa se välipohjaan penkin alle ja asentaa nuo kanavat sillai että koneen jäähdytysilma tulee ulkoa ja puhallus ulos. Jäähdytettävä ilma otetaan sisältä autosta ja puhalletaan autoon. Näin koneen käyntiaika pienenee ja jäähdytys tehostuu. Nuo ohjeet luettuani huomasin että koneen jäähdytysilma täytyisi ohjata lämmitys toiminnassa sisälle ja viileä ulos, niin kanavien rakentelu olisi kaksinkertainen. Kts. käyttöohje sivu 5 lämmitys.
http://www.verkkokauppa.com/files/43/16_126736.pdf (http://www.verkkokauppa.com/files/43/16_126736.pdf)
-
Annoin olla laitteen rauhassa 15min tallissa. Kone oli jossain välissä lähtenyt käyntiin ja puhalti jopa haalean lämmintä. Ilmeisesti laitteen piti miettiä hetken ennekuin aloitti lämmittämisen.
Pääsiä kans että jäähdytys toimii. Nyt ei muutakuin odottamaan kesää :)
-
Kyllä tuossa verkkokaupan jäähdyttimessä hinta on kohdallaan.
Mielenkiinnolla kuuntelen toimiiko se oikeasti. Autotallissahan sitä on hyvä testailla, ainakin tuota lämmityspuolta nyt.
-
Hain Domesto-9000-BTU koneen tänään asiamiespostista ja kokeiltuani totesin laitteen toimivan. Tutustuin laitteen rakenteeseen ja totesin koneen sopivaksi projektiini. Tarkoitukseni on laittaa kone umpinaisen istuinryhmän alle siten että ainoastaan viilennysilman aukko näkyy asuintilaan. Samoin on tarkoitus tuoda tuo ohjauspaneeli asuintilaan mikäli yhdyskaapelin jatkaminen on toiminnan puitteissa jatkettavissa. Nuo tarvittavat sähkötyö teetän luvanvaraisilla sähköasentajilla.
-
Miten on porukoilla noi laitteet pelittänyt? Itte ostan ny käytetyn (vähäisellä käytöllä ollut n. 3v vanha kone) Ajattelin et josko sitä sit raahais (ekan kesän) vaunun ja kodin väliä.. Mut kyssäri kuuluuki, et voiko sen ulosmenoletkun paiskata vaikka vaan ikkunasta ulos ja jotenki tilkitä vaikka etuteltanpuoleisen ikkuna muilta osin ettei lämmin ilma tunkeis sisäl.. Ei ole hinkua alkaa väsäämään sitä laitetta sinne siten hienosti kuin täällä on kerrottu ::)
-
toki voi, pääasia ett menee ulos eikä lämmin tuu sisälle.
Vaik en kyll poistais sitä kuumaa ilmaa etutelttaan...
-
Miten on porukoilla noi laitteet pelittänyt? Itte ostan ny käytetyn (vähäisellä käytöllä ollut n. 3v vanha kone) Ajattelin et josko sitä sit raahais (ekan kesän) vaunun ja kodin väliä.. Mut kyssäri kuuluuki, et voiko sen ulosmenoletkun paiskata vaikka vaan ikkunasta ulos ja jotenki tilkitä vaikka etuteltanpuoleisen ikkuna muilta osin ettei lämmin ilma tunkeis sisäl.. Ei ole hinkua alkaa väsäämään sitä laitetta sinne siten hienosti kuin täällä on kerrottu ::)
Helpoin tapa pitää laite ulkona ja viileä ilma työntämään avattavasta luukusta sisään. Nain mulla pelittää Solikassa . Toki edellyttää ulos/sisään luukun jossakin.
Näistä vehkeistä tulee lauhdutusvettä kuumalla melkoisesti.
Toinen mahdollisuus WC:n lattialle ja poisto/kuuma ilma kattoluukusta pihalle.
-
Mulla oli nyt vaan tylysti laite pihalla ja letku sisälle puhaltamassa kylmää ilmaa. Hyvin jähty jopa niinkin.
