Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: jus66si - 20.11.2011 kello on 11:23
-
Tuommonen kysymys nousi tuossa ilmaan, kun juttelin yhden matkailuautomiehen kanssa, jotta millainen nosturi/tunkki teillä on ajopelissä käytössä?
Mikä olisi sellainen ihannepeli esim renkaan vaihtoon ja pikku huoltohommiin esim tienpäällä?
Meikäläisellä tuli auton mukana sellainen aikas rouheen kokoinen "haitaritunkki" ja itse tehty pultinavain :-X Johon oli tehty 90 asten kuluma myös sinne vääntöpäähän ilmeisesti polkaisemista varten.(olisko ollut harrikkamiehiä edellinen omistaja)
Tunkki nousee/avautuu taas räikkätyyppisellä avaimella.
Että kertokaas millaisia nitkuttimia löytyy ;D
-
Haitaritunkki hajosi joten otin suunnan IKH:hon ja ostin 3tonnin nestetunkin.
-
Minulla mukana hallitunkki ,mahtuu myös räjähtäneen etupyörän taakse!!! ;D
-
Räjähtäneestä pyörästä tuli mieleen eräs reissuni pohjoiseen.
Silloin oli alla Honda Accord ja meni kolme continentaalia pökäleeksi reissun aikana. Kaksi repesi kunnolla ja yhdestä rupsahti runko. En ole conteja sen jälkeen katsellut kuin mainoksissa.
Tosin tieverkkokin oli kyllä remontissa, mikä varmaan osoitti ettei nuo renkaat olleet oikein offroad tasoa. Sellaista pikkulapsen nyrkin kokoista särmikästä sepeliä pitkin piti hissutella 40-50 km/h
Vähän oli ääriolosuhteita silloin.
-
Räjähtäneestä pyörästä tuli mieleen eräs reissuni pohjoiseen.
Silloin oli alla Honda Accord ja meni kolme continentaalia pökäleeksi reissun aikana. Kaksi repesi kunnolla ja yhdestä rupsahti runko. En ole conteja sen jälkeen katsellut kuin mainoksissa.
Tosin tieverkkokin oli kyllä remontissa, mikä varmaan osoitti ettei nuo renkaat olleet oikein offroad tasoa. Sellaista pikkulapsen nyrkin kokoista särmikästä sepeliä pitkin piti hissutella 40-50 km/h
Vähän oli ääriolosuhteita silloin.
Minulle sattui muutama vuosi sitten,Oulun moottoritiellä räjähti etupyörästä rengas,pullotunkki ei mahtunut alle,kaiken lisaksi oli hirviaita,ja piti etsiä kivi,minkä päälle ajaa tyhjän renkaan,aikamoinen savotta,sen jälkeen mukana kulkee hallitunkki !!
-
Pieni parin tonnin hallitunkki olisi ilman muuta käytännöllisin nostoväline, mutta ihan vain tilakysymyksenä olen valinnut itselleni kahden tonnin pienen pullotunkin.
Lisäksi tarvitaan erilaisia puunpalasia avuksi, mutta niitähän jokaisella piironkimiehellä on mukanaan jo ennestäänkin.
Yhden kerran olen tien päällä joutunut vaihtamaan ojanpuoleisen takarenkaan. Hyvin toimi välineet siinä tilanteessa, mutta kahdella tunkilla olisi nosto-operaatio sujunut varmaan nopeamminkin.
PS: Ellen olisi jo vuosia etukäteen siirtänyt vararengasta auton alta taakse tavaratilaan, niin vaihtamatta olisi jäänyt se silloin. Niin menee alusta matalaksi takarenkaan tyhjennyttyä.
-
Tuollainen 1.5 tonnin tunkki kulkee mukana. Lähtöisin mazdan pakusta.
(kuva masinistien sivuilta)
-
Ainakin elokuun loppuun saakka toimii tunkkina AL:n karavaanarivakuutus . :D
-
Ainakin elokuun loppuun saakka toimii tunkkina AL:n karavaanarivakuutus . :D
On mullakin AL-turva.
-
Opelin alkuperäistunkilla nousee hyvin yksi pyörä kerrallaan,kahdesti kokeiltu vaunuilu-urallamme . Ilmeisesti aika kestäväkin naapuri teki monta vuotta syksyn/keväin pyörien vaihdot ennenkuin "korkkasi".Sellaiseenhan ei nuo pikku tunkit ole tarkoitettu.
