Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: Turhan Höpöttäjä - 17.02.2012 kello on 13:16
-
Kulkimen starttiakut kuormitus testissä näytti vajaata 11V. Motonetissä on akkuja, Sznajder, Sznajder Silver ja Sznajder Marine. Onko veljillä kokemusta näistä akuista, ovat 70-80Ah. Hinnat, 77,50-95,50e. Entiset akut on kahdeksan vuotta vanhat Bilteman huoltovapaat. ::)
-
Noi Snajderit mulla on kestäneet abauttiaralla pari vuotta autoissa,-laatuerot uskoakseni suuria. Mulla ei oikein hyvää sanottavaa,,,
TM on muuten testannut noita ja muistaakseni olivat huonoimmasta päästä,,,
-
Halpoja ostaa ja myyjä kehui että prosentti tai kaksi vain viallisia.
Tuntuu tuo Touran Sznajder AGM:llä käynnistyvän, mutta ei se nyt kovin iloisesti pyöritä. Vaunuun jäi Marine ja toimi sen aikaa kun mulla oli, kevyellä käytöllä.
-
Minulla 5 kpl 110 AH akkuja,Puuilo,kuopio !!! ;D
-
Minulla 3 kpl 100 AH akkuja,Puuilo, Vantaa !!!
Hyvin pelittää.....
-
Minulla 3 kpl 100 AH akkuja,Puuilo, Vantaa !!!
Hyvin pelittää.....
Nyky akut merkki,kun merkki 2-4vuotta sit vaihtoon :D
-
Nyky akut merkki,kun merkki 2-4vuotta sit vaihtoon :D
Kaikista helpoin ja halvin kun vaihtaa suosiolla ensimmäisien oireiden ilmetessä 3-4 vuotta tämän aikaa latautuu ja starttaa erittäin hyvin jos tuossa Fiiliksessä on yksi huonompi akku joukossa kaikkien lataukset toimii huonosti
siksi vaihdoin kaikki akut uusiin syksyllä niin saa taas olla sen 3-4 vuotta kiinnittämättä minkään laista huomiota akkuihin tai latauksiin ja aina on virtaa Puuilossa maksoivat 100 AH 80€/kpl 240€ yhteensä laturi lataa heti koneen käynnistyttyä kaikkia akkuja yhtäaikaa
-
Sama juttu,kesällä kennot !! ;D
-
Muistuu mieleen viimekesäinen tapahtuma; Kaveri veti Helsingistä vaunun Skiibotteniin,jouduin antamaan virtaa,akku tyhjä vaunussa,kaveri pesi akkua ulkona ,luuli sen auttavan!! Kysyin,milloin olet viimeksi vaihtanut akun ?. Kymmenen vuotta sitten!!! Joillakin on suhteellisuus mennyt,1500km ajetaan,eikä hennota ostaa uutta akkua !! ;D ;D ;D
-
Muistuu mieleen viimekesäinen tapahtuma; Kaveri veti Helsingistä vaunun Skiibotteniin,jouduin antamaan virtaa,akku tyhjä vaunussa,kaveri pesi akkua ulkona ,luuli sen auttavan!! Kysyin,milloin olet viimeksi vaihtanut akun ?. Kymmenen vuotta sitten!!! Joillakin on suhteellisuus mennyt,1500km ajetaan,eikä hennota ostaa uutta akkua !! ;D ;D ;D
Syksyllä jouduin vahtamaan akun autoon niin 10v ;D Toista oli ennen ;)
-
Minulla on akut kestänyt 5-7 vuotta ja heti kun oireilee niin ostan uuden. Ei ole ollenkan mukavaa että kun pitäis käynnistää joko auto tai traktori kesäkelilläkin niin tarvittais lisävirtaa......... ....... :P
-
Kaikista helpoin ja halvin kun vaihtaa suosiolla ensimmäisien oireiden ilmetessä
Olen samaa mieltä.
Itselläni on Eber käytössä mennyt kolme akkua.
Mondeo tuhosi yhden Bannerin ja yhden Exide Premiumin vuodessa.
Santa Fe hajotti juuri vähän yli kaksivuotta kestäneen Vartan (takuu 2v).
Kävin ostamassa Hämeen autosähköstä 100Ah:n Zap:in.
Näyttää ulkoisesti Exiden Premiumilta, mutta on saman tehtaaan tekele, kuin nuo Motonet:in Snajderit.
- Eiköhän tällä taas vuosi mennä ja sitten vaihdetaan kerran takuuseen, kun ei enään ensi helmikuussa käynnistykkään.
-
Kulkimen starttiakut kuormitus testissä näytti vajaata 11V. Motonetissä on akkuja, Sznajder, Sznajder Silver ja Sznajder Marine. Onko veljillä kokemusta näistä akuista, ovat 70-80Ah. Hinnat, 77,50-95,50e. Entiset akut on kahdeksan vuotta vanhat Bilteman huoltovapaat. ::)
Asensin kuitenkin uudet Pakkasakut, 2 x 74 Ah. ;)
-
Hain tänään Motonetista 100Ah Znjaaderin vapaa-ajan akkuja (sinikantiset yht 215 Eur) kun piti toi alennuslappu käytellä, ja akut on olleet akuutti asia jo jonkin aikaa. Katsotaan nyt miten pelittelee, latautumaan lähti ainakin ihan ok.
Otin tuon merkin akut, koska on tuossa toisessa autossa ollut jo jonkin aikaa starttiversiona ja palvellut kyllä ihan ilman murhehia.
-
Velj. Keskiseltä kävin hakemassa Zapin 100 ah akun juuri vaunuun. Maksoi reilut 90 € ja kahden vuoden takuu.
-
Velj. Keskiseltä kävin hakemassa Zapin 100 ah akun juuri vaunuun. Maksoi reilut 90 € ja kahden vuoden takuu.
Katselin samoja akkuja tänään on vähän tiukkaa saada sopimaan 2 akkua viralliseen tilaan,
nyt siellä on yksi. Halvempia mitä Biltemalla+Motonetissä.
(ajokko muute pakulla SFC tarra takalasissa)
-
Maaliskuussa 2011 uusin starttiakun Sznajderin merkkisen ja nyt asuntopuolen akun 100Ah samannimiseen.
Hyvin tuntuvat toimivan ainakin näin uutena. :)
-
Putsasin tuossa imurin kanssa tuo elektroblockin tilan ja sattui sieltä löytymään yllätys. Oli noiden Bochin "edesmenneiden" geeliakkujen käyttöohjeläpyskä siellä boxin takana Thumb taiteltuna.
Lukasin tuossa sitten illalla sen, tekstin pääkohdat jotka oikeastaan olivat ne merkityksellisimmät, olivat seuraavat:
Mm. "ladattuna säilytettävä pakkaselta suojattuna".
"ladataan täyteen puolen vuoden välein, tai viimeistään kun varaus on 12,4V "
"ylläpitovaraaminen 13,5V:lla"
"mikäli varataa esim matkailuajoneuvossa tai linja-autossa on akun kaapeli irroitettava :-X"
"vältä purkamista yli 60% nimelliskapasiteeti sta"
"ennen akun varaamista on lämpötilan oltava vähintään 15 -35 astetta"
"käyttö:Voimassa DIN VDE0510, osa3 "sähköajoneuvojen käyttöakut"
Jne. Mielenkiintoinen planketti
Että semmoset patterit oli ne ::)
Niin ja valmistus leimat löytyi toinen akku 09 toinen 08 Myyjä joku saksalainen ajoneuvohuoltoliike .
