Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: vesako - 25.11.2011 kello on 18:03
-
Mieli tekisi laittaa vaunuun mittari
mistä näkisin akun tilaa.
Onko kenelläkään ehdotuksia millainen.
Pitäisi olla helposti asennettavissa, elikä
vain johdot akkuun kiinni.
-
Pitääkö olla viisari vai digitaalinen mittari?
Itse olen katsellut tämmöisen jännitemittarin hommaamista:
(http://www.audiocheck.fi/cubecart/images/uploads/1511iso.jpg) (http://www.audiocheck.fi/cubecart/index.php?act=viewProd&productId=281)
(Lisätietoja saat klikkaamalla kuvaa)
Ampeerimittaria en ole kaivannut
-
Pitääkö olla viisari vai digitaalinen mittari?
Itse olen katsellut tämmöisen jännitemittarin hommaamista:
(http://www.audiocheck.fi/cubecart/images/uploads/1511iso.jpg) (http://www.audiocheck.fi/cubecart/index.php?act=viewProd&productId=281)
(Lisätietoja saat klikkaamalla kuvaa)
Ampeerimittaria en ole kaivannut
Sitten kun laittaa vielä samanlaisen virtamittarin niin aika hyvältä näyttää. Noi on halpoja mittareita. ;)
-
Sitten kun laittaa vielä samanlaisen virtamittarin niin aika hyvältä näyttää. Noi on halpoja mittareita. ;)
Minä en tykkää noista,pitää olla viisari näyttö !! ;D
-
Sitten kun laittaa vielä samanlaisen virtamittarin niin aika hyvältä näyttää. Noi on halpoja mittareita. ;)
Virtamittari,?
Tuo volttimittari näyttäisi ihan käyvältä
jos sen voi suoraan akkuun liittää ilman
mitään kommervenkkejä.
-
Tuo on hyvä mittari. Jos on tarkka toinen mittari, niin tuon mittarin voi säätää tarkasti näyttämmään oikeita lukemia, ja se voi olla jatkuvasti kytkettynä. Jostakin minä tilasin sen muistaakseni halvemmalla. :D
-
Minä en tykkää noista,pitää olla viisari näyttö !! ;D
Noissa on se hyvä puoli, ettei tule lukuvirheitä. ;)
-
Perustelut; Digimittari kuin myös kello,vaatii asiaan keskittymistä,viisari mittarista näkee tilanteen ohimennen !! ;D
-
Minä en tykkää noista,pitää olla viisari näyttö !! ;D
Sopivat viisarimittarit on harvassa, kun niissä pitäisi olla jännitealue esim. 8-16V kun muilla jännitteillä ei ole väliä. Autokäyttöön tarkoitetuissa mittareissa taas on pieni asteikko (viisari liikkuu ehkä sentin), joten ne on aika epätarkkoja :(
-
Virtamittari,?
Tuo volttimittari näyttäisi ihan käyvältä
jos sen voi suoraan akkuun liittää ilman
mitään kommervenkkejä.
Samanlaisen saa virtamittarina, jolloin näet myös latauksen jännitteen lisäksi.
-
Sopivat viisarimittarit on harvassa, kun niissä pitäisi olla jännitealue esim. 8-16V kun muilla jännitteillä ei ole väliä. Autokäyttöön tarkoitetuissa mittareissa taas on pieni asteikko (viisari liikkuu ehkä sentin), joten ne on aika epätarkkoja :(
On niitä tarkkojakin !!
-
Perustelut; Digimittari kuin myös kello,vaatii asiaan keskittymistä,viisari mittarista näkee tilanteen ohimennen !! ;D
Anteeksi Perho-ukko, mutta sen juuri päinvastoin. ;)
-
Ei löydy tarkkoja kohtuu hinnoilla. Täällä mökillä minulla jostakin vanhasta keskuksesta purettuna huomattavasti tarkempi, kuin autotarvikeliikkees tä ostettu pyöreä mittari. ;)
-
Anteeksi Perho-ukko, mutta sen juuri päinvastoin. ;)
Sorry,olen vanhan koulukunnan miehiä !!! :-X
-
Tuo volttimittari näyttäisi ihan käyvältä
jos sen voi suoraan akkuun liittää ilman
mitään kommervenkkejä.
Tuosta mittarista menee piuhat akun miinukseen ja plussaan, muuta ei tarvita (paitsi sulake plusjohtoon).
-
Tuossa mittarissa on vain n. kolmasosa tehollista asteikkoa, muu menee hukkaan :(
-
Tuossa mittarissa on vain n. kolmasosa tehollista asteikkoa, muu menee hukkaan :(
Täältäkin ääni viisarinäytölle, kymmenyksillä ei ole merkitystä kun suuruusluokan tietää mittariin päin kattomalla, skaala on sitten eri asia. Puusepän milli on kirvesmiehen tuuma vai miten se meni.
-
Mutta... mihin sitä mittaria tarvitaan kulkimessa,minulla on mittari kennoista tulevan enerkian mittaamiseen,pyöreä mittari,keskellä nolla,näen siitä yhdellä vilkaisulla,tuleeko kennoista mitään,jos ei tule(sataa),niin silloin rajoitetaan sähkön käyttöä,akut kyllä riittää :) !!!
