Jäsenmaksun suuruus määräytyy jäsenyhdistyksen mukaan. Kukin jäsenyhdistys ja kerho päättää itse oman jäsenmaksunsa suuruuden yhdistyksensä vuosittaisessa kokouksessa. Tarkista oman jäsenmaksusi suuruus www.karavaanarit.fi/yhdistykset.
Jäsenyhdistyksen maksun lisäksi henkilöjäseneltä laskutetaan jäsenmaksussa SF-Caravan ry:n eli liiton osuus. Liiton osuus päätetään vuosittain liittokokouksessa. Varsinaisella jäsenellä liiton osuus vuonna 2025 on 32 euroa ja rinnakkaisjäsenellä 14,50 euroa. Laskutuskausi määräytyy liittymispäivän mukaan. Jäsenyys on voimassa liittymisestä vuoden eteenpäin.
Vuosimaksu lehden kanssa 53,50 joten liitolle ja yhdistykselle jää 37e, josta liitolle 32 joten yhdistys pärjää vitosella. ThumbEli sulla ei noussutkaan hinta 🤣 Kunhan spammasi.
Taitaakin olla Suomen halvin
No niin maksettu kyllähän etuja on ja mikä tärkeintä wanhoja perinteitä kunnioittaa.Niin kyllähän tuon jäsenmaksun säästää helposti kerran ylittämällä Suomenlahden. Muita etuja en vissiin oo käyttänyt.
Kas jäsenmaksuhan oli tosiaan noussut jo 2024 tuon liki 48%. (tai siis maksu ei varsinaisesti noussut mutta lehtilisä tuli joka ennen sisältyi jäsenmaksuun eli käytännössä nousi samalle paketille)Kuule, se on moneen kertaan puitu. SFC ei ole elin mikä päättää käyttömaksuista. Se on Helsingissä sijaitseva talo mihin mm sinäkin olet edustajasi äänestänyt. Lapsellisia juttuja. Jos menisit Esson baariin puimaan asiaa.
Ei saisi käyttää elaskuja ...jää moinen huomaamatta.
No onhan tällä maksulla saatu palveluakin... Mauton "diesel vero" nousee koht puoliin 5 kertaiseksi, vielä 6kk "halvalla" verolla.
https://www.is.fi/autot/art-2000011320430.html
Tuosta kun lukaisee pari viimestä kappaletta....
Jos tuotteen hinta ei nouse, mutta sisältö vähenee, niin voi sen tulkita hinnannousuksi.
Ot: Hallitus ajattelee saavansa uudella veroratkaisulla 10 miljoonaa lisätuloja. Suomessa on noin 65000 matkailuautoa. Jos joka neljäs tekee saman arvion kuin me, niin tuotto jää nollille. Juuri kipaistiin taas vajaan viikon kieppi ja kustannus oli hieman päälle 700€. Rahoitettiin leirejä ja syötiin lounaspaikoissa. Jätetään vuodessa yksi sellainen reissu tekemättä, ollaan kotona keittelemässä perunoita ja mennään lähipuistoon kävelylle ja istuskelemaan, niin säästyy rahat veronkorotukseen.
Off-Topic:Minulla on sellainen tunne, että liikennekäytön poistoon tulee muutoksia...Höpö höpö. Yhdenvertaisuus, eli silloin se koskisi muitakin autoja. Noita kannattaa mennä pohtimaan Esson baariin tai skeptikkojen kokouksiin.
Se ei tarkoittane, että poistot kiellettäisiin, mutta vakuutusyhtiöt saattaavat luoda oman maksunsa poistoihin. Tämä poisto voi tulla vaikkapa hallituksen painostuksesta vakuutusyhtiöille taustalla. Mikäli vakuutusyhtiöt alkaisivat periä riittävää poistomaksua, niin sekä valtio (hallitus) ja vakuutusyhtiöt voittaisivat. Kalustoa ei niin herkästi poistettaisi liikenteestä, tai jos poistettaisiinkin, niin siitä tulisi aina kertaluontoinen tulo verottajalla ja vakuutusyhtiölle.
Kaikki tämä riippuu siitä, miten paljon verokertymä notkahtaa. Sikäli jos notkahtaa. Nämä kirstykset vaikuttaisivat laaja-alaisesti kaikkeen kalustoon, eli saataisiin paluuta vanhoihin aikoihin, jolloin piti katkaista vakuutukset kokonaan. Sekin voidaan tulevaisuudessa tukita EU:n romutusdirektiiveil lä. Näin saadaan omistaminen verolle, eikä ainoastaan käyttö.
