Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: Turhan Höpöttäjä - 12.01.2012 kello on 08:49

Otsikko: Hupiakun lataus invertterillä.
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 12.01.2012 kello on 08:49
Kun monessa matka-autossa hupiakun lataus ajaessa on tehotonta, johtuen pitkistä kaapeleista 12V:lla. Jos laittaisi starttiakun viereen invertterin, josta 230V hupiakun verkkovirtalaturill e. Porukassa kun on henkseleitään rämpsytteleviä sähköskuruja, niin jos hupiakun laturi on 25A, minkä kokoinen invertterin pitäisi olla.  ::)     ...Tämmönen tuli mieleen tipatonta viettäessäni...    :D
Otsikko: Vs: Hupiakun lataus invertterillä.
Kirjoitti: lahna - 12.01.2012 kello on 09:08
Mielenkiintoinen ajatus, ääkkiseltään tuntuu että kuitenkin parempi ratkaisu on yhdistää starttiakku ja hupiakku releellä, joka katkaisee yhteyden kun lataus loppuu.

Mutta kiva kuulla asiantutijoiden mielipide :)
Otsikko: Vs: Hupiakun lataus invertterillä.
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 12.01.2012 kello on 09:20
Rele kytkennät on jo olemassa. Kun auto käynnistetään, niin rele kytkee hupiakun starttiakun rinnalle. Ja kun auto kytketään tolppaan, toinen rele kytkee starttiakun hupiakun rinnalle. Silloin kaikki OK. kun starttiakulla ei ole paljon kuormitusta. Mutta jos moottorin käydessä mitataan starttiakun napa jännite, se on luokkaa 14,3V. Mutta pitkän piuhan päässä olevan hupiakun napajännite on huomattavasti alhaisempi, joten lataus on hidasta.  ::)
Otsikko: Vs: Hupiakun lataus invertterillä.
Kirjoitti: perho-ukko - 12.01.2012 kello on 10:02
 Taitaa tuossa viritelmässä (Intikka/laturi) olla huono hyötysuhde,( 12V-230V-14V )ei kannata !!! ;D
Otsikko: Vs: Hupiakun lataus invertterillä.
Kirjoitti: 99 - 12.01.2012 kello on 10:27
Mutta pitkän piuhan päässä olevan hupiakun napajännite on huomattavasti alhaisempi, joten lataus on hidasta.  ::)

Tuossa on liian ohuet johtimet, paksuntamalla johtimien poikkipinta-alaa (väh. 6mm2 johtimeksi) vähenisi jännitehäviö ja lataus tehostuisi.
Otsikko: Vs: Hupiakun lataus invertterillä.
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 12.01.2012 kello on 10:32
Taitaa tuossa viritelmässä (Intikka/laturi) olla huono hyötysuhde,( 12V-230V-14V )ei kannata !!! ;D

Hyötysuhteella ei niin väliä, kun auton laturin teho on 60A.  ;)
Otsikko: Vs: Hupiakun lataus invertterillä.
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 12.01.2012 kello on 10:38
Tuossa on liian ohuet johtimet, paksuntamalla johtimien poikkipinta-alaa (väh. 6mm2 johtimeksi) vähenisi jännitehäviö ja lataus tehostuisi.

Jos viettää pari kolme päivää puskassa, käyttäen hupiakkuja. Joutuu ajelemaan monta tuntia että hupiakut latautuu, monilla tuntuu olevan samat murheet. Minulla on 6 neliön kaapeli, mutta kun se ei riitä. Pitänee vetää toinen rinnalle.  :)
Otsikko: Vs: Hupiakun lataus invertterillä.
Kirjoitti: 99 - 12.01.2012 kello on 10:48
Pitänee vetää toinen rinnalle.  :)

Tämä on hyvä tapa kasvattaa poikkipinta-alaa. Muistaa vain sen miinusjohdonkin, sekä kunnolliset ja toimivat liitokset.
Otsikko: Vs: Hupiakun lataus invertterillä.
Kirjoitti: 88k5 - 12.01.2012 kello on 10:50
..
jos hupiakun laturi on 25A, minkä kokoinen invertterin pitäisi olla.  ::)     ...Tämmönen tuli mieleen tipatonta viettäessäni...    :D

12V*25A=300W - isoko?  ;D

Ensiksi selvittäisin mitä se hupiakku oikeasti vastaanottaa (pihtivirtamittarill a), esim. jos ~50% varausta jäljellä. Ettei rakentele turhia  :-X

EDIT; olisko auton laturi syytä päivittää - olisi edes 3 numeroinen tuo A-määrä - ei muuten riitä apetta jaettavaksi oli invertteri tai ei ..
Otsikko: Vs: Hupiakun lataus invertterillä.
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 12.01.2012 kello on 11:15
12V*25A=300W - isoko?  ;D

Ensiksi selvittäisin mitä se hupiakku oikeasti vastaanottaa (pihtivirtamittarill a), esim. jos ~50% varausta jäljellä. Ettei rakentele turhia  :-X

EDIT; olisko auton laturi syytä päivittää - olisi edes 3 numeroinen tuo A-määrä - ei muuten riitä apetta jaettavaksi oli invertteri tai ei ..

