Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: Jepukka - 23.02.2012 kello on 17:45
-
Vaunu on ja en taida sitä hävittää, kiva vekotin se on :)
Mutta harrastukset hieman pistää miettimään m-auton hankkimista, mutta mitä luokkaa nuo käyttömaksut, diesel verot ja vakuutukset on nykyään?
vero lienee se maksimi vajaa 500e ja diesel maksut pakettiautoryhmässä (satanen), mutta mites liikennevakuutukset, minkä mukaan ne meni?
nimim: m-auto on ollut, mutta enhän minä enää tommosia muista. :)
-
M-auto, käyttöönottovuosi -06 ja hankintahinta silloin 60000€, kasko kaikkineen 0-bonuksella n. 1500 ja liikenne n. 500. Olkoon yhtiö mainostamatta.
Lisäsin:
Ja tietenkin kannattaa kysellä useasta eri yhtiöstä. Eroja on niin hinnoissa kuin ehdoissakin.
-
Vaunu on ja en taida sitä hävittää, kiva vekotin se on :)
Mutta harrastukset hieman pistää miettimään m-auton hankkimista, mutta mitä luokkaa nuo käyttömaksut, diesel verot ja vakuutukset on nykyään?
vero lienee se maksimi vajaa 500e ja diesel maksut pakettiautoryhmässä (satanen), mutta mites liikennevakuutukset, minkä mukaan ne meni?
nimim: m-auto on ollut, mutta enhän minä enää tommosia muista. :)
Jos ostat auton joka maksaa kymmeniä tuhansia euroja ei muilla kustannuksilla ole paljonkaan merkitystä. Kymmeniä tuhansia autoonsa laittanut, tuskin laittaa siihen ainuitaan. Me köyhän miehen kulkimen omistajat, emme nurise pienistä (siksi kai emme omista paljonkaan). Koska me ei olla niitä jotka haluaa itselle kaiken, heti ja nyt, toisista ei niin väliä. :D ;D
-
On se rankkaa kun perheessä, 2 hengen sellaisessa on vaan kaksi henkilöautoa, asuntoauto, kaupunkiasunto ja mökki. Tosin mökkitontilla on rakennusvajetta ja pitää yksi lisää rakentaa.
Ja toinen osapuoli vielä osa-aikaeläkkeellä.
Toivon kyllä, ettei kohtalo rankaise minua rankasti.
-
Jos ostat auton joka maksaa kymmeniä tuhansia euroja ei muilla kustannuksilla ole paljonkaan merkitystä. Kymmeniä tuhansia autoonsa laittanut, tuskin laittaa siihen ainuitaan. Me köyhän miehen kulkimen omistajat, emme nurise pienistä (siksi kai emme omista paljonkaan). Koska me ei olla niitä jotka haluaa itselle kaiken, heti ja nyt, toisista ei niin väliä. :D ;D
Auton osto on kertapanostus tai riippuu siitä, ostaako käteisellä vai rahoituksella. Muut kulut tulevat joka vuosi. Omastani maksan käyttö- ym veroja reilut 602,07 € ja vakuutuksia n. 520 €, liikennevakuutus ja Kasko kaikilla mausteilla. Vakuutuksissa on täydet 70 %:n bonukset. Lämpimänä pitäminen maksaa tietenkin jotain, mutta niin maksaa vaunussakin.
-
No jopas on vastauksia! Hyvä niin. Olisi varmaan pitänyt tarkentaa ettei ole mitään aikomusta laittaa kaikkia rahoja kiinni m-autoon vaan kiikarissa olisi 99 - 2001 vuosimallinen ja hinnaltaan n. 20t€. Ducato alustainen ja mielellään 2.8 koneella.
Tuli vähän lennettyä persielleen kun kaskon hintoja selvittelin, on ne vain todella arvokkaita jos joutuu lähtemään nollista. Arvokasta hupia, mutta vähän asiaa kompensoi se että auto seisoo 4-5 kuukautta vuodesta hallissa käyttämättömänä.
-
Veropuolihan on unohtunut kokonaan.