No tallissa on nyt lämpimässä, turvassa pahalta pakkaselta :laugh:
-
On veneessä Motonetin akut. Mitkään ei ole koskaan pitänyt yhtähyvin sähköjään talven yli...
-
Vaunussa 6 vuotta pienellä käytöllä ollut 90 Ah TAB AGM-akku vaihtui vuoden vanhaan 100 Ah Sznajder:iin (kaverin autossa ollut, halpa ;D).
Oliskos 1 kenno pimeenä tossa TABissa, kun ei latauksenkaan jälkeen antanut kuin 11,5V, muuten kyllä on tähän asti tasasesti tuo antanut virtansa. Hintaa oli 2006 n.160€, Turun Valinta-akussa.
-
Viikonloppuna oltiin oltu parkissa n. 5 tuntia kun valot pimeni ja virrat katkesi autossa.
Hupiakkuna vajaa 2v vanha Sznajder 95Ah AGM akku. Laskeskelin että kulutusta oli ollut reilusti alle 30 ah tuona aikana, luultavasti alle 20. 2 x 10w lukulamppuja, 4 x 1w ledejä ja lämmitin vajaalla teholla.
Putsasin akun navat, niissä ei kyllä näkynyt mitään, mutta kun kerran oli esillä niin tein tuon. Moottori käyntiin tunniksi ja virtaa riitti hyvin yli yön, tosin silloin ainoastaan lämmitin oli käytössä.
Pitää mitata tuo akku kunnolla, mutta ei se terveeltä tunnu ja takuuta siinä on vielä pari kuukautta. Vaihtoon taitaa mennä.
Akku siis tämä:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/900603/Sznajder-AGM-95Ah780A-akku-P350xL175xK190--
-
Viikonloppuna oltiin oltu parkissa n. 5 tuntia kun valot pimeni ja virrat katkesi autossa.
Hupiakkuna vajaa 2v vanha Sznajder 95Ah AGM akku. Laskeskelin että kulutusta oli ollut reilusti alle 30 ah tuona aikana, luultavasti alle 20. 2 x 10w lukulamppuja, 4 x 1w ledejä ja lämmitin vajaalla teholla.
Putsasin akun navat, niissä ei kyllä näkynyt mitään, mutta kun kerran oli esillä niin tein tuon. Moottori käyntiin tunniksi ja virtaa riitti hyvin yli yön, tosin silloin ainoastaan lämmitin oli käytössä.
Pitää mitata tuo akku kunnolla, mutta ei se terveeltä tunnu ja takuuta siinä on vielä pari kuukautta. Vaihtoon taitaa mennä.
Akku siis tämä:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/900603/Sznajder-AGM-95Ah780A-akku-P350xL175xK190--
Olen törmännyt akkuongelmaan siten, että kun kuorma on tarpeeksi suuri niin jännite katkeaa laakista ja viaksi paljastui, että akun napa oli irti kennolevyistä. Akun tyyppi oli Exide. Vikasi vaikuttaa samanlaiselta.
-
Biltemalta (http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Sahkojarjestelma/Akku/Auton-akut-8021005/) kolmen vuoden takuu akkuun .
-
Että semmoset patterit oli ne ::)
Niin ja valmistus leimat löytyi toinen akku 09 toinen 08 Myyjä joku saksalainen ajoneuvohuoltoliike .
No tallissa on nyt lämpimässä, turvassa pahalta pakkaselta :laugh:
Jostain muistan lukeneeni, että geeliakut eivät ole oikein tarkoitettu pakkasiin. Taisi olla jonkun akkufirman ohje.
-
Olen törmännyt akkuongelmaan siten, että kun kuorma on tarpeeksi suuri niin jännite katkeaa laakista ja viaksi paljastui, että akun napa oli irti kennolevyistä. Akun tyyppi oli Exide. Vikasi vaikuttaa samanlaiselta.
Exidet on jostakin syystä olleet ongelmaisia. Itsellä oli autossa startti ja hupiakku Exidet ja ne oli käytössä 09 syksystä ja kesti 3 vuotta, molemmat meni vaihtoon. Silloin laitoin tuon AGM akun hupiakuksi ja starttiakuksi Boschin Silverin. Tuo starttiakku pyörittää konetta vielä iloisesti, mutta tuo AGM taitaa olla tiensä päässä.
Huomenna mittailen ja katsotaan onko jännite muuttunut paljonkin vuorokaudessa. Tuon tekniikan pitäisi olla hyvä tuohon käyttöön, ehkä merkkivalinta oli väärä.
-
Auto seisoi vuorokauden ja lepojännite oli laskenut 12,21 V, kun laitoin 10W rasituksen jännite laski heti lukemaan 12,10.
Mittaukset tein asuiosan sytytinliittimen kautta ja mielestäni nuo osittavat akun olevan epäkunnossa. Sen vuorokauden ajan akku ei ollut kytketty
-
Ostin just diesel Touraniin 77 Ah Bosch S5 Silver plussan. Se ei ollut kuin 20 euroa kalliimpi kuin Snaiderin vastaava. Minulla on yksi Bilteman akku hajonnut heti uutuuttaan, Snaideri kesti vuoden ja traktorista meni Hankook vuodessa. Uskoisin että 20 euron lisähinta Boschista ei ole pitemmän päälle kallis investointi kunnon akkuun. Onko AGM-akusta autokäytössä mitään hyviä ominaisuuksia verrattuna perinteiseen huoltovapaaseen?
-
Ostin just diesel Touraniin 77 Ah Bosch S5 Silver plussan. Se ei ollut kuin 20 euroa kalliimpi kuin Snaiderin vastaava. Minulla on yksi Bilteman akku hajonnut heti uutuuttaan, Snaideri kesti vuoden ja traktorista meni Hankook vuodessa. Uskoisin että 20 euron lisähinta Boschista ei ole pitemmän päälle kallis investointi kunnon akkuun. Onko AGM-akusta autokäytössä mitään hyviä ominaisuuksia verrattuna perinteiseen huoltovapaaseen?
Itse ajattelin AGMn tuovan lisäetuja hupiakkuna koska se on suunniteltu kestämään purkauksia paremmin ja sopii myös stop and go autoihin ajoakuksi. Lisäksi akun sanotaan kestävän tärinää paremmin ja meillä kun tuo on takakulmassa ja autossa iso peräylitys ajattelin tämänkin olevan hyvä asia. Myös se että akku on kuiva, eli nesteet imeytetty on mielestäni hyvä.
Katsotaan saisiko sovittua vaihdon Boshin vastaavaan maksamalla erotus
-
Tiedä sitten paljonko akkuvalmistajia oikeasti on, mutta paljon taitaa olla yksilöissäkin eroa. Akun merkki ei ainakaan takaa, että akku on hyvä, tai jopa paras. Ohessa linkki vertailuun, joka ainakin minut aikoinaan yllätti. http://www.airistonveneilijat.fi/Akkutesti-TM-2009.pdf
-
Akkutestit on samanlaisia kuin rengastestitkin. Voittajaksi saadaan ominaisuuksien painotuksella se mikä halutaan. Mutta tuon testin perusteella taisin sittenkin valita sieltä heikommasta päästä. Esim Varta ja Bosch ovat päältä päin täysin identtiset, mutta eri asioista niitä on kehuttu ja haukuttu.