-
Soommoro!
Ainakin 2005 mallisen Ducaton alkuperäinen tunkki on todella hyvä renkaan vaihtoon.
Ei tarvetta kuljetella muita tunkkeja mukana.
-
Hallintunkki. parin tonnin sellainen. Puuilosta alle kakskymppiä ja tulipa taas huomattua ettei halvalla hyvää saa :(
-
Hallintunkki. parin tonnin sellainen. Puuilosta alle kakskymppiä ja tulipa taas huomattua ettei halvalla hyvää saa :(
Olisit ostanut autotarvike liikkeestä !!!
-
Sprintterin oma pullotunkki! joka on kartturin jalkojen alla siististi ja puhtaasti
-
Olisit ostanut autotarvike liikkeestä !!!
Terve!
Olisko siinä ollu muuta eroa, kuin se hinta :-\ ; kahenkympin tunkki olis maksanu vaan neljäkymppiä :(
-
Terve!
Olisko siinä ollu muuta eroa, kuin se hinta :-\ ; kahenkympin tunkki olis maksanu vaan neljäkymppiä :(
ei sill osto paikast ooväliä.. mä ostin puuilost korjaamolle tunkin ja ny ku korjaamoki ollu koht kymmenen vuotta kiinni ni tunkki toimii vieläki ja on tukeva rakenteinen kolmen tonnin.. ja makso markka aikaan enempi ku satasen...
-
5 tonnin pullotunkki, ei vie tilaa ja toimii.
Noita halpoja hallitunkkeja ei kyllä enää koskaan tule hankintalistalle, 2 kpl vääntynyt auton alle. Kevyen Corollan alle toinen vääntyi ja se pistää kyllä miettimään miten tuollainen voi olla CE merkitty, auton kokonaispaino 1000kg luokkaa ja silloin 1 pyörä ilmassa tasaisella maalla.
-
Minulla on hallitunkki,en muista mistä ostettu,aina mukana,ja auto,(a-auto,3500kg),nostaa kerralla jomman kumman pään ilmaan,eikä ole hajonnut,ainut on ,että tahtoo poveri loppua siitä varresta pumppaamiseen !!
-
Minulla on hallitunkki,en muista mistä ostettu,aina mukana,ja auto,(a-auto,3500kg),nostaa kerralla jomman kumman pään ilmaan,eikä ole hajonnut,ainut on ,että tahtoo poveri loppua siitä varresta pumppaamiseen !!
Pitempi varsi... :)
-
Tai ohuemmat öljyt.... :D :D
-
Tuollainen 1.5 tonnin tunkki kulkee mukana. Lähtöisin mazdan pakusta.
(kuva masinistien sivuilta)
:o Hemmetti, on ku ranaatinheitin!
-
On minullakin tunkki ja varapyörä mukana. Ja hyvässä kunnossa. Suunnitelma on seuraava: jos renkaanvaihto tulee, menen sängyn alle ja vaimo ulos huitomaan. Pötköttelen rauhassa kunnes joku on renkaan vaihtanut.
Ai niin, se varapyöräkin on siellä sängyn alla >:( No sitten kun se joku tulee rengasta ottamaan luukun kautta, säikäytän hänet hihkaisemalla ja tulen sitten reilusti päällysmieheksi katsomaan miten homma sujuu :D
Siinä hallitunkissa on pyörät ja sen pitää suunnata hieman vinoittain kallistussuuntaan. Muuten halvan tunkin ristikko vääntyy. Pyörät eivät saa upota maahan. Tämänkin tiedän pelkästään järkeilemällä ;D
-
On minullakin tunkki ja varapyörä mukana. Ja hyvässä kunnossa. Suunnitelma on seuraava: jos renkaanvaihto tulee, menen sängyn alle ja vaimo ulos huitomaan. Pötköttelen rauhassa kunnes joku on renkaan vaihtanut.
Ai niin, se varapyöräkin on siellä sängyn alla >:( No sitten kun se joku tulee rengasta ottamaan luukun kautta, säikäytän hänet hihkaisemalla ja tulen sitten reilusti päällysmieheksi katsomaan miten homma sujuu :D
Siinä hallitunkissa on pyörät ja sen pitää suunnata hieman vinoittain kallistussuuntaan. Muuten halvan tunkin ristikko vääntyy. Pyörät eivät saa upota maahan. Tämänkin tiedän pelkästään järkeilemällä ;D
Terve!