Eikö vakuutus yhtiöillä ole jo uusilla vakuutuksilla seisontaajan pituus kuukausi ennen kuin seisonta alkaa,eli ei saa hyvitystä kui kk päästä jos jatkuu.Off-Topic:
Minulla on sellainen tunne, että liikennekäytön poistoon tulee muutoksia...
Se ei tarkoittane, että poistot kiellettäisiin, mutta vakuutusyhtiöt saattaavat luoda oman maksunsa poistoihin. Tämä poisto voi tulla vaikkapa hallituksen painostuksesta vakuutusyhtiöille taustalla. Mikäli vakuutusyhtiöt alkaisivat periä riittävää poistomaksua, niin sekä valtio (hallitus) ja vakuutusyhtiöt voittaisivat. Kalustoa ei niin herkästi poistettaisi liikenteestä, tai jos poistettaisiinkin, niin siitä tulisi aina kertaluontoinen tulo verottajalla ja vakuutusyhtiölle.
Kaikki tämä riippuu siitä, miten paljon verokertymä notkahtaa. Sikäli jos notkahtaa. Nämä kirstykset vaikuttaisivat laaja-alaisesti kaikkeen kalustoon, eli saataisiin paluuta vanhoihin aikoihin, jolloin piti katkaista vakuutukset kokonaan. Sekin voidaan tulevaisuudessa tukita EU:n romutusdirektiiveil lä. Näin saadaan omistaminen verolle, eikä ainoastaan käyttö.
Eikö vakuutus yhtiöillä ole jo uusilla vakuutuksilla seisontaajan pituus kuukausi ennen kuin seisonta alkaa,eli ei saa hyvitystä kui kk päästä jos jatkuu.Ei ole tällaista. Kuuluu Esson baarin juttuihin.
Juu, ei varaa pitää käytössä mutta raha riittää rantatontin ostoon tai vuokraamiseen. Muutenhan maastoon ajo kielletty.
Höpö höpö. Yhdenvertaisuus, eli silloin se koskisi muitakin autoja. Noita kannattaa mennä pohtimaan Esson baariin tai skeptikkojen kokouksiin.Kuten kirjoitin, niin koskisi laaja-alaisesti kaikkeen kalustoon...
Eikö vakuutus yhtiöillä ole jo uusilla vakuutuksilla seisontaajan pituus kuukausi ennen kuin seisonta alkaa,eli ei saa hyvitystä kui kk päästä jos jatkuu.Osittain...
Off-Topic:Kyllä tämä 1 kk minimi valitettavasti on jo toteutunut. Ei tästä tarvitse edes väitellä...Off-Topic:
No nyt näemmä moottoripyörätkin kuuluu SFC:hen ja käyttömaksun piiriin. Mites karjankuljetus kalusto.Tähän saakka ei ole liikennevakuutusta saanut poikki kuin kilvet palauttamalla..
Kyllä tämä 1 kk minimi valitettavasti on jo toteutunut. Ei tästä tarvitse edes väitellä...Siinähän pitää äänestää jaloillaan, helppoa. Voip olla että Turvan ehdot muuttuu....
Kysymys kuuluu, milloin tämä muutos leviää muihin yhtiöihin, ellei jossain ole jo?
Turvan sivuilta:
"Jos autosi vakuutus on alkanut Turvassa 10.4.2025 tai sen jälkeen, saat hyvitystä liikennekäytöstä poiston ajalta liikennevakuutusmak susta ja niistä kaskovakuutusturvis ta, jotka eivät ole poiston aikana voimassa, kun poisto kestää yhtäjaksoisesti 30 päivää vakuutuksen voimassaoloaikana.
Jos autosi liikennevakuutus on alkanut ennen 10.4.2025, liikennevakuutusmak sua hyvitetään liikennekäytöstä poiston ajalta poiston pituudesta riippumatta."
https://www.turva.fi/henkilo/vakuutukset/ajoneuvot/autovakuutus/ajoneuvon-poisto-liikennekaytosta/
Siinähän pitää äänestää jaloillaan, helppoa. Voip olla että Turvan ehdot muuttuu....Näin minäkin toivon...
