Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: retsasung52 - 18.12.2011 kello on 15:34

Otsikko: Kokonais painon nosto.
Kirjoitti: retsasung52 - 18.12.2011 kello on 15:34
Tuli ostettua Integroitu matkailuauto joka on rekisreröity 3,5 tonniseksi.
Onko joku muutoskatsastanut autoaan  raskaammaksi?
Ymmärtääkseni pitäisi olla mahdollista ja sammalla saisi useammalle
henkilölle rekisteröidyksi. Tarkoituksena asentaa lantiovyöt ja siten saada
autosta 6 paikkainen. Auto on LMC Liberty I 670 -08

Tällainen samankokoinen matkailuauto uudempaa vuosimallia on kokonais-
painoltaan 4000kg, samoin kuin toinen joka on jo paljon vanhempi.Kumpikaan näistä ei ole
ALKO alustaisia
Otsikko: Vs: Kokonais painon nosto.
Kirjoitti: käpynotko - 18.12.2011 kello on 16:35
Soommoro!
 
Ainakin Saksan Hymeri lupasi lähettää todistuksen 3850kg kokonaispainolle
hintaan 250€. Tietty Hymeriin mutta ota yhteys suoraan tehtaaseen niin jää
turhat välikädet pois.
Otsikko: Vs: Kokonais painon nosto.
Kirjoitti: "Masi" - 19.12.2011 kello on 11:19
Ensin kannattaa katsoa tyyppikilvestä akselipainot. Niistä voi ynnätä paljonko olisi mahdollista saada. Mutta yhteenlaskettu summa ei aina ole suurin sallittu kokonaispaino
Otsikko: Vs: Kokonais painon nosto.
Kirjoitti: seppoko - 19.12.2011 kello on 12:05
Ensin kannattaa katsoa tyyppikilvestä akselipainot. Niistä voi ynnätä paljonko olisi mahdollista saada. Mutta yhteenlaskettu summa ei aina ole suurin sallittu kokonaispaino

Yhteenlaskettu summa ei  ole koskaan sama kuin suurin sallittu kokonaispaino, vaan enemmän. Muuten voisi olla vaikeata lastata auto niin, että akseleille osuu juuri oikeat painot kokonaispainon puitteissa. Eli sillä perusteella ei voi lähteä yrittämään kokonaispanon nostoa.
Otsikko: Vs: Kokonais painon nosto.
Kirjoitti: käpynotko - 19.12.2011 kello on 12:27
Soommoro!

Jos kyse ALKO alustaisesta autosta niin veikkaisin että 3850kg on mahdollista saada.
Taitaa olla jo näiden uudempien omat painotkin lähellä sitä 3500kg.
Otsikko: Vs: Kokonais painon nosto.
Kirjoitti: "Masi" - 19.12.2011 kello on 13:21
Kyllä se yhteenlaskettu akselipaino on välillä myös kokonaispaino. Jonkun spintterin olen suomeen aikanaan uittanut ( 2000 ) joissa on ollut yhteen laskettu akselipaino 3550 kg ja suomessa autot on rekisteröity K-autoiksi 3550 kg.
Otsikko: Vs: Kokonais painon nosto.
Kirjoitti: kimi - 19.12.2011 kello on 14:19
Transitin saa myös rekisteröityä 3550kg kokonaispainolle. En muista auton mallia mutta pitkä korkea ja yksillä pyörillä takana. Vaimolla oli sellainen 3+4 rekisteröitynä kuorma-autoksi joitakin vuosia sitten.
 
Otsikko: Vs: Kokonais painon nosto.
Kirjoitti: 88k5 - 19.12.2011 kello on 17:11
Nyky integroitu 6 hlölle? Tai kalustus vaihtaa paikkaansa aikalailla. Tällainenko se on nykyään?;
(http://i.ebayimg.com/00/$(KGrHqQOKj4E5k22dok)BOgDo-h5i!~~_19.JPG)

Jostain 2 vyöpaikkaa lisää - oikealle puolen ehkä yksi, jos on sivu penkki, mutta tämä dineten ympärille 3 matkustajaa vöissä  :o
Otsikko: Vs: Kokonais painon nosto.
Kirjoitti: retsasung52 - 19.12.2011 kello on 21:24
Nyky integroitu 6 hlölle? Tai kalustus vaihtaa paikkaansa aikalailla. Tällainenko se on nykyään?;
(http://i.ebayimg.com/00/$(KGrHqQOKj4E5k22dok)BOgDo-h5i!~~_19.JPG)

