Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Vetoautot => Aiheen aloitti: pamaus - 25.02.2012 kello on 08:40

Otsikko: Uusien autojen kulutukset
Kirjoitti: pamaus - 25.02.2012 kello on 08:40
Hesarissa mielenkiintoinen juttu, kuinka uusien autojen kulutuslukemia vääristellään, koska pitää saada päästöjä alas.

Esimerkiksi Kia Rio 1.2:lle (ei tosin vetoauto) luvataan 4,8 litran normikulutusta. Mitattu käytännön kulutus oli seitsemän litraa.

http://www.taloussanomat.fi/autot/2012/02/24/hs-autojen-kulutuksen-viherpesu-lahti-kasista/201223955/304
Otsikko: Vs: Uusien autojen kulutukset
Kirjoitti: ihaa - 25.02.2012 kello on 08:57
Itse olen huomannut sen että mitä uudemmasta autosta on kyse niin nuo EU-kulutukset ovat todellisuuden kanssa kauempana kuin 2000-luvun alkupuolella olevista autoista.
Esim. edellinen autoni Opel Astra Wagon 1.8 automaatilla -05 yhdistetty EU-kulutus 8.2 l/100km todellisuus 90000 km:n matkalta oli 8.1 l/100km, siskolla oli samanlainen Astra Wagon mutta 1.7 CDTI:llä yhd. EU-kulutus 5.7 l/100km, todellinen kulutus 120000 km:n matkalta 5.5 l/100km. Nykyisen hybridin kulutus pitäisi olla 3.8 l/100km mutta todellisuudessa se on vienyt 30000 km:n matkalla 5.2 l/100km.

Otsikko: Vs: Uusien autojen kulutukset
Kirjoitti: Weicco - 25.02.2012 kello on 08:58
Noihin valmistajien ilmoittamiin kulutuslukemiin ei ole kyllä uskomista. Ilmoitetaan alakanttiin että saataisiin ostaja innostumaan kun on pienet lukemat. Muutamaa uutta autoa on koeajettu niin millään ei oo päässyt sellaiseen mitä on luvattu tai sitten on ollut väärät merkit  :o bmw, volvo ja mb. Bmw llä päästiin aika lähelle sitä mitä oli valmistaja luvannut.
Oman auton kulutukseksi on laitettu maantie ajossa 8L /100km niin sillä on päässyt 8,6 L ja tuohon lukemaan pääsee kyllä aika helposti, ihan normi ajolla. Pääsis varmaan tuon allekkin jos alkais oikein hifisteleeen.
Otsikko: Vs: Uusien autojen kulutukset
Kirjoitti: aaoulusta - 25.02.2012 kello on 09:05
 tämä on markkina psygologiaa,, ostappa kuule uusinta teknologiaa niin maailma pelastuu. ja pitäähän sitä kilpailla kellä on vähäjanoisin  moottori.  ::)
Otsikko: Vs: Uusien autojen kulutukset
Kirjoitti: ihaa - 25.02.2012 kello on 09:18
ostappa kuule uusinta teknologiaa niin maailma pelastuu.

Tuskinpa me autoilijat tuohon voidaan vaikuttaa, lie noita saastuttajia suurempiakin, itse tein valinnan samanhintaisen ja samankokoisen dieselin ja tuon hybridin välillä, tuo n. 5 l/100km todellinen kulutus oli selvillä jo autolehtiä ja tankkaus.comin ja spritmonitor.de kulutus-sivustoja seuraamalla, ajo tulee suurinpiirtein samanhintaiseksi olipa alla diesel tai tuo hybridi, täällä savossa vaan nämä talvet eivät ole kovin suotuisia dieseleille ja itseä ei kiinnosta nuo hiukkas-suodattimella varustetut dieselit joissa tuntuu olevan ongelmia.

Mutta onneksi käyttömaksu määräytyy tuon "EU-kulutuksen" myötä. :)
Otsikko: Vs: Uusien autojen kulutukset
Kirjoitti: 88k5 - 25.02.2012 kello on 09:47
.. itseä ei kiinnosta nuo hiukkas-suodattimella varustetut dieselit joissa tuntuu olevan ongelmia.