Alle 3,5 tonninen auto selviää enintään n. 620 vuotuisilla veroilla. Kevyemmät jonkun verran vähemmällä verolla. Mutta niitäkin voi pienentää liikennekäytöstä poistoilla.
-
Laitat semmosen ku katot tarpeelliseksi!Me laitoimme vaunuilukauden jälkeen vanhan -88 ducato matkaajan,ja sillä muutama tuhat km.viime kesänä harjoteltiin.Toki uudempaa teki mieli,mutta pörssi ei muuhun antanut mahdollisuutta.Tule vaisuudessa tilanne varmaan muuttuu,kun talo lapsista tyhjenee lasten kasvaessa. Onko se sitten uudempi auto vai mökki tai kenties molemmat, aika näyttää.Käytöstäpoi sto on kätsy juttu koska ainakaan vielä ei talvella tule as.autoiltua.
-
No jopas on vastauksia! Hyvä niin. Olisi varmaan pitänyt tarkentaa ettei ole mitään aikomusta laittaa kaikkia rahoja kiinni m-autoon vaan kiikarissa olisi 99 - 2001 vuosimallinen ja hinnaltaan n. 20t€. Ducato alustainen ja mielellään 2.8 koneella.
Tuli vähän lennettyä persielleen kun kaskon hintoja selvittelin, on ne vain todella arvokkaita jos joutuu lähtemään nollista. Arvokasta hupia, mutta vähän asiaa kompensoi se että auto seisoo 4-5 kuukautta vuodesta hallissa käyttämättömänä.
Kasko ei ainakaan meillä pahanhintainen ollut. Muutenkin vakuutukset sen verran matalat, että bonukset pidettiin Corollassa ja 0 bonukset asautossa oli paljon halvempi vaihtoehto kuin päinvastoin. Vakuutukset Fenniassa.
-
No jopas on vastauksia! Hyvä niin. Olisi varmaan pitänyt tarkentaa ettei ole mitään aikomusta laittaa kaikkia rahoja kiinni m-autoon vaan kiikarissa olisi 99 - 2001 vuosimallinen ja hinnaltaan n. 20t€. Ducato alustainen ja mielellään 2.8 koneella.
Tuli vähän lennettyä persielleen kun kaskon hintoja selvittelin, on ne vain todella arvokkaita jos joutuu lähtemään nollista. Arvokasta hupia, mutta vähän asiaa kompensoi se että auto seisoo 4-5 kuukautta vuodesta hallissa käyttämättömänä.
Jos pihtisynnytyksessä ei peukalosi ole siirtynyt keskelle kämmentä, osta käytetty auto ja tuunaa se. Siten saat oman auton ja koet sen omaksesi. Mielestäni kuljin ostetaan käytöön eikä seisomaan. Talvi matkailussa on myös hauska leikkiä kotia. Uuden auton kanssa pääsee tietysti paremmin harrastuksen makuun, pääsee pesemään ja vahaamaan, tutkimaan kanssaihmisten aiheuttamia kolhuja ja naarmuja, sekä maksamaan ei pakollisia vakuutus maksuja. ;)
-
Jos pihtisynnytyksessä ei peukalosi ole siirtynyt keskelle kämmentä, osta käytetty auto ja tuunaa se. Siten saat oman auton ja koet sen omaksesi. Mielestäni kuljin ostetaan käytöön eikä seisomaan. Talvi matkailussa on myös hauska leikkiä kotia. Uuden auton kanssa pääsee tietysti paremmin harrastuksen makuun, pääsee pesemään ja vahaamaan, tutkimaan kanssaihmisten aiheuttamia kolhuja ja naarmuja, sekä maksamaan ei pakollisia vakuutus maksuja. ;)
;D ;D
-
Mainostaa/Moittia ei varmaan saa, enkä halua, mutta kannattaa kysyä vakuutusyhtiöltä!
