Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: lahna - 6.02.2012 kello on 19:38
-
Olen jo pidemmän aikaa harkinnut jos teettäisi autoon (Renault Master 2.5dCi 100hp) tuollaisen optimoinnin http://www.optimoiautosi.fi/ (http://www.optimoiautosi.fi/).
Lupausten mukaan tulee säästöä polttoaineen kulutukseen ja enemmän väätöä.
Tänään sitten toteutin tuon optimoinnin.
Ensimmäisen ajon jälkeen vaikuttaa pirteämmältä. Raportoin lisää kokemuksista ja polttoaineen kulutuksesta, kunhan pääsen kunnolla ajelemaan.
-
Tämä box-leikki ei vars. ole optimimointia, mutta menee niin lähdeltä.. Laiskuuttani kopioin tänne. :-[
.infon puolelle kirjoittamani; Ford Transitiin lisää poweria (http://karavaanari.info/index.php?topic=8713.0)
Lueskelin jokin aika sitten erään Buten blokia Kroatian reissusta. Samalla lukukerralla sattui silmään juttu boxioptimoinnista 8)
(http://koti.mbnet.fi/sfc88k5/Rimor/TuningKit/Boxin_lupaukset.jpg)
Pitihän tuota tilata päivitystä Fordiinkin. Paketti tuli ajallaan - kohta pitäisi olla 175hp ja 450Nm :)
(http://koti.mbnet.fi/sfc88k5/Rimor/TuningKit/Setti.jpg)
Asennus näyttää todella helpolta. Liitin irti ja palikka väliin ..
(http://koti.mbnet.fi/sfc88k5/Rimor/TuningKit/Konehuone.jpg)
Täältä tilasin; https://www.tuningkit.de/tuningkit-angebot.php?modell=2833
Maksoi vain 108,28€ (alv 0%) ovelle kannettuna..
Pienen kokemuksen jälkeen
Nyt on boxista hieman kokemusta;
- havaittava tehon ja väännön lisäys - pitävätkö numerot paikkansa - se on epäselvää
- väännön jyrkähkö lisääntyminen ~1.800 rpm alkaen ehkä aluksi "ärsytti". Tottui nopeasti ja pedaalia pitää käyttää hienovaraisemmin :D
- skeptisin olin kulutuksen suhteen, mutta melkein 1 litra lähti pois :o ;
(http://koti.mbnet.fi/sfc88k5/Rimor/TuningKit/toiminnassa.jpg)
En muista koskaan Nesteen dsl-laadulla päässeeni Fordilla Suomessa alle kympin :-[ ViaBaltticalla kyllä..
Nyt itseasiassa tippui keskikulutus kuvan oton jälkeen 9.7 l/100km lukemaan.. ennen kuvanottoa oli motariajoa ja kuvan otto hetkellä vajaat 10km 80km/h.
Olkoonkin, että auto oli aika tyhjä, mutta 2x 11kg kaasua, vettä n. 30l (desinfioinnit tankissa hölskymässä), kalusteet, safariroom ja muut takatallin varusteet kyydissä.. sekä reilu 20kg apumies vänkärinä 8)
Vai onko sittenkin kyse vain, että "huijauksella" saadaan myös ajotietokone näyttämään optimistisia lukemia kun soppaa kait tarjoillaa enempi, koska ainakin aluksi herkästi tarjosi voimasavua. 50km testilenkillä tosin savutus hävisi kokonaan..
-
88k5.
Oletko tutkinut tuota kulutusta muuten kuin ajotietokoneella? Kuten vanhanaikaisella kynä- ja paperimenetelmällä?
-
88k5.
Oletko tutkinut tuota kulutusta muuten kuin ajotietokoneella? Kuten vanhanaikaisella kynä- ja paperimenetelmällä?
Kokemuksia haluan kuulla minäkin.
Ja hemmetti kun tuohon 125 T350 ei tahdo löytyä boxia. Auto mallia 2002 ja tuollaista boxia olen harkinnut. Tai sitten viedä ohjekmointiin.
-
^
Touranin kulutusmittari näyttää ammattimiehen optimoinnin jälkeen lukemia viiden litran kahta puolen, todellinen on litran lisää. Mutta en pois vaihtaisi, on hyvinkin sen litran arvoinen. Vaunua vedettäessä kulutus taas laski, mutta lisääntynyt voima tahtoi nostaa nopeuksia tuolla maailmalla, mutta joutuipa matka reippaasti.
Matkailuauto lähtee säätöön huhtikuussa, etuvetoisesta ei kuulemma kannata ottaa enempää kuin 160 hv/400 nm.
-
Laitoin tuon boxin kiinni viime tuokokuussa (2011), minkä jälkeen on tullut kokemusta ~10tkm ennen "talviunia". Tuosta vajaat 6tkm Kroatian reissussa..
Hyvinhän tuo jaksaa ohituksissa jne.. ja voimasavua tarjolla enempi kuin ennen.
Pakolämmöt aika kuuman oloisia kesähelteillä, mutta missään koneen lämpömittarissa ei muutosta näe. Kertovat tosin, että commonrailin korkeapainepumppu voi voorteissa porsia herkemmin kun railin paine korkeampi - kuulemma niitä on menny ilman boxiakin
Tuota kulutusta tuli tarkkailtua myös ja oikeisiin lkemiin saa laittaa +0.4-0.6 l/100km. Paripyörä Fordissa tankin täyttöputki on pitkä+ tankki eri puolella mitä korkki. Riippuen oloista tankkiin saa menemään liruttamalla helposti 8 litraa ensimmäisestä "pistoolin potkusta" - jos malttaa..
-
Noita kyseisia boxeja on minulla useampikin lattialla laatikossa. Olen koeajanut usean valmistajan tekemiä "tehoboxeja" ja lopputulos on ettei halvalla hyvää saa. 88k5:n boxeja myydään usealla eri merkillä. Saksassakin mm. RaceChip-tuotemerkillä. No, todellakin oikeasti ainoa lisä mikä noista tulee on juuri liikkeelle lähtiessä (matalilla kierroksilla) tuleva "väännön lisäys" ja valmistajien lupaamat teholisäykset ovat aivan käsittämättömiä. Volvoon (d5) ei saatu edes toimimaan kunnolla vaikka on "säädettävä" versio. Kulki joko huonommin kuin ennen ja jos napit käänsi kaakkoon niin hiukkasuodatin ilmoitti vikailmoituksen parin kilometrin ajon jälkeen.
