Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: pekauppi - 17.02.2012 kello on 09:44

Otsikko: vaunun akun lataaminen
Kirjoitti: pekauppi - 17.02.2012 kello on 09:44
Kun begialaisinsinöörin aivopierusta johtuen Deltassa ei ole vaunun akun latausmahdollisuutt a ajon aikana(kaan) pitäisi puskaparkkeilun mahdollistava sähköntuotanto kehittää jotenkin.

- Turvallinen ratkaisu: akku irti ja autonperään, ladataan automaattilaturilla (cpu-ohjattu) inverttarin kautta. Huono puoli on hidas latausaika ja suuri hävikki jolla ei niin ole väliä toisaalta

- Nopea ratkaisu: nostaa akku vaunusta, kytkeä se starttikaapelilla auton starttiakun kanssa rinnalle, auto käyntiin ja n. 1-2h päästä on vajaa akku riittävän vähemmän vajaa että pärjään taas yön yli.

Siis, tarvin sähköä invertterin kanssa noin 30-40Ah / vrk, en tiedä mitä se olisi jännitteen stabilaattorilla (akkujännite - 12V tasaista). Luultavasti tuo invertteri (biltema 150W) hukkaa niin pahasti että tuo virrankulutus putoaa n. 25Ah tai alle... Eli sähköntarvettani voi käyttää joko 240AC tai 12-24DC (erillinen virtalähde jossa jännitteenalennin/stabilaattori)

Kysymys onkin miten turvallinen tuo akun rinnallekytkeminen on, periaattessahan auto ei siitä mitään tiedä, aluksi virtaa siirtyy tyhjempään akkuun mutta koska auton käynnistämisen jälkeen laturi jauhaa sähköä, ei starttiakku pääse tyhjenemään. Pitemmillä matkoilla tuo invertterikin onnistuu...

Miten pitkään tuolla rinnalle kytkekyllä mallilla kestäisi ladata n. 55Ah akkua?

niin ja en jaksa alkaa virittelemään tuota suoraa latausta koska autossa on 7-napainen ja taas 13-napaiseen vaihto on aika iso työ... Agregaatin ostoon taas en innostu koska dieselia palaa n. 1l/h joka on aika vähän jos akku tulee 2-3h riittävän täyteen
Otsikko: Vs: vaunun akun lataaminen
Kirjoitti: Ossi66 - 17.02.2012 kello on 10:44
Ainoa oikea ratkaisu on tietysti laittaa se 13-napainen + sille lataus peleen kautta laturin ohjaamana, mutta tätähän et tahdo.

Itse en alkaisi akkua irrotteleen ja siirteleen latauksen vuoksi, kun se on tuon 13-napaisen vaihtoon verrattuna sairaan iso työ päivittäin suoritettuna.

Hankkisin ehkä 2*10m 10 neliöistä johtoa ja tekisin päihin liittimet johdon kytkemiseksi auton ja vaunun akkuihin... Sitäkin pitäisin päivittäisenä piuhanvetona ja auton käyttämisenä laturina 2-3h päivässä sairaana ratkaisuna - ei vähintään polttoaineen kulutuksen suhteen... Jättäisin ehkä senkin tekemättä ja laittaisin sen 13-napaisen ;D

Eli laita se 13-napainen ja unohda virittelyt. ;D ;D ;D
Otsikko: Vs: vaunun akun lataaminen
Kirjoitti: pekauppi - 17.02.2012 kello on 11:12
13-napainen ei ole ratkaisu koska vaunun akku ei lataudu sen kautta, tässä on itse ongelma. Joutuisin laittamaan sekä autoon että vaunuun sähköt uusiksi ja se ei kiinnosta. Akkua saa jo nyt nostella ajoittain pois koska vaunun oma ylläpitolaturi ei jaksa ladata sitä jos käytän sen "tyhjäksi" eli se menee rutiinilla jo

Mutta tuo että rakentaisi kiinteän vedon latausta varten / samalla 12v ulostulon olisi ehkä hyvä idea...
Otsikko: Vs: vaunun akun lataaminen
Kirjoitti: jip59 - 17.02.2012 kello on 20:59
Jos akun nosto takakonttiin latausta varten on helppo homma niin esim. tuollainen olisi kelpo keksintö ettei tarvi huolehtia siitä onko kaapelit kiinni tai irti. http://www.audiocheck.fi/cubecart/index.php?act=viewProd&productId=110
Siispä piuha akulta tuon kautta takakonttiin. Tuollainen systeemi on yleinen asuntoautokäytössä.
Otsikko: Vs: vaunun akun lataaminen
Kirjoitti: mjo33400 - 17.02.2012 kello on 21:15
Kun begialaisinsinöörin aivopierusta johtuen Deltassa ei ole vaunun akun latausmahdollisuutt a ajon aikana(kaan) pitäisi puskaparkkeilun mahdollistava sähköntuotanto kehittää jotenkin.

