Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Retkeilyautot => Aiheen aloitti: vaanari61 - 21.05.2025 kello on 18:56
-
Sitikka, 2litrasella koneella... Fiat ja Peugeot 2.3 litrasella ja kyseessä 'samanlainen' retkeilyauto.
Käyttääkö sitikka erimoottorivalmista jaa ?
Vaikuttaako moottorinkuutiotila vuus vaihtoarvoon ?? Olettaisin että vaikuttaa . . .
-
Sitikka, 2litrasella koneella... Fiat ja Peugeot 2.3 litrasella ja kyseessä 'samanlainen' retkeilyauto.
Käyttääkö sitikka erimoottorivalmista jaa ?
Vaikuttaako moottorinkuutiotila vuus vaihtoarvoon ?? Olettaisin että vaikuttaa . . .
Nykyäänhän moottorit pienenevät ja kierrokset ja turbot lisääntyvät.
Sitten kun autosta luovut, niin ihan sama…
-
alle 2.4 litraseen matkailuautoon ei kannata sekaantua ollenkaan.
-
Autovalmistaja (automerkki) laittaa haluamansa moottorin. Moottorin koko riippuu myös varustevaihtoehdost a. Korimallia oli saatavassa usealla eri moottorilla.
Vaihtoarvoon vaikuttaa niin usea seikka että moottorin koolla ei liene suurta merkitystä, ellei aivan alimittainen ole.
Huollot ja korin kunto ja siisteys vaikuttavat, varsinkin sisustus matkailukamppeessa. Kertoohan se autonpidosta.
alle 2.4 litraseen matkailuautoon ei kannata sekaantua ollenkaan.
2.3/130 koneella on pärjännyt mainiosti. On teknisesti kehittyneempi kuin edellinen 2.4. Voortit, mersut ja muut ovat asia erikseen.
-
alle 2.4 litraseen matkailuautoon ei kannata sekaantua ollenkaan.
No voi hitsi, koskaan ei ole ollut mitään muuta!
Tosin, en ole niihin sekaantunut….
-
alle 2.4 litraseen matkailuautoon ei kannata sekaantua ollenkaan.
Mulla on fiatin 2 litranen jtd, tehoja huimat 84hp. Ja hyvin tuolla on tullut pärjättyä jo 116t km. Tosin auto on vain 2.2m leveä ja 3m korkea alkoviauto. Ja ei se edes paina kuin 3.1 tonnia kun kaikki romut on kyydissä, mutta henkilöt ei vielä ole autossa.
Ihan hyvin on pärjatty norjassa, kroatiassa, ... eli vuoristossakin on ajettu.
Tosin en ajele yleensä kuin 95km/h, se kun hyytyy satasen vauhdissa aika täysin. Moottoritiellä tosin on tullu ajettua 114km/h ja saksassa autpbahnilla peesissä jopa 125km/h.
-
alle 2.4 litraseen matkailuautoon ei kannata sekaantua ollenkaan.
Vastauksen typeryyttä on vaikea ylittää. Tällä ei ole edes viihdearvoa.
Mainittakoon itse aiheeseen, että kun tehoa on riittävästi, myös suhteessa painoon ja ilmanvastukseen, rajoittavaksi tekijäksi muodostuu kulutuslukema ja huoli kattoluukkujen ja muiden katolle sijoitettujen varusteiden kiinnipysymisestä.
-
Vastauksen typeryyttä on vaikea ylittää. Tällä ei ole edes viihdearvoa.
Mainittakoon itse aiheeseen, että kun tehoa on riittävästi, myös suhteessa painoon ja ilmanvastukseen, rajoittavaksi tekijäksi muodostuu kulutuslukema ja huoli kattoluukkujen ja muiden katolle sijoitettujen varusteiden kiinnipysymisestä.
Thumb
-
alle 2.4 litraseen matkailuautoon ei kannata sekaantua ollenkaan.
Mitä tästä kommentista opimme ? Ei kannata kontata voortin alla vaikka mahtuukin , alkaa tulla aika pehmeetä tarinaa
-
No niin taas poijjaat ;D Useimmathan omaansa aina kehuu; itse en viitsisi sortua mut sanotaanko et kuutiotuumia ei voita mikään. Hitusen vielä tänäkin päivänä pitää paikkansa :o
-
kuutiotuumia ei voita mikään. Hitusen vielä tänäkin päivänä pitää paikkansa :o
Jos korjaamotunteja lasketaan, kyllä: "Ongelmien kerrotaan vaivaavan GM:n vapaasti hengittäviä 5,3- ja 6,2-litraisia V8-bensiinimoottoreita ja ne ovat koskevat koneiden venttiilinnostimia ja laakerointia. "
https://www.is.fi/autot/art-2000011013290.html
Outoa että jenkkilässä luotetaan vapaastihengittävää n valtavankokoiseen. Puolet pienemmällä turbotetulla saadaan samat tehot.
