Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuvaunut => Aiheen aloitti: Huilukka - 4.01.2012 kello on 12:18
-
Olis hyvä kuulla, miten Detskun vesikiertoinen lattia- / patterilämmitys on toiminut. Lähinnä kiinnostaa -09... -11 vuosimallien osalta. Onko ikkunojen kostuminen saatu pois ilmankierrolla? Miten Detskujen kantavuuksien kans on tultu toimeen, kun näyttäis olevan ainakin -11 vuosimallien campereissa kantavuudet jopa vain 90kg ja enimmilläänkin 150 kg luokkaa, isoimmissa tosin vähän reilumpi?
-
Ei ole vielä kokemusta noista uudemmista, mutta älä ota vaunua alemmalla kokonaispainolla, kun se kantavuus ei varmasti riitä. Mielestäni Alden kanssa on oltava aina kokonaispainon korotus.
-
Tärkeä pointti tuo kantavuus, vuoden 2012 malleissa camperissa muistaakseni kantavuus väh. 227 kg. Hyvä parannus toikin. Odotellanpa lisää kokemuksia.
-
Ei ole ikkunoissa kosteutta merkittävästi ainakaan 2010 mallissa, tosin vesilattialömpöä ei tuonvuotisessa camperissa olekaan.
Isompi kantavuus pitää ottaa sillä suomimalleissa siitä tehtaan lupaamasta 100kg kantavuudesta lähtee leijonasosa pois talvilisävarusteide n (alde, foam, yms) myötä. Ne luvatut kantavuudet on lisävarusteettomall e perusvaunulle.
Minulta peukkua, pidän tuosta meidän vaunusta todella paljon. Kilometrejä ja pakkasiakin se on nähnyt jo runsaasti!
-
Isompi kantavuus pitää ottaa sillä suomimalleissa siitä tehtaan lupaamasta 100kg kantavuudesta lähtee leijonasosa pois talvilisävarusteide n (alde, foam, yms) myötä. Ne luvatut kantavuudet on lisävarusteettomall e perusvaunulle.
Sama eristys on kaikissa samanmallisissa Detskuissa riippumatta lämmityslaitteesta. Ainoastaan Alde varusteineen syö kantavuutta.
-
5 kuukautta ollut ja lämmitys toiminut ainakin hyvin :D Alde on lämmitys ;D
-
5 kuukautta ollut ja lämmitys toiminut ainakin hyvin :D Alde on lämmitys ;D
Eihän sitä pystyaldea saa muuten rikki, kuin lekalla.
-
Sama eristys on kaikissa samanmallisissa Detskuissa riippumatta lämmityslaitteesta. Ainoastaan Alde varusteineen syö kantavuutta.
Ei ole - tai ainakaan ollut vuoden 2010 mallistossa; en ole tarkastanut tilannetta 2011 tai 2012 osalta. Perus-pefletissä on styroksieriste, ja lisävarusteena saa foam-eristeen. Tuolle foam-eristeelle (joka siis nostaa hintaa) oli lisävarustelistaan merkitty myös sen tuoma lisä vaunun omapainoon (muistaakseni luokkaa 10kg) - joka on siis myös pois kantavuudesta. Suomeen tilattuihin vaunuihin kaikkiin on tuo foam-eriste tilattu maahantuojan toimesta, ja on suomessa myytyjen vaunujen hinnassa mukana. Kuitenkin suomenkielisessäkin esitteessä on lisävarusteettoman vaunun painotiedot ;)
-
Ei ole - tai ainakaan ollut vuoden 2010 mallistossa; en ole tarkastanut tilannetta 2011 tai 2012 osalta. Perus-pefletissä on styroksieriste, ja lisävarusteena saa foam-eristeen. Tuolle foam-eristeelle (joka siis nostaa hintaa) oli lisävarustelistaan merkitty myös sen tuoma lisä vaunun omapainoon (muistaakseni luokkaa 10kg) - joka on siis myös pois kantavuudesta. Suomeen tilattuihin vaunuihin kaikkiin on tuo foam-eriste tilattu maahantuojan toimesta, ja on suomessa myytyjen vaunujen hinnassa mukana. Kuitenkin suomenkielisessäkin esitteessä on lisävarusteettoman vaunun painotiedot ;)
Oho. Aina oppii uutta.
-
Onko Dethleffsin vesikiertoisen lattialämmityksen osalta tietoa, miten se on rakennettu verrattuna pohjoimaisiin vaunuihin? Lattiassa olevien putkien sijoittelu / määrä, jotain muuta merkitsevää? Onko lämpöputket lattian koko alueella vai pelkästään kulkualueella? Onko takaosan tavaratilan luukku / tavaratila hyvä lisävaruste? Lisävarusteena mm Camper 500 SK mallissa, jolloin perässä olevan kerrossängyn alasänky käännetään ylös tavaratilaksi. Tieten keveille tavaroille.