- Turvallinen ratkaisu: akku irti ja autonperään, ladataan automaattilaturilla (cpu-ohjattu) inverttarin kautta. Huono puoli on hidas latausaika ja suuri hävikki jolla ei niin ole väliä toisaalta

- Nopea ratkaisu: nostaa akku vaunusta, kytkeä se starttikaapelilla auton starttiakun kanssa rinnalle, auto käyntiin ja n. 1-2h päästä on vajaa akku riittävän vähemmän vajaa että pärjään taas yön yli.

Siis, tarvin sähköä invertterin kanssa noin 30-40Ah / vrk, en tiedä mitä se olisi jännitteen stabilaattorilla (akkujännite - 12V tasaista). Luultavasti tuo invertteri (biltema 150W) hukkaa niin pahasti että tuo virrankulutus putoaa n. 25Ah tai alle... Eli sähköntarvettani voi käyttää joko 240AC tai 12-24DC (erillinen virtalähde jossa jännitteenalennin/stabilaattori)

Kysymys onkin miten turvallinen tuo akun rinnallekytkeminen on, periaattessahan auto ei siitä mitään tiedä, aluksi virtaa siirtyy tyhjempään akkuun mutta koska auton käynnistämisen jälkeen laturi jauhaa sähköä, ei starttiakku pääse tyhjenemään. Pitemmillä matkoilla tuo invertterikin onnistuu...

Miten pitkään tuolla rinnalle kytkekyllä mallilla kestäisi ladata n. 55Ah akkua?

niin ja en jaksa alkaa virittelemään tuota suoraa latausta koska autossa on 7-napainen ja taas 13-napaiseen vaihto on aika iso työ... Agregaatin ostoon taas en innostu koska dieselia palaa n. 1l/h joka on aika vähän jos akku tulee 2-3h riittävän täyteen

Jos ymmärsin asian oikein niin vedä paksumpi maa ja 2:kos nastan johto niin toimii. Eli sinulla ei ole vaunussa sumuvaloja, joten sen 2:kos johdon voi käyttää lataukseen. 13-napainen on hyvä ratkaisu, mutta jossain tapauksissa se on järjetön ratkaisu, kun siitä selviää helpommalla.
Otsikko: Vs: vaunun akun lataaminen
Kirjoitti: perho-ukko - 17.02.2012 kello on 21:54
 Tuokin on tietämättä tarkemmin vaikea yhtälö: Jos on diodi-kytkentä,pudottaa kynnysjännitteen verran,(o,7V) latausjännitettä,jos on relekytkentä,häviöitä ei ole,pitäis mitata ,kun laittaa auton virrat päälle,tapahtuuko mitään,vai onko virrat otettu laturin +d navasta,edellyttää silloin koneen käyttämistä !! ;D
Otsikko: Vs: vaunun akun lataaminen
Kirjoitti: Yrjö - 17.02.2012 kello on 22:38

Siis, tarvin sähköä invertterin kanssa noin 30-40Ah / vrk, en tiedä mitä se olisi jännitteen stabilaattorilla (akkujännite - 12V tasaista). Luultavasti tuo invertteri (biltema 150W) hukkaa niin pahasti
     Omien mittausteni mukaan, kun otetaan "suoraan" telkkariin tai läppäriin päästään alle puolella akku virralla-- verrattuna intikan kautta otettuun.
   Tuntuu  "pekauppi": n  auto/vaunukuume kovalta kun ei ala 13 piikkistä rakentelemaan. Sehän on terveen merkki kun ei jää "laakereilla lepäämään" :D
Otsikko: Vs: vaunun akun lataaminen
Kirjoitti: perho-ukko - 17.02.2012 kello on 22:45
 Tuhoon tuomittu homma on ottaa intikalla virta ,12V-240V,laturilla takaisin 14V!!Suora lataus on ainut oikea !!
Otsikko: Vs: vaunun akun lataaminen
Kirjoitti: pekauppi - 18.02.2012 kello on 09:17
Tuhoon tuomittu homma on ottaa intikalla virta ,12V-240V,laturilla takaisin 14V!!Suora lataus on ainut oikea !!