"Kun tieto loppuu, laitetaan rautaa lisää", sanoi konetekniikan opettaja aikoinaan.
-
Elikkä tähäastisista vastauksista ei löydy minkäänvaltakunnant ietoa asiaan, paskoota vaan työnnetään . . .
Se että käyttääkö Sitikka jonki toisenvalmistamaa moottoria esim Foordin tai 'oman'konsernin jotain 'pienempää' moottoriversiota jota käytetään tai käytettiin henkilöautoissa jotta saa hetkellisen kilpailuedun. Etu muutamanvuoden päästä saattaa 'kusta omiin muroihin' kun pieni moottori rupee 'porsiin' ennenaikojaan . . .
Mutta eipä näytä faktaa olevan tarjolla, paskoota ja lotinaa vaan . . .
-
Ei minullakaan mitään omaa faktaa ole, mutta jostain tällaisesta se lähtee purkaantumaan:
https://en.wikipedia.org/wiki/PSA_EW/DW_engine (https://en.wikipedia.org/wiki/PSA_EW/DW_engine)
Noitahan ne ovat noissa kolmessa saman konsernin merkissä. Nyt jos hakee uudet 2025 retkeilyautot, niin kyllähän kaikki PSA tuotteet ovat 2.2 moottorilla ja Ford, Volkswagen ja MB sitten 2.0 koneita. Jos koettaa etsiä 2.0 vs. 2.3 tilanteen niin silloin pitää mennä reilut viisi vuotta vanhaan kalustoon sinne 2020 taitteeseen ja sieltä tuon 2.0-2.3 eron ehkä löytää.
Sitten kun luet tästä:
https://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_Ducato (https://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_Ducato)
Sieltä löydät lauseen:
In 2019, Ducato moved from twin EGR system introduced with for Euro 6 to AdBlue on the 2.3L engine to comply with Euro 6d. Same year Boxer/Relay/Jumper changed the 2.0L PSA DW10 engine for 2.2L DW12 based engine.
Eli eiköhän noiden lähteiden perusteella voi päätellä, että 2.3 oli vanhinta moottorikantaa. Sitten tuli ehkä 2.0 DW10 kone, joka sitten päivittyi Euro6 syistä DW12 moottoriksi. Ja jos haet Fordin Duratorq moottoreita niin on aika ilmeistä, että sielläkin on ihan sama DW10 - DW12 peruslohko. Eli kyllähän tietoa löytyy kun sitä hakee eikä vain jätä toiveikkaasen (ja perusteettomaan) onko Sitikka parempi kuin Pösö kysymyksiin.
-
Jospa kertoisit minkä ikäinen ja mikä moottori kyseessä...
Voisi sitten guuglettaa moottorin valmistajaa ja ominaisuuksia.
PSA käyttää käsittääkseni samoja moottoreita Peugeotissa ja Citroenissa. Fiatin moottorit voi olla eri moottoreita.
Esimerkiksi mun pikkupaku Expertissä on Fordin ja PSA:n yhdessä suunnittelema moottori. Se nyt on vain 2 litrainen, mutta kevyempi paku liikkuu kyllä riittävän hyvin Keski-Euroopan motareilla 180 hp / 400 Nm turvin.
-
Jospa kertoisit minkä ikäinen ja mikä moottori kyseessä...
Voisi sitten guuglettaa moottorin valmistajaa ja ominaisuuksia.
PSA käyttää käsittääkseni samoja moottoreita Peugeotissa ja Citroenissa. Fiatin moottorit voi olla eri moottoreita.
Esimerkiksi mun pikkupaku Expertissä on Fordin ja PSA:n yhdessä suunnittelema moottori. Se nyt on vain 2 litrainen, mutta kevyempi paku liikkuu kyllä riittävän hyvin Keski-Euroopan motareilla 180 hp / 400 Nm turvin.
Kun ollaan karaavaanaripalstal la kait sit silloin asunto/retkeilyautoja käsitellään, noita Sitikan 2 litrasia on niin retkeily kuin matkailuautoissakin . Fiiut / Pösöt on 2.3 litrasia . . . Ja kyseessä tietenkin uudemmanikäluokan autot, vanhemmissa ei 2.3 moottoreita ollut. 2.8 koneetkin alkaa olemaan vähenemäänpäin . . .
