Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: Alan - 26.11.2011 kello on 18:46

Otsikko: Moottorin vaihtoa...
Kirjoitti: Alan - 26.11.2011 kello on 18:46
Aikoinaan kun asuntoautosta, Nalle-Sisusta hajosi kone, laitoin (en laitattanut) siihen Cetrikin koneen ja Volvo kevytkuormauton vaihdelaatikon. Kyllä siinä sai kaksi tai kuusi kertaa tuumailla. Hiljainen oli kyyti sen jälkeen, pieni hurina vain kuului kopan alta.

Minkälainen ja tehoinen se oli Nalle-Sisun kone, niistä kun en mitään tiedä, entä Cedricin (diesel-rivikuutonen?).  Taisi keventyä kovasti? Se olisi tuo sun entinen Nalle-Sisu, jos olisi "alkuperäisenä" pysynyt,  oikeasti museokohde.
Otsikko: Vs: Moottorin vaihtoa...
Kirjoitti: perho-ukko - 26.11.2011 kello on 19:13
Minkälainen ja tehoinen se oli Nalle-Sisun kone, niistä kun en mitään tiedä, entä Cedricin (diesel-rivikuutonen?).  Taisi keventyä kovasti? Se olisi tuo sun entinen Nalle-Sisu, jos olisi "alkuperäisenä" pysynyt,  oikeasti museokohde.
Cedricin koneita laittaneet myös LT-Wokkeloon,käy suoraan vaihdelaatikkoon,ilman mitään sovitus kappaleita !!
Otsikko: Vs: Moottorin vaihtoa...
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 26.11.2011 kello on 19:52
Minkälainen ja tehoinen se oli Nalle-Sisun kone, niistä kun en mitään tiedä, entä Cedricin (diesel-rivikuutonen?).  Taisi keventyä kovasti? Se olisi tuo sun entinen Nalle-Sisu, jos olisi "alkuperäisenä" pysynyt,  oikeasti museokohde.

 En muista koneen tehoja, mutta vääntöjä oli. Nalle oli mukava auto. Siinä oli paha puoli, se että se traderin kone oli paha ääninen ( 4 litran). Kampiakselin laakeriliuskat lähti pyörimään akselin mukaan, se oli siinä. Sain kolari Cetrikistä kutos koneen (kuiskaavan hiljainen ja 2,8). Joku oli ostanut vaihdeloutan pois. Napsautin (1kk) Volvon laatikon siihen ja vaihdekepin välitys systeemit. Katastusmies oli katastanut Nalle-Sisuja, tiesi ne kovin meluisaksi, ihmetteli Cetrikin käyntiä. Lopultakin yksi katastusmies huomasi että kone on vaihdettu. Tyyppikatsastus, sillä siisti. Nalle olisi vielä minun auto, jos olisi vielä tila missä remonttia voisi tehdä sisätiloissa.
Otsikko: Vs: Moottorin vaihtoa...
Kirjoitti: 88k5 - 26.11.2011 kello on 20:26
"LD28
The LD28 is the diesel-version of the L28 engine. Robust 7-main bearing block design, like all L-series six-cylinder engines.
LD28
2,792 cc
pre-combustion chamber
91 PS (66.9 kW; 89.8 bhp) at 4,600 RPM
17.3 kg·m (170 N·m; 125 lb·ft) at 2,400 RPM
Applications:
Nissan Gloria 430 and Y30
Nissan Cedric 430 and Y30
Nissan Laurel C31 and C32
Nissan Skyline C210 and R30
Datsun 810 G910
Datsun Maxima G910
rare International Scout option[citation needed]
LD28T (turbocharged)
There was no factory turbocharged LD28 engine, but there is a closely related RD28T engine. Applications:
Nissan Patrol (Y60 & Y61 Safari export version)"