-
Mulla oli nyt vaan tylysti laite pihalla ja letku sisälle puhaltamassa kylmää ilmaa. Hyvin jähty jopa niinkin.
tuo varmaan kausipaikalla iha hyvä, ja silloin se sais kyll lämmittää sitä etutelttaa iha vapaasti.. tokihan se ois tehokkaampaa jos toisio ilman kierron sais pirttiin ja ensiokierron kokonaan pihalle.. mutt se on hankalaa nois siirrettävissä..
-
Helpoin tapa pitää laite ulkona ja viileä ilma työntämään avattavasta luukusta sisään. Nain mulla pelittää Solikassa . Toki edellyttää ulos/sisään luukun jossakin.
Näistä vehkeistä tulee lauhdutusvettä kuumalla melkoisesti.
Toinen mahdollisuus WC:n lattialle ja poisto/kuuma ilma kattoluukusta pihalle.
vippe tuohan kuulostaa hyvälle
siinä teille 1 ratkasu moiseen pulmaan Thumb
-
Mulla oli nyt vaan tylysti laite pihalla ja letku sisälle puhaltamassa kylmää ilmaa. Hyvin jähty jopa niinkin.
Vaatinee omatoimisuutta, sillä eihän niissä yleensä ole kylmälle mitään liitäntöjä? Ja kuuma ilma on sitten todella kuumaa. Mittasin yhdellä kerran +70 C
-
Vaatinee omatoimisuutta, sillä eihän niissä yleensä ole kylmälle mitään liitäntöjä?
Ei vaadi mitään erikoisuutta. Mulla on tuossa verkkokaupan koneessa vaihdetavat suulakkeet. Toisessa on putki ja toisessa ritilät. Ei muutakuin letku kylmälle puolelle ja letku vaunuun.
-
Laittoipa tuon siirrettävän ilmastointi laitteen väliaikaisesti miten tahansa, niin enempi se on puuhastelua ja värkkäämistä ja sopii hyvin sellaiselle joka ei osaa jouten olla.
Vähän siitä on todellista hyötyä, tai toisinpäin, että todellisuudessa sitä melko vähän Suomen oloissa tarvitaan. Itseasiassa tavallista tuuletinta tuolta sivuluukusta on melkein enempi tullut käytettyä, se kun on vaivaton kapine mukana kuljetettavaksi. Vielä enempi on tullut käytettyä niin että luukku auki ja sääskiverkko paikalleen.
Aikansa kuluksi voi kaikenlaista kokeilla. 8)
-
Laittoipa tuon siirrettävän ilmastointi laitteen väliaikaisesti miten tahansa, niin enempi se on puuhastelua ja värkkäämistä ja sopii hyvin sellaiselle joka ei osaa jouten olla.
Vähän siitä on todellista hyötyä, tai toisinpäin, että todellisuudessa sitä melko vähän Suomen oloissa tarvitaan. Itseasiassa tavallista tuuletinta tuolta sivuluukusta on melkein enempi tullut käytettyä, se kun on vaivaton kapine mukana kuljetettavaksi. Vielä enempi on tullut käytettyä niin että luukku auki ja sääskiverkko paikalleen.
Aikansa kuluksi voi kaikenlaista kokeilla. 8)
Juuri näin. Sitä kun hommaa itselleen kaikkia toistuvia rutiineja matkailuun, kohta ei sitten viitsi lähteäkkään. ;)
-
Juuri näin. Sitä kun hommaa itselleen kaikkia toistuvia rutiineja matkailuun, kohta ei sitten viitsi lähteäkkään. ;)
Niinpä. Aika vähäistä käyttö oli loppujen lopuksi. 2 tai 3 päivänä oli päivällä käyttöä.
-
Kyllä tuo ilmastointi meillä on ollut lähes joka ilta päällä. Saa kerta laakista vaunun kuivaksi ja viileäksi.
