Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: Matti Mikkonen - 4.10.2025 kello on 15:42
-
Takavuosina käytiin oikein hyviä keskusteluja 1981-93 Ducatojen vaihdelaatikkojen vioista ja itsekin osallistuin niihin vähäiseltä osin, kun Matkaajan laatikossa ei silloin ollut vikaa.
Nyt kuitenkin koitti kohtalon hetki: 35 v iässä, kilometrejä takana 427 000, jatkuvassa arkikäytössä, juuri katsastettu ilman huomautuksia ja yli tuhannen kilometrin reissulta äsken palanneena hyvin toiminut laatikko hajosi täydessä vauhdissa ilman varoitusta. Sain käännettyä linja-autopysäkille, johon se jäi aivan jumissa niin että hinausauto veti sen sujona vinssillä lavalle ja lavalta se saatiin traktorilla kiskomalla. Perän pienen vetopyörän laakeri on särkynyt ja kappaleet ovat kiilautuneet ison lautaspyörän ja kopan väliin ja hajoittaneet kopan ja ison pyörän hampaat. Öljyt jäivät pysäkille ja osa osista pohjalevyn päälle.
-
Minkälainen on suunnitelma nyt?
"Perän pienen vetopyörän laakeri on särkynyt..."
- Tarkoittanet vetopyörästöä, tämähän on etuvetoinen?
- Vaihteisto lienee nyt purettu kun olet päässyt näkemään pienen vetopyörän laakerin.
Onko siis k.o. laakerin jakokehä hajonnut ja kuulia purkautunut vetopyörästöön. Kysyn
siksi että perusvikaantumismek anismissa vierintäradan pinta romahtaa (kun metalli pinnan
alla on riittävän väsynyt)(1) ja laakeri alkaa ääntää toimien vielä muutoin välttävästi.
Jakokehähän hyvissä voiteluolosuhteissa tekee tuolloin vielä tehtävänsä.
Tai onko laakerikehistä irronnut paloja?
Käsitin että vetopyörästö meni vauhdissa jumiin mutta ohjattavuutta jäi. Alkoiko siis
tasauspyörästö pyörittää toista pyörää taaksepäin jolloin toinen pyörä vielä ohjasi jonkin
verran? Vai mitä tuossa oikein tapahtui.
(1) Tämän takia, kun pinta on vielä sileä, ei vikaantumista pysty ennakoimaan laakeria tutkimalla.
-
Tämä vikaantuminen vaikuttaa onnettomalta sattumalta, ei Viiatin ominaisuudelta.
-
Ensiksi anteeksipyyntö. Luulin, ettei viestä hyväksytty, mutta ylläpito on sen kuitenkin julkaissut. Siksi tauko.
Tarkoitin pienen vetopyörän rullalaakeria syyllisenä. Sen rullia ja laakerikehän pätkiä on laatikon pohjaan syntyneestä aukosta tippunut pohjalevyn päälle kuin myös pienen ja ison vetopyörän hapaitten kappaleita. Auton etupää on nyt pukeilla kesäpaikan pihassa. Etupyörät pyörivät, mutta eri suuntaan. Pysäkille päästiin siis rutinalla ja räiskeellä kun vauhti ja kolmen ja puolen tonnin paino tuhosi vetopyörästön hampaat.
Lähetän kuvia, jos onnistun pienentämään ne lähetyskuntoon.
Ehjää laatikkoa olen yrittänyt löytää, mutta eihän niitä ole ihan hyllystä ottaa. Minulla olisi ollut tuohon laakersarja valmiina, mutta vahinko ehti ensin. Tietääkö kukaan käykö seuraavan, 1994 ja eteenpäin, mallin laatikko muutoin kun vaihteensiirtäjäviv uston osalta. 2, 5 td moottori kai on sama. Sellainen olisi naapurissa.
-
Pari selittävää kuvaa.
-
Irrotin laatikon
En vielä purkanut sitä, kun vaurio on muutenkin selvä. Hajottamolaatikko on kiikarissa. Saas nähdä onnistuuko. Tarkoitus olisi saada auto ehjäksi, vaikkei nyt matkailukäyttöön. Kuvassa on pohjamuoville varisseet ja lohkeamasta ongitut osaset kolmessa keossa: laakeripesän kappaleet, laakerin ulkokehä ja rullat sekä vetopyörästön hampaitten kappaleet.
Netistä löysin yhden vastaavan tapauksen, joten tuon rullalaakerin hajoaminen ei ole yleistä.
-
Liekkö samanlainen auto. https://www.youtube.com/watch?v=dRh037t4kIY tuolla kanavalla laatikkorempaa tehty
-
Tuo on pari vuotta iudempi, mutta tekniikaltaan sama. Vaihteensiirto on tanko + vaijeri, minulla pelkkä tanko. Työskentelyolosuhte et samanhenkiset.
-
Hajottamolaatikko hommattu ja jo paikoillaan, mutta kokelu vielä odottaa. Hajottamo ei ollut saanut irti kuskin puolen sisempää vetoakselin niveltä, vaan oli katkaissut akselin rälläkällä. Minun irroitusyrityksetkä än eivät onnistuneet, joten ajattelin jättää sen kokeilun ajaksi. Mutta eipä Ducato 18 Maxin vetoakselin siihen sopinut ja toisaalta sen ristikko ei käynyt Maxin akselin pooreihin. On irroitettu Ducato 14 TD:stä.
