Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Truma => Aiheen aloitti: jorkki - 28.07.2025 kello on 12:21

Otsikko: Trumatic E 2400 moottorin kiinnityskumien vaihto
Kirjoitti: jorkki - 28.07.2025 kello on 12:21
Satuin kokeilemaan Poksissa lämmittimen tuuletustoimintoa ja tuloksena oli vain hirveä räminä. Ilmanottoritilä pois ja sormilla tunnustelemalla moottori roikkui epänormaalissa asennossa. Ajattelin, että kansi pois ja tutkimaan lisää, mutta ei se vaan niin vain käynytkään.
Asentaja oli säästänyt kaasuputkea ja laittanut sen niin lähelle, että kantta ei saa pois irrottamatta kaasuputkea.

Kaasuputken liittimet on joku voimahenkilö vetänyt niin lujaa kiinni, että vaikka mutterin sainkin auki, liitosta en kotikonstein saanut eroamaan.
Sain kuitenkin kannen sen verran raolleen, että moottorin sai pois ja kuin ihmeen kaupalla moottorin kiinnityspellinkin (osa 10 räjäytyskuvassa) ulos. Truman insinööri on jostain syystä tehnyt peltiin virityksen jossa lippa taittuu lämmönvaihtimen puolelle ja on aikamoinen hiplaaminen, että sen saa ulos edes ilman moottoria. Ilmeisesti ajatus on, että koko koneisto nostetaan ulos ja lämmönvaihtimen kuori (osa 4) irrotetaan ensin. En ymmärrä mitä etua tällä ratkaisulla on saavutettu, yhtä hyvin lippa voisi olla kuoren ulkolaitaa vasten, mutta näin tällä kertaa. Räjäytyskuvan kiinnityspelti (10) näyttääkin erilaiselta kuin omassani, joskohan olisi disainia muutettu?

Silikoniset moottorin kannattimet olivat kumminkin lahonneet ja kokeeksi tulostin vähän jämäkämmät TPU-muovista. Ne ovat hieman kovemmat kuin alkuperäiset., joten jää nähtäväksi millainen on melutaso eli täytyykö kaivaa lompakkoa ja maksaa toista kymppiä kappale helposti hajoavista silikoneista.

Varsinainen ongelma nyt kuitenkin on, että saako ton kasaan purkamatta koko koneistoa. Kun moottori on kiinni asennusplootussa, niin sitä ei minun mielikuvituksellani saa paikalleen poistamatta lämmönvaihtimen kuorta. Onkohan jäänyt jotain itsestään selvää huomaamatta, vai onko vaan huonosti suunniteltu huollon kannalta?
Tekisi melkein mieli laulattaa vähän laikkaa ja tulostaa osa, joka tiivistää pellin lämmönvaihtimen kuorta vasten ulkoa päin.

Onko kokemusta vastaavasta remontista ja ohjausta oikealle tielle?
Otsikko: Vs: Trumatic E 2400 moottorin kiinnityskumien vaihto
Kirjoitti: mjo33400 - 28.07.2025 kello on 21:50
Auttaisiko toi kuva mitään? En ymmärä miksi se pelti pitää saada tiiviiksi, ei siitä mitään hyötyä ole tai sitten en ymmärtänyt mitä tarkoitit. Pellin reuna tosiaan on ilkopuolella seinää. Osta Partcosta läpivientikumit sopivan kokoiset. https://www.partco.fi/module/clerk/search?controller=search&orderby=position&orderway=desc&search_query=L%C3%A4pivientikumit&submit_search=&fc=module&module=clerk

(https://karavaanari.org/kuvat/1753728578.jpg)
Otsikko: Vs: Trumatic E 2400 moottorin kiinnityskumien vaihto
Kirjoitti: jorkki - 28.07.2025 kello on 23:24
Kyse ei olekaan tiivistämisestä, vaan pellin saamisesta ylipäätään paikoilleen koska tässä minun mallissani se on mitoitettu niin, että lippa on alumiinisen suojakuoren sisäpuolella. Ilman moottoria sen sai juuri ja juuri käännettyä niin linttaan, että sai livautettua ulos, mutta sekin vaati aikamoista räpläämistä.
Moottorin ollessa kiinni ei ole toivoakaan saada takaisin.

Aika lähellä on, että sipaisen lipan matalammaksi. Ehkäpä toimii niinkin, että jätän siihen pienen ylityksen, jonka saa sisään moottorinkin kanssa. Voihan siihen sitten vaikka pätkän Kapton-teippiä laittaa jos meinaa jäädä pahasti irvistelemään.
Ei millään huvittaisi ruveta koko lämmitintä purkamaan kun sitä ei itse asiassa juurikaan tule käytettyä lämmitystarkoitukse en edes kun pieni öljytäytteinen sähköpatteri riittää syksyllä ja on hiljainen.