-
Tiedä sitten paljonko akkuvalmistajia oikeasti on, mutta paljon taitaa olla yksilöissäkin eroa. Akun merkki ei ainakaan takaa, että akku on hyvä, tai jopa paras. Ohessa linkki vertailuun, joka ainakin minut aikoinaan yllätti. http://www.airistonveneilijat.fi/Akkutesti-TM-2009.pdf
Ja edellisen testin voitti Biltema.... ;D
-
Nyt on Boschin AGM hupiakkuna. Tuo edellinen Sznajder näytty yhden testin mukaan ehjältä, mutta kun sitä rasitti pienellä kuormalla jännite laski lukemaan 11,5V. Merkin vaihto onnistui ok ja tuo vanha hyvitettiin.
-
Onko mitään tietoa millaisia ovat laadultaan nämä Woima merkkiset akut? 180Ah AGM akku maksais 299€. 11vuotta vanha geeli hupiakku vetelee viimeisiään.
-
Onko mitään tietoa millaisia ovat laadultaan nämä Woima merkkiset akut? 180Ah AGM akku maksais 299€. 11vuotta vanha geeli hupiakku vetelee viimeisiään.
Boschin ja Sznajderin akuissa on takuu 2v noissa Woima akuissa 1v. Syksyllä vaihdoin vajaa 2v vanhan Sznajderin akun ( http://www.motonet.fi/fi/tuote/900603/Sznajder-AGM-95Ah780A-akku-P350xL175xK190-- ) Boschin hiukan isompaan. Tuo oli tiensä päässä ja ei toiminut hupiakkuna. Katsotaan miten Boschin käy, AGM sekin. Ainakin samaan aikaan kun tuo Sznajderi ostettu Bochin Silver käynnistysakku on mittausten mukaan täysin kunnossa.
Syksyllä tuolle Woima akulle myönnettiin muistaakseni ainoastaan 6kk takuu, voin olla tässä väärässä.
Mielestäni noissa hinta / laatu käy käsi kädessä
-
Edellä mainittuja ennen autossa oli Exiden akut molemmat laitettu alkuvuonna 2010 ja ne oli myös molemmat parissa vuodessä käyttöikänsä päässä. Sekin merkki on nykyään minun älä osta listalla.
-
Mulla on nyt Motonetin Sznajder vapaa-ajan akku käytössä kuudetta vuotta. Kaipa sekin joskus hyytyy, vaikka vielä toimiikin hyvin.
Ihan tavallinen vesiakku vain.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/900185/Sznajder-185Ah-vapaa-ajan-akku-P51xL22xK2022cm
-
Saisiko noita tavallisia akkuja käyttää matkailukulkineissa ja vaunuissa sisäasennuksessa? Vai pitääkö olla geeliversioita?
-
Saisiko noita tavallisia akkuja käyttää matkailukulkineissa ja vaunuissa sisäasennuksessa? Vai pitääkö olla geeliversioita?
Kyllähän toki voi "tavallista" akkua käyttää matkailuajoneuvon akkuna. Varmaankin luokkaa 90% käytössä olevista akuista on tavallisia (vapaa-ajan tai jopa käynnistys) lyijyakkuja.
-
Saisiko noita tavallisia akkuja käyttää matkailukulkineissa ja vaunuissa sisäasennuksessa?
Eikös niissä yleensä siloin ole "hengitysletku" ulos??
-
Eikös niissä yleensä siloin ole "hengitysletku" ulos??
Minä olen vetänyt letkut ulos, mutta onhan niitä sellaisia suljettujakin järjestelmiä.
-
Ainakin nuo motonetin sznaiderit on suljettuja ja niin taitaa olla suurinosa muistakin,käynnistys akut sitten erikseen niihin taitaa vielä voida nestettäkin lisätä.
-
Ainakin nuo motonetin sznaiderit on suljettuja ja niin taitaa olla suurinosa muistakin,käynnistys akut sitten erikseen niihin taitaa vielä voida nestettäkin lisätä.
Tuo minun akkuni on tavallaan avoin. Siinä on huohotinkanavat, joihin saa letkut kiinnitettyä. Korkit ovat avattavia ja nestettä voi lisätä. Tähän yksilöön ei ole kuitenkaan tarvinnut vettä lisätä.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/900185/Sznajder-185Ah-vapaa-ajan-akku-P51xL22xK2022cm
Muokkaa viestiä
-
Onko mitään tietoa millaisia ovat laadultaan nämä Woima merkkiset akut? 180Ah AGM akku maksais 299€. 11vuotta vanha geeli hupiakku vetelee viimeisiään.
Puuilosta saa tuolla hinnalla kolme 100Ah:n akkua. Tärkeintä on että ei osta Exsideä ja laturi on asiallinen. Ja jos käytössä on iso invertteri, sitten starttiakku ulos menevällä letkutuuletuksella. :)
-
Saisiko noita tavallisia akkuja käyttää matkailukulkineissa ja vaunuissa sisäasennuksessa? Vai pitääkö olla geeliversioita?
Ransussa on käynnistysakku kuskin penkin alla...
-
Puuilosta saa tuolla hinnalla kolme 100Ah:n akkua. Tärkeintä on että ei osta Exsideä ja laturi on asiallinen. Ja jos käytössä on iso invertteri, sitten starttiakku ulos menevällä letkutuuletuksella. :)
Exiden kanssa monella on ollut ongelmia, myös minulla kuten jo aikaisemmin mainitsin. En tiedä ovatko jo löytäneet ongelmakohdat ja tehneet asialle jotakin. Itse en aio kokeilla onko laatu parantunut, mutta luulisi että laadulle on tehty jotain. Kaikenlaisia huhuja näistä olen kuullut, yksi oli, että kierrätyslyijy oli epäpuhdasta ja aiheutti ongelmia. Navan liitoksissa kennoihin on ollut huonoa kontaktia, oliko sitten materiaali tai suunnitteluvirhe joka tuon aiheutti?
-
Moi. mulla on kaveri joka omisttaa akkulikkeen lahdessa. Osattava merikontilisen akkuja kerralla. Itse ihmettelin kun vuodenvanha akku todetiin sökökisi, vaihtoivat uuden tilalle mukisematta . Kaverini sanoi ettei ole mittään uutta ,heillä tehdas laitaa tilattaessa 15 akkua kontissa ylimääräisiä kun aina on vialisia joukossa . Menee suoraan sulatukseen ei tarvitse lähettää takaisin tehtaalle.
-
Puuilosta saa tuolla hinnalla kolme 100Ah:n akkua. Tärkeintä on että ei osta Exsideä ja laturi on asiallinen. Ja jos käytössä on iso invertteri, sitten starttiakku ulos menevällä letkutuuletuksella. :)
Autossa pitää olla suljettu akku. Mitään mahdollisuutta tehdä tuuletusta ei ole. Isoja virtoja ei käytetä, mutta akkua puretaan aika tyhjäksi ja ladataan auton käydessä.
-
Autossa pitää olla suljettu akku. Mitään mahdollisuutta tehdä tuuletusta ei ole. Isoja virtoja ei käytetä, mutta akkua puretaan aika tyhjäksi ja ladataan auton käydessä.
?
Ainaski mulla on porakone ja 8,5mm poranterä millä on saanu akkukoteloon reijän mistä tuuletus letku pihalle...
mutta jos ongelma on jokin muu kuin auton rankenteellinen niin silloin ei porakoneet auta ;D
-
Mun ed.autossa se oli ainenkin hoidettu letkulla. Tosin se oli vm89 matkaaja ja ei kai silloin edes ollu keksitty suljettuja akkuja.
-
Mun ed.autossa se oli ainenkin hoidettu letkulla. Tosin se oli vm89 matkaaja ja ei kai silloin edes ollu keksitty suljettuja akkuja.