Pohjantähti on aika reilu ainakin mulle, kun on kaikenlaisia vakuutuksia omia ja yrityksen siellä maksettu xxxx€
Matka-autolle sai lisäalennusta, varmaan kaikilla yhtiöillä on joustoa jos osaa kysyä. Keskittymisalennuks et tietty pitää tulla muutenkin
-
Voihan sen asuntoauton hankkia, jos ei rahalle löydä enää muuta käyttöä. Jos vaunuilu tuntuu sopivalta, niin jatka sillä linjalla. Vaunujen päivitys aika paljon kevyempää kuin autojen, ja muutenkin. ;)
-
Jos pihtisynnytyksessä ei peukalosi ole siirtynyt keskelle kämmentä, osta käytetty auto ja tuunaa se. Siten saat oman auton ja koet sen omaksesi. Mielestäni kuljin ostetaan käytöön eikä seisomaan. Talvi matkailussa on myös hauska leikkiä kotia. Uuden auton kanssa pääsee tietysti paremmin harrastuksen makuun, pääsee pesemään ja vahaamaan, tutkimaan kanssaihmisten aiheuttamia kolhuja ja naarmuja, sekä maksamaan ei pakollisia vakuutus maksuja. ;)
Tuo oli hyvin sanottu :D
Parin vaunun ja auton jälkeen (käytettyjä) ei se peukku ole keskellä kämmentä. Mukava huomio kyllä, koska joskus alueilla aikaa vietettyä on tullut seurailtua kun vaunua/autoa syynätään suurennuslasilla kaikki naarmut tms. eritoten se naurattaa nyt kun omassa solikassa on ikkunassa reikä :)
-
Mielestäni kuljin ostetaan käytöön eikä seisomaan.
Niinpä, mutta on myös toisenlaisia mieliä. Ei ole vain oikea ja väärä tapa tai mieli.
Sehän tässä parasta onkin, että saa toimia siten kuin itte parhaaksi näkee. Ja jokaisen oma tapa on ittelle se oikea.
-
Niinpä, mutta on myös toisenlaisia mieliä. Ei ole vain oikea ja väärä tapa tai mieli.
Sehän tässä parasta onkin, että saa toimia siten kuin itte parhaaksi näkee. Ja jokaisen oma tapa on ittelle se oikea.
Juuri näin,kyllä minä määrään itse miten autoani käytän tai seisotan,mitä se muille kuuluu?!
-
Mielestäni kuljin ostetaan käytöön eikä seisomaan. Talvi matkailussa on myös hauska leikkiä kotia.
Mutta entäpä sitten jos matkailuauto ONKIN harrasteauto, silloin sen käytön merkitys muuttuukin oleellisesti ja talvella on kaikkea muuta kivaa, esim. lumityöt, pihalla kolattavaa noin 90 neliötä. ;D
-
Mutta entäpä sitten jos matkailuauto ONKIN harrasteauto, silloin sen käytön merkitys muuttuukin oleellisesti ja talvella on kaikkea muuta kivaa, esim. lumityöt, pihalla kolattavaa noin 90 neliötä. ;D
Näin se on esim. minulla - miksi ei saisi olla ::)
Eikait skrinnareita tai skimboja ole pakko käyttää koko kesää vaikka semmoiset omistaa ;D :D
Sääli, jos verottaja rankaisee m-autoja tulevilla nousevilla veroilla (käytön ja hankinnan) kun tämä matkailukäyttöpuoli tuntuu osin olevan toissijaista.
-
Njoo, autosta on kauppoja hierottu tässä muutama päivä. Nyt on hyvä ostella ku ei ole sesonki eikä kiire. Tai no mikään auto ole vaan hymeri.
-
Meillä on Hymer Camp vm 2000 2.8 ja vois karkeesti heittää kuluja vuodessa yhteensä ( vakuutus ja verot ) 1200-1300 euroo. Riipuen mitä on bonuksia. Meillä oli 70%
(Kunnes mankeloin naapurin corollaan.) :-[
Polttoainetta menee kesällä matka-ajossa 9 litraa satasella (mitattu 3500km:n reissulla). Yleensä kaikki mitä paljuun lorotetaan ;)
Moottorissa on täl hetkellä Mobilin täyssynt 3000 öljyt ja hyvin kulkee.
