Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Ilmanvaihto => Aiheen aloitti: pekauppi - 14.12.2011 kello on 06:34
-
Tälläisessä halvassa keskieurooppalaises sa kolmenkaudenvaunuss a on selvästi keskeisin ongelma pakkaskäytössä kondensiovesi joka syntyy kylmäsilta-kohtiin. Olen jo kokeillut kaikki tunnetut helpot keinot eli tuulettaa kosteutta vaunusta lämmityksen aikana yms.
Pahimmat paikat omassa kopissani on etuikkunan ikkunalaudan viereinen seinä joka on suoraan yhteydessä etukoteloon, tästä valuu aamuisin vettä ihan tipottain aina kun lämpötila laskee alle nollan. Vastaavanlainen kylmäsilta on myös vaunun takaosassa mutta sinne tulee lämmittimen ilmaletku josta tuleva ilmavirta pitää seinän kuvana.
Tein sitten tässä kokeilun, laitoin etukoteloon ikkunalaudan alle foamista eristeet, esim. 2000-luvun alus hobbyssa näyttää olevan samanlainen ratkaisu. Nyt jännityksellä odotan seuraavaa yötä vaunussa että miten käy. Tuleeko enää kosteutta ja jos tulee, tuleeko niin paljoa.
Toinen vielä ikävämpi paikka on sängyn alla oleva kotelo johon kondensoi vettä varsinkin sivuluukun kautta runsaasti. Sivuluukku on jo todetti mittauksissa aavistuksen kosteaksi mutta sen vaihtaminen ei sinäänsä ole mikään ongelma. Toisaalta vaunu kuivaa kesäaikana aina eli pahin ongelma on vain se että jos kosteutta ei poista päivittäin/muutaman päivän välein syntyy helposti pintahometta seinäpintoihin.
Laitan kuvat tähän ketjuun kun / jos totean ratkaisun etukotelon/etuikkunan osalta toimivaksi.
Muutenhan kolmenkaudenvaunuss a pärjää talvella, päivittäinen kuivausrutiini ja kaasupullon vaihto 2 vrk välein eli -30C pakkasessa mutta palella ei tarvi. Hullu kai sitä on mutta kun ei juuri nyt ole varaa hankkia edes käytettynä Skandimökkiä niin pitää mennä sillä mikä on :-) ja kun muuten tuo vaunu on ihanteellinen meidän perheen tarpeisiin pohjaltaan, painoltaan ja kooltaan...
-
Laita Elektrolux venttiilliin 120mm:n tietsikan puhallin puhaltamaan ulos. Potikka väliin, ja säädä kierrosnopeus pieneksi. Anna pyöriä jatkuvasti tai aina kun kosteutta esiintyy. Eihän se noin saa olla, mitä kerroit. ::)
-
Mun Knausissa oli vuorattu 10 mm styroxilla koko kaasupullokotelo, ehkä sitten tuostakin syystä. Mutta varmaan auttoi lämpimyyteenkin.
Tuunasin sitä vielä laittamalla Sauna-Satua eli foliopintaista uretaanilevyä halkaistuna kaasupullojen taakse, kun tuon styroxin iskunkesto on aika olematon.
Hyvin toimi sen vähän mitä pakkasella käytettiin. Toivottavasti uusilla omistajilla kanssa, jos tätä lukevat. :)
-
Foliopäälystettyä foamia tuokin oli mitä tuonne tuli kaasukoteloon. Pitää tuota tuuletinta miettiä koska ennemmin tai myöhemmin tuo vesi alkaa syömään rakenteita.
t. Petri
-
Mitä kirjoitit skandinaaviin vaihdosta, ei tilanne välttämättä parane.
Syyslomalla tuurissa huomasin naapurissa olevan Kaben ikkunoiden olevan tasan yhtäkorkealle huurussa kuin meidän Detskussa.
