Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: seppoko - 14.02.2012 kello on 20:56
-
Onko uudempien autojen omistajilla tieto, miten pitää antaa starttivirtaa tavitsevalle?
http://www.iltasanomat.fi/autot/hyytyiko-auto-pakkasessa-nain-annat-apuvirtaa-oikein/art-1288447694439.html
Vanhat opit romukoppaan.
-
Onko uudempien autojen omistajilla tieto, miten pitää antaa starttivirtaa tavitsevalle?
Ja monessa uudessa autossa käyttöohjekirjassa on maininta että onko sallittua antaa apuvirtaa vai ei...hybridin kohdalla selkeä EI.
Tokihan sitä voi antaa mutta ei kannata takuun aikana ainakaan, varmempaa on kun ei anna.
edit: Ainakin Citroen, Peugeot ja Toyota eivät anna lupaa apuvirran antamiseen, Volkswagen ei sitä suosittele
-
Kyllä virtaa voi antaa nykyisillekin autoille,pitää vaan muistaa olla laittamasta virtaa päälle,akku ensin täyteen,kaapelit irti,ja sitten vasta käynnistys !!
-
Vahinkoja ilmeisesti on käynyt vanhemmissakin autoissa. Simo ei yleensä valehtele- hän kertoi tiisseli kaarinastaan antaneensa kahdesti virtaa moottorin käydessä. Molemmilla keroilla laturi sippasi. Ei sen jälkeen enää antanut virtaa kellekkään.
Tässä viime viikonloppuna annoin virtaa aika uudelle Hondalle Yyterissä, ohjeiden mukaan, - kaapeli moottorissa kiinni, Opelin käydessä.Sattui paikalle Johan hän 25 auton omistajana oli asiantuntija joka siirsi - kaapelin moottorista akulle. Kuitenkin Johan on mielestäni parempi kauppamies kuin automekaanikko. Kaikesta huolimatta ajoneuvot säilyivät ilmeisesti ehjänä, koska Virolaisten Hondakin käynnistyi omillaan seuraavana aamuna.
-
Vahinkoja ilmeisesti on käynyt vanhemmissakin autoissa. Simo ei yleensä valehtele- hän kertoi tiisseli kaarinastaan antaneensa kahdesti virtaa moottorin käydessä. Molemmilla keroilla laturi sippasi. Ei sen jälkeen enää antanut virtaa kellekkään.
Tässä viime viikonloppuna annoin virtaa aika uudelle Hondalle Yyterissä, ohjeiden mukaan, - kaapeli moottorissa kiinni, Opelin käydessä.Sattui paikalle Johan hän 25 auton omistajana oli asiantuntija joka siirsi - kaapelin moottorista akulle. Kuitenkin Johan on mielestäni parempi kauppamies kuin automekaanikko. Kaikesta huolimatta ajoneuvot säilyivät ilmeisesti ehjänä, koska Virolaisten Hondakin käynnistyi omillaan seuraavana aamuna.
Jos joku tarvii poveria,minulta kyllä löytyy,540+110 AH, ja diiseliä tankissa,eiköhän niillä pärjää,ja kun kesä tulee,aurinkokennot pukkaa lisää !!
-
Jos joku tarvii poveria,minulta kyllä löytyy,540+110 AH, ja diiseliä tankissa,eiköhän niillä pärjää,ja kun kesä tulee,aurinkokennot pukkaa lisää !!
Jokos Perho-Ukolla alkaa Wokkelossa olla jouset pohjassa kun on tuota Woimaa pirtti pullollaan.. ;D
-
Jokos Perho-Ukolla alkaa Wokkelossa olla jouset pohjassa kun on tuota Woimaa pirtti pullollaan.. ;D
Pohjassa ne on ollut pitkään,suunnittelen paineilma tyynyjä taakse !!! ;D
-
Pohjassa ne on ollut pitkään,suunnittelen paineilma tyynyjä taakse !!! ;D
Taitaapi olla tupla-pussit tarpeen kun virität kulkimen.. ;D
-
Keskipinta turengissa myy edullisia pusseja!!
-
Samoissa aikeissa ollaan täällä. LMC 662 ti en pidä siittä soutu liikkeestä,routimista ja reuna painumat
eliminoituis aika pitkälti. Malleja on saatavilla monia,mutta mitkä ois sellaise josta jollain löytyy
käyttö kokemusta. KUULOSTELLAAN.
-
Mulla on Ducatomatkaajassa lisäilmajouset(pussit?)takana.Hytistä saa nappia painamalla lisätä tai väh.painetta joka käy ilmi painemittarista.Emp ä tuosta osaa vaikuttavaa kommenttia antaa,kun vasta nelisen tonnia olen ajanu.Saattaa kai noista kovilla kuormilla olla hyötyäkin?