Minulla on letku läpi lattiasta, johon on kytketty kaikki akut T-kappaleilla. :)
-
Exide Premium näyttää kuolleen. Akun todellista ikää en tiedä, mutta myyjäliike sanoi laittaneensa uuden kun ostin auton1/2 v. sitten. Ei ota latausta vastaan EBL:n kautta. Nyt on akku irti ja Ctek yrittää saada henkeä akkuun.
paristotuotantoon hiukan perehtyneenä tiedän, että samassa tehtaassa ja samalla linjalla valmistetaan tuotteita, jotka leimataan eri merkeille. Riippuen merkistä ja sen vaatimasta testauksesta ennen myyntiä, tuotteesta tulee halpistuote tai huipputuote. Ennen myyntiä tapahtuva tuotetestaus vaikuttaa oleelisesti tuotteen myyntihintaan. Sama tuote ilman tuotannon jälkeistä testiä on halpaa ja viallisia on mukana. Hiukan parempi merkki on testattu pistokokeilla, eliviallisia pääsee myyntiin jonkin verran, ja huipputuotteet on testattu jokainen myyntiin tuleva yksilö erikseen, eli viallisia ei siinä vaiheessa päästetä yhtään myyntiin, vaan kaikki viat ovat kuljetuksessa tai säilytyksessä syntyneitä.
-
Syväpurkaukset tuntuvat murhaavan monet nykyiset vapaa-ajan akutkin. Näin kävi vapaa-ajan Boschilla; viisi purkausta noin 50 % varaustilaan ja akku täysin kaputt. Ikää akulla oli hiukan yli vuoden.
-
Exide Premium näyttää kuolleen. Akun todellista ikää en tiedä, mutta myyjäliike sanoi laittaneensa uuden kun ostin auton1/2 v. sitten. Ei ota latausta vastaan EBL:n kautta. Nyt on akku irti ja Ctek yrittää saada henkeä akkuun.
Miksi koitat elvyttää tuota. Jos se on uusittu myyjäliikkeen puolesta niin yhteyttä vaan siihen ja uutta tilalle. Todella usein Exiden akut mainitaan akkuongelman yhteydessä, onko näissä todella laatu todella vaihteleva.
-
Vein Exiden akkuliikkeeseen tarkistettavaksi. Yksi kenno kaput, akku muiden kennojen osalta huippukunnossa. Antaa ulos enemmän kuin luvataan, mutta tarvisi olla 10V järjestelmä. Asia on jo hoidettu auton myyjän kanssa Thumb ja nyt on uusi akku latautumassa :D
-
Koitin tuossa katella netinkautta puuilon vapaa-ajan akkuja mutta ei löytynyt kuin yksi vaihtoehto ja siinäkään ei mitään tietoja, jos jollakulla siellä asioineella on tietoa niin kiitollisena otetaan vastaan. Lähinnä minkäkokoluokan akkuja (ah) ja suuntaa antavaa hintatietoa. Ei ilkeis ihan ilokseen lähteä ajeleen sinneasti vaan ensiviikolla on uudet akut haettava.
-
Kantis tarjous.
http://m.motonet.fi/fi/tuote/900100/Sznajder-100Ah-vapaa-ajan-akku-P350xL175xK190--
Onko nämä toimineet?
-a-
Sent from my PadFone T004 using Tapatalk 2
-
Kantis tarjous.
http://m.motonet.fi/fi/tuote/900100/Sznajder-100Ah-vapaa-ajan-akku-P350xL175xK190--
Onko nämä toimineet?
-a-
Sent from my PadFone T004 using Tapatalk 2
Mulla on autossa kaksi ollut koko ajan ymp. vuoden käytössä.Toimii. Olikohan vuos 2012 kun ostin. ::) Jos kaks laittaa, niin lataa molemmat täyteen ennen asennusta autoon, ei tule potentiaalieroja ja pysyy pitempään kunnossa. Suosittelen myös ominaispainomittari n hankkimista. Noista kun voi tarkastaa ominaispainot perinteisesti.. Itse katson ne aina ennen talvea.On näistä juttua ollut täällä. Haku ominaisuudella esim. löytää, jos haluaa lukea.
-
Noista kun voi tarkastaa ominaispainot perinteisesti.. Itse katson ne aina ennen talvea.On näistä juttua ollut täällä. Haku ominaisuudella esim. löytää, jos haluaa lukea.
Minkäs lisäarvon tuo ominaispainon mittaus tuo...?
Minä katson vain, että on nestettä ja sitten ylläpitolataukseen.
-
Kuormitusmittarilla ladatulla akulla vastukset punaiseksi. Jos mittari ei putoa alle 12V, keltaselle. Ee muuta kun akku käyttöön. :D
-
Minkäs lisäarvon tuo ominaispainon mittaus tuo...?
Jos oikein vaivaa näkee, niin eikös sillä selviä jos joku kenno on huonommassa hapessa kuin muut ja siten akku sisäkäyttöön soveltumaton.
Halvalla kuormitusmittarilla näkee saako sillä auton käyntiin. Hupiakun testaukseen ei sekään ihan paras.
-
Uudelle hupiakulle olisi tarvetta kun vanha räjähti. Kesä meni automatkailun suhteen pilalle kun tuli työmahdollisuus vaikka se tarkoitti että viikot kuluu töissä ja vielä ilman oikeaa korvausta. Mutta jokatapauksessa siis nyt on ollut mietinnässä minkälainen vapaa-ajan akku tuohon nyt seuraavaksi kannattaisi hommata. Motonetissä näyttäisi nyt olevan Sznajder kanta-asiakas alessa.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/900100/Sznajder-100Ah-vapaa-ajan-akku-P350xL175xK190--
Biltema kehui omia akkujaan ja väitti että TM:n testissä olivat pärjänneet hyvin. TM:n noin yleensä olen tykännyt luottaa.
Se mitä nyt on forumeilta lueskellut, niin merkkikään ei välttämättä takaa ainakaan näissä halvemmissa akuissa mitään erikoista. Ja hintaluokkaa tuntuu olevan jotakuinkin samanlainen. AGM akut sitten erikseen. Mutta jos olen käsittänyt oikein niin ne vaatii laturiltakin jotain erikoista. Oma laturini on kuitenkin vuodelta 89, joten en tiedä onko siinä moista asetusta. Ja kestoistakin olen tainnut luke apuolesta ja vastaan.
Eli onko jotain mitä ehdottomasti kannattaa välttää ja/tai mitä ehdottomasti kannattaa suosia? Kapasiteettia saisi olla jotain tuota 100 amppeeritunnin luokkaa.
-
Pysyt vain erossa Exide-akuista. ;)
-
Mulla on ollut nuo snajderit parivuotta ja moitteetta ovat pelanneet.
Lähetetty minun SM-G903F laitteesta Tapatalkilla
-
Motonetista katselin keväällä vapaa-ajan akkuja ja kummastelin, kun niissä oli aika vanhat päiväykset...
Boschin 180Ah akut oli päiväykseltään yli vuoden vanhoja. Liekö maanneet hapotettuna ylivuotisina hyllyssä. Sznajderin vastaavassa oli päiväys 2 kuukautta vanha. Kerran olin ostamassa Bannerin 6v akkua Motonetistä. Yksi oli saldona. Kun kävin paikan päällä ostamassa, niin eivät suostuneet myymään, koska oli kuulemma liian kauan maannut hyllyssä.
En tiedä onko tuolla merkitystä, mutta kyllä minä toimisin samoin kuin ruokakaupassa. Elikä katsoisin päiväyksen ja ottaisin sen tuoreemmaan.
