Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: JPVäisänen - 1.01.2012 kello on 10:55
-
..ttu..seetana...jä lkiviisas saa olla mutta nyt tuttaa >:( tosissaan. Tämä paskamainen syksy ja talvenalku oli vissiin tehny Hymerin katolle tepposet satamalla lunta ja räntää ja sulamalla välissä vedeksi. Nyt oli käyny niin että alkovin kattoluukun kohdalta on katto painahtanut 2-3 cm alas ja kattoluukun helema on jään peitossa ja oli muutama tippa sisäänki valunu vettä sulien aikana, ei onneksi muuten ku että "ruohomatto" ja sen alla oleva räsymatto on jäässä mutta kokolattiamatto ei.
Mitenkähän tämä tilanne olis viistainta ny yrittää korjata? Ajattelin että jos ajais keulan pukeille (mikä hittovieköön olis pitäny jo syksyllä tehdä) ja laittais lämmityksen päälle ja sulattelis sillä jään pois....
Onneksi ei koko katto oo notkahtanu vaan ainoastaan ko. kattoluukun kohta.
Hyviä vinkkejä vastaanotetaan....
Ainiin ja Hyvää Uuttavuotta 2012 kaikille :)
-
No ompa p...amainen tuuri,mutta nyt täytyy lähtä tarkastamaan oman kulkimen tilanne.Tosin ajoin syksyllä etupyörät n.20 cm korokkeelle ja vesi valui kyllä mukavasti pois.Mistäpä nuita aina arvaa mitä se sää tuo tullessaan.Eipä tuota ole tallia mihin tuon rakkineen ajas :'( ;).
-
Nämä lumi ja jäämäärät ei nyt terveen kulkimen kattoja lommoille paina :(
Pahoin kuulostaa, että siellä on luukun ympärillä ollut pitempiaikainen vuoto ja tukirakenteet hapertunna. Vaan eihän näin välttämättä ole käynnyt ja nyt on viisainta saada Hymeri johonkin lämpöiseen tilaan, vaikka se keula ylhäällä sulamaan. Heti kun lumi sulaa irti niin se avustettuna katolta pois, ettei vuoda lisää vettä rakenteisiin.
Sen jälkeen luukku pois ja katsomaan mitä sen ympäristö on syönyt.
Ja jos kaikki on kunnossa niin huolellinen puhdistus luukun kiiniityspinoille/katolle ja uudet butyylit välin. Muista vain kohtuullinen ruuvien kiristys ;)
-
Ainut ongelma on mistä löytää tarpeeksi iso lämmin talli...mulla ei ole kyllä tiedossa yhtään paikkaa ja muutenki on kesägumit alla niin ajaminen on vähän falskia.
Jos vaan ajais keulan pukille, laittas pressun katolle ettei ennää enempäätänsä sinne lunta ja vettä kerry ja sitte odottelemaan kevättä. Ja sisälle luukun kohdalle vati ettei kastele lattiaa jos sisälle asti vettä vielä päätyy.
Ja tuosta painumasta että onhan tuo auto jo aika vanha mutta en kyllä kesälllä katolla ollessani huomannu että olis pehmyt...olisko sitte nyt syksyn aikana ehtiny pehmetä?
-
Ainut ongelma on mistä löytää tarpeeksi iso lämmin talli...mulla ei ole kyllä tiedossa yhtään paikkaa ja muutenki on kesägumit alla niin ajaminen on vähän falskia.
Jos vaan ajais keulan pukille, laittas pressun katolle ettei ennää enempäätänsä sinne lunta ja vettä kerry ja sitte odottelemaan kevättä. Ja sisälle luukun kohdalle vati ettei kastele lattiaa jos sisälle asti vettä vielä päätyy.
Ja tuosta painumasta että onhan tuo auto jo aika vanha mutta en kyllä kesälllä katolla ollessani huomannu että olis pehmyt...olisko sitte nyt syksyn aikana ehtiny pehmetä?
