Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: MatsOnni - 15.01.2012 kello on 13:01
-
Alkaa lähestyä viikot, jolloin saa ruveta odottelemaan uutta kulkinetta. Siihen liittyen tuli mieleen että mitä ootte tehneet ohjaamon rengas- ja muun ajomelun vähentämiseksi puoli-integroidussa Ducatossa?
Tilatessa jo sen verran että tilasin äänieristetyt lokarit, maton (myös) ohjaamon lattiaan ja suojalevyn moottorin alle. Oman kokemuksen mukaan noilla auttaa jo jonkin verran, mutta mitä vois tehdä lisää? Ootteko eristäneet esim. ovia millään tavalla? Siellä tuskin on valmiina muuta kuin paljas pelti. Kuinka onnistuu jotta ikkunan nostimien vaijerit toimii? Entä vaikkapa bitumimatto moottorin seinämään? Jotakin muita hyvejä vihjeitä?
-
Edellinen autoni oli puoli-integroitu Bürstner Fiatin 2,3JTD-koneella. Kuinka ollakaan, en kaivanut siihen mitään lisää äänieristykseen. Eikä siinä tainnut olla edes lokareita.
Nykyinen on B:n integroitu Fiat 2,8JTD. Ja aivan sama juttu. On riittävän hiljainen.
-
No mulla on nyt tuo -08 Kabe, joka ei asuinosaltaan pitäis olla kaikkein meluisin (ehkä jopa päinvastoin), mutta silti kaipaisin vähemmän melua. Keskustelu toki vieressä istuvan kanssa onnistuu, mutta esim. radio pitää olla aika kovalla. Asiaan voi tietty vaikuttaa kun mulla on toinen korva melkein kuuro (onneksi vasen) ja yleensäkin hälyisessä paikassa on joskus vaikeuksia :-[
-
Asiaan voi tietty vaikuttaa kun mulla on toinen korva melkein kuuro (onneksi vasen) ja yleensäkin hälyisessä paikassa on joskus vaikeuksia :-[
Tasan ei käy onnenlahjat: Mulla taas vasen parempi, korvanapin kanssa voi olla normiautossakin puhelimessa kun painaa nappia kunnolla korvaan (kädet vapaa ??? ??? ), eipä voi kuitenkaan sakottaa kun puhelin on taskussa. Keskustelu muiden kanssa autossa välillä hankalaa kun muuta hälyä ympärillä.
-
Meikäläisellä melu sitä luokkaa,ei tarvitse keskustella,eikä kuunnella radiota,12 tuntia kun puhaltaa yhtäkyytiä,mene vuorokausi,ennen kuin kuulee kuukkelin laulun!!!! ;D ;D ;D
-
"...ei tarvitse keskustella,eikä kuunnella radiota..."
Kaikella on tietysti puolensa :D, jää ne ajo-ohjeetkin ikkään kuin kuulematta...
-
mutta mitä vois tehdä lisää? Ootteko eristäneet esim. ovia millään tavalla? Siellä tuskin on valmiina muuta kuin paljas pelti. Kuinka onnistuu jotta ikkunan nostimien vaijerit toimii? Entä vaikkapa bitumimatto moottorin seinämään? Jotakin muita hyvejä vihjeitä?
Itse en tosin ole tehnyt, mutta kannattasi varmaan purkaa verhoiluja ja pistää (pelti)pintoihin noisekilleriä (http://www.reksol.fi/tuotteet_noisekiller.html).
-
Tai ostaa matkailuauto, jossa ei ole pakettiauton kylmää peltiohjaamoa. ;)
-
Tuo Noise Killer on mulle tuntematon tuote, kiitos vihjeestä. Jotain tuon tapaista kaipailin!
-
Kyllähän tuo koppi tuntuu olevan varsin äänekäs noissa fiiuissa. Mie kesällä leikkasin ja laitoin ohjaamoon Etolasta sinistä nukkapintasta kumipohjaista kokolattiamattoa(laitoin koko auton käveltävät lattiapinnat sillä poikkeuksenaWC) ja sen alle äänieristevaahtolev yt. Kokolatiamaton päälle sitten normaali suojamattosarja joita myydään kaikkiin henkilöautoihin mm. motonetissa itse ostin Lidlistä. Laitoin tuota kokolattiamatoa myös hytin sisääntulo astimille siihen oven sisäpuolelle parilla ruuvilla kiinni (helppoa ottaa mattojen perusteellisempaan puhdistukseen/ pesuun irti)
Maton kustannus oli kokonaisuudessan 50 euroa + pikkumattosarja 7euroa vaahtoeristematto n.30 euroa (3kpl)
-
Meikäläisellä melu sitä luokkaa,ei tarvitse keskustella,eikä kuunnella radiota,12 tuntia kun puhaltaa yhtäkyytiä,mene vuorokausi,ennen kuin kuulee kuukkelin laulun!!!! ;D ;D ;D
Terve!
;D ;D ;D ;D ;D ;D
-
Meikäläisellä melu sitä luokkaa,ei tarvitse keskustella,eikä kuunnella radiota,12 tuntia kun puhaltaa yhtäkyytiä,mene vuorokausi,ennen kuin kuulee kuukkelin laulun!!!! ;D ;D ;D
Kyllä meikäläisenkin autossa melua löytyy. Radio kuuluu kun vääntää riittävästi nappulasta. Yleensä käytän autoani lomalla ja vapaa-aikoina, joten pitkät ajomatkat ei ole lomailua, eikä vapaa-ajan viettoa. :D
-
Ei kokemusta Fiatista mutta samat sitä koskenee kuin muitakin: Bitumimattoa pyöränkaariin, lattiaan ja kynnyskaivoihin. Sitten vielä tarvittaessa pehmeämpää tarrahommaa siihen päälle. Oviverhoilun taakse jotain sinne sopivaa: bitumilevyä ja jotain pehmeämpää sekaan.