-
Kuinka se on mahdollista. Laittaako veljet ilman vaihdon tukkoon. Meikäläisen kulkimessa huurtuu kovalla pakkasella "ohjaamon" sivulasien alumiini puitteet ja tuulilasi. Nekin vain silloin kun on immeisiä sisällä. ::)
-
Kuinka se on mahdollista. Laittaako veljet ilman vaihdon tukkoon. Meikäläisen kulkimessa huurtuu kovalla pakkasella "ohjaamon" sivulasien alumiini puitteet ja tuulilasi. Nekin vain silloin kun on immeisiä sisällä. ::)
Osuit asian ytimeen, ilma ei vaihdu tietyissä pisteissä riittävästi. Yleisesti tuommoinen huonosti "kuivuva" paikka vaunuissa on etukotelon päälle tuleva "hylly" sinne on melko mahdoton saada ilmaa kiertämään jos ei laita erillistä puhallinta.
Ikkunat huurtuu siksi, että kasettiverhot on liian tiiviit ja pattereilta nouseva ilmavirta ei pääse verhon taakse.
-
Kyllä Spritessäkin tarvii kattoluukkua pitää auki ettei ikkunat huurtuisi.Siltikin jos ulkoilman kosteus on n. 100 % tuppaa huurtumaan. Muualla en ole huomannut kosteutta. Juurikaan yli 10 asteen pakkasilla ei ole kokemuksia.
Onko " pekauppin" vaunussa lattiassa riittävästi tuloilmareikiä?Tuossa Spritessä niitä ilmeisesti on enemmän kuin uutena.
-
Kyllä Spritessäkin tarvii kattoluukkua pitää auki ettei ikkunat huurtuisi.Siltikin jos ulkoilman kosteus on n. 100 % tuppaa huurtumaan. Muualla en ole huomannut kosteutta. Juurikaan yli 10 asteen pakkasilla ei ole kokemuksia.
Onko " pekauppin" vaunussa lattiassa riittävästi tuloilmareikiä?Tuossa Spritessä niitä ilmeisesti on enemmän kuin uutena.
Kyllä taitaa olla niin, ettei sopivissa oloissa täysin huurtumatonta matkamökkiä taida olla edes olemassa. Meilläkin oli tuota ikkunoiden huurtmista/tai siis veden kondensoitumista öiseen aikaan kun piti ikkunaverhoja alhaalla ja vielä kun pudotti yöksi lämpöä alemmas--sinne jonnekkin 18-19. Päivisin ei mitään ongelmaa kun lämmöt kovemmalla ja verhot auki.
Jokin vuosi sitten tein ala/väli/pohjaan pari 50mm lisäputkea ja niihin hyttyssuojat. Täysin ei tuo sanoisinko matkamökkien OMINAISUUS talvikäytössä poistunut, mutta helpotti aamuista kuivaus-sessiota. Tuo kiusallinen vaiva oli tietty pahimmoilleen joskus lasten kanssa kun talven riemujen jälkeen heti riittävästi märkiä kamppeita. Paljon tuohon auttaa kun nostaa illalla lämmöt kunnolla korkealle ja pitää kattoluukkuja hiukka raollaan...
Yksin kun autossa oleilen, esim pilkki tai syksyiset metästysreissut, ei mitään kondensiota edes huomaa, tosin syksyisin en edes sulje ikkunaverhoja. Toki tuulilasi-nokkapeitot pidän paikoillaan, mutta ohjaamoon vievät väliovet saa olla aina auki.
Ja auto oli kaksoispohjalla oleva Ivecon Burstner, Alden lämmityksellä. Tuosta ei enää puskaparkkilaisen mökki pal parane ;D ;D ;D
-
Joku EPDM-pohjainen eristematto (esim Aeroflex) vois olla parasta tuommoiseen, ei välitä kosteudesta ja eristyskyky on huippua (1cm eristettä vastaa 5cm vuorivillaa). Ainoana miinuksena taitaa olla hinta...
-
Tuota voisi kyllä kokeilla että tekisi esim. sängyn alle yhden ilmanottoaukon lisää. En sitten tiedä onko tuossa tarpeeksi mutta kaksi olen löytänyt ja kyllä niitä enemmänkin varmaan on, siis lattiassa olevaa aukkoa...
Ikkunat menee huuruun kyllä ja jäätyy pakkasella jos kasetit on kiinni ja ilmakiertoa (truma) ei ole oikein kunnolla sijoiteltu reunoille. Ajattelin sitäkin tässä vähän säätää laittamalla lämpimää ilmaa vähän lisää reunoille lisäputkilla. Tehoa tuntuu riittävän kyllä...