Mutta onneksi käyttömaksu määräytyy tuon "EU-kulutuksen" myötä. :)

Kyllä tuohon valmistajien EU-yhdistettyyn kulutukseen voi luottaa - ainakin luvut ovat eri merkkien välillä keskenään vertailukelpoisia - ja veropohjanakin sitten johdonmukasia..
Tokihan huonompaan suoritukseen kuka tahansa pääsee, mutta että ilmoitettuun, niin voi itseään onnistuneena  ;D Osaa ajaa ko. merkilllä  :D

Kohta saa jännittää pääseekö täältä pohjois-Karjalasta kotiin kun on tuo nokiloukku täynnä  :-[


Otsikko: Vs: Uusien autojen kulutukset
Kirjoitti: 99 - 25.02.2012 kello on 10:54
Kohta saa jännittää pääseekö täältä pohjois-Karjalasta kotiin kun on tuo nokiloukku täynnä  :-[
Eikös autossasi ole puhdistusautomatiik kaa tuolle? No, jos näin on niin sitten vain reippaampaa ajoa niin puhdistuu itsekseen (rauhallisessa ja kevyessä ajossa ei puhdistu..)
Otsikko: Vs: Uusien autojen kulutukset
Kirjoitti: Aakku - 25.02.2012 kello on 12:50
Lainaus HS

Lainaus
"EU-kaupunkikulutus mitataan dynamometrissä 195 sekuntia kestävällä jaksolla, joka ajetaan neljä kertaa peräkkäin. Kaupunkiajosyklin kokonaisajomatka on 4,052 kilometriä, aika 780 sekuntia. Keskinopeus on 18,7 km/h, suurin nopeus 50 km/h. Kaupunkiajosykli sisältää useita pysähdyksiä ja kiihdytyksiä.

EU-maantiekulutus mitataan dynamometrissä maantieajosyklillä, joka ajetaan heti kaupunkisyklin perään. Myös maantiesyklissä nopeus vaihtelee tarkan ajo-ohjelman mukaan. Ajoaika on 400 sekuntia, suurin nopeus on 120 km/h. Ajomatka on 6,955 kilometriä.

Vaihtelevalla nopeudella ajettava EU- maantieajosykli korvasi vuonna 1996 aiemman ECE-normin, jossa kulutus mitattiin tasanopeudella 90 km/h ja 120 km/h.

EU-yhdistetty kulutusei ole keskiarvo, vaan se on kaupunkisyklin (4,052 km) ja maantiesyklin (6,955 km) painotettu yhdistelmä. Yhdistetyn syklin pituus on yhteensä 11,007 km, aika 1 180 sekuntia.

Koska maantieosuus on matkassa mitattuna kaupunkiosuutta pitempi, on maantiekulutuksen painoarvo suurempi yhdistetyssä kulutuksessa. Maantieosuuden painoarvo on 63,19 prosenttia ja kaupunkiajon 36,81 prosenttia. Hiilidioksidipäästö t ilmoitetaan yhdistetyn kulutuksen mukaan."


Tuolla testillä on vain suuntaa antava kulutusarvio. Se ei ota huomioon esimerkiksi Suomen ilmastoa, tai keliä, saatikka kuljettajien ajotapaa. Esimerkiksi Start & Stop toiminta on melko hyödytön työmatkallani (65km suuntaansa). Matkalla pysähdyn yleensä tasan kerran Stop merkillä. Tai no toisen kerran perillä. Testissä se varmasti pudottaa kaupunkikulutusta.

Pääasia, että testi on vertailukelpoinen eri autoilla.
Otsikko: Vs: Uusien autojen kulutukset
Kirjoitti: JJJ - 25.02.2012 kello on 14:23
Omassa Voortissa luvattu yhdistetty eu-kulutus 5,9 l/100 km. Ajotietokone näyttää 6,8 l mutta mikäli on tarkkuudeltaan samaa luokkaa kuin tuon sisarmallin Galaxyn ajotietokone niin todellinen on 7,5 l / 100 km hujakoilla.

Oikeastaan ihan sama mitä todellisuudessa kuluttavat. Pääsia on se mitä lupaavat, eli tietää pienempää autoveroa/päästöjä  :P
Otsikko: Vs: Uusien autojen kulutukset
Kirjoitti: ose - 25.02.2012 kello on 20:18
5,6 litraa menee dieseliä sataselle. Normikulutusta en tiedä, päästöt 139 g co.
Kaikki ajot, myös vaununvetoa tuhansia km/v mukana.
Otsikko: Vs: Uusien autojen kulutukset
Kirjoitti: Ossi66 - 25.02.2012 kello on 22:15
Ei tuo kulutus ole paha vanhassakaan - viiden pintaan matka-ajossa ;)

