Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Alde => Aiheen aloitti: polilara - 14.08.2025 kello on 09:25
-
Onkohan tämä loppuunjauhettu aihe? Soliferissa 2007 siis vain alkupään patterit lämpenivät 220V pumpulla ja Aldelle palaava patterivesi oli haaleaa. Kun pisti paisuntasäiliön 12V päälle alkoi vesi kiertää paremmin, lattiakin lämpeni ja paluuvesi oli huomattavasti kuumempaa. Kun palautti 220V päälle paluuvesi alkoi pikkuhiljaa viiletä vaikka veskierron ekat patterit olivat kuumia, vesi siis kiersi mutta heikosti. Ei ylilämpöhälytyksiä. 220V pumppu on Vortex BW152. Avasin pumpun ja totesin, että kestomagneettiroott ori oli tosi heikko. Tilasin uuden roottorin Saksasta, joka vaikutti magneeteiltaan ehjältä, tarttui voimakkaasti veitseen. Moottori toimii kuitenkin yhtä heikosti kuin ennen. Pyörii, mutta on tehoton. Tähän 220V moottoriin tulee paksujen johtojen lisäksi ohuet johdot, joilla moottori ilmeisesti kytketään päälle. Onkohan tässä jotenkin säädettävä kierrosluku noilla ohuilla johdoilla vai onko moottorissa muutakin vikaa kuin tuo heikko roottori. Mitäs nyt tehdään?
-
Minä ostin pienen taloon tarkoitetun 240 v edullisen valurautaisen kiertovesipumpun ja asensin sen kumiletkuun. Kyllä kiersi. Säädettävä kulutus taisi olla n 40 wattia.
-
Vaihda se kahden euron kondensaattori niin voimistuu.
-
Joo, kiitos, ja kiitos myös Hauholle, tarkoitus nimenomaan ois korjata vanha pumppu. Täytyypä repiä uudelleen irti. Lukeeko siinä konkassa mikä sen pitää olla vai tietääkö joku oikeat nodulit (ajan säästämiseksi)?
-
Itellä oli Primuksen kanssa tällainen tapaus.
Mulla oli nesteet hyytelöä Primuksen putkistossa, kun sähköpatruunalla ja sen pumpulla ei jaksanut lämmittää vaunun takaosaa. Kaasulla ja 12V pumpulla neste kiersi hyvin ja lämpesi tasaisesti, kun pannun tehot riitti notkistamaan hyytelöt.
Nesteiden vaihdolla alkoi homma toimimaan myös 220V laitteilla. Piti vaunua kallistella aisasta, että sai hyytelöt järjestelmästä ulos. Vaunun pohjassa oli muistaakseni joku hana.
(LMC Siesta 530 -88 + Primus 2470)
Hommasta on jo reilusti yli 20 vuotta, saattoi saada pannun ja patruunan toimimaan yhtäaikaa, oli tehoja. 🙂
-
Joo, kiitos, ja kiitos myös Hauholle, tarkoitus nimenomaan ois korjata vanha pumppu. Täytyypä repiä uudelleen irti. Lukeeko siinä konkassa mikä sen pitää olla vai tietääkö joku oikeat nodulit (ajan säästämiseksi)?
Tuolla ohjeita osiossa on neuvot. Ei tartte pumppua irrottaa eikä vesiä laskea. Pääty koppa auki. https://www.triopak.fi/fi/tuote/MKSP-8-1UF
-
(https://i.postimg.cc/R0J7S2G4/20250812-063929.jpg)
Kiitos, olinkin napannut huvikseni kuvan tuostakin suunnasta. Näköjään 0.62 micro Faradia, mihinköhän tuo arvo vaikuttaa, suositteletko ykköstä?
Kerro vielä mistä ohjeesta oikein puhuit.