Ei ole kummoinen pata, nykypäivän vehkeisiin verrattuna, mitä noissa Cedriceissä ja Laureleissa oli. Mutta sen aikaisiin hlöautodsleihin verrattuna tuntuivat selkeästi ripeämmiltä. Noita tuli ajeltua useampiakin takseina  ;D 5v manuaalilla auto kulki oman mittarin mukaan 200km/h  :P Tomaatilla ei ollut yhtä "menevä", mutta siihen kutosen murinat, niin luuli ajavansa melkein jenkillä. Kuitenki kaikkein mukavin oli Olds delta 88 350cid V8 dsl ;)  8) :-\ se oli sitä 80-lukua..
Otsikko: Vs: Moottorin vaihtoa...
Kirjoitti: perho-ukko - 26.11.2011 kello on 20:32
 Tämä nyt ei taida kuulua otsikkoon,mutta tämän päivän Ilta-sanomissa oli hurja Audin hyppy!! Tehot 420hv,kone v-10!! ;D ;D ;D
Otsikko: Vs: Moottorin vaihtoa...
Kirjoitti: Alan - 26.11.2011 kello on 20:39
... se traderin kone oli paha ääninen ( 4 litran)...

Kuulostaa tutummalta, noita mahtoi olla marinoituina vähän isommissa veneissä, semmoisissa kymppimetrisissä pellinkiläisissä sun muissa. Alhainen viritysaste, vähän toistasataa hevosvoimaa otettu (oliko 115 hv?). Meinasin kerran ostaa sellaisen, mutta niin vain vaihtui tuo harrastus.
Otsikko: Vs: Moottorin vaihtoa...
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 26.11.2011 kello on 20:47
"LD28
The LD28 is the diesel-version of the L28 engine. Robust 7-main bearing block design, like all L-series six-cylinder engines.
LD28
2,792 cc
pre-combustion chamber
91 PS (66.9 kW; 89.8 bhp) at 4,600 RPM
17.3 kg·m (170 N·m; 125 lb·ft) at 2,400 RPM
Applications:
Nissan Gloria 430 and Y30
Nissan Cedric 430 and Y30
Nissan Laurel C31 and C32
Nissan Skyline C210 and R30
Datsun 810 G910
Datsun Maxima G910
rare International Scout option[citation needed]
LD28T (turbocharged)
There was no factory turbocharged LD28 engine, but there is a closely related RD28T engine. Applications:
Nissan Patrol (Y60 & Y61 Safari export version)"


Ei ole kummoinen pata, nykypäivän vehkeisiin verrattuna, mitä noissa Cedriceissä ja Laureleissa oli. Mutta sen aikaisiin hlöautodsleihin verrattuna tuntuivat selkeästi ripeämmiltä. Noita tuli ajeltua useampiakin takseina  ;D 5v manuaalilla auto kulki oman mittarin mukaan 200km/h  :P Tomaatilla ei ollut yhtä "menevä", mutta siihen kutosen murinat, niin luuli ajavansa melkein jenkillä. Kuitenki kaikkein mukavin oli Olds delta 88 350cid V8 dsl ;)  8) :-\ se oli sitä 80-lukua..

Kummosesta en tiedä. Mutta sellaisen koneen "heitin"entisen tilalle jonka halvalla sain ja sopi jotenkin runkopalkkien väliin. Kummosta ei meikäläisellä ole vielä tänä päivänäkään. Mutta kun kaasua painaa, niin pikku hiljaa mennään riskimmin, jos ei ole vastamäki. Otan hymyn kasvoilleni muista asioista. Että silleesti, ei ole elo kiinni noista asioista. En mitenkään kohdista sinuun. Kaikki hyvin.  :D
Otsikko: Vs: Moottorin vaihtoa...
Kirjoitti: 88k5 - 26.11.2011 kello on 20:52
Tämä nyt ei taida kuulua otsikkoon,mutta tämän päivän Ilta-sanomissa oli hurja Audin hyppy!! Tehot 420hv,kone v-10!! ;D ;D ;D

Joo, niin oli (koneesta en tiedä  ;D)
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011112414816583_uu.shtml
Otsikko: Vs: Moottorin vaihtoa...
Kirjoitti: ihaa - 26.11.2011 kello on 20:57
mukavin oli Olds delta 88 350cid V8 dsl ;)  8) :-\ se oli sitä 80-lukua..

