Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: Turhan Höpöttäjä - 12.01.2012 kello on 08:49
-
Kun monessa matka-autossa hupiakun lataus ajaessa on tehotonta, johtuen pitkistä kaapeleista 12V:lla. Jos laittaisi starttiakun viereen invertterin, josta 230V hupiakun verkkovirtalaturill e. Porukassa kun on henkseleitään rämpsytteleviä sähköskuruja, niin jos hupiakun laturi on 25A, minkä kokoinen invertterin pitäisi olla. ::) ...Tämmönen tuli mieleen tipatonta viettäessäni... :D
-
Mielenkiintoinen ajatus, ääkkiseltään tuntuu että kuitenkin parempi ratkaisu on yhdistää starttiakku ja hupiakku releellä, joka katkaisee yhteyden kun lataus loppuu.
Mutta kiva kuulla asiantutijoiden mielipide :)
-
Rele kytkennät on jo olemassa. Kun auto käynnistetään, niin rele kytkee hupiakun starttiakun rinnalle. Ja kun auto kytketään tolppaan, toinen rele kytkee starttiakun hupiakun rinnalle. Silloin kaikki OK. kun starttiakulla ei ole paljon kuormitusta. Mutta jos moottorin käydessä mitataan starttiakun napa jännite, se on luokkaa 14,3V. Mutta pitkän piuhan päässä olevan hupiakun napajännite on huomattavasti alhaisempi, joten lataus on hidasta. ::)
-
Taitaa tuossa viritelmässä (Intikka/laturi) olla huono hyötysuhde,( 12V-230V-14V )ei kannata !!! ;D
-
Mutta pitkän piuhan päässä olevan hupiakun napajännite on huomattavasti alhaisempi, joten lataus on hidasta. ::)
Tuossa on liian ohuet johtimet, paksuntamalla johtimien poikkipinta-alaa (väh. 6mm2 johtimeksi) vähenisi jännitehäviö ja lataus tehostuisi.
-
Taitaa tuossa viritelmässä (Intikka/laturi) olla huono hyötysuhde,( 12V-230V-14V )ei kannata !!! ;D
Hyötysuhteella ei niin väliä, kun auton laturin teho on 60A. ;)
-
Tuossa on liian ohuet johtimet, paksuntamalla johtimien poikkipinta-alaa (väh. 6mm2 johtimeksi) vähenisi jännitehäviö ja lataus tehostuisi.
Jos viettää pari kolme päivää puskassa, käyttäen hupiakkuja. Joutuu ajelemaan monta tuntia että hupiakut latautuu, monilla tuntuu olevan samat murheet. Minulla on 6 neliön kaapeli, mutta kun se ei riitä. Pitänee vetää toinen rinnalle. :)
-
Pitänee vetää toinen rinnalle. :)
Tämä on hyvä tapa kasvattaa poikkipinta-alaa. Muistaa vain sen miinusjohdonkin, sekä kunnolliset ja toimivat liitokset.
-
..
jos hupiakun laturi on 25A, minkä kokoinen invertterin pitäisi olla. ::) ...Tämmönen tuli mieleen tipatonta viettäessäni... :D
12V*25A=300W - isoko? ;D
Ensiksi selvittäisin mitä se hupiakku oikeasti vastaanottaa (pihtivirtamittarill a), esim. jos ~50% varausta jäljellä. Ettei rakentele turhia :-X
EDIT; olisko auton laturi syytä päivittää - olisi edes 3 numeroinen tuo A-määrä - ei muuten riitä apetta jaettavaksi oli invertteri tai ei ..
-
12V*25A=300W - isoko? ;D
Ensiksi selvittäisin mitä se hupiakku oikeasti vastaanottaa (pihtivirtamittarill a), esim. jos ~50% varausta jäljellä. Ettei rakentele turhia :-X
EDIT; olisko auton laturi syytä päivittää - olisi edes 3 numeroinen tuo A-määrä - ei muuten riitä apetta jaettavaksi oli invertteri tai ei ..
