Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Alde => Aiheen aloitti: Vesseli - 19.11.2011 kello on 00:50
-
4,5 vuotta vanhassa autossani ALDE Compact 3010 rupesi "kusemaan " allensa. Vuoto alkoi viime talvena, mutta paikallistaminen vei aikansa, kun hain syytä muualta. Epäilin letkuliitoksia varsinkin lämmönvaihtimella sekä letkuvuotoa vasemman takapyörän edessä olevassa letkussa, joka oli usein märkä. Lämmistyvesikierto menee oven kynnyskotelon läpi ja nousee ylös takapyörän edessä. Vuoto löytyi lopulta itse pannusta, jonka lämmönvaihdin vuotaa. Varaosia ei saa, vaan koko pannu on vaihdettava. Vaihtopannu maksaa 1200 € plus työt. Vaihtaisin itse, mutta kun yhden liitoksen = nestekaasuputki, saa vain luvanvaraisesti.
-
Vaihda vain se pannu itse. Jätä kaasuputki asentamatta ja käy luvanomaavalla kytkemässä.
-
Pura pannu osiin ja katso onko lämmönvaihdinta mahdollisuus korjata esim. hitsaamalla tai juottamalla.
Joku kennohuolto / jäähdytinkorjaamo voisi tehdä tuon korjauksen sopuhintaan.
-
Näkyypä olevan sitten tyyppivika kun multa levisi myös sama pannu.Samalla lailla kusi allensa kylmänä mutta kun sain lämpimäksi niin en havainnu vuotoa :o
Mikähän siellä pettää ja mikä sen aiheuttaa.Itse sain pannun liikkeen piikkiin vaikka vaunu on vm-06.
-
Oiskohan MJO:lla tarkempaa tietoa asiasta?
-
Alden pannu vaihdettiin tänään. Vastaavia tapauksia on kuulemma n. 60 vuodessa. Vuoto aiheutuu ilmeisesti rakenteesta. Glykolipönttö on hitsattu kiinni peltikuoreen, joka on hiiliterästä ja pönttö on ruostumatonta. Näiden lämpölaajenemiset ovat aivan erilaiset. Kun kylmään pannuun laitetaan lämmitys päälle, pönttö laajenee, mutta kuori ei. Hitsaussaumaan voi syntyä aikamoinen jännitys, mikä aiheuttaa repeämän. Miksi vuoto ei syntyny auton ollessa uusi? Kai siksi, että Alde ei ollut koskaan kylmä, kun auto oli jokapäiväisessä käytössä, ja viime talvena ei enää ollut.
Onneksi en ruvennut itse väsäämään muuta kuin irroitin vuotavan pannun. Vaihtopannun piirikortti oli tietenkin minun tuurillani viallinen. Toimi puoli tuntia ja sitten lakkasi toimimasta, ja sekin piti vaihtaa.
Vaihto maksoi tällä kertaa 1290 € eli vaihtopannun hinnan, ei töitä. Lopputulos oli kuitenkin mielestäni edullinen, kun olen hieronut auton vaihtoa ensi kevääksi, niin väliraha pieneni 2000 €. Kauppaa en vielä tehnyt, kun haluan nähdä mahdollisen tulevan kulkimen elävänä.
-
Alden pannu vaihdettiin tänään. Vastaavia tapauksia on kuulemma n. 60 vuodessa. Vuoto aiheutuu ilmeisesti rakenteesta. Glykolipönttö on hitsattu kiinni peltikuoreen, joka on hiiliterästä ja pönttö on ruostumatonta. Näiden lämpölaajenemiset ovat aivan erilaiset. Kun kylmään pannuun laitetaan lämmitys päälle, pönttö laajenee, mutta kuori ei. Hitsaussaumaan voi syntyä aikamoinen jännitys, mikä aiheuttaa repeämän. Miksi vuoto ei syntyny auton ollessa uusi? Kai siksi, että Alde ei ollut koskaan kylmä, kun auto oli jokapäiväisessä käytössä, ja viime talvena ei enää ollut.
Onneksi en ruvennut itse väsäämään muuta kuin irroitin vuotavan pannun. Vaihtopannun piirikortti oli tietenkin minun tuurillani viallinen. Toimi puoli tuntia ja sitten lakkasi toimimasta, ja sekin piti vaihtaa.