Loppujen lopuksi käännyin ruotsalaisen Promotechin puoleen ja johan rupesi kunnon boxia löytymään. Luvatut tehot ja väännöt huomattavasti pienemmät mutta oikeasti toimivuus ja teho ihan toista luokkaa. Paremmassa versiossa kun on muutakin kuin pari vastusta muuttamassa commonrailille tulevia komentoja. Hintaakin sitten on. 300-500 euroo mutta tyytyväinen olen. 140 hp mondeokin kulki 226 km/h :D
-
Taitaa nuo tehoboksihommelit olla niin kun entisajan moponviritys jos tehot ei laskenu kun 10 % niin viritys kotottiin onnistuneeks.
-
Minulla on ollut boksi 2,3 JTD:ssä viime toukokuusta lähtien. Kesällä heitin 1700 km:n lenkin ja mittasin kulutukset auton mittarilla ja tankkauksilla. Ajoin koko ajan, mitä laput sallivat ja "luvallisen" verran yli. Auton mittari näytti 9,6 l/100 km ja tankkaukset 9,78 l/100 km. Ero ei ole sen kummempi kuin matkamittarin virhe. Ennen boksia samalla reissulla paloi n. litran enemmän. Maltillisella ajolla pääsee alle 8,5 l/100 km.
Nyt, kun menoveden hintaa nostettiin, takaisinmaksuaika lyheni huomattavasti.
-
2000 kierroksen paikkeille kaipaan itse lisää vääntöä eli n. 80km/h vitosella. Nyt on rajalla vaihtaako pienemmälle vai jatkaako vitosella kun tulee ylämäki. Jos pidän matkavauhtia 92-94km/h auto kulkee todella nätisti ja vaikkakin tuo on ärsyttävä nopeus se on se jonka huomaa navin näyttävän jos itsekseen maantiellä ajaa. Silloin tuntuu siltä, että kaikki palaset on kohdallaan.
-
2000 kierroksen paikkeille kaipaan itse lisää vääntöä eli n. 80km/h vitosella. Nyt on rajalla vaihtaako pienemmälle vai jatkaako vitosella kun tulee ylämäki.
Vaiha vaan suosiolla pienemmälle, pitemmän päälle hyväksi todettu
-
Taitaa nuo tehoboksihommelit olla niin kun entisajan moponviritys jos tehot ei laskenu kun 10 % niin viritys kotottiin onnistuneeks.
Voit tulla kokeileen nouseeko vai laskeeko tehot. Mulla Bravossa sellainen boksi josta saa 0-9 portaisella säädettyä. Käännetään nollille tai nypätään pois. Vaununvedossa jättää kevyesti mm samanlaisella vaunulla varustetun D5. Ilman boksin tuomaa tehoa tuo ei olisi mahdollista kun Fiatissa ei ole kuin 120 hp ja D5 on paljon enemmän. Savua en ole huomannut eli polttaa kohtuullisen puhtaasti. Samoin boksi oli paikoillaan katsastuksessa ja sillä samalla 7-asennolla jolla olen sitä kokoajan käyttänyt. Auttaa reilusti alavääntöön mutta tuo myös lisää voimaa 1500 rpm yläpuolelle.
-
Jaa... http://www.rica.nl/choosecar.aspx "boksi" ei ole pumpunhuijauslaatik ko :( . Vaan auton älylaatikko otetaan pöydälle kytketään pc:hen ja ajetaan kokonaan uusi softa moottorinohjauksell e. Ei savuttele, ei tartte säätää , ottaa leimalle pois jne, alavääntöä reippaasti lisää ja tehoa myös. Yli 3 vuotta ajanut ilman ongelmia. Edustaja esim www.debil.fi. Takseissakin on paljon näitä, kulutus pienenee ja meno maistuu. Jotain "optimointia" saa ostaa esim Volvoltakin
ps mikäli merkkihuollossa ajavat softan uusiksi, tämän saa samaan autoon samassa pajassa palautettua ilmaiseksi.
-
Tämä Stage2 maistuu vielä paremmalta, puhun kokemuksesta :o
-
JTD 2.8 Power (TGV) moottori ohjelmoitu uudelleen. Johan tasottu kulku.
Vääntöalue nyt "huipussaan" 1500-2800 jolloin käytössä lähes kaikki
maksimi väännöstä. Vääntöä nostettiin vanhasta huippuväännöstä
vain noin 30 Nm vakiosta eli varsin maltillisesti. Vaikutus oli tosi iso kuitenkin,
sillä nyt nousee isohkon mäen 5 vaihteella siinä missä ennen nousi 4 vaihteella
samaan tapaan.
Perstuntumalla mennään...
-
Saiskohan tohon mun Vitoonkin kutitettua lisää ruutia tuolla tavalla, 108 cdi vm 2001 ajettu 185 000.
-
Saiskohan tohon mun Vitoonkin kutitettua lisää ruutia tuolla tavalla, 108 cdi vm 2001 ajettu 185 000.
Tuossa vakiona jotain 75hp korvilla eli saahan siihen jotain lisää.
Jos löytyy cooleri keulilta, niin ohjelmalla saa turvallisesti 175hp ja vääntöä niin, että sutii kolmoselle vaihtaessa asvaltilla.
Maximi tehot mitä saa ohjelmalla, jossain 200 paikkeilla ja väännöt niin, että eka kiihytyksessä menee vetoakselit.
:D :D :D
-
Olen jo pidemmän aikaa harkinnut jos teettäisi autoon (Renault Master 2.5dCi 100hp) tuollaisen optimoinnin http://www.optimoiautosi.fi/ (http://www.optimoiautosi.fi/).
Lupausten mukaan tulee säästöä polttoaineen kulutukseen ja enemmän väätöä.
Tänään sitten toteutin tuon optimoinnin.
Ensimmäisen ajon jälkeen vaikuttaa pirteämmältä. Raportoin lisää kokemuksista ja polttoaineen kulutuksesta, kunhan pääsen kunnolla ajelemaan.
Espoo - Tampere - Espoo reissun kokemukset:
- vääntö alakierroksilla on lisääntynyt huomattavasti, ohitukset helpompia
- ajelin pääasiassa 100-105 km/h, jolloin keskikulutus oli n. 12l (huom. pakkasta -15C)
- normaali matkanoputeni on ollut 90-100 km/h, jolloin keskikulutus on kesäaikana ollut n. 10l. Tähän verrattuna ei kulutussäästö ole sitä mitä odotin.
