Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: Pacius - 13.05.2025 kello on 20:39
-
Hyvää iltaa
Juu, otsikon mukainen ongelma siis käsillä. Ajossa latautuu auton akku, mutta ei hupiakku. Yleismittari hupiakun navoissa, ei näy muuta kuin jännitteen hidas aleneminen. Tämä johtuu hupiakun kunnosta, loppuhan se. Verkkovirralla molemmat. 12V laitteet toimivat muuten normaalisti (Truma, jääkaappi ja valot). Tähän asti tutkittuna: Kaikki sulakkeet konehuoneen, laturin ja hupiakun lähistöllä tarkistettu, ehjiä. Auton laturilta Cramerille tuleva D+ mitattu, auton käydessä hitusen alle +13V. Cramerin liittimet avattu ja puhdistettu. Cramerin sisälle en vielä ole katsonut. Sain vinkin Caravanhuolto Myllymäeltä (vaasassa), että täällä forumilla on henkilö joka on kyseisen ja monien muidenkin latureiden kanssa painiskellut. Onkohan Myllymäen vinkki paikkansa pitävä? kysyn, koska tuolla Cramerin sisällä tutkii mielummin piirikaavion kanssa, kuin "sokkona". Eli löytyisikö keneltäkään ko. piirikaaviota, osasijoittelukuva olisi lottovoitto. Auto on 96 vuodelta Dethleffs Globetrotter ja tuo laturi otsikon mukainen Cramer CBC DE1.
Terv.
Pacius
-
No niin
Odottavan aika kävi pitkäksi ja pakkohan oli kurkata "pellin" alle. Eipä tuolla ihmeitä näkynyt, tein yleissilmäyksen, en vielä sen enempää sorkkinut. Vähän releitä kopistelin, alkoi lataamaan hetkiseksi. No lähes 30v releiden koskettimia voisi hellästi rapsutella hiekkapaperilla (vanha katkojankärkien trimmaus-jippo), tokikaan ei millään karkeus 60:llä. Mutta ihan mukava olisi saada selkeä sckema eteen, niin "pelikenttä" olisi mukavampi tutkia. Liitteenä kuva levystä. Kolme relettä "tappelee" kaikkia forumilta löytyneitä kytkisiä vastaan. Niissä kun tahtoo olla min. neljä relettä.
-
Saatko yhtään parempaa kuvaa piirilevystä? Ota johgot pois edestä mitä pystyt. Tyristori ohjattu latausjärjästelmä on kuitenkin kyseessä. Piirilevyn juotospuolella on jotain tyyppinumeroita.
-
Juu, viimeistään lauantaina pääsen taas tutkimaan. Otan kuvia samalla.
-
No niin
Hiukan eteenpäin. Lataa toisinaan...auto käyntiin-> n. 15s., rele vetää ja lataa (toisinaan). Haisee huonolta kontaktilta. Sen verran valjennut, että tehokivet ovat 2N6403. Opari perus LM324N, regu LM317, porttipiiri MC14077BCP, lutikka...softaa ladattuna ja varmaankin älyäkin, kun on kide kaverina.
Laittaisin kuvia, mutta tuo 500kB rajoitus saa aikaan sen että kun 2MB kuvan rutistaa alle 500kB, niin kuva on niin rakeinen, ettei siitä ole iloa. Yritän keksiä konstin, että ne olisivat suht tulkittavia. Levyn päällä teksti: TNR:29124. Alle en vielä päässyt, kun ei tietenkään ollut sopivia työkaluja.
-
Muutama kuva
-
Päivää
Katsoin levyn alle. Siistit juotokset, ei kylmäjuotoksia. Konkat näyttivät ihan näteiltä, ei pullistumisia. Ainoa merkintä levyn alla on teksti: TNR29124.
-
Lisää tietoa. Sen verran auennut lisää, että rele3 on se joka kytkee hupiakun lataukseen. Rele ei vedä (vetää toisinaan), mutta jos varovasti auttaa, niin jää vetäneeksi. Olisiko niin, että rele on hiuka kronkeli ohjauksensa suhteen (d+ n. 12.6V) ja ei siksi jaksa vetää? Niin, vielä täydennys tuohon malliin...Art.Nr.75 43
-
Mitä se jännite on silloin kun pitäisi vetää, siis releen käämillä? Ota sellainen kuva, että piirilevy näkyy kokonaan.
-
No niin. Autolle tuli käyttöä...purkki kasaan ja paikoilleen. Hupiakun lataus tilapäisesti tupakansytyttimestä kytkimen ja sulakkeen kautta akkuun. Tällä mennään pari viikkoa. Palaan asiaan, kun on taas aikaa ja hellasärön mahdollisuus pysyy matalana.
-
mitenkä on joko vika löytyi , minun kaverilla on sellainen vika ei lataa asunto osan akkua ,olen tutkinut D+tulee kun rele vetää mutta ei yhdistä tartti akkua ja asunto osan akkua että alkai myös lataamaan as akkua ,akikki komponentit slisivat kunnossa
-
mitenkä on joko vika löytyi , minun kaverilla on sellainen vika ei lataa asunto osan akkua ,olen tutkinut D+tulee kun rele vetää mutta ei yhdistä tartti akkua ja asunto osan akkua että alkai myös lataamaan as akkua ,akikki komponentit slisivat kunnossa
Ettei vika vaan sattuisi olemaan auton puolella isoissa sulakkeissa.
-
Muutama kuva
Ettei nyt sattuisi olemaan tämä piirilevy? Tässä vielä kytkentäkuva ja johdotus.
(https://karavaanari.org/kuvat/1759940414.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1759940423.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1759940733.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1759940905.jpg)
-
Ei ole mjon laittama piiri levu ,on kolmella releellä sama minkä viestin aloittaja on laittanut ,eikös pitäisi kun D+ kytkee virran ja rele vetää niin pitäisi startti akku ja as osan akku kytkeytyä yhteen vai olenko väärässä
-
Noniin vika löytyi D+ releen kosketimen kosketin pinta hapetunun ei saanut kontaktia kun syötin veto käämille jännitettä ei tapahtunut mitään mittari näytti 0ohm ,vaihdoin uuden releen johan alkoi pelittämää
-
Noniin vika löytyi D+ releen kosketimen kosketin pinta hapetunun ei saanut kontaktia kun syötin veto käämille jännitettä ei tapahtunut mitään mittari näytti 0ohm ,vaihdoin uuden releen johan alkoi pelittämää
Mikä tämä D+ rele tarkalleen on? Mistä siis löytyy ? Samanlaista ongelmaa esiintyy omassa autossa ja jos saisi vähän osviittaa että mistä tätä relettä kävisin etsimään.
-
Rele on siinä lattakaapelin vieressä ,katso viestin kuvaa 1:kös sivulta