Vaihto maksoi tällä kertaa 1290 € eli vaihtopannun hinnan, ei töitä. Lopputulos oli kuitenkin mielestäni edullinen, kun olen hieronut auton vaihtoa ensi kevääksi, niin väliraha pieneni 2000 €. Kauppaa en vielä tehnyt, kun haluan nähdä mahdollisen tulevan kulkimen elävänä.
Todella paljon kiitoksia tiedosta.Tuliko tieto ihan Aldelta???
Pitää ottaa huomioon tämä kun vaunua alkaa lämmittämään kovalla pakkasella ettei laita kaikkia lämpöjä päälle vaan aloittaa hiljalleen.
Toivottavasti tästä lähtee tietoa mahdollisimman laajalle eli eikun juttu leviämään niin välttyy moiselta.
Kokemuksesta tiedän että rosteri vetelee ihan omia latuja silloin kun ollaan lämmön kanssa tekemisessä joten selitys on hyvin uskottava..
-
Hitsaussaumaan voi syntyä aikamoinen jännitys, mikä aiheuttaa repeämän.
Mikä estää hitsaamasta noita takaisin? (muu kuin materiaaliero)
-
Mikä estää hitsaamasta noita takaisin? (muu kuin materiaaliero)
Pitäs nähdä pannu paljaaltaan mutta todennäköisesti repeämä tulee niin p*rse paikkaan ettei onnistu.
Kun itse olin vanhaa pannua vailla niin huoltopäällikkö väitti että lähtee Aldelle tutkittavaksi...Tai sitten juurikin meni hitsattavaksi ja myyvät sen käytettynä takuupannuna pois.. ;D
-
Sain tiedon "tiskin alta" eli vaihtopannun hankkija oli selvittänyt rakennetta maahantuojan kautta/kanssa.
Sain töissä ollessa aika lailla kokemusta kahden erilaisen materiaalin hitsaamisesta yhteen. Voi ne hitsata, mutta jos se tehdään kylmänä, tulos ei ole takuuvarma. Yksikään teettämistäni hitsauksista ei onnistunut. Jos vuotokohta saatiin pitämään, niin hetken perästä rupesi vuotamaan korjatun kohdan vierestä. Hitsaus voi onnistua, jos koko paketille tehdään lämpökäsittely eli käytetään hitsauksen jälkeen uunissa. Ruostumattoman teräksen kiderakenne muuttuu, kun sitä kuumennetaan, eli teräs menee kovemmaksi ja murtuu helpommin. Lämpökäsittely yleensä auttaa.
Niin, vaihtopannulla on takuu.
-
Hitsaus voi onnistua, jos koko paketille tehdään lämpökäsittely eli käytetään hitsauksen jälkeen uunissa.
Hyvä tietää. Mikä kokoisesta kokonaisuudesta on suurin piirtein kyse? (jotta tietäs mahtuuko se erääseen uuniin)
-
Alden pannun kokoinen, josta on poistettu kaikki osat, jotka eivät kestä punahehkuisen teräksen lämpötiloja.
-
Alden pannun kokoinen
Voipi sitten tehdä tiukkaa, parempi ehkä yrittää pitää pannu ehjänä ;)
-
Sain tiedon "tiskin alta" eli vaihtopannun hankkija oli selvittänyt rakennetta maahantuojan kautta/kanssa.
Sain töissä ollessa aika lailla kokemusta kahden erilaisen materiaalin hitsaamisesta yhteen. Voi ne hitsata, mutta jos se tehdään kylmänä, tulos ei ole takuuvarma. Yksikään teettämistäni hitsauksista ei onnistunut. Jos vuotokohta saatiin pitämään, niin hetken perästä rupesi vuotamaan korjatun kohdan vierestä. Hitsaus voi onnistua, jos koko paketille tehdään lämpökäsittely eli käytetään hitsauksen jälkeen uunissa. Ruostumattoman teräksen kiderakenne muuttuu, kun sitä kuumennetaan, eli teräs menee kovemmaksi ja murtuu helpommin. Lämpökäsittely yleensä auttaa.
Niin, vaihtopannulla on takuu.
Muistaakseni teräksen ja rosterin hitsaamisessa kannattaa käyttää tätä :
http://products.esab.com/fi/Templates/T041.asp?id=9436
Ja todellakin pitää käyttää lämmössä jotta jännitykset poistuu.