Voi olla että minä en asiaa ymmärrä. Mutta jos nykyinen auton laturi (60A) nostaa napajännitteen starttiakussa 14,4V:iin, niin kuinka hupiakkujen latautuminen paranee jos laitetaan 100A:n laturi. ::)
-
^ no lasketaampa;
Auton oma tarve;
- Ajovalot, parkit. sivu-, ääri-, rek.kilven, mittarivalot (ns. pakolliset); ~200 W (16.7 A)
- mahdolliset sumarit/apukaukovalot; 110 W (9,2 A)
- lämm. laitteen puhallin; ~50 W (4.2A)
- muu moottorin ohjaus (varsinki jos suod.jalassa tai huohottimessa lämpövastuksia); 50 W (4.2A)
- käynnistysakun lataus, esim. 120 Ah -> ~20%*Ah = latausvirta, eli 24 A
Yhteensä jo 58,3 A
- no, sitt vielä hupipuoli; akku , jääkaapin vastus, lämppäri..
Vanhempi dsl-kone ei liikoja sähköwatteja tarvitse, mutta en laskenut mitään radiota ja muuta elektroniikkaa.. Toisaalta tuo laturin A arvo saattaa ikää myöten olla alhaisempi, ja ehkä alle 1.500rpm vain n. 75% :-\
Äkkiseltään näyttää, ettei reserviä jää :o No, jos lisäväloja ei käytä, voi niistä säästetyt watit saada siirrettyä hupiakulle kunhan piuha riittävän paksua..
-
Riittää paremmin virta molemmille akuille ja kulutuskohteille kun tuotto on isompi. Nuo paksummat kaapelit taas nostaa jännitteen akuille saapuessaan korkeammaksi. Saman tekee tuo mainitsemani boosteri. (tietenkin silloinkin kaapeleitten pitää olla hyvät)
-
alhaisempi, ja ehkä alle 15000rpm vain n. 75% :-\
Aikkasen vikkeläkierroksinen naku :o
-
Aikkasen vikkeläkierroksinen naku :o
Kerkesit jo väliin, kun korjasin ;D
-
Minulla on hupipuolella 540AH,,auton laturi normaalia suurempi,kaapelit 32 neliöisiä,hyvin on virta riittänyt!! Ja kesällä sitten hiljaiset puurtajat,aurinkokennot !! ;D ;D
-
Tämä on jonkinasteinen ongelma myös meillä, tai voisi olla. Jääkaappi pakastinyhdistelmä on automaattisesti käyttövoimansa valitseva ja moottorin käydessä se kylmentää 12v sähköllä, kulutus 17a eli vie kohtalaisesti virtaa.
Me ajetaan pitkiä matkoja ja harvemmin ollaan samassa parkissa pitkään, mutta jos ajomatkat olisivat lyhyempiä poistaisin tuon D+ tunnistimen jääkapista ja se toimisi aina ainoastaan kaasulla tai 230V, tai laittaisin siihen kaapeliin katkaisijan.
-
Kävin tuossa aurinkopaneli liikkeessä. Kaiken muun höpinän lisäksi ilmeni akkujen rinnakkaiskytkennäs sä, että jos on esim. neljä akkua, ja latauskaapelit tulee reunummaiseen akuun ja siitä on sitten kaapelin pätkillä yhdistetty minukset reunimmaisen akun miinukseen ja plussat plussaan. Se on kuulemma väärin. Pitää olla niin että, tässä tapauksessa reunimmaiseen kytketään latauksen plussa, ja kauimpana olevaan akkuun miinus. Tinkasin, että miksi, ei hän osannut selittää. ::)
-
Pitää olla niin että, tässä tapauksessa reunimmaiseen kytketään latauksen plussa, ja kauimpana olevaan akkuun miinus. Tinkasin, että miksi, ei hän osannut selittää. ::)
Tuolla kytkennällä kaikille akuille tulee samapituiset johdot, jolloin akut latautuvat samalla virralla
-
Jos nuo kaapelit on lyhyitä ja 6 neliön, luulisi että on kysymys tuhannes osista, mutta ei kuulemma. Hänellä oli aivan kuva jossakin rossuurissa. ::)
-
Jos on 32 mm kaapelit,ei ole väliä mistä päin se virran syöttö tulee,"viulunkielet" on erikseen !!