Voi olla että minä en asiaa ymmärrä. Mutta jos nykyinen auton laturi (60A) nostaa napajännitteen starttiakussa 14,4V:iin, niin kuinka hupiakkujen latautuminen paranee jos laitetaan 100A:n laturi.  ::)
Otsikko: Vs: Hupiakun lataus invertterillä.
Kirjoitti: 88k5 - 12.01.2012 kello on 11:53
^ no lasketaampa;
Auton oma tarve;
Yhteensä jo 58,3 A


Vanhempi dsl-kone ei liikoja sähköwatteja tarvitse, mutta en laskenut mitään radiota ja muuta elektroniikkaa.. Toisaalta tuo laturin A arvo saattaa ikää myöten olla alhaisempi, ja ehkä alle 1.500rpm vain n. 75%  :-\

Äkkiseltään näyttää, ettei reserviä jää  :o No, jos lisäväloja ei käytä, voi niistä säästetyt watit saada siirrettyä hupiakulle kunhan piuha riittävän paksua..
Otsikko: Vs: Hupiakun lataus invertterillä.
Kirjoitti: K.E.V - 12.01.2012 kello on 11:55
Riittää paremmin virta molemmille akuille ja kulutuskohteille kun tuotto on isompi. Nuo paksummat kaapelit taas nostaa jännitteen akuille saapuessaan korkeammaksi. Saman tekee tuo mainitsemani boosteri. (tietenkin silloinkin kaapeleitten pitää olla hyvät)
Otsikko: Vs: Hupiakun lataus invertterillä.
Kirjoitti: K.E.V - 12.01.2012 kello on 11:56
alhaisempi, ja ehkä alle 15000rpm  vain n. 75%  :-\
Aikkasen vikkeläkierroksinen naku  :o
Otsikko: Vs: Hupiakun lataus invertterillä.
Kirjoitti: 88k5 - 12.01.2012 kello on 11:57
Aikkasen vikkeläkierroksinen naku  :o
Kerkesit jo väliin, kun korjasin  ;D
Otsikko: Vs: Hupiakun lataus invertterillä.
Kirjoitti: perho-ukko - 12.01.2012 kello on 12:50
 Minulla on hupipuolella 540AH,,auton laturi normaalia suurempi,kaapelit 32 neliöisiä,hyvin on virta riittänyt!! Ja kesällä sitten hiljaiset puurtajat,aurinkokennot !! ;D ;D
Otsikko: Vs: Hupiakun lataus invertterillä.
Kirjoitti: kimi - 12.01.2012 kello on 13:41
Tämä on jonkinasteinen ongelma myös meillä, tai voisi olla.  Jääkaappi pakastinyhdistelmä on automaattisesti käyttövoimansa valitseva ja moottorin käydessä se kylmentää 12v sähköllä, kulutus 17a eli vie kohtalaisesti virtaa.

Me ajetaan pitkiä matkoja ja harvemmin ollaan samassa parkissa pitkään, mutta jos ajomatkat olisivat lyhyempiä poistaisin tuon D+ tunnistimen jääkapista ja se toimisi aina ainoastaan kaasulla tai 230V, tai laittaisin siihen kaapeliin katkaisijan.
Otsikko: Vs: Hupiakun lataus invertterillä.
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 12.01.2012 kello on 13:57
Kävin tuossa aurinkopaneli liikkeessä. Kaiken muun höpinän lisäksi ilmeni akkujen rinnakkaiskytkennäs sä, että jos on esim. neljä akkua, ja latauskaapelit tulee reunummaiseen akuun ja siitä on sitten kaapelin pätkillä yhdistetty minukset reunimmaisen akun miinukseen ja plussat plussaan. Se on kuulemma väärin. Pitää olla niin että, tässä tapauksessa reunimmaiseen kytketään latauksen plussa, ja kauimpana olevaan akkuun miinus. Tinkasin, että miksi, ei hän osannut selittää.  ::)
Otsikko: Vs: Hupiakun lataus invertterillä.
Kirjoitti: mjh48 - 12.01.2012 kello on 15:20
Pitää olla niin että, tässä tapauksessa reunimmaiseen kytketään latauksen plussa, ja kauimpana olevaan akkuun miinus. Tinkasin, että miksi, ei hän osannut selittää.  ::)