-
Sopivat viisarimittarit on harvassa, kun niissä pitäisi olla jännitealue esim. 8-16V kun muilla jännitteillä ei ole väliä. Autokäyttöön tarkoitetuissa mittareissa taas on pieni asteikko (viisari liikkuu ehkä sentin), joten ne on aika epätarkkoja :(
Joo, autokäyttöön tehdyt tarvikevolltimittar it jos on kuumalankamittareit a niin ne kuluttaa tehonhukkansa vuoksi akkua. Turhaan. Kuumalankaperiaate on tietullä tavalla historiaa ja se perustui virtaajohtavan langan lämpenemisen aiheuttamaan lämpölaajenemiseen. Tavoitteena oli tuolloin saavuttaa tietty aikaviive siihen ettei mittari näytä hetkellisarvoa, kuten kiertokelamittari periaatteella rakennettu mittari näyttäisi.
-
Tuosta näkee kaiken tarpeellisen !
-
Bilteman mittari toimii myös. 3-asentoisen kytkimen kanssa näkee auton akun ja vapaa-ajan akun jännitteet.
-
Ei voi olla totta, anteeksi vaan kaikki edelliset vastaukset. ;)
-
Jotenkin minusta tuntuu että Perho-Ukon kuvassa oleva osoittimella varustettu Volltimittari on juurikin kuumalankaperiaatte ella toimiva mittari. Eli muuten hyvä, mutta kuluttaa akkua muutaman Watin teholla jatkuvasti. ... Kuumalankamittarin tunnistaa siitä että jännitteen kytkeytyessä mittarille sen osoitin lähtee hitaasti nousemaan, samoin jännitteen kadottua osoitin laskee hitaasti nollaan. Jos sensijaan mittarin osoitin nousee samantien osoittamaan jännitettä mittari ei ole eneggiaa tuhlaava kuumalankamittari.
... Tämä vaan siinä mielessä, että jos on kuumalankamittari sinulla ja jatkuvasti kytkettynä akkuun, niin ennestäänkin hyvä aurinkokennosysteem isi paranee entisestään jos hankit vähemmän energiaa käyttävän V-mittarin. ...tuo jäljempänä oleva Bilteman mittari näyttää viisaalta. :)
-
Jotenkin minusta tuntuu että Perho-Ukon kuvassa oleva osoittimella varustettu Volltimittari on juurikin kuumalankaperiaatte ella toimiva mittari. Eli muuten hyvä, mutta kuluttaa akkua muutaman Watin teholla jatkuvasti. ... Kuumalankamittarin tunnistaa siitä että jännitteen kytkeytyessä mittarille sen osoitin lähtee hitaasti nousemaan, samoin jännitteen kadottua osoitin laskee hitaasti nollaan. Jos sensijaan mittarin osoitin nousee samantien osoittamaan jännitettä mittari ei ole eneggiaa tuhlaava kuumalankamittari.
... Tämä vaan siinä mielessä, että jos on kuumalankamittari sinulla ja jatkuvasti kytkettynä akkuun, niin ennestäänkin hyvä aurinkokennosysteem isi paranee entisestään jos hankit vähemmän energiaa käyttävän V-mittarin. ...tuo jäljempänä oleva Bilteman mittari näyttää viisaalta. :)
Jos on 560AH akkukapasiteetti,eipä ole merkitystä !
-
Putkarin kanssa samaa mieltä tarvike-analogimittareista - liian hitaita syöppöjä ;D
Viisarivehkeiden kanssa on vähän sama kellojen suhteen; kun kello on 19:47;
- joidenkin mielestä se on 19:47
- joidenkin mielestä se on "13 min vaille .."
- joidenkin mielestä se on vieläkin "varttia vaille ..."
Minusta paras v-mittari on led-pylväsnäyttö, jos kaikki (noviisitkin) osaa lukea, että vihreällä = ok, kelt. = vajaa, jne ;D
-
Putkarin kanssa samaa mieltä tarvike-analogimittareista - liian hitaita syöppöjä ;D
Viisarivehkeiden kanssa on vähän sama kellojen suhteen; kun kello on 19:47;
- joidenkin mielestä se on 19:47
- joidenkin mielestä se on "13 min vaille .."
- joidenkin mielestä se on vieläkin "varttia vaille ..."
Minusta paras v-mittari on led-pylväsnäyttö, jos kaikki (noviisitkin) osaa lukea, että vihreällä = ok, kelt. = vajaa, jne ;D
Onko tuo sitten parempi !!
-
Jos on 560AH akkukapasiteetti,eipä ole merkitystä !
Ehkä ei ole merkitystä sinulle ( ;) ), mutta kyllähän tätä lukee muutkin ja tälläinen keskustelu on vaan vääntöä pikkuasioista, eli enemmänkin viihdettä. ;)
Niin, ja joa jos A-mittari ottaa 1,5 W tehon, se on 0,125 A. Eli vuorokaudessa 3Ah ja kuukaudessa 90Ah. Neljässä kuukaudessa 360Ah. :)
-
Mielestäni, oli mittari millainen tahansa, se pitää olla joko napin, tai pääkytkimen takana.
Ei kuluta virtaa, kuin ainoastaan silloin kun sitä tarvii.