Tommonen 2 tonnin hallitunkki (17.90 eräästä varaosaliikkeestä ( motonet)) mullakin Volkkarissa on mukana ja 60x40cm 6mm alumiininen turkkilevyn pala estämässä uppoamista ja kyllä se runko kestää kun katsoo että tunkki on suorassa (kunnollinen lapio kuuluu koppiauton varustukseen) :D
Nurkka kerrallaan on nostettava. 2 tonnin tunkki ei vaan pysty nostamaan Volkkarista kumpaakaan päätä kerralla ylös.
-
Hallitunkin kannalla ja vararengas tavaratilassa. Omani 2 tonnin tunkki on n. 10 vuotta vanha, ostettu muistaakaseni "halpakauppa" Tokmanilta. Tunkin alle 10 mm:n vaneri ja tilanteesta riipuen kakkosnelosen pätkä, että nostaa kyllin ylös. Kerran olen tunkkia tarvinnut yhden tietyöpätkän jälkeen ja silloin oli vain auton mukana tullut kertakäyttöinen saksitunkki. Tapaus on niin vanha, että vararengas oli silloin konehuoneessa.
-
Auton alkuperäistunkilla kerran vaunua nostaneena, kiitos ei alkuperäistunkeille . Nyt mukana 2,5 tn saksitunkki jossa säilytystä ajatellen aivan turhan laaja pohja (mahtuu just 7*16" vanteen sisään ja varapyörä joka passaa sekä vaunuun että veturiin. Pihassa nostan hallitunkilla.
-
Mulla on autoissa ihan normaalit alkuperäiset tunkit. Sikäli, kun niillä ei pärjää, niin taustatukena on AL tiepalvelusopimus.
Täällä kun on hyviä keksijöitä, niin löytyisikö ideoita tuollaiseen pihatunkkiin?
Hallitunkki on sinänsä hyvä, mutta mistä löytäisi sellaisen leveillä pyörillä? Tuppaa uppoamaan tuohon sepeliin. Aluslevy on yksi ratkaisu, mutta kömpelö. Hallitunkinhan pitäisi elää siellä alla, ettei tulisi vääntöä sivulle.
Toinen juttu, jota olen miettinyt on paineilman käyttö pihassa. Onko olemassakaan valmiina sellaista haitaritunkkia, jota voisi käyttää pyssyllä, tai räikällä? Siis kuusiopää. Tuo alkuperäinen veivisysteemi on hankala.
Sähkökäyttöinen haitaritunkki löytyy kaupasta, mutta näyttää aika lelulta.
Mielikuvissani näkisin hallitunkin jossa olisi ainakin 10cm leveät rullat alla, tai miksei kumipyörätkin, jos sen saisi riittävän matalaksi.
-
Hyvä akkuporakone ja siihen sopiva kuusiokolo loppuu veivaamiset!
-
Motonetin valikoimista valittu matala tunkki, joulupukki toi aikoinaan. ;D
http://www.google.fi/m/search?site=images&source=mog&hl=fi&gl=fi&client=safari&q=hallitunkki&sa=N#i=14 (http://www.google.fi/m/search?site=images&source=mog&hl=fi&gl=fi&client=safari&q=hallitunkki&sa=N#i=14)
-
2 tonnin hallitunkki ;)
-
Hyvä akkuporakone ja siihen sopiva kuusiokolo loppuu veivaamiset!
Akkupora löytyy ja siihen sopiva kuusiokolokin.
Mistä löytyisi sellainen tunkki valmiina, johon se kuusiokoloavain sopisi?
-
12 tonnin pullotunkki, kyllä nousee, eikä ole edes raskas käyttää. ;D
-
3 tonnin pullotunkki, kyllä nousee, no pari vanerilevyä ja mukana kyllä noisee auto sillä.
Justiinsa vaihoin nytten tunti sitten talvirenkaat auton alle ja hyvin pelasi. ;D
Joopa Joo...... :D ;)
-
Oletteko kokeilleet hydraulisen tunkin käyttöä pakkasessa?
Mun biltemalainen ei toiminut ja ei se häävisti toimnut kesälläkään.
