Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: lahna - 12.01.2012 kello on 07:47
-
Selaista olen ihmetellyt tässä nykyisessä autossa (Renault-Knaus Sport TI 600) kun mottorin käydessä hupiakun laturi lataa hupiakkua 2s, pitää 5s viiveen ja taas lataa 2s ja taas huilaa jne.
Tätä jatkuu jonkin aikaa, arvaan että siihen asti kun tietty akun jännite on saavutettu jonka jälkeen lataus on jatkuvaa.
Miksi laite käyttäytyy näin? Onko auton laturi alitehoinen, joten sitä täytyy suojella? Vaiko hupiakulle menevät kaapelit liian ohuet, joten pitää katkoa että ei kuumene liikaa?
Kävipä tässä yksi kerta niin että 8h seisomisen jälkeen (lämmityslaite koko ajan päällä) ei 2h ajo riittänyt lataamaan hupiakkua täyteen - itseasiassa hupiakku oli ajon aikana tyhjentynyt kokonaan. Akut olivat oletettavasti aamulla täydet, koska irrotin auton 220V verkosta.
Olisiko tähän avuksi eräässä keskusteluketjussa mainittu apurele, joka kytketään starttiakun ja hupiakun väliin?
-
Selaista olen ihmetellyt tässä nykyisessä autossa (Renault-Knaus Sport TI 600) kun mottorin käydessä hupiakun laturi lataa hupiakkua 2s, pitää 5s viiveen ja taas lataa 2s ja taas huilaa jne.
Tätä jatkuu jonkin aikaa, arvaan että siihen asti kun tietty akun jännite on saavutettu jonka jälkeen lataus on jatkuvaa.
Kuulostaisi siltä että latauspiirissä on jonkinlainen lataussuoja joka katkoo latausta jos virta kasvaa liian suureksi.
-
Eli hupiakun kaapelit liian ohuet. jolloin pitää katkoa ettei kuumene liikaa?
-
Eli hupiakun kaapelit liian ohuet. jolloin pitää katkoa ettei kuumene liikaa?
Ei vaan piiri reagoi liian suureen latausvirtaan, kaapeleiden vaihto ei auta tähän vaan syy voi olla esim. viallinen hupiakku.
Mutta, tämä on vain arvailua.
Lisäys, nyt pitäisi mitata volttimittarilla latausjännite laturilta, koska tuo katkominen voi johtua myös siitä että latauspiiri luulee että akku on täynnä. Tämä taas voi johtua esim. huonoista liitoksista, kun latauspiirillä oleva jännite nousee täyttä akkua vastaavaksi niin lataus katkeaa => kun lataus on katkennut jännite laskee ja latauspiiri aloittaa taas latauksen => jännite nousee ja lataus katkeaa => jne...
Eli nyt pitäisi mitata latauspiirillä oleva jännite sekä akun jännite latauksen aikana, ne eivät saisi pahemmin erota toisistaan.
-
Ahaa, täytyypä koittaa toisella akulla.
Kiitos vinkistä.
-
Eli nyt pitäisi mitata latauspiirillä oleva jännite sekä akun jännite latauksen aikana, ne eivät saisi pahemmin erota toisistaan.
Tarkoitatko latauspiirillä sitä asunto-osan sähkökeskuksen osaa?
-
Tarkista auton laturilta hupiakulle menevän johdon sulakeliitäntä, vaikuttaa, että on hapettunut. Laitoin lainauksessa tekstin punaisella, käytätkö tosiaan autoa kun olet verkossa kiinni? Tolleen niitä latureita on rikottu.
Verkkolaturissa on yleensä D+ rele joka ohjaa auton laturilta tulevaa latausta ja jos jossain on huono liitos niin kun rele vetää ja kytkee latauksen, se jännite menee polvilleen siinä huonossa liitoksessa jolloin rele päästää. Kun rele on päästänyt niin jännite taas nousee, jolloin rele vetää uudestaan, j.n.e.
