Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: erkkiesimerkki - 2.10.2025 kello on 16:56
-
Olisiko kenelläkään vinkkejä reikien paikkaamiseen katossa? Joku edellinen omistaja on ruuvannut tasoja katolle "hieman" pitkillä ruuveilla.. millä noita paikkaisi? Kemiallinen metalli vai joku muu konsti? Liitteenä kuva yhdestä..
-
Olisiko kenelläkään vinkkejä reikien paikkaamiseen katossa? Joku edellinen omistaja on ruuvannut tasoja katolle "hieman" pitkillä ruuveilla.. millä noita paikkaisi? Kemiallinen metalli vai joku muu konsti? Liitteenä kuva yhdestä..
Onko ulko vai sisä puolella? Jos ulko niin valkoista pieksiä pala liima kitillä kii, minulla joskus vanhassa autossa hajrrava antenni tuuli pätkäs poikki niin siten paikkasin reiän ja hyvin pysyi ja pitää vieläkin vettä kun kysyn uudelta omistajalta vuosien päästä maailmalla sattumalta.
-
On siis ulkopuolella
-
Ensin pellin karhennus santapaperilla ja puhdistus liasta ja rasvasta. Sitten alumiinipellinpalan liimaus Sikaflex-521UV:llä (https://www.motonet.fi/tuote/sikaflex-521uv-liima-ja-tiivistysmassa-valkoinen-300-ml?product=60-9010).
Kun kuivunut kunnolla, niin paikan voi maalata valkoiseksi.
Tai helpompi, mutta epävarmempi, on laittaa tuota Sikaa suoraan reikään ja ympärille sekä tasoittaa pinta. (karhennus ja puhdistus myös tehtävä).
-
Mietin kans tuota sika 521 käyttöä, ulkonäöllä ei ole niin väliä tuolla katolla. Jos antaisi kuivua kunnolla ja liimaisi vielä alumiinipellin päälle, niin luulisi olevan tiivis.
-
Riittävän iso pellin pala vaan oltava, liimamassaa kauttaaltaan alle ja pelti päälle.
Ja loitsun lukeminen...tule tule hyvä paikka....
-
Näimpä. En kyllä ymmärrä miten rakentaja ei ollut huomannut että ruuvit menee heittämällä listojen läpi ja kattoon.. 4 reikää yhteensä
-
Kuva ei kerro tarkkaan reiän muotoa, onko pelti ulospäin venynyt reiänreunoilta, jos on niin tuurnalla kopasee reunatpellinpinnan alapuolelle . Hiekkapaperilla pinta karheeksi ja puhdistus vaikkapa jarrukliineriiä jotta rasvat on pois. Pelkkä hyvälaatunen liimamassa riittää kun sitä pursotat hieman reijästä sisään ja levität kuopan peltipinnan tasalle. Ei välttämättä tarvi peltilappua päälle.
Liimamassa pysyy ja pitää vuosikymmeniä.
-
Epoksillakin tuon voisi täyttää.
Tulisi sileä.
-
Ensin pellin karhennus santapaperilla ja puhdistus liasta ja rasvasta. Sitten alumiinipellinpalan liimaus Sikaflex-521UV:llä (https://www.motonet.fi/tuote/sikaflex-521uv-liima-ja-tiivistysmassa-valkoinen-300-ml?product=60-9010).
Kun kuivunut kunnolla, niin paikan voi maalata valkoiseksi.
Tai helpompi, mutta epävarmempi, on laittaa tuota Sikaa suoraan reikään ja ympärille sekä tasoittaa pinta. (karhennus ja puhdistus myös tehtävä).
Komppaan tuota viimeistä lausettu. Maali päälle.
-
Yhden paikan tehnyt kulkimen kattoon ihan liimamassalla ja siihen varmistukseksi päälle tuollainen kivenisku teippi suojaksi
https://www.motonet.fi/tuote/hpx-pp1002-kiveniskuteippi-kirkas-100-mm-x-20-m?product=60-01650
On pysynyt jo vuosia paikoillaan.
Tosin tuossa ei katto alumiinia vaan sellaista jotain joustavaa lasikuitua. Eli paikan pitää pystyä elämäänkin.
-
Kiitoksia vastauksista! Karhensin nuo ja pistin sika 521reikiin reilusti ja tasoitin sopivasti, hyvä tuli ja pitää vettä. Saa jäädä ihan noin, ei katolla haittaa mitään.
-
Kannattaa vuosittain tarkastaa miten on pysynyt kiinni.
Tuo sika521 uv ei ole katon kulman muovipinnassa pysynyt kuin vuoden verran, viimestään toisena syksynä saanut uusia.
Ehkä pellissä paremmin.