Karavaanarin keskustelufoorumi
Karavaanarin keskustelut => Karavaanarin olohuone => Aiheen aloitti: Ossi66 - 16.12.2011 kello on 12:02
-
Tuli justiinsa pomolta postia ensivuoden kulukorvauksista...
Kilometrikorvaus 0,45 €
Hemmetti! Tänävuonna on 46 senttiä. Polttoaineen hinta noussut jo tänävuonna varmaan 20-25% ja vielä tulee vuodenvaihteessa se 12 sentin veronkorotus litrahintaan eli polttoainekulu noussee yhteensä yli 30 prosenttia - ja kilometrikorvaus laskee... Per...e!!! Kyllä olis Karpolle taas töitä.
-
eikös he muuten ole suuressa viisaudessaan suunnitelleet
et matkavähenykset otettais kokonaan pois >:(
no tietty tässäkään ei nyt ihan ollut kyse tuosta
mut tuli vain mieleen .. ku veroista kerran jutellaan >:(
-
eikös he muuten ole suuressa viisaudessaan suunnitelleet
et matkavähenykset otettais kokonaan pois >:(
no tietty tässäkään ei nyt ihan ollut kyse tuosta
mut tuli vain mieleen .. ku veroista kerran jutellaan >:(
No niillä ei olekkaan mitään merkitystä - mulle. Nyt on kyse työajalla, työstä johtuvasta oman auton käytöstä. Polttoaineen hinnannousu syö 200-300 euroa "kuukausituloista" kun matkakorvaus pienenee ja polttoaineen hinta nousee.
-
No niillä ei olekkaan mitään merkitystä - mulle. Nyt on kyse työajalla, työstä johtuvasta oman auton käytöstä. Polttoaineen hinnannousu syö 200-300 euroa "kuukausituloista" kun matkakorvaus pienenee ja polttoaineen hinta nousee.
niin tuossa se nähdään ..
kaikista mistä voidaan
nipistetään tai rosvotaan
niin kuin tuossakin tapaukses >:(
-
Kuunnelkaa ministereitä ja kansanedustajia näin vaalien välillä ja muistelkaa sitä, mitkä puolueet ajavat tällaisia hankkeita. Liikenneministeri tästä ainakin on kouhottanut suu vaahdossa. Älkää äänestäkö niitä ensi vaaleissa!!!
Viittaan dieselinhintakeskus teluun.
-
En ole vielä nähnyt ensi vuoden taulukoita. Entäs päivärahat? Niitten pitäisi nousta.
KM korvaukset täytyy vissiin hoitaa kynällä kohdalleen.
Jos se omatunto sen verran venyisi. :)
-
Ihan vaan vinkiksi että ei se "verottaja", niinkuin "verottaja" yleensä kansankielellä ymmärretään, noita korvauksia ja pykäliä määrittele vaan kansan valitsema edustajaimisto sitä kautta ja niinkuin laissa on määritelty. "Verottaja" eli verovirkailijat yms työtään tekevät ovat se taho joka *askan joutuu toteuttamaan . Eli kun seuraavan kerran olette avautumassa "verottajalle" niin katsokaa että osoite on kohdillaan. Ei se aulassa tai puhelimen päässä oleva virkailija niitä asioita keksi ja ole tehnyt (eikä hänelle työnpuoleesta kuulu *ittuiluanne ottaa vastaan jos ei nyt sattunut palautepuhelin olemaan). Valittakaa vaikka sille kansanedustajaehdok kaalle tai ns. tutulle kansanedustajalle jonka pullaa vaaliteltassa mussutatte :'( Ai niin, eihän se noin toimi: kun suomalainen pääsee nahkalle tutun "kansanedustajan", julkkiksen tai minkä tahansa muun auktoriteetin kanssa, unohtuu ne ikävät asiat ja tyydytään/intoudutaan paiskomaan kättä ja paistattelemaan "julkkiksen" vierellä niin pitkään kuin tilanne mahdollistaa, samalla toivoen että näkisipä mahdollisimman moni tuttu minut nyt tai tulisipa tästä kuva paikallislehteen. Ja eihän siinä mitään ikävää arvaa sanoa kun voi olla että seuraavalla kerralla "julkkis" ei enää tunnekaan kun olitkin ns. ikävä jätkä ja jäisi nekin "paistattelut" saamatta.
Matkakuluista: suunnitelmahan lienee että matkakuluissa tulisi ns. kiinteäkorvaus joka olisi kaikille sama. Menitpä sitten helikopterilla, omalla autolla tai millä ikinä niin tietystä matkasta korvausta tulisi tietyn verran. Syitä tuohon menettelyyn on helppo keksiä: kun verohallintokin vähentää väkeään ja valvonnasta otetaan tunteja pois, pitää kuvioita yksinkertaistaa jotta niitä työtunteja voi sieltä valvonnasta ottaa pois. Jos systeemi säilyy ennallaan mutta valvonta vähenee niin mitä siitä seuraa? No tietenkin se että suurempi osa kusetuksista ja huijauksista menisi läpi ja samalla koko systeemi rapautuisi pala kerrallaan. Vähän samaan tapaan kuin liikennesääntöjen noudattaminen herpaantuu kun tiedetään että kiinnijäämisen riski on minimaalinen.
Siksipä sitten vähennetään valvottavaa :o Samaahan ne Polliisitkin miettii; kun ei resurssit riitä kaikkeen tehtävään niin pyritään siirtämään tehtäviä toisille tahoille, priorisoidaan ja katsotaan läpi sormien. Poliisien tehtäviä vartijoille ja verohenkilöiden tehtäviä tietokoneelle. Noin se menee.