Joo, on mutta se on ainakin turvallinen... Mutta moni turvallinen asia on hullu tässä maailmassa eikä vie asioita eteenpäin...
Otsikko: Vs: vaunun akun lataaminen
Kirjoitti: pekauppi - 18.02.2012 kello on 09:25
     Omien mittausteni mukaan, kun otetaan "suoraan" telkkariin tai läppäriin päästään alle puolella akku virralla-- verrattuna intikan kautta otettuun.
   Tuntuu  "pekauppi": n  auto/vaunukuume kovalta kun ei ala 13 piikkistä rakentelemaan. Sehän on terveen merkki kun ei jää "laakereilla lepäämään" :D

Eli sijoitan stabilaattoriin... Kuten olen tässä jossakin maininnut, kyse on lääketieteellisesta laitteesta eli ylipainohoitolaitte esta jota tarvitse että a) muut nukkuuvat ja b) nukkuisin itse syvääkin unta

Olen testannut läppärin virtalähteellä ja invertterin kanssa menee noin vuorokausi kunnes akku on kaputt. Tuo invertteri päästää sen liian kylmäksi, ei lähde edes vaunun oma laturi yrittämäänkään vaan polttaa oranssia heti. Kunnon laturilla lähtee onneksi... (joo, akkukin pitäisi joskus vaihtaa...)
Otsikko: Vs: vaunun akun lataaminen
Kirjoitti: joo o - 18.02.2012 kello on 09:48
Kun tässä yhdistelmässä kun minulla on syttyy vetoauton sumuvalo palaan kun vaunun kytkee perään. Olen ongelman ohittanut niin että poistan vaunun akulle menevästä johdosta sulakkeen niin sumuvalo ei pala, mutta ei myös lataa vaunun akkuja ajossa.

Onko oikein jos poistaa sumuvalolampun? Vai syöttääkö se silti virtaa vielä johonkin muualle vetoautossa (rikkoen jotakin)?

Lisäksi jos näin menettelee riittääkö piuhojen vahvuus lataamaan vaunun 3 akkua yhteensä 215 A :)
Otsikko: Vs: vaunun akun lataaminen
Kirjoitti: 0yxxy0 - 18.02.2012 kello on 09:54
Tuhoon tuomittu homma on ottaa intikalla virta ,12V-240V,laturilla takaisin 14V!!Suora lataus on ainut oikea !!

Tämä oiskin ikiliikkuja kun saisi hyötysuhteen +1
Otsikko: Vs: vaunun akun lataaminen
Kirjoitti: perho-ukko - 18.02.2012 kello on 09:57
Kun tässä yhdistelmässä kun minulla on syttyy vetoauton sumuvalo palaan kun vaunun kytkee perään. Olen ongelman ohittanut niin että poistan vaunun akulle menevästä johdosta sulakkeen niin sumuvalo ei pala, mutta ei myös lataa vaunun akkuja ajossa.

Onko oikein jos poistaa sumuvalolampun? Vai syöttääkö se silti virtaa vielä johonkin muualle vetoautossa (rikkoen jotakin)?

Lisäksi jos näin menettelee riittääkö piuhojen vahvuus lataamaan vaunun 3 akkua yhteensä 215 A :)
  Aika ratkaisee !!
Otsikko: Vs: vaunun akun lataaminen
Kirjoitti: 0yxxy0 - 18.02.2012 kello on 09:59
Kun tässä yhdistelmässä kun minulla on syttyy vetoauton sumuvalo palaan kun vaunun kytkee perään. Olen ongelman ohittanut niin että poistan vaunun akulle menevästä johdosta sulakkeen niin sumuvalo ei pala, mutta ei myös lataa vaunun akkuja ajossa.

Onko oikein jos poistaa sumuvalolampun? Vai syöttääkö se silti virtaa vielä johonkin muualle vetoautossa (rikkoen jotakin)?