-
Tänään kävin ostamassa Bahcon 3 tonnin hallitunkin,- nyt on meikäkin tyytyväinen,- niillä bilteman--noh jääköön sanomatta ;D
-
Oletteko kokeilleet hydraulisen tunkin käyttöä pakkasessa?
Mun biltemalainen ei toiminut ja ei se häävisti toimnut kesälläkään.
näihi kiinalaisiin kannattas heti alkuusa vaihtaa öljyt esim automaattiloota öljyks ni tomii joka kelill jos muute sattuu toimiva versio.. ja niilläki on takkuu joten sen toimivan pitäs sattuu joka ostajalle
-
näihi kiinalaisiin kannattas heti alkuusa vaihtaa öljyt esim automaattiloota öljyks ni tomii joka kelill jos muute sattuu toimiva versio.. ja niilläki on takkuu joten sen toimivan pitäs sattuu joka ostajalle
Sitä vain tässä tuumailin, että kun monella kuuluu olevan hydraulitunkki mukana, niin saavatkohan ne talvella vaihdettua vararengasta alle jossain korvessa.
-
Sitä vain tässä tuumailin, että kun monella kuuluu olevan hydraulitunkki mukana, niin saavatkohan ne talvella vaihdettua vararengasta alle jossain korvessa.
ottaa tunkin pirttiin keittää kaffit ja ottaa pikku päikkärit.. sitt jaksaa lämpösell tunkill vaihtaa rattaan
-
Edellisessä matkailuautossa oli Bilteman 10 tonnin pullotunkki ja nykyiseen ostin 4 tonnin pullotunkin samasta paikasta, en ole huomannut eroa käyttääkö niitä kesällä vai talvella. Aina on toimineet. Alkuperäinen LMC:n haitaritunkki oli niin kamalan näköinen viritys että se joutaisi jonnekkin tekniikan museoon jos huolisivat sitä sinne. Kotipihalla on ollut myös apuna 2 tonnin hallitunkki ostin sen joskus 20 vuotta sitten ja yhä pelittää.
-
Edellisessä matkailuautossa oli Bilteman 10 tonnin pullotunkki ja nykyiseen ostin 4 tonnin pullotunkin samasta paikasta, en ole huomannut eroa käyttääkö niitä kesällä vai talvella. Aina on toimineet. Alkuperäinen LMC:n haitaritunkki oli niin kamalan näköinen viritys että se joutaisi jonnekkin tekniikan museoon jos huolisivat sitä sinne. Kotipihalla on ollut myös apuna 2 tonnin hallitunkki ostin sen joskus 20 vuotta sitten ja yhä pelittää.
Niin.. ainakin tuon Wokkelon etuakselin alle ei mahdu kuin hallitunkki !
-
Mulla on autoissa ihan normaalit alkuperäiset tunkit. Sikäli, kun niillä ei pärjää, niin taustatukena on AL tiepalvelusopimus.
Täällä kun on hyviä keksijöitä, niin löytyisikö ideoita tuollaiseen pihatunkkiin?
Hallitunkki on sinänsä hyvä, mutta mistä löytäisi sellaisen leveillä pyörillä? Tuppaa uppoamaan tuohon sepeliin. Aluslevy on yksi ratkaisu, mutta kömpelö. Hallitunkinhan pitäisi elää siellä alla, ettei tulisi vääntöä sivulle.
Toinen juttu, jota olen miettinyt on paineilman käyttö pihassa. Onko olemassakaan valmiina sellaista haitaritunkkia, jota voisi käyttää pyssyllä, tai räikällä? Siis kuusiopää. Tuo alkuperäinen veivisysteemi on hankala.
Mielikuvissani näkisin hallitunkin jossa olisi ainakin 10cm leveät rullat alla, tai miksei kumipyörätkin, jos sen saisi riittävän matalaksi.
Mitäs jos siihen laittaisi pyörien tilalle reunoista kelkaksi taivutetun 3-4mm:n pellin esim hitsaamalla kiinni tai kupupulteilla kuvut maahanpäin. Ei ainakaan pääse vajoamaan ja kelkkahan luistaa kuitenkin hiekassakin. Hiukkasen tietysti madaltuisi ..
-
näihi kiinalaisiin kannattas heti alkuusa vaihtaa öljyt esim automaattiloota
tähän asiaan täysin samaa mieltä,, synteettinen/ automaattivaihteist oöljy