-
No mehän ollaan ihan kausipaikal..taidan tehdä niin et avaan makkarista kattoluukkua niin et saa sen suulakkeen sin ja ei ku viilentään "pirttiä" ja gyyd night evedipadi Thumb Ostin siis käytetyn laitteen h a l v a l ..joten jos ei pelitä muutamaa päivää niin keksitää sit vaik sil jotai muut käyttö..venees onki aika kevyt toi ankkuri.... ;D
-
No mehän ollaan ihan kausipaikal..taidan tehdä niin et avaan makkarista kattoluukkua niin et saa sen suulakkeen sin ja ei ku viilentään "pirttiä" ja gyyd night evedipadi Thumb Ostin siis käytetyn laitteen h a l v a l ..joten jos ei pelitä muutamaa päivää niin keksitää sit vaik sil jotai muut käyttö..venees onki aika kevyt toi ankkuri.... ;D
hahaa Thumb ankkurille
noh ei vaan
hyvälle viilennykselle Thumb
-
Niinpä. Aika vähäistä käyttö oli loppujen lopuksi. 2 tai 3 päivänä oli päivällä käyttöä.
Juttelin tuossa keskikesän aikoihin yhen a-autoilian kanssa jolla oli ilimastointi, sanoi jotta ei kertaakaan ole käyttänyt kun ei ole ollut tarvetta, oli edellinen omistaja sen laittanut. oli jo hieman varttuneempi kulkija tämä juttukaveri..
-
Juttelin tuossa keskikesän aikoihin yhen a-autoilian kanssa jolla oli ilimastointi, sanoi jotta ei kertaakaan ole käyttänyt kun ei ole ollut tarvetta, oli edellinen omistaja sen laittanut. oli jo hieman varttuneempi kulkija tämä juttukaveri..
Meitä kun on niin moneksi. Nytkin täällä moni lukija on sitä mieltä, että sopiva sisälämpö on +22 tai yli, jolloin minä olen jo 'kuolemaisillani'! :D
-
Meitä kun on niin moneksi. Nytkin täällä moni lukija on sitä mieltä, että sopiva sisälämpö on +22 tai yli, jolloin minä olen jo 'kuolemaisillani'! :D
Näinhän se ompi...
-
Tämmööttine tuli hankituksi.
http://www.ebay.de/itm/3in1-Mobile-Klimaanlage-Klimagerat-Klima-Ventilator-AirCooler-Luftkuhler-/390635533898?pt=DE_Elektronik_Computer_Haushaltsger%C3%A4te_Heiz_Klimager%C3%A4t
Käyttökokemuksia ei vielä ole. Vähävirtanen kuitenkin, ja mahtuu takatalliin. Tai suihkuutilaan.
Hintakaan ei ole paha ja invertterin kanssa pelaa akkuvirralla.
-
Juttelin tuossa keskikesän aikoihin yhen a-autoilian kanssa jolla oli ilimastointi, sanoi jotta ei kertaakaan ole käyttänyt kun ei ole ollut tarvetta, oli edellinen omistaja sen laittanut. oli jo hieman varttuneempi kulkija tämä juttukaveri..
No sitten ymmärrän kun kerta varttuneemmasta kulkijasta on kyse, vanhanahan kylmä alkaa kolottamaan luissa jotta ei siinä enää lisää kylmyyttä kaipaa. Kyllä meillä tuo ilmastointi oli tänä kesänä käytössä aika monena päivänä jolloin vain aurinko paistoi ja oli hellettä, vei kummasti sitä kosteutta pois.
-
No sitten ymmärrän kun kerta varttuneemmasta kulkijasta on kyse, vanhanahan kylmä alkaa kolottamaan luissa jotta ei siinä enää lisää kylmyyttä kaipaa. Kyllä meillä tuo ilmastointi oli tänä kesänä käytössä aika monena päivänä jolloin vain aurinko paistoi ja oli hellettä, vei kummasti sitä kosteutta pois.
Se on hyvä laite! on tullu itelläki kateltua tuollaisia siirrettäviä laitteita mutta en vielä ole saanut mentyä niin pitkälle jotta ostamaan olisin...tuo pöytärupeli joka kääntyilee on vielä toiminut riittävästi viilentäjänä..