-
Ei olekkaan latausvaiheessa,ainoastaan silloin,kun tarvitaan hetkellisesti paljon tehoja,silloin tarvitaan paksuja kaapeleita akkujen välillä,!!!! ;D ;D ;D ;D
-
Liitimet ovat usein "pullon kauloja". Mittaileppa voltti mittarilla onko jännite eroja ja minkä verran missäkin johdossa. Siihen tarvitaan riittävän pitkä johto mittarin toiseen napaan, minulla on 6 m. jota jatkan tarpeen mukaan.
Opelin latauksessa löytyi 0.9 V. jännitehäviö alle 0.5 m. matkalla.
http://karavaanari.info/index.php?topic=9469.msg111630#msg111630
-
Kävin tuossa aurinkopaneli liikkeessä. Kaiken muun höpinän lisäksi ilmeni akkujen rinnakkaiskytkennäs sä, että jos on esim. neljä akkua, ja latauskaapelit tulee reunummaiseen akuun ja siitä on sitten kaapelin pätkillä yhdistetty minukset reunimmaisen akun miinukseen ja plussat plussaan. Se on kuulemma väärin. Pitää olla niin että, tässä tapauksessa reunimmaiseen kytketään latauksen plussa, ja kauimpana olevaan akkuun miinus. Tinkasin, että miksi, ei hän osannut selittää. ::)
"Veikkaan" ja arvaan: alemmassa kytkennässä kaikki akut ovat "tasa-vertaisia" virran saannin suhteen eli ei käy niin että eka akku hörsii 3/4 tarjolla olevasta latausvirrasta ja loput sitten sen mitä jää eka akun vastaanottokyvyltä ylitse. Eli jos piuhat menee ekaan akkuun, menee eka akkuun kaikki se kapasiteetti mikä on tarjolla ja minkä akku voi vastaanottaa. Kun eka akku on täynnä tulee sitten seuraavasta tulee ensisijainen virranimijä jne jne. Noin olettamuksella että välikaapelit eivät ole pullonkaula syötön tai akkujen välillä.
Minulle on joskus akkumyyjän puolesta asiaa havannoillistettu siten että voidaa kuvitella että latauskapasiteetti on ikään kuin mukilla vettä kantaisi isompaan saaviin: isolla mukilla (=isoilla ampeereilla) saavi täyttyy äkimmin mutta pienellä mukilla sen saa tarkemmin piripintaan. Ja sitten kun on useampi saavi niin ekana täytyy se mihin kaadetaan (vaikka saavien maksimipinnan korkeudessa olisikin yhdysputki) ja sitten kun eka saavi on täynnä, alkaa vesi valua yhdysputkea pitkin toiseen saaviin jne jne.
Pikkuakkujen (lennokit, autot, jne) kanssa asian olen noin sisäistänyt ja miksipä se ei toimisi isommassakin mittakaavassa.
Tai sitten ei tuonne päinkään...
-
Eli jos piuhat menee ekaan akkuun, menee eka akkuun kaikki se kapasiteetti mikä on tarjolla ja minkä akku voi vastaanottaa. Kun eka akku on täynnä tulee sitten seuraavasta tulee ensisijainen virranimijä jne jne. Noin olettamuksella että välikaapelit eivät ole pullonkaula syötön tai akkujen välillä.
Tämä ei pidä sähköteknisesti paikkaansa, normaaleilla johtimilla ja pituuksilla ko. olevilla kytkennöillä ei ole väliä kummin on kytketty (latauksen kannalta).
-
Jos laturi nostaa jännitteen 14,4 volttiin, mikä on normaali latausjännite, niin eipä se latausjännite siitä miksikään nouse, vaikka laturia suurentaisi jos latausjännite on säädetty 14,4 volttiin.