Ja uskokaa että kyllä suomalainen osaa yrittää esim. matkakulujen kanssa vaikka mitä kuviota. Jos nyt vaikka sattuisi niin että työmatkat olisikin mahdollista tehdä julkisella (ja vähennyksen sen mukaan) niin äkkiäkös sitä pomolta saa lapun jossa kerrotaan että työa-ajat ovatkin yht.äkkiä sellaiset että ei ne julkiset sovikaan. Ja kaikenlaista muuta "venyttämistä" lienee laarit pullollaan. Osa ihan aiheesta, osa syyttä ja osa tietämättömyyden vuoksi.
Kun kilometrejä hoitaa kynällä kohdalleen niin eihän siinä "rankaise" muita kuin sitä matkalaskun maksajaa joka on usein se oma organisaatio. Ja työnantajaahan sitä kannattaa silmään kusta ihan viimeisen päälle ;D Noh, tietty jos on sovittu että kilsoja voi pyöristää sopivaan suuntaan niin mikäs siinä sitten...
-
viimeisen päälle ;D Noh, tietty jos on sovittu että kilsoja voi pyöristää sopivaan suuntaan niin mikäs siinä sitten...
Näinhän ne hoidetaan kynällä työnantajan kanssa yhdessä sopien. Eipä siinä ketään rankaista sen enempää.
Kyllähän se firman auto olisi kanssa yksi vaihtoehto.
-
Tuohon Vempun asiatekstiin vois vielä lisätä Kelan. Henkilöstö toteuttaa lainsäätäjän tahtoa ja ottaa "kiitokset" vastaan. Tottakai sielläkin tehdään virheellisiä päätöksiä niinkuin kaikessa tuotannossa tulee myös sutta.
Mites Pekka, hyväksytkö harmaan talouden noin niinku kokonaisuudessaan, vaiko vain omalta kohdaltasi?
-
Vemppu puhui asiaa! sama oli tuossa kun laitettiin niitä valituksia käyttömaksuista trafille. eipä ole heidän tekosiaan vaan hallituksen ja poliitikoiden .......nooh muutaman ajan päästä on taas joku muu asia josta väännetään! onhan tämä niin monesti jo nähty ja koettu. mutta rahhaa pittää olla jotta juna kulkee, ja ollaanhan me aikas rikasta väkeä josta joutaakin yhteiseen pataan, auttamaan vähäosaisia kautta eu alueen...
-
Eipä taideta harmaassa taloudessa noita km- korvauksia nostella tai firman auton käyttöedusta veroa maksaa.
Siis en hyväksy.
Se että pyöristääkö ajettuja ja laskutettavia km ylös vai alaspäin on ihan jokaisen itse päätettävä.
-
Olenko käsittänyt väärin? Tuo verottajan hyväksymä katto koskee verovapaata korvausta. Ei muuta kuin sopimaan työnantajan kanssa korkeammista korvauksista ja tuon rajan ylittävistä senteistä maksamaan veroa.
Voi kylläkin olla vaikeata nostaa niitä korvausrajoja. Mutta yrittänyttä ei laiteta.
-
"Se että pyöristääkö ajettuja ja laskutettavia km ylös vai alaspäin on ihan jokaisen itse päätettävä."
Niinpä, niin. Jokainen omien mahdollisuuksiensa rajoissa, ruohonjuuritaso laskuttaa (sovitusti) vähän ylimäärisiä km-korvauksia, työnantajalla on hiukka paremmat mahdollisuudet jne. Sitten huipentuu väärinkäytöksiin, joita puidaan oikeuslaitoksen rattaissa parhaillaankin.
Äläkä nyt Pekka muhun hermostu, en ole (täysin) viaton minäkään. Jokusen matkalaskun oon sekä kirjoittanut omia että hyväksynyt muiden 8)
-
En hermostu. Olen vaan koettanut kertoa että on aika sama onko laskussa 287 vai 292 km.
Mittaaminen on vaikeaa eikä se aina mene oikein.
En kyllä muista että km korvauksen verovapaa määrä olisi ennen pudonnut.
Aina se mielestäni noussut.
Päivärahoissa on vähän sama juttu. Kuinka sen nyt muistaa montako tuntia reissu kesti. Ja jos jää 15 minuutista kiinni, on kiusaus vähän pöyristää.
Ihminen vaan on sellainen.
-
Luin tuon otsikon pari kertaa.
Ja jäin ihmettelemään että kuka kusettaa ja ketä. ;)
-
Joo, valtio koittaa kusettaa ihmisiä ja ihmiset valtiota. Siis itseään. Näinhän se on.
-
Joo, valtio koittaa kusettaa ihmisiä ja ihmiset valtiota. Siis itseään. Näinhän se on.
Suomeksi: Itse itseänsä kusettaen, vai miten se meni armeijassa.
-
Eihän tänne ole pakko maksaa veroja :D On esm.Norja olemassa jossa jo palkkaus parempi ;D ;D
-
Iät ja ajathan esim. keikkamuusikot, dj:t ja muut samanlaiset heittopalkoilla liikkuvaa työtä tekevät ovat pelanneet verovapaiden kilometrikorvausten ja vaikkapa laitevuokrien kanssa palvelujaan laskuttaessa. Tuossa vaan taisi käydä niin että kun liikaa anehtivat niin toimenpidekynnys ylittyi laajemminkin ja seurauksena tuokin on entistä tarkemman syynin alla. Eli ahneella on se kuuluisa... Jos vaikkapa Dj velottaa käytännössä kaikki työnsä verovapaina kilometreinä niin kyllähän se alkaa jotakuta kiinnostaa.
Sitten on eri homma jos se itse ajaminen on se työ: silloin niitä kilometrejä kyllä kertyy velottavaksi asti eikä kenelläkään ole mitään sanomista jos "suostuu" kaikki ajonsa ajamaan verovapaiden puitteissa.