-
Tuo tavaraluukku on hyvä varustus. Detskun lattialämmityksestä ei havaintoa.
-
Onko Dethleffsin vesikiertoisen lattialämmityksen osalta tietoa, miten se on rakennettu verrattuna pohjoimaisiin vaunuihin? Lattiassa olevien putkien sijoittelu / määrä, jotain muuta merkitsevää? Onko lämpöputket lattian koko alueella vai pelkästään kulkualueella? Onko takaosan tavaratilan luukku / tavaratila hyvä lisävaruste? Lisävarusteena mm Camper 500 SK mallissa, jolloin perässä olevan kerrossängyn alasänky käännetään ylös tavaratilaksi. Tieten keveille tavaroille.
2012 esitteen perusteella putkia on vain kulkualueella, ei koko lattian alueella.
-
2012 esitteen perusteella putkia on vain kulkualueella, ei koko lattian alueella.
Löytyiskö tästä kuvaa? Mietin vähän että mihin kohtaan lattiaa uskaltaa porata esim. akulle kiinnikkeitä.
-
Löytyiskö tästä kuvaa? Mietin vähän että mihin kohtaan lattiaa uskaltaa porata esim. akulle kiinnikkeitä.
Jos täräyttää lämmöt kunnolla päälle, niin eikös aika nopeasti selviä missä kohtaa lattiassa on lämmityskiertoa?
-
Jos täräyttää lämmöt kunnolla päälle, niin eikös aika nopeasti selviä missä kohtaa lattiassa on lämmityskiertoa?
Näin vois kuvitella. Puolentoista viikon päästä on toivon mukaan vaunu pihassa niin pääsee tutkailemaan.
-
Onko takaosan tavaratilan luukku / tavaratila hyvä lisävaruste? Lisävarusteena mm Camper 500 SK mallissa, jolloin perässä olevan kerrossängyn alasänky käännetään ylös tavaratilaksi. Tieten keveille tavaroille.
Varmasti helpottaa tavaroiden lastausta, mutta ainakin kylmillä ilmoilla jäähdyttää alasänkyä paljon.
Kun tavarat on niin perällä kuin mahdollista, ei voi kyllä paljoa painoa lastata tai löytää itsensä (ja perheen) pientareelta.
-
Kun tavarat on niin perällä kuin mahdollista, ei voi kyllä paljoa painoa lastata tai löytää itsensä (ja perheen) pientareelta.
2014-malleissa ATC vakiona, joten ei pitäisi tuota ongelmaa olla. Samoin lasikuitukatto tuli vakiovarusteeksi ainakin Camper/Nomad/Beduin-kokoluokkaan.
-
2014-malleissa ATC vakiona, joten ei pitäisi tuota ongelmaa olla. Samoin lasikuitukatto tuli vakiovarusteeksi ainakin Camper/Nomad/Beduin-kokoluokkaan.
Nojoo, mutta jos aisapaino laskee alle 30 kilon tai negatiiviseksi, saa olla melkoinen veturi kun vaunu tulee perässä koko ajan jarrut pohjassa ;D
-
Nojoo, mutta jos aisapaino laskee alle 30 kilon tai negatiiviseksi, saa olla melkoinen veturi kun vaunu tulee perässä koko ajan jarrut pohjassa ;D
:laugh: No johan lakikin vaatii 4% aisakuormaa, eli jos kovin paljon kuormaa siellä niin eteenkin laitettava jotain kompensoimaan sitä, vaikkapa vararengas pullokotelon valmiiseen telineeseen. Ja parisänky on tuossa pohjaratkaisussa keulilla, minkä alle tulee muutenkin tungettua vaikka mitä (pöytä, tuolit jne.).
-
:laugh: No johan lakikin vaatii 4% aisakuormaa, eli jos kovin paljon kuormaa siellä niin eteenkin laitettava jotain kompensoimaan sitä, vaikkapa vararengas pullokotelon valmiiseen telineeseen. Ja parisänky on tuossa pohjaratkaisussa keulilla, minkä alle tulee muutenkin tungettua vaikka mitä (pöytä, tuolit jne.).
Tuo 500SK:n etupainoisuus on mulle kyllä tuttua ;D (ex. tuolla alatunnisteessa ;) ) Mulla oli 500SK:ssa aisapaino ekalla punnituksella 130kg :o
Se ei vaan ole kovin hyvä yhdistelmä kompensoida väärää lastausta lisäämällä toiseen päähän - ajovakautus kylläkin auttaa "pitkien heilureiden ongelmaan", jos sellainen on.