Vielä en mene pajalle pyytämään palatusta vakioasetuksille :)
-
Näissä valmiissa ohjelmissa on vain tuo hinta aika kova tuohon räätälöityyn
ohjelmointiin verrattuna. Aiempaan bussi Volsuun maksoi ohjelmointi liki 800 eur.
Tämä räätälöity maksoi 0,5-0,3 kertaa mitä löysin valmisohjelmien hintoja
netistä. Alle neljällä sadalla sai samassa paketissä öljyt, suodattimen ja vaihtotyöt.
-
Autothan ovat yksilöitä, vaikka periaatteessa pitäisivätkin olla identtisiä.
Valmisohjelman osto on sinänsä turvallista, koska niissä on jätetty "turvarajaa" reilusti, että toimisi useammassakin autossa.
Räätälöidyt ohjelmat taas hiotaan sopivaksi juuri tiettyyn autoon. Nämä sisältävätkin dynon ennen ja jälkeen ohjelmoinnin ja saatetaan kesken dynoajelunkin hienosäätää ohjelmaa.
Herääkin kysymys, että miksi valmistaja ei laita autoon jo uutena sellaista ohjelmaa, jolla olisi pienempi kulutus valmiiksi.
Asiaa voisi ajatella ohjelmoijan motivaation kannalta.
Jos olet ohjelmoijana jossain autotehtaassa ja tienaat siellä vaikkapa 4000eur kuussa käteen.
Mikäli jatkojalostat ohjelmaa ja pyydät ohjelmasta vaikkapa 200 eur / kpl.
Jos jalostetttua ohjelmaa laitetaan vaikka tuhanteen autoon / vuosi, niin luulisin että tuo motivoi tekemään hieman tarkempaa työtä.
-
^
Mitäköhän nuo karttojen jälkisäätäjät oikeasti kokonaisuudesta tietää muuta kuin kokemusperäistä mutuilua/kuultua. Pitkässä juoksussa parempia kuin tehtaan jäljiltä?
Tyhjästähän ei mitään nyhjästä - tai mikään ei ole muuttunut. Kaikki muutokset ruiskupulsseihin, -pituuksiin, -aijoituksiin, ahtopaineisiin, jne.. tuo mahdollisen suuremman/muuttuneen palamistapahtuman myötä muutoksia lämpökuormiin sylinterissä, männissä, venttiileissä, pakopesässä, jne.. Ruiskulaitteistoon vielä omat rasitteet painepuolelta. EGR:kään ei välttämättä pelaa lisääntyneellä kampikammion paineella enää - tulpataan/ohitetaan kokosysteemi. Samoin poistetaan kat tai partikkelifilsu. Varmaa on ainakin, että CO2 ja NOx -päästöt on muuttuneet, siis auto- ja ajoneuvoveron perustakin..
Jotenkin aiemmista virittely- ja ahtamisprojekteista on jäänyt muistikuva, että orkkispalikoilla (suuttimet ja ahdin) ei monen kymmenen Nm tai hp lisäyksiä oteta - saati satasen verran..
-
Mitäköhän nuo karttojen jälkisäätäjät oikeasti kokonaisuudesta tietää muuta kuin kokemusperäistä mutuilua/kuultua. Pitkässä juoksussa parempia kuin tehtaan jäljiltä?
Jotenkin aiemmista virittely- ja ahtamisprojekteista on jäänyt muistikuva, että orkkispalikoilla (suuttimet ja ahdin) ei monen kymmenen Nm tai hp lisäyksiä oteta - saati satasen verran..
Kokemuksesta ja valmiiden ohjelmien räätälöinnillä saadaan lähinnä kai vaihteistoja ja muita
vetopuolen osia rikki :(
Tuohon mun kulkineeseen tuli vääntöä vain 30Nm lisää aiempiin huipppuihin. Vääntöalue vain
on laajempi. Koitan saada tänne sen vuoristorata käyrän ja uuden käyrän näytille. Syy miksi
tuo ohjelmointi tehtiin oli merkkihuollon "kädettömyys" tehdä asialle mitään. Tällä ohjelmalla
koitettaan korjata valmistajan "takaisinkutsuohjelm oinnin" jälkeen tulleita moottorin käytöksen
ihmellisyyksiä.
-
Ainakin vanhemmissa mersuissa (96-2000) saa lisätehoa kun huijataan polttoaineen lämpötila-anturia, lisää soppaa koneeseen kun tietokone luulee että polttoaine on 120-asteista, ja sitä pitää syöttää enemmän saman tehon aikaansaamiseksi.
Olettaisin että sama toimii melkein kaikissa. Suurin osa bokseista perustuu ilmeisesti tuohon. Tuohon viritystapaan kuuluu ajotietokoneen valehtelu.
-
Herääkin kysymys, että miksi valmistaja ei laita autoon jo uutena sellaista ohjelmaa, jolla olisi pienempi kulutus valmiiksi.
Kysymys on ainakin näissä uudemmissa autoissa saastemääräyksistä. Moottorit optimoidaan ensisijaisesti pakon edessä saastemääräysten mukaan.
Jos kulutus olisi ainoa kriteeri, niin kulutusta saataisiin vielä laskettua ja tehoa lisättyä.
Eri vuosimalleille on olemassa jatkuvasti tiukentuvat saastemääräykset. Tämä tulee huomioida esimerkiksi katsastuksessa.
Takuunalaisissa autoissa testereiltä kerätyt tiedot tallentuvat auton historiaan. Näitä tietoja ei ehkä anneta auton seuravalle omistajalle, mutta historiatiedot saattavat laskea auton jälleenmyyntiarvoa merkkiliikkeeseen myytäessä.
Silloin kun näennäisesti samasta moottorista on saatavana eri tehoisia versioita, niin rakenteessa on saatettu tehdä muitakin muutoksia lähinnä päästöjen pienentämiseksi. Eivät ne ole pelkästään lastutettu tehokkaammiksi.
Aivan hölmöä uskotella että noilla suunnittelijoilla tehtaalla olisi tietotaitoa vähemmän, kuin noilla tarvikesuunnittelij oilla. Asiassa on vain monta puolta.
Takuut ovat sitten ihan eri juttu. Kannattanee olla takuunalaisissa autoissa varovainen.
Nämä eivät ole minun näkemyksiäni, vaan asiat ovat tulleet esille eri autonvalmistajien moottorikoulutuksis sa. Voisi olettaa olevan puolueellista tietoa, mutta aika seikkaperäisesti asioita on käyty läpi.