-
Voi olla että minä en asiaa ymmärrä. Mutta jos nykyinen auton laturi (60A) nostaa napajännitteen starttiakussa 14,4V:iin, niin kuinka hupiakkujen latautuminen paranee jos laitetaan 100A:n laturi. ::)
jos tilanne toi ni ei parane mietnkään.. mutt jos vaihdat piuhat paksumpiin jotta hupi akuille tulee oikeesti virtaa ni voi toi laturi käydä hieman köykäseksi alkuuun , mutt aika pian tulee vastaan akkujen virran vastaan otto kyky.
Mull oli 200 Ah akku hupi puolell ei meinannu pysyy pikku ajoll hengiss ,vepastoll autoo alkulämittäen ,vaikk kolmenumeroinen laturin teho lukema ja kaapelina 35 neliöinen 200A:n releellä kytkeytyvä ja liitokset kunnos. vika johtui liian pienestä akku kapasiteetisa mikä aiheutti liian hitaan varautumisen virrran vastaan ottokyvyn ollessa liian pieni hetkelliseen kulutukseen/varaukseen.. asia korjaantui kun asesensin kaksi 225Ah akkua rinnan eli ny on se 450 Ah. on komiaa kattoo virta mittarii ku puolen tunnin ajon jälkeen viell näyttää yli 40 A pelkästään hupipuolell
-
Näin se on !!! ;D ;D
-
Riittää paremmin virta molemmille akuille ja kulutuskohteille kun tuotto on isompi. Nuo paksummat kaapelit taas nostaa jännitteen akuille saapuessaan korkeammaksi. Saman tekee tuo mainitsemani boosteri. (tietenkin silloinkin kaapeleitten pitää olla hyvät)
Johonkin ovat kadonneet pari viestiä latausvahvistimista/boostereista - ilm. aika uutta tekniikkaa ::) Minulle outoja. Ilmeisesti kaikki kulutuslaitteet vähän sekottaa systeemiä, jos jännite otetaan varattavan akun navoilta. Se linkitämäsi vapaa-aika.com´in boosteri osaa pitää vaunun/auton jääkaapin vastuksen systeemin "etupuolella" :-X
Idea mielestäni hyvä, tosin en tiedä millä tekniikalla laite toteutettu.. Mutta, jos tekee mitä lupaa (artikkeli esim. Caravan 1/2012), ts. vastaa älylaturin filosofiaa; osaa pitää akun latausjännitteen 14.4..14.7V, vaikka tulojännite "vain 12V", tiputtaen kuitenki latausvirtaa aina ns. kaasujännitteelle saakka, jota pidetää 100% varautuneen akun "merkkinä".
Muistan lukeneeni, että se varausaika mikä menee likityhjästä (siis ei syväpuretusta) -> 80% varautuneesen - kuluu yhtä kauan varata 80% -> 100% :D Tämä on kait se vaihe mitä ei koskaan saavuteta reilusti alle 14V latausjänniteellä.
-
Johonkin ovat kadonneet pari viestiä
Kirjoittajat ovat itse poistaneet ne.
-
Tämä ei pidä sähköteknisesti paikkaansa, normaaleilla johtimilla ja pituuksilla ko. olevilla kytkennöillä ei ole väliä kummin on kytketty (latauksen kannalta).
En muuta osaa sanoa kuin että omissa kytkennöissä (tosin pienemmillä akuilla) akkujen ikä ja kesto on vaihdellut sen mukaan missä kohtaa oheista kytkentää akku on ollut.
-
Niin, kyllä minä muutin akkujen (3kpl) kytkennän ohjeen mukaiseksi. No, yksi akku on parin metrin päässä muista, käyttövesipumpun vierellä, se on kytketty keskimmäisen akun kohdalle rinnan. En ymmärrä mikä jippo tässä kytkennässä on, mutta näin väittivät kiven kovaan aurinkokenno liikkeessä. :D
-
Tietoa on ,kiistelemään en rupea !!