-
Ne monet ketjut kun kahlaa läpi niin löytyy. 1 mikro ihan hyvä. Töpseli pois seinästä ja johtokin piiloon ettei kukaan kytke sitä. Sitten konkan jalat poikki läheltä konkka. Uusi juottamalla, kutistesukka päälle. Sit loppuu hidas pyöriminen ja juriseva ääni.
-
(https://i.postimg.cc/R0J7S2G4/20250812-063929.jpg)
Kiitos, olinkin napannut huvikseni kuvan tuostakin suunnasta. Näköjään 0.62 micro Faradia, mihinköhän tuo arvo vaikuttaa, suositteletko ykköstä?
Kerro vielä mistä ohjeesta oikein puhuit.
(https://karavaanari.org/kuvat/1755178201.jpg)
-
Kiitos MJO liittymisestä keskusteluun. Täytyy kokeilla tuo konkan vaihto mutta taitaa mennä kevääseen. Siirrytään vähitellen talvipaikalle, missä en tee remonttia. Pärjäämme tolla 12V pumpulla taas yhden talven. Eli viimeistään keväällä palaan. Tilanne vähän kummastuttaa teknisesti, tuo moottori surraa tasaisesti, ei kurnuta eikä täristä. Miten tuo konkkavika tällaisessa moottorissa ilmenee?
-
Tarkista pumpun 12 voltin ohjausliittimen juotokset, voi olla murtuneet, kunten kuvassa vinkataan. Toi alkuperäinen konkka on uutenakin hieman rajoilla, ei toimi enää kun kapasitanssi menee alle 0,5:n mikron.
-
Kiitos, joo, katotaan se sitten myös. Onkohan näissä pumpuissa vakionopeus, vai säädetäänkö nopeutta tilanteen mukaan Alden kortilta kuten jostain luin?
-
Riippuu Aldesta, itselläni säätyy. Ei läheskään kaikissa.
-
Mikähän sitä säätää, jos siis 12V kytkee on/off niin onko kortilla esim tyristorisäätö? Onkohan kellään sähkökuvaa?
-
Sähkö kuvat löytyy helposti netistä. Säätö on pwm muotoa ja pumppuja on kahta sorttia, on/off ja pwm. Sitten vielä pelkkä 230 syöttöinen.
Ja on se täälläkin, haku toiminnolla.
https://www.sarkacaravan.fi/category/312/kayttoohjeita
Näytti kytkennässä olevan 12 V ohjaus suoraan 230 pumpulle.
-
Kiitos, tutustutaan tohon.
-
Otin sittenkin pumpun vielä irti. Ajattelin tilata tilalle ton 12V säädettävän pumpun ja tehdä tästä varapumpun, jos konkanvaihdolla tokenee. https://kauppa.jyvascaravan.fi/tuote/kiertovesipumppu-12-v-alde-3010-saadettava-teho/
Noissa Alden johdoissa näköjään on 12V "linja". Näkyy reunimmaisena noiden kahden vihreän sulakkeen välissä. Voinkohan ottaa siitä syötön tuon pumpun pyöritykseen vai pitääkö vetää akulta oma syöttö.
(https://i.postimg.cc/DwtsyZYD/20250816-133823.jpg)
-
Kiitos, joo, katotaan se sitten myös. Onkohan näissä pumpuissa vakionopeus, vai säädetäänkö nopeutta tilanteen mukaan Alden kortilta kuten jostain luin?
Ei ole 3010:ssä säätöä.
(https://karavaanari.org/kuvat/1755441707.jpg)
-
Otin sittenkin pumpun vielä irti. Ajattelin tilata tilalle ton 12V säädettävän pumpun ja tehdä tästä varapumpun, jos konkanvaihdolla tokenee. https://kauppa.jyvascaravan.fi/tuote/kiertovesipumppu-12-v-alde-3010-saadettava-teho/
Noissa Alden johdoissa näköjään on 12V "linja". Näkyy reunimmaisena noiden kahden vihreän sulakkeen välissä. Voinkohan ottaa siitä syötön tuon pumpun pyöritykseen vai pitääkö vetää akulta oma syöttö.