Tuolla kytkennällä kaikille akuille tulee samapituiset johdot, jolloin akut latautuvat samalla virralla
Otsikko: Vs: Hupiakun lataus invertterillä.
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 12.01.2012 kello on 15:29
Jos nuo kaapelit on lyhyitä ja 6 neliön, luulisi että on kysymys tuhannes osista, mutta ei kuulemma. Hänellä oli aivan kuva jossakin rossuurissa.  ::)
Otsikko: Vs: Hupiakun lataus invertterillä.
Kirjoitti: perho-ukko - 12.01.2012 kello on 15:29
 Jos on 32 mm kaapelit,ei ole väliä mistä päin se virran syöttö tulee,"viulunkielet" on erikseen !!
Otsikko: Vs: Hupiakun lataus invertterillä.
Kirjoitti: perho-ukko - 12.01.2012 kello on 15:39
 Ei olekkaan latausvaiheessa,ainoastaan silloin,kun tarvitaan hetkellisesti paljon tehoja,silloin tarvitaan paksuja kaapeleita akkujen välillä,!!!! ;D ;D ;D ;D
Otsikko: Vs: Hupiakun lataus invertterillä.
Kirjoitti: Yrjö - 12.01.2012 kello on 15:49
  Liitimet ovat usein "pullon kauloja". Mittaileppa voltti mittarilla onko jännite eroja ja minkä verran missäkin johdossa. Siihen tarvitaan riittävän pitkä johto mittarin toiseen napaan, minulla on 6 m. jota jatkan tarpeen mukaan.
  Opelin latauksessa löytyi 0.9 V.  jännitehäviö alle  0.5 m. matkalla.
 http://karavaanari.info/index.php?topic=9469.msg111630#msg111630
Otsikko: Vs: Hupiakun lataus invertterillä.
Kirjoitti: Vemppu - 12.01.2012 kello on 15:53
Kävin tuossa aurinkopaneli liikkeessä. Kaiken muun höpinän lisäksi ilmeni akkujen rinnakkaiskytkennäs sä, että jos on esim. neljä akkua, ja latauskaapelit tulee reunummaiseen akuun ja siitä on sitten kaapelin pätkillä yhdistetty minukset reunimmaisen akun miinukseen ja plussat plussaan. Se on kuulemma väärin. Pitää olla niin että, tässä tapauksessa reunimmaiseen kytketään latauksen plussa, ja kauimpana olevaan akkuun miinus. Tinkasin, että miksi, ei hän osannut selittää.  ::)
"Veikkaan" ja arvaan: alemmassa kytkennässä kaikki akut ovat "tasa-vertaisia" virran saannin suhteen eli ei käy niin että eka akku hörsii 3/4 tarjolla olevasta latausvirrasta ja loput sitten sen mitä jää eka akun vastaanottokyvyltä ylitse. Eli jos piuhat menee ekaan akkuun, menee eka akkuun kaikki se kapasiteetti mikä on tarjolla ja minkä akku voi vastaanottaa. Kun eka akku on täynnä tulee sitten seuraavasta tulee ensisijainen virranimijä jne jne. Noin olettamuksella että välikaapelit eivät ole pullonkaula syötön tai akkujen välillä.

Minulle on joskus akkumyyjän puolesta asiaa havannoillistettu siten että voidaa kuvitella että latauskapasiteetti on ikään kuin mukilla vettä kantaisi isompaan saaviin: isolla mukilla (=isoilla ampeereilla) saavi täyttyy äkimmin mutta pienellä mukilla sen saa tarkemmin piripintaan. Ja sitten kun on useampi saavi niin ekana täytyy se mihin kaadetaan (vaikka saavien maksimipinnan korkeudessa olisikin yhdysputki) ja sitten kun eka saavi on täynnä, alkaa vesi valua yhdysputkea pitkin toiseen saaviin jne jne.

Pikkuakkujen (lennokit, autot, jne) kanssa asian olen noin sisäistänyt ja miksipä se ei toimisi isommassakin mittakaavassa.

Tai sitten ei tuonne päinkään...
Otsikko: Vs: Hupiakun lataus invertterillä.
Kirjoitti: 99 - 12.01.2012 kello on 16:06
Eli jos piuhat menee ekaan akkuun, menee eka akkuun kaikki se kapasiteetti mikä on tarjolla ja minkä akku voi vastaanottaa. Kun eka akku on täynnä tulee sitten seuraavasta tulee ensisijainen virranimijä jne jne. Noin olettamuksella että välikaapelit eivät ole pullonkaula syötön tai akkujen välillä.

Tämä ei pidä sähköteknisesti paikkaansa, normaaleilla johtimilla ja pituuksilla ko. olevilla kytkennöillä ei ole väliä kummin on kytketty (latauksen kannalta).
Otsikko: Vs: Hupiakun lataus invertterillä.
Kirjoitti: putkimies - 12.01.2012 kello on 18:23
 Jos laturi nostaa jännitteen 14,4 volttiin, mikä on normaali latausjännite, niin eipä se latausjännite siitä miksikään nouse, vaikka laturia suurentaisi jos latausjännite on säädetty 14,4 volttiin. 
   