Näin minäkin toivon...Usein kausikäyttöisten omistajilla muitakin kulkimia ja vaikkapa palo tai kiinteistövakuutuks ia.
Itselläni on vakuutuksia Turvassa, mutta ne ovat vanhempia, joten uudistus ei koske niitä.
Voi olla, että Turvan ehdot muuttuu, tai sitten "tauti" leviää muihin yhtiöihin. Toisaalta kausikäyttöiset ajoneuvot lienevät kuitenkin marginaaliryhmä, joka ei hetkauta vakuutusyhtiötä.
SFC:n jäsenmaksua en maksa, mutta AL-Turvan maksua joudun seuraamaan.
Usein kausikäyttöisten omistajilla muitakin kulkimia ja vaikkapa palo tai kiinteistövakuutuks ia.On toki monia vakuutuksia...
Eikös tästä ole jo jauhettu täällä moneen kertaan. Valtiovalta aikoi tuoda autoveron retkuleille, jonka vuoksi hotelli- ja matkailualan etujärjestöt nosti älämölön. Kyllä, SFC oli yhtenä tuossa joukossa mukana. Mutta sitten tulikin se valtiovallan kusetus mukaan ja he eivät näiden etujärjestöjen olettamusten mukaisesti luoneetkaan kokonaan uutta käyttövoimaveroluok kaa, vaan siirsivätkin retkuleet henkilöautoihin.
Olisivat edes hiukka ajatelleet....
Ehdottaneet vaikka, että nostetaan verot 10v siirtymäkaudella.
Kaikki olisivat hävinneet vähemmän.
Näinhän minä jokinaika sitten sanoin, esson baarin jutuksi sanoit.
Kysymys kuuluu, milloin tämä muutos leviää muihin yhti
"Jos autosi vakuutus on alkanut Turvassa 10.4.2025 tai sen jälkeen, saat hyvitystä liikennekäytöstä poiston ajalta liikennevakuutusmak susta ja niistä kaskovakuutusturvis ta, jotka eivät ole poiston aikana voimassa, kun poisto kestää yhtäjaksoisesti 30 päivää vakuutuksen voimassaoloaikana.
Jos autosi liikennevakuutus on alkanut ennen 10.4.2025, liikennevakuutusmak sua hyvitetään liikennekäytöstä poiston ajalta poiston pituudesta riippumatta."
https://www.turva.fi/henkilo/vakuutukset/ajoneuvot/autovakuutus/ajoneuvon-poisto-liikennekaytosta/
P.s. uusien matkailuautojen kauppa kuuluu pysähtyneen.
Näinhän minä jokinaika sitten sanoin, esson baarin jutuksi sanoit.Joo, nyt uskon, kun on faktaa pistää pöytään... :)
Samalla sanoin että muut vakuutusyhtiöt seuraavat perässä.
15 vuotta oli ministeriön ehdotus, mutta kauppiaat ja sfc:lle se ei käynyt.Reilu 10% kasvua viime vuodesta, ei kuulemma vaan rekisteröintitilast oista luettuna
P.s. uusien matkailuautojen kauppa kuuluu pysähtyneen.
Reilu 10% kasvua viime vuodesta, ei kuulemma vaan rekisteröintitilast oista luettunaKaupat jotka on tehty viimme ja toissa vuonna näkyy tuossa, mutta tilaussopimuksia ei tule uusia, tosin vaunuisss on odotettavissa pientä kasvua.
(https://karavaanari.org/kuvat/1751990794.jpg)
Taitaa olla Turva ja Lähi-Tapiola ne joilla tämä vähintään 30 päivää.
Reilu 10% kasvua viime vuodesta, ei kuulemma vaan rekisteröintitilast oista luettuna
(https://karavaanari.org/kuvat/1751990794.jpg)
No tuossa vuosilukuvirhe, todellisuudessa on 2024 ja 2025 tilastot.
Saapa nähä.
Aika hyvin ennakoitu tuo 2025 tilasto!
Vaikka eipä tämä vuosikaan huonolta näytä:
"Vuoden 2025 kesäkuun loppuun mennessä matkailuautoja oli ensirekisteröity 685 kappaletta, kertoo Autoalan tiedotuskeskus."
Tähän saakka ei ole liikennevakuutusta saanut poikki kuin kilvet palauttamalla..