-
Tarkoitatko latauspiirillä sitä asunto-osan sähkökeskuksen osaa?
Kerro mikä verkkolaturi sinulla on?
-
Kiitos vinkeistä, tutkin asiaa viikonloppuna.
Nyt olen vähän hämmentynyt, mikä yhteys/ero on tällä karavaanarit.org ja karavaanari.info palstalla? Yställisiä neuvoja saa kummassakin ja samoilta henkilöiltä :D
-
Nyt olen vähän hämmentynyt, mikä yhteys/ero on tällä karavaanarit.org ja karavaanari.info palstalla? Yställisiä neuvoja saa kummassakin ja samoilta henkilöiltä :D
Yhteys on siinä, että osa on samoja kirjoittajia ja foorumit näyttävät samalta, kun softa on sama. Täysin eri foorumit. Joskin infossa osa tästä "vanhasta" porukasta ennen kirjoitteli. Org perustettiin ensin varalle, kun infossa oli katkoja. Juttua löytyy kyllä kun selaa tätä foorumia, mutta nykyään molemmat ovat vakiintuneet ja elävät omaa elämäänsä. Tervetuloa mukaan orgiin!
-
Selaista olen ihmetellyt tässä nykyisessä autossa (Renault-Knaus Sport TI 600) kun mottorin käydessä hupiakun laturi lataa hupiakkua 2s, pitää 5s viiveen ja taas lataa 2s ja taas huilaa jne.
Tätä jatkuu jonkin aikaa, arvaan että siihen asti kun tietty akun jännite on saavutettu jonka jälkeen lataus on jatkuvaa.
Miksi laite käyttäytyy näin? Onko auton laturi alitehoinen, joten sitä täytyy suojella? Vaiko hupiakulle menevät kaapelit liian ohuet, joten pitää katkoa että ei kuumene liikaa?
Tuohan kuullostaa ihan älylaturin "desulfidoitumislata ukselta" eli sillä pyritään elvyttämään akkua poistamalla sulfidoitumista latausvirran ja -jännitten pulssittamisella, esim. osasta CTEKeistä löytyy ko. ominaisuus. Tuon session jälkeen siirrytään normi- eli bulkkilatausvaihees een.
-
Tuohan kuullostaa ihan älylaturin "desulfidoitumislata ukselta" eli sillä pyritään elvyttämään akkua poistamalla sulfidoitumista latausvirran ja -jännitten pulssittamisella, esim. osasta CTEKeistä löytyy ko. ominaisuus. Tuon session jälkeen siirrytään normi- eli bulkkilatausvaihees een.
Mutta moottorin käydessä lataus? :-[
-
Mutta moottorin käydessä lataus? :-[
Niin, tuossa Knasu-autossa - voisiko siinä olla joku fiksu sähkökeskus/ohjain/latausyksikkö? Tuli se jännite 230/12V muhentimen kautta tai auton 12V latauspiiristä.. Pelkkää veikkailua ::)
Hupiakun kait pitää olla hieman ehtoopuolella, jotta älylaturi kunnoselee rupeaa..
-
Kävin hankkimassa uudet akut ja sähkölaitteiden "puhdistus sprayta". Puhdistin jokaisen liittimen ja sulakkeenjalan akkukotelosta, ruiskutin sprayta liittimiin sekä asensin uudet akut. Nyt latauksen katkomista ei enää ole.
Kiitos kaikille neuvojille!
-
Kävin hankkimassa uudet akut ja sähkölaitteiden "puhdistus sprayta". Puhdistin jokaisen liittimen ja sulakkeenjalan akkukotelosta, ruiskutin sprayta liittimiin sekä asensin uudet akut. Nyt latauksen katkomista ei enää ole.
Kiitos kaikille neuvojille!
Kyllä täältä yleensä neuvo löytyy vaivaan ku vaivaan ;)