Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: retsasung52 - 22.12.2011 kello on 19:16

Otsikko: Moottorin häiriövalo
Kirjoitti: retsasung52 - 22.12.2011 kello on 19:16
Syttyi ensimmäisen kerran 50km ajon jäkeen, vähän se keljutti kun piti olla erikoisen hyvä yksilö.
Tämä häiriövalo sammui kun kävin tankilla ja täytin polttoainetankin, melkein jo uskoin vian korja-
utuneen. Tämä oli vaan toiveajattelua, valo syttyi taas muutaman ajetun kilomertrin jälkeeen.

 Huollosssa todettiin vikailmoitukset, ERG venttiili ja ilmamassamittari, molemmat viat
poistuivat kuittaamalla. Samalla vaihdettiin myös polttoaine suodatin. Tänään samainen häiriövalo
syttyi jälleen, nyt kilometrejä takana n.200.
Auto viedään huoltoon pyhien jälkeen, mutta hyviä ehdotuksia tai vaan pelkkiä arvailuja saa heittää
kehiin. Moottori on Fiatin 3.0 mylly vm.2008

Muuten onko jollain tietoa miten siinä vaihdetaan tietokone näyttämään 10 järjestelmää. Nyt näyttää maileja ja gallonoita :(
En ole onnistunut vaikka miten yrittäisin:((
Otsikko: Vs: Moottorin häiriövalo
Kirjoitti: mjo33400 - 22.12.2011 kello on 19:25
Missä kunnossa ilmansuodatin on? Kun kerran saa veikata niin veikkaan ilmamassamittaria. ;D
Otsikko: Vs: Moottorin häiriövalo
Kirjoitti: Weicco - 22.12.2011 kello on 19:52
Ilmavuoto voi myös olla.
Otsikko: Vs: Moottorin häiriövalo
Kirjoitti: kimi - 22.12.2011 kello on 22:00
Ilmamassamittaria ja egr venttiiliä epäilen. Jos nuo selkeästi on luettavissa juurikaan muita vaihtoehtoja ei ole ja molemmat kulutusosia.
Otsikko: Vs: Moottorin häiriövalo
Kirjoitti: seppoko - 22.12.2011 kello on 22:08
Kerroppa, mikä auto?

Minulla on Fiiuissa palanut noita häiriövaloja enemmänkin. Mutta käsittääkseni siellä on niin paljon antureita, että vikaa ei oikein voi löytää ilman testeriä. Viat voivat olla antureissa mutta myös johtoliitoksissa. Ota näistä selvää.
Otsikko: Vs: Moottorin häiriövalo
Kirjoitti: Vesseli - 22.12.2011 kello on 22:42
Minulla on Ducato 2,3 JTD vm. 2007 Ja siinä on ruiskun häiriövalo temppuillut koko syksyn. Välillä palaa ja sitten taas ei. Olen tarkastanut kaikki liittimet ja lopulta vein testeriin. Diagnoosi oli selvä, kaasuläpän ohjain on oikosulussa, mutta miksi, sitä ei testeri kertonut. Tarjosivat liikkeessä uutta kaasuläppää plus EGR-venttiiliä plus johtosarjaa. En ostanut suin päin, vaan olen haeskellut toimivaa ohjainta, toimilaitetta, sähkömoottoria tai millä nimellä sitä kukin kutsuu, ja haku on edelleen päällä. Miksi toimilaitetta ei saa irrallaan, vaikka se on vain kahdella ruuvilla kiinni kaasuläppäkotelossa? Täytyy ostaa koko kaasuläppäkotelo ja taas metalliromu kiertää ja hiilijalanjälki kasvaa.
Otsikko: Vs: Moottorin häiriövalo
Kirjoitti: kimi - 22.12.2011 kello on 23:00
Auton ikä ja kilometrit olisi hyvä tietää kuten jo Seppo totesi.