(http://s18.postimage.org/ic97mn645/10032011084.jpg) (http://postimage.org/image/ic97mn645/)
Otsikko: Vs: Uusien autojen kulutukset
Kirjoitti: 88k5 - 25.02.2012 kello on 22:54
Karvan alta 900km lenkki tuli heitettyä kookas kuomukärry Saab 9-3TTiD4 perässä; kulutus SIDin mukaan 5.5l/100km (tankkaus ja laskutoimitus; 5.9). Kuormaa 2 aik, 2 junnua, 3 koiraa ja kärryssä kuormaa meno- ja paluumatkan. Matkavauhti motareilla 92-93km/h, muualla 88-89km/h.. 80-alueilla :-[ Cruisellä liki aina..
Eberin valo paloi mittaristossa koko meno- ja paluumatkan ajan (ei voi sammuttaa, CAN-väylässä säätyy korkeammassa kädessä), sekä tietty tauko -ja kylmäkäynn.lämppäri nä käytän aina  8)

Ilman kärryä -1.0 l  ;D Eli menee sillä millä lupaa - CO2 121g/km.

Eikös autossasi ole puhdistusautomatiik kaa tuolle? No, jos näin on niin sitten vain reippaampaa ajoa niin puhdistuu itsekseen (rauhallisessa ja kevyessä ajossa ei puhdistu..)

Onhan siinä, mutta tuo ilmo SIDissä johtui siitä, että puhdistustoiminto ei pysty alkamaan (vaatii, että kone ollut normilämmin 15min, ajettu 20min ja vauhtia väh. 25km/h). Manuaalissa kerrotaan epäonnistumisten johtavan vikavaloon SES - ei vaan kerro kriteereitä; montako yritystä, jne.. Parina päivänä tuli muutama pätkäajo 1-3km ilmeisesti just sopivaan saumaan..
Otsikko: Vs: Uusien autojen kulutukset
Kirjoitti: Jushi69 - 25.02.2012 kello on 23:04
Hartikaisen ohje oli että jos alkaa pussi täyttyä niin eikun dieselissä kierrokset 4000 ja mieluiten joku raskas perään.Alkaa palotapahtuma toimia jos ei aikaisemmin tapantunu.Tätä mennään joku kaupunkiväli...
Otsikko: Vs: Uusien autojen kulutukset
Kirjoitti: ihaa - 26.02.2012 kello on 09:13
Karvan alta 900km lenkki tuli heitettyä kookas kuomukärry Saab 9-3TTiD4 perässä; kulutus SIDin mukaan 5.5l/100km
Ilman kärryä -1.0 l  ;D Eli menee sillä millä lupaa - CO2 121g/km.

Sulla on sitten ekoautoilijan kaasujalka vai oletko optimoinnut Saabbia kuten Rimoriakin, työkaverilla oli -10 mallin Saab 9-3 diesel (mallia en nyt täysin tarkkaan muista, olikohan 130 heppainen) mutta ei hän sillä alle viiden litran päässyt kuin rauhallisessa maantieajossa ja sekalaisessa ajossa sitten lukemat kuten tankkaus.comin mukaankin olivat ennemmin siellä 5.5 - 6.0 l/100km tienoilla.


(http://s18.postimage.org/wy1vu8sed/kopio_05_Feb_26_2012_08_59.jpg) (http://postimage.org/image/wy1vu8sed/)
Otsikko: Vs: Uusien autojen kulutukset
Kirjoitti: aaoulusta - 26.02.2012 kello on 09:23
Hartikaisen ohje oli että jos alkaa pussi täyttyä niin eikun dieselissä kierrokset 4000 ja mieluiten joku raskas perään.Alkaa palotapahtuma toimia jos ei aikaisemmin tapantunu.Tätä mennään joku kaupunkiväli...
     tällä samalla ohjeella itekkin toimin muutamia kertoja kesässä mersun kanssa...ilman peräkärryä!
Otsikko: Vs: Uusien autojen kulutukset
Kirjoitti: 88k5 - 26.02.2012 kello on 09:56
Sulla on sitten ekoautoilijan kaasujalka vai oletko optimoinnut Saabbia kuten Rimoriakin, työkaverilla oli -10 mallin Saab 9-3 diesel (mallia en nyt täysin tarkkaan muista, olikohan 130 heppainen) mutta ei hän sillä alle viiden litran päässyt kuin rauhallisessa maantieajossa ja sekalaisessa ajossa sitten lukemat kuten tankkaus.comin mukaankin olivat ennemmin siellä 5.5 - 6.0 l/100km tienoilla.
Suappi on ihan tehtaan jäljiltä 130hp (takuut päällä vielä). Ennakointia ja vältellen turhia pysähdyksiä mm. valoihin, jne.. pelkät DRL:t edessä palavat, ACC off .Vielä kun sais Eberin mykäksi ja maskipeittoa laittaisin korvikkeeksi... Pienistä kituutuksista niitä säästöjä syntyy. Suurin tekijä on kuitenki kaasujalka  8) Saabissa on entisaikojen "taloudellisuusmitta ri" nyk. ahtopainemittari; matalilla kiekoilla (~1.500rpm) ja pienillä ahtopaineilla - saa painemieluummin nousta ennenkuin pienemmälle vaihdan  ;D