-
Niin, kyllä minä muutin akkujen (3kpl) kytkennän ohjeen mukaiseksi. No, yksi akku on parin metrin päässä muista, käyttövesipumpun vierellä, se on kytketty keskimmäisen akun kohdalle rinnan. En ymmärrä mikä jippo tässä kytkennässä on, mutta näin väittivät kiven kovaan aurinkokenno liikkeessä. :D
Ainakin teoreettisesti voitaisiin voitaisiin laskea jokainen johdonpätkä liitoksineen aina yhdeksi resistanssiksi, jolloin siinä akun napoja yhdistävässä kaapelissa, joka on akustolta kulutuspuolelle lähtevän kanssa rinnan, kulkee suurimmat virrat (3 akkua). Jos lasketaan jännitehäviötä noiden sarjaresistanssien yli on jännitehäviöissä teoreettisia eroja, jota kautta voitaisiin sanoa, että äärimmäisen akun napajännite olisi lataustilanteessa huonompi.
Kulutus laitteelle lähtevää kaapelia lähimpänä olevalla akulla ei olisi lainkaan osakaapeli sarjaresistanssia, 2. akulla olisi 2x R, 3. akulla 4x R ja 4. akulla 6x R. Sitten kun se kytketää kuten sinua oli neuvottu on lopputulos; 1. akulla 3x R, 2. akulla 3x R, 3. akulla 3x R ja 4. akulla 3x R - ts. kaikkilla samat MOT
-
Kirjoittajat ovat itse poistaneet ne.
Niitä ei kukaan huomioinut päiväkausiin niin otin pois ettei palvelin täyty ;D
Mutta mikäli niistä haluaa tietoa niin esim. solifer/Polar tuotteissa valinnaisina varusteina.
Ja tuossa lisää
http://www.kamafritid.se/Documents/BRUKSANVISNINGAR/E31-23%20Bruksanv.Leab%20Booster%20Finska.pdf
-
Niitä ei kukaan huomioinut päiväkausiin niin otin pois ettei palvelin täyty ;D
Täytyykö niihin sitten kommentoida jotta ne huomataan huomioiduksi ? Eiköhän palvelimella riittäne tilaa jotta ei tarvitse viestejään mennä poistelemaan.
-
En ymmärrä noita "pilkun viilaajia", ei ole mitään merkitystä latausjännitten murto-osista,en mittaa mitään ,laturi autossa huolehtii siitä (120A) ,kesällä kennot,akut on aina täynnä,540 AH, niin auton laturin kuin myös kennojen säädin huolehtii oikeasta latauksesta !!!!
-
Niitä ei kukaan huomioinut päiväkausiin niin otin pois ettei palvelin täyty ;D
Ei täyty :)
Itseasiassa nykyistä täyttämisvauhtia orgilla tällä hetkellä käytettävissä oleva tila loppuu aikaisintaan vuonna 3112.
-
Niitä ei kukaan huomioinut päiväkausiin niin otin pois ettei palvelin täyty ;D
Mutta mikäli niistä haluaa tietoa niin esim. solifer/Polar tuotteissa valinnaisina varusteina.
Ja tuossa lisää
http://www.kamafritid.se/Documents/BRUKSANVISNINGAR/E31-23%20Bruksanv.Leab%20Booster%20Finska.pdf
Yritin etsiä tuolle 12A:n laitteelle hintaa, en vökelyyttäni löytänyt. :(
-
Yritin etsiä tuolle 12A:n laitteelle hintaa, en vökelyyttäni löytänyt. :(
Tämä on se vapaa-aika.com'in, johon aikaisemmin viittasin;
(http://www.vapaa-aika.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/1/7/172180.jpg)
Jännitteen nostaja SL 10-1, 172,00 € (http://www.vapaa-aika.com/sahko/invertterit-jannitteenmuuttajat/jannitteen-nostajat/jannitteen-nostaja-sl-10-1.html)
..jossa jääkaapille on omat liittimet..
-
Pelottaa vain kun valmistaja on CALIRA, Muistaakseni heillä on laatuongelmia (kestävyys) noissa Hobbyjen sähkökeskuksissa. Kun pääsen tietokoneen ääreen katson LEABille hinnan.