Ilmi on laitteena herkkä ja joissakin tapauksissa se on puhdistettavissa, Fiat taitaa käyttää Boschin ohjausboxeja ja Boschin ilmi vaatii torx avaimen jossa reikä keskellä. Jos ilmin langat on likaiset, ne voi puhdistaa esim. CRCn ihan siihen nimetyllä sprayllä ja sen jälkeen joko toimii tai sitten ei. Spray maksaa luokkaa 10.- Motonetissä tai muissa autotarvikeliikkeis sä ja kokeilu on halpa vaihtoehto.

Ilmiä ei välttämättä tarvitse irrottaa kotelostaan jos kotelon saa putkistosta helposti irti ja näin pääsee sitä ilmiä puhdistamaan.
Tarvikeilmiä ei kannata ostaa, itse kokeilin sellaista omaan autoon ja testerin mukaan tyhjäkäynnillä ilmakulutus oli runsaat 5g/ sek, alkuperäisellä Boschin ilmillä lukema oli runsaat 3g/sek. Tuo ero kyllä sekoittaa boksin ohjauksen ja päästöt nousevat koska polttoainesyöttö menee pieleen.

Egr venttiilin voi joissakin malleissa poistaa, uudemmissa ei onnistu koska aiheuttaa vikavalon syttymisen. Joku varmasti osaa sanoa tämän puhdistusmahdollisu udesta.
Otsikko: Vs: Moottorin häiriövalo
Kirjoitti: Weicco - 22.12.2011 kello on 23:03
Kannattaa se katella hiukan mikä on vikana. tuossa yhellä tyypillä syttyi kans tuo vika valo. testeri antoi 18 eri vikaa oli kaikenmaailman anturia ja venttiiliä. jos ois ollu korjaamossa luettavana niin siihen ois vaihdettu vaikka mitä osaa ja kupattu auton omistaja kuivaksi. testeriä käytti kaveri joka tekee huvikseen noita hommia, mietti hetken ja sanoi mikä on vikana. oli yks sulake palanut moottorilta joka säätää imuläppien asentoa ei tullut remppa kalliiksi.
Otsikko: Vs: Moottorin häiriövalo
Kirjoitti: Vesseli - 22.12.2011 kello on 23:13
Minun ohjausboxissa lukee Wahler GmbH. Se oli irti ja putsattiin, mutta ei auttanut.
Otsikko: Vs: Moottorin häiriövalo
Kirjoitti: kimi - 22.12.2011 kello on 23:59
Kannattaa se katella hiukan mikä on vikana. tuossa yhellä tyypillä syttyi kans tuo vika valo. testeri antoi 18 eri vikaa oli kaikenmaailman anturia ja venttiiliä. jos ois ollu korjaamossa luettavana niin siihen ois vaihdettu vaikka mitä osaa ja kupattu auton omistaja kuivaksi. testeriä käytti kaveri joka tekee huvikseen noita hommia, mietti hetken ja sanoi mikä on vikana. oli yks sulake palanut moottorilta joka säätää imuläppien asentoa ei tullut remppa kalliiksi.

Näin on.

Itse käytin oman autoni kerran Delta-autossa vikakoodien luvussa ja jonkinlaisen diagnoosin saadakseni mikä ne aiheuttaa. Huoltomies oli kaverini kaveri ja teki tuon omalla ajalla ja veloituksetta. Ei osannut sanoa juuta eikä jaata koska koodeja oli useita, tämän tiesin koska itse olin nuo lukenut, mutta luulin merkkihuollon tietävän mistä kannattaa oikean vian etsiminen. 