-
EI ole Fiiut ja Pösöt 2.3
Nettikaravaanista löytyy Fiat 1.9, 2.0, 2.2, 2.3 ja 2.8 koneilla noin minuutin hakemisella. Ja Fiatissa ei ole omia koneita vaan samoja PSA konsernin lohkoja joita Citroen ja Peugeot käyttää. Niihin samoihin se Fordinkin 2.0 ja 2.2 Duratorq perustuu. Edelleenkään emme tiedä vuotta, mutta 2.3 viittaa sinne jonnekkin vähän ennen vuotta 2020. Ja koska käsittelemme matkailuautoja niin miksi emme puhu LMC, Pössl, jne. merkkisistä autoista, eli vaikka puhutaan matkailuautoista, niin kyllä se alusta jostain Fiatin tai Peugeotin autotehtaasta tulee, jonka Pössl sitten korittaa.
Noin ilmiönä yleensä tässä moottoreiden jakamisesta eri konsernimerkeille on kyse tästä:
https://www.youtube.com/watch?v=MJLmNjvxPFc (https://www.youtube.com/watch?v=MJLmNjvxPFc)
Eli tuskinpa se kone kovin paljon tuolla lätkällä toisenlaiseksi muuttuu.
-
https://www.rinta-jouppi.com/ajoneuvohaku/adria/twin-600-sp/287767/?utm_source=facebook_fb&utm_medium=paidsocial&utm_campaign=facebook_B2C_rinta-jouppi_traffic_finland_prospecting-caravan_myynti_caravan_generic&utm_id=120214136577570209&utm_content=120214136577640209&utm_term=120214136577650209&fbclid=IwZXh0bgNhZW0BMABhZGlkAasWHtbJz8EBHqH1Xey3z671jerVIc7Te91VMbwf-NwFBOMcpbXB9cm1Yq1EMBFj2k-CFLDb_aem_2PoHdz00moSPRaXj4i2oKw
Tuossa 2 litrasena, retkeily/matkailuautoa löytyy myös2.3 litrasena.
Se että miten arvonalenema menee pienemmällä moottorilla varustetulla . . . No varmaan nopeemmin ?
-
No jos 2 l on lähtöhinnaltaan uutena halvempi, niin kait se on käytettynäkin sitä. Eli ei se arvonalenema ole sen isompi tai nopeampi kuin isokoneisessa.
-
Se että miten arvonalenema menee pienemmällä moottorilla varustetulla . . . No varmaan nopeemmin ?
Jos ei vaihda autoa kuin kalsareita, niin väittäisin että moottorista johtuvalla arvonalenemalla ei ole mitään käytännön vaikutusta. Takkiin tulee joka tapauksessa niin paljon, että vähän lisää tai vähemmän ei vaikuta.
Tärkeintä on etsiä auto joka olisi pohjaltaan, varustelultaan mahdollisimman lähellä sitä mitä tarvitsee. Jos tarkoitus ei ole matkailla vaan autobahnilla, niin 90km/h riittää ihan hyvin matkavauhdiksi, se on se mitä rekat ajaa. Ja vuoristossa ei kyllä pysty ajamaan noinkaan nopeasti.
Jos oikeasti haluaa auton jolla ajaa sitä 160km/h tai enemmän autobahnilla, niin ostisin kyllä jotain ihan muuta kuin matkailuauton.
-
Jos ei vaihda autoa kuin kalsareita, niin väittäisin että moottorista johtuvalla arvonalenemalla ei ole mitään käytännön vaikutusta.
Thumb
-
Fiatissa ei ole omia koneita vaan samoja PSA konsernin lohkoja joita Citroen ja Peugeot käyttää
Ei nyt ihan noinkaan.
Ducaton 2.2-litrainen Multijet on FCA-peräinen, Jeepistä lainattu moottori, jonka ilmoitettu tilavuus on 2184cc.
Jumperin/Boxerin 2.2-litrainen HDI taas sitä PSA-konsernin DWxx-jatkumoa, ihan uusimpia lukuunottamatta Näiden ilmoitettu tilavuus on 2179cc.
Vastikään tilanne on sikäli muuttunut että viime vuonna julkaistuua Multijet Evoa on alettu laittaa myös Boxereihin ja Jumpereihin. Siksi ihan uunituoreen Boxerin 2.2 HDi on nykyään myös 2184cc eikä 2179cc ja automaattilootaakin on ilmeisesti nyt moottorin vaihduttua viimein tarjolla.