EDIT:
http://www.mercateo.com/p/310-200790/LEAB_PBU_1412_DC_DC_Booster_12VDC_Ladegeraet_fuer_verschlossenen_Bleiakku_12V.html?chooseGeo=true
ja tietoa enampi
http://www.leab.de/downloads/katalog20091web.pdf
kauppoja lisää google haulla
LEAB PBU 1412
Varmaan muitakin vastaavia löytyy
-
On se ajatus päin p*** settä,ei virtaa voi ottaa toisesta akusta,ainakaan intikalla,sama kuin siirtäisi ämpäristä vettä toiseen,jossakin vaiheessa pitää hakea lisää vettä,sama koskee akkuja,jostakin se poveri pitää ottaa,tyhjästä on paha nyhjäistä!! ;D
-
On se ajatus päin p*** settä,ei virtaa voi ottaa toisesta akusta,ainakaan intikalla,sama kuin siirtäisi ämpäristä vettä toiseen,jossakin vaiheessa pitää hakea lisää vettä,sama koskee akkuja,jostakin se poveri pitää ottaa,tyhjästä on paha nyhjäistä!! ;D
Juups, tuo Boosteri vain nostaa syöttöjännitteen ylös jotta akku tulisi täyteen
-
Mutta.. mutta.. jostakin se enerkia on saatava !!
-
Turhan höpöttäjälle: Vaihda se auton laturi 120A,ja akkujen väliset kaapelit 32 mm neliöisiin ,!!
-
Turhan höpöttäjän tapauksessa tuosta laturista voi olla kyllä hyötyä. Jos käsitin oikein niin autoa ajaessa ei lataa kunnolla hupiakkua ja jos kytkee ton ylläolevan niin silloin hupiakut latautuu. Kytkentä on ilmeisesti tarkoitus tehdä erillisillä kaapeleilla. Tosin minä korjaisin sen alkuperäisen vian.
-
Turhan höpöttäjän tapauksessa tuosta laturista voi olla kyllä hyötyä. Jos käsitin oikein niin autoa ajaessa ei lataa kunnolla hupiakkua ja jos kytkee ton ylläolevan niin silloin hupiakut latautuu. Kytkentä on ilmeisesti tarkoitus tehdä erillisillä kaapeleilla. Tosin minä korjaisin sen alkuperäisen vian.
Miksi tuo auttaisi. Jos laturin teho on 60Ah ja se käytännössä käy koko ajan maksimirasituksella niin eihän sitä energiaa minkään energiaa itse kuluttavan lisälaitteen kautta voi saada lisää.
Jos laturi olisi isompi tietty jännitteen nostaminen auttaisi, nyt en tajua mitä hyötyä tuosta olisi kun virtaa ei ole saatavilla.
-
Mutta.. mutta.. jostakin se enerkia on saatava !!
Kyllä sitä energiaa (amppeereita) tulee monessa tapauksessa. Mutta kun se jännite häviöiden vuoksi jää akuille vaikka 12,7-13v TÄLLÖIN ei patteri täyty kokonaan.
-
En ymmärrä noita "pilkun viilaajia", ei ole mitään merkitystä latausjännitten murto-osista,en mittaa mitään ,laturi autossa huolehtii siitä (120A) ,kesällä kennot,akut on aina täynnä,540 AH, niin auton laturin kuin myös kennojen säädin huolehtii oikeasta latauksesta !!!!
Sama juttu Hurulla, aina kesät talvet akut täynnä vaikka lämpö päällä jatkuvastiä 3x 100 AH 1startti 2 hupiakkua eikä viikkoonkaan joskus ajeta ollenkaan syksyllä akut tuli 3,5 vuotta vanhoiksi joten uudet varuilta tilalle Puuilo 90€ kpl yleensä jos kolme vuotta vanhenpien akkujen kanssa joutuu jotain erikoisia pelaamaan niin se on turhaa työtä auto ei ole koskaan minulla ollessa ollut verkkovirrassa johtuen "kausipaikasta" asukaspysäköinti täällä stadin keskustassa
Taitaa nämä Fiilikset olla rakennettu liian yksinkertaisesti kun lataukset toimii ihan itekseen omiaaikojaan
-
Onko keskustelussa käynyt ilmi millä jännitteellä turhan höpöttäjän akut latautuu.