Heillä asiaa olisi purettu vaihtamalla osa kerrallaan kunnes koodeja ei enää tule. Yhden Lambdan ja ilmin vaihdon jälkeen kaikki toimi vaikka koodit viittasivat kaikkeen näitten välistä ja ei ollenkaan ilmiin. Autossa on pari katalysaattoria heti pakosarjan jälkeen ja vikakoodit kertoivat 2ja 3 sylintereiden sytytyskatkoista, molempien näitten puolat olisi ainakin vaihdettu turhaan. Noitten sylinterien Lambda ei toiminut oikein ja sääti syötön sen mukaan ja viallinen ilmi sekoitti lukemat koska moottoriohjaus toimi väärillä ilmamäärätiedoilla. 
Otsikko: Vs: Moottorin häiriövalo
Kirjoitti: 5xxxxx - 23.12.2011 kello on 09:01
Moottori on Fiatin 3.0 mylly vm.2008
Muuten onko jollain tietoa miten siinä vaihdetaan tietokone näyttämään 10 järjestelmää. Nyt näyttää maileja ja gallonoita :(
En ole onnistunut vaikka miten yrittäisin:((

Ainakin 2011 mallissa näyttöyksiköiden vaihto onnistuu ajotietokoneen unit-valikosta. Sen alavalikoissa on distances, consumption ja temperature. Näistä 2 ensimmäistä auttaa tuohon vaivaan
Otsikko: Vs: Moottorin häiriövalo
Kirjoitti: retsasung52 - 23.12.2011 kello on 12:16
Ainakin 2011 mallissa näyttöyksiköiden vaihto onnistuu ajotietokoneen unit-valikosta. Sen alavalikoissa on distances, consumption ja temperature. Näistä 2 ensimmäistä auttaa tuohon vaivaan.

Samoin oli itselläni 2009 mallisessa, tämä vaan tuntuu jotenkin erilaiselta kun ei anna vaihtaa yksiköitä. Onhan vähän päänvaivaa kun
yrittää mietiskellä kulutusta. Tasaisella matkavauhdilla näyttäisi pääsevän n. 30 mailia gallonalla :)
Otsikko: Vs: Moottorin häiriövalo
Kirjoitti: retsasung52 - 24.12.2011 kello on 12:58
Mootorin häiriövalo sammui taas itsestään, toivottavasti pysyy pimeänä ensi vuoteen.
Palaan asiaan kun jotain uutta kerrotavaa ilmaantuu.

Rauhallista Joulua kaikille asiasta kiinnostuneille ja vastanneille.
Otsikko: Vs: Moottorin häiriövalo
Kirjoitti: 88k5 - 24.12.2011 kello on 13:21
^
Olikos 08 Fiiun 3.0:ssa partikkelisuodatint a?

Mienaan vaan, jos polttoprosessi jäänyt kesken.. tuo "itsekuittaantuminen" vaikuttaisi siltä.

Tai jokin anturi ei ole "mittausalueella" (kontaktihäikkä tms.) tietyllä hetkellä.
Mikään vakava vika ei ole - oire enemminkin, jos kerta häiriövalo itse sammuu..

Joulua enivei..
 
Otsikko: Vs: Moottorin häiriövalo
Kirjoitti: retsasung52 - 27.12.2011 kello on 19:17
Eipä osannut työnjohtaja Mega -Autossa kuin levitellä käsiään kun kysyin olisiko tässä autossa sitä
partikkelisuodatint a.
Perjantaina iltapäivällä ollaan sitten viisaampia (ehkä)... ???

Tänään sitten käytin auton "diagnoosissa". Kuin onnenkantamoisena häiriövalo syttyi  juuri sopivasti.
Mitään muuta ei tehty kuin kuittaus ja uusi aika tammikuun 17. Vikaa on joko EGR venttiilisssä tai
ilmamassamittarissa .

Otsikko: Vs: Moottorin häiriövalo
Kirjoitti: retsasung52 - 2.01.2012 kello on 18:02
Vähän palautetta siitä moottorin häiriövalosta. 30. 12 jälkeen olen ajanut noin 300km eikä kyseinen ilkeän kellertävä
moottoria kuvaava valo ole syttynyt :)
Tänään kävin huollattamassa autoa Vantaalla oli vähän kehno hupiakku jonka vaihtoivat uuteen :D :D. Samalla muuttivat sen näytön
näyttämään mailien siasta kilometrejä. Nyt on helpompi ymmärtää näytön infoa, tosin luvut matkamittarissa näyttää suurilta entisiin
verrattuna :o
Kompura ja se paikkalitku vaihdettiin varapyörään ja kadonnut raikasvesisäiliön pohjaroppu löytyi hyllystä ???
Vähän kuitenkin jännittää milloin taas jotain tapahtuu.
Hyvää alkanutta matkailuvuotta kaikille ;) ;) 