Huollot ton ikäseen tekee aika pitkälle itte. Jakohihnan vaihto ja isommat rengastyöt teetän mielelläni paikallisilla yrityksillä. Viimesimmän tein kun vaihdoin tuon valojensäätösysteem in. (tarkista muuten että se toimii siinä tarjotussa autossa)
Kandee ottaa kunnon koeajo ja kuunnella sen myllyn käyntiä ja alustan ääniä. Alustan palikat on joissain yksilöissä lyhytikäisiä, mutta tee se itsemies kyllä niitä vaihtelee.Narinat kielivät kuluneista alustan kumiosista. Esim. kallistuksenvakaaja tangon kiinnitykset. Murheenkryynejä on Ducatoissa olleet etuiskareiden yläpään laakerit. Kysy milloin on vaihdettu. Risan tunnistaa takelteluna käännettäessä ja voi kuulua poksahduksia kun kääntää ääripäihin. Pakoputkiston kunto ja kiinnitykset on syytä katsoa. Jos pääset tarkastamaan ahtoputken niin siellä ei saa olla löysää öljyä. Pinta voi olla sisältä kyllä rasvanen, mutta öljyn pisaroiminen tai lätäköityminen on merkki turbon laakeritiivisteen falskaamisesta ja tietää remppaa tai vaihtoahtimen hankintaa.
Katso että akut on ok kunnossa. Testauta mikäli mahdollista. Huohotin on syytä olla lämmitetty ja eristetty. Jos pakkasella jäätyy tulee kallista remppaa. Kattso että autossa on asiallinen moottorinlämmitys ja että se todellakin toimii.
Autona tuo Hymer on ihan ok. Ajoasento on vähän kuin puimurissa. Ei kyllä tullut selkä kipeäksikään pitkilläkään etapeilla ja ulos näkee hyvin. (olen 182 cm) Sellainen kuormurin ergonomia, vaatii totuttelua. Vaikka tuota Ducatoo haukutaan paljonkin välillä ja itte olen enemmän Ford mies, niin oon silti tykänny ja vaimokin tykkäsi ajaa. Meillä oli Transit alustainen ensin tarkoitus hankkia. Satuttiin sitten kokeileen tuota ja kompromissivalintan a se otettiin sitten.
Asunto-osa on Uretaanieristeinen ja rakennettu alumiinikehikolle. Eli Polystyreeniä ei siellä ole.
Silti kannattaa kosteusmitata.
:-X
-
Voihan sen asuntoauton hankkia, jos ei rahalle löydä enää muuta käyttöä. Jos vaunuilu tuntuu sopivalta, niin jatka sillä linjalla. Vaunujen päivitys aika paljon kevyempää kuin autojen, ja muutenkin. ;)
Ei ole ihan näin... jos olisin päivittänyt vaunun olisi pitänyt päivittää veturi. Äkkiä olisi päätynyt liki samaan hintaan, ja hyvän vetoauton ominaisuudet on pitkälti turhia silloin, kun ei vedetä = matkailuauto ilman ajoja. Käytännön hintaero on mitätön hankintahinnoissa, tarve ja mielenkinnon kohteet sanelee valinnan. Meikäläinen on kulkija, uskon auton vastaavan enemmän mun tarpeita, mutta näyttö siitä on hankittuna vasta jussina. Vaunustakin tykkäsin, kun olen tällainen nuorison edustaja (alle 50 reilusti) ei haittaa tuo puuhastelu leiriytyessäkään niin paljoa.
Jos auto ei sitten mielytäkään tuon kestotestin jälkeen niin vaihdan. Muuten alan tekeen siitä mieleistä.
... pihalla kolattavaa noin 90 neliötä. ;D
Koita pärjätä... ja saahan niitä lumilinkoja, jos käy ylivoimaiseksi.
Edit: iltatypoja...
-
Ei ole ihan näin... jos olisin päivittänyt vaunun olisi pitänyt päivittää veturi. Äkkiä olisi päätynyt liki samaan hintaan, ja hyvän vetoauton ominaisuudet on pitkälti turhia silloin, kun ei vedetä = matkailuauto ilman ajoja. Käytännön hintaero on mitätön hankintahinnoissa, tarve ja mielenkinnon kohteet sanelee valinnan. Meikäläinen on kulkija, uskon auton vastaavan enemmän kun tarpeita, mutta näyttö siitä on hankittuna vasta jussina. Vaunustakin tykkäsin, kun olen tällainen nuorison edustaja (alle 50 reilusti) ei haittaa tuo puuhastelu leiriytyessäkään niin paljoa.