Lisäksi jos näin menettelee riittääkö piuhojen vahvuus lataamaan vaunun 3 akkua yhteensä 215 A :)

 Mulla volovossa sama homma. Sumuvalokytketty auton pistorasiaan ja vaunusta puuttuu diodi tai rele jatkuvasta virrasta. Latausta en ole uskaltanut käyttää ajossa (sumuvalo päällä) koska johdot ohuet ja suht pitkästi 1,5mm2 johtoa. Peräkärryssä taas takasumari toimii joka hyvä.
Otsikko: Vs: vaunun akun lataaminen
Kirjoitti: jorma - 18.02.2012 kello on 10:17
Mites taas menikään; Jos on auto ja vaunu yhdistelmä joissa molemmissa sumuvalot ja 7-napaisilla mennään,niin latautuuko akku himpunverran ajossa kun sumarit on päällä, ja silloin ei lataudu pätkääkään kun eivät ole päällä. Sorry kun ei ole mennyt jakeluun. :(
Otsikko: Vs: vaunun akun lataaminen
Kirjoitti: putkimies - 18.02.2012 kello on 10:27
     Omien mittausteni mukaan, kun otetaan "suoraan" telkkariin tai läppäriin päästään alle puolella akku virralla-- verrattuna intikan kautta otettuun.
   Tuntuu  "pekauppi": n  auto/vaunukuume kovalta kun ei ala 13 piikkistä rakentelemaan. Sehän on terveen merkki kun ei jää "laakereilla lepäämään" :D
Joo, minulla läppärin tehontarve 23v verkosta on verkkolaitteen kanssa 36W. Kun irroitan läppärin verkkolaitteesta ja kuormana on pelkästään verkkolaite, tehontarve on 18 W.  Nämä verkkomuuntajat on tehosyöppöjä.
Otsikko: Vs: vaunun akun lataaminen
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 18.02.2012 kello on 10:29
Eiks toi rasita auton normi laturia ;)
Otsikko: Vs: vaunun akun lataaminen
Kirjoitti: perho-ukko - 18.02.2012 kello on 10:32
 Viime kesänä törmäsin taas erääseen uusavuttomaan retkeilijään: Puskaparkissa,vaunun akku tyhjä,Bilteman 150W intikka tupakan sytkärin pistokkessa,perässä akkulaturi,vaunun akku vieressä!! Ajoin tuon ""voimalan"" viereen,32mm kaapelit akkuun,puolituntia,niin johan oli kaverilla virtaa!!! ;D ;D ;D
Otsikko: Vs: vaunun akun lataaminen
Kirjoitti: Ossi66 - 18.02.2012 kello on 11:19
Mulla volovossa sama homma. Sumuvalokytketty auton pistorasiaan ja vaunusta puuttuu diodi tai rele jatkuvasta virrasta. Latausta en ole uskaltanut käyttää ajossa (sumuvalo päällä) koska johdot ohuet ja suht pitkästi 1,5mm2 johtoa. Peräkärryssä taas takasumari toimii joka hyvä.

Vanhemmissa vetureissa yleensä kestää autoa rikkomatta ja ainoa tapahtuma on vaunun akun tyhjentyminen ajossa. Uudemmissa saattaa polttaa auton CAN-väylän bokseja muutaman tonnin arvosta.
Otsikko: Vs: vaunun akun lataaminen
Kirjoitti: Ossi66 - 18.02.2012 kello on 11:43
Mites taas menikään; Jos on auto ja vaunu yhdistelmä joissa molemmissa sumuvalot ja 7-napaisilla mennään,niin latautuuko akku himpunverran ajossa kun sumarit on päällä, ja silloin ei lataudu pätkääkään kun eivät ole päällä. Sorry kun ei ole mennyt jakeluun. :(

Jos vaunussa on sumuvalo, ei sillä voi olla mitään tekemistä vaunun akun kanssa. Sumuvalon tulee toimia katsastuksessa.

Noissa vuosituhannen alun volvoissa trailer liittimen CAN-ohjaus on suoraan jossain auton järjestelmässä. Liitin on johdon nokassa varapyörökotelossa. Huoltomiesten mukaan niissä on palanut ohjauksia parilla tonnilla kun vaunun akku isketään kiinni takasumuvaloon.
Volvon trailer kytkentä on muuttunut joskus -04 seutuvilla, jolloin on tullut erillinen ohjausboksi joka pitää ostaa johtosarjan mukana - näissä saattaa päästä tuon 300 euron boksin uusimisella vahingon jälkeen.