Oliskohan tuo parempi jos riisuisi sen vesivaipan pois kun lämmintä vettä en ainakaan itse tarvitse.???
Silloin ei olisi kahta metallilaatua vastakkain.Tai erottais sen vesitilan kokonaan kylmästä vedestä ja täyttäis glykolilla ja tulppais toisen putken ja toisen liittäis sinne paisuntasäiliöön.Nä in olisi nestettä joka samalla lämmitessään lämmittäis sitä teräsvaippaakin jolloin lämpötila ero ei ole merkittävä. ::)
-
Kun -70 luvulla rakentelin itselleni matkailuauton, poilerin tein rosteri lypsysankosta. Putkien läpiviennit ja kannen juotin hopealla. Kyllä sitä sai aina uudestaan turata, monet kerrat siihen ilmestyi hiushalkeama. Se oli kuin valurauta pata, jota piti lämmittää kauttaaltaan, ennen ja jälkeen hitsauksen. :(
-
Ethän sattunu Susjraja ottamaan kuvia pannusta kun oli työn alla.Vai saisitko mistään enää kuvaa??
Olishan tuo hauska tietää minkä näköinen vuotokohta oli.
Onnistuukohan arvon viisaat tuo ajatus notta jos täyttäs glykolilla sen vesitilan niin sisäosa lämmittäs samalla sitä ulkovaippaa.Nythän se ongelma taitaa olla siinä että vesitila on tyhjä joten eihän siellä lämmin siirry ulkovaippaan.
Vai oliskohan tuohon muuta ratkaisua.Tietty lämmön pitäminen vaunussa mutta eipä taida raaskia. :(
-
Oho
Minä luulin että tästä syntyisi vilkas keskustelu :(
Eikö muilla ole samanlaista lämmitintä ja jos on niin eikö hirvitä tuleva talvi kun nyt tietää mitä voi tapahtua.
Olisi mukava alkaa miettiä miten kyseisen tapauksen voisi välttää.Tässähän on nyt selkeä suunniteluvika ja jos 60:llä jo on tapahtunut moista niin kukaan ei kai ole turvassa täällä pohjolassa.Tietty ne jotka pitää peruslämpöjä päällä tätä ei voi tapahtua.
Käsittääkseni Alde 3000 on myös vuotanu.
-
Olisi mukava alkaa miettiä miten kyseisen tapauksen voisi välttää.
Itse olen päättänyt lämmittää hitaasti kylmää vaunua, pelkällä sähköllä ensin. Silloin (toivottavasti) pannukin lämpenee sopivasti kauttaaltaan eikä jännityksiä tule.
-
Itse olen päättänyt lämmittää hitaasti kylmää vaunua, pelkällä sähköllä ensin. Silloin (toivottavasti) pannukin lämpenee sopivasti kauttaaltaan eikä jännityksiä tule.
Tuota olen itsekin miettinyt mutta onkohan ongelmana se tyhjä tila missä pitäis olla vettä ,kun siinähän lämpö ei oikein johdu ulkokuoreen ::)
Funtsin että kunhan on kovat pakkaset niin laitan pelkän sähkön aluksi ja täytän vesitilan vedellä jonka jälkeen kaasu kaveriksi.Silloin luulisi lämpenevän tasatahtia.PItää muistaa vaan kun vaunulta lähtee että jättää yhden vesihanan auki jolloin vesi painuu boileriin.Paljon alkaa olla muistettavaa.
Toisekseen mietin tuota Mjon kauko-ohjattavaa pistorasiaa johon tulee sim kortti josko sen laittas aina kun vaunulta lähtee niin valmiiksi tuohon tilaan missä pannu on.Ja kun olet vaunulle tulossa niin soitat lämmittimen päälle jolloin lämmittäs jo pannua valmiiksi.
Mahtasko tuo toimia. ::)
-
Itekin olen funtsinut noita kauko-ohjattavia pistorasiota . Olis aika kätevää jos kytkisi ultraheatin valmiiksi vaikka 500W odottamaan seuraavaa käyntiä. Soitto / texstari ja vaunu olisi lämmin, paikalle saavuttaessa.
-
pannu on.Ja kun olet vaunulle tulossa niin soitat lämmittimen päälle jolloin lämmittäs jo pannua valmiiksi.