Mulla on retkuiluautossa vielä Sznajder 185Ah tavallinen vesiakku. Seitsemäs vuosi on menossa ilman oireilua. Tyytyväinen olen ollut myös Boschin käynnistysakkuihin.
-
Itse olen motonetistä hankkinut kaikki harvat akut viimeisen 10 vuoden aikana ja aina ollut tarralaput päällä jossa hapotuspäivä max. 2kk ostosta.
-
Itse olen motonetistä hankkinut kaikki harvat akut viimeisen 10 vuoden aikana ja aina ollut tarralaput päällä jossa hapotuspäivä max. 2kk ostosta.
Näin varmasti pitäisi ollakin....
Olettaisin, että ongelma on keväällä. Loppukesän varastoa jää hyllyyn, kun sesonki on ohi. Tuskin vievät hylkyyn talvehtineita akkuja. Kannattaa siis lukea, mitä siinä pienessä tarrassa lukee.
En tiedä sitten, miten varsinaiset akkuliikkeet toimivat varastoakkujensa kanssa.
-
akku liikkeet varastoi akut kuivanaja hapotetaan siinä vaiheessa kun asiakas ostaa akun.
niin ainakin mun käyttämä akkukauppias Thumb
-
Mää kävin tammikussa 30 pakkasilla hakeen oulun akusta työautoon akun niin ne oli valmiita ja työntekijät kulki juoksemalla kun vaihtoivat akkuja autoihin, hinuri roudas vaan lisää autoja pihaan ;D. Myi akun ja sanoi että tehän saatte ite vaihdettua :D. Silloin kävin motonetissä muuten asioilla niin autonakku hylly oli tyhjänä, eikä toiveikkaana ollut että tulisi nopeasti lisää.
-
Uudelle hupiakulle olisi tarvetta kun vanha räjähti. Kesä meni automatkailun suhteen pilalle kun tuli työmahdollisuus vaikka se tarkoitti että viikot kuluu töissä ja vielä ilman oikeaa korvausta. Mutta jokatapauksessa siis nyt on ollut mietinnässä minkälainen vapaa-ajan akku tuohon nyt seuraavaksi kannattaisi hommata. Motonetissä näyttäisi nyt olevan Sznajder kanta-asiakas alessa.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/900100/Sznajder-100Ah-vapaa-ajan-akku-P350xL175xK190--
Biltema kehui omia akkujaan ja väitti että TM:n testissä olivat pärjänneet hyvin. TM:n noin yleensä olen tykännyt luottaa.
Se mitä nyt on forumeilta lueskellut, niin merkkikään ei välttämättä takaa ainakaan näissä halvemmissa akuissa mitään erikoista. Ja hintaluokkaa tuntuu olevan jotakuinkin samanlainen. AGM akut sitten erikseen. Mutta jos olen käsittänyt oikein niin ne vaatii laturiltakin jotain erikoista. Oma laturini on kuitenkin vuodelta 89, joten en tiedä onko siinä moista asetusta. Ja kestoistakin olen tainnut luke apuolesta ja vastaan.
Eli onko jotain mitä ehdottomasti kannattaa välttää ja/tai mitä ehdottomasti kannattaa suosia? Kapasiteettia saisi olla jotain tuota 100 amppeeritunnin luokkaa.
No mulla on ollu nuo linkittämäsi akut usiamman vuoden nyt ja mitä käytössä olen havainnut niin huolettomia on olleet. On tästä tullut kommentoitua aiemminkin. Ei tule hajuja sisälle tms. Kun ostin nuo geeliakkujen pimahdettua, niin katsoin siellä Hämeenlinnan myymälässä että päiväys on tuore ja ostin silloin pari, kun hommasin tuon Motonetin kantiskortin. Sen verran hyvin tuli alennusta. Roudasin sitten akut kotio, nappasin teipit kansista auki ja ne muovilisut ja korkit oli alla ihan perinteiset, niin katsoin ominaispainot ja latasin ihan tappiinsa molemmat sitten älylaturilla. Sitten annoin huokasta niitten päivän, katoin napajännitteet ja asensin autoon. Autossa laitoin asennuksen jälkeen EBL 99 stä akkuvalinnan "Blei saure" asentoon ja kokeilin että laitteet pelittää. (Lataaminen on kaiken aa ja oo ettei pakkasilla ole tyhjät.) Ja siellä ne on hommansa tehny. Kerran pari vuodessa tarkastan noi ominaispainot aina varalta. Mulla joskus autossa kävi niin, että oli Exide starttiakku ja meni varkain kenno pimiäksi ja kun tuon havatsin oli takuu just loppu. Sen jälkeen on noita Sznjadereita ollut minulla akut. En kuitenkaan sano että muut huonoja olis. Noita vaan on passeliin hintaan ja kestää usiamman vuoden käyttää.
Minun mielestä akun kestoon nykyään vaikuttaa kaikkein eniten ehkä teiden kunto. Kun osa maanteistä on niin karkiaa ja ruoppistakin että auton kaikki palikat on kovalla rasituksella. Ja tärinä tunnetusti rasittaa akkujen rakennetta. Olen laittanut sellasta teltanaluspatjaa nykyään vähän vaimetamaan tuota akkujen tärinäpuolta. Elikkä leikannu sellaset solumuovi vuoraukset ja myös sinne akun alle. Jos vähän ees hillittis. Tuossa kävin viime viikolla Saloisilla täällä Janakkalassa ja oli kyllä ihan kirotun rupinen ränni ajettavaksi. Rooppeja oli yritetty paikata ja niistä oli tullu sellanen muhkurapinta ja taas vieressä rikkonainen pitumi. Kolmee neljääkymppiä ajoin ettei kaapit puroonnu. Mukulakivi on sen rinnalla kyllä pumpulipeltoa :-\
-
No mulla on ollu nuo linkittämäsi akut usiamman vuoden nyt ja mitä käytössä olen havainnut niin huolettomia on olleet. On tästä tullut kommentoitua aiemminkin. Ei tule hajuja sisälle tms. Kun ostin nuo geeliakkujen pimahdettua, niin katsoin siellä Hämeenlinnan myymälässä että päiväys on tuore ja ostin silloin pari, kun hommasin tuon Motonetin kantiskortin. Sen verran hyvin tuli alennusta. Roudasin sitten akut kotio, nappasin teipit kansista auki ja ne muovilisut ja korkit oli alla ihan perinteiset, niin katsoin ominaispainot ja latasin ihan tappiinsa molemmat sitten älylaturilla. Sitten annoin huokasta niitten päivän, katoin napajännitteet ja asensin autoon. Autossa laitoin asennuksen jälkeen EBL 99 stä akkuvalinnan "Blei saure" asentoon ja kokeilin että laitteet pelittää. (Lataaminen on kaiken aa ja oo ettei pakkasilla ole tyhjät.) Ja siellä ne on hommansa tehny. Kerran pari vuodessa tarkastan noi ominaispainot aina varalta. Mulla joskus autossa kävi niin, että oli Exide starttiakku ja meni varkain kenno pimiäksi ja kun tuon havatsin oli takuu just loppu. Sen jälkeen on noita Sznjadereita ollut minulla akut. En kuitenkaan sano että muut huonoja olis. Noita vaan on passeliin hintaan ja kestää usiamman vuoden käyttää.