Otsikko: Vs: Hupiakun lataus invertterillä.
Kirjoitti: Rölli - 12.01.2012 kello on 18:38
Voi olla että minä en asiaa ymmärrä. Mutta jos nykyinen auton laturi (60A) nostaa napajännitteen starttiakussa 14,4V:iin, niin kuinka hupiakkujen latautuminen paranee jos laitetaan 100A:n laturi.  ::)
jos tilanne toi ni ei parane mietnkään.. mutt jos vaihdat piuhat paksumpiin jotta hupi akuille tulee oikeesti virtaa ni voi toi laturi käydä hieman köykäseksi alkuuun , mutt aika pian tulee vastaan akkujen virran vastaan otto kyky.
Mull oli 200 Ah akku hupi puolell ei meinannu pysyy pikku ajoll hengiss ,vepastoll autoo alkulämittäen ,vaikk kolmenumeroinen laturin teho lukema ja kaapelina 35 neliöinen 200A:n releellä kytkeytyvä ja liitokset kunnos. vika johtui liian pienestä akku kapasiteetisa mikä aiheutti liian hitaan varautumisen virrran vastaan ottokyvyn ollessa liian pieni hetkelliseen kulutukseen/varaukseen.. asia korjaantui kun asesensin kaksi 225Ah akkua rinnan eli ny on se 450 Ah. on komiaa kattoo virta mittarii ku puolen tunnin ajon jälkeen viell näyttää yli 40 A pelkästään hupipuolell
Otsikko: Vs: Hupiakun lataus invertterillä.
Kirjoitti: perho-ukko - 12.01.2012 kello on 18:47
 Näin se on !!! ;D ;D
Otsikko: Vs: Hupiakun lataus invertterillä.
Kirjoitti: 88k5 - 12.01.2012 kello on 21:18
Riittää paremmin virta molemmille akuille ja kulutuskohteille kun tuotto on isompi. Nuo paksummat kaapelit taas nostaa jännitteen akuille saapuessaan korkeammaksi. Saman tekee tuo mainitsemani boosteri. (tietenkin silloinkin kaapeleitten pitää olla hyvät)
Johonkin ovat kadonneet pari viestiä latausvahvistimista/boostereista - ilm. aika uutta tekniikkaa  ::) Minulle outoja. Ilmeisesti kaikki kulutuslaitteet vähän sekottaa systeemiä, jos jännite otetaan varattavan akun navoilta. Se linkitämäsi vapaa-aika.com´in boosteri osaa pitää vaunun/auton jääkaapin vastuksen systeemin "etupuolella"  :-X

Idea mielestäni hyvä, tosin en tiedä millä tekniikalla laite toteutettu.. Mutta, jos tekee mitä lupaa (artikkeli esim. Caravan 1/2012), ts. vastaa älylaturin filosofiaa; osaa pitää akun latausjännitteen 14.4..14.7V, vaikka tulojännite "vain 12V",  tiputtaen kuitenki latausvirtaa aina ns. kaasujännitteelle saakka, jota pidetää 100% varautuneen akun "merkkinä".

Muistan lukeneeni, että se varausaika mikä menee likityhjästä (siis ei syväpuretusta) -> 80% varautuneesen - kuluu yhtä kauan varata 80% -> 100%  :D Tämä on kait se vaihe mitä ei koskaan saavuteta reilusti alle 14V latausjänniteellä. 
Otsikko: Vs: Hupiakun lataus invertterillä.
Kirjoitti: 99 - 12.01.2012 kello on 21:25
Johonkin ovat kadonneet pari viestiä

Kirjoittajat ovat itse poistaneet ne.
Otsikko: Vs: Hupiakun lataus invertterillä.
Kirjoitti: Vemppu - 13.01.2012 kello on 09:18
Tämä ei pidä sähköteknisesti paikkaansa, normaaleilla johtimilla ja pituuksilla ko. olevilla kytkennöillä ei ole väliä kummin on kytketty (latauksen kannalta).
En muuta osaa sanoa kuin että omissa kytkennöissä (tosin pienemmillä akuilla) akkujen ikä ja kesto on vaihdellut sen mukaan missä kohtaa oheista kytkentää akku on ollut.
Otsikko: Vs: Hupiakun lataus invertterillä.
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 13.01.2012 kello on 09:26
Niin, kyllä minä muutin akkujen (3kpl) kytkennän ohjeen mukaiseksi. No, yksi akku on parin metrin päässä muista, käyttövesipumpun vierellä, se on kytketty keskimmäisen akun kohdalle rinnan.  En ymmärrä mikä jippo tässä kytkennässä on, mutta näin väittivät kiven kovaan aurinkokenno liikkeessä.  :D
Otsikko: Vs: Hupiakun lataus invertterillä.
Kirjoitti: perho-ukko - 13.01.2012 kello on 09:27
 Tietoa on ,kiistelemään en rupea !!
Otsikko: Vs: Hupiakun lataus invertterillä.
Kirjoitti: 88k5 - 13.01.2012 kello on 09:49
Niin, kyllä minä muutin akkujen (3kpl) kytkennän ohjeen mukaiseksi. No, yksi akku on parin metrin päässä muista, käyttövesipumpun vierellä, se on kytketty keskimmäisen akun kohdalle rinnan.  En ymmärrä mikä jippo tässä kytkennässä on, mutta näin väittivät kiven kovaan aurinkokenno liikkeessä.  :D

Ainakin teoreettisesti voitaisiin voitaisiin laskea jokainen johdonpätkä liitoksineen aina yhdeksi resistanssiksi, jolloin siinä akun napoja yhdistävässä kaapelissa, joka on akustolta kulutuspuolelle lähtevän kanssa rinnan, kulkee suurimmat virrat (3 akkua). Jos lasketaan jännitehäviötä noiden sarjaresistanssien yli on jännitehäviöissä teoreettisia eroja, jota kautta voitaisiin sanoa, että äärimmäisen akun napajännite olisi lataustilanteessa huonompi.