Jostain 2 vyöpaikkaa lisää - oikealle puolen ehkä yksi, jos on sivu penkki, mutta tämä dineten ympärille 3 matkustajaa vöissä  :o

Juurikin tuollainen, vastakkaisella puolella penkki, mitenkä suhtautuvat  katsastuksessa jälkiasennettuihin lantiovöihin.
Jos vähän tinkisin niin vyöt viidelle voisi menetellä. :-\
Otsikko: Vs: Kokonais painon nosto.
Kirjoitti: "Masi" - 20.12.2011 kello on 13:43
Nuivasti suhtautuvat. Normejen mukaan sivuttain istuvalla täytyy olla tänä päivänä kolmipistevyö sekä etupuolella istumapaikaa seinä joka kestää istujan siihen törmäämisen. Ja kun vöitä lisätään tänä päivänä pitää olla laskelmat kiinnitys paikkojen lujuudesta
Otsikko: Vs: Kokonais painon nosto.
Kirjoitti: ihaa - 20.12.2011 kello on 14:01
Normejen mukaan sivuttain istuvalla täytyy olla tänä päivänä kolmipistevyö

Mielestäni nykyään turvavyöpaikka ei voi olla sivuttain, sakko tulee mikäli sivuttain istuu vaikka turvavyö oliskin kiinnitettynä, eli istujan täytyy olla joko kasvot tai selkä menosuuntaan.
Otsikko: Vs: Kokonais painon nosto.
Kirjoitti: JJJ - 20.12.2011 kello on 14:15
Yhteenlaskettu summa ei  ole koskaan sama kuin suurin sallittu kokonaispaino, vaan enemmän. Muuten voisi olla vaikeata lastata auto niin, että akseleille osuu juuri oikeat painot kokonaispainon puitteissa. Eli sillä perusteella ei voi lähteä yrittämään kokonaispanon nostoa.
Pakko olla koska jos kokonaispaino olisi enemmän kuin suurimmat sallitut akselipainot niin tällöin ne ylittyisivät joltakin akselilta väkisin ---> Suurin sallittu kokonaispaino voi siis maksimissaan olla akselipainojen summa, eikä siis välttämättä tätäkään jos rakenteissa joku muu seikka pienentää kokonaispainoa.
Otsikko: Vs: Kokonais painon nosto.
Kirjoitti: "Masi" - 20.12.2011 kello on 15:36
On niitä sivuttain istuttavia autoja vieläkin. Itineolta ainakin löytyy joku malli
Ehkä niiden sivuilta kannattaisi käydä vilkuilemassa
Otsikko: Vs: Kokonais painon nosto.
Kirjoitti: ihaa - 21.12.2011 kello on 08:54
On niitä sivuttain istuttavia autoja vieläkin. Itineolta ainakin löytyy joku malli
Ehkä niiden sivuilta kannattaisi käydä vilkuilemassa

Meillä Adriassa sivuistuimessa on kolmipistevyö jossa voi toki istua sivuttainkin turvavyön ollessa silloin pelkkänä lannevyönä mutta sakko siitä rapsahtaisi saman tien jos siinä niin istuisi.

Kolmipisteturvavyön saa käyttöön siinä siten että kääntää selkänojan eteenpäin ja istuu sitten selkä menosuuntaan, silloin turvavyö on oikeaoppisesti kolmipistevyö ja noin se mielestäni täytyy olla myös siinä Itineossa, mutta jos sulla on esittää kolmipisteturvavyöl lä varustettu automalli jossa SAA istua sivuttain ajon aikana, niin mielelläni jo pelkästään uteliaisuudesta sellaisen mallin linkin näkisin.
Otsikko: Vs: Kokonais painon nosto.
Kirjoitti: "Masi" - 21.12.2011 kello on 12:43
Viimme vuoden marraskuussa kun auton vaihtoa puuhattiin, niin käytiin brysselissä messuilla katsomassa eri vaihto-ehtoja. Ja yksi oli mitä katsottiin itineon malli missä oli vänkärin penkin takana penkki poikitain kolmipiste turvavyöllä varustetuna. Siitä se mieleen jäi,
olisiko ollut joku tyypiltään mb 740 tai 800