-
Kysymys on ainakin näissä uudemmissa autoissa saastemääräyksistä. Moottorit optimoidaan ensisijaisesti pakon edessä saastemääräysten mukaan.
Jos kulutus olisi ainoa kriteeri, niin kulutusta saataisiin vielä laskettua ja tehoa lisättyä.
Eri vuosimalleille on olemassa jatkuvasti tiukentuvat saastemääräykset. Tämä tulee huomioida esimerkiksi katsastuksessa.
Takuunalaisissa autoissa testereiltä kerätyt tiedot tallentuvat auton historiaan. Näitä tietoja ei ehkä anneta auton seuravalle omistajalle, mutta historiatiedot saattavat laskea auton jälleenmyyntiarvoa merkkiliikkeeseen myytäessä.
Silloin kun näennäisesti samasta moottorista on saatavana eri tehoisia versioita, niin rakenteessa on saatettu tehdä muitakin muutoksia lähinnä päästöjen pienentämiseksi. Eivät ne ole pelkästään lastutettu tehokkaammiksi.
Aivan hölmöä uskotella että noilla suunnittelijoilla tehtaalla olisi tietotaitoa vähemmän, kuin noilla tarvikesuunnittelij oilla. Asiassa on vain monta puolta.
Takuut ovat sitten ihan eri juttu. Kannattanee olla takuunalaisissa autoissa varovainen.
Nämä eivät ole minun näkemyksiäni, vaan asiat ovat tulleet esille eri autonvalmistajien moottorikoulutuksis sa. Voisi olettaa olevan puolueellista tietoa, mutta aika seikkaperäisesti asioita on käyty läpi.
Ford on samasta koneesta tehnyt erilaisia tehoversioita ja kaikki osat ovat vaihtokelpoisia keskenään. Eri kohdemaiden verotus ja maakohtaiset rajoitukset ovat jonkun saamani tiedon mukaan olleet syynä tähän.
Aikaisemmin suomessa työsuhdeautoja verotettiin sylinteritilavuuden mukaan ja esim Toyota toi suomeen paljon 1,3l koneella varustettuja malleja joita ei käytännössä muualle paljoakaan myyty vaan oltiin siirrytty 1,4 koneeseen pikkukoneena. Stockmann turbo on toinen esimerkki, maahantuoja asensi uusiin autoihin turbon ja näin saatiin veroluokkaa pienempi auto.
Samaa ilmiötä löytää monessa laitteessa. Esim Truman lämmittimissä joissakin malleissa ainoa ero lienee piirikortissa, sitä vaihtamalla saadaan runsaat 2kw tehoeroa, halvan ja kalliin mallin välille.
-
Kesälomareissulla etelä-Ruotsissa sattui eteen loiva pitkä (lähes 3 km) vastamäki ja sen jälkiseurauksena alkoi mietityttämään kovasti josko Ducaton moottorin optimoisi hiukan tehokkaammaksi ja vääntävämmäksi niin täällä töissä duunikaveri suositteli tätä;
http://www.turbotec.com/henkiloautot/etusivu/malli.php?valmistaja=Fiat&korimalli=Ducato
Ducaton tehot nousisivat +24 hv ja ne tärkeämmät eli väännöt peräti +100 Nm ollen optimoinnin jälkeen sitten jo 154 hv ja 420 Nm, hintaa tuolle tulisi 680 €.
Onko kukaan tuota optimointia Ducatoon tehnyt ?
-
En ole ohjelmoinut Ducatoa, mutta edellisessä perheenkuljetusvank kurissa oli ohjelma sisällä 272/560 -> 313/650.
Ja linkkaamasi Karalan Mikahan on maailmallakin tunnettu tekemisistään.
Taiteilija itse taitaa nykyisin olla kovin kiireinen, niin yksilölliset ohjelmahommat taitaa olla aika kortilla ja tuottavat noita bulkkituotteita markkinoille.
Itsellä oli myös vastaavanlainen bulkkisofta ulkomaiselta firmalta. Se toimi ainakin hyvin ja takarenkaat sai mökäöljylläkin kulumaan :D
Kannattaa varmaan guugletella Karala, kun yleisesti noita Turbotecin softia nimitetään Karalan softaksi.
Omiin korviin ei ole kauheasti moitteita kuulunut...muta kuin, että kiireinen mies.
Tietty autolle yksilöllisesti ohjelma lienee parempi, kun pystyy huomioimaan olemassa olevat olosuhteet ja muokkaamaan tarvittaessa karttoja ja mitä lie kaikkea tekevätkään.
Turbotec noita kai nykyisinkin myös tekee ja esim. Seinäjoella taitaa olla AJTech, yms...
-
Itsellä ennen kolmea volvoa oli bemari 540 W8 310hv lastutettu ja hyvin tuli perässä LMC 450 Thumb
-
Kestääköhän Ducaton laatikko nuo väännöt?
-
ThumbdKestääköhän Ducaton laatikko nuo väännöt?
Miksei kestäisi, kestäähän se Fordissakin ja tietääkseni etuvetoisissa Fordeissa 2.2 on PSA:n tekemä moottori ja vaihteisto.
Edit: missä vaiheessa se tuo hymiö on tuonne tullut ? :-\
-
Voisinpa melkein väittää että ducaton bulkki ohjelma toimii autossa kuin autossa, voisin tietty käydä kysymässä, samalla kylällä kun tuo paja on (ja tunnen miehet).
-
Ja hemmetti kun tuohon 125 T350 ei tahdo löytyä boxia. Auto mallia 2002 ja tuollaista boxia olen harkinnut. Tai sitten viedä ohjekmointiin.
Voortit kannattaa käyttää softapäivityksessä, jopa merkkihuoltokin saa moottorista selvästi mukavemman vaikka teho ei nousekaan. Softaa on rukattu moneen kertaan ja alkupään autojen stumppaus-ongelman saa korjattua täysin eli tyhjäkäynnin pintaan vääntöä lisää. Eli jos autossa v. 2002 poltettu softa niin ehdottomasti läppärin päähän, taitaa alle 200€:n saada päivitettyä.
-
Ilkeävätkin vielä haluta noinkin paljon rahaa oman virheensä korjaamisesta. Ja kun siihen softan sisään tyrkkäämiseen ei edes kovin paljoa mene aikaa...