-
Sama juttu Hurulla, aina kesät talvet akut täynnä vaikka lämpö päällä jatkuvastiä 3x 100 AH 1startti 2 hupiakkua eikä viikkoonkaan joskus ajeta ollenkaan syksyllä akut tuli 3,5 vuotta vanhoiksi joten uudet varuilta tilalle Puuilo 90€ kpl yleensä jos kolme vuotta vanhenpien akkujen kanssa joutuu jotain erikoisia pelaamaan niin se on turhaa työtä auto ei ole koskaan minulla ollessa ollut verkkovirrassa johtuen "kausipaikasta" asukaspysäköinti täällä stadin keskustassa
Taitaa nämä Fiilikset olla rakennettu liian yksinkertaisesti kun lataukset toimii ihan itekseen omiaaikojaan
Vanhassa vara parempi !!!! ;D
-
Onko keskustelussa käynyt ilmi millä jännitteellä turhan höpöttäjän akut latautuu.
Ei tämän tarkemmin, mutta olen koko ajan käsittänyt, että kysymys olisi jännitehäviöstä. http://karavaanari.org/index.php/topic,3477.msg46734.html#msg46734
-
Onko keskustelussa käynyt ilmi millä jännitteellä turhan höpöttäjän akut latautuu.
Jotenkin sai kuvan jotta pitkät kaapelit tipauttaa jännitteen, todennäköisesti olen väärässä ???
Lainaus häneltä
Kun monessa matka-autossa hupiakun lataus ajaessa on tehotonta, johtuen pitkistä kaapeleista 12V:lla
-
Ei tämän tarkemmin, mutta olen koko ajan käsittänyt, että kysymys olisi jännitehäviöstä. http://karavaanari.org/index.php/topic,3477.msg46734.html#msg46734
Hyvin voi olla kyse siitä.
Jotenkin sai kuvan jotta pitkät kaapelit tipauttaa jännitteen, todennäköisesti olen väärässä ???
Minulla jostakin syystä kävi mielessä, että tuo on uusi ilmiö. Kaapelit jokseenkin riittävät ja auto on kuitenkin hänellä ollut pitkään.
Akkujen kunto vaikuttaa paljonkin ja jos niitä on kolme yhdistetty niin yksikin heikoilla hapella oleva kenno voi aiheuttaa ongelmia. Ja napajännite laskee kaikissa jos yksi on huono .
-
Jotenkin sai kuvan jotta pitkät kaapelit tipauttaa jännitteen, todennäköisesti olen väärässä ???
Lainaus häneltä
Näin se juuri on. Kaapelit on 6 neliön ja starttiakulta matkaa noin kolme metriä. Harvoin olen neljää päivää hupiakkujen varassa, Jouluna olin. Auto oli piuhassa, mutta uusi älylaturi piiputti, joten ajoon lähtiessä hupiakkujen napajännite oli 12,3V. Kolmen tunnin ajon jälkeen akut ei juurikaan olleet täyttyneet. Uusi laturi on nyt paikoillaan ja auto piuhassa, hupiakuissa ja starttiakuissa 14,1V . :)
-
Tällöinpä tuo boosteri nostaisi noitten pikkupiuhojen tipauttaman jännitteen ylös, hiiohoi ja rommia pullo 8)
-
En tiedä minkalaiset piuha vahvuudet muilla on, kuuden neliön piuha mielestäni on jo aika vahva. Jos se olisi vahvempi, niin olisi jo vaikeuksia kytkeä sitä sulakerasioihin ja releiden liittimiin. Jotkut mainostavat, oliko se Mascot merkkinen verkkovirtalaturi, joka puskee 20A. Mikä lie siinä piuhojen vahvuus, eihän ne tietysti ole kolmen metrin mittaiset. ;)
Ei rommia nyt, kun on tipaton menossa, mutta hyräillä kyllä voi. :D
-
Ja eikös se ollut niin, että akku vastaanottaa suuria virtoja vain lyhyen aikaa ja lopputäyttö vaatiikin sitten todella pitkän latauksen, esim yön yli tai kauemmin?