Minun mielestä akun kestoon nykyään vaikuttaa kaikkein eniten ehkä teiden kunto. Kun osa maanteistä on niin karkiaa ja ruoppistakin että auton kaikki palikat on kovalla rasituksella. Ja tärinä tunnetusti rasittaa akkujen rakennetta. Olen laittanut sellasta teltanaluspatjaa nykyään vähän vaimetamaan tuota akkujen tärinäpuolta. Elikkä leikannu sellaset solumuovi vuoraukset ja myös sinne akun alle. Jos vähän ees hillittis. Tuossa kävin viime viikolla Saloisilla täällä Janakkalassa ja oli kyllä ihan kirotun rupinen ränni ajettavaksi. Rooppeja oli yritetty paikata ja niistä oli tullu sellanen muhkurapinta ja taas vieressä rikkonainen pitumi. Kolmee neljääkymppiä ajoin ettei kaapit puroonnu. Mukulakivi on sen rinnalla kyllä pumpulipeltoa :-\
Ominaispainoja kun mittailet, niin saatko niin tarkan mittauksen, että noissa 2 vuotiaissa akuissa näkyy eroa kennojen välillä? Siitähän se akun tuho alkaa, että yksi kenno toimii eritahtiin.
-
No yhden noita nyt hain noita kanta-asiakastarjouksessa olevia akkuja tänään. Toinen on vielä harkinnassa. Hyvin ollaan tuolla 110 AH ainakin viime kesänä pärjätty, mutta kun harkinnassa on ollut se telkkarin lisääminen jos hommaisi invertterin. Oma arvioni on, että suurimmassa osassa tapauksia ainakin se joka toinen yö oltaisiin pistokepaikan päässä ja jos ei olla niin niin harvoin tapahtuu, että silloin voidaan hyvin ollakin ilman sähköjä. Mutta kuinka kauan suurinpiirtein riittää 100 AH akku jos käytössä on telkkari, kännykän ja iPadin laturit ja mahdollisesti läppäri? Pärjäänkö yhden vuorokauden vai tavitsenko toisen?
Sitten kysymyksiä tuosta akusta. Kysyin Motonetissa, kun täällä on ollut puhetta noista tarroista ja hapotuspäivistä. Tässä oli yksi tarra, jossa päivämäärä 9.6.2016. Kysyin siitä, niin tulevat kuulemma Motonetiin tehtaalta suoraan hapot sisällä ja tuo tarra kertoo sen päivämäärän kun akut ovat heille saapuneet. Kyljessä on tarra jossa on kuukaudet ja vuodet ja joku check boxi, mutta kukaan ei ole minun akkuuni mitään merkannut.
Kysyin myös tuosta ilmaputkesta että mihin tulee. Motonetin akkuspesialisti, joka paikalle haettiin, kertoi että tässä ei sellaista ole eikä tarvita. Eikä tätä kuulemma voi huoltaakkaan kun on suljettu akku. Kannessa kyllä on tuollainen indikaattori ja siinä on vieressä tarrassa kolme erillaista kuvaa, joista yksi taisi olla ladattu, ykis kai tyhjä ja yksi oli "service" joten olettaisi että tuolle jotain huoltoa voi/pitää tehdä.
Eli miten tämän akun kanssa pitää käytännössä elää?
-
Tuo tärinä on todella tuhoisaa akuille, pyöräilin aikoinaan 24km/sivu työmatkaa ympäri vuoden, niin yritin laittaa pyörän valoakuksi pientä happoakkua, mutta se ei kestänyt edes yhtä työmatkaa, vaikka tein hienon jousitetun ja tärinävaimennetun telineen. Laitoin sitten geeliakun ja se kesti parhaimmillaan satoja työmatkoja.
-
Jos olisi paljon ylimääräisä rahaa, niin tällainen Litiumrautafosfaatt iakku akku olisi ehdoton asuntoautokäyttöön, vaikka loppujen lopuksi saattaisi tulla halvemmaksi kuin nykyiset lyijyakut joiden laatu tuntuu melko huteralta.
http://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=AS_20160611065206&SearchText=lifepo4+battery+100ah
Hinta vain tulleineen ja veroineen menee 1000E:n paikkeille.
-
Jos olisi paljon ylimääräisä rahaa, niin tällainen Litiumrautafosfaatt iakku akku olisi ehdoton asuntoautokäyttöön, vaikka loppujen lopuksi saattaisi tulla halvemmaksi kuin nykyiset lyijyakut joiden laatu tuntuu melko huteralta.
http://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=AS_20160611065206&SearchText=lifepo4+battery+100ah
Hinta vain tulleineen ja veroineen menee 1000E:n paikkeille.
Tämä on minullakin edelleen suunnitteilla.
Tämän ituhan on siinä, että jokainen kenno controlloidaan ja ladataan erikseen älykkölaturilla.
Lisäksi sitä voi ladata vaikka 200A virralla, jos on kiire.
Tonnilla pitäisi saada 200Ah ja retkimalli.
http://www.ev-power.eu/Winston-40Ah-200Ah/?cur=1 (http://www.ev-power.eu/Winston-40Ah-200Ah/?cur=1)
-
Hyvinkään Motonetista hain tänään mopottimeen akun, no se kyllä piti ite hapsottaa mukana tulleella hapolla.
Mutta samalla kun pyörin siinä akku hyllyllä niin siinä oli kyltti jossa luki jotenkin näin:
Kun ostat autoon akkua niin käytä se palvelutiskin kautta niin testaavat ja tarkastavat akun.
En ole ennen huomannut tuollaista kylttiä siellä.
-
Mää kävin tammikussa 30 pakkasilla hakeen oulun akusta työautoon akun niin ne oli valmiita ja työntekijät kulki juoksemalla kun vaihtoivat akkuja autoihin, hinuri roudas vaan lisää autoja pihaan ;D. Myi akun ja sanoi että tehän saatte ite vaihdettua :D. Silloin kävin motonetissä muuten asioilla niin autonakku hylly oli tyhjänä, eikä toiveikkaana ollut että tulisi nopeasti lisää.
Silloin kierto oli huimaavaa, mutta tuskin vapaa-ajan akuilla. :)
-
Pysyt vain erossa Exide-akuista. ;)
Tässä kun olen näitä akkuja selannut, että mikä tulee uudeksi akuksi vaunuun.
180Ah-240Ah.. Exide Dual AGM akkua olen miettinyt.
Miksi niistä pitäisi pysyä erossa ?
Tietenkin se Motonetin Woima-AGM ois vaihtoehto kanssa.
-
En tiedä. Vuosia käyttänyt Exide:jä ilman ongelmia. Karavaanari kaitsu noita akkupalvelussa myy paljon mm takseihin.
-
Tässä kun olen näitä akkuja selannut, että mikä tulee uudeksi akuksi vaunuun.
180Ah-240Ah.. Exide Dual AGM akkua olen miettinyt.
Miksi niistä pitäisi pysyä erossa ?
Tietenkin se Motonetin Woima-AGM ois vaihtoehto kanssa.
Biltemoihin (siis AGM, edit.) päädyin viime vuonna, hyvä takuu ja hinta kohtuullinen. Muistaakseni pärjännyt jossain testissäkin. Mutta ei taida olla noin isossa koossa?
-
Mulla oli aikoinaan veneessä Bilteman akut kun sen ostin. Ajattelin ettei niistä ole mihinkään ja syksyllä kun vene meni telakalle jätin ne paikoilleen ajatuksena keväällä hankkia toiset, päävirtakytkimestä virran sentään katkaisin. Nuo oli täysin timmissä kunnossa ja keväällä kone käynnistyi ilman että niitä latasin. Olivat veneessä sen ajan kun minulla se oli.
Tuosta on aikaa ja sen aikaiset oli hyviä, toimittajat taitaa vaihtua Biltemassa kohtalaisen usein ja sen myötä laatu vaihtelee
-
Kysyin Exiden infosta, miksi on niin iso ero Wh ja Ah välillä samassa akussa, samaa asiaahan niillä pitäisi ilmaista. Ah on laskennallinen arvo, mutta näin paljon akkua ei saisi koskaan tyhjentää.