(https://i.postimg.cc/DwtsyZYD/20250816-133823.jpg)
Kaikki lämmittimen ohjaukset on 12v.
-
Kiitos MJO, tarkoitus oli kysyä saanko napata tosta 12V piuhasta sen uuden 12V pumpun pyöritysvirran. Herätevirta releelle tulee tietysti vanhasta paikasta. Oli muuten alle 0.2 mikrofaradia jäljellä tässä konkassa. Huomenna konkkakauppaan. (https://i.postimg.cc/k5qGHy3w/20250817-185354.jpg)
-
Kiitos MJO, tarkoitus oli kysyä saanko napata tosta 12V piuhasta sen uuden 12V pumpun pyöritysvirran. Herätevirta releelle tulee tietysti vanhasta paikasta. Oli muuten alle 0.2 mikrofaradia jäljellä tässä konkassa. Huomenna konkkakauppaan. (https://i.postimg.cc/k5qGHy3w/20250817-185354.jpg)
Jos nyt oikein ymmärsin niin olet laittamassa 12 voltin pumppua verkkopumpun tilalle? Silloin et tarvitse mitään releitä väliin.
-
Joo, tuollaista 12V pumppua odottelen. Siinä näyttäis olevan kahdet johdot eli ilmeisesti toinen on herätevirta paneelilta ja toinen varsinainen pyöritysvirta. Ilmeisesti rele ohjaa tässäkin. En tiedä https://kauppa.jyvascaravan.fi/tuote/kiertovesipumppu-12-v-alde-3010-saadettava-teho/
-
Joo, tuollaista 12V pumppua odottelen. Siinä näyttäis olevan kahdet johdot eli ilmeisesti toinen on herätevirta paneelilta ja toinen varsinainen pyöritysvirta. Ilmeisesti rele ohjaa tässäkin. En tiedä https://kauppa.jyvascaravan.fi/tuote/kiertovesipumppu-12-v-alde-3010-saadettava-teho/
Tökkäät sen uuden pumpun johdon suoraan piirilevyn oikeaan yläkulmaan verkkopumpun liittimeen. Ei mitään virityksiä. Ne tuplajohdot on sitä varten, etä jos ei säiliössä ole omaa pumppua niin kytket sen toisen 12v pumpun lähtöön.
-
Tämä tuli selväksi, kiitos. Tilasin 1 mikron konkan jo 220V pumppuun. Täytyypä kattoa jos sekin tulee kuntoon. Ilmeisesti se magneettiroottorin vaihto, jonka tein ei ollut turha sekään, koska vanha oli ihan epämagneettinen. Onkohan noita roottorivikoja esiintynyt?
-
Siellä se nyt on, säädetty vähän yli ykkösen ja lattialämmityksenki n letkut jo lämpenevät. Kiitokset taas hyvälle sivustolle ja erityiskiitos mjo:lle.(https://i.postimg.cc/HxrpCqRS/20250819-162432.jpg)
-
Niin paljon kuin olen vuosien mittaan vaihdellut noita vesipumpun
käyntikondensaattor eita niin vielä kertaakaan en ole laittanut sitä
valmistajan sille varaamaan tilaan. Tuo kondensaattorille varattu
tila on eräs seikka joka surullisella tavalla kertoo siitä minkä
verran tällaisten pumppujen valmistajat ymmärtävät tällaisten
pumppujen valmistamisesta. Eikä ymmärrys kondensaattoreista näytä
olevan tällä foorumilla yhtään sen parempaa kuin noitten pumppujen
suunnitelijoillakaa n.
Aloittajan kuvassa näkyy lähes alamittainen (kapasitanssiltaan)
0,62yF kondensaattori joka kielii mm. siitä että valmistushetkellä
tuokin arvo on ollut saatavissa vain alamittaisella jännitekestolla.