Nyt tarvitsisin Ducato 14 vetoakselin pelkän akselipätkän ilman niveliä vaikka jostakin romuakselista. Laittaisin siihen ristikon laakereineen tuosta kiinni olevasta nivelestä ja oletan, että pyörän pää kävisi vakionopeusnivelen pooreihin. Saa tarjota, jos on. Näin pääsisin kokelemaan vaihteistoa ja arvioimaan pitääkö se avata.
-
"Hajottamolaatikko hommattu ja jo paikoillaan,..."
- Piti lukea useampaan kertaan ennen kuin uskoin lukemaani. Pitäisi olla melko
tarkka ja luotettava historia tiedossa että itse tekisin jotain tuollaista.. ja
tämän vaihteiston kohdalla ei oikeastaan sittenkään.
"Näin pääsisin kokelemaan vaihteistoa ja arvioimaan pitääkö se avata"
- Minä pääsen jo anamneesin perusteella arvioimaan että pitää avata.
Ensiksikin jo siksi että pääset tutkimaan onko siellä aikaisemmasta kuulia
eli jousia eli muuta rihkamaa sisällä esim. keskimagneettiin (toistaiseksi)
tarttuneena tai kokonaan irrallaan (esim. irtimurtuneet epämagneettiset
kytkentähampaat)
Toiseksi ainakin päädyn joutuisit avaamaan että saisit poistettua viitosen
kytkentäosat. Ne ovat vaarallisia vaikka viitosta ei koskaan ajon aikana
käytettäisikään, (esim. joku auton lainaaja voisi sen tehdä)
Kolmanneksi saisit käsityksen primääriakselin ulomman laakeripesän kunnosta.
Sen joka on jo suunnittelussa täysin möhlitty mutta sietää kohtuullisesti
pienten moottorivaihtoehtoj en momenttia nelosvaihteella. Jos sitten näkymä
siellä on ikävä niin osaat sitäkin paremmin varoa primääriakselin (siis
moottorin) momenttia.
Neljänneksi pääsisit viimeinkin asentamaan sen pienen vetopyörän laakerin,
ethän toista kertaa halua sitä viivyttää?
Viidenneksi pääsisit uusimaan kytkinakselin huulitiivisteen. Sekin on arka
ja hankala paikka myöhemmin ja kuitenkin paljon vartijana. Muistathan tapauksen
muutaman vuoden takaa jossa rikollisen kelvoton korjaamo jätti sen vaihtamatta
ikävin seurauksin. Löytynee täältä foorumilta yhä?
Miljoonanneksi tuossa laatikossa on melko joukko kaikenlaisia heikkouksia joista
saisi romaanin verran proosaa mutta tämä foorumi vaatii sopivan mielentilan ja
psyykkausta johon hetki ei ole nyt otollisin.
"Hajottamo ei ollut saanut irti sisempää vetoakselin niveltä...."
"Minun irroitusyrityksetkä än eivät onnistuneet...."
Ei tuo irrotus lopulta vaikea ole jos hahmottaa tilanteen siellä lukkorenkaalla.
Kirjoitinkin tuosta hiljakkoin:
https://karavaanari.org/index.php/topic,17449.30.html?PHPSESSID=74eai6odaou8v738703irmal8l
(Karavaanarin keskustelufoorumi » Tekniikkakeskustelu t » Matkailuautot » Projektit »
Aihe: Frankia, Vastaus #38)
-
Ostolaatikko irrotettiin romuttamolla ajokuntoisesta Matkaajasta, jolla on mittarissa hieman alle 300 000 km. Mainittu kokeillun toimivaksi ja äänettömäksi. Takakiinnityskorvak etta on hitsattu alumiinilla. Ruuvimeisselivaihde kepillä kokeillen vaihteet klonksuvat paikoilleen. Vuotoja ei näy kytkinakselilta eikä poskilaakereilta. Pintapöly puhdistui jarrukliinerillä pyyhkimällä. Irrotuksen odottelu vain kesti kuukauden ja kelit ehtivät heiketä.
Kävin jaakobinpainia avaamisen ja kiinnitettynä kokeilun välillä. Kokeilukaan ei tarkoita kuin pikku maatilalla mahdollista n. puolen km:n yksityistietä ja ehkä kolmosvaihdetta enimmillään. Hyvä olisi myös siirtää omalla koneella parempaan paikkaan tai jopa latoon, kun hinausautosta jäi mihin jäi.
Olen etsinytkin tuota nitkutusohjetta. Muistin sen kyllä ja olen sitä kerra käyttänytkin puolenkymmentä vuotta sitten kytkinremontin yhteydessä. Silloin mahdottoman pitkän ja turhauttavan nitkutuksen jälkeen nivel oli vain7v yhtäkkiä irti ilman se kummempaa dramatiikkaa. Tuossa vähän pelottaa se miten kovia kokeiluja ovat hajottamolla tehneet. Nivel kyllä liikkuu vetopyörän holkissa päittäin ehkä vajaan mm.
Yritän väsytysvaihtoehtoa vielä ja vaikka laittamalla vaijertaljavedon estämään takaisinpsinumisen.
Minulla on tosiaan laakeripaketti vuosien tskaa saatuna kaverilta, joka luopui autostaan. Siinä ei kuitenkaan ole tuota särkynyttä rullalaakeria, mutta Tamgearilta sen saa. Kolme muuta päälaakeria ja poskilaakerit on. Ei stefoja. Olisin varmaan tehnyt laakerivaihdon vain viitosen päähän, jos olisin ehtinyt. Ei se olisi tähän vahinkoon auttanut. Mistähän säätölevyjä yms. saisi, kun Tamgearin valikoimassa ei ole.b