-
Mithään häthää täällä, Kiinassa 46 varjossa, jos on varjoa...
Mutta totta se on, että viilennys on hyväksi, ite löydän viileän paikan kyllä, mutta sen soisi kaikille tarvittaessa.
Onko semmosta kätevää laitetta?
-
Se on hyvä laite! on tullu itelläki kateltua tuollaisia siirrettäviä laitteita mutta en vielä ole saanut mentyä niin pitkälle jotta ostamaan olisin...
Ei meillä siirrettävä ole mutta katolla oleva on, lähinnä mainitsin vain tuosta ilmastointilaitteen tarpeellisuudesta meidän kannalta.
-
Oli kans tilauksessa ilmastointilaite verkkokaupasta..
Ilmoittivat sitten loppuneen ja uusia sen mallisia tulisi vasta ensi vuonna. Peruin kaupat ja otin rahat takaisin.
Etelänreissun jälkeen tulin siihen tulokseen, että olisi ollut täysin turha tilanviejä mun pienessä autossani. Päivisin oli mittarin mukaan varjossa n. 28-30 astetta, mutta kun aurinko laski tuossa 10 hujakoilla illalla, niin auto viileni nopeasti. Yöllä sai jo vetää täkkiä korville. Tilanne olisi ehkä toinen tällä hetkellä Espanjassa, jossa yölläkään lämpö ei laske alle 25 asteen.
Mulla on autossa kyllä mielestäni erittäin tehokas ohjaamon ilmastointilaite. Kovillakin helteillä on sekoitettava hieman lämmitystä sekaan. Muuten nenä huurtuu. Seurailin tuota kosteusmittaria ajaessa. Silmät alkavat tuntua hiekkaisilta ja nenä kuivuu, kun ilmastointi on jatkuvasti päällä. Kosteus kun putoaa tuonne 25% tasolle, niin oireet alkavat tulla. Oikein kuumalla ilmalla kosteus putosi jo 20 % tasolle. Silloin oli avattava ikkunoita ajon aikan, jotta kosteusprosentti nousi 35% tasolle. Silloin ilma oli taas miellyttävää hengittää autossa. Eli ei se liiallisen kuiva ilma tee oloa miellyttäväksi. Sitä varten kotioloissakin on joillakin ilmankostuttimet.
-
No sitten ymmärrän kun kerta varttuneemmasta kulkijasta on kyse, vanhanahan kylmä alkaa kolottamaan luissa jotta ei siinä enää lisää kylmyyttä kaipaa. Kyllä meillä tuo ilmastointi oli tänä kesänä käytössä aika monena päivänä jolloin vain aurinko paistoi ja oli hellettä, vei kummasti sitä kosteutta pois.
Haa, on se hyvä tietää, ettei vielä olekaan wanha..... ;D
Pitäis tehdä vähän remppaa vintillä, jotta sais piilotettua sinne yhden jäähdytyskoneen, kun emäntä sanoo että ne on rumia ja hurisee! :o Täällä ylhäälläkin on tänä suvena ollut ihan liian monta liian kuumaa päivää. >:D
-
Haa, on se hyvä tietää, ettei vielä olekaan wanha..... ;D
Pitäis tehdä vähän remppaa vintillä, jotta sais piilotettua sinne yhden jäähdytyskoneen, kun emäntä sanoo että ne on rumia ja hurisee! :o Täällä ylhäälläkin on tänä suvena ollut ihan liian monta liian kuumaa päivää. >:D
Mulla wanhassa rintamamiestalossa on aina tasaisen viileää. Niin kesällä kuin talvellakin. Verhot vaan lepattaa vaakatasossa tuulisella ilmalla. Ilmalämpöpumppu on sammuksissa koko kesäkauden.
-
Tämmööttine tuli hankituksi. Käyttökokemuksia ei vielä ole. Vähävirtanen kuitenkin, ja mahtuu takatalliin. Tai suihkuutilaan. Hintakaan ei ole paha ja invertterin kanssa pelaa akkuvirralla.