Noisekillerit yms autoäänentoiston tarpeisiin tehdyt on hyviä vaimentamaan ääntä mutta aiemmin ainakin ongelmia koin ongelmia kosteudensiedon kanssa. Saattoi olla työtapavirhekin tms. mutta samanlaista kuulin aikanaan muiltakin (kun noiden kanssa enemmälti puljasi).
Itse tein Masteriin hienosäätönä seuraavat: bitumia pyöränkaariin maton alle kuumailmapuhaltimen kanssa. Bitumia ja tarrapintaista äänieristysmattoa kynnyskaivoon. Oviverhoilun alle bitumia ja Ebisol -lämpöeristyslevyä. Lisäksi asunto-osan ja ohjaamokopin saumaan Ebisolia sivuille ja välipohjaan. Ei mennyt hukkaan: radion volumea ei tartte nostaa kun lähtee kaupungista maantielle (ennen piti pari napsua laittaa) ja lämmöt pysyy sisällä entistäkin paremmin.
Samoilla säädöillä onnistunee muihinkin jos melunlähteet ja "ongelmapaikat" on samat.
-
Itse teen aina massauksen. Olen ajatellut, että siinä saa kaksi kärpästä samalla iskulla.
Tuohon retkeilyautoon tehtiin normaali massaus puoleen väliin. Sen lisäksi asensin sisälokasuojat eteen ja taakse. Lokarit olivat äänieristetyt, mutta massauksen yhteydessä nämä muovilokarit massattiin vielä äänierityksen lisäämiseksi molemmin puolin.
Tällaiset temput olen tehnyt vähän kaikkiin ajokkeihin. Tulee suojattua ja samalla auto hiljenee ja tukevoituu. Yleiset helinätkin jäävät vähiin.
Noihin lisäeristeisiin olen hiukan skeptinen. Ainakin sellaisiin, jotka saattavat imeä kosteutta itseensä.
-
Ainakin minusta tämä uusin Fordin ohjaamo on suht. hiljainen, ja suurin tiemelu tulee pöksän puolelta ;D
Näitä olen parannellut ja niistä tuolla .info'n puolella kuvin kirjoitellut;
(http://karavaanari.info/index.php?topic=8954.msg106252#msg106252)Kannattaa käydä matkustajana ajonaikana kuullostelemassa asunto-osassa mistä se mökä lähtee - vaikka se luvatonta olisikin. Minulle yllätys oli tuo kattoluukku, kuinka meluisa se oli..
Noista omista paranuksista olen täällä kirjoitellut, eli niitä on ollut;
- alustamassaus ja kotelosuojaus
- ABS-muovisen kaasusäiliökotelon eristys solumuovimatolla asunto-osan puolella
- moottorin alasuoja, ts. pohjalevy
- sisäportaan eristys ja siinä olevan ilmanvaihtoventtiil in "kanavointi" pois takarenkaasta
- asunto-osan "kokolattiamatot"
- ohjaamon merkkikohtainen matto
- kattoluukun vaihto (Fiamma [tuul.]>MiniHekiPlus[ei tuul.])
Vielä jäi Trumatic S3002:n lattiareikä, joka tällä erää jääkin..
Pystyy hyvin keskuselemaan "sikaosaston" kanssa ajonaikana ihan satasen vauhdeissa (Suomessakin) vaikka 6 pyörää antamassa melua ;) Muutos alkup. on iso *mutua* ;D
EDIT; satasen nopeuksissa onnistuu keskustella takaosastolaisten kanssa hyvin huutamattakin - ja he kuulevat navigaattorinkin ohjeet. Elekielellä pitää etupenkkiläisten "keskustella", jos ei ole tarkoitus muille kertoa 8)
-
No niin, tästähän tätä tietoa kertyy! Kiitoksia kovasti vihjeistä. Jospa tästä tulossa olevasta kulkineesta tulis se "viimeinen laatuaan", siksi ajattelin nyt satsata enemmän näihin hienosäätöihinkin. Tosin viimeisen asuntoauton oon vaihtanut pari kertaa aikaisemminkin, toisin vaan on käynyt 8)
-
En tiedä onko tuota melua nyt sitten niin kovin kauheasti kuin esim. Camperin jutusta sai ymmärtää. Suurimman melun lähteen näen matkustamon puolelta, kaikkien laatikoiden ja hyllyjen pohjalle olen leikannut kangasmatot, ne hiljensivät selvästi melua. Lokarin tekemät etulokarit auttanevat myös jonkin verran.
Melun määrää kuvaa hyvin se että kun keskivertohenkilöau tolla ajaa 100 km/h niin matkailuautossa saman verran melumittari näyttää 80 km/h nopeudessa.
-
Desibelien lisäksi ainakin mun tilanteessa vaikuttaa myös melun laatu tai tyyppi. Koskee muitakin tiloja kuin autoja, esim. työ- ja yleisiätiloja.
Mutta totta on, että asunto-osasta ääntä tulee jopa enemmän. Siihen oon yrittänyt paneutua aikaisemminkin. Jos ei nyt olisi tullut vaihtoa niin nykyisestä kulkineesta olisi lentänyt hevonkuuseen hyttysverkkosysteem i, jossa on kaikenmaailman listaa ja liuskaa, joiden räminää ei saa loppumaan kuin jeesusteipillä.