Saattaisi pelti kestää taivutuksen siirtämisen pikkasen sisemmäksikin, mutta helposti voi tunaroida koko plootun mutkalle, joten ei sekään houkuttele.
Otsikko: Vs: Trumatic E 2400 moottorin kiinnityskumien vaihto
Kirjoitti: jorkki - 29.07.2025 kello on 10:28
Hyvä vinkki tuo läpivientikumi muuten kohtalotovereille  Thumb, 4mm reiällä maksaa 0,22€ kpl vs. Truman 11-12€, joka on muuten suunnilleen tuplat Saksan hinnasta. Tavara jalostuu matkalla ;) Alkuperäisen osanumero on 39050-52600 jos joku haluaa investoida niihin.

Kokeilen nyt ensin noilla kotikutoisilla vaikka ovatkin aavistuksen kovanpuoleiset kun oma TPU on kovuudeltaan jotain Shore 95-98A.
Tulostin onttoina, kahden kierroksen vahvuisina ja kaikki kolme kerralla ettei jäähdytystä tarvinnut käyttää ja pienellä reunuksella, että pysyivät tulostusalustassa.

Laitan tiedostot mukaan jos joku haluaa itse kokeilla tulostamista. Lähdetiedosto on tehty ilmaisella OpenSCAD-ohjelmalla joten modifiointikin onnistuu tarvittaessa helposti. Tulostuksen helpottamiseksi on pohjassa ylimääräiset reunat, jotka täytyy veistää pois, jotta moottorin keskiölle jää kaareva tila.
Otsikko: Vs: Trumatic E 2400 moottorin kiinnityskumien vaihto
Kirjoitti: Mjerica - 29.07.2025 kello on 13:33
Näin etänä on hieman epävarma tuntuma toisen kohtaamaan ahtaaseen
tilanteeseen mutta kokeilenpa tuoda esiin erään vaihtoehdon jota
kuvasta saamani käsitys jonkin verran puoltaa.

   Moottorin kiinnityksen "kolmijalka" näyttää olevan niitattu
välipeltiin joten voisiko sen niittaukset purkaa ja korvata niittimuttereilla?
Tai peltiruuveilla, quick and dirty? Voisit siis asentaa välipellin ensin ja
tuoda sitten moottorin kolmijalkoineen tilaansa. Muistathan että kun pääset
asentamaan niittimutterit molemminpuolisella luoksepääsyllä niin voit tehdä
sen puristamalla, siis ilman vetotyökalua.

  Käsitinko ollenkaan tuota problematiikkaa?
Otsikko: Vs: Trumatic E 2400 moottorin kiinnityskumien vaihto
Kirjoitti: jorkki - 29.07.2025 kello on 17:24
Käsitit oikein hyvin ja varmasti ihan toimiva vaihtoehto Thumb
Ilmeisesti tosta plootusta on kahta mallia kun tuossa aiemmasta vastauksesta luin, että pelti tulisi ulkoa päin lämmönvaihtimen koppaa vasten eli koko ongelmaa ei olisi ollenkaan. Noin sen pitäisi huollon kannalta ollakin.

Nyt ratkaisin ongelman smirgelillä ja sipaisin lämmönvaihtimen puolelle menevästä lipasta pois sen verran, että juuri ja juuri sai moottorin kanssa taiteltua sen aukosta läpi, n.4-5 mm. Vähän Hammeritea paljaalle metallille, ettei nyt ihan heti ruostu ja ajoon. Silti aika kätilön hommaa kun se perhanan kansi oli koko ajan tiellä. Ei olisi montaa senttiä ylemmäs tarvinnut kaasupitkea asentaa ellei jopa kiertää sivukautta, niin paljon helpompaa olisi huolto kun saisi kannen pois tieltä.
Puhaltimen kiristäminen moottorin akselille kännattaa jättää loppuun, että saa propellit pitkittäissuunnassa etteivät osu seiniin.

Vielä oli sellainen mielenkiintoinen työ, että piti etuosan ja takaosan välinen pyöreä silikonitiiviste ujuttaa takaisin mutkittelevaan uraan kun kannen liikuttelu oli sen saanut sijoiltaan. Pitkät keittiöpinsetit, otsalamppu ja bambuinen grillausvarras johtivat onnistumiseen ahtaassa tilassa.
Vaikka kotitekoiset moottorin kiinnityskumit ovat aika paljon jäykemmät kuin alkuperäiset silikonit, niin mitään eroa lämmittimen äänessä en osaa remontin jälkeen sanoa.

Kiitos osallistuneille hyvistä vinkeistä! Varmasti on apua samassa tilanteessa oleville.

Vielä tarttee käydä kaasujärjestelmän tiiveys tsekkauttamassa kun se on ollut mielessä jo muutenkin.