Duodaa... Tuo laite lienee ns. ilman viilennin, joka toimii swamp cooler -periaatteella, tai virallisemmin evaporatiivinen jäähdytin (http://en.wikipedia.org/wiki/Evaporative_cooler). Eli noin yksinkertaistettuna flekti joka kierrättää ilmaa ja sen edessä on märkä rätti, jonka läpi ilma puhalletaan huoneeseen => rätti kuivuu ja vesi haihtuessaan sitoo lämpöä => rätti jäähtyy => sen läpi puhallettava ilma kostuu ja jäähtyy. Tästä johdosta tuon matala sähkönkulutuskin kun sitä sähköä ei kuluta kuin tuo flekti ja pieni vesipumppu, joka pitää tuon "rätin" märkänä 8)
Itselläni myös tuossa jokuaika sitten kävi mielessä joskos tuollainen juurikin tuon matalan sähkönkulutuksensa vuoksi, mutta sitten rupesi arveluttamaan tuo ilman kostuminen, mitä se mahd. aiheuttaa pienen kopin rakenteissa ja muutenkin kun ilmastoinnin yksi tärkeimmistä tehtävisä on nimenomaan se ilman kuivaaminen => vaikka ilma olisikin vielä lämmintä, ilman kuivuus poistaa sen tukaluuden tunteen, ei ns. hiosta. Jossain erämaa-olosuhteissahan tuollainen evaporatiivinen on just omiaan kun se ulkoilma on todella kuivaa ja kuumaa, mutta Suomessa... No ehkä joskus tosi helteellä kuivassa kangasmetsässä voi päästä edes lähelle noita olosuhteita ::)
-
Niinno niinno. Tämä laite vaan justaan on se ilman viilentäjä, ja täyttää siten tarkoituksensa. Hitecin mainitsemat faktat ovat ok, muttamutta mitäs se kosteus haittaisi/vahingoittaisi käytännössä.?
Onhan niitä lämpimiä sateisia päiviäkin, jopa viikkoja, jolloin auton sisäilman kosteus varmaan pysyy kauan huippulukemissa.
Alhaisen virrankulutuksen takia tuon hankin. Muut vaihtoehdot puskissa viilentelyyn kun ovat perin vähissä.
-
mitäs se kosteus haittaisi/vahingoittaisi käytännössä.? Onhan niitä lämpimiä sateisia päiviäkin, jopa viikkoja, jolloin auton sisäilman kosteus varmaan pysyy kauan huippulukemissa.
Kuten sanoin, en minäkään tiedä haittaako se vaiko eikö :-[ Enempi ajatuksia herättää miten tuo ylipäätään toimii Suomen kosteahkossa ilmassa, paljonko sillä aikaansaadaan lämpötilan laskua. Optimaalisissa olosuhteissa puhutaan joissain lähteissä jopa 5 asteen alenemasta, mutta... ???
-
Niinpäsjoo, eihän se juuri tuota viittä astetta enempiä taida viilennellä. Vaan sehän on useimmiten just se ratkaiseva pointti, että viileää puhaltelee, ero on kuitenkin iso verrattuna seisovaan paahteiseen ulkoilmaan.
-
Optimaalisissa olosuhteissa puhutaan joissain lähteissä jopa 5 asteen alenemasta, mutta... ???
......,joka kuittaantuu korkeammalla kosteuspitoisuudell a. Lopputulos +-0 tai pahimmillaan olo on vieläkin tukalampi.
-
......,joka kuittaantuu korkeammalla kosteuspitoisuudell a. Lopputulos +-0 tai pahimmillaan olo on vieläkin tukalampi.
That's the point :-\ Mutta ootellaan nyt että "kapteeni" saa tuon laitteensa testattua ja kirjoittelee sitten varmaan kokemuksistaan tännekin ^-^
-
Pilkkuja viilaillaan! onhan se tietysti se miltä kenestäkin tuntuu, jokaisella on se ominainen sietokyky lämpöön, kosteuteen ja kylmyyteen, sekä kuivuuteen. tämkin on sitä erillaisuutta joka on hyvästä. ;)
-
Onhan ne pilkutkin jonkun hyvä viilailla.