Otsikko: Vs: Moottorin häiriövalo
Kirjoitti: retsasung52 - 7.01.2012 kello on 18:51
Niin se saamarin lamppu syttyi taas, edellisestä syttymisestä kerty matkamittariin 398 km. ;D
Käynnistyminenkin vaikeaa kun oli muutama aste pakkasta, käynnistys akku menee ilmeisesti
vaihtoon pikimmiten. :'( :'(

Otsikko: Vs: Moottorin häiriövalo
Kirjoitti: Rölli - 8.01.2012 kello on 11:20
Niin se saamarin lamppu syttyi taas, edellisestä syttymisestä kerty matkamittariin 398 km. ;D
Käynnistyminenkin vaikeaa kun oli muutama aste pakkasta, käynnistys akku menee ilmeisesti
vaihtoon pikimmiten. :'( :'(
Jos lamppu sytty startin yhteydessä ni voi johtua pelkästään huonosta akusta.
Otsikko: Vs: Moottorin häiriövalo
Kirjoitti: retsasung52 - 8.01.2012 kello on 17:47
Aamulla pakkasta -12 astetta ja lähti käyntiin kuin palmun alta eikä jäänyt ylimääräisiä varoitusvaloja palamaan :D.
Katolla oli kuitenkin kevyttä pakkaslunta niin ajattelin heittää pikku lenkin ja ajoviiman voimalla poistaa lumet.
Hetken päästä tämä jo tutuksi tullut kellertävä moottorin häiriövalo syttyikin, mutta ei tällä kertaa vaikuttanut tehoihin >:(
Turkuun ensi viikonlopuksi vaikka vikavalot palavatkin.
Otsikko: Vs: Moottorin häiriövalo
Kirjoitti: Vesseli - 11.01.2012 kello on 23:06
Ilkeä keltainen valo on herjannut syyskuusta lähtien. On ollut välillä pimeänä ja sitten taas ruvennut loistamaan. Yritin korjata puhdistamalla liittimiä, mutta ei auttanut. Kuukausi sitten käytin testerissä, mikä sanoi, että kaasuläpän käyttö on oikosulussa. Fiatin huolto tarjosi korjausta kaikilla lisukkeilla eli uusi kaasuläppäkotelo (toimilaitetta ei saa erikseen) plus EGR-venttiili plus uusi johtosarja plus asennus. Yhteensä arviolta 1600 €. En heti tilannut, vaan Googlettelin jonkin aikaa, mutta halpaa en löytänyt. Tilasin HATA Autosähköltä kaasuläppäkotelon, joka tuli vuorokaudessa. Sielläkin pitivät hölmönä, että pitää ostaa koko paketti eikä vain pelkkää toimilaitetta. Laittoivat kaiken varalta johtosarjan mukaan veloituksetta (Fiatin hinta 366 €), mikä olikin tarpeen. Läppä laitettiin tänään paikalleen ja todettiin, että suunnittelijalla ei ilmeisesti ollut käynyt mielessä jälkiasennus. Koteloa ei saa kotikonstein irti, jos ei ole fakiiri. Yksi pultti on niin hankalassa paikassa, että täytyy irroittaa alakautta ja käyttää erikoistyökalua. Lisäksi paketti piti purkaa, että se mahtui menemään paikalleen, ja koota uudelleen ahtaassa raossa. Kustannukset jäivät alle 1/3 Fiatin tarjoamasta. Valo sammui ja testerin mukaan toimii niin kuin pitää. Saman huomasi myös ajossa.