-
Mikäs näistä vaihtoehdoista sitten on paras? :)
-
Mikäs näistä vaihtoehdoista sitten on paras? :)
Ei mikään
-
Ei nyt ihan noinkaan.
Ducaton 2.2-litrainen Multijet on FCA-peräinen, Jeepistä lainattu moottori, jonka ilmoitettu tilavuus on 2184cc.
Jumperin/Boxerin 2.2-litrainen HDI taas sitä PSA-konsernin DWxx-jatkumoa, ihan uusimpia lukuunottamatta Näiden ilmoitettu tilavuus on 2179cc.
Vastikään tilanne on sikäli muuttunut että viime vuonna julkaistuua Multijet Evoa on alettu laittaa myös Boxereihin ja Jumpereihin. Siksi ihan uunituoreen Boxerin 2.2 HDi on nykyään myös 2184cc eikä 2179cc ja automaattilootaakin on ilmeisesti nyt moottorin vaihduttua viimein tarjolla.
Erinomainen vastaus ja ainakin minulle uutta tietoa. Siis jos otat Fiatin korilla on moottorivaihtoehtoj a viimevuosien aikana ainakin:
Fiat Multijet 2.0, joka lienee se Jeep/FCA kone, sitten nuo minun löytämät DWxx PSA koneet ja isommat 2.3/3.0 koneet on Ivecolta.
https://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_Ducato (https://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_Ducato)
Se mikä kone milloinkin halutaan pultata kiinni on sitten ihan jonkun valintakysymys. Nytkin kun katsoo Fiatin Ducato tarjontaa, niin siellä on kolmea erilaista moottorin tehovaihtoehtoa tarjolla, joten joku korivalmistaja ottaa yhden ja toinen toisen.
-
https://www.rinta-jouppi.com/ajoneuvohaku/lmc/tourer-660-g/351438/?utm_source=facebook_fb&utm_medium=paidsocial&utm_campaign=facebook_B2C_rinta-jouppi_traffic_finland_prospecting-caravan_myynti_caravan_generic&utm_id=120214136577570209&utm_content=120214136577510209&utm_term=120214136577650209&fbclid=IwZXh0bgNhZW0BMABhZGlkAasXtS6UwQEBHmiIPiqq1z3H2CaOgs-YYKx7GJinvHrnENNrPZhXW84ID9nGb_oPoKcAUpoL_aem_VUp3ndaD-kU8RjkkrucEqg
Tuossa asuntoautossa se pienempimoottori . . .
-
Alkuperäisen avauksen väite oli, että Citroenit ovat 2 litran koneella ja Peugeot ja Fiat 2.3. Nyt tämän keskustelun aikana on päästy tulokseen, että ihan kaikkia merkkejä on kaikilla koneilla. esitteeleehän viestin avaaja edellisessä viestissään meille 2.2litraisen Citroenin, eli kumoaa sen alkuperäisen kysymyksen väitteensä.
No jotain hyödyllistä on kuitenkin opittu. Pystymme tältä pohjalta suoraan myynti-ilmoituksen kuutiotilavuuslukem asta päättelemään autoon pultatun koneen tyypin. Nokalla voi olla alle kymmenvuotiaissa matkailuautoissa olla Fiat Multijet, PSA DW10 tai 12 tai sitten isommissa tilavuuksissa todennäköisesti Iveco. Tämä koskee siis Fiat, Citroen, Peugeot ja Ford alustoja. Volkkarit ja mersut kulkenevat omilla koneillaan.
Se, että tuo osataan nyt lukea vaikkapa siitä Rintajoupin ilmoituksesta on hyvä tulos. Eli edellisen linkin 2179cc tilavuus tarkoittaa suoraan PSA DW12 konetta.
Alkuperäisessä kysymyksessä kyseltiin miksi on näin ja mikä kannattaa ottaa. Syy on matkailuautovalmist ajan alustan ostajan ja se mikä kannattaa ottaa on makuasia. Oma makuni on mahdollisimman tuoretta mallia oleva mahdollisimman iso kone on se oikein valinta. Eli oma kokemus on vanhoista Fiateista ja nyt tuoreemmasta DW12 pohjaisesta Ford 2.2 litraisesta Duratorqista. Se vanha oli ihan mopo ja tämä uudempikin on, mutta ei enää niin pahasti. Eli tuolla koneella minun auto kulkee kivutta vajaata satasta, mutta yli satasen pitää vähän jo puristaa. Eli oikein tarpeeksi ei minun makuun siinä DW12 lohkossakaan ole voimaa.