-
ite en ainakaan lähtis ostelee näitä kaiken halvinpia poksi päivityksiä joissa poksi ei nosta kuin ahtopaineita eikä koske mihinkään muuhun,itellä on Volvossa Rican tekemä ohjelma joka ohjaa poksia ja vaihteistoa monelta osalta ja tehon tuntee ,mukaan tuli säädettävä ohjainyksikkö millä saa alkuperäisen ohjelman takaisin ja toisinpäin,toimii hienosti ja kannattaa vähän maksaakin kunnon ohjelmasta
-
^
Jes, näin on Thumb
-
kannattaa vähän maksaakin kunnon ohjelmasta
Niin kannattaa ja vähän Diplomaattia lainaten, harrastus maksaa..
Eli harrasteautosta kun on kyse niin mielelläni laitan kerralla kunnon ohjelman jota ilmeisesti tuo ed.mainitsemani ohjelma jo on, jos jollain on toinen hyvä optimointiohjelma Ducatoon tiedossa niin otan sen tiedon avosylin vastaan.
-
Kysy tuolta:
http://www.moonlightmotorsport.fi/optimointi
Molemmat tämänhetkiset autot on tuolla käyneet, ja menee seuraavakin jos on turbopeli.
-
Kysy tuolta:
http://www.moonlightmotorsport.fi/optimointi
Tuo olikin yksi niistä firmoista mitä katselin..
Ajetaanko tuolla dynolla ennen ja jälkeen optimoinnin ?
-
Kyllä, mutta vain 2-vetoiset autot voidaan mitata :) Oneksi taitaa riittää.
Tuola vaan menee koko päivä, mutta on se sen arvoista.
Edit: Moonlight Motorsport myy ja asentaa motorbit oy:n ohjelmia.
-
^
Meinasin jo aiemmin kirjoittaa aiheesta - tiedä sitten pitäisikö nytkään.. :P
Mutta mielestäni tuon tyyppinen teho/vääntö tavoittelu on aika "marginaalista" - mihin tarvitset matkailuautossa tuota buustia kun sitä harvaperäisessä Ducatossa on painoisekseen kokemukseni mukaan ihan "nykyaikaisesti"?
Kun/jos menet Saksaa etelään, niin kyllä esim. Kasselinmäissä joudut (6>5>4) nelosta hakemaan ja kaikesta huolimatta lutu lattiassa, ja neula vain vajoaa.. kun kilometrien alamäessä 5:llakin tuppaa vauhti karkaavan satkun paremmalle puolelle jarruun koskematta ;D
Itse kokeilin 2-3v takaperin ns. tehoboksia - kyllähän se boostia antoi, mutta myöhempien OBD-skannausten jäljiltä se aiheutti useita DTC koodeja - ei niistä mittariston huoltoilmaisin kertonut. Mutta jos tulevaisuudessa katsastuksen OBD-mittaus ulottuu dsl-autoihin, niin sitten narahtaa..
Toinen mikä tuosta kokeilusta aiheutui, oli EGR:n kautta turbon, VNT ja imupuolen sotkeentuminen (maf, map, jne..) - eli EGR pitäisi poistaa, mielellään KAT myös.. sekä ECU:ssa säätää, ettei niitä enää ole.. onnistuuko näillä softaajilla ja hinta koko roskalle.
Kannattaa muistaa vielä, että oikeasti se teho otetaan polttoaineesta; mitä enempi - sitä enempi.. kyse kuitenki marginaali tarpeesta m-autossa - kannattaako.
Arkiautossa minusta eri asia.. onko pömpelillä oikeasti kiire lomalla, ja ainakin tällä pömpelillä eniten autobahnien mäissä hidastivat rekat - tiheäperäinen Foorti ei hyytynyt.. :D
-
Pilipali-merkkinen tehoboxi ja auton optimointi ovat täysin eri asia. Omasta kokemuksesta tiedän, että polttoaineenkulutus ei ainakaan kasva optimoinnilla, vääntöalue kasvaa ja sitä myötä ajomukavuus. Mutta jokainen tekee tyylillään, jos viitsii vatkata vaihdekeppiä niin siitä vaan, ja jos haluaa sotkea autoonsa jotain ylimääräisiä boxeja niin siitä vaan. Itse käytän optimoitavana jokaisen turbollisen auton mitä hankin, maksaa itsensä takaisin polttoaineen kulutuksen putoamisella, ainakin minulla.
-
Itse kokeilin 2-3v takaperin ns. tehoboksia - kyllähän se boostia antoi, mutta myöhempien OBD-skannausten jäljiltä se aiheutti useita DTC koodeja - ei niistä mittariston huoltoilmaisin kertonut. Mutta jos tulevaisuudessa katsastuksen OBD-mittaus ulottuu dsl-autoihin, niin sitten narahtaa..
Toinen mikä tuosta kokeilusta aiheutui, oli EGR:n kautta turbon, VNT ja imupuolen sotkeentuminen (maf, map, jne..) - eli EGR pitäisi poistaa, mielellään KAT myös.. sekä ECU:ssa säätää, ettei niitä enää ole.. onnistuuko näillä softaajilla ja hinta koko roskalle.
Noi tehoboksit ovat yksinkertaisimmilla an säädettävä vastus laatikossa ratkaisuja. Ei mitenkään yllätä, että vikakoodeja on tullut, kun huijataan anturitietoa virheellisellä vastusarvolla. Kunnon moottorinohjaussoft an muutoksella tehdään vähän muutakin, kuin huijataan yhtä/kahta parameria. Jos pysyy järki päässä, niin auton rakenne kyllä kestää tällaista. Täytyyhän valmistajalla olla ns. varoja esim. voimansiirrossa.
Maf-sotkeentuminen ei kyllä liity mitenkään tehoboksiin, jos se on vikaantunut, katse kääntyy heikon ilmansuodattimen suuntaan.
-
..tehoboxi ja auton optimointi ovat täysin eri asia.
..
Täyttä totta - ei jatketa tässä ketjussa boxausesta enempää Thumb Itselläni on kokemusta jo -90-luvulta bensaturbojen EPROM ja E2PROMmauksesta, chippauksesta jne.. sekä kaasarivehkeiden turbottamisesta (paineistamisesta) -80 luvulta..
..
Maf-sotkeentuminen ei kyllä liity mitenkään tehoboksiin, jos se on vikaantunut, katse kääntyy heikon ilmansuodattimen suuntaan.
Kyllä minulle kokemus on kertonut, että niin bensa- kuin dslturboissa kampikammion ja venttiillikoneiston tuuletus tuo sitä öljysumua sinne ahtimen etupuolelle sekä byPass, jos se on kierrätävä.. siinähän se Maf on hyvin lik. Kun palotapahtumaa mennään koskemaan tehomielessä (+ahdoilla), ne olemassa olevat ohivuodot vain lisääntyvä - juu ei EGRään liity.