Kulutus laitteelle lähtevää kaapelia lähimpänä olevalla akulla ei olisi lainkaan osakaapeli sarjaresistanssia, 2. akulla olisi 2x R, 3. akulla 4x R ja 4. akulla 6x R. Sitten kun se kytketää kuten sinua oli neuvottu on lopputulos; 1. akulla 3x R, 2. akulla 3x R, 3. akulla 3x R ja 4. akulla 3x R  - ts. kaikkilla samat MOT
Otsikko: Vs: Hupiakun lataus invertterillä.
Kirjoitti: K.E.V - 13.01.2012 kello on 09:52
Kirjoittajat ovat itse poistaneet ne.
Niitä ei kukaan huomioinut päiväkausiin  niin otin pois ettei palvelin täyty ;D
Mutta mikäli niistä haluaa tietoa niin esim. solifer/Polar tuotteissa valinnaisina varusteina.
Ja tuossa lisää
http://www.kamafritid.se/Documents/BRUKSANVISNINGAR/E31-23%20Bruksanv.Leab%20Booster%20Finska.pdf
Otsikko: Vs: Hupiakun lataus invertterillä.
Kirjoitti: ihaa - 13.01.2012 kello on 10:10
Niitä ei kukaan huomioinut päiväkausiin  niin otin pois ettei palvelin täyty ;D

Täytyykö niihin sitten kommentoida jotta ne huomataan huomioiduksi ? Eiköhän palvelimella riittäne tilaa jotta ei tarvitse viestejään mennä poistelemaan.
Otsikko: Vs: Hupiakun lataus invertterillä.
Kirjoitti: perho-ukko - 13.01.2012 kello on 10:27
 En ymmärrä noita "pilkun viilaajia", ei ole mitään merkitystä latausjännitten murto-osista,en mittaa mitään ,laturi autossa huolehtii siitä (120A) ,kesällä kennot,akut on aina täynnä,540 AH, niin auton laturin kuin myös kennojen säädin huolehtii oikeasta latauksesta !!!!
Otsikko: Vs: Hupiakun lataus invertterillä.
Kirjoitti: 99 - 13.01.2012 kello on 10:46
Niitä ei kukaan huomioinut päiväkausiin  niin otin pois ettei palvelin täyty ;D

Ei täyty :)

Itseasiassa nykyistä täyttämisvauhtia orgilla tällä hetkellä käytettävissä oleva tila loppuu aikaisintaan vuonna 3112.
Otsikko: Vs: Hupiakun lataus invertterillä.
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 13.01.2012 kello on 11:17
Niitä ei kukaan huomioinut päiväkausiin  niin otin pois ettei palvelin täyty ;D
Mutta mikäli niistä haluaa tietoa niin esim. solifer/Polar tuotteissa valinnaisina varusteina.
Ja tuossa lisää
http://www.kamafritid.se/Documents/BRUKSANVISNINGAR/E31-23%20Bruksanv.Leab%20Booster%20Finska.pdf

Yritin etsiä tuolle 12A:n laitteelle hintaa, en vökelyyttäni löytänyt.  :(
Otsikko: Vs: Hupiakun lataus invertterillä.
Kirjoitti: 88k5 - 13.01.2012 kello on 11:22
Yritin etsiä tuolle 12A:n laitteelle hintaa, en vökelyyttäni löytänyt.  :(