Mahtasko tuo toimia. ::)
Mulla on vaunussa kauko-ohjaus lämmitykselle (CC), mm. senkin takia tuo hitaasti lämmittäminen ei ole ongelma minulle :)
Ps. boileriin ei saa jättää vettä, jos vaunu pääsee pakkasen puolelle.
-
Oho
Minä luulin että tästä syntyisi vilkas keskustelu :(
Eikö muilla ole samanlaista lämmitintä ja jos on niin eikö hirvitä tuleva talvi kun nyt tietää mitä voi tapahtua.
Olisi mukava alkaa miettiä miten kyseisen tapauksen voisi välttää.Tässähän on nyt selkeä suunniteluvika ja jos 60:llä jo on tapahtunut moista niin kukaan ei kai ole turvassa täällä pohjolassa.Tietty ne jotka pitää peruslämpöjä päällä tätä ei voi tapahtua.
Käsittääkseni Alde 3000 on myös vuotanu.
Kyllä tuolle pannulle voi tapahtua muutakin talvella. Omassa 3010:saa paloilmapuhallin on ollut alusta asti murheenkryyni. Kerran se on lopettanut kaasulla lämmittämisen -30 pakkasella kun se puhallin ei enää ottanut tarpeeksi kierroksia. Ja boileri oli täynnä vettä silloin, ja käytännössä läpi talven. Tuossakin on katastrofin ainekset koossa. Ja uusittu puhallin lienee taas lopussa.
-
Kyllä tuolle pannulle voi tapahtua muutakin talvella. Omassa 3010:saa paloilmapuhallin on ollut alusta asti murheenkryyni. Kerran se on lopettanut kaasulla lämmittämisen -30 pakkasella kun se puhallin ei enää ottanut tarpeeksi kierroksia. Ja boileri oli täynnä vettä silloin, ja käytännössä läpi talven. Tuossakin on katastrofin ainekset koossa. Ja uusittu puhallin lienee taas lopussa.
Osaatko yhtään kertoa, että mikä siinä puhaltimessa mätti? Ei siinä montaa osaa ole, jotka sen toimintaa vaikeuttaa.
-
Oho
Minä luulin että tästä syntyisi vilkas keskustelu :(
Eikö muilla ole samanlaista lämmitintä ja jos on niin eikö hirvitä tuleva talvi kun nyt tietää mitä voi tapahtua.
Olisi mukava alkaa miettiä miten kyseisen tapauksen voisi välttää.Tässähän on nyt selkeä suunniteluvika ja jos 60:llä jo on tapahtunut moista niin kukaan ei kai ole turvassa täällä pohjolassa.Tietty ne jotka pitää peruslämpöjä päällä tätä ei voi tapahtua.
Käsittääkseni Alde 3000 on myös vuotanu.
Alde 3000:sen vuoto on yleensä sähkövastusten kireydessä.
-
Mulla on vaunussa kauko-ohjaus lämmitykselle (CC), mm. senkin takia tuo hitaasti lämmittäminen ei ole ongelma minulle :)
Ps. boileriin ei saa jättää vettä, jos vaunu pääsee pakkasen puolelle.
Tuohon on noin 90% halvempi tuote olemassa, riippuu mitä haluaa.
-
Osaatko yhtään kertoa, että mikä siinä puhaltimessa mätti? Ei siinä montaa osaa ole, jotka sen toimintaa vaikeuttaa.
En, takuuseen vaihtoivat huoltoliikkeessä ensimmäisen eikä ne osanneet sanoa mikä siinä oli.
Tästä uudesta joka on alkanut kuulostaa samalta kuin se edellinen on juteltu toisessa keskustelussa - olen käyttänyt sitä irti mutta en ole keksinyt mikä sitä vaivaa. :( Ei kuitenkaan johdu hormista eikä mekaanisen hankauksen jälkiä näy.
-
Mulla on vaunussa kauko-ohjaus lämmitykselle (CC), mm. senkin takia tuo hitaasti lämmittäminen ei ole ongelma minulle :)
Ps. boileriin ei saa jättää vettä, jos vaunu pääsee pakkasen puolelle.
No en minä nyt niin tyhmä ole että jättäisin... ;D
Taisin vain kirjoittaa epäselvästi.Ajatus oli että kun tulen vaunulle niin laitan pelkän sähkön ensin lämmittämään ja täytän vesitankin jolloin boilerikin alkaa täyttyä jolloin pannun lämpö siirtyy ulkokuoreen.Silloin lämpiäisivät tasatahtia.