Joskus korjannu vastaavan tapauksen. ei ollut lainkaan pehmeä mutt kattoluukku oli asennettu poikki vasan kohdalle ja liikun ympärille oli asennettu rimat, joiden liimaus oli pettänyt. irroitin luukun ja tein katolle tukikehikon reunoilta asti puhdistin eristeistä ja rinoista sekä sisäverhouksesta kaiken vanhan liiman pois mitä sain kattoluukun reijästä poistettua noin puolen metrin säteeltä. sitten lebitin sinne väliin sekä eristeen ylä ja alapuolelle kaksikomponenttista uretaani liimaaminkä jälkeen isoilla puristimilla kattoluukun reijästä tekemääni tukevaa kehikkoa vasten alapuolelle tukevat lankut jott katto pysyi oikeassa muodossa liiman kuivamisen ajan. sitt vaa normaali romujen kasaus. hommaan meni noin 8 tuntia josta liiman kuivuminen kaksi tuntia.. ainakin sill asiakkaalla korjaus kesti ainakin noin viisi vuotta minkä jälkeen hän vaihtoi auton tuoreempaan
-
Miksihä jotku oikolukee tekstin ennenku lähettää?
-
Ainut ongelma on mistä löytää tarpeeksi iso lämmin talli...mulla ei ole kyllä tiedossa yhtään paikkaa ja muutenki on kesägumit alla niin ajaminen on vähän falskia.
Jos vaan ajais keulan pukille, laittas pressun katolle ettei ennää enempäätänsä sinne lunta ja vettä kerry ja sitte odottelemaan kevättä. Ja sisälle luukun kohdalle vati ettei kastele lattiaa jos sisälle asti vettä vielä päätyy.
Ja tuosta painumasta että onhan tuo auto jo aika vanha mutta en kyllä kesälllä katolla ollessani huomannu että olis pehmyt...olisko sitte nyt syksyn aikana ehtiny pehmetä?
Kannattakohan katolle mennä ollenkaan.?
Johtuisko vaurio siitä.?
Itse olen pysynyt sieltä pois. Eivät taida kestää
liikkumista uudetkaan.
-
Tässä mein lähellä on ollut aiempina talvina kaupungin parkkipaikalla Hymer- merkkinen auto. Parina viime talvena hieman ihmettelin ettei sen katolta käyty ollenkaan keventämässä lumikuormaa, Tuo parkkipaikka on sankan metsän ympäröimä ja siihen pudottaa lunta ihan mukavasti kaikilla ilmanvirtauksilla. Kyllä siinä autossa maavara kovin alhaiseksi kevättalvella meni. Olihan siinä katolla varmaan reilusti yli tonnin lumikuorma. Ei siinä kyllä keväällä lumien sulamisen jälkeen näkynyt mitään painumaa katossa. Tänä talvena Hymer ei enää siinä ole.
-
... Nyt oli käyny niin että alkovin kattoluukun kohdalta on katto painahtanut 2-3 cm alas ja kattoluukun helema on jään peitossa ja oli muutama tippa sisäänki valunu vettä sulien aikana...
Alkovin kattoluukku? Onkohan kyseessä jonkun "omatekemä", omassani sellaista ei ole? Jos (=KUN) joutuu katolle menemään, olen laittanut lankuista kulkutien, ettei tarvi ihan katolle koko massalla (jota ei ole kovin paljon) runtata. Osassa kattoa, kattoboksin ympäristössä, on "turkkilevy" suojana. Luultavasti yhden antennin säädön jälkeen takimmainen kattoluukku tosin alkoi tiputtaa. Ohjeena ja neuvona kehoitan tekemään katolle kevyehköt pukit, kaksi- kolme, joiden päälle rima pituussuunnassa auton yli ja peite näiden päälle. Vesi ja lumi ei kerry katolle ja ei tarvi olla sitä poistamassa, kunhan peitto on kireällä. Auto-/vaunupuolella ei tämä ole ollut tarpeen, mutta venho on taivasalla pysynyt "kuivana" ja lumettomana. Tuohon, jo tulleeseen vammaan en osaa parannuskeinoa antaa!
edit: luultavasti ymmärsin väärin, pöljä.