Tämä on se vapaa-aika.com'in, johon aikaisemmin viittasin;
(http://www.vapaa-aika.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/1/7/172180.jpg)
Jännitteen nostaja SL 10-1, 172,00 € (http://www.vapaa-aika.com/sahko/invertterit-jannitteenmuuttajat/jannitteen-nostajat/jannitteen-nostaja-sl-10-1.html)
..jossa jääkaapille on omat liittimet..
Otsikko: Vs: Hupiakun lataus invertterillä.
Kirjoitti: K.E.V - 13.01.2012 kello on 12:10
Pelottaa vain kun valmistaja on CALIRA, Muistaakseni heillä on laatuongelmia (kestävyys) noissa Hobbyjen sähkökeskuksissa. Kun pääsen tietokoneen ääreen katson LEABille hinnan.
EDIT:
http://www.mercateo.com/p/310-200790/LEAB_PBU_1412_DC_DC_Booster_12VDC_Ladegeraet_fuer_verschlossenen_Bleiakku_12V.html?chooseGeo=true
ja tietoa enampi
http://www.leab.de/downloads/katalog20091web.pdf
kauppoja lisää google haulla
LEAB PBU 1412
Varmaan muitakin vastaavia löytyy
Otsikko: Vs: Hupiakun lataus invertterillä.
Kirjoitti: perho-ukko - 13.01.2012 kello on 12:30
 On se ajatus päin p*** settä,ei virtaa voi ottaa toisesta akusta,ainakaan intikalla,sama kuin siirtäisi ämpäristä vettä toiseen,jossakin vaiheessa pitää hakea lisää vettä,sama koskee akkuja,jostakin se poveri pitää ottaa,tyhjästä on paha nyhjäistä!! ;D
Otsikko: Vs: Hupiakun lataus invertterillä.
Kirjoitti: K.E.V - 13.01.2012 kello on 12:33
On se ajatus päin p*** settä,ei virtaa voi ottaa toisesta akusta,ainakaan intikalla,sama kuin siirtäisi ämpäristä vettä toiseen,jossakin vaiheessa pitää hakea lisää vettä,sama koskee akkuja,jostakin se poveri pitää ottaa,tyhjästä on paha nyhjäistä!! ;D
Juups, tuo Boosteri vain nostaa syöttöjännitteen ylös jotta akku tulisi täyteen
Otsikko: Vs: Hupiakun lataus invertterillä.
Kirjoitti: perho-ukko - 13.01.2012 kello on 12:36
 Mutta.. mutta.. jostakin se enerkia on saatava !!
Otsikko: Vs: Hupiakun lataus invertterillä.
Kirjoitti: perho-ukko - 13.01.2012 kello on 12:43
 Turhan höpöttäjälle: Vaihda se auton laturi 120A,ja akkujen väliset kaapelit 32 mm neliöisiin ,!!
Otsikko: Vs: Hupiakun lataus invertterillä.
Kirjoitti: mjo33400 - 13.01.2012 kello on 13:35
Turhan höpöttäjän tapauksessa tuosta laturista voi olla kyllä hyötyä. Jos käsitin oikein niin autoa ajaessa ei lataa kunnolla hupiakkua ja jos kytkee ton ylläolevan niin silloin hupiakut latautuu. Kytkentä on ilmeisesti tarkoitus tehdä erillisillä kaapeleilla. Tosin minä korjaisin sen alkuperäisen vian.
Otsikko: Vs: Hupiakun lataus invertterillä.
Kirjoitti: kimi - 13.01.2012 kello on 13:52
Turhan höpöttäjän tapauksessa tuosta laturista voi olla kyllä hyötyä. Jos käsitin oikein niin autoa ajaessa ei lataa kunnolla hupiakkua ja jos kytkee ton ylläolevan niin silloin hupiakut latautuu. Kytkentä on ilmeisesti tarkoitus tehdä erillisillä kaapeleilla. Tosin minä korjaisin sen alkuperäisen vian.

Miksi tuo auttaisi. Jos laturin teho on 60Ah ja se käytännössä käy koko ajan maksimirasituksella niin eihän sitä energiaa minkään energiaa itse kuluttavan lisälaitteen kautta voi saada lisää.
Jos laturi olisi isompi tietty jännitteen nostaminen auttaisi, nyt en tajua mitä hyötyä tuosta olisi kun virtaa ei ole saatavilla.
Otsikko: Vs: Hupiakun lataus invertterillä.
Kirjoitti: K.E.V - 13.01.2012 kello on 14:06
Mutta.. mutta.. jostakin se enerkia on saatava !!
Kyllä sitä energiaa (amppeereita) tulee monessa tapauksessa. Mutta kun se jännite häviöiden vuoksi jää akuille vaikka 12,7-13v TÄLLÖIN ei patteri täyty kokonaan.
Otsikko: Vs: Hupiakun lataus invertterillä.
Kirjoitti: HuruUkkeli - 13.01.2012 kello on 14:07
En ymmärrä noita "pilkun viilaajia", ei ole mitään merkitystä latausjännitten murto-osista,en mittaa mitään ,laturi autossa huolehtii siitä (120A) ,kesällä kennot,akut on aina täynnä,540 AH, niin auton laturin kuin myös kennojen säädin huolehtii oikeasta latauksesta !!!!