En siis suosittele kytkemään Volvoon mitään vaunua ennenkuin on tarkastanut ettei 7-napaisen 2-nastaan tule virtaa.
Volvoon vaihtaa 13-napaisen parissa tunnissa, jos on mallia jossa on "trailer" liitin valmiina. Liittimessä on paikat kaikille 13-napaisen kytkennöille. Johdon vaihtamisen lsäksi joissain malleissa joutuu lisäämään takapään sulaketauluun pari relettä ja joitain sulakkeita. Niiden tarpeet löytyy netistä volvon asennusohjeista.

Edit:
etenkin Volvomiehet vois vilkaista aiemmista viesteistä kirjoittamani selostuksen Volvon 7-napaisen muuttamisesta 13-napaiseksi - ei oo vaikeeta ;)
Otsikko: Vs: vaunun akun lataaminen
Kirjoitti: kimi - 18.02.2012 kello on 11:47
Itse vetäisin akulta suoraan johdon koukulle ja siihen järkevä liitos, vaunussa aisasta akulle.
Kaksinapaisena koska kunnon maadoidus on tärkeä.  Releohjaus joko D+ tai ajovaloista.
Tarpeeksi paksut johdot.

Osat muutaman kympin ja aikaa tuollaisen rakentaminen ei kauaa vie.
Aikoinaan kun vuokrattiin vaunuja Saksassa joutui rakentamaan virityksiä, koska niissä ei aina ollut edes akkua ja vaunun sähköt piti kaikki ottaa autosta. Silloin käytin sulakerasiaa liitoksena auton ja vaunun välillä.     
Otsikko: Vs: vaunun akun lataaminen
Kirjoitti: Yrjö - 19.02.2012 kello on 15:04
Mites taas menikään; Jos on auto ja vaunu yhdistelmä joissa molemmissa sumuvalot ja 7-napaisilla mennään,niin latautuuko akku himpunverran ajossa kun sumarit on päällä, ja silloin ei lataudu pätkääkään kun eivät ole päällä. Sorry kun ei ole mennyt jakeluun. :(
    Ainakaan meidän vanhassa Opelissa ei latautunut yhtään, jännitehäviöt oli sen verran suuret. Ohuet pitkät johdot monta vanhaa  liitosta, en alkanut tutkimaan, vaan vedin 6 neliöistä 13 reikäiseen rasiaan.Nyt viime kesän 50 yöstä oltiin kolmesti roikan päässä( kun oltiin samassa paikassa pidempään).
Otsikko: Vs: vaunun akun lataaminen
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 19.02.2012 kello on 15:23
Iso agri jos puskassa Tai aurinko kennot,Alueella töpseli seinään,niin pitäs pärjätä :DNäin helppoa se on kun oivaltaa ;) Ei ollut sit mikään provo ;)
Otsikko: Vs: vaunun akun lataaminen
Kirjoitti: joo o - 19.02.2012 kello on 16:12
Iso agri jos puskassa Tai aurinko kennot,Alueella töpseli seinään,niin pitäs pärjätä :DNäin helppoa se on kun oivaltaa ;) Ei ollut sit mikään provo ;)

Kyllä löytyy agri ja aurinkokenno, eli ei isompaa hätää ole, mutta jos ottais hyödyksi tuon vetoauton kehittämän sähkönkin. Niin olis akut täynnä kun väsyneenä ja nälkäsenä pöhäyttää pitkän ajomatkan jälkeen puskaan lepäileen.
Jos on pimee ja pilvessä ei ole aurinkokennosta apua ja muitakin ihmisiä lähellä ei viitsi nykästä agria käyntiin. Aamulla taas kun lähtee ajeleen niin on vaara että pakastin sulaa jos on akut pitkään lataamatta. Ei se ole helpoa toi puskaparkkilaisen elämä :D :o :P :) :)
Otsikko: Vs: vaunun akun lataaminen
Kirjoitti: jorma - 19.02.2012 kello on 16:14
Iso agri jos puskassa Tai aurinko kennot,Alueella töpseli seinään,niin pitäs pärjätä :DNäin helppoa se on kun oivaltaa ;) Ei ollut sit mikään provo ;)
Aivan teräviä huomioita! Kyselin tuota 7-napaisella autolla  ja sumuvalovaunulla mentäessä, kun vaunun akussa on ajaessa tapahtunut lievää jännitteen nousua, en tiedä sitten mistä johtuu,mutta kytkennät on molemmissa alkuperäisiä. :-[
Otsikko: Vs: vaunun akun lataaminen
Kirjoitti: seppoko - 19.02.2012 kello on 16:21
Aivan teräviä huomioita! Kyselin tuota 7-napaisella autolla  ja sumuvalovaunulla mentäessä, kun vaunun akussa on ajaessa tapahtunut lievää jännitteen nousua, en tiedä sitten mistä johtuu,mutta kytkennät on molemmissa alkuperäisiä. :-[