Spritessä taisi itselläni olla sen verran märkää sisällä että siinä tippasi vettä joka nurkasti, Yrjöllä onkin hyvin entisöity malli jossa se ei ole ongelmana...
-
Eikö se ole hailee jos ikkunat huurtuu, jos ne pitää peitettynä olla. ::)
-
Eikö se ole hailee jos ikkunat huurtuu, jos ne pitää peitettynä olla. ::)
Jos se vesi jäisikin vain siihen ikkunaan. Mutta kun sitä on paljon, niin se valuu joka paikkaan.
-
Mielestäni tuloilman pitää tulla siten että sen on pakko lämmitä, ettei tunnu kylmänä lattialla.
Luulen tuossa vaimon vaunussa löytäneeni hyvän paikan, pannun takaa vaatekomerosta? Syksyllä jostain syystä otin vaatekomeron pohjalta n. 4 cm. korkeudessa olevan harvan vaneerin pois, mukava tuulihan sieltä n. 10 cm. reijästä kävi. Saatan joskus siirtää tuloilman kokonaan sinne ja jääkaapin allahan se tietenkin täytyy olla?
-
Eikös airmix olis tuohon hommaan just passeli?
http://www.siilincaravan.fi/verkkokauppa/naytatuote.php?lTuoteTunniste=463
-
Eikös airmix olis tuohon hommaan just passeli?
http://www.siilincaravan.fi/verkkokauppa/naytatuote.php?lTuoteTunniste=463
Toi ja vähä lisä putkia ni varmasti tilanne muuttuis oleellisesti .. ja plussana kesäajan tuuletus mahollisuus truman puhaltimella...
-
Taitaa se ikkunoiden huurtuminen silti olla kodensio-ongelmista se kaikkein vähäisin.
Pekauppi sanoo, että kondenssia kertyy seiniinkin joissakin kohtaa vaunua. Sen lisäksi on hyvin mahdollista, että seinien tai katon sisällä on piilossa kohtia, joissa tapahtuu kondensiota, ja kaikki se vesi imeytyy rakenteisiin. Esimerkiksi jos katon styrokseihin on jätetty rakoja sähköjohtojen vetoa varten - ei taida olla ihan harvinaista; paljas pelti sisäpuolella toimii veden tiivistymispisteenä, ja kaikki se vesi imeytyy ympäröiviin rakenteisiin.
Hieman vastaavia kuin vaunun pohjassa olevat läpivientipultit, joilla kori on kiinni alustassa. Nehän kondensoivat pakkasella tosissaan, tosin noiden tapauksessa se vesi tulee hallittuun paikkaan josta se myös haihtuu pois.
-
Jos kondensio kosteuden muodostus on noin voimakasta. Onko kaappien sisältä myös kostea, siellähän ei monessakaan ilma kierrä. Eikä monessakaan ole erillistä takaseinää, irti ulkoseinästä. ::)
-
Ei taida kondenssiveden muodostuminen lämpövuotokohtaan (kylmäsiltaan) olla muusta kiinni kuin siitä, että kastepiste muodostuu sisätilanpuolelle - siis huono/puuttuva eristys. Kylmän ilman suuri suhteellinen kosteus on kait se pahin syy sen jälkeen..
Jos sisäkosteutta, jota tule siis ulkoa otettavasta ilmasta jatkuvasti lisää, rupeaa kuivattamaan lämmittämällä, saa laittaa kilowatteja tuohon hommaan..
-
Kaverini 2002 mallinen vaunu valui vettä sisäseinistä. Kun hän vaihtoi sen pois ,siihen vaihdettiin kaapistot kun oli mustia pilkkuja täynnä sisäpuolelta. Eli kyllä kosteutta voi tulla paljonkin sisärakenteisiin.
-
Jonkinverran kerää kaapistoihin mutta ei mitenkään erityisen runsaasti. Pahin paikka on oikeastaan etuikkunan ikkunalauta ja sängynalus. Kummassakin on selvä syy miksi kerää vettä.
-
Nyt kun on jo pitempi kokemus tuosta lisäeristeestä niin voi todate että auttaa. Lämmityksen jälkeen ilmaantuun kondensiovettä mutta lopettaa sen jälkeen.