Wh taas on se arvo, jolla akkua suositellaan purettavaksi, jotta se kestää pitkään.
Esim Exiden 100Ah marine ja agm akun välillä on iso ero Wattitunneissa.
Halvat akut siis kestää, jos niitä käyttää vain 100-60% latauksesta. Syväpurun sieto maksaa enemmän ja samoilla Ah saa siis käytettävää kapasiteetiä enemmän.
-
Kysyin Exiden infosta, miksi on niin iso ero Wh ja Ah välillä samassa akussa, samaa asiaahan niillä pitäisi ilmaista. Ah on laskennallinen arvo, mutta näin paljon akkua ei saisi koskaan tyhjentää.
Wh taas on se arvo, jolla akkua suositellaan purettavaksi, jotta se kestää pitkään.
Esim Exiden 100Ah marine ja agm akun välillä on iso ero Wattitunneissa.
Halvat alut siis kestää, jos niitä käyttää vain 100-60% latauksesta. Syväpurun sieto maksaa enemmän ja samoilla Ah saa siis käytettävää kapasiteetiä enemmän.
Asiallista infoa Thumb
Minulla on tällainen lätkä vaunussa:
http://www.oem.fi/Tuotteet/Akku/Syklisen_kayton_akut/Ritar/RA12-200D_Sykliseen_kayttoon/825357-311488.html
-
Jos on tarkan markan mies eikä syväpurkuja ole tarkoitus harrastaa niin Powerline-tuotemerkillä myydään soppelin kokoisia 100Ah akkuja jos tilanpuutekin vielä ahdistaa.
Olen oikeissa autoissa käyttänyt Optimaa, Exidea ja Vartaa.
Boschin akkuihin meni maku jo silloin kun Mersu ja Volvo vaihtoivat alkuperäisakkutoimi ttajakseen Vartan Boschin sijaan. Tarina kertoo että Bosch alkoi tehdä ohuempia lyijylevyjä ja laatu kärsi.
Tiedä tuosta mutta akut olen aina ostanut akkuliikkeestä ja tuota Powerlinea suositeltiin sillä että valmistaja on Exide tai Varta, en muista kumpaa kehuivat. Löytyy kuulemma hidas puoli niinkuin Exide Nautiluksessa aikoinaan että kestää purkaa kun ei nyt ihan tolkuttomuuksiin pura.
Tämä tarkan markan vanhojen paskojen harrastajille.
-
Asiallista infoa Thumb
Minulla on tällainen lätkä vaunussa:
http://www.oem.fi/Tuotteet/Akku/Syklisen_kayton_akut/Ritar/RA12-200D_Sykliseen_kayttoon/825357-311488.html
Minkäs hintainen tuo Ritar 200Ah on ?
-
Minkäs hintainen tuo Ritar 200Ah on ?
Varmaan hyvä, jos 10 vuotta kestää...
Näyttäis olevan aika kallis.
http://www.monitec.fi/varaosat/akut-ritar-agm/
-
Varmaan hyvä, jos 10 vuotta kestää...
Näyttäis olevan aika kallis.
http://www.monitec.fi/varaosat/akut-ritar-agm/
No toi dual-AGM Exide 240Ah on 50€ kalliimpi.
Tosin 220Ah Woima taas sen about 50€ halvempi.
Monessa asiassa vaan huomannut, ettei köyhän ole varaa ostaa sitä halpaa.. :o
-
No toi dual-AGM Exide 240Ah on 50€ kalliimpi.
Tosin 220Ah Woima taas sen about 50€ halvempi.
Monessa asiassa vaan huomannut, ettei köyhän ole varaa ostaa sitä halpaa.. :o
Se on vähän suhteellista...
Mulla on nyt moitteetta pelannut Sznajder 185 Ah vapaa-ajan akku hintaan 199€ . Ikää nyt 7 vuotta.
On jo nyt tullut halvemmaksi, vaikka justiinsa hajoaisi.
-
Olen "köyhä" alle lkeskitulon tienaava. Sain tuon akun ½hintaan. Vaikka olis ollu esim -20% niin olisin silti ostanut koska
aika on rahaa...
-
Hyvin on Snajder toiminnut. Itse arvotan nuo paremmiksi kuin Vartan silver tai Exiden Premium akut.
-
Hyvin on Snajder toiminnut. Itse arvotan nuo paremmiksi kuin Vartan silver tai Exiden Premium akut.
Snajder ei vaan taida olla AGM ?
-
Vaihdoin vuosi sitten autoon hupipuolen akuksi Sznajderin vapaa-ajanakun ja hyvin on pelannut. Nyt näyttäisi siltä että autopuolen akku alkaa olla lopuillaan, hehkuttaessa jännite putoaa vähän päälle 11 volttiin mutta veivaa kyllä käyntiin näillä etelän pakkasilla. Autossa on Webasto, mutta ei sähkölämmitystä niin akkua tulee resitettua enemmän pakkaskäynnistyksis sä. Motonetissä on tarjolla tuohon 2003 malliseen Boxeriin Bochia, Exideä ja Sznajderia, nyt sitten mietin minkä niistä ostaisi. Exide ei ole kovin paljon kalliimpi kuin Sznajder ja sellainen autossa on nytkin. Vaihto on vaan hankala kun on niin ahdas (matala) paikka heti tuulilasin alla, mitenkähän tuonne saa akun ujutettua.
-
Piti oikein käydä laskemassa: viidestä tuhoamastani Sznajder akusta yksi on Agm.
Toimivat muuten, mutta syväpurkua eivät kestä.
-
Vaihdoin vuosi sitten autoon hupipuolen akuksi Sznajderin vapaa-ajanakun ja hyvin on pelannut. Nyt näyttäisi siltä että autopuolen akku alkaa olla lopuillaan, hehkuttaessa jännite putoaa vähän päälle 11 volttiin mutta veivaa kyllä käyntiin näillä etelän pakkasilla. Autossa on Webasto, mutta ei sähkölämmitystä niin akkua tulee resitettua enemmän pakkaskäynnistyksis sä. Motonetissä on tarjolla tuohon 2003 malliseen Boxeriin Bochia, Exideä ja Sznajderia, nyt sitten mietin minkä niistä ostaisi. Exide ei ole kovin paljon kalliimpi kuin Sznajder ja sellainen autossa on nytkin. Vaihto on vaan hankala kun on niin ahdas (matala) paikka heti tuulilasin alla, mitenkähän tuonne saa akun ujutettua.
Kaikilla noilla merkeillä on halpissarjansa, enkä usko että niillä on isoa eroa toisiinsa.
Eniten säästöä saat kun laitat samalla sinne akkuun kiinni halvan älykkölaturin ja käytät sähköissä aina kun muistat. Sähkönkulutus on olematon, mutta se muistamisen vaiva.
Liiteri myy joskus 30€ pikkulaturia, jonka voi unohtaa sinne pellin alle.
Ctekillä on myös akkuun laturin irtokaapelia, jonka liittimeen kytketään tarvittaessa laturi.
-
Meillä on molemmissa autoissa (käy myös matka-autoon) Defan akkuvahdit, toisessa lisäksi Defan ajastikello joka on kyllä pirun kätevä.
http://www.defa.com/fi/automotive/warmup/products/control_units/futura_ex_relay/ (http://www.defa.com/fi/automotive/warmup/products/control_units/futura_ex_relay/)
-
Eniten säästöä saat kun laitat samalla sinne akkuun kiinni halvan älykkölaturin ja käytät sähköissä aina kun muistat.