Alkuperäinen oli saksalaisen Wahler GmbH:n ja uusi Magnetti Marellin.
Otsikko: Vs: Moottorin häiriövalo
Kirjoitti: retsasung52 - 17.01.2012 kello on 20:22
Tänään auto oli sitten korjattavana, toivottavasti vika korjaantui. Jossain aikaisemmassa huollossa oli vaihdettu
vääränmallinen ilmanpuhdistin joka oli päästänyt "läpi" havun neulasia  kuivuneita puunlehtiä ym. roskaa.
Nyt on töryt poistettu ja uusi ilmanpuhdistin vaihdettu, loppu hyvin kaikki hyvin :D.
Otsikko: Vs: Moottorin häiriövalo
Kirjoitti: kaitsute - 18.01.2012 kello on 18:09
Tänään auto oli sitten korjattavana, toivottavasti vika korjaantui. Jossain aikaisemmassa huollossa oli vaihdettu
vääränmallinen ilmanpuhdistin joka oli päästänyt "läpi" havun neulasia  kuivuneita puunlehtiä ym. roskaa.
Nyt on töryt poistettu ja uusi ilmanpuhdistin vaihdettu, loppu hyvin kaikki hyvin :D.

Saattaisi olla hyödyllinen tieto, että missähän suodatin vaihdettu.
Voi pelastaa jonkun kulkijan loman, kun kiertää tuollaiset paikat kaukaa.
Otsikko: Vs: Moottorin häiriövalo
Kirjoitti: retsasung52 - 19.01.2012 kello on 09:42
Ei ole tietoa siitä kuka tai misssä tämä ilmansuodatin oli vaihdettu. Eihän sinne kummoistakaan rakoa tarvitse jäädä mistä
neulaset ja lehdet imuilma vetää sisään.
Otsikko: Vs: Moottorin häiriövalo
Kirjoitti: kimi - 19.01.2012 kello on 09:51
Ilmamäärämittari ei kauheasti tykkää neulasista ja lehdistä, ainakin sen osalta häiriövalon palaminen on ollut aiheellista. Noissa on usein ristikko ennen varsinaista mittaria ja mikäli se tukkeutuu ilmavirtaukset sekoavat ja laite ei toimi oikein. 
Otsikko: Vs: Moottorin häiriövalo
Kirjoitti: aaoulusta - 19.01.2012 kello on 11:13
huollossa oli vaihdettu
vääränmallinen ilmanpuhdistin joka oli päästänyt "läpi" havun neulasia  kuivuneita puunlehtiä ym. roskaa.
Nyt on töryt poistettu ja uusi ilmanpuhdistin vaihdettu, loppu hyvin kaikki hyvin :D.
     kuinka moni on ite vaihtanut omista kulettimista sisäilmansuodattime n?.. kerää kyllä kiitettävän paljon neulasia lehtiä ja muuta töhkää! voisi olla hyvä tapa tutkia ilnansuodattimet vaikka pari kertaa vuodesssa ettei tule yllätyksiä.. ;)
Otsikko: Vs: Moottorin häiriövalo
Kirjoitti: 88k5 - 19.01.2012 kello on 12:18
     kuinka moni on ite vaihtanut omista kulettimista sisäilmansuodattime n?.. kerää kyllä kiitettävän paljon neulasia lehtiä ja muuta töhkää! voisi olla hyvä tapa tutkia ilnansuodattimet vaikka pari kertaa vuodesssa ettei tule yllätyksiä.. ;)
Fordissa kun se raitsikka on niin tyrkyllä, että pakko on havut, kärpäset ja töhkä on puhdistaa "likaiselta puolelta" joka konepellin aukaisulla  ;D
(http://koti.mbnet.fi/sfc88k5/Rimor/TuningKit/Fordin_konehuone.jpg)

Moottorin ilmanputsari on paras ite vaihtaa kun merkkihuollossa eivät viitsi irroittaa alaosaa ja karistella roskia "likaiselta puolelta" - samalla pesee koko kotelon ja ahtimelle menevän putken kun ite tekee..