Olen tästä kirjoitellutkin menneinä vuosina ja onneksi nyttemmin
noita korvataan 1yF:n kondensaattoreilla mutta jos sen aikoo saada
alkuperäiseen tilaansa niin jännitekesto uhkaa edelleen, siis nykyisinkin
helposti saatavilla kondensaattoreilla jäädä 400Vac tai 420Vac luokkaan
eli jo tavallisessa käyttötilanteessa aivan hilkulle. Minkäänlaista
marginaalia ei jää käytön poikkeushetkiin saati että valmistajakaan
olisi arvannut että noita pumppuja voisi joku käyttää esim. karavaanareitten
ajoneuvoihin syrjäisillä leirintäalueilla verkon pitkien haarojen päissä.
Periaatteessa suurempiakin kapasitanssi/jännitekesto -tuloja tuohon
tilavuuteen on teknisesti mahdollista saada mutta se ei tarkoita että
niitäkään olisi järkevä käyttää. Tämä johtuu asiasta josta olin jo vuosia
sitten aikeissa kirjoittaa tarkemmin, eli muovikondensaattore itten (tässä
tapauksessa polyesteri) vikaantumismekanism ien ja ympäristöolosuhteit ten
vaikutuksesta, suhtautuminen oli takavuosina kuitenkin sellaista että
motivaationi kaikkosi. Eikä ole sittemminkään täysin palannut (1). Huomasin
yllättäen pari vuotta sitten että asiaan olisi tarjolla valaistusta jos
joku (karavaanari?) haluaa siihen paneutua. Nimittäin Dave Jones EEV -
videoblogissaan sai houkuteltua haastateltavakseen pitkän linjan konden-
saattoriasiantuntij an joka selvitteli paitsi näiden niin myös muutamien
muiden kondensaattorityypp ien valmistukseen, käyttöön ja luotettavuuteen
liittyviä asioita. Halukkaat löytävät jakson Odyssee:sta. (Ja löytyyhän
ne YouTubestakin jos nyt joku todella haluaa olla Google -yhtiön kanssa
missään tekemisissä)
Itselleni on ratkaisu aina ollut ulkoinen kondensaattori eristetyillä
johtimilla. Helppo, edullinen ja kompromissiton ratkaisu jolla esim. 1yF
450Vac ei tuota saatavuus eikä mitään muutakaan ongelmaa. Tuollainen
nippusiteellä pumpun kyljessä ei ole vielä häirinnyt ketään enkä käsitä
mitä kondensaattorin tunkeminen sen alkuperäiseen kömmähtäneeseen
suunnitteluun perustuvaan tilaan hyödyttää.
PS. Kejussa "seikkailee" välillä 220V pumppu, välillä 230V pumppu.
Syy jäi arvoitukseksi.
PPS. (1) Tuota ei pidä ensinkään ihmetellä. Olin aikoinaan yrittänyt saada
karavaanareita tuntemaan Ducato -vaihteiston ongelmia ja tullut näkemään
millaista suhtautuminen teknisiin asioihin voi pahimmillaan olla. Siitä
viisastuneena, joskin karavaanareitten sielumaisemaa yhä tuntemattomana,
rajaan nykyään vaistomaisesti sitä missä määrin hakkaan päätäni seinään.
Teknisille asioille onkin sitten omat fooruminsa ja niin sen selvästi
kuuluukin olla.
-
Edelliseen kompaten, samoin huomannut mm asioiden ja merkintöjen oikeasta käytöstä. Esim Ah/A tai kWh/kW käyttö, virta/jännite -asioiden sekoitus.
-
Tekoälyssä on se hyvä puoli, että asian saa ulos myös tiivistetyssä ja ymmärrettävässä muodossa, niin halutessaan. 😉
-
Tätä konkkaa käytän minä. https://www.triopak.fi/fi/tuote/MKSP-8-1UF
Tätä tarkoittaa Mjerica, https://www.triopak.fi/fi/tuote/MK1UF450V-CB250-M8