Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Truma => Aiheen aloitti: Rimortruma - 20.08.2025 kello on 19:47
-
Terve!
Oli ihan pakko rekisteröityä näin uutena auton omistajana ja heti kysellä viisaammilta neuvoa.
Otsikon aparaatti kulkineessa ja antaa vikakoodia 0202 ja liitteen ohjeita katsellut mitä tulisi tehdä että vehje saadaan toimimaan.
Tsekkasin ensi töiksi pakoputket, kaapelit yms. silmämääräistä vikaa ei löytynyt. Hypistelin myös piirikorttia kädessä mutta tuosta ei paljoa näe ilman erikois vehkeitä.
Laite toimii 1-5min normaalista ja puhaltaa kuumaa sekä tekee lämmittää vettä. Testattu myös erikseen pelkän veden lämmityksen yhteydessä heittää myös saman vian päälle.
Lähtee uudestaan pelaamaan kun käyttää ohjauspaneelin rullukkaa 0-asennossa ja laittaa taas päälle.
Eli näiden perusteella itse sulkisin pois kaapeliviat ja kaasun syötön ongelmat? Luulisi ettei lähtisi ollenkaan puhaltamaan lämmintä tai lämmittämään vettä jos nämä yhtälöt ei toimisi.
Onko jollain viisaalla heittää mikä saattaisi olla vikana tai ehkä omakohtaista kokemusta. Ei viitsisi osa kerrallaan vaihtaa jos ampuu monesti huti tulee järkevämmäksi ostaa kokonaan uusi vehje?
Ja auto vuosimallia 2011 luultavasti myös truma. Kiitos
-
Millaiset vilkkukoodit tulee punaisesta ledistä?
(https://karavaanari.org/kuvat/1755713873.jpg)
-
Antaa tuon LLSSLSLS eli 0202 kuten aloituksessa kirjoitin? testailin vielä uudestaan pullon vaihdon jälkeen sama kuvio. Seurasin piirikortin toimintaa kun alkaa temppuilemaan ja lopulta lyö pelin poikki. Liekin ledi vilkkuu (punainen) edes takaisin ja lopulta sammuttaa vaikka aikaisemmin kaikki kolme lediä piirikortilla paloi pari minuuttia yhtä jaksoa ja puhalsi lämmintä.
-
Minulle merkkaa vain vilkkukoodi ja se ei ole suoraan verrannollinen 0202 koodin. Onko koodi llpp/ lplp kun toi llss/lsls ei ole minun tiedossa. Ei aloituksessa ole vilkkukoodia.
-
L=long ja s=short siksi näin koska kaikki ohjeet mitä löysin oli lontooksi. Ja suomen kielelle käännettynä koodi PPLLPLPL P=pitkä L=lyhyt
-
Kannattaa ehkä tarkistaa kärjet. Milloin paineen säädin on vaihdettu?
(https://karavaanari.org/kuvat/1755792382.jpg)
-
Tuskin muutamaan vuoteen, olen omistanut auton nyt 6päivää enkä tästä löytänyt merkintöjä.
-
Kaasuvehkeet muuten toimii eli jääkaappi ja liesi, voihan olla ettei paine riitä trumalle? Koitin googletella sytytyskärkien osanumeroa mutten nyt ole aivan varma, oliko sinulla tähän tieto mitkä varmasti sopii. Tuo suomenkielinen vikalista näytti selkeämmältä ei ole aijemmin tullut vastaan.
-
Lämmitin reakoi ensimmäisenä huonoon paineensäätimeen. Noi muut laitteen eivät ole tarkkoja seosuhteesta kun saavat hapen palaessaan.
-
Jossain taulukossa 202 on kaasuongelma.
-Gas cylinder empty
-Gas cylinder or quick-acting valve in the gas supply line closed
-Gas pressure regulation system iced up
-Butane content in the gas cylinder too high
-Combustion air infeed or exhaust outlet is sealed
-Gas pressure regulation system faulty
-Replacing a gas cylinder
-Check gas supply and open valves
-Use regulator heater (EisEx)
-Use propane. Butane is unsuitable for heating, particularly at temperatures lower than 10 °C.
-Inspect openings for obstructions (slush, ice, leaves, etc.) and remove any obstructions
-Inspect / replace gas pressure regulation system
Toimiiko sähköllä?
-
Tuossa on pelkkä kaasu eli combi 6 malli. Täytynee varmaan varoiksi vaihtaa tuo paineensäädin. Kävin eilen viemässä piirikortin elektroniikka kaverille ja tänään ilmoitti että löysi tästä jonkun huonon komponentin. Jahka saan piirikortin takaisin testaan sillä ensin tästä seuraavaksi uudella paineen säätimellä vielä ja sen jälkeen revin koko vehkeen ulos autosta parempaa syyniä varten. Pidän vielä sormet ristissä että piirikortissa olisi ollut syyllinen. Itsellä tosiaan kaasulaitteet uusi tuttavuus joten ihan opettelua kaikki.
-
Piirikortti tsekattu ei vikaa, eikä myöskään paineensäätimen vaihto tuottanut tulosta. Latasin tubeen vielä videon pätkän kun hetkestä kun laite menee tilttiin, poltto alkaa pätkiä ja sammuu. https://youtube.com/shorts/9cKLrFtWoAs?si=b63C8Bo2JwlSY9z8
-
Ymmärsinkö nyt oikein, että kun nousee kolmosteholle alkaa punanen vilkkumaan. Tiesit varmaan, että kun punainen vilkkuu on jännite alhainen ja se rupesi vilkkumaan juuri isommalla teholla. Syötä erillisestä akusta suoraan lämmittimelle jännite.
-
Kiitos, testasin vanhalla auton akulla muuta ei ollut saatavilla jaksoi nyt puhaltaa myös isolla nopeudella. Lämmitti autoa varmaan vartin verran. Hupiakku vuosimallia 7/2024 joten tässä en usko vikaa olevan purin tuon akun takana olevan ohjainkortin. Latauspistoke ja laturin sulake ”hieman” ottaneet osumaa sekä miinus liittimen kolvaukset helpanneet piirilevystä. Koitin kolvata heikoin tuloksin paremmin tuota, mutta huomasin että irtikytkemällä hupiakun laturista jaksoi lämmittää yhtä pitkään kuin akku suoraan trumaan kytkettynä. Epäilen nyt tuota arsilisiin ohjainkorttia syylliseksi. Pitää korjauttaa tai ostaa uusi päivittelen sen jälkeen tilannetta. Tubessa video tuosta kortista. Ps. En tiennyt punaisen vilkkuvalon indikoivan akun varaustilaa. https://youtube.com/shorts/viktC3Lb280?si=r8LRMufx9NAFAohE
-
Kai itsekkin tajuat, että on paljon kontaktihäiriöitä kun noin liittimet kuumenee.
-
Riittää ihan yksikin kontaktihäiriö liittimen sulamiseen. Laturin liitin ja sulake lämmenneet, laturi menee tarkastettavaksi myös. Ihan jo tuo miinus navan juotosten irtoaminen piirilevystä aiheuttaa aika paljon vastusta.