Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Truma => Aiheen aloitti: miimoi - 18.06.2025 kello on 21:06
-
Tässä reilu vuosi sitten kyselin apua truman kanssa. VIka oli se, että sytytysliekki syttyi, mutta itse pääliekki ei. Viaksi arveltiin liekkivahtia ja sellaisen kävin ostamassa. Korjaus viivästyi kun pakoputken o-rengasta ei löytynyt mistään maailmasta. No nyt on uusi o-rengas (mutta hukkasin sen alumiini rinkulan mikä tulee o-rengasta vasten...kenelläkää n ylimääräistä?) ja liekkivahti vaihdettu, mutta vika on pysynyt.
Eli kysymykset:
Uusi liekkivahti oli suoralla piuhalla magneettiventiiliin kun vanha oli pitkällä piuhalla ja siinä oli välissä jonkilainen vastus. Sainko siis väärän liekkivahdin vai onko väliä?
Jos sain väärän liekkivahdin niin riittääkkö, että vaihdan vaan magneettiventiilin vastaamaan uutta liekkivahtia?
-
Se ei taida olla liekkivahti josta puhut vaan kipinäkärki joka toimii myös liekkivahtina. Olisikohan sytkapoksi viallinen tai paristo loppu.
(https://karavaanari.org/kuvat/1750273902.jpg)
-
Kyllä se pitäisi olla nimenomaan liekkivahti. Sytytys on sitten erikseen? Kipinä kyllä tulee ja sytyttää sytytysliekin, mutta sammuu heti kun päästää sytytyksen pois.
-
Sytytysliekki? Onko siinä sellainen vai onko kyseessä se ylläpito teho joka palaa aina kun päällä.
Ja kun vääntää isommalle niin rupiaa kohisemaan....
-
On pelkkä sytytysliekki joka sammuu heti kun lopetat "sytyttämisen". Toimii siis niin, että kun alat sytyttämään/käynnistämään lämmitintä, niin ensin kipinä sytyttää tämän pilottiliekin, pilottiliekki lämmittää liekkivahtia jolloin magneettiventtiili avautuu ja päästää kaasun pääpolttimelle, pilottiliekki sytyttää pääpolttimen. Nyt lämmitin on päällä ja kun lopetat sytyttämisen niin pilottiliekki sammuu.
-
Nyt täytyy kysyä mistä olet saanut tiedon että "sytytysliekki"
(=pilottiliekki) sammuisi kun pääliekki syttyy? Jos nyt on
kyse S3002 kaminalämmittimestä niin en ole kuullut tuollaisesta
versiosta. Onko väärinkäsitys?
Se "jonkinlainen vastus" lienee ylilämmön varoelin joka katkaisee
pitoventtiilin virran esim. palotilanteessa. Kaikissa versioissa
sitä ei ole eikä ole välttämättömyys toiminnan kannalta.
-
Onko mulla nyt termit sekaisin vai jokin jota en tajua. Se pilottiliekkihän näkyy siintä liekkilasista. Se syttyy eka ja lämmittää liekkivahdin joka avaa pääpolttimen kaasun ja sytyttää sen ja sitten sammuu kun lopettaa laitteen "käynnistämisen" ja tämä sammuminenkin näkyy liekkilasista?
-
Mulla on siis samanlainen kun tässä videossa ja vikakin on sama. Tuossa heti alussa kun näkyy suutinputket, niin ylempi on se pilottiliekin suutin ja alempi pääpoltin: https://www.youtube.com/watch?v=A4ts-2i-XK0
-
Ja jos ei kuulu sammua niin olisiko vika siinä...näin se on aina tehnyt. Ja jos vika on siinä niin mikä sen voi aiheuttaa?
-
"Se pilottiliekkihän näkyy siintä liekkilasista"
- Itselläni on tuollainen 90-luvun alusta. Siinä tarkkailuikkuna
on jo hieman suttuinen mutta kyllä siitä erottaa myös pääliekin.