Minun kustannusnäkökulmas tani asunto-auton isoin ongelma on, että sen lisäksi tarvitsee (ainakin työikäinen) lähes pakosta vielä toisen auton; asunto-autojen polttoaineenkulutus on sen verran suurta, ettei niillä viitsisi siviiliajoja ajella. Meidänkin vuotuisista lähes 30tkm ajoista 20tkm on ilman koppia perässä.
Asuntovaunun vetoautoauto kuluttaa inhimillisesti kun vaunu ei ole perässä. Se kelpaa mainiosti siis myös arkiajoon.
Nimim. kulkija ja vannoutunut vaunumies :)
-
^
Pärjäät inhimillisenkokoise lla vaunulla, joten et tarvi sen järeämpää veturia kuin arkiajosi edellyttävät. Jos olisin vaunua vaihtanut kokonaispaino olisi ollut vähintään 1600-1700 kg = V70 tai vastaava, mieluummin neliveto, jollaista taas en muuten tarvi.
Suurin kysymysmerkki tuossa m-autossa ovat asuinosan tilat; jos niiden puolesta pärjätään niin muut asiat ovat kunnossa.
-
Mielestäni on kokonaisedullisempa a pitää asautoa kun vaunua. Arkikäyttöön riittää usein pienikin auto ja nykysysteemillä asauton liikenteeseenotto ja poisto on helppoa netissä.
Kulutus on luultavasti isompaa yhdistelmällä kun pelkällä autolla.
Suurin etu mielestäni kuitenkin vaivattomuus ja helppous. Pitkiä etappeja huonoilla teillä ajaa mieluummin autolla ja jos taukoa haluaa pitää paikka on helpompi löytää.
Yöpaikalle kun saapuu auto on käytännössä yökunnossa kun avaimesta vääntää ja vetää parkkijarrun.
Vaunu on oiva jos haluaa pysytellä paikalla pitempiä aikoja ja liikkua autolla lähiympäristössä.
Molemmilla omat kannattajansa ja hyvä näin.
-
Mielestäni on kokonaisedullisempa a pitää asautoa kun vaunua. Arkikäyttöön riittää usein pienikin auto ja nykysysteemillä asauton liikenteeseenotto ja poisto on helppoa netissä.
Kulutus on luultavasti isompaa yhdistelmällä kun pelkällä autolla.
Suurin etu mielestäni kuitenkin vaivattomuus ja helppous. Pitkiä etappeja huonoilla teillä ajaa mieluummin autolla ja jos taukoa haluaa pitää paikka on helpompi löytää.
Yöpaikalle kun saapuu auto on käytännössä yökunnossa kun avaimesta vääntää ja vetää parkkijarrun.
Vaunu on oiva jos haluaa pysytellä paikalla pitempiä aikoja ja liikkua autolla lähiympäristössä.
Molemmilla omat kannattajansa ja hyvä näin.
"Kulutus on luultavasti isompaa yhdistelmällä kuin autolla" Niin luultavasti, oma yhdistelmä vie 8,0-9,6 litraa, kuka pääsee as autolla vähemmällä. Vetoautoa ei tarvi poistaa liikenteestä, eikä vaunun poistolla ole mitään kannatusta. Tauon pidosta olen samaa mieltä. Olen pari kertaa ison tien varressa kömpinyt vaunuun nukkumaan vaikka jalat ei oo alhaalla > en oo leiriytynyt. Uudehkossa vetoautossa on ilmastointi, Absit ja luistonestot. Vaunulla on yksi lyömätön ominaisuus, paikka säilyy takuuvarmasti kun käyt vetoautolla "kylillä"
Kuten sanoit, molemmilla on kannattajansa ;)
-
Matkaaja Transitilla kulutus noin 9 litraa/satasella. Viimevuonna pohjoisesta tultaessa jopa 8 l. Eipä tuo kovin kulje mutta ei saa eikä uskalla ajaa yli 80 kmh.