Tuollainen 88 Diesel Delta Oldsu oli vanhemmillani -80 luvun vaihteessa ja olihan se jotain....harmi vaan kun itse olin niin poikanen etten vielä päässyt sillä itse ajamaan ja harmi kun se diesel oli siinä niin heikko ja se sai isän lopulta vaihtamaan sen sitten eurooppalaisiin, siihen loppui isän jenkkiautot. :-[

Muistelenpahan nyt samaan syssyyn isän jenkkiraudat, Chevrolet Bel Air 4D -65, Rambler American 4D -66 Plymouth Valiant 2D -67 ja sitten oli se Oldsu.
Otsikko: Vs: Moottorin vaihtoa...
Kirjoitti: 88k5 - 26.11.2011 kello on 20:59
Kummosesta en tiedä. Mutta sellaisen koneen "heitin"entisen tilalle jonka halvalla sain ja sopi jotenkin runkopalkkien väliin. Kummosta ei meikäläisellä ole vielä tänä päivänäkään. Mutta kun kaasua painaa, niin pikku hiljaa mennään riskimmin, jos ei ole vastamäki. Otan hymyn kasvoilleni muista asioista. Että silleesti, ei ole elo kiinni noista asioista. En mitenkään kohdista sinuun. Kaikki hyvin.  :D

Noita koneen vaihtoja aikoinaan harrastelin, ja mieltymykset Cedricin koneeseen oli kans..
Kaavailin sen laittamista Chevy Vaniin ja Astroon. Vaniin niitä oltiin laiteltu, ja jopa Camaroon ja El Caminoon. Melkein ryhdyin projektiin Astron kanssa joko 4.3 V6 dsl tai 4.3 V8 dsl (ylipitkä ja heikkolaatuinen).. Kuitenkin jäi ja keskityin GM:n V8 dsleihin ja Chevy Full-sizeihin  ;D
Otsikko: Vs: Moottorin vaihtoa...
Kirjoitti: perho-ukko - 26.11.2011 kello on 21:00
Joo, niin oli (koneesta en tiedä  ;D)
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011112414816583_uu.shtml
Ilta-sanomissa oli koneen tiedot,nollasta sataan alle viisi sekunttia !!!! ;D
Otsikko: Vs: Moottorin vaihtoa...
Kirjoitti: perho-ukko - 26.11.2011 kello on 21:03
Tuollainen 88 Diesel Delta Oldsu oli vanhemmillani -80 luvun vaihteessa ja olihan se jotain....harmi vaan kun itse olin niin poikanen etten vielä päässyt sillä itse ajamaan ja harmi kun se diesel oli siinä niin heikko ja se sai isän lopulta vaihtamaan sen sitten eurooppalaisiin, siihen loppui isän jenkkiautot. :-[

Muistelenpahan nyt samaan syssyyn isän jenkkiraudat, Chevrolet Bel Air 4D -65, Rambler American 4D -66 Plymouth Valiant 2D -67 ja sitten oli se Oldsu.
  Minun pojalla olis myynnissä Ramler American !!!
Otsikko: Vs: Moottorin vaihtoa...
Kirjoitti: teebasso - 26.11.2011 kello on 21:24
Se cedric oli leppoisa ajettava kunhan oli tottunut aiemmin jenkkien hitaasen ohjaukseen ja löllyvään jousitukseen. Kivat muistot !
Otsikko: Vs: Moottorin vaihtoa...
Kirjoitti: perho-ukko - 26.11.2011 kello on 21:44
Se cedric oli leppoisa ajettava kunhan oli tottunut aiemmin jenkkien hitaasen ohjaukseen ja löllyvään jousitukseen. Kivat muistot !
  Sanokaa mitä sanotte,mutta tuo Wokkelon kuutoskone on uskomaton,lähtee vaikka kolmosella liikkeele,vitosella voi ajaa neljääkymppiä,murisee vaan,tykki ei ole,mutta uskollinen puurtaja !! ;D ;D
Otsikko: Vs: Moottorin vaihtoa...
Kirjoitti: teebasso - 26.11.2011 kello on 21:59
Joop ! Suora kuutonen,olipa merkki mikä tahansa, on paras.Ei V-8 :kaan hakkaa vanhaa kutosta edes äänellään. :P
Otsikko: Vs: Moottorin vaihtoa...
Kirjoitti: ------- - 26.11.2011 kello on 22:06
http://www.youtube.com/watch?v=YgEH6mLOuCk&feature=related (http://www.youtube.com/watch?v=YgEH6mLOuCk&feature=related)