Kyllä ne katkeaa prätkissäkin ihan vain liik.käytöstä poistolla.Niin, olin vastannut Aakun spekulointiin.....
Vakuutuksen irtisanominen: Jotkut vakuutusyhtiöt saattavat edellyttää liikennevakuutuksen irtisanomista kokonaan, mikäli ajoneuvo poistetaan liikennekäytöstä pidemmäksi aikaa ja haluaa välttyä maksuilta. Tämä toki edellyttää uuden vakuutuksen ottamista, kun ajoneuvo otetaan takaisin liikennekäyttöön.
Kyllä ne katkeaa prätkissäkin ihan vain liik.käytöstä poistolla. Tosin itselläni taisi tuolloin olla vakuutukset IF:ssä ja siinä oli silloin muistaakseni 12kk minimi liik.vakuutukselle, ihan vastaavalla tavalla kuin heillä oli tuolloin 1kk seisonnnalle miniminä jotta kaskostakaan mitään hyötyä tuosta katkaisusta asiakas sai. tästä tosin on jo jokunen vuosi, prätkä kun seisoi 3 talvea putkeen tallissa kun ajo ei vaan enää hotsittanut. Sitten kaivettiin se naftaliinista, myytiin pois ja hommattiin ihan täysin toisenlainen tilalle, niin johan alkoi taas ajokin maittamaan.Entä jos ois vaihtanut mamman niin onko kelvannu vanha vaunu,ja oisko tullu halve mmax ;D
Vähän siis samaa kuin tuon as.vaununkin kanssa. Wanhalla oli jo urautunut niihin tapoihinsa, mikään extra ei maittanut ja alkoihan tuossa olemaan jo niitä iän tuomia ongelmiakin 8v ikäisessä. No nyt uuden kanssa hommahan on ihan toisella levelillä, kesäkauden lisäksi tehdään mamman kanssa ns. pitkiä viikonloppuja milloin mihinkin ja homma maittaa.
Mitä tästä opimme; Vaihtamalla paranee ;D
Ei kilpiä ole enää vuosiin tarvinnu Palauttaa, jos liikennevakuutuksen IRTISANOO.Joo, näin se menee...
Silloin välttyy vakuutusyhtiön minimaksulta, mikä veloitetaan, jos on LIIKENNEKÄYTÖSTÄ POIS.
Tämä kokemus on moottorikelkasta. Mutta luulis saman koskevan auto ja MP ?!
Sattuneesta syystä, tätä vaihtoehtoa ei paljon mainostella... :-X
Aivan varmasti jotakin "kehitystä" ajetaan taustalla, että Liikennekäytöstä ei enää pääsisi hyötymään.
Jos liikennekäytöstä poisto poistuu niin sitten verotulo on 0 ja vakuutustulo on lähes 0. Katsastustulo 0. Sekä matkailutulo suomen yrittäjille on 0.Jos Lliikennekäytöstä poisto estettäisiin...
Onhan tuo ihan toimiva vaihtoehto lentää etelään ja ottaa sieltä pikkuauto ja sitten booking tai airpnp. Majoitus 80e yö. Camping paikka 40. Bensaa 5 litraa satasella ja mautolla 10-15.Tuskimpa sun tarttee lupaa kysyä keneltäkään. Kaikille tuo ei sovi jos pari kk reissussa
Ei kilpiä ole enää vuosiin tarvinnu Palauttaa, jos liikennevakuutuksen IRTISANOO.Nii🫢
Silloin välttyy vakuutusyhtiön minimaksulta, mikä veloitetaan, jos on LIIKENNEKÄYTÖSTÄ POIS.
Tämä kokemus on moottorikelkasta. Mutta luulis saman koskevan auto ja MP ?!
Sattuneesta syystä, tätä vaihtoehtoa ei paljon mainostella... :-X
Aivan varmasti jotakin "kehitystä" ajetaan taustalla, että Liikennekäytöstä ei enää pääsisi hyötymään.
Auton liikennevakuutuksen voi irtisanoa, kun ajoneuvo poistetaan liikennekäytöstä, se myydään tai se romutetaan. Liikennevakuutus on pakollinen, joten sen voi irtisanoa vain, kun jokin näistä ehdoista täyttyy ja ajoneuvolle on hankittu uusi vakuutus tai se on rekisteröity pois liikenteestä.