Sama juttu Hurulla, aina kesät talvet akut täynnä vaikka  lämpö päällä jatkuvastiä 3x 100 AH 1startti 2 hupiakkua eikä viikkoonkaan joskus ajeta ollenkaan syksyllä akut tuli 3,5 vuotta vanhoiksi joten uudet varuilta tilalle Puuilo 90€ kpl yleensä jos kolme vuotta vanhenpien akkujen kanssa joutuu jotain erikoisia pelaamaan niin se on turhaa työtä auto ei ole koskaan minulla ollessa ollut verkkovirrassa johtuen "kausipaikasta" asukaspysäköinti täällä stadin keskustassa
Taitaa nämä Fiilikset olla rakennettu liian yksinkertaisesti kun lataukset toimii ihan itekseen omiaaikojaan
Otsikko: Vs: Hupiakun lataus invertterillä.
Kirjoitti: kimi - 13.01.2012 kello on 14:10
Onko keskustelussa käynyt ilmi millä jännitteellä turhan höpöttäjän akut latautuu.
Otsikko: Vs: Hupiakun lataus invertterillä.
Kirjoitti: perho-ukko - 13.01.2012 kello on 14:31
Sama juttu Hurulla, aina kesät talvet akut täynnä vaikka  lämpö päällä jatkuvastiä 3x 100 AH 1startti 2 hupiakkua eikä viikkoonkaan joskus ajeta ollenkaan syksyllä akut tuli 3,5 vuotta vanhoiksi joten uudet varuilta tilalle Puuilo 90€ kpl yleensä jos kolme vuotta vanhenpien akkujen kanssa joutuu jotain erikoisia pelaamaan niin se on turhaa työtä auto ei ole koskaan minulla ollessa ollut verkkovirrassa johtuen "kausipaikasta" asukaspysäköinti täällä stadin keskustassa
Taitaa nämä Fiilikset olla rakennettu liian yksinkertaisesti kun lataukset toimii ihan itekseen omiaaikojaan
   Vanhassa vara parempi !!!! ;D
Otsikko: Vs: Hupiakun lataus invertterillä.
Kirjoitti: mjo33400 - 13.01.2012 kello on 15:11
Onko keskustelussa käynyt ilmi millä jännitteellä turhan höpöttäjän akut latautuu.

Ei tämän tarkemmin, mutta olen koko ajan käsittänyt, että kysymys olisi jännitehäviöstä. http://karavaanari.org/index.php/topic,3477.msg46734.html#msg46734
Otsikko: Vs: Hupiakun lataus invertterillä.
Kirjoitti: K.E.V - 13.01.2012 kello on 15:11
Onko keskustelussa käynyt ilmi millä jännitteellä turhan höpöttäjän akut latautuu.
Jotenkin sai kuvan jotta pitkät kaapelit tipauttaa jännitteen, todennäköisesti olen väärässä  ???


Lainaus häneltä
Lainaus
Kun monessa matka-autossa hupiakun lataus ajaessa on tehotonta, johtuen pitkistä kaapeleista 12V:lla
Otsikko: Vs: Hupiakun lataus invertterillä.
Kirjoitti: kimi - 13.01.2012 kello on 15:31
Ei tämän tarkemmin, mutta olen koko ajan käsittänyt, että kysymys olisi jännitehäviöstä. http://karavaanari.org/index.php/topic,3477.msg46734.html#msg46734

Hyvin voi olla kyse siitä.

Jotenkin sai kuvan jotta pitkät kaapelit tipauttaa jännitteen, todennäköisesti olen väärässä  ???
 

Minulla jostakin syystä kävi mielessä, että tuo on uusi ilmiö. Kaapelit jokseenkin riittävät ja auto on kuitenkin hänellä ollut pitkään.

Akkujen kunto vaikuttaa paljonkin ja jos niitä on kolme yhdistetty niin yksikin heikoilla hapella oleva kenno voi aiheuttaa ongelmia.  Ja napajännite laskee kaikissa jos yksi on huono .



 
Otsikko: Vs: Hupiakun lataus invertterillä.
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 13.01.2012 kello on 15:44
Jotenkin sai kuvan jotta pitkät kaapelit tipauttaa jännitteen, todennäköisesti olen väärässä  ???


Lainaus häneltä

Näin se juuri on. Kaapelit on 6 neliön ja starttiakulta matkaa noin kolme metriä. Harvoin olen neljää päivää hupiakkujen varassa, Jouluna olin. Auto oli piuhassa, mutta uusi älylaturi piiputti, joten ajoon lähtiessä hupiakkujen napajännite oli 12,3V. Kolmen tunnin ajon jälkeen akut ei juurikaan olleet täyttyneet. Uusi laturi on nyt paikoillaan ja auto piuhassa, hupiakuissa ja starttiakuissa 14,1V .   :)
Otsikko: Vs: Hupiakun lataus invertterillä.
Kirjoitti: K.E.V - 13.01.2012 kello on 16:09
Tällöinpä tuo boosteri nostaisi noitten pikkupiuhojen tipauttaman jännitteen ylös, hiiohoi ja rommia pullo  8)
Otsikko: Vs: Hupiakun lataus invertterillä.
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 13.01.2012 kello on 16:16
En tiedä minkalaiset piuha vahvuudet muilla on, kuuden neliön piuha mielestäni on jo aika vahva. Jos se olisi vahvempi, niin olisi jo vaikeuksia kytkeä sitä sulakerasioihin ja releiden liittimiin. Jotkut mainostavat, oliko se Mascot merkkinen verkkovirtalaturi, joka puskee 20A. Mikä lie siinä piuhojen vahvuus, eihän ne tietysti ole kolmen metrin mittaiset.   ;)
    Ei rommia nyt, kun on tipaton menossa, mutta hyräillä kyllä voi.  :D
Otsikko: Vs: Hupiakun lataus invertterillä.
Kirjoitti: kaitsute - 13.01.2012 kello on 16:40
Ja eikös se ollut niin, että akku vastaanottaa suuria virtoja vain lyhyen aikaa ja lopputäyttö vaatiikin sitten todella pitkän latauksen, esim yön yli tai kauemmin?