Joku toinen kokee sen varmaan riittäväksi eikä välitä siitä että pitää vähän puristaa, eli kyse on aika paljon makuasiasta. Lompakko myös vaikuttaa, eli minäkin haluaisin isomman, mutta raha ei riitä. Se mikä niistä säilyttää arvonsa tai on vähävikaisin pidemmän päälle on sitten henkimaailman hommaa, johon ei mitään vastausta voi olla. Ellei sitten käytössä ole moottorinvelmistaja n kaikki historiadata vaikkapa takuuhommista. Minun tapauksessa Duratorqista on männät vaihdettu, mutta ei sekään oikeastaan moottorivika ollut vaan moottorin valittujen huonojen suutinten vika. Eli lisälaitteistuksell a sekin aiheutui - ei itse koneesta.
-
Tähän soppaan vielä faktaa.
Vuodesta 2016/17 Transit pakuissa on siirrytty Ford 2.0L Panther moottoriin.
Kone käytössä "isossa" Transitissa ja Customissa.
Se on täysin uusi, eikä ole mitään historiaa vanhaan 2,2 koneeseen. Euro 6 ja kusilaitteet.
Tehoa on 105hp...215hp
https://www.ford.co.uk/content/dam/guxeu/uk/documents/home/experience-ford/news/component-sales/2.0l-panther-engine.pdf
-
Tähän soppaan vielä faktaa.
Vuodesta 2016/17 Transit pakuissa on siirrytty Ford 2.0L Panther moottoriin.
Kone käytössä "isossa" Transitissa ja Customissa.
Se on täysin uusi, eikä ole mitään historiaa vanhaan 2,2 koneeseen. Euro 6 ja kusilaitteet.
Tehoa on 105hp...215hp
https://www.ford.co.uk/content/dam/guxeu/uk/documents/home/experience-ford/news/component-sales/2.0l-panther-engine.pdf
"Key features & benefits"
"Belt-in-oil camshaft and oil pump drive belts"
:(
-
Nyt tämän keskustelun aikana on päästy tulokseen, että ihan kaikkia merkkejä on kaikilla koneilla. esitteeleehän viestin avaaja edellisessä viestissään meille 2.2litraisen Citroenin, eli kumoaa sen alkuperäisen kysymyksen väitteensä.
Juu, tuonesimerkinkohdal la linkki ei osu kohdalleen mutta hyvä kun selvieeä nuot moottorivaihtoehdot olipa linkit/kommentit ristiriidassa kuinkapaljon tahansa.
:
Moottorivaihtoehtoj a näkyy olevan muutamanviimevuoden ajalta useita, eiköhän lähiaikoina moottorivaihtoehdot näytä kestävyytensä/luotettavuutensa . . .
-
Juuri näin.
Vaikka lähdettiinkin heti alussa vähän huonoille urille, niin tulihan tuossa oikeasti selviteltyä niitä konevaihtoehtoja ihan kattavasti. Kyllä tuo teema kiinnostaa itseänikin. Lähinnä siitä vinkkelistä, että tietää minkä välillä niitä valintoja tekee ja mistä asioista pitää tietoa kaivaa. Hyvänä esimerkkinä vaikkapa tuo PSA DW kone, joka on käytännössä sama kuin Ford Duratorq. Se tarkoittaa minulle sitä, että haen paljon Ford Kugan varaosia tuosta läheltä ranskalaisiin autoihin erikoistuneesta liikkeestä. Saan niitä samoja osia Motonetistäkin, mutta kivempi käydä spesialistilla ja pitää sitä palvelua siltä osin pystyssä.
Eli tuo tieto auttaa vaikka ei siitä euromääräiseen vaihtoarvolukemaan ikinä päästäisikään.
-
"Key features & benefits"
"Belt-in-oil camshaft and oil pump drive belts"
:(
Juu, ja öljynvaihtoväli 40tkm...
-
Ducatossa on Iveco (Ftp) nokkahihna kone, Sitikka ja Pösö: Ford Psa yhteistyökone ketjukäyttöisellä nokalla 2.0 tai 2.2. Ford-pohjaisissa koneissa on ollut, muistaakseni ennen -12, ongelmia suuttimien kustessa mäntään reikä ja kone täysremonttiin. Uusimassa Ducatossa koneon 2.2, mutta remmikone, eli perustunee tuohon Iveco-koneeseen
-
Ford-pohjaisissa koneissa on ollut, muistaakseni ennen -12, ongelmia suuttimien kustessa mäntään reikä ja kone täysremonttiin.
Voortin softa on päivitetty aikaa sitten.