Mutta kyllä soppa rupeaa maistumaan, jos hektiseen ruuhka-ajoon antautuu; "mun_paikka", "välit_kiinni", "kaasu/jarru/kaasu/jarru.." jne.. sitähän se täällä pk-seudulla on ..
Otsikko: Vs: Uusien autojen kulutukset
Kirjoitti: JJJ - 26.02.2012 kello on 11:19
Eikös eberi mene melkoisen hiljaiseksi jos hyvän maskipeiton virittelet ? Moottorin käyntilämpötilahan sen käynistymisen ohjaa, huomioden myös ulkolämpötilaa. Kylmällähän se on hyvä jos nopeammin nostaa moottorilämmöt normaaliksi ja maskipeitolla pitää ne ylhäällä ilman eberiä, siis ajossa.
Otsikko: Vs: Uusien autojen kulutukset
Kirjoitti: 88k5 - 26.02.2012 kello on 13:36
Eikös eberi mene melkoisen hiljaiseksi jos hyvän maskipeiton virittelet ? Moottorin käyntilämpötilahan sen käynistymisen ohjaa, huomioden myös ulkolämpötilaa. Kylmällähän se on hyvä jos nopeammin nostaa moottorilämmöt normaaliksi ja maskipeitolla pitää ne ylhäällä ilman eberiä, siis ajossa.
Juu, totaali myksityksen saisi nyppäällä sulake pois, mutta sitten jää vikakoodi  ;)
Toinen vaihtoehto olisi ajaa tyhjänpuoleisella tankilla - tankkauskehoitus päällä (alkaa kun ~120km jäljellä). Tuolloin ei Eberi aktivoidu  :-[

Saapin mittaristossa loimotta kakkoslämppärin-kuvake kun ulkoilman +8C tai alle - milloin Eberi on oikeasti päällä, on vähän mysteeri..
Ulkoilman ja moottorilämmön mittausta se varmaan harrastaa. Maskipeitolla pitäisi kyllä koneenlämmöt ylempänä
Otsikko: Vs: Uusien autojen kulutukset
Kirjoitti: Ossi66 - 27.02.2012 kello on 08:00
Juu, totaali myksityksen saisi nyppäällä sulake pois, mutta sitten jää vikakoodi  ;)
Toinen vaihtoehto olisi ajaa tyhjänpuoleisella tankilla - tankkauskehoitus päällä (alkaa kun ~120km jäljellä). Tuolloin ei Eberi aktivoidu  :-[

Saapin mittaristossa loimotta kakkoslämppärin-kuvake kun ulkoilman +8C tai alle - milloin Eberi on oikeasti päällä, on vähän mysteeri..
Ulkoilman ja moottorilämmön mittausta se varmaan harrastaa. Maskipeitolla pitäisi kyllä koneenlämmöt ylempänä

Eikö se Saappi ymmärrä paremman ohjelman päälle ???
Volvossa voi laittaa ohjelman, jolla ei ole automaattikäynnisty stä. Ardic pelaa vielä 340tkm ajetussa autossa aina kun sen komennan päälle. Täällä on välimatkat niin lyhyitä ettei lämppäri ehdi kunnolla käynnistyä kun pitää jo sammuttaa.

Kaverilla on uudempi -07 Volvo, jossa Webaston lämmitin. Siinä voi viiksestä ohjelmoida automaattikäynnisty ksen päälle ja pois - muiden ajastuksien lisäksi. Siinä on ollut ensin nelisen vuotta pelkkä webasto lämmittimenä, mutta sitten meni koko sisuskalusto vaihtoon, niin asensi sähkölämmityksen rinnalle. Ei kuitenkaan alkanut webasto pelittään kunnolla uusilla sisuksilla ja nyt joutu uusimaan koko lämppärin.

Automaatti käyttelee lämppäriä lyhyillä matkoilla lyhyitä pätkiä jolloin se sammutetaan vielä kylmänä. Se ei ole hyväksi noille laitteille kun noki ei pala pois.