-
Vaunulla on yksi lyömätön ominaisuus, paikka säilyy takuuvarmasti kun käyt vetoautolla "kylillä"
Me ollaan vissiin oltu liian sivistyneillä alueilla tai sitten ollaan oltu liian harvassa paikassa kun kertaakaan ei olla edes nähty tuollaisia jotka menevät toisten paikoille, jokaisenhan pitäisi ymmärtää jos paikalla on tuolit, pöydät ja polkupyörät että se on jo varattu, vai luuleeko joku että ne on siihen unohdettu. ;D
-
Me ollaan vissiin oltu liian sivistyneillä alueilla tai sitten ollaan oltu liian harvassa paikassa kun kertaakaan ei olla edes nähty tuollaisia jotka menevät toisten paikoille, jokaisenhan pitäisi ymmärtää jos paikalla on tuolit, pöydät ja polkupyörät että se on jo varattu, vai luuleeko joku että ne on siihen unohdettu. ;D
Jossain yleisellä alueella oltiin kun joku tuli a-autolla paikalle ja ensimmäisenä syyti pari taittotuolia mäkeen paikalta ja peruutti auton ruutuun. Oli senverran iso mies että annoin olla..
-
Itse tuskin tulen koskaan ostamaan asuntoautoa, jos asun täällä perämettillä.
Täällä on pakko olla kaksi hyvää autoa, joka tapauksessa. Ja hiekkatiet ovat varsinkin syksyisin ja keväisin aivan järkyttävässä kunnossa.
Ei täällä viitsisi ajella asuntoautolla keväisin kun tie routii oikein kunnolla. Kyllä siinä asuntoauto olisi liian kovilla.
Sitten taas ei ole oikein järkevää pitää kolmatta autoa, jolla ajellaan vain loma-aikoina, kyllä sille pitäisi olla myös muuta käyttöä.
Omat kokemukset rajoittuu asuntoautoilussa vuosille 1988-1993 ja lähinnä euroopan kierroksissa.
Oma näkemykseni on se, että jos matkailee pääosin Suomessa, vaunu on silloin parempi. Jos matkailee pääosin ulkomailla, niin parkiruutuun sopiva asuntoauto on palvelee silloin ehkä paremmin.
Omat lapset ovat nyt pieniä, niin ei tulisi kysymykseenkään asuntoauto. Aivan siitä syystä, että jatkuvasti jotain pitää käydä jostakin hakemasta milloin vaippaa, milloin mitäkin. Lisäksi siirtymät ovat niin lyhyitä, ja paikallaan ollaan yleensä tyyliin viikko. Ja toinen on tuo vaunun tila ja käytettävyys. Pitäisi olla todella iso asuntoauto, että saisi samat toiminnot kuin nyt on vaunussa.
Kokonaisuudessaan kysymys on siitä, mihin sitä autoa tarvitsee. Jos taloudessa on vähän käyttöä kakkosautolle niin asuntoauto voisi olla sopiva ratkaisu. Lisäksi jos pariskunta sillä pelkästään reissaa niin auto olisi varmaan kohdallaan, mutta lapsiperheille en ensimmäiseksi asuntoautoa suosittelisi, ennenkuin on sekä vaunua ja autoa molempia testattu.