.. niin kuin aiemmin mainitsin, että "..ei varmaan pitäisi.." - vaikenen tässä ketjussa 8)
-
Voortit kannattaa käyttää softapäivityksessä, jopa merkkihuoltokin saa moottorista selvästi mukavemman vaikka teho ei nousekaan. Softaa on rukattu moneen kertaan ja alkupään autojen stumppaus-ongelman saa korjattua täysin eli tyhjäkäynnin pintaan vääntöä lisää. Eli jos autossa v. 2002 poltettu softa niin ehdottomasti läppärin päähän, taitaa alle 200€:n saada päivitettyä.
Näinhän sitä sanotaan. Olen aikoinaan tilannut tuohon optimoinnin ja erinäisistä syistä asia ei sitten edennytkään odotetusti.
Softan päivitys on toinen jota olen tuon jälkeen kysellyt useasta paikasta ja jopa maasta, ei nyt vaan sekään onnistu. Yhden katsastusmiehen vinkistä ajoin kesälomareissulla lenkin tuon toteuttamiseksi ja ei.
Ongelma on itse asiassa ratkennut muulla tavoin, rengasvalinta, koneen Forte käsittely ja Neste Pro diesel on laskenut kulutusta selvästi ja varsin usein huomaan ajavani 5 vaihteella erilaisissa tilanteissa joissa 4 olisi ollut ainoa toimiva aikaisemmin.
-
Mutta mielestäni tuon tyyppinen teho/vääntö tavoittelu on aika "marginaalista" - mihin tarvitset matkailuautossa tuota buustia kun sitä harvaperäisessä Ducatossa on painoisekseen kokemukseni mukaan ihan "nykyaikaisesti"?
Kun/jos menet Saksaa etelään, niin kyllä esim. Kasselinmäissä joudut (6>5>4) nelosta hakemaan ja kaikesta huolimatta lutu lattiassa, ja neula vain vajoaa..
Vaikkei lomalla kiire olekkaan niin silti haluan myös matkailuautolla pysyä liikenteen mukana, en niinkään liikennevaloissa vaan ihan tuolla maantiellä ajellessa, tuo etelä-Ruotsin pitkä mäki sai Ducaton lähes polvilleen ja varsinkin siihen ohueen alavääntöön kaipaan hiukan enemmän potkua, täyskuormalla tuon "ohuuden" huomaa. Ja kyllä sen 680 euroa turhempiinkin pystyy hukkaamaan.
Olen aikoinaan tilannut tuohon optimoinnin ja erinäisistä syistä asia ei sitten edennytkään odotetusti.
Hmm..mitä tapahtui optimoinnin suhteen ?
. niin kuin aiemmin mainitsin, että "..ei varmaan pitäisi.." - vaikenen tässä ketjussa 8)
Älä nyt vielä vaikene, nythän tässä päästiin juuri asiaan. ;D
-
Tuo olikin yksi niistä firmoista mitä katselin..
Ajetaanko tuolla dynolla ennen ja jälkeen optimoinnin ?
h-autopuolella www.debil.fi
Eikä toteamiseen tartte dynoa :D :o
www.rica.nl on pätevä putiikki, sieltä saa kaikenlaista
http://www.rica.nl/chiptuning.php
Tee se itsemiehelle > http://www.ateho.fi/rica-optimointi
-
Polttoaineenkulutuk sen väheneminen on jännä juttu näissä virityksissä. Meidän kauppakassiin (Ford Fiesta ST) on asennettu tehtaan hyväksymän viripajan palikkaa vähän enemmänkin ja arvot ovat nousseet 182hv/240 nm lukemasta +215hv/320 nm. Kyseessä on muutakin kuin pelkkä softaus mutta sekin on vaihdettu mountunen versioon. Ajotietokoneen mukaan kulutus on pienentynyt puolisen litraa sadalla kilometrillä. Sama tuntuu tapahtuvan myös viribokseilla niin halvoilla ja huonoilla kuin myös laadukkailla (promotech).
Oma uskomus on, että joku tässä toimenpiteessä aiheuttaa lisääntyneen virheen auton tietsikan mittaamaan keskikulutukseen. Ainakin oma ajotyyli ei mitenkään ympäristöystävällis emmäksi lisätehon myötä.
-
Polttoaineenkulutuksen väheneminen on jännä juttu näissä virityksissä. Meidän kauppakassiin (Ford Fiesta ST) on asennettu tehtaan hyväksymän viripajan palikkaa vähän enemmänkin ja arvot ovat nousseet 182hv/240 nm lukemasta +215hv/320 nm. Kyseessä on muutakin kuin pelkkä softaus mutta sekin on vaihdettu mountunen versioon. Ajotietokoneen mukaan kulutus on pienentynyt puolisen litraa sadalla kilometrillä. Sama tuntuu tapahtuvan myös viribokseilla niin halvoilla ja huonoilla kuin myös laadukkailla (promotech).
Oma uskomus on, että joku tässä toimenpiteessä aiheuttaa lisääntyneen virheen auton tietsikan mittaamaan keskikulutukseen. Ainakin oma ajotyyli ei mitenkään ympäristöystävällis emmäksi lisätehon myötä.
Eikai kukaan usko pelkkään ajotietokoneen näyttämään, jos tutkii oikeasti vaikutuksia kulutukseen.
Niin kuin on jo aiemmin todettu, "virityspurkit" vaan huijaa ja voi aiheuttaa ihan mitä tahansa, mutta oikea softalla tehty optimointi muuttaa mm. vääntökäyriä siten että säästö on oikeasti mahdollinen - jos et käytä sitä lisääntynyttä tehoreserviä ;D
-
Softan päivitys on toinen jota olen tuon jälkeen kysellyt useasta paikasta ja jopa maasta, ei nyt vaan sekään onnistu. Yhden katsastusmiehen vinkistä ajoin kesälomareissulla lenkin tuon toteuttamiseksi ja ei.
Siis Voortiin? Senhän tekee Voortin huolto. Jossain sanotaan, että ei he tiedä mitään, toinen kysyy millon tulet? Hinta taisi olla vajaan satasen.
-
Karalan lastu hyvä ja tekevät muutakin Thumb
-
Siis Voortiin? Senhän tekee Voortin huolto. Jossain sanotaan, että ei he tiedä mitään, toinen kysyy millon tulet? Hinta taisi olla vajaan satasen.