"sitten sammuu kun lopettaa laitteen "käynnistämisen" ja tämä
sammuminenkin näkyy liekkilasista"
- Itselläni siitä näkyy että pilottiliekki jää palamaan silloinkin
kun termostaatti on sulkenut pääliekin kokonaan. Tiedossani ei ole
että jokin uudempikaan versio toimisi toisin. Noi yleisesti ottaen
pääliekki säätyy portaattomasti joten pieni kohina kuuluu koko
ajan muuten mutta jos pääliekki on ollut sammuksissa kokonaan niin
sen syttyessä kuuluu vaimea "tohahdus". Laite on melko hiljainen
joten nämäkin äänet erottaa vain läheltä jos muuta melua ei ole.
-
No niin. Eli pilottiliekin pitää palaa kokoajan...toisaalt a onhan tuo loogista kun liekkivahti taitaa nimenomaan tarkkailla tätä pilotti liekkiä. Pilootti palaa kyllä sillon kun "ryypyttää" eli painaa kaasunsäätönamiskaa kokoajan alas, mutta sammuu heti kun napin päästää taas ylös. Eli kaasua tulee vaan sillon kun nappian painaa alas. Mistähän voi johtua, että kaasu katkeaa heti kun napin päästää pois pohjasta?
-
"Pilootti palaa kyllä sillon kun "ryypyttää" eli painaa kaasunsäätönamiskaa kokoajan
alas, mutta sammuu heti kun napin päästää taas ylös"
- Kävikö nyt niin että anamneesi muuttuikin keskeisessä kohdassa.
Tämähän tarkoittaa että liekinvalvonta, siis liekinpito ei toimi.
Siinä taas, kuten niin monesti kaasujääkaapeissa ja liesissäkin,
termoelementin ja magneettiventtiilin välisessä yhteydessä on
jännitehäviötä. Jännite on millivolttien luokassa mikä tekee
yhteydestä herkän pienillekin häviöille.
-Itse magneettiventtiili tai termoelementti vikaantuu harvoin.
- Käsitin aiemmasta että pilottiliekki jäisi palamaan ja vain
pääliekki puuttuisi, silloin vika olisi jotain "kummallisempaa".
-
Näin ne asia selviää. Siinä on juuri vaihdettu uusi termoelementti. Eli voisiko vika kuitenkin olla magneettiventiiliss ä. Hevetti ku ei tullu samalla katsottua sitä, että ei takeltele.
-
Nyt on mitattu liekkivahti ja näyttää 0,7 mv. Vähän vaikee tulkita että onko 0,7 vai 7mv mut silti taitaa olla liian vähän. Olisko siis liian kaukana liekistä
-
Nyt on mitattu liekkivahti ja näyttää 0,7 mv. Vähän vaikee tulkita että onko 0,7 vai 7mv mut silti taitaa olla liian vähän. Olisko siis liian kaukana liekistä
Suihkuta siihen magneettiventiilin juureen rasvaa ja renkkaa edestakaisin niin kauan, että tanko nousee ylös selvästi kun olet alas painanut. Liekivahdin jännitteen pitää nousta noin 20-25 mvolttiin. Aiemmin sain käsityksen, että kipinän liekkivahti ei toimisi. Tämmöinen liekkivahti. https://www.ebay.co.uk/itm/174469643943?chn=ps&_ul=GB&norover=1&mkevt=1&mkrid=710-169684-076987-9&mkcid=2&itemid=174469643943&targetid=325425753764&device=c&mktype=pla&googleloc=1005607&poi=&campaignid=20646531284&mkgroupid=154544387436&rlsatarget=pla-325425753764&abcId=&merchantid=7454124&gad_source=1&gad_campaignid=20646531284&gbraid=0AAAAAD_QDh964Tw7IqC0YPFgHxyDR3CD2&gclid=Cj0KCQjwjdTCBhCLARIsAEu8bpIvwKA1ccYm7fbbMsC5mj--l5cNzNrnzrgkRWt79CaHxsjM3EI2kmUaAqMCEALw_wcB