-
Jos palaa aiheeseen, niin osaan antaa pakkotapauksessa virtaa. Tuo ohje oli kytkentäjärjestykse n osalta väärä. Ensin kytketään plussa virtaa antavan akkuun ja sitten toinenpää vastaanottavan akkuun. Sitten miinus luovuttajan akkuun ja viimeiseksi toinen pää vastaanottajan runkoon.
Irroitus vastakkaisessa järjestyksessä.
Koskaan ei saa kytkeä molempia kaapeleita akkuun niin että toiset päät on irti - oikosulun mahdollisuus erinomaisen suuri.
Koskaan ei saa kytkeä viimeistä leukaa akkuun, koska irroitusvaiheessa kipinöinti voi räjäyttää akusta purkautuneen vety-kaasun.
Elektroniikka-asiat olikin selitetty hyvin.
-
Jos palaa aiheeseen, niin osaan antaa pakkotapauksessa virtaa. Tuo ohje oli kytkentäjärjestykse n osalta väärä. Ensin kytketään plussa virtaa antavan akkuun ja sitten toinenpää vastaanottavan akkuun. Sitten miinus luovuttajan akkuun ja viimeiseksi toinen pää vastaanottajan runkoon.
Irroitus vastakkaisessa järjestyksessä.
Koskaan ei saa kytkeä molempia kaapeleita akkuun niin että toiset päät on irti - oikosulun mahdollisuus erinomaisen suuri.
Koskaan ei saa kytkeä viimeistä leukaa akkuun, koska irroitusvaiheessa kipinöinti voi räjäyttää akusta purkautuneen vety-kaasun.
Elektroniikka-asiat olikin selitetty hyvin.
Tämä on selkeä ohje!
-
Jos palaa aiheeseen, niin osaan antaa pakkotapauksessa virtaa. Tuo ohje oli kytkentäjärjestykse n osalta väärä. Ensin kytketään plussa virtaa antavan akkuun ja sitten toinenpää vastaanottavan akkuun. Sitten miinus luovuttajan akkuun ja viimeiseksi toinen pää vastaanottajan runkoon.
Irroitus vastakkaisessa järjestyksessä.
Koskaan ei saa kytkeä molempia kaapeleita akkuun niin että toiset päät on irti - oikosulun mahdollisuus erinomaisen suuri.
Koskaan ei saa kytkeä viimeistä leukaa akkuun, koska irroitusvaiheessa kipinöinti voi räjäyttää akusta purkautuneen vety-kaasun.
Elektroniikka-asiat olikin selitetty hyvin.
Hyvä ohje! Täydentäisin sitä vielä että vastaanottajan runkoon laitettava maakaapeli pitää laittaa mahdollisimman kauas akusta koska latautuessaan akusta muodostuu vetykaasua ja happea (räjähdysvaara).
-
Eihän näihin nykyautoihin uskalla antaa virtaa,boksit mene sekaisin,!!! ;D
-
Jos palaa aiheeseen, niin osaan antaa pakkotapauksessa virtaa. Tuo ohje oli kytkentäjärjestykse n osalta väärä. Ensin kytketään plussa virtaa antavan akkuun ja sitten toinenpää vastaanottavan akkuun. Sitten miinus luovuttajan akkuun ja viimeiseksi toinen pää vastaanottajan runkoon.
Irroitus vastakkaisessa järjestyksessä.
Toiset suosittelevat että pistää maadoituksen moottorille, sikäli kun muovisuojien alta löytää metallia, tosin onhan rungostakin ilman rälläkkää usein vaikea löytää puhdasta metallipintaa.
Ainakin viime talvena Keijon Opelissa se ehkä olisi auttanut, koska maatto kaapeli oli päästänyt savut pihalle.
-
Eihän näihin nykyautoihin uskalla antaa virtaa,boksit mene sekaisin,!!! ;D
Eikä niistä uskalla antaa virtaa, menee boksit sekaisin.
-
Jaa ? Olen muutamille antanut sähvöö Volvolla ja saanutkin Transporteriin. Siinä oli männä talvena hehkut pox ja oli pari kertaa hankalahkoa käynnistää. Viimeiseksi kun piti ajaa korjaamolle hehkujen vaihtoon. Ongelmat loppui kyllä siihen korjaukseen. Eikä ole mennyt boksit sekaisin.
-
Tiedän pari tapausta virran antamisesta,toine Mersu ja toinen Opel,kone kyllä lähti käyntiin,mutta mittariston varoitusvalot paloi koko ajan,piti kuulemma boksi ohjelmoida uudelleen !!! ;D
-
Eipä ole onneksi tarvinnut antaa eikä ottaa näistä uudemmista (-90 jälkeen syntyneet)