-
Mieli vaihtuu vuosien mittaan vaunu / auto mieltymyksissä. Olin vannoutunut vaunu ihminen vajaan kahdenkymmenen vuoden ajan. Elettiin vuosia jolloin vaunun saattoi päivittää lähes vuosittain uuteen, väliraha oli vain sen mitä uuden vaunun hinta oli noussut.Kierrettiin Suomea ristiin rastiin kesät ja talvet. Elettiin kaikin puolin kovaa noususuhdanteen aikaa. Lapsia syntyi, ja itsestään selvää että kaikki kulki mukana heti vaippaiästä (sideharso) lähtien. Sitten iski kova asuntoauto kuume, ja ei muuta kuin isoin kaupasta saatu asuntovaunu vaihdettiin 80-luvun lopulla pieneen asuntoautoon (lue alta).Sillä sitten lähdettiin kesäisin kiertelemään ympäri eurooppaa , silloin tuntui siltä, että aivan pöhköjä nämä jotka vetävät isoa tupaa perässään. Aikansa sitä tehtiin, ja sitten alkoi tuntua siltä, että olisi taas kiva kokeilla vaunuilua. Niimpä hankittiinkin ensin vanha vaunu kokeeksi, jota nyt taas vähitellen päivitetty nuorempaan.Asuntoau to on edelleenkin, mutta suurimman osan seisoo tallissa, kun matkaan lähdetään vaunu perässä. Kotimaassa matkaillessa vaunuila ei voita mikään. Kokemusta melkoisesti molemmista. Kustannuskysymyksii n en tässä vaiheessa vielä puutu, ehkä joskus myöhemmin. ;)
-
Kuten sanoit, molemmilla on kannattajansa ;)
Perjantaina ajelin Kuopiosta Pornaisiin. Matkailuautoja tuli vastaan pari kymmentä ja yksi vaunu. Se siitä kannatuksesta. ::)
-
Perjantaina ajelin Kuopiosta Pornaisiin. Matkailuautoja tuli vastaan pari kymmentä ja yksi vaunu. Se siitä kannatuksesta. ::)
olisikos suuntaus kuitenkin a-autojen puolelle menossa, taisin jostain lukea että autojen suosio on kovastikkin kasvussa varsinkin vanhemmilla pariskunnilla, kausipaikolla olisi sitten vaunut pääsääntöisesti.
-
1971 712
1972 944
1973 1 444
1974 1 670
1975 2 464
1976 3 322
1977 2 431
1978 2 584
1979 2 550
1980 2 730
1981 2 610
1982 2 639
1983 2 967
1984 3 400
1985 3 627
1986 4 559
1987 5 199
1988 6 195
1989 7 211
1990 5 196
1991 2 590
1992 1 174
1993 472
1994 351
1995 396
1996 460
1997 546
1998 680
1999 914
2000 1 000
2001 1 010
2002 1 176
2003 1 410
2004 1 736
2005 1 942
2006 1 951
2007 1 814
2008 1 472
2009 1 015
2010 1 084
2011 1 055
Tämän verran on asuntovaunuja rekisteröity vuodesta 1970 lähtien. Huomatkaa vuosi 1989.
Vuoden 2008 lopussa rekisterissä oli 65 324 matkailuvaunua ja 37 531 matkailuautoa, yhteensä 102 855 kpl.
-
Tuo vuosi -89 on mulla jäänyt hyvin mieleen,silloin aloin rakentamaan omaa taloa.Aivan hullua aikaa,lainankorot huiteli pitkästi yli 10%.Lainaa olis kyllä saanut lähes rajattomasti,minuakin silloinen pankinjohtaja piti tyhmänä kun en ottanut hänen tarjoamaansa 1000000 mk:n lainaa autonasentajan huimaavilla 7500 mk:n kk-tuloilla :o :o :o.Vastasin olevani ehkä tyhmä,mutta en vielä täysin hullu,ja lähdin lätkimään.Jostain syystä ko.johtaja olikin ensimmäisten joukossa syytettynä holtittomasta luotonannosta ;).No tämä nyt meni vähän ot.,mutta saattaapa tuo senaikainen luototustilanne näkyä tuossakin tilastossa.Sitten tulikin se kuuluisa -90 luvun lama,ja sen seuraukset me tiedämmekin :( :'(.Moni joutui katumaan holtitonta luotonottoa.
-
Minä taas vaimolle pääsin perjantaina kuittaamaan etelä-Suomeen ajellessa että "on ne muutkin autoilijat laittaneet autonsa seisontaan kun ei ole tien päällä vaikka on lomaviikot menneillään."
Olisiko vajaan viiden tunnin aikana tullut vastaan 5 matkailuautoa ja oltiin sentään valoisaan aikaan iltapäivällä liikenteessä.