Minulle vaan tulee hiki pelkästä sauna-kyltin näkemisestä..
Kokemuksia kerron jahka olen takasin Portugalissa, jätin sen rekkuleksen sinne kun kotona on lämpöpumppuilmastoi nti ja autossa hyttisellainen.
Tuon linkin hinta on kyllä paljon enempi kuin mitä maksoin. Pienellä googlauksella vois löytyä alle puolentoista saturaisen, jonseivät ole loppuunmyyty. Melkoinen määrä niitä oli ebayssa mennyt silloin kun ostin viime huhtukuun lopussa. Toimitus pelaa aina ebayssa ja tuote on kuvatunlainen.
Just (off-topic) muuten mokasin kannettavan 100W aurinkopaneelin kanssa, kun en heti ostanut ebaysta. Hinta nousi lähes viiskymppiä, kun niihin tuli jotain lisätulleja. Että tarkkana vaan !
-
http://www.s2cplanet.com/shop/en/caravan-camping-accessories/437-air-conditioner.html
http://www.coolmycamper.com/
-a-
Sent from my PadFone T004 using Tapatalk 2
-
Aikasemmin oli juttua sähkönhinnoista ja riistosta. Ei oikeen voi verrata jonku 3x16a kotiliittymän ja leirintäalueen ISOn sähköliittymän perushintaa..toinen maksaa kymppejä ja toinen mansikoita kuukaudessa. Ihan pikkuliittymällä ei tarjota kymmeniä 16a tolppia.
-
Terve!
Viime kesänä reissailtiin perheen kanssa ja huomasimme että vaunussa on todella tukahduttavaa nukkua. No tietenkään meikäläisellä ei ole mahdollisuutta ostaa sellasta katto härpäkettä ja nyt huomasin ilokseni tämän jonkun tekeleen tuohon solifer 550.
Itsellä 500 solifer vm.88.
Nyt kysymys kuuluu miten tuollainen asennetaan minne ne putket miten ne reiät tehdään siis jos joku viittis neuvoa tälläkään uusiavutonta ihmistä niin ei tarttis ens kesänä hikoilla perheen kanssa. 8)
-
Kokemuksia kerron jahka olen takasin Portugalissa, jätin sen rekkuleksen sinne kun kotona on lämpöpumppuilmastoi nti ja autossa hyttisellainen.
Jokohan niitä kokemuksia alkaisi olla?
-
Terve!
Viime kesänä reissailtiin perheen kanssa ja huomasimme että vaunussa on todella tukahduttavaa nukkua. No tietenkään meikäläisellä ei ole mahdollisuutta ostaa sellasta katto härpäkettä ja nyt huomasin ilokseni tämän jonkun tekeleen tuohon solifer 550.
Itsellä 500 solifer vm.88.
Nyt kysymys kuuluu miten tuollainen asennetaan minne ne putket miten ne reiät tehdään siis jos joku viittis neuvoa tälläkään uusiavutonta ihmistä niin ei tarttis ens kesänä hikoilla perheen kanssa. 8)
Kyseessähän on semmoinen malli, missä on vedenpoistomahdolli suus letkulla. Reiät tein lattiaan renkaan taakse, 550 solikassa on samat kalusteet kuin 552 solikassa, eli renkaan takana oli siksi tilaa kun ei ollut kuin yksi akseli.
Butyylimassan kanssa laitoin letkun ja poistoputken paikoilleen, alapuolelta niin ettei vaan jäänyt vanerin sahattua reunaa näkyviin. Renkaasta roiskuvaa vettä vastaan voi laittaa jonkin lisäroiskeläpän siihen poistoputken etupuolelle.
Kyllä tuolla sai semmoisen 7-10 astetta vaunua viilennettyä suorassa paisteessa. Kosteuttakin vie pihalle ihan mukavasti.