Mull oli 200 Ah akku hupi puolell ei meinannu pysyy pikku ajoll hengiss ,vepastoll autoo alkulämittäen ,vaikk kolmenumeroinen laturin teho lukema ja kaapelina 35 neliöinen 200A:n releellä kytkeytyvä ja liitokset kunnos. vika johtui liian pienestä akku kapasiteetisa mikä aiheutti liian hitaan varautumisen virrran vastaan ottokyvyn ollessa liian pieni hetkelliseen kulutukseen/varaukseen.. asia korjaantui kun asesensin kaksi 225Ah akkua rinnan eli ny on se 450 Ah. on komiaa kattoo virta mittarii ku puolen tunnin ajon jälkeen viell näyttää yli 40 A pelkästään hupipuolell

Uudenkarheassa hiacessa, oli ajon alkaessa tyhjät akut. Kun ajoi oulusta helsinkiin (reilut 600km), niin perillä oli ominaispainomittari n mukaan 30% ladattu.

Näin kertoi viime kesänä erään paikallisen akkuliikkeen omistaja.


Edit: Muistelisin, että se oli 30%, mutta ei se kauas ainakaan mennyt.
Otsikko: Vs: Hupiakun lataus invertterillä.
Kirjoitti: perho-ukko - 13.01.2012 kello on 16:44
En tiedä minkalaiset piuha vahvuudet muilla on, kuuden neliön piuha mielestäni on jo aika vahva. Jos se olisi vahvempi, niin olisi jo vaikeuksia kytkeä sitä sulakerasioihin ja releiden liittimiin. Jotkut mainostavat, oliko se Mascot merkkinen verkkovirtalaturi, joka puskee 20A. Mikä lie siinä piuhojen vahvuus, eihän ne tietysti ole kolmen metrin mittaiset.   ;)
    Ei rommia nyt, kun on tipaton menossa, mutta hyräillä kyllä voi.  :D
  Elä välitä,kohta vaihtuu Helmikuu,vielä kaksi viikkoa  ;D!!
Otsikko: Vs: Hupiakun lataus invertterillä.
Kirjoitti: mjo33400 - 13.01.2012 kello on 20:36
Näin se juuri on. Kaapelit on 6 neliön ja starttiakulta matkaa noin kolme metriä. Harvoin olen neljää päivää hupiakkujen varassa, Jouluna olin. Auto oli piuhassa, mutta uusi älylaturi piiputti, joten ajoon lähtiessä hupiakkujen napajännite oli 12,3V. Kolmen tunnin ajon jälkeen akut ei juurikaan olleet täyttyneet. Uusi laturi on nyt paikoillaan ja auto piuhassa, hupiakuissa ja starttiakuissa 14,1V .   :)

Noi kaapelit varmasti riittää, mutta jossain liitoksessa on ongelma. Tutki asiaa mittarin kanssa.
Otsikko: Vs: Hupiakun lataus invertterillä.
Kirjoitti: Yrjö - 21.01.2012 kello on 13:42
  Liitimet ovat usein "pullon kauloja". Mittaileppa voltti mittarilla onko jännite eroja ja minkä verran missäkin johdossa. Siihen tarvitaan riittävän pitkä johto mittarin toiseen napaan, minulla on 6 m. jota jatkan tarpeen mukaan.
  Opelin latauksessa löytyi 0.9 V.  jännitehäviö alle  0.5 m. matkalla vaikka johto oli jotain 16 neliön.
 http://karavaanari.info/index.php?topic=9469.msg111630#msg111630
  Nuo liittimet sulakkeet ja releet on ongelmallisia-- varsinkin jos on useampi.
  En tarkkaan tiedä että mitenkä se jännitehäviö mittaus kuuluu tehdä, itse kuitenkin olen tehnyt siten:
   Volttimittarin laitan 20 V. asentoon. Hauenleuoilla varustetun johdon laitan laturille siihen pulttiin josta lähtee se paksu johto( ei maadoitus), käynnistetään moottori ja laitetaan kaikki valot puhaltimet ja lämmittimet päälle, mittarin toinen piuha pistetään akun + napaan (ei kenkään). Hyvä olisi olla alle 0.3 V.
  Maadoituksen mittausta varten hauenleuka laitetaan laturin runkoon toinen akun - napaan ( (tietenkin käynnissä täydellä kuormalla). Hyvä olisi olla alle 0.2 V.
  Jos on häviötä turhan paljon, mitataan joka johto ja liitos kerrallaan, niin löytyy huono kohta .