Viime talven kovemmilla pakkasilla käytin irrallista automaattilaturia ja sisätilalämmitintä. Sähköähän syötän autoon hupipuolen kautta niin pysyy sekin akku terävimmillään vaikka talvella ei asutakaan. Auton akun kunto alkoi jo silloin epäilyttää kun sähkön katkaisun jälkeen laturin keltainen diodi paloi (kertoo vajaasta akusta ja haluaa ladata) vaikka sähkö olisi ollut päällä kellon ympäri.
Helppo lataus olisi takasyöttö hupipuolen akkulaturilta, mutta Casa-Carissa on joku releviritys ja sähkö kulkee auton 12 V puolelta hupipuolelle vain auton käydessä. En ole löytänyt tuota relettä että saisi sen rinnalle diodin takasyöttöön.
-
Helppo lataus olisi takasyöttö hupipuolen akkulaturilta, mutta Casa-Carissa on joku releviritys ja sähkö kulkee auton 12 V puolelta hupipuolelle vain auton käydessä. En ole löytänyt tuota relettä että saisi sen rinnalle diodin takasyöttöön.
Näinhän se pitää ollakin, jotta hupi ei syö ajoakkua tyhjäksi. Ja se diodi taas syöttää virtaa aina....
Jos hupilaturi ei anna ajoakkuun virtaa, osta se pieni älylaturi, se on yksinkertaisin tapa hoitaa asia.
-
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autotarvikkeet/Autosahko/12-Volttia/Aurinkokennopaneeli-2000031035/ (http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autotarvikkeet/Autosahko/12-Volttia/Aurinkokennopaneeli-2000031035/)
Tätä kennoa minä pidän akkuvahtina joskus pitkiäkin aikoja.
-
Ei liity Motonetin valmistamiin Motonetakkuihin Motonet mitenkään, mutta AGM akkuja juuri nyt haikailevia voisi kiinnostaa tämä postaus (jonkun firman poistohinnoitteluil moitus):
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=146244
-
Ei liity Motonetin valmistamiin Motonetakkuihin Motonet mitenkään, mutta AGM akkuja juuri nyt haikailevia voisi kiinnostaa tämä postaus (jonkun firman poistohinnoitteluil moitus):
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=146244
Kiitos, tämä osu kohdalleen.
Nyt 250Ah akku tilauksessa Thumb
Juuri tilasin myös invertteri-laturin, 1500W/3000W teholla sinistä aaltoa.
Eiköhän tuolla läppärit, koiran tutkapannat yms. lataile, sekä pidä 40l pikkupakastinta toiminnassa.
-
Kiitos, tämä osu kohdalleen.
Nyt 250Ah akku tilauksessa Thumb
Juuri tilasin myös invertteri-laturin, 1500W/3000W teholla sinistä aaltoa.
Eiköhän tuolla läppärit, koiran tutkapannat yms. lataile, sekä pidä 40l pikkupakastinta toiminnassa.
Hyvä paketti sulla. Tsekkaa vielä että intikan laturi on automaatti eli katkaisee latauksen 14.7V.
Saapi rauhassa agrella tai roikalla latailla Thumb
-
Hyvä paketti sulla. Tsekkaa vielä että intikan laturi on automaatti eli katkaisee latauksen 14.7V.
Saapi rauhassa agrella tai roikalla latailla Thumb
Kyllä se on ns. 'älylaturi'.
http://www.aurinkosahko.net/product/93/invertteri-1500w-laturi-toiminnolla-12v
Tuo, tosin ei tuolta... kun sain tuon SunPulsen värkin huomattavasti halvemmalla toista reittiä ;D
Vielä pitäis keksiä, miten sen järkevästi sovittaa 'seinävirran' kanssa yksiin.
Niin, että mennään sillä mikä valitaan ja siitä saa akullakin vaunun sisäverkkoon invertterin kautta.
-
Kyllä se on ns. 'älylaturi'.
http://www.aurinkosahko.net/product/93/invertteri-1500w-laturi-toiminnolla-12v
Tuo, tosin ei tuolta... kun sain sen huomattavasti halvemmalla toista reittiä ;D
Hyvä.Se "äly" ei tuosta linkistä selviä. Kaveri laittoi tuollaisen e-bay:sta ja oli hiukan työn takana
selvittää että laturi tosiaan on älyllinen. ½hintaan tuosta linkistä Thumb Kätevä yhdistelmälaite sinänsä.
-
Vielä pitäis keksiä, miten sen järkevästi sovittaa 'seinävirran' kanssa yksiin.
Käytä välirelettä. En voi laittaa kuvaa kun koneeni on rikki ja toimin virityksellä.
-
Käytä välirelettä.
Pitää konsultoida velipoikaa tuosta, kun on alan inssi ja omaa luvat.
Saa samalla tulla 'lyömään leiman' mun asennukselle Thumb
En voi laittaa kuvaa kun koneeni on rikki ja toimin virityksellä.
Itse tässä joutu kanssa koneen päivittään, kun vm 2007 Mac Pro pöytäkone rupesi tökkimään.
Rahaa meni vähän liikaakin, mutta nyt pystyy käsittelemään työkuvat läppärillä. On jopa Lightroom/Photoshop käytössä nopeampi kun pöytäkone 😳
-
Käytä välirelettä.
Meillä on kans. Intikka on oletusarvoisesti päällä ja silloin seinäsähkö ja LATURI on irti verkosta.
Kun seinän kytkee intikka irtoaa ja laturi menee päälle.
-
Meillä on kans. Intikka on oletusarvoisesti päällä ja silloin seinäsähkö ja LATURI on irti verkosta.
Kun seinän kytkee intikka irtoaa ja laturi menee päälle.
Kai se ois niin kytkettävä, että seinävirrasta tulee veto ?
Vaikka siinä oltais pidempäänkin... eipä kuluta akkuvirtaa releen veto, vaikka se tuskin iso virta on mitä siinä kuluu.
-
Kai se ois niin kytkettävä, että seinävirrasta tulee veto ?
Nimenomaan...
-
Piti oikein käydä laskemassa: viidestä tuhoamastani Sznajder akusta yksi on Agm.
Toimivat muuten, mutta syväpurkua eivät kestä.
Vähän vanha aihe, mutta varmastikin aina ajankohtainen. Semmoinen tuli mieleen, että kestäisiköhän Gaphirin käytössä paremmin varsinaiset ajovoima-akut, mitä siivouskoneissa, kevyemmissä sähkötrukeissa yms. käytetään? 'Semi traction battery':lla löytää Googlesta tietoa. Purkauskestävyys voi olla esim. 600 sykliä jonkun DIN-normin mukaan. Painoa, kokoa ja hintaa on toki enemmän kuin tavan vapaa-ajan akussa. Lyijyn määrähän akussa kestoa tekee, paksut levyt. Itellä on vanhoja tukiasema-akkuja, 100 Ah akun paino on 42 kiloa, kerran tein koeponnistuksen, 12 vuotta käytössä olleessa akussa oli yli 90% jäljellä.
Eeli
-
Meillä on 4 tämmöstä.
http://www.rpsups.com/wp-content/uploads/2013/02/M12V90FT.pdf
Tarkoitettu varavoima-akuiksi (?).
Painaa paljon mutta pitäisi kestää auton iän.
-
Juu, kyllä ne Marathonit kestää, kun muistaa ladata, niinkuin kaikissa lyijyakuissa on. Omat taitaa olla 15 vuotiaat tällä hetkellä.