Nimenomaan Voortin huolto. Muutamasta pääkaupunkiseudulla olen kysynyt ja eivät toimita. Tartossa tuo katsastaja väitti että, näitä tehdään, ei vaan tehty vaikka oikeaan paikkaan olin yhteydessä.
Sitten Voortilla on myös tuo yksi softa joka nostaa kierroksia kytkimen asennosta riippuen, eli liikkeellelähdössä. Ominaisuus jota en ollenkaan kaipaa, sen ne teki kompensoidakseen alavääntöä. Vaimolla tuo oli yhdessä Transiitissa ja sällin S- maxissakin sellainen löytyy. Tyhjäkäynnillä haluan lähteä liikkeelle ja varsinkin taskupysäköidä kaupungissa ja asautossa tuo olisi vaan haitaksi mun käytössä.
-
Nimenomaan Voortin huolto. Muutamasta pääkaupunkiseudulla olen kysynyt ja eivät toimita. Tatossa tuo katsastaja väitti että, näitä tehdään, ei vaan tehty vaikka oikeaan paikkaan olin yhteydessä.
Sitten Voortilla on myös tuo yksi softa joka nostaa kierroksia kytkimen asennosta riippuen, eli liikkeellelähdössä. Ominaisuus jota en ollenkaan kaipaa, sen ne teki kompensoidakseen alavääntöä. Vaimolla tuo oli yhdessä Transiitissa ja sällin S- maxissakin sellainen löytyy. Tyhjäkäynnillä haluan lähteä liikkeelle ja varsinkin taskupysäköidä kaupungissa ja asautossa tuo olisi vaan haitaksi mun käytössä.
Ei muuta,kuin uusia tuulia kohti Thumb
-
Täyttä totta - ei jatketa tässä ketjussa boxausesta enempää Thumb Itselläni on kokemusta jo -90-luvulta bensaturbojen EPROM ja E2PROMmauksesta, chippauksesta jne.. sekä kaasarivehkeiden turbottamisesta (paineistamisesta) -80 luvulta..
Kyllä minulle kokemus on kertonut, että niin bensa- kuin dslturboissa kampikammion ja venttiillikoneiston tuuletus tuo sitä öljysumua sinne ahtimen etupuolelle sekä byPass, jos se on kierrätävä.. siinähän se Maf on hyvin lik. Kun palotapahtumaa mennään koskemaan tehomielessä (+ahdoilla), ne olemassa olevat ohivuodot vain lisääntyvä - juu ei EGRään liity.
.. niin kuin aiemmin mainitsin, että "..ei varmaan pitäisi.." - vaikenen tässä ketjussa 8)
Maf sijaitsee joko ilmanputsarin kotelossa tai turbolle menevässä putkessa ilmanputsarin välittömässä läheisyydessä. En jaksa uskoa, että että öljysumu kulkeutuisi sinne päin kompressoripuolelta . Joskus öljyttävät vapaavirtaussuodatt imet pukkaavat öljyä maffiin ja sitä myöden kuumalankatyyppiset maffit on huonolla hapella. Läppämaffit ei varmaankaan niin ole moksiskaan.
-
Sitten Voortilla on myös tuo yksi softa joka nostaa kierroksia kytkimen asennosta riippuen, eli liikkeellelähdössä. Ominaisuus jota en ollenkaan kaipaa, sen ne teki kompensoidakseen alavääntöä. Vaimolla tuo oli yhdessä Transiitissa ja sällin S- maxissakin sellainen löytyy. Tyhjäkäynnillä haluan lähteä liikkeelle ja varsinkin taskupysäköidä kaupungissa ja asautossa tuo olisi vaan haitaksi mun käytössä.
Mielipiteitähän pitää olla ja tuo oli mielenkiintoinen! Minusta softa taas toimii just niinkuin sen pitääkin, senkin käyttö vaan pitää opetella.
-
Mielipiteitähän pitää olla ja tuo oli mielenkiintoinen! Minusta softa taas toimii just niinkuin sen pitääkin, senkin käyttö vaan pitää opetella.
2007 kun ostin fordin alustalla olevan matkailu-auton ja lueksin eri foorumeilta että ei jaksa lähteä liikkeelle kunnolla. Sitten puolivuotta ajelin menemään ja huomasin että ehkä se on semmoiselle vaikea moottori ja kytkin joka ei ole paljon isolla autolla ajellut sillä itselle ei tuottanut vaikeuksia eikä kytkinkään kärynnyt.
Eli kyllä sillä fordin ohjelmalla joka nostaa kierroksia liikkeelle lähtiessä paikataan ajotaitoa.
Ja konehan oli 2.2 130 hv.
Ja ihaa kanssa jos ei etelä-ruotsin mäkiä adria nouse, niin ensin puntariin vekotin ja jos se näyttää alle 4000kg, niin autokouluun ajokoulutukseen, niin opettavat viemään sitä vekotinta. Eli jos ajelet satasta, niin se ensi nousu sieltä helsinborgin jälkeen keskitasangolle vitosella, ei kutosella. Senhän kuulee jo auton äänestä että nyt mennään liian pienillä kieroksilla ja liian isolla vaihteella. Mutta jos sataa kahtakymppiä työnnät niin nousee nätisti kutosellakin kun kierrokset on oikealla kohtaa eli vääntöä piisaa.
-
Eli kyllä sillä fordin ohjelmalla joka nostaa kierroksia liikkeelle lähtiessä paikataan ajotaitoa.
Ja konehan oli 2.2 130 hv.
Korkeintaan huonoja tapoja... ;D Rangeri kun lähtee vaikka kolmosella, niin piti hetki opetella, että autossa on pieniäkin vaihteita. :-[
Vastaväitteistä huolimatta pidän softaa edelleen hyvänä. Hämmennettävällähän yleensä lähdetään liikkeelle niin, että nostetaan kytkintä ja painetaan kaasua. Miksei auto voisi tehdä osaa hommasta? Jos et mitään tee, niin kierroksethan putoavat tyhjäkäynnille siinä vaiheessa kun kytkin on ylhäällä.
-
Vastaväitteistä huolimatta pidän softaa edelleen hyvänä. Hämmennettävällähän yleensä lähdetään liikkeelle niin, että nostetaan kytkintä ja painetaan kaasua. Miksei auto voisi tehdä osaa hommasta? Jos et mitään tee, niin kierroksethan putoavat tyhjäkäynnille siinä vaiheessa kun kytkin on ylhäällä.