-
Alkovin kattoluukku? Onkohan kyseessä jonkun "omatekemä", omassani sellaista ei ole? Jos (=KUN) joutuu katolle menemään, olen laittanut lankuista kulkutien, ettei tarvi ihan katolle koko massalla (jota ei ole kovin paljon) runtata. Osassa kattoa, kattoboksin ympäristössä, on "turkkilevy" suojana. Luultavasti yhden antennin säädön jälkeen takimmainen kattoluukku tosin alkoi tiputtaa. Ohjeena ja neuvona kehoitan tekemään katolle kevyehköt pukit, kaksi- kolme, joiden päälle rima pituussuunnassa auton yli ja peite näiden päälle. Vesi ja lumi ei kerry katolle ja ei tarvi olla sitä poistamassa, kunhan peitto on kireällä. Auto-/vaunupuolella ei tämä ole ollut tarpeen, mutta venho on taivasalla pysynyt "kuivana" ja lumettomana. Tuohon, jo tulleeseen vammaan en osaa parannuskeinoa antaa!
Niin, tosiaan, Arskallahan on samanlainen värkki ja samanikänenkin ku mulla. Voihan se olla että joku jossain on luukun jälkiasentanu ja siinä on tehty virhe. No, kunhan saan tuolta nuo jäät sulatettua joskus niin pääsee tutkimaan vammat.
Pukit ja pressu pitää laittaa ensitilassa ja estää lisävauriot.
-
Tuossa on linkki jonka takana löytyy Hymerin mallivuoden 92 esite. Sen mukaan Camp 64:ssä on tehdastekoisesti yhteensä 4 luukkua. Mallin sivukuvassa näkyy yksi luukku alkovissa vähän oven etureunan takapuolella
http://www.hymer.ag/medien/pdf/1103540582-Reisemobil_Prospekt_1992.pdf
-
Tuossa on linkki jonka takana löytyy Hymerin mallivuoden 92 esite. Sen mukaan Camp 64:ssä on tehdastekoisesti yhteensä 4 luukkua. Mallin sivukuvassa näkyy yksi luukku alkovissa vähän oven etureunan takapuolella
http://www.hymer.ag/medien/pdf/1103540582-Reisemobil_Prospekt_1992.pdf
Mulla on vain 3 luukkua mutta toi alkovin luukku on kyllä ihan samassa kohtaa kuin omassani.
-
Ensiapuna varmaan kandeis tehdä rimoista ja kevytpeitteestä sellainen harjakatto "kolmioteltta" siihen katon suojaksi. Pitkillä kuormaliinoilla auto "pakettiin". Sitten kun kelit sallii niin korjauspuuhiin. Kesänakeilla ei kannata lähteä tuonne baanalle luistelemaan.
-
Mulla on vain 3 luukkua mutta toi alkovin luukku on kyllä ihan samassa kohtaa kuin omassani.
Kolme luukkua on meilläkin.
-
Ensiapuna varmaan kandeis tehdä rimoista ja kevytpeitteestä sellainen harjakatto "kolmioteltta" siihen katon suojaksi. Pitkillä kuormaliinoilla auto "pakettiin". Sitten kun kelit sallii niin korjauspuuhiin. Kesänakeilla ei kannata lähteä tuonne baanalle luistelemaan.
Kolmioteltta tehtynnä nyt.Saapi katto rauhassa sulaa kunhan kelit lämpenee.Saavi varalta luukun alla jos sieltä alkaa pukkaan vettä.
-
Nonniin...asiaa tutkittu lissää...oli piru vie lumi tuolloin marras/joulukuussa muuttuessaan sohjoksi ja jääksi kertyny luukulle niin että tippas vettä sisään jostain välistä...tai, no ehkä katto on ihan vähän notkollaan muttei kuitenkaan pahasti (onneksi).
Nyt sitte selvis että ikä varmaan oli tehny tehtävänsä ja oli tiivistemassa pettänyt luukun ja katon välistä ja siltä sitte vesi on
tippassu sisään nyt sulien aikana.Onneksi laiton talvella jo saavin luukun alle ettei lattia kastu.
Tilasin uuden luukun (sellasen kirkaan) ja instalen sen tässä paikalleen ku kelit lämpiää joten vuoto tukkiintuu samalla ja kun luukku on 8 cm kanttiinsa isompi ku entinen niin tullee sitte tarkistettua katon kosteusvauriot siitä vanhan reiän ympäriltä samalla.
Pittää varmaan käyttää sitte noi muut vanhat luukut irti ja tiivistää uudelleen ihan vaan varalta.
Lisää taas sitte ku uus luukku on asennettu.