Onko lähtötilanne heti sähkön käytön jälkeen ennen ajoa? Ja sitten ajon jälkeen?

Luulisin, että akuissakin tapahtuu jännitteen nousua "huilimisen" aikana. Näin tapahtuu paristoissa. Eli, paljonko on "lievä" jännitteen nousu?
Otsikko: Vs: vaunun akun lataaminen
Kirjoitti: Yrjö - 19.02.2012 kello on 16:23
Iso agri jos puskassa Tai aurinko kennot,Alueella töpseli seinään,niin pitäs pärjätä :DNäin helppoa se on kun oivaltaa ;) Ei ollut sit mikään provo ;)
  Nämä on lähes ainoat mahdollisuudet, jos ollaan paikallaan pidenpään. Ajon aikaiseen lataukseen on ajettava useampi tunti jotta se toimii--- hiukkasen tietenkin voidaan käytelläkkin. Lienee tosiasia että vähän saastuttava auto tyhjäkäynnillä saastuttaa vähemmän  kun joku agregaatti, joista katit ja vastaavat puuttuvat, --saattaapi polttoaineen kulutuskin olla samaa luokkaa?? Eikä ole hankinta ja huolto menoja. Halvemmankin agren hinnalla saa aika paljon polttoainetta.
Otsikko: Vs: vaunun akun lataaminen
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 19.02.2012 kello on 16:25
Onko lähtötilanne heti sähkön käytön jälkeen ennen ajoa? Ja sitten ajon jälkeen?

Luulisin, että akuissakin tapahtuu jännitteen nousua "huilimisen" aikana. Näin tapahtuu paristoissa. Eli, paljonko on "lievä" jännitteen nousu?
Pitäs tapahtua akussakin huilimisen jälkeen ;)
Otsikko: Vs: vaunun akun lataaminen
Kirjoitti: vesako - 19.02.2012 kello on 16:39
Eikös autossa ollu ennen vanhaan nimenomaan
kakkos nastaan yhdistetty jatkuva virta, ja vanhoissa vaunuissa
missä ei ole takasumuvaloa vaan on se sininen
johto kiinni ottamassa virtaa autosta.

Nyt sitten uudemmissa autoissa siinä on takasumuvalo
ja sen  takia auton sumari palaa kun saa virran
vaunun akulta.?
Otsikko: Vs: vaunun akun lataaminen
Kirjoitti: seppoko - 19.02.2012 kello on 16:54
Eikös autossa ollu ennen vanhaan nimenomaan
kakkos nastaan yhdistetty jatkuva virta, ja vanhoissa vaunuissa
missä ei ole takasumuvaloa vaan on se sininen
johto kiinni ottamassa virtaa autosta.

Nyt sitten uudemmissa autoissa siinä on takasumuvalo
ja sen  takia auton sumari palaa kun saa virran
vaunun akulta.?

Juuri näin!
Otsikko: Vs: vaunun akun lataaminen
Kirjoitti: Ossi66 - 19.02.2012 kello on 20:21
Eikös autossa ollu ennen vanhaan nimenomaan
kakkos nastaan yhdistetty jatkuva virta, ja vanhoissa vaunuissa
missä ei ole takasumuvaloa vaan on se sininen
johto kiinni ottamassa virtaa autosta.

Nyt sitten uudemmissa autoissa siinä on takasumuvalo
ja sen  takia auton sumari palaa kun saa virran
vaunun akulta.?

Joo. Ja vielä uudemmissa "palaa" paljon muutakin kuin takasumuvalo ;D ;D ;D