Mull oli 200 Ah akku hupi puolell ei meinannu pysyy pikku ajoll hengiss ,vepastoll autoo alkulämittäen ,vaikk kolmenumeroinen laturin teho lukema ja kaapelina 35 neliöinen 200A:n releellä kytkeytyvä ja liitokset kunnos. vika johtui liian pienestä akku kapasiteetisa mikä aiheutti liian hitaan varautumisen virrran vastaan ottokyvyn ollessa liian pieni hetkelliseen kulutukseen/varaukseen.. asia korjaantui kun asesensin kaksi 225Ah akkua rinnan eli ny on se 450 Ah. on komiaa kattoo virta mittarii ku puolen tunnin ajon jälkeen viell näyttää yli 40 A pelkästään hupipuolell
Uudenkarheassa hiacessa, oli ajon alkaessa tyhjät akut. Kun ajoi oulusta helsinkiin (reilut 600km), niin perillä oli ominaispainomittari n mukaan 30% ladattu.
Näin kertoi viime kesänä erään paikallisen akkuliikkeen omistaja.
Edit: Muistelisin, että se oli 30%, mutta ei se kauas ainakaan mennyt.
-
En tiedä minkalaiset piuha vahvuudet muilla on, kuuden neliön piuha mielestäni on jo aika vahva. Jos se olisi vahvempi, niin olisi jo vaikeuksia kytkeä sitä sulakerasioihin ja releiden liittimiin. Jotkut mainostavat, oliko se Mascot merkkinen verkkovirtalaturi, joka puskee 20A. Mikä lie siinä piuhojen vahvuus, eihän ne tietysti ole kolmen metrin mittaiset. ;)
Ei rommia nyt, kun on tipaton menossa, mutta hyräillä kyllä voi. :D
Elä välitä,kohta vaihtuu Helmikuu,vielä kaksi viikkoa ;D!!
-
Näin se juuri on. Kaapelit on 6 neliön ja starttiakulta matkaa noin kolme metriä. Harvoin olen neljää päivää hupiakkujen varassa, Jouluna olin. Auto oli piuhassa, mutta uusi älylaturi piiputti, joten ajoon lähtiessä hupiakkujen napajännite oli 12,3V. Kolmen tunnin ajon jälkeen akut ei juurikaan olleet täyttyneet. Uusi laturi on nyt paikoillaan ja auto piuhassa, hupiakuissa ja starttiakuissa 14,1V . :)
Noi kaapelit varmasti riittää, mutta jossain liitoksessa on ongelma. Tutki asiaa mittarin kanssa.
-
Liitimet ovat usein "pullon kauloja". Mittaileppa voltti mittarilla onko jännite eroja ja minkä verran missäkin johdossa. Siihen tarvitaan riittävän pitkä johto mittarin toiseen napaan, minulla on 6 m. jota jatkan tarpeen mukaan.
Opelin latauksessa löytyi 0.9 V. jännitehäviö alle 0.5 m. matkalla vaikka johto oli jotain 16 neliön.
http://karavaanari.info/index.php?topic=9469.msg111630#msg111630
Nuo liittimet sulakkeet ja releet on ongelmallisia-- varsinkin jos on useampi.
En tarkkaan tiedä että mitenkä se jännitehäviö mittaus kuuluu tehdä, itse kuitenkin olen tehnyt siten:
Volttimittarin laitan 20 V. asentoon. Hauenleuoilla varustetun johdon laitan laturille siihen pulttiin josta lähtee se paksu johto( ei maadoitus), käynnistetään moottori ja laitetaan kaikki valot puhaltimet ja lämmittimet päälle, mittarin toinen piuha pistetään akun + napaan (ei kenkään). Hyvä olisi olla alle 0.3 V.
Maadoituksen mittausta varten hauenleuka laitetaan laturin runkoon toinen akun - napaan ( (tietenkin käynnissä täydellä kuormalla). Hyvä olisi olla alle 0.2 V.
Jos on häviötä turhan paljon, mitataan joka johto ja liitos kerrallaan, niin löytyy huono kohta .