-
Nonniin...asiaa tutkittu lissää...oli piru vie lumi tuolloin marras/joulukuussa muuttuessaan sohjoksi ja jääksi kertyny luukulle niin että tippas vettä sisään jostain välistä...tai, no ehkä katto on ihan vähän notkollaan muttei kuitenkaan pahasti (onneksi).
Nyt sitte selvis että ikä varmaan oli tehny tehtävänsä ja oli tiivistemassa pettänyt luukun ja katon välistä ja siltä sitte vesi on
tippassu sisään nyt sulien aikana.Onneksi laiton talvella jo saavin luukun alle ettei lattia kastu.
Tilasin uuden luukun (sellasen kirkaan) ja instalen sen tässä paikalleen ku kelit lämpiää joten vuoto tukkiintuu samalla ja kun luukku on 8 cm kanttiinsa isompi ku entinen niin tullee sitte tarkistettua katon kosteusvauriot siitä vanhan reiän ympäriltä samalla.
Pittää varmaan käyttää sitte noi muut vanhat luukut irti ja tiivistää uudelleen ihan vaan varalta.
Lisää taas sitte ku uus luukku on asennettu.
Hyvä idea ja muista olla erityisen huolellinen puhdistuksen kanssa ennen kuin laitat uudet massat. Asetoni on erityisen hyvää, mutta kohtuullisesti käytettynä, vie myös maalit joten vain rajatulla aluella, vaikka ensin suojateipaten puhdistettavan alueen laidat.
-
Ja kun isonnat luukkua. niin kannattaa miettiä luukun reunan tukirimotusta..
-
Ja tiivistysmassa kannattaa valita huolella (nyt ei saa mennä Biltemaan :-\). Kun viime keväänä kattoluukun vaihdoin;
(http://koti.mbnet.fi/sfc88k5/Rimor/MiniHekiPlus/asennettu3.jpg)
Tällaista käytin - voi suositella, erittäin sitkeätä ja parempaa kui butyylimassa;
(http://www.vapaa-aika.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/1/7/175650_1.jpg)
Dekalin tiivistysmassa 310ML tuubi, vaaleanharmaa 11,95 € (http://www.vapaa-aika.com/ajoneuvoihin/koritarvikkeet/tiivistysmassat-teipit/dekalin-dichtmasse-lichtgrau.html)
-
Taitas olla varastossa valkoista Sika massaa juurikin tiivistykseen mitä olen aikasemminki käyttäny..kävisköhä n se?
Ja asetonia on varastossa ja tätä olenki käyttäny monessa kohteessa...mm. asetonilla puhdistin vanhat pyöreät nahkarahit jotka sitte maalasin nahkakilikalipullio lla, 3 vuotta sitte ja vieläki on maalit pysyneet :)
Tuota rimoitusta pitää miettiä ja tutkia vaikka sukkapuikolla kuin kaukana reiältä olemassa olevat on koska ainakaan tuossa vanhalla luukulla niitä ei oo näköpiirissä...se kun on tuo hyymeri foam-eristetty niin kattokin on kohtuu jämäkkä että tarvinnekko rimoja mutta tutkitaan.
-
Sikamassa on melko pysyvä ratkaisu. Ei irtoa millään, eli ei mun mielestä kannattaisi.
-
Sikamassa on ihan sopivaa ,kunhan se on oikeata 8)
Esim: http://www.tarvikkeet.fi/tuote/2432/tiivistysmassat/butyylimassa-sika-lastomer-710-310ml
-
Sikamassa on ihan sopivaa ,kunhan se on oikeata 8)
Esim: http://www.tarvikkeet.fi/tuote/2432/tiivistysmassat/butyylimassa-sika-lastomer-710-310ml
Itekki pitäs vaihtaa vaunun etuvalaisimet ja yksi kahva, ja tarttis valkosta butyylimassaa, tuosta Sika Lastomerista en löytänyt väritietoa - mikähän mahtaa olla väri todellisuudessa?
Onkohan Sikaflex 221 tai Kiiltofix Masa yhtä käyttökelpoisia kuin tuo ihan butyylimassan nimellä myytävä? Nuot mun paikat pitää olla irroitettavissa rikkomatta myös tulevaisuudessa.
-
Sika Lasomer jota olen käyttänyt on mustaa eikä muuta taida olla.