On se rauhoittava käynti ääni kutoskoneessa. 4.2 turbo diesel suorasuihkutus jakajapumpulla.
Otsikko: Vs: Moottorin vaihtoa...
Kirjoitti: teebasso - 26.11.2011 kello on 22:42
Jumankekka!   Ja bensanakin suhisee.........I,love it!   
Otsikko: Vs: Moottorin vaihtoa...
Kirjoitti: perho-ukko - 26.11.2011 kello on 22:49
Jumankekka!   Ja bensanakin suhisee.........I,love it!
  Pojalla on Opel Omega farkku,Bemarin kuutos-diiselillä,ei ole vääntöä alakierroksilla,potkua löytyy vasta reiluissa kierroksissa,mutta nätisti käy!!
Otsikko: Vs: Moottorin vaihtoa...
Kirjoitti: Lahti32 - 26.11.2011 kello on 23:27
menee ihan ohi aiheen mutta siistein käynti oli chevy express vanissa, 6,5 litranen turbodiesel V8. Pakko oli saada kun Astroon ei saanu kasia. Mikähän siinä dieseli veekasissa miellyttää kun on ajatuksissa pyörinyt Volvon 6-pyttysen mahurikoneen korvaaminen Scanian 14 litraisella 500 heppasella V8 myllyllä. Siinä se on jyhkeä sointi
Otsikko: Vs: Moottorin vaihtoa...
Kirjoitti: 88k5 - 26.11.2011 kello on 23:50
Jos vanua rupean m-autoilun jälkeen taas harrastaa, tiedän mihin palaan..
Tältä kuullostaa V8 6.5 TD

http://www.youtube.com/watch?v=6vmsfW43zSY
Otsikko: Vs: Moottorin vaihtoa...
Kirjoitti: Alan - 27.11.2011 kello on 02:18
  Pojalla on Opel Omega farkku,Bemarin kuutos-diiselillä,ei ole vääntöä alakierroksilla,potkua löytyy vasta reiluissa kierroksissa,mutta nätisti käy!!

Jos poika tarvisi kesäkumeja halvalla multa saisi sellaiset vanteineen... kysy.
Otsikko: Vs: Moottorin vaihtoa...
Kirjoitti: kaitsute - 27.11.2011 kello on 07:02
  Pojalla on Opel Omega farkku,Bemarin kuutos-diiselillä,ei ole vääntöä alakierroksilla,potkua löytyy vasta reiluissa kierroksissa,mutta nätisti käy!!

Tuohonkin on olemassa lääke.

Googlaa "hammermode".
Otsikko: Vs: Moottorin vaihtoa...
Kirjoitti: Komissarov - 27.11.2011 kello on 10:12
...kun on ajatuksissa pyörinyt Volvon 6-pyttysen mahurikoneen korvaaminen Scanian 14 litraisella 500 heppasella V8 myllyllä.
Käytävää pitkin ei sit enää tarvitse kulkea...  ;D Laita MANin 460-heppanen mahuri tilalle. Sopii vanhan tilalle ja tehoa tulee kuitenkin aika mukavasti. Äänissä toki hieman häviää...
Otsikko: Vs: Moottorin vaihtoa...
Kirjoitti: Lahti32 - 27.11.2011 kello on 11:12
Vanhoihin Volvoihin on tullut koneita vaihdeltua. Siis henkilöautoihin, mm.240 farkku muuttui aikoinaan bensasta dieseliin. Vieläkin muistan ensimmäisen koeajon missä äänimaailma muistutti enemmän metsähallituksen transittia mitä kaunista kutoskonetta. Vaihdekepin reiästä kuului sellainen säksätys ja tikittäminen että täytyi viimeistellä vielä pakosarjaa, suutinputkia ja ilmansuodatinta. Nyt on tallissa velipojalla projekti jossa vanha 740 nielaisi pellin alle mersun 300 turbodieselin. Se turbo mikä siihen on lyöty kiinni kyllä vähän epäilyttää, kuorma-autosta.....
Otsikko: Vs: Moottorin vaihtoa...
Kirjoitti: aaoulusta - 27.11.2011 kello on 13:28
Vanhoihin Volvoihin on tullut koneita vaihdeltua. Siis henkilöautoihin, mm.240 farkku muuttui aikoinaan bensasta dieseliin. Vieläkin muistan ensimmäisen koeajon missä äänimaailma muistutti enemmän metsähallituksen transittia mitä kaunista kutoskonetta. Vaihdekepin reiästä kuului sellainen säksätys ja tikittäminen että täytyi viimeistellä vielä pakosarjaa, suutinputkia ja ilmansuodatinta. Nyt on tallissa velipojalla projekti jossa vanha 740 nielaisi pellin alle mersun 300 turbodieselin. Se turbo mikä siihen on lyöty kiinni kyllä vähän epäilyttää, kuorma-autosta.....
     miten tuon 240 volvon matkamittari muuttui koneen vaihdon myötä....
Otsikko: Vs: Moottorin vaihtoa...
Kirjoitti: K.E.V - 27.11.2011 kello on 14:28
Matka ja nopeusmittaritieto tulee taka-akselin tunnistimelta. Ei vaikuta mitenkään
Otsikko: Vs: Moottorin vaihtoa...
Kirjoitti: migel - 27.11.2011 kello on 14:31
Nothing beats cubic inches!!!