Nyt seuraava haaste on sängyn alus joka on aika pahasti kondensoiva. Sivuseinä ja seinän sauma kerää vettä. Mutta kun sama seinä ei asuin tilan puolella toimi noin, epäilen että tuolta uupuu nyt vain eristettä seinän ja lattian välistä. Toinen samanlainen paikka lastenhuoneen säilytyslaatikot. Itse sisätilassa oleva seinä ei kondensoi mutta kotelot tekee kosteutta. Pitäisi varmaan vain avata seinä varoen ja katsoa onko seinän ja ulkoseinän välissä yhtään mitään. Jos ei niin keksiää sinne joku paikallaan pysyvä mutta helposti asennettava eriste jonka saa laitettua pienestä aukosta (esim. turpoamaton polyuretaan tai joku puhallusvillan tapainen materiaali...)
Kotelojen seinän ja lattian välistä myös tuntuu puskevan kylmää eli se voi olla se syy miksi nuo kondentoi. Pitää laittaa niihin eristeet
-
Voiko se ihan aikuisen oikeasti olla nuin. Entäs ilman vaihto, miten se on hoidettu. ::)
-
Meinaan tässä kokeilla "joskus" laitta saumausvaahtoa tohon alpinenen kattoon kun siellä on reilusti tilaa. On 3/8 eriste huonosti laitettu-- tilaa on n. 2 tuumaa. Ajattelin kokeilla täyttää sitä tyhjiötä.Saas nähdä miten vaarin käy?
-
Voiko se ihan aikuisen oikeasti olla nuin. Entäs ilman vaihto, miten se on hoidettu. ::)
Se on myös yksi tekijä tässä. Luultavasti ilmanvaihto koteloissa ei ole paras mahdollinen vaikka jokaiseen näistä tulee kyllä truman ilmaletku. Tätä ei vaan ole suunniteltu ihan näin aktiiviseen talvikäyttöön mutta ei juuri nyt ole mahdollista vaihtaa vaunuakaan...
-
Se on myös yksi tekijä tässä. Luultavasti ilmanvaihto koteloissa ei ole paras mahdollinen vaikka jokaiseen näistä tulee kyllä truman ilmaletku. Tätä ei vaan ole suunniteltu ihan näin aktiiviseen talvikäyttöön mutta ei juuri nyt ole mahdollista vaihtaa vaunuakaan...
Jos teillä kulkee Truman putkistot noissa tiloissa yksi tapa on tehdä pieniä, noin 5mm läpimitaltaan olevia reikiä pahviputkiin. Tila lämpenee ja ilma vaihtuu väkisin.
Meillä autossa kulkee yksi putki pitkittäin auton takakulmassa olevan sängyn alla seiniä myöten ja se päättyy yhteen suulakkeeseen kylpäärissä ja toiseen sängyn etupäähän, siis jalkopäähän, se pääty mikä on asuintiloja kohti. Tässä on kymmenkunta pientä reikää ja ne lämmittävät sälepohjan päällä olevaa patjaa ja sänkyä mukavasti.
Auton etupäässä, vänkärin penkin takana on pitkittäispenkki, n. 120cm pitkä ja sen alla ssäilytystilaa, täälläkin putkessa muutama reikä. Vastakkaisella puolella kulkee pitkittäiskotelo jossa kulkevat sähkö ja vesiputket, taas muutama reikä täälläkin.
Kaikista mainitsemistani paikoista on ilmasolat ylöspäin seinän vieressä, tuon penkin selkänojan takana ja kaikissa yläkaapeissa alareunoissa kapeat raot seinän vieressä ja ylhäällä kaappien etureunoissa siis kohti auton keskikäytävää.
Ei hikoile ja ikkunat aina kuivat.
-
Se on myös yksi tekijä tässä. Luultavasti ilmanvaihto koteloissa ei ole paras mahdollinen vaikka jokaiseen näistä tulee kyllä truman ilmaletku. Tätä ei vaan ole suunniteltu ihan näin aktiiviseen talvikäyttöön mutta ei juuri nyt ole mahdollista vaihtaa vaunuakaan...
Niin, minä tarkoitan ilman vaihtumista kulkimessa. Mistä tulee raitis ilma ja mistä poistuu. Ja onko ilman vaihto riittävä. ::)