Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: perho-ukko - 7.03.2012 kello on 15:01
-
Tuli tuohon vanhaan wokkeloon outo vika,kun lähtee ajamaan,ja lämpö nousee ohjaamossa,tuulilasin pyyhkimet lähtee päälle,eikä sammu mistään,aivan sama mihin asentoon viiksen laittaa! Kylmässä autossa kaikki toimii,myös tihkuasento,lämmettyään aivan sama missä asennossa kytkin on,vaikka nollassa,huitovat vaan !!!!! ???
-
Mulla sytty valot foortissa parkissa kyllä selitys kosteutta pyyhkijän releessä
joka taasen aiheutti o virtaantuessa ongelman valo automatiikalle.
Mirlenkiintoisia tapauksia. ::)
-
Löytyi vian aiheuttaja,en ole vielä purkanut,mutta otin pistokkeen irti ratin alta,pyyhkimet pysähtyi,kai se vika on siinä viiksessä !!
-
Veikkaisin vahvasti sateentunnistin anturia ;) .
Jos sen olet jo tarkastannut, niin kyllä vika varmaan siitä viiksestä löytyy.
- Itsellä kerran vanhasta Sierrasta hajosi pohjoisessa talvella valoviiksi siten, että kun hetken ajoi, niin alkoivat valot räpsyä kuin salamavalo.
Ajaminen oli ihan mahdotonta. Kun veti lujaa valoviiksestä, niin valot pysyivät päällä. Tein paluumatkaa varten eristysnauhasta kunnon patentin, jotta valot pysyivät päällä. Kotona sitten viiksi vaihtoon.
-
Veikkaisin vahvasti sateentunnistin anturia ;) .
Jos sen olet jo tarkastannut, niin kyllä vika varmaan siitä viiksestä löytyy.
- Itsellä kerran vanhasta Sierrasta hajosi pohjoisessa talvella valoviiksi siten, että kun hetken ajoi, niin alkoivat valot räpsyä kuin salamavalo.
Ajaminen oli ihan mahdotonta. Kun veti lujaa valoviiksestä, niin valot pysyivät päällä. Tein paluumatkaa varten eristysnauhasta kunnon patentin, jotta valot pysyivät päällä. Kotona sitten viiksi vaihtoon.
Ei 27 vuotta vanhassa autossa ole sadetunnistimia,eikä muutakaan elektroniikkaa,kaikki on mekaanista !!
-
Tässä kun oli ne isommat pakkaset ja lukitsin Opel Astran kaupan parkkipaikalle. Kun tulin niin kaikki neljä ikkunaa oli puoliväliin asti auki??
On nää nykyajan autot ihmeelisiä. Tekniikkaa ja elegtroniikkaa vaan lisää tänne pohjoisen pakkasiin.
-
Ei 27 vuotta vanhassa autossa ole sadetunnistimia,eikä muutakaan elektroniikkaa,kaikki on mekaanista !!
Ei kaikissa olekkaan, mutta sulla on siinä niin hienot systeemit, että jäisi monelta tekemättä.
En olisi ollut yllättynyt, vaikka siinä olisi tunnistinkin laitettu lasinkulmalle :) .
-
Tässä kun oli ne isommat pakkaset ja lukitsin Opel Astran kaupan parkkipaikalle. Kun tulin niin kaikki neljä ikkunaa oli puoliväliin asti auki??
Siinähän on se mahdollisuus että voi avata kaikki ikkunat kerralla kun painaa ovien avauspainiketta parin sekunnin ajan, olisiko voinut käydä noin kun avasit ovet, painoit vahingossa liian pitkään ?
Ja sama toisin päin myös, kun painat lukituspainiketta pitkään, kaikki ikkunat sulkeutuvat.
-
Tourankin on vajaan neljän vuoden aikana tehnyt muutaman kerran saman ikkunanlaskutempun ihan itsekseen, kerran sateessa saksalaisella leirintäalueella, onneksi huomasin. Jos Touranissa on tuollainen toiminto niin onpahan mulle uusi tieto, ei ole voinut olla noiden temppuilujen syynä.
-
Siinähän on se mahdollisuus että voi avata kaikki ikkunat kerralla kun painaa ovien avauspainiketta parin sekunnin ajan, olisiko voinut käydä noin kun avasit ovet, painoit vahingossa liian pitkään ?
Ja sama toisin päin myös, kun painat lukituspainiketta pitkään, kaikki ikkunat sulkeutuvat.
Varmaankin on käynyt näin. Tuota toimintoa kun tulee käytettyä hyvin harvoin, niin nyt se on käynyt vahingossa :)
-
Siinähän on se mahdollisuus että voi avata kaikki ikkunat kerralla kun painaa ovien avauspainiketta parin sekunnin ajan, olisiko voinut käydä noin kun avasit ovet, painoit vahingossa liian pitkään ?
Ja sama toisin päin myös, kun painat lukituspainiketta pitkään, kaikki ikkunat sulkeutuvat.
Juu, aika monesta automerkistä tuo ns. tuuletustoiminto löytyy (sulkemisineen) - onneksi ne yleensä huollon puolella voidaan ohjelmoida pois 8)
Kerran aamun ukkoskuurossa oli meikäläisen Mazda 6:ssa ikkunat auki, ja avain oli ollut keittiön hyllyllä - mikään/kukaan ei tuota avainta ollut painanut..
Niin, lähti seuraavalla huoltokäynnillä tuo "hienous", eikä sitä löytynyt seuraavasta Mazda 5:sta luovutushuollon jäljiltä >:(
-
Tuo pyyhkijöiden päälle meno viittaisi moottorissa olevaan palautusautomatiikk aan.
Kun teet kaikenlaista sen Wokkelosi kanssa, niin avaa pyyhkimien moottori ja katso missä kunnossa on se pyyhkimien palautuskytkentä.
Tuon ikäisessä saattaa olla palautussysteemissä kulunut liuku ja se olla vääntynyt niin lähelle kontakti tilannetta, että lämmön nousu tekee kontaktin.
Se kannattaisi joka tapauksessa putsata ja huoltaa.
Minulla aikoinaan Cortinasta meni ko. systeemi siihen kuntoon, että kovempaa ajaessa pyyhkimet läksivät päälle, kun lepotilan oikosulku ei enää ollut kunnossa.
Lisäys:
Kannattaa irrottaa/katkaista virtalukolta tuleva "kiinteä" virtajohto, tällöin ei palautusautomatiikk a toimi, mutta selviää onko vika moottorin puolella vai onko kyseessä pyyhkimen kytkimen tai johdon oikosulku.
Jos vika häviää kiinteän sähkön irrottamisella on vika moottorin päässä.
Jos vika jatkuu on vika joko pyyhkimen kytkimessä tai oikosulku johdossa.