Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: Knasu2005 - 1.12.2025 kello on 17:29
-
Ducaton tärinästä löytyy paljon juttuja. Laitan kuitenkin vielä yhden tapauksen ja kysyn kokemuksia sekä vinkkejä.
Potilas: Ducato 2.8 vm.2005 105tkm AL-KO alusta.
Ongelma: Täristää ajaessa, tärinä esiintyy jo pienillä nopeuksilla ja kovemmassa kyydissä ehkä jopa pienenee, tosin saattaa olla harhaa kun tulee muut vauhdin tuomat tärinät mukaan. Tärinä tuntuu myös tyhjäkäynnillä, vaihde vapaalla alamäessä.
Tehdyt korjaukset:
-Molemmat vetoakselit vaihdettu
-Taka-akseli rasvattu rasvanipoista
- Pyöränlaakerit eivät äännä käsin pyörittäessä
- Renkaat vaihdettu tärisettömästä autosta
- Välyksiä ei löydy alustan puslista
Olisko vinkkejä mistä tärinä johtuu??
-
"Renkaat vaihdettu tärisettömästä autosta"
Pelkät renkaat?
Tulkitsen niin että paikallaan ollessa moottori käy kauniisti
kaikilla kierroksilla?
-
Renkaat vanteineen ja itse asiassa on ajettu kolmilla eri vanne/rengas setillä. Kone käy nätisti kaikilla kierrosalueilla. Tärinän tuntee jo hyvin hiljaisessa vauhdissa myös vapaalla rullatessa.
-
Vetoakselit on syypää tärinään. Onko molemmat 2 + 2 nivelet uusittu ? Entä apumiehen puolen tukilaakeri? Rasva saattaa olla ajautunut kumiin epäkeskeisesti, puristelemalla kumia saattaa tasoittua. Moottori/vaihteisto tukikumit loppu tai jopa vialliset. Tässä muutama vaihtoehto.
-
Vetoakselit on syypää tärinään. Onko molemmat 2 + 2 nivelet uusittu ? Entä apumiehen puolen tukilaakeri? Rasva saattaa olla ajautunut kumiin epäkeskeisesti, puristelemalla kumia saattaa tasoittua. Moottori/vaihteisto tukikumit loppu tai jopa vialliset. Tässä muutama vaihtoehto.
Molemmat vetoakselit täydellisenä mukaan lukien oikean akselin tukilaakeri on vaihdettu tehdas uusiin. Tärinä tuntuu myös vapaalla rullatessa en oikein jaksa uskoa että tärinä tulisi moottorin tuennasta.
-
Vetoakseleiden epätasapaino tuota voisi vaivata.
Onko 3-nivelet (tripod) (3-joint) oikein asennettu toisiinsa nähden?
Voisi ensin selvittää miten niiden kuuluu olla toisiinsa nähden. Veikkaan että 120 astetta vastaan 120 astetta mutta tämä ei ole tieto!
Sitten tarkastaa tai korjata jos on väärin kasattu.
3 nivelessä on moniurat (siis saa useaan asentoon asennettua) ja voihan virheitä asentaessa sattua kelle vaan.
-
Ne moottorin kumit voisi kuitenkin tarkistaa.
-
Tässä ei ole tripod malliset sisemmät vetonivelet, eikä tietysti sisemmätkään. Moottorin kumit on kyllä tarkistettu.
-
Oli aikoinaan 2000 vuotinen dukato teki samaa ,iskareiden yläpään laakerit uusix niin lakas.
-
Oli aikoinaan 2000 vuotinen dukato teki samaa ,iskareiden yläpään laakerit uusix niin lakas.
Tätä minä itsekkin olen epäillyt. Hyvä että sain kokemusperäistä vahvistusta. Pitää samalla vaihtaa iskarit ja jouset.
Epäilin myös taka-akselia, mutta kun ei siellä ole oikein mitään semmosta joka resonoisi sillä tavalla runkoon
-
@Kotilo: "Vetoakselit on syypää tärinään"
-Aivan kuin et olisi lukenut aloitusta.
@Tarvasjoki: Oli aikoinaan 2000 vuotinen dukato teki samaa ,iskareiden
yläpään laakerit uusix niin lakas.
Yritän saada logiikkaa tähän: Jos ajatellaan että syynä on tiestä pyöräntuennan
läpi tuleva heräte niin laakeri itsessään on siinä ketjussa jäykkä kohta.
Joustintuen yläpäässä on kuminen vaimennin, voisin kuvitella että jos se on
painunut niin metalliosat ovat lähestyneet toisiaan ja rakenteesta on tullut
"kova" ja siksi tärinä pääsee läpi.
Mietin myös sellaista mahdollisuutta että iskunvaimentimen venttiilissä
on tapahtunut jotain mikä on sulkenut virtausta liiaksi. Tuo venttiilihän ei
ole aivan yksioikoinen toiminnaltaan ja variaatioitakin on joten tuollainen
saattaisi manifestoitua useammalla tavalla.
Joka tapauksessa tällainen tärinä pitäisi olla vahvasti riippuvainen
tien pinnan tasaisuudesta ja siis sileällä pinnalla jokseenkin kadota. Tästä
syystä, ennen mitään korjausyrityksiä, yrittäisin saada lisäselvyyttä kahdella
tavalla. Ensin ajamalla tienkohdissa joissa on mahdollisimman suuri ero siinä
mitä tulee eri puolien pyörien alle. Ellei sellainen tuota selvää tuntumaa
vikapaikasta kokeilisin katsastusaseman/korjaamon iskunvaimenninteste riä.
Varsinkin jälkimmäinen erottaa eri puolet ja etu- sekä takapään selvästi
toisistaan.
Ja kuten melkein aina, olisi hyvä tietää vian ja/tai sen oireen
historia.
-
Hyvää pohdintaa!
Auton taustasta minulla ei juurikaan ole tietoa. En ole itse autolla ajanut kuin muutaman sata kilometriä. Autoista minulla kyllä löytyy kokemusta niin ajajana kuin korjaajana.
Tärinä on vähän riippuvainen tien pinnasta, hiljaisessa vauhdissa ei niinkään, mutta yli 60km/h vauhdissa eroa on onko alla uusi/uudehko vai kulunut asfaltti.
Lisäksi mielestäni auton etupää on löysähkö, tosin noin painavasta autosta sitä on vähän hankala todentaa. Ja jonkun verran on myös uraherkkyyttä ohjauksessa. Mikä tietysti voi johtua monesta muustakin syystä…
Etuiskarit oli vaihtolistalla joka tapauksessa, niin menee samalla työllä koko etujousitus uusiksi.
-
Täriseekö auto tyhjäkäynnillä paikoillaankin, vaiko vain liikkeessä ollessaan?
-
Täriseekö auto tyhjäkäynnillä paikoillaankin, vaiko vain liikkeessä ollessaan?
Vain ajossa
-
^
No niinhän se on tuolla ylempänäkin jo mainittu. No kannattanee tehdä se iskariremontti kääntölaakereineen, niin on sekin sitten poissuljettu.