Kun ne tyhjäkäyntikierroks et riittää hyvin esim taskupysäköinnissä tai ruuhkaisessa kaupunkiliikenteess ä. On harvinaisen vittumaista pysäköidä autoa kapeaan väliin kun se päättää nostaa itsekseen kierrokset aivan tilanteeseen sopimattomalle tasolle. Tai siirtyä jonossa metrin verran eteenpäin kun liikenne tökkii.
Samanlainen turhake ja ärsyke tuo on kun ABS jarrut ja luistonesto. Auto päättää mitä tapahtuu kun poljinta painaa ja aiheuttaa tilanteita joihin ei joutuisi ilman näitä. Ihan sama kun jos auto lähtisikin vasemmalle kun kääntää rattia vasemmalle.
-
Kun ne tyhjäkäyntikierroks et riittää hyvin esim taskupysäköinnissä tai ruuhkaisessa kaupunkiliikenteess ä. On harvinaisen vittumaista pysäköidä autoa kapeaan väliin kun se päättää nostaa itsekseen kierrokset aivan tilanteeseen sopimattomalle tasolle. Tai siirtyä jonossa metrin verran eteenpäin kun liikenne tökkii.
Kuten sanoin, kun kytkin on ylhäällä, kone putoaa tyhjäkäynnille. Ja siinä taskupysäköinnissäh än sinulla kuitenkin on jalka kokoajan kytkimellä, jolla säätelet liikettä.
-
Kuten sanoin, kun kytkin on ylhäällä, kone putoaa tyhjäkäynnille. Ja siinä taskupysäköinnissäh än sinulla kuitenkin on jalka kokoajan kytkimellä, jolla säätelet liikettä.
ja mitä kovenmmat kierrokset sitä enemmän kytkintä luistatetaan.
-
Ja ihaa kanssa jos ei etelä-ruotsin mäkiä adria nouse, niin ensin puntariin vekotin ja jos se näyttää alle 4000kg, niin autokouluun ajokoulutukseen, niin opettavat viemään sitä vekotinta.
Adrian paino oli hiukkasen päälle 3.5 tonnin ja kuten erään vaanarin sanoin....korttia löytyy...ei vaineskaan, eihän sitä kortilla ajeta, kokemuksen puutehan se pitkien mäkien suhteen oli. ;D
Eli jos ajelet satasta, niin se ensi nousu sieltä helsinborgin jälkeen keskitasangolle vitosella, ei kutosella. Senhän kuulee jo auton äänestä että nyt mennään liian pienillä kieroksilla ja liian isolla vaihteella. Mutta jos sataa kahtakymppiä työnnät niin nousee nätisti kutosellakin kun kierrokset on oikealla kohtaa eli vääntöä piisaa.
Joo, tuo etelä-Ruotsin mäki oli jotain mitä ei Adria ole ennen kokenut, ei täällä kotimaassa ja pohjois-Norjassa noin pitkiä mäkiä ole vastaan tullut ja totta puhuakseni tuo mäki muutenkin pääsi yllättämään, seuraavalla kerralla mennään sitten vitosella mutta silti tällä hetkellä kaivataan lisätehoja ja -vääntöjä, sillähän tuota vanhusta saisi jo päivitettyä hiukan uudemmaksi, ainakin tehojensa puolesta. :P
-
Eikai kukaan usko pelkkään ajotietokoneen näyttämään, jos tutkii oikeasti vaikutuksia kulutukseen.
Niin kuin on jo aiemmin todettu, "virityspurkit" vaan huijaa ja voi aiheuttaa ihan mitä tahansa, mutta oikea softalla tehty optimointi muuttaa mm. vääntökäyriä siten että säästö on oikeasti mahdollinen - jos et käytä sitä lisääntynyttä tehoreserviä ;D
En siihen uskokaan, mutta puolisen litraa on tietokoneen mukaan tippunut sadalla kilometrillä. Kyseessä on softan muutos + lisäksi uudet suodattimet koteloineen ja letkuineen. Lisäksi välijäähdyttimen letku vaihdettu.
-
Kuten sanoin, kun kytkin on ylhäällä, kone putoaa tyhjäkäynnille. Ja siinä taskupysäköinnissäh än sinulla kuitenkin on jalka kokoajan kytkimellä, jolla säätelet liikettä.
Ei tuosta ole kyse, se toiminto on syvältä ja missään nimessä en halua sellaista omaani.
Normi tilanne minulle on että, tulen kotiin ja auto on saatava parkkiin kadunvarteen. Auto on 7m pitkä ja se pitää saada 8m pitkään väliin, autossa 2m peräylitys ja takarenkaita ei peileistä näe ainoastaan kaaret. Jotta auto ei kapealla kadulla olisi esteenä renkaan kylki saa olla max n. 2cm päässä jalkakäytävän kanttarista kun auto on parkissa, silloin se on tasan ajoväylän puolelle maalatun viivan kanssa. Ei sellaisessa tilanteessa kun jo tyhjäkäynnillä pitää luistattaa kytkintä kaipaa yhtään lisää kierroksia.
Tai kuten sanoin, ajaa nykivässä ruuhkassa ja eteneminen voi olla metri kerrallaan, ei silloinkaan niitä tarvitse, tai oikeasti ne kierrokset on haitaksi. Tai kun reissuun lähtiessä tai kotiintultaessa ajan auton mahdollisimman lähelle ulko-ovea, joudun kujaa pitkin peruuttamaan 50m, siihen matkaan sisältyy 2 vilkasta kevyttä väylää jotka tulee kujalle, ajokatu jota pitkin tulin ja pihan ulosajo. En minä siinäkään tilanteessa halua vaihtelevia kierroksia vaan enimmillään tyhjäkäyntivauhti riittää hyvin. Jos koirankusettajia ja pyöräilijöitä ja käveliöitä on paljon tyhjäkäyntinopeuski n on liikaa.
Joku sovellus sopii toiselle, toiselle ei.
-
Joku sovellus sopii toiselle, toiselle ei.
Näin on. Ja on muistettava, että eri moottoriversiot ovat erilaisia, se lienee suurin erojen syy?
-
Osaan motteihin saa "lataamosta" suoraan töpselistä uuden softan ja osaan joutuu kikkailemaan tehtaan oman sofyan. Jälkimmäinen luonnollisesti tyyriimpi. Ennen asennusta dynolle auto ja sit softan jälkeen. Ei jää epäselväksi kun paperille saa käyrät, että missä löytyy paras vääntö. Liikaa puhtia ei oo koskaan =)