Mulla tossa punaisessa sportsidessa on kans muhkeet soundit kun siinä on pakarit tehty suurivirtauksina rosterista ja vedetty vierekkäin siihen takakilven alle....

En nyt löytänyt sportista kuvaa.......... mutta toi vette suhisee kanssa kivasti ja blazukasta saa järinää kun ajaa liian suurella vaihteella kaupunkiliikenteess ä,- toi on siis manuaali.......

Btw miksei kaikki kuvat avaudu tossa liiteosiossa??????????

                                                                                 t migel
Otsikko: Vs: Moottorin vaihtoa...
Kirjoitti: perho-ukko - 27.11.2011 kello on 14:34
Vanhoihin Volvoihin on tullut koneita vaihdeltua. Siis henkilöautoihin, mm.240 farkku muuttui aikoinaan bensasta dieseliin. Vieläkin muistan ensimmäisen koeajon missä äänimaailma muistutti enemmän metsähallituksen transittia mitä kaunista kutoskonetta. Vaihdekepin reiästä kuului sellainen säksätys ja tikittäminen että täytyi viimeistellä vielä pakosarjaa, suutinputkia ja ilmansuodatinta. Nyt on tallissa velipojalla projekti jossa vanha 740 nielaisi pellin alle mersun 300 turbodieselin. Se turbo mikä siihen on lyöty kiinni kyllä vähän epäilyttää, kuorma-autosta.....
Ettei ollut D5,ainakin tuo Wokkelon kone käy surisemalla,D6;nen !
Otsikko: Vs: Moottorin vaihtoa...
Kirjoitti: 99 - 27.11.2011 kello on 15:36
Btw miksei kaikki kuvat avaudu tossa liiteosiossa?

Mitä tarkoitat tällä?
Otsikko: Vs: Moottorin vaihtoa...
Kirjoitti: migel - 27.11.2011 kello on 16:53
Mitä tarkoitat tällä?

Siis sitä että ne kuvat jotka koneellani ovat eivät ole saatavilla kaikki tuon liiteklikkauksen takaa. Vain osa kuvista tulee valikkoon....
Otsikko: Vs: Moottorin vaihtoa...
Kirjoitti: 99 - 27.11.2011 kello on 17:09
Siis sitä että ne kuvat jotka koneellani ovat eivät ole saatavilla kaikki tuon liiteklikkauksen takaa. Vain osa kuvista tulee valikkoon....

Siis jos tarkoitat tuota "Selaa..." näppäimen jälkeistä valikkoa, niin se avaa koneesi oman tiedostovalikon eikä foorumisofta pysty päättämään mitä siellä näkyy.
Otsikko: Vs: Moottorin vaihtoa...
Kirjoitti: perho-ukko - 27.11.2011 kello on 17:10
Siis sitä että ne kuvat jotka koneellani ovat eivät ole saatavilla kaikki tuon liiteklikkauksen takaa. Vain osa kuvista tulee valikkoon....
   Liikaa kilotavuja !!
Otsikko: Vs: Moottorin vaihtoa...
Kirjoitti: kaitsute - 27.11.2011 kello on 17:11
Nyt on tallissa velipojalla projekti jossa vanha 740 nielaisi pellin alle mersun 300 turbodieselin. Se turbo mikä siihen on lyöty kiinni kyllä vähän epäilyttää, kuorma-autosta.....

Tuossakin tiisselimersussa on turbo kuorma-autosta ja monessa muussakin vanhemmassa mersussa.   ;D

http://www.youtube.com/watch?v=24afjVqm2Uw