-
Minä muutin kattoluukun kokoa ja rimoitusta ei ollut siinäkään, tai itse asiassa sopi pitkittäisrimoituks een. Tein rimat ulko ja sisäkaton väliin ja suosittelen kyllä tämäntyyppistä rakaisua. Katto on iso kokonaisuus ja se elää väkisin jonkin verran ajossa.
-
Mistä muualta tätä saa ku vapaa-ajan kaupasta? Sieltä on loppu. ML-caravanin verkkokauppa tuplaa toimituskulut jos tilaa 2 tuubia mikä ei liene oikein..
Tällaista käytin - voi suositella, erittäin sitkeätä ja parempaa kui butyylimassa;
(http://www.vapaa-aika.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/1/7/175650_1.jpg)
Dekalin tiivistysmassa 310ML tuubi, vaaleanharmaa 11,95 € (http://www.vapaa-aika.com/ajoneuvoihin/koritarvikkeet/tiivistysmassat-teipit/dekalin-dichtmasse-lichtgrau.html)
-
Würtin kamaa olen käyttänyt. Butyylimassaa siis. Valkoisena joskus vaikea löytää, paikallisessa Fixus liikkeessä joskus ollut sikan butyyliä mustana ja valkoisena.
-
Käytä butyylimassaa,pysyy elastisena eikä liimaa ikuisesti kiinni.
-
Sikamassa on ihan sopivaa ,kunhan se on oikeata 8)
Esim: http://www.tarvikkeet.fi/tuote/2432/tiivistysmassat/butyylimassa-sika-lastomer-710-310ml
Sikamassa noin yleiskielisenä terminä tarkoittaa ainakin raksakielessä juurikin Sikaflex 11FC:tä, joka on mainio aine moneen paikkaan, jossa halutaan kerralla pysyvää saumaa.
Vaan tuohon mainittuun tietenkin butyylimassa tai vastaavat ominaisuudet omaava, mikä jo moneen kertaan todettua.
-
Kelpaisko tämmöinen?
http://www.ikh.fi/LIIMA-_JA_TIIVISTYSMASSA_70-02_VALK_ELAST_SIMSON
-
Mites Sikaflex-521FC Väritön...käviskö tämä? Ei ole kallistakaan.
-
Mie en säästäisi tuossa; hyvin mahdollista, että joudut vielä irrottamaan sen.
Tässäpä noiden ominaisuuksista: http://fin.sika.com/fi/solutions_products/02/02a012/02a012sa01/02a012sa01100/02a012sa01101.html
Mahtaa olla aika tiukkaan liimaavaa tavaraa.
-
mä luottasin butyylimassaan... kerran kaikki vaunu valmistajatkin luottaa siihen.. en tiedä minkään valmistajan käyttäneen muuta tuossa paikassa
-
Tuommonen tuubi valkoista butyyliä sattu kouraan Rautapohjan tyhjennysmyynnista. Makso jotain 2.50€/tuubi.
(http://s16.postimage.org/9sfe9jaox/13042012330.jpg) (http://postimage.org/image/9sfe9jaox/)
-
Tuommonen tuubi valkoista butyyliä sattu kouraan Rautapohjan tyhjennysmyynnista. Makso jotain 2.50€/tuubi.
(http://s16.postimage.org/9sfe9jaox/13042012330.jpg) (http://postimage.org/image/9sfe9jaox/)
No ei ollu hinnankirossa :) Ostikko usiamman?
-
No ei ollu hinnankirossa :) Ostikko usiamman?
Yhellä aattelin pärjätä, kun ei oo ihan täyttä varmuutta siitä että on käypää tavaraa omaan käyttöön.
-
Uusi luukku asennettu (2 kertaa, ekalla kertaa liian vähän massaa laitoin ja vesi luikerteli sisään) ja on siistin näkönen toi kirkas.Tuo valoa pirttiin mukavasti.
Se vaan että kyllä katto on tarkkaan katsottuna notkollaan.Ihan en vielä tarkkaa mittaa ottanut mutta mietin että onko
lumi/jää tosiaan painauttanut sen viimetalvena alas. Ja se miten toi rakenne (alumiinipelti,uretaani eristys,sisävaneri) korjataan..ei taida kannattaa suoristaa vaan antaa olla.