-
Mitä tuohon taloudellisuuteen tulee, kyllä meillä jostain syystä (tämän hetkinen syy bensiinin hinta) on henkilöauto enempi tallissa kuin baanalla verrattuna asuntoautoon.Silti silläkin ajetaan jotta ei tekniikka kärsi. Tämä ehkä kuulostaa joistakin ihmisistä hassulta, mutta kyllä me lähdetään monesti esim tuonne "kaapuntiin" ja muuallekin shoppaileen sillä "piironnilla".Se on vain rennompaa ja riippumattomamapaa. "Kiire jää kun liikutaan jääkarhulla, eikä gepardilla". Kova pakkanen tai "kelirikko" on ainoa raja milloin ei meillä duka lähde pihasta. Muulloin kyllä. On siinä sitä jotain :-X (jotkut sanoo fiilikseksi)
Lisäksi se, että jotkut tykkää seisottaa autoonsa säästääkseen.... ei siinä kyllä oikein mitään säästä. Olen aikoinaan seisottanut yhtä autoa lievästä pakosta ja tekniikaltaan se kaara oli sen jälkeen entinen. Penniäkään ei säästynyt. Päin vastoin töitä sai tehdä ja osia (antureita ym.) , että sai sen katsastettua ja myyntikuntoon. Ja kyse oli kolmesta kuukaudesta! Harmitti helvetisti hävittää hyväharrasteauto rahatilanteen takia. Kyllä tosi on se, että hapettumat elektroniikassa ja korrosio rakenteissa riemulaulua laulaa. Ei ole mitään järkeä seisottaa autoa pihalla ja käytellä sen konetta siinä kuumaksi , kun sen voi tehdä ajamallakin.Tarvii ne laakerit ja kaiken sortin puslat, jarrut ja niveletkin liikettä. Auto on tehty ajettavaksi. Joku henk. koht. force majore tilanne on sitten eri asia.
Ja yksi asia mikä myös helposti unohtuu, on se että matkailuautollakin voi vetää vaunua, kun vain koneessa on paukkua. Ja sehän on ihan oma juttunsa se.
Ja tää nyt on vain meidän (minun ja vaimon) mielipide.
-
Mitä tuohon taloudellisuuteen tulee, kyllä meillä jostain syystä (tämän hetkinen syy bensiinin hinta) on henkilöauto enempi tallissa kuin baanalla verrattuna asuntoautoon.Silti silläkin ajetaan jotta ei tekniikka kärsi. Tämä ehkä kuulostaa joistakin ihmisistä hassulta, mutta kyllä me lähdetään monesti esim tuonne "kaapuntiin" ja muuallekin shoppaileen sillä "piironnilla".Se on vain rennompaa ja riippumattomamapaa. "Kiire jää kun liikutaan jääkarhulla, eikä gepardilla". Kova pakkanen tai "kelirikko" on ainoa raja milloin ei meillä duka lähde pihasta. Muulloin kyllä. On siinä sitä jotain :-X (jotkut sanoo fiilikseksi)
Lisäksi se, että jotkut tykkää seisottaa autoonsa säästääkseen.... ei siinä kyllä oikein mitään säästä. Olen aikoinaan seisottanut yhtä autoa lievästä pakosta ja tekniikaltaan se kaara oli sen jälkeen entinen. Penniäkään ei säästynyt. Päin vastoin töitä sai tehdä ja osia (antureita ym.) , että sai sen katsastettua ja myyntikuntoon. Ja kyse oli kolmesta kuukaudesta! Harmitti helvetisti hävittää hyväharrasteauto rahatilanteen takia. Kyllä tosi on se, että hapettumat elektroniikassa ja korrosio rakenteissa riemulaulua laulaa. Ei ole mitään järkeä seisottaa autoa pihalla ja käytellä sen konetta siinä kuumaksi , kun sen voi tehdä ajamallakin.Tarvii ne laakerit ja kaiken sortin puslat, jarrut ja niveletkin liikettä. Auto on tehty ajettavaksi. Joku henk. koht. force majore tilanne on sitten eri asia.
Ja yksi asia mikä myös helposti unohtuu, on se että matkailuautollakin voi vetää vaunua, kun vain koneessa on paukkua. Ja sehän on ihan oma juttunsa se.
Ja tää nyt on vain meidän (minun ja vaimon) mielipide.
pitkälle samaa mieltä